R
Roysen
Gjest
?Valentino skrev:Roysen, jeg synes det er litt rart at du kjører CD-spilleren på -6dB for at volumkontrollen din skal virke ordentlig (mine ord). Rar volumkontroll da, synes jeg.
Mvh
Roysen
|
?Valentino skrev:Roysen, jeg synes det er litt rart at du kjører CD-spilleren på -6dB for at volumkontrollen din skal virke ordentlig (mine ord). Rar volumkontroll da, synes jeg.
Tenker du på Heartbeat Drummers of Japan? Joda, har den, kjøpte den på Shepherd's Bush på tidlig 90-tall, da jeg var på konserten. Men den er så dyr at jeg linket til Best of ... uansett ikke alt Kodo har gjort som er bra, og på Best of ligger en annen av mine favoritter fra dem.Roysen skrev:Hei,vredensgnag skrev:Det fine med Monochrome, Roysen, er at det er identiske instrumenter, Taiko-trommer, likt stemt og behandlet, og at det er melodifritt, så man ikke blir "fanget" av melodien.
Og egentlig helt atypisk i forhold til annen slik japansk trommemusikk. Sporet skiller seg fullstendig fra de andre på den CDen jeg linket til ovenfor, for eksempel.
Så jeg nevner det kun som en ren dynamikkøvelse.
Ellers har jeg forlengst registrert at jeg må ha vært gjennom en seriøs perkusjonsfase - har et vilt antall trommeinnspillinger fra ulike land.
Ja jeg er med på den. Jeg liker også Monochrome. Jeg har også den "Best of" med Kodo, men vet du hvilken av Kodos andre skiver det kuttet egentlig stammer fra?
Mvh
Roysen
Her (min uthevning):Roysen skrev:?Valentino skrev:Roysen, jeg synes det er litt rart at du kjører CD-spilleren på -6dB for at volumkontrollen din skal virke ordentlig (mine ord). Rar volumkontroll da, synes jeg.
Mvh
Roysen
Roysen skrev:Problemet er vel snarere at utgangsnivået på Wadiaen er innstilt for å slippe å korrigere det så ofte. Det betyr at den er innstilt etter vanlig nivå på CDer. Jeg snakker som tidligere nevnt ikke om å skru opp og ned volumet me fjernkontrollen men at jeg må stille utgangsnivået fra f.eks. 1,0V til 2,0V for at volumkontrollen med rekkevidde på 50db skal treffe innenfor et nogenlunde ok nivå. For å justere dette må jeg skru av alle komponentene og hente frem Wadia-DACene for å justere noen DIP-switcher på baksiden. Jeg snakker nå altså om at den skiva er svært upraktisk og ikke om lydkvaliteten.
Jeg lurte bare på om du visste hvilken skive den orignalt hører hjemme på. Jeg vet ikke men kunne tenkt meg å kjøpe den.vredensgnag skrev:Tenker du på Heartbeat Drummers of Japan? Joda, har den, kjøpte den på Shepherd's Bush på tidlig 90-tall, da jeg var på konserten. Men den er så dyr at jeg linket til Best of ... uansett ikke alt Kodo har gjort som er bra, og på Best of ligger en annen av mine favoritter fra dem.Roysen skrev:Hei,vredensgnag skrev:Det fine med Monochrome, Roysen, er at det er identiske instrumenter, Taiko-trommer, likt stemt og behandlet, og at det er melodifritt, så man ikke blir "fanget" av melodien.
Og egentlig helt atypisk i forhold til annen slik japansk trommemusikk. Sporet skiller seg fullstendig fra de andre på den CDen jeg linket til ovenfor, for eksempel.
Så jeg nevner det kun som en ren dynamikkøvelse.
Ellers har jeg forlengst registrert at jeg må ha vært gjennom en seriøs perkusjonsfase - har et vilt antall trommeinnspillinger fra ulike land.
Ja jeg er med på den. Jeg liker også Monochrome. Jeg har også den "Best of" med Kodo, men vet du hvilken av Kodos andre skiver det kuttet egentlig stammer fra?
