Dynamikktråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    lark

    Gjest
    Starter denne tråden med to innspillinger som viser to eksempler på dynamikkområde.

    Først et eksempel på hvordan det IKKE bør gjøres:

    Spor 1 på Whitesnake "Good to be bad



    Så et eksempel på hvordan det bør gjøres:


    Spor 5 fra Cassandra Wilson & Jacky Terrassson "Rendezvous"



    Lydkvaliteten på disse innspillingene stemmer med det vi måler med det snedige programmet "TT DR Offline Meter"

    Noen som kan vise musikk med bedre og/eller dårligere dynamikkområde?
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.332
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    ... men dynamikk er da så mye mer ... og forholdet mellom RMS og peak er kanskje det minst interessante aspektet av dynamikk - forholdet mellom RMS og «støygulv» er kanskje vel så interessant, forutsatt at lineariteten på veien ikke er helt skrudd, like så med variansen i RMS-nivået i gjennom et spor - hvordan er dynamikkområdet er utnyttet, hvordan er lydinformasjonen fordelt på ulike nivåer fra 0 dB FS til LSB. For å ta et hypotetisk «ekstrem» eksmpel, dersom et stk musikk har en crestfaktor på 12 dB, men ikke har noen variasjon i RMS-nivået eller «meningsfylt» lydinformasjon under f.eks. -20dB FS så vil det få en OK score i den aktuelle testen, men det vil være dynamikkfattig (bortsett fra «imponatordynamikken» fra RMS til peak) og dødt, ingen «ambience», ingen små «pludredetajler», ingen «lavnivå»/«mikro» dynamikk.

    mvh
    KJ
     
    L

    lark

    Gjest
    KJ skrev:
    ingen «ambience», ingen små «pludredetajler», ingen «lavnivå»/«mikro» dynamikk.

    mvh
    KJ
    Det aktuelle sporet Autumn Leaves har i overflod av akkurat dette ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.332
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    ...
    Det aktuelle sporet Autumn Leaves har i overflod av akkurat dette ;D
    Jeg tviler ikke men det er ikke pga en score på 17, det er pga «scoren» under -30.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.117
    Antall liker
    38.797
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Jeg googlet "TT DR Offline Meter" og fant hjemmesiden til utgiveren:
    http://www.dynamicrange.de/en/download. Jeg har lett etter noe slikt tidligere, men ikke funnet det. Ved anledning tester jeg noen CD'er for å se hvordan disse tallene stemmer med det subjektive inntrykket av dynamikk.

    Det kan godt hende at KJ har rett, men det vi virkelig trenger er ett enkelt tall som gir et brukbart inntrykk av om innspillingen er maltraktert av kompresjon eller ikke, for å kunne sende innspillinger i retur med beskjeden "denne er defekt, jeg vil ha pengene tilbake" og for å kunne kommunisere at "denne skiva er en kalkun".

    Crest factor (peak vs RMS) kan være et slikt tall, ettersom vi vet at musikk har en crest factor på 12-20, en ren sinusbølge uten noen som helst dynamikk har crest factor på 3, og alt som er mindre enn det er forvrengt støy. Derimot har jeg savnet et enkelt program for å måle crest factor. Dette programmet viser også RMS og peak-nivå, så kombinert med "show clipping" i Audacity bør dette kunne dokumentere det meste av hærverket vi blir lurt til å betale for.
     
    L

    lark

    Gjest
    Jeg måtte naturligvis sjekke sporet "Kansas City Monarch" fra Ronnie Earl & The Broadcasters "Still River"
    (Audioquest Records AQ-CD1018)

    Og resultatet bekrefter det jeg hører ;D Denne plata anbefales forresten på det aller varmeste!!!
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Fin tråd. Det kunne være artig å finne målbare parametre som tilsvarer det vi subjektivt oppfatter som henholdsvis dynamisk og komprimert.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Her er det verste eksempelet jeg har, og det låter ille!

    Dette er The Who - Baba O'Riley, hentet fra skandaleutgivelsen "Ultimate Collection". 2 CD-plater med fullstendig dynamikkmasakrert musikk.

    Er klar over at det er MP3, men det er faktisk 320kbps. Normalt bruker jeg flac, men denne innspillingen er så dårlig at den ikke er verdt plassen FLAC bruker. Tror uansett ikke at tallet ville blitt annerledes. En dynamisk range på 3dB er jo fantastisk dårlig.

    Er det forresten noen som har en kjapp flac til wav-konverter?
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.117
    Antall liker
    38.797
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    roffe skrev:
    Er det forresten noen som har en kjapp flac til wav-konverter?
    Jeg bruker SUPER fra eRightSoft til å konvertere fra "alt" til "alt". Den ble anbefalt i manualen for Audacity for tilfeller hvor Audacity ikke kunne lese en lydfil. Denne kan. Still inn hvilket format som skal ut, dra en lydfil over på vinduet og voilá - en fil i ønsket format.
    http://www.erightsoft.com/SUPER.html
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Her er den "demoskiva" jeg har lengst forhold til, nemlig Love Over Gold med Dire Straits. Den hørte jeg først i originalutgave i noen år hos kamerater. Så, etter noen år kjøpte jeg den igjen, og den var fortsatt bra, men jeg savnet litt trøkk. Det var da jeg begynte å skjønne hva som skjer ved remastring at jeg forsto at remasteren jeg hadde kjøpt var langt fra samme plata. Senere har jeg kjøpt originalen i bruktmarkedet.

