Roysen skrev:
Jeg synes du Man er helt på jordet. Snakk om å gjøre en fjær til en flokk struts. Den eneste skiva jeg og pedal har uttalt at vi samstemt foretrekker remasteren/XRCD utgaven av fremfor orginalen er Sheffield Drum & Track. At man kan få det til å bli at "vi" stadig foretrekker komprimerte remastere er for meg uforståelig. Ut over det bør det tillegges at den Drum & Track skiva finnes i flere mastringer på CD. Min er fra et kinesisk plateselskap som heter Starwin. Noe av problemet er kanskje at vi ikke har samme kvalitet på CDen. I tillegg må det nevnes at den skiva ikke er av så musikalsk interessant materiale. Av den grunn er det kanskje det store "trøkket" som gjør at jeg foretrekker denne. Det finnes ingen likhetstegn mellom god musikk / god lyd og stor dynamikk. Det er mange flere faktorer involvert enn som så. Det å måle dynamisk kompresjon og måle innspillingens kvalitet på dette alene er helt bak mål.
At f.eks. A meeting by the river med Ry Cooder scorer høyt på dynamiske peaker er ikke overraskende, men resten av plata er så lavt innspilt at jeg må skru opp utgangsnivået på Wadia DACen min for å få noe særlig glede av å høre på den. Monn tro hvor mye detaljrikdom som forsvinner i innspillingens og CD mediets støygulv på de laveste partiene som en følge av ønsket om minst mulig dynamisk kompresjon.
På en SACD blir dette noe helt annet fordi den dynamiske båndbredden er så stor at man kan tillate seg skapelig nivå og lav dynamisk kompresjon.
Når det er sagt kunne det vært interessant og sett DR tall på Reiersrud & Kleive - Himmelskip og 2Ls siste missa da Tromba.
Mvh
Roysen
Foretrekker du ikke stadig vekk komprimerte remastere da? Har du ikke uttalt deg om en drøss av XRCD'er? Foretrekker du ikke SHM CD'er?
Hvorfor skal det tillegges at den CD'en finnes i flere mastringer? Den gjør jo ikke det. Vi har hele tiden snakket om original vs XRCD-versjon, og nå drar du frem din kopi er fra et kinesisk plateselskap? Endel XRCD'er er/var kun beregnet for Hong Kong-markedet. Det skulle ikke forundre meg at denne opprinnelig var det, så det kan godt hende at selve produksjonen av din kopi fant sted i Kina. Hvis det nå står XRCD(24) på platen din så kan du banne på at det er samme mastring som XRCD'en vi snakker om, selv om du kanskje har en annen pressing.
Om det er musikalsk interessant materiale eller ikke, er helt meningsløst å argumentere med . Jeg har aldri argumentert forat denne er det, og jeg tviler på at det noen i hele tatt som hører på trommesoloer til vanlig. Jeg tror heller ikke så mange hører på kinesiskeperkusjonister. Men for ordens skyld: Det som er av musikalsk uttrykk vil lide på en og annen måte ved komprimering, uansett hvordan du vender og vrir på det.
Det som er interessant er at trommesporet er ment for å teste anleggets dynamiske egenskaper, ikke for at det skal "trøkke" på mindre volum. Kjører du originalen av trommesporet på et realistisk volum så vil du oppleve et "ekte" trøkk uten sidestykke.
Det du skriver om skriver om at lavere nivåer har mindre oppløsning stemmer iogforseg. Men XRCD-versjonen har tatt utgangspunkt i en 16bits-master og kjørt opp de lave nivåene digitalt. Og hva skjer så? Jo disse lave nivåene med angivelig dårlig oppløsning får man rett i fleisen. Uten at du har noe imot det, tydeligvis...
Ja, du må skru opp Wadia Dac'en din i forhold til det du er vant til men vil du ikke oppleve den ekte dynamikken som er på Mastertapen? Har du egentlig ikke betalt i dyre dommer for anlegg som er i stand til dette? Istedet for å avspille en faksimile av hva som egentlige hendte i studio?
Ved at man har et RMS nivå på -25db (dette er så å si et worst case scenario) så har man tross alt 71db av 96db igjen å gå på. Ved normal dither (evt med noiseshaping) kan man oppnå et sted mellom -115 og -120db på 16bits data. Detaljer som forsvinner ved lave volum blir nok tapt i ørets nedadstigende følsomhet ved lavere og lavere volum før dette kan tillegges 16bits oppløsning . (Ved perfekt dither har 16bits et støygulv ned mot -130db) Disse dataene er også langt bedre enn en analog mastertape, men mastertapen låter jo "OK" fordetom.
Og det du skriver angående vinyl er jo selvmotsigende. Grunnen til at vinyl låter bedre til tross for dårlige data, *er* blant annet p.g.a at klassisk vinyl faktisk *har* dynamikk, og at ting *ikke* er komprimert ihjel.
Roysen skrev:
Takk! My point exactly! Vil noen her som har hørt den påstå med DR fasit i hånden at dette ikke er en fantastisk innspilling? Er det noe galt med mine preferanser/ører eller anlegget mitt selv om jeg mener det?
Hva med Yim Hok-Man Master of Chinese Percussion?
Mvh
Roysen
Ingen her har snakket om innspillinger iogforseg. Vi snakker om kompresjon som har blitt tillagt når en innspilling blir mastret.(I disse dager er det dessverre også mange tilfeller hvor dette skjer allerede ved miksingen, men det er en annen sak) Google forteller meg at Master of Chinese Percussion kom originalt på Naxos. Jeg tør vedde venstrehånden min på at denne utgaven uten "haifai-komprimering" låter sykt mye bedre.