Mvh
Roysen
Legg merke til "f.eks." i sitatet.Valentino skrev:Her (min uthevning):Roysen skrev:?Valentino skrev:Roysen, jeg synes det er litt rart at du kjører CD-spilleren på -6dB for at volumkontrollen din skal virke ordentlig (mine ord). Rar volumkontroll da, synes jeg.
Mvh
Roysen
Roysen skrev:Problemet er vel snarere at utgangsnivået på Wadiaen er innstilt for å slippe å korrigere det så ofte. Det betyr at den er innstilt etter vanlig nivå på CDer. Jeg snakker som tidligere nevnt ikke om å skru opp og ned volumet me fjernkontrollen men at jeg må stille utgangsnivået fra f.eks. 1,0V til 2,0V for at volumkontrollen med rekkevidde på 50db skal treffe innenfor et nogenlunde ok nivå. For å justere dette må jeg skru av alle komponentene og hente frem Wadia-DACene for å justere noen DIP-switcher på baksiden. Jeg snakker nå altså om at den skiva er svært upraktisk og ikke om lydkvaliteten.
Det var vel ikke helt det jeg skrev. Det jeg mener er at max.nivået på volumkontrollen når den er innstilt på normalt utgangsnivå ikke gir et høyt nok nivå på den plata til at jeg synes jeg får noe særlig ut av den. Jeg må da tillegge at på CDer med "normalt nivå" spiller jeg som oftest innenfor de 5 øverste db på volumkontrollen for å utnytte full oppløsning på den digitale volumkontrollen. Jeg benytter ikke forforsterker men DAC rett i effektforsterker. Dersom jeg setter en forforsterker mellom DAC og effekt blir det noe annet. Da kan jeg spille den skiva uten problemer men lyden er bedre med DAC rett i effekt.Valentino skrev:Er forforsterkeren din da innrettet slik at dersom den må jobbe med volumkontrollen satt 6dB lavere (ref. ditt eksempel med 1 og 2 V ut fra spiller) på den musikken du spiller mest låter det dårligere?
OK, hvilket nivå spiller du da nevnte skive på i forhold til det meste annet?Valentino skrev:Ok. Da kjører vi omtrent samme det samme opplegget. -4dB på volumkontrollen er klippegrense på anlegget mitt (103dB peak) gitt full utstyring på plata. På popplater skrur jeg ned mer enn på Mahler. Volumkontrollen min er digital og kan justeres i 0.5dB trinn ned til -49.5dB før mute. Jeg synes det går helt utmerket.
Det må jo Man få svare på selv, men jeg har også skrevet i andre tråder at jeg synes remasters fra ca midten av 1990-tallet låter riktig bra. Det avhenger av lyttesituasjonen og personlige preferanser. Den største svakheten med mitt eget anlegg er nok også troverdig dynamikk i grunntoneområdet/mellombassen. Det blir "riktig", men likevel ikke helt riktig. (Jfr høyttalertråden i signaturfeltet.)Roysen skrev:Man stiller spørsmålstegn ved anleggene/ørene/preferansene til navngitte medlemmer fordi de foretrekker enkelte dynamikk komprimerte mastringer. Da synes jeg OMFs poeng er meget godt. Jeg vil gjerne spørre Man hva slags anlegg/ører/preferanser han har hvor det er viktigere å få frem realistiske dynamikknivå på kanonskudd enn god dynamikk på reten av skiva?
Cooderplata har jeg ikke, men jeg ville tro at volumkontrollen ville havne på (fingern i lufta) -9dB på den. Det er høyt til "ikkeklassisk" å være.Roysen skrev:OK, hvilket nivå spiller du da nevnte skive på i forhold til det meste annet?Valentino skrev:Ok. Da kjører vi omtrent samme det samme opplegget. -4dB på volumkontrollen er klippegrense på anlegget mitt (103dB peak) gitt full utstyring på plata. På popplater skrur jeg ned mer enn på Mahler. Volumkontrollen min er digital og kan justeres i 0.5dB trinn ned til -49.5dB før mute. Jeg synes det går helt utmerket.