    Den låta jeg har benyttet mest er Private Investigations. Originalen fra 1982(!) har DR på 18dB, slett ikke dårlig. Remasteren har mindre sus, men er likevel mindre engasjerende å lytte til, og har DR på 14dB, 4dB mindre enn originalen.
     

    Vedlegg

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Det er en ting jeg lenge har lurt på, hvordan kan en forklare hvordan dynamikk "høres/oppfattes" ut som??
    Jeg har spurt opp til flere og mange sier forskjellig.. Tror det er flere som har egentlig misforstått hva ordet dynamikk er ::)
    Jeg skjønner ut ifra målingene over om musikken høres flat ut eller ikke.. Er det slik??
    Jeg personlig har oppfattet dynamikk som dybden musikken... Dette kalles kanskje for 3dimensjonaliteten??

    Prøvde å forklare meg så godt jeg kunne ;)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Stevie Ray Vaughan
    Mary Had A Little Lamb fra førstepressing (1983) av Texas Flood.
    RMS -16db og DR15.

    Algoritmen til programmet er nok ikke sofistikert nok til at det alltid gir et riktig bilde, spesielt siden den bare tar med øverste 3.2bits av 16 tilgjengelige. (skummet bare raskt gjennom virkemåte)
    Funker jo likevel til sitt bruk da.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.332
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Keith Howard fra HiFiNews har skrevet en liten programsnutt som ilustrerer dynamikk på en litt annen måte; en link til hjemmesiden hans er lagt over navnet - trykk på Freeware og scroll ned til «Wave file dynamics analysis» mot bunnen av siden. Dette er hva han skirver om hvordan det analyserer dynamikken:

    «In the analysis process the peak absolute sample value within each 0.1 second slice of the file is recorded and the results graphed as a histogram plotting peak sample value (in dBFS – ie decibels reference full-scale) against percentage occurrence.»

    Programmet har desverre ingen funksjon for å justere skaleringen m.v. Vedlagt følger et lite utvalg av grafer i rekkefølger er det :
    • ACDC Back in black - Remaster fra 2003
    • Beethoven 5te Allegro fra DG - Karlos Kleiber og Wiener ph «orginal CD»
    • Depeche Mode Personal jesus «orginal CD»
    • Dire Straits Money For Nothing «orginal CD»
    • DumDum Boys Splitter pine «orginal CD»
    • Eric Bibb Too much whisky
    • Kari Bremnes Byssan lull
    • Kate Bush The kick inside «orginal CD»
    • LedZeppelin Stearway to heaven - remaster ukjent årstall - Stirling sounds
    • Pink Floyd Money MFSL
    • Police Every breath you take MFSL
    • Rammstein Weises fleish fra Live aus berlin

    Vær oppmerksom på variasjon i skaleringen av Y-aksen

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.332
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Max 12 vedlegg pr innlegg ... vedlagt følger Telarc sin 1812.

    EDIT som vi ser er «mye» av tiden i musikken ved et nivå omrking -25 dB FS, mens kannonene ladder på tett opp i 0 dB FS - et komfortabelt høyt lyttenivå for musikken (ca 80-90 dB) vil gi et betydelig potensiale for å skremme vannet av naboen når kannonene smeller av og trøkke HT-elementene godt ut av kassa. Dersom du har «normalt» effektive HT (90dBSPL/W) og spiller med -25dB FS = 90 dB SPL = 1W i 8 ohm så trenger du et effekttrinn som kan levere et spenningsving til HT tilsvarende 316W i 8 ohm for å unngå klipping av kannonene. DobbeltEDIT og du mangeler fortsatt ca 10MW på realistiske kannoner

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    SirHifi skrev:
    Det er en ting jeg lenge har lurt på, hvordan kan en forklare hvordan dynamikk "høres/oppfattes" ut som??
    Jeg har spurt opp til flere og mange sier forskjellig.. Tror det er flere som har egentlig misforstått hva ordet dynamikk er ::)
    Jeg skjønner ut ifra målingene over om musikken høres flat ut eller ikke.. Er det slik??
    Jeg personlig har oppfattet dynamikk som dybden musikken... Dette kalles kanskje for 3dimensjonaliteten??

    Prøvde å forklare meg så godt jeg kunne ;)
    Dynamikk er forskjellen mellom laveste og høyeste lyd i en innspilling, målt uten noen limiter, drc eller annen begrensning på kilden, og helst målt i lytterommet. Dynamikk i en innspilling, og opplevd dynamikk i et rom behøver ikke være det samme. F.eks. kan støygulvet der du lytter være slik at det drukner de laveste lydene i opptaket.

    Grunnen til at dette spennet er blitt redusert (i fryktelig grad) er at mange avspillingssituasjoner ikke er ideelle for et stort dynamisk sprang, nettopp pga støygulvproblemer. Tenk f.eks. på en iPod-lytter som sitter på T-banen eller trikken. Det er helsikes mye støy utenfor ørepluggene, og det er nytteløst å lytte til et spor med sarte partier, disse vil bli opplevd som stillhet - det må dunkes ordentlig for at musikken skal trenge gjennom og skape sammenheng i det man lytter til, og følgelig ofres dynamikken.

    Mange er også redde for å lyde svake sammenlignet med spor som kommer før eller etter, og pusher dermed opp nivået over hele fjøla i tillegg til å ofre dynamikken. Resultatet er lydgraut med smell og uten nyanser.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.440
    Antall liker
    25.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oj. 17 svar siden jeg tenkte jeg skulle legge inn noe. Ok.

    Her er Mahlers 3. symfoni, 2. sats til venstre og 1.sats til høyre. Pierre Boulez' innspilling på DG:



    Her tynes!

    Nå skal jeg lese hva dere har skrevet.
     

    Vedlegg

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Veggen skrev:
    Artig lite program.
    Måtte teste hvilken versjon av Love over Gold jeg har, den er tydeligvis annerledes enn begge Roffes eksempler.
    Jeg mener Dire Straits-katalogen ble første gang remastret på slutten av 80-tallet. (eller begynnelsen av 90-tallet). Dette var en veldig mild remastring, og de låter fortsatt strålende. SBM-versjonene kom i 1996/97.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.164
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Paquito D'Rivera - Portraits of Cuba [CHESKY SACD298]

    -----------------------------------------------
    Statistics for: test.wav
    Number of Samples: 160321140
    -----------------------------------------------

    left right

    Peak value: -0.05 dB --- -0.46 dB
    Avg RMS: -20.66 dB --- -22.68 dB
    DR channel: 16.32 dB --- 17.76 dB
    -----------------------------------------------

    Official DR value: DR17
    ===============================================
    Jokleba - Live [C.L.P. CD 22]

    -----------------------------------------------
    Statistics for: test.wav
    Number of Samples: 157131240
    -----------------------------------------------

    left right

    Peak value: -0.17 dB --- -0.17 dB
    Avg RMS: -18.34 dB --- -18.39 dB
    DR channel: 12.75 dB --- 12.71 dB
    -----------------------------------------------

    Official DR value: DR13
    ===============================================
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.332
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Dire Straits har tydelig forstått ett eller annet ift den TT-saken - et par tiår før TT-saken var påtenkt:

    -----------------------------------------------
    Statistics for: Dire Straits - So Far Away.wav
    Number of Samples: 13766844
    -----------------------------------------------

    left right

    Peak value: -2.00 dB --- -2.00 dB
    Avg RMS: -23.77 dB --- -23.96 dB
    DR channel: 20.30 dB --- 20.24 dB
    -----------------------------------------------

    Official DR value: DR20
    ===============================================

    Samme med Keith Howard sin grafikk:


    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    Dire Straits har tydelig forstått ett eller annet ift den TT-saken - et par tiår før TT-saken var påtenkt:

    -----------------------------------------------
    Statistics for: Dire Straits - So Far Away.wav
    Number of Samples: 13766844
    -----------------------------------------------

    left right

    Peak value: -2.00 dB --- -2.00 dB
    Avg RMS: -23.77 dB --- -23.96 dB
    DR channel: 20.30 dB --- 20.24 dB
    -----------------------------------------------

    Official DR value: DR20
    ===============================================

    Samme med Keith Howard sin grafikk:

    mvh
    KJ
    Førstepressingen bruker de-emphasis. Slik ser det ut når dette er rettet på digitalt:

    Statistics for: 01 - Dire Straits - So Far Away-deemph.wav
    Number of Samples: 13768020
    -----------------------------------------------

    left right

    Peak value: -2.27 dB --- -2.18 dB
    Avg RMS: -22.25 dB --- -22.44 dB
    DR channel: 18.23 dB --- 18.38 dB
    -----------------------------------------------

    Official DR value: DR18
    ===============================================

    I motsetning til:

    Statistics for: 01 - Dire Straits - So Far Away.wav
    Number of Samples: 13768020
    -----------------------------------------------

    left right

    Peak value: over --- over
    Avg RMS: -21.78 dB --- -22.04 dB
    DR channel: 20.27 dB --- 20.35 dB
    -----------------------------------------------

    Official DR value: DR20
    ===============================================

    Ta det for det det er verdt;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.440
    Antall liker
    25.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En Bachkantate. Suzuki på BIS:
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed folder: \\192.168.1.13\media\Music\Klassisk\Bach, Johann Sebastian\Kantater, religiøse\Kantate BWV051 'Jauchzet Gott In Allen Landen'\Suzuki (mp3 320)\
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    DR       Peak         RMS      Filename
    ----------------------------------------------------------------------------------------------