Ikke uenig med det i dette heller men min argumentasjon her har vært for å arrestere Mans holdning til personlig smak og en slags fasit-holdning til at komprimering skal være den eneste faktoren man skal bedømme når man skal vurdere innspillingskvalitet. Den kjøper ikke jeg.asbjbo skrev:Det må jo Man få svare på selv, men jeg har også skrevet i andre tråder at jeg synes remasters fra ca midten av 1990-tallet låter riktig bra. Det avhenger av lyttesituasjonen og personlige preferanser. Den største svakheten med mitt eget anlegg er nok også troverdig dynamikk i grunntoneområdet/mellombassen. Det blir "riktig", men likevel ikke helt riktig. (Jfr høyttalertråden i signaturfeltet.)Roysen skrev:Man stiller spørsmålstegn ved anleggene/ørene/preferansene til navngitte medlemmer fordi de foretrekker enkelte dynamikk komprimerte mastringer. Da synes jeg OMFs poeng er meget godt. Jeg vil gjerne spørre Man hva slags anlegg/ører/preferanser han har hvor det er viktigere å få frem realistiske dynamikknivå på kanonskudd enn god dynamikk på reten av skiva?
Likevel, jeg kjøper ikke at det skal være noen motsetning mellom realistisk crest factor (peak - RMS), oppløsning (RMS - støygulv) og dynamikk rundt RMS. Riktig inn- og avspilt vil det være bakgrunnsstøyen i lytterommet, smertegrensen/risikoen for hørselsskade og høyttalere/forsterkeri som begrenser, også med 16-bits CD. Når akustisk musikk er innspilt slik at crest factor/"DR score" blir mindre enn 12 dB eller deromkring vet vi at opptaket er dynamisk manipulert og at det ikke er en troverdig gjengivelse av virkeligheten. Hvis man legger seg på RMS -20 dBFS vil det fortsatt være 71 dB ned til støygulvet, forutsatt flat dither med 91 dB tilgjengelig. Noise shaping vil gi noen få dB mer. Med et lyttenivå rundt 85 dB RMS blir det støygulvet liggende ved 14 dB, altså godt nede i bakgrunnsstøyen i de fleste lyttesituasjoner. Hvis man er så heldig å ha et lytterom med lavere bakgrunnsstøy enn det, da kan det være et case for SACD eller andre 24-bits medier.
Nå skal jeg også begi meg skikkelig ut på glattisen.asbjbo skrev:Argumentasjonen for at "vi trenger 24-bits media" springer ut av samme resonnement, at 16 bit (90 dB dynamikk) ikke er tilstrekkelig for å gjengi det dynamiske spennet i symfoniorkesteret på korrekt vis. .........
Ut fra min begrensede forståelse av dette er det ikke logisk mulig samtidig å mene at "vi trenger 24-bits media" og å godta dynamisk kompresjon på opptakene. Se også http://www.moultonlabs.com/more/bits_really_bits/.
Litt på tynn is selv, men nøyaktigheten er gitt av samplingfrekvensen. For CD er den 44.1 kHz, og da følger det av Nyquist' samplingsteorem at man kan gjengi nøyaktig opp til halve frekvensen, eller 22.05kHz.OMF skrev:Jeg er derimot mer opptatt av hvor nøyaktig man greier å beskrive stegene i mellom.
Bitene gir nivåene som den analoge signalet skal lages av. Og jo mer nøyaktig de er - jo mer nøyaktig blir reproduksjonen av signalet. Og her vil 24 bit være langt overlegent. Mellom to nivåer av samplingen på 16 bit - vil 24 bit ha 256 forskjellige nivåer som kan representere denne verdien. At den laveste verdien ligger 144 dB ned er i forhold til maks, er nok ikke så interessant i så måte....
Tenker jeg rett her...?