    DR14   -1.04 dB -20.15 dB 01 Aria - Jauchzet Gott in allen Landen!.mp3
    DR13   -1.63 dB -23.14 dB 02 Recitativo - Wir beten zu dem Tempel an.mp3
    DR13   -0.81 dB -22.39 dB 03 Aria - Höchster, mache deine Güte.mp3
    DR15   -2.89 dB -23.36 dB 04 Choral - Sei Lob und Preis mit Ehren.mp3
    DR15   -0.00 dB -21.56 dB 05 Aria - Alleluja!.mp3
    ----------------------------------------------------------------------------------------------

    Number of files:    5
    Official DR value:  DR14

    ==============================================================================================
    Selv om alle sporene har mer enn 20dB mellom RMS og Peak blir resultatet DR14.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.682
    Antall liker
    3.192
    Man skrev:
    KJ skrev:
    Dire Straits har tydelig forstått ett eller annet ift den TT-saken - et par tiår før TT-saken var påtenkt:

    -----------------------------------------------
    Statistics for: Dire Straits - So Far Away.wav
    Number of Samples: 13766844
    -----------------------------------------------

    left right

    Peak value: -2.00 dB --- -2.00 dB
    Avg RMS: -23.77 dB --- -23.96 dB
    DR channel: 20.30 dB --- 20.24 dB
    -----------------------------------------------

    Official DR value: DR20
    ===============================================

    Samme med Keith Howard sin grafikk:

    mvh
    KJ
    Førstepressingen bruker de-emphasis. Slik ser det ut når dette er rettet på digitalt:

    Statistics for: 01 - Dire Straits - So Far Away-deemph.wav
    Number of Samples: 13768020
    -----------------------------------------------

    left right

    Peak value: -2.27 dB --- -2.18 dB
    Avg RMS: -22.25 dB --- -22.44 dB
    DR channel: 18.23 dB --- 18.38 dB
    -----------------------------------------------

    Official DR value: DR18
    ===============================================

    I motsetning til:

    Statistics for: 01 - Dire Straits - So Far Away.wav
    Number of Samples: 13768020
    -----------------------------------------------

    left right

    Peak value: over --- over
    Avg RMS: -21.78 dB --- -22.04 dB
    DR channel: 20.27 dB --- 20.35 dB
    -----------------------------------------------

    Official DR value: DR20
    ===============================================

    Ta det for det det er verdt;)
    So far away - er dette sporet fra "Brothers in Arms"?
    Isåfall ble jeg stuss over en DR 18. Hverken nevnte spor eller albumet høres ikke spesielt dynamisk ut, sånn subjektivt sett. Ville tippet en DR på 12-13.

    Som jeg nevnte i en tidligere tråd, så er det slik at hjernens oppfattelse av dynamikk i musikken er avhengig av hvor korrekt transientforløpet i musikken er, blant annet. Eksempel: Min første CD som ble kjøpt var A-HA's "Hunting high & Low". Avspilt på min 1985 årgang CD-spiller, så var dynamikkopplevelsen i musikken tilnærmet fraværende. Lp plata avspilt på min plastikkplatespiller til 1k låt langt mer dynamisk. Min nåværende CD/SACD spiller klarer å gjenskape dynamikken ganske bra på denne 1985 utgaven av ei CD plate.

    Altså: I tilfellet "Brothers in arms" ble denne innspillinga kjørt igjennom flere A/D og D/A konvertere av "1985 kvalitet" (innspilt digitalt, mixet analogt, konvertert tilbake til digital), med dertil feil i A/D og D/A stegene.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    limvingen skrev:
    Må komme med en oppfordring om at dere melder dere inn i organisasjonen Turn Me Up (Bringing Dynamics Back to Music)

    http://www.turnmeup.org/

    Jeg er allerede medlem.

    Er det noen som vet om det er musikkutgivelser som faktisk er merket med "Turn me up"-logoen?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.332
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    ...
    So far away - er dette sporet fra "Brothers in Arms"?
    Isåfall ble jeg stuss over en DR 18. Hverken nevnte spor eller albumet høres ikke spesielt dynamisk ut, sånn subjektivt sett. Ville tippet en DR på 12-13.

    Som jeg nevnte i en tidligere tråd, så er det slik at hjernens oppfattelse av dynamikk i musikken er avhengig av hvor korrekt transientforløpet i musikken er, blant annet. ...

    Altså: I tilfellet "Brothers in arms" ble denne innspillinga kjørt igjennom flere A/D og D/A konvertere av "1985 kvalitet" (innspilt digitalt, mixet analogt, konvertert tilbake til digital), med dertil feil i A/D og D/A stegene.
    Den er fra Brothers in arms ja, mitt eksempel i alle fall. DR tallet som kalkuleres fra TT er, som tildigere nevnt i en annen tråd, egentlig en «crestfactor» mellom de 20 høyeste RMS nivåene og peak nivået - den sier lite om hvor ofte peaknivået forekommer ift. RMS, hvor stor variasjon det er i RMS, eller hvor langt under RMS det finnes relevant lydinformasjon (jf. f.eks. Your latest trick fra Brothers in arms). Sammenliknet med mer «moderne» musikkproduksjoner så er Brothers in arms veldig dynamisk. IMHO (dvs rent subjektivt). Subjektivt sett synes jeg ikke So far away er det mest dynamiske som finnes - til det er låta litt for «rolig»/«piano», mere up-tempo og forte hadde hjulpet på den subjektive oppfatningen av dynamikk, jf. f.eks. Money for nothing som jeg oppfatter som vesentlig mer dynamisk enn So far away. Men som antydet så er dynamikk både subjektivt og teknisk et litt sammensatt begrep med flere aspekter. Den subjektive oppfatningen av dynamikk er ikke alltid i samsvar med en teknisk tilnærming. Det er ikke bare transient forløpet som spiller med, transparens ift. lave signanivåer, «amience», tempo, volum og «kompleksiteten» i lydbildet m.v. påvirker oppfattningen av dynamikk. Et eksempel på «subjektivt bedre dynamikk» som man av og til kommer over er kompresjon av lave signalnivåer, som kan gi en tydeligere gjengivelse av «amience», romklang og «pludrelyder» m.v. og dermed en oppfatning av «bedre» dynamikk. Et annet eksempel er skjønnsom kompresjon av de høyeste transientene (fortutsatt at de ikke kommer for ofte), sammen med litt ekstra forvregning av lav orden på de samme transientene -> «bedre» dynamikk (mere «attack»).

    mvh
    KJ
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.682
    Antall liker
    3.192
    KJ skrev:
    Espen R skrev:
    ...
    So far away - er dette sporet fra "Brothers in Arms"?
    Isåfall ble jeg stuss over en DR 18. Hverken nevnte spor eller albumet høres ikke spesielt dynamisk ut, sånn subjektivt sett. Ville tippet en DR på 12-13.

    Som jeg nevnte i en tidligere tråd, så er det slik at hjernens oppfattelse av dynamikk i musikken er avhengig av hvor korrekt transientforløpet i musikken er, blant annet. ...

    Altså: I tilfellet "Brothers in arms" ble denne innspillinga kjørt igjennom flere A/D og D/A konvertere av "1985 kvalitet" (innspilt digitalt, mixet analogt, konvertert tilbake til digital), med dertil feil i A/D og D/A stegene.
    Den er fra Brothers in arms ja, mitt eksempel i alle fall. DR tallet som kalkuleres fra TT er, som tildigere nevnt i en annen tråd, egentlig en «crestfactor» mellom de 20 høyeste RMS nivåene og peak nivået - den sier lite om hvor ofte peaknivået forekommer ift. RMS, hvor stor variasjon det er i RMS, eller hvor langt under RMS det finnes relevant lydinformasjon (jf. f.eks. Your latest trick fra Brothers in arms). Sammenliknet med mer «moderne» musikkproduksjoner så er Brothers in arms veldig dynamisk. IMHO (dvs rent subjektivt). Subjektivt sett synes jeg ikke So far away er det mest dynamiske som finnes - til det er låta litt for «rolig»/«piano», mere up-tempo og forte hadde hjulpet på den subjektive oppfatningen av dynamikk, jf. f.eks. Money for nothing som jeg oppfatter som vesentlig mer dynamisk enn So far away. Men som antydet så er dynamikk både subjektivt og teknisk et litt sammensatt begrep med flere aspekter. Den subjektive oppfatningen av dynamikk er ikke alltid i samsvar med en teknisk tilnærming. Det er ikke bare transient forløpet som spiller med, transparens ift. lave signanivåer, «amience», tempo, volum og «kompleksiteten» i lydbildet m.v. påvirker oppfattningen av dynamikk. Et eksempel på «subjektivt bedre dynamikk» som man av og til kommer over er kompresjon av lave signalnivåer, som kan gi en tydeligere gjengivelse av «amience», romklang og «pludrelyder» m.v. opg dermed en oppfatning av «bedre» dynamikk. Et annet eksempel er skjønnsom kompresjon av de høyeste transientene (fortutsatt at de ikke kommer for ofte), sammen med litt ekstra forvregning av lav orden på de samme transientene -> «bedre» dynamikk.

    mvh
    KJ
    Ja, godt og utfyldende forklart! :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Det beste eksempelet jeg kan komme på er trommesoloen fra Drum & Track. Den hadde en verdi på 18 eller 19, men oppleves satans dynamisk :D Det er ikke uvanlig at dette kan låte tamt på de fleste anlegg. Det derfor den er meget krevende, og vil låte bedre og bedre jo mer oppløst og "riktig" anlegget er.
    Men så er det jo noen som mener remasteren på XRCD låter mye bedre, mye p.g.a kompresjon av lave nivåer (sammen med båndsuset), og heftig limiting. Problemet er jo at denne versjonen ikke egner seg til å "teste" ut anlegget på samme måte. Det blir liksom hifi-porno kun for pornoen sin skyld, evt kun for å demonstrere "trøkket" i anlegget til (intetanende) gjester.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.682
    Antall liker
    3.192
    Man skrev:
    Men så er det jo noen som mener remasteren på XRCD låter mye bedre, mye p.g.a kompresjon av lave nivåer (sammen med båndsuset), og heftig limiting. Problemet er jo at denne versjonen ikke egner seg til å "teste" ut anlegget på samme måte. Det blir liksom hifi-porno kun for pornoen sin skyld, evt kun for å demonstrere "trøkket" i anlegget til (intetanende) gjester.
    Jeg har lest temmelig mange(tusen) innlegg på forumet til Steve Hoffman. Det er forbausende mange som syns plate x er skikkelig bra med masse dynamikk og trøkk. Da er det en komprimert remaster de snakker om. ::)
    1) De skjønner ikke hva dynamikk er
    2) De mangler lyttetrening og lar seg gå "5-på"
    3) Anlegget er ikke på et høyt nivå