Det er et helt annet nivå på den ja.Valentino skrev:Et tillegg: Den første Buena Vista Social Club-platen er evig høy og feit nok ved -12dB her.Roysen skrev:OK, hvilket nivå spiller du da nevnte skive på i forhold til det meste annet?Valentino skrev:Ok. Da kjører vi omtrent samme det samme opplegget. -4dB på volumkontrollen er klippegrense på anlegget mitt (103dB peak) gitt full utstyring på plata. På popplater skrur jeg ned mer enn på Mahler. Volumkontrollen min er digital og kan justeres i 0.5dB trinn ned til -49.5dB før mute. Jeg synes det går helt utmerket.
Tja....Valentino skrev:Resten av musikken komprimeres ikke, OMF, men man flytter den nærmere støygulvet, og kanskje ned i det.
For meg ser det ut til at du tenker rett. Antall nivåer er riktig. Det finnes en slags standard for utnivå fra CD-spillere, men den følges ikke i praksis. Det er en egen "loudness war" som foregår der, ettersom en CD-spiller med litt høyere utgangsnivå typisk vil låte litt bedre i en A/B-test uten matchet lyttenivå - eksempelvis i butikken, rett før kunden drar kortet. Ekstremtilfellet med en 155 mm felthaubits ved 160 dB viser at ukomprimert gjengivelse av den smellen ville bruke opp både de 96 dB som CD'en kan gjengi og de 144 dB som en SACD kan gjengi, uten å etterlate så mye som en bit for annen lyd. Det blir neppe spesielt bra, så det er opplagt at kompresjon har sin plass for i det hele tatt å kunne gjengi enkelte lyder. Det underliggende "problemet" er at øret har større dynamisk spenn enn mesteparten av de tekniske duppedittene våre, så et eller annet må vike.OMF skrev:Tenker jeg rett her...?
Muddy Waters - Folk Singer [MFSL UDCD 593]Valentino skrev:Har du Folk Singer med Muddy Waters, forresten?
-----------------------------------------------
Statistics for: test.wav
Number of Samples: 107340576
left right
Peak value: over --- 0.00 dB
Avg RMS: -21.08 dB --- -23.22 dB
DR channel: 15.10 dB --- 15.58 dB
Official DR value: DR15
===============================================
Ja, men bare MoFi remaster og nivået på den er relativt lavt men høyre enn "A meeting by the river".Valentino skrev:Ja, den er ganske høy. Men den låter luftig allikevel.
Har du Folk Singer med Muddy Waters, forresten?
Ja, det er anbefalt prioritering. Er anlegget bra på krevende klassisk, så vil det låte bra også på de øvrige sjangere. Så får man heller leve med/styre unna de dårligste pop/rock produksjonene (for lydens skyld, altså).asbjbo skrev:Enig med pedal. Mitt utgangspunkt er akustisk "kammermusikk", altså noen få instrumenter i et ikke så altfor stort rom. Teorien er at hvis anlegger gjenskaper et slikt opptak omtrent som virkeligheten, så vil også alt det andre være i nærheten.
Hvilket spor er det?mteinum skrev:Muddy Waters - Folk Singer [MFSL UDCD 593]Valentino skrev:Har du Folk Singer med Muddy Waters, forresten?
Her er jeg ikke helt enig. Det er noe med kompleksiteten i et stort symfoniorkester som spiller høyt. Da vil utstyret samtidig få utfordringen med å gjengi BÅDE lydtrykk, dynamikk og oppløsning. Sånn sett er kammermusikk og mindre jazzensembler mindre krevende å gjengi, siden utstyret sjelden drives til de dynamiske ytterpunkter av mange instrumenter samtidig.asbjbo skrev:Enig med pedal. Mitt utgangspunkt er akustisk "kammermusikk", altså noen få instrumenter i et ikke så altfor stort rom. Teorien er at hvis anlegger gjenskaper et slikt opptak omtrent som virkeligheten, så vil også alt det andre være i nærheten.