    Men jeg sier ikke at de oppfatter "feil" når de oppfatter en høytlydende komprimert remaster som en utgivelse med god lyd. Men de tar feil når de sier at den er dynamisk vs en referanse som er Lp eller en tidligere CD utgave.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.117
    Antall liker
    38.797
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Men jeg sier ikke at de oppfatter "feil" når de oppfatter en høytlydende komprimert remaster som en utgivelse med god lyd. Men de tar feil når de sier at den er dynamisk vs en referanse som er Lp eller en tidligere CD utgave.
    Jeg har selv blitt "lurt" av enkelte sånne remasters fra tidlige faser av kompresjonsgalskapen. Det er fort gjort hvis man ikke er sånn noenlunde i nærheten av samme avspillingsvolum i lyttesituasjonen. Plater som Cassandra Wilsons "Rendezvous" eller Madeleine Peyroux' "Dreamland" kan høres litt grå og kjedelige ut hvis man ikke skrur opp volumet til å matche nyere innspillinger. Men når man gjør det og bandet smeller til - wow! Remasters eller innspillinger fra siste halvdel av 90-tallet kan til en viss grad lykkes med dette fusket hvis man bare putter den ene CD'en etter den andre i plateskuffen uten å røre volumknappen.

    Van Morrison hadde løsningen allerede i 1970:
    Turn it up, turn it up, little bit higher, radio
    Turn it up, thats enough, so you know its got soul
    Men nå har galskapen gått så langt at alle med minst et halvt øre kan høre forvrengningen. På vei hjem i dag hadde jeg på radioen i bilen. Først kom Michael Jackson med "Billie Jean". Det svingte som bare pokker. Deretter kom Grand Prix-favoritten Alexander Rybak med hva-det-nå-enn-er det verket heter. Så hardt komprimert at rytmeinstrumentene ikke hadde noe å gå på, men måtte "slå hull" i resten av musikken for å kunne høres. Det eneste positive var at jeg sluttet å trampe takten på gasspedalen. Nei, hard kompresjon gjør ikke at ting låter bedre på en bilradio. ::)

    En del av forklaringen på at enkelte komponenter høres "dynamiske" ut kan forresten også være ulineær kompresjon som gjør at små nivåforskjeller gjøres relativt mye større enn store nivåforskjeller. Da kan man fort skrive seg lyrisk over "mikrodynamikken" uten å innse at man kanskje snarere har mistet "makrodynamikken". (Yup, jeg har selv trafobalanserte utganger i preamp...)
     
    L

    lark

    Gjest
    asbjbo skrev:
    Først kom Michael Jackson med "Billie Jean". Det svingte som bare pokker.
    Nettopp :) Er det dynamisk, så svinger det. Musikken "pulserer"
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Man skrev:
    Men så er det jo noen som mener remasteren på XRCD låter mye bedre, mye p.g.a kompresjon av lave nivåer (sammen med båndsuset), og heftig limiting. Problemet er jo at denne versjonen ikke egner seg til å "teste" ut anlegget på samme måte. Det blir liksom hifi-porno kun for pornoen sin skyld, evt kun for å demonstrere "trøkket" i anlegget til (intetanende) gjester.
    Jeg har lest temmelig mange(tusen) innlegg på forumet til Steve Hoffman. Det er forbausende mange som syns plate x er skikkelig bra med masse dynamikk og trøkk. Da er det en komprimert remaster de snakker om. ::)
    1) De skjønner ikke hva dynamikk er
    2) De mangler lyttetrening og lar seg gå "5-på"
    3) Anlegget er ikke på et høyt nivå

    Men jeg sier ikke at de oppfatter "feil" når de oppfatter en høytlydende komprimert remaster som en utgivelse med god lyd. Men de tar feil når de sier at den er dynamisk vs en referanse som er Lp eller en tidligere CD utgave.
    Egentlig er jeg ikke enig i at ihjelkomprimerte sanger låter bra på iPod/Bilen. De er ikke mastret for å "låte bra", men høyt, og det er nok en myte at disse låter bedre enn gode mastringer uansett om det er gjennom det medfølgende anlegget i Lada'en eller iPod m/ originale ørepropper :)

    Men det finnes nok en slags gråsone m.h.t komprimering hvor den komprimerte (d.v.s komprimert og/eller "haifai-komprimert", men ikke ihjelkomprimert) versjonen passer rett og slett bedre til et forholdsvis rimelig "budsjettanlegg" eller lignende. Trente ører vil kanskje t.o.m høre at innspilling x egentlig har bedre lyd enn innspilling y, men at y likevel får det bedre ut av anlegget. Har man et et dyrere, evt et J**** dyrt , eller et "ultimat" anlegg hvor dette forekommer, så bør man 1) gå ens personlige lydoppfatning i sømmene, eventuelt 2) revurdere sammensetningen/komponenter/tuningen av anlegget sitt.

    Utifra dette har jeg vært særs nysjerrig på meningene til Roysen og pedal. Roysen fordi han beviselig eier hi-end deluxe-komponenter av øverste hylle. Og pedal fordi han har gått lengst i å implementere noe så relativt uvanlig som DRC via PC i et "custom" anlegg. Og fordi han er hobbyskribent, og forfekter av Audiolense som det skulle være selve LØSNINGEN.

    Meningen tidligere var vel å få bekreftet om det hos Roysen/pedal var *1) ens personlige lydoppfatning* eller *2) sammensetning/komponenter/tuning av anlegget* som er grunnen til at det stadig vekk blir foretrukket en komprimert versjon. For å vri det litt på hodet; om tilfellet er at det *ikke* er noe feil med lydoppfatningen til Roysen/pedal så må det nødvendigvis bety at det for Roysen sitt del ikke er noen snarvei til Rom, samme hvor dyrt utstyr han måtte inneha. (Det er det jo ikke forsovet uansett, men dere tar vel poenget mitt..) Og siden jeg da vet det, kan jeg evt. "trekke litt ifra" om f.eks Roysen kommer med en ny Hallelujah-uttalelse :)

    For pedal sitt del ville det bety at det totale anlegget, med DRC, "custom høyttalergreie", og annet i avspillingskjeden likevel ikke er LØSNINGEN none whatsoever. Skyld det på Audiolence, høyttalere, forsterker, eller annet. Og siden jeg da vet det, kan jeg igjen "trekke litt ifra" hver gang pedal kommer med en ny uttalelse ang. super deluxe group delay xyz som var bare så siiiinsykt rått , prikken over i'en, og at Morten Harket ikke står foran deg men sitter på fanget ditt.. (hehe)

    I tilleg er det da også å gjøre alle, som sitter på gjerdet og som er interessert i DRC og Audiolense, en stor bjørnetjeneste. Mange av oss foretrekker at musikken puster, og kan lett høre forskjellen på våre litt mindre ultimate anlegg. Og vi er kanskje interessert i DRC og Audiolense også, for å få den berømte prikken over i'en. Da er det naturlig å basere seg ihvertfall litt på pedal sine erfaringer før man punger ut med tuselapper for software og målemikrofon. Pedal har holdt på lengre enn de fleste, og har mer erfaring med DRC enn de aller fleste, og han har et mer ultimat anlegg enn de aller fleste. Og det er da problemet oppstår: Hvem og hva skal vi tro når anlegget til pedal ikke differensier nok mellom komprimert/ukomprimert slik at den innspillingen med best lyd faktisk gir best lyd i anlegget?

    Det er vel mer prinsippet jeg er ute etter, jeg tror nok de fleste er flinke til å ta litt her og der og ikke kun basere seg på 1 person. Men det er et legitimt og reelt dillemma IMHO.

    Selfølgelig tror jeg egentlig ikke at det er noe i veien med anleggene til hverken Roysen eller pedal. Muligens er tuningen en smule off, hvem vet. Men det jeg tror mest er jo at selv om komprimering er relativt enkelt å høre for meg nå, så kan det hende at det fordrer en litt annen måte å lytte til musikken på for andre før andre "forstår" det. Spesielt "Haifai-komprimering" er en ordentlig luring, og personlig har jeg selv vært lurt i mange mange år til tross for stor hifi-interesse. Den første plata hvor ørene mine egentlig sa ifra var Californication, og det er helt utrolig at det måtte Californication til før jeg begynte å grave etter mer info om hvorfor denne platen låt så merkelig. Altså har jeg ikke reagert noe spesielt på andre GODT komprimerte plater, som f.eks Iron Maiden. Maiden var jo kun et rølpeband med dårlig og vond lyd det, men jeg reagerte altså ikke på horrible Maiden-remasters fra helvete. Igjen: Det måtte faktisk CALIFORNICATION til før jeg fikk en tankevekker ala den Newton og eplet! Det er i ettertid helt sykt å tenke på, og hele den tiden har jeg jo trodd jeg var verdensmester i bedømme haifai! Hallo i luken liksom ;D Men sånn kan det gå når man vokser opp med denne type lyd. Og når dette er referansen så blir jo dyr hifi helt meningsløst. Jeg endte opp med å selge hele sulamitten faktisk, og det er ikke rart. Jeg prøvde å tune anlegget til å gi det jeg trodde var dynamikk fra *dynamikkløse* plater/referanser. Ikke rart det blir en slitsom lyd. Det rare var at jeg foretrakk non-feedback (forsterkere) lyd (og gjør den dag idag), men tunet det kraftig andre veien med kabler og høyttalere..sitter og fokuserer på holografi og det der og tror at leading edge er tegn på dynamikk..håpløst.
    Uaaaansett..
    Jeg merker at konsensus begynner å snu i remaster-tråden. Heldigvis. Og Roysen, Pedal og andre ser vel lyset snart de også. Men så lenge de ikke gjør det så er det jo en sjanse for det er 2) som er grunnen. Og det er jo ikke så bra ;)

    ps! Håper dere ikke tar det så tungt at jeg nevnte dere for n-te gang. Det skal ikke gjenta seg, og jeg håper jeg gjorde det godt ved å "tyne" meg selv litt :D
     