Beklager Roffe at jeg bedriver litt flisespikkeri med innlegget ditt. Men når det gjelder dette med realistisk lydreproduksjon i heimen, så blir det aldri bra nok. Et anlegg til en million klarer ikke engang reprodusere en spilledåse på perfekt vis. Så vi snakker hele tiden om mer eller mindre grad av feil, uavhengig av sjanger.roffe skrev:Her er jeg ikke helt enig. Det er noe med kompleksiteten i et stort symfoniorkester som spiller høyt. Da vil utstyret samtidig få utfordringen med å gjengi BÅDE lydtrykk, dynamikk og oppløsning. Sånn sett er kammermusikk og mindre jazzensembler mindre krevende å gjengi, siden utstyret sjelden drives til de dynamiske ytterpunkter av mange instrumenter samtidig.asbjbo skrev:Enig med pedal. Mitt utgangspunkt er akustisk "kammermusikk", altså noen få instrumenter i et ikke så altfor stort rom. Teorien er at hvis anlegger gjenskaper et slikt opptak omtrent som virkeligheten, så vil også alt det andre være i nærheten.
Hvis dette er ønskekonserten, Morten, så¨ønsker jeg meg en DR-måling av låta Country Boy. Der er det voksen dynamikk på vokalen!Valentino skrev:Hvilket spor er det?mteinum skrev:Muddy Waters - Folk Singer [MFSL UDCD 593]Valentino skrev:Har du Folk Singer med Muddy Waters, forresten?
Det er riktig nok, men det er sjelden jeg har hele symfoniorkesteret på besøk i stua, så det får holde med en trio som kalibreringsmålestokk. Det hadde kanskje vært riktigere å si at "hvis anlegget gjenskaper et slikt opptak omtrent som virkeligheten, så håper jeg at alt det andre også vil være i nærheten". Hvilket det selvsagt ikke er, om man skal være brutalt ærlig, og det er ikke engang nødvendig med en 155 mm felthaubits for å demonstrere det.roffe skrev:Her er jeg ikke helt enig. Det er noe med kompleksiteten i et stort symfoniorkester som spiller høyt. Da vil utstyret samtidig få utfordringen med å gjengi BÅDE lydtrykk, dynamikk og oppløsning. Sånn sett er kammermusikk og mindre jazzensembler mindre krevende å gjengi, siden utstyret sjelden drives til de dynamiske ytterpunkter av mange instrumenter samtidig.asbjbo skrev:Enig med pedal. Mitt utgangspunkt er akustisk "kammermusikk", altså noen få instrumenter i et ikke så altfor stort rom. Teorien er at hvis anlegger gjenskaper et slikt opptak omtrent som virkeligheten, så vil også alt det andre være i nærheten.
Helt klart. Poenget mitt er bare at dersom man skulle foreslå EN musikksjanger som testmateriale for å bestemme om et anlegg låter bra på all annen musikk, så er vel akustisk symfoniorkester en bedre og på mange områder mer krevende sjanger å gjengi enn kammermusikk. Problemet er vel heller at veldig få anlegg evner å gjengi et fullt symfoniorkester troverdig.pedal skrev:Beklager Roffe at jeg bedriver litt flisespikkeri med innlegget ditt. Men når det gjelder dette med realistisk lydreproduksjon i heimen, så blir det aldri bra nok. Et anlegg til en million klarer ikke engang reprodusere en spilledåse på perfekt vis. Så vi snakker hele tiden om mer eller mindre grad av feil, uavhengig av sjanger.roffe skrev:Her er jeg ikke helt enig. Det er noe med kompleksiteten i et stort symfoniorkester som spiller høyt. Da vil utstyret samtidig få utfordringen med å gjengi BÅDE lydtrykk, dynamikk og oppløsning. Sånn sett er kammermusikk og mindre jazzensembler mindre krevende å gjengi, siden utstyret sjelden drives til de dynamiske ytterpunkter av mange instrumenter samtidig.asbjbo skrev:Enig med pedal. Mitt utgangspunkt er akustisk "kammermusikk", altså noen få instrumenter i et ikke så altfor stort rom. Teorien er at hvis anlegger gjenskaper et slikt opptak omtrent som virkeligheten, så vil også alt det andre være i nærheten.
Dette er hele plata. 11 sanger, relativt greit å se hvor de starter/slutterpedal skrev:Hvis dette er ønskekonserten, Morten, så¨ønsker jeg meg en DR-måling av låta Country Boy. Der er det voksen dynamikk på vokalen!Valentino skrev:Hvilket spor er det?mteinum skrev:Muddy Waters - Folk Singer [MFSL UDCD 593]Valentino skrev:Har du Folk Singer med Muddy Waters, forresten?
Her er min utgave, Country Boy er merket peak overdrive. Jeg har analysert etter konvertering til mp3, det kan være årsaken:mteinum skrev:Dette er hele plata. 11 sanger, relativt greit å se hvor de starter/slutterpedal skrev:Hvis dette er ønskekonserten, Morten, så¨ønsker jeg meg en DR-måling av låta Country Boy. Der er det voksen dynamikk på vokalen!Valentino skrev:Hvilket spor er det?mteinum skrev:Muddy Waters - Folk Singer [MFSL UDCD 593]Valentino skrev:Har du Folk Singer med Muddy Waters, forresten?
Country Boy er #8
Her tillates faktisk ulike RMS- og peakverdier på de ulike sporene. Herlig.----------------------------------------------------------------------------------------------
Analyzed folder: \\192.168.1.13\media\Music\Rock Pop Country etc\Waters, Muddy\Folk Singer\
----------------------------------------------------------------------------------------------
DR Peak RMS Filename
----------------------------------------------------------------------------------------------
DR13 -0.86 dB -21.26 dB 01 My Home Is In the Delta.mp3
DR17 -1.52 dB -23.64 dB 02 Long Distance.mp3
DR17 -2.82 dB -26.61 dB 03 My Captain.mp3
DR13 -5.62 dB -22.99 dB 04 Good Morning School Girl.mp3
DR12 -1.19 dB -19.70 dB 05 You Gonna Need My Help.mp3
DR17 -1.98 dB -28.28 dB 06 Cold Weather Blues.mp3
DR16 -6.93 dB -27.40 dB 07 Big Leg Woman.mp3
DR17 over -22.81 dB 08 Country Boy.mp3
DR14 -0.59 dB -22.33 dB 09 Feel Like Going Home.mp3
DR13 -1.75 dB -17.50 dB 10 You Can't Lose What You Ain't Never Had.mp3
DR12 -2.70 dB -18.80 dB 11 The Same Thing.mp3
Number of files: 11
Official DR value: DR15
==============================================================================================
Kjøpte denne i dag. Suverent arbeid av orkester og dirigent - utrolig kontroll på lyden, krever mot å gå i kjelleren slik, og likevel klare å holde det sammen.Valentino skrev:Verre (bedre?) enn worst case her. Om igjen Boulez' innspilling av Mahler 3, 1. sats:
Men jeg kommer ikke på noen skiver jeg har med større dynamisk kontrast enn denne. Og den låter bra, og det spilles bra. Et klokt valg som en første plate med Mahler 3, og for alt jeg vet låter SACD-laget enda bedre.-----------------------------------------------
Statistics for: 01 Symphony No. 3 in D minor; Part 1; 1. Kräftig. Entschieden.mp3
Number of Samples: 496452001
left right
Peak value: -0.00 dB --- -0.13 dB
Avg RMS: -31.05 dB --- -31.45 dB
DR channel: 24.05 dB --- 22.48 dB
Official DR value: DR23
===============================================
![]()
Enig med roffe her,roffe skrev:Det er noe med kompleksiteten i et stort symfoniorkester som spiller høyt. Da vil utstyret samtidig få utfordringen med å gjengi BÅDE lydtrykk, dynamikk og oppløsning. Sånn sett er kammermusikk og mindre jazzensembler mindre krevende å gjengi, siden utstyret sjelden drives til de dynamiske ytterpunkter av mange instrumenter samtidig.