    L

    lark

    Gjest
    En svært utbredt misforståelse er å forveksle dynamikk med "trøkk". Det fella har jeg selv gått i med remastringen av AC/DC sin remastering av Back In Black. Et vanvittig trøkk, men utrolig slitsom å høre på i mer enn 2 minutter om man spiller høyt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.332
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    1) IMHO er det «litt» håpløst å ekstrapolere lydsmak på enkelte utgivelser til lydkvaliteten ut av husalteret på generelt grunnlag.
    2) bortimot all «popmusikk» som er utgitt siden «50-tallet» inneholder ulike grader av komprimering (og ekspandering), selvfølgelig gjort på litt ulike måter, med litt ulike virkemidler og varierende hensikter - det som dreper musikken er denne fordømte «maksimeringen» hvor alt skal være «loud as hell» hele tiden.

    mvh
    KJ
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    Man skrev:
    1) IMHO er det «litt» håpløst å ekstrapolere lydsmak på enkelte utgivelser til lydkvaliteten ut av husalteret på generelt grunnlag.
    2) bortimot all «popmusikk» som er utgitt siden «50-tallet» inneholder ulike grader av komprimering (og ekspandering), selvfølgelig gjort på litt ulike måter, med litt ulike virkemidler og varierende hensikter - det som dreper musikken er denne fordømte «maksimeringen» hvor alt skal være «loud as hell» hele tiden.

    mvh
    KJ
    1) tja ja..det får nå briste og bære..det er jo et spesielt tilfelle. Vi snakker ikke noen som kobler solidcore i et anlegg til 30k og forteller resten av forumet at alt annet er feil. Det hadde jeg ikke orket å bruke tid på et såpass langt innlegg. Vi er liksom på "bleedin' edge" her, og det er det som gjør det interessant, selv om jeg absolutt forstår tankegangen din. Dessuten er det ikke snakk om *enkelte* utgivelser heller, og jeg syntes jeg begrunnet det hele ganske grei og genuin måte .
    2) ikke den komprimeringen vi snakker om her.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.440
    Antall liker
    25.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fint innlegg var det, Man. Tankevekkende og ydmykt.

    Jeg har jo hørt pedals anlegg. Intet å si på de dynamiske evnene der. Og forvrengnngsnivået er svært lavt. Jeg har ikke hørt det uten Audiolense (det ville være meningsløst, som Sf Extrema med 4. ordens L-R, dvs. et annet anlegg). Men jeg hadde drept bakveggen.
     
    N

    nb

    Gjest
    roffe skrev:
    Er det forresten noen som har en kjapp flac til wav-konverter?
    Jeg bruker dbPowerAmp MusicConverter, den støtter i alle fall de brukte formatene. Pluss at den konverterer ett spor pr. CPU-kjerne om man batch-konverterer mange filer i slengen. Kjekt om man har 2 eller 4 kjerner.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg synes du Man er helt på jordet. Snakk om å gjøre en fjær til en flokk struts. Den eneste skiva jeg og pedal har uttalt at vi samstemt foretrekker remasteren/XRCD utgaven av fremfor orginalen er Sheffield Drum & Track. At man kan få det til å bli at "vi" stadig foretrekker komprimerte remastere er for meg uforståelig. Ut over det bør det tillegges at den Drum & Track skiva finnes i flere mastringer på CD. Min er fra et kinesisk plateselskap som heter Starwin. Noe av problemet er kanskje at vi ikke har samme kvalitet på CDen. I tillegg må det nevnes at den skiva ikke er av så musikalsk interessant materiale. Av den grunn er det kanskje det store "trøkket" som gjør at jeg foretrekker denne. Det finnes ingen likhetstegn mellom god musikk / god lyd og stor dynamikk. Det er mange flere faktorer involvert enn som så. Det å måle dynamisk kompresjon og måle innspillingens kvalitet på dette alene er helt bak mål.

    At f.eks. A meeting by the river med Ry Cooder scorer høyt på dynamiske peaker er ikke overraskende, men resten av plata er så lavt innspilt at jeg må skru opp utgangsnivået på Wadia DACen min for å få noe særlig glede av å høre på den. Monn tro hvor mye detaljrikdom som forsvinner i innspillingens og CD mediets støygulv på de laveste partiene som en følge av ønsket om minst mulig dynamisk kompresjon.

    På en SACD blir dette noe helt annet fordi den dynamiske båndbredden er så stor at man kan tillate seg skapelig nivå og lav dynamisk kompresjon.

    Når det er sagt kunne det vært interessant og sett DR tall på Reiersrud & Kleive - Himmelskip og 2Ls siste missa da Tromba.

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn