Dynamikktråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Bx skrev:
    vredensgnag skrev:
    @Bx - ingen grunn til å tro kvelden blir bortkastet, og jeg hørte før premieren at hun du skal lytte til i rollen som Carmen har gjort et godt inntrykk.
    Kvelden var ikke bortkastet. Litt ujevnt her og der, men de fleste sangerne gjorde bra fra seg og jeg ble revet med.
    Leste en anmeldelse i Dagbladet i går, der den nye Carmen ble fremhevet som langt mer gripende og sterk i rollen, så der kan man se. (høre!)

Hege Høisæter - Noen strå hvassere:

http://www.dagbladet.no/2009/05/04/kultur/scene/opera/hege_hoiseter/6042907/

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vakkert og fredelig: Adagiettoen fra Mahlers 5. symfoni, Sinopolis innspilling med Philharmoniaorkesteret på DG.

dB-skala. Omtrent -12dB som det kraftigste og av og til er det så godt som helt stille.

Det peaker annetsteds i symfonien, bl.a. i et siste stort smell i finalen, og jeg tror nok at det er brukt limiter. 0dBFS nås mer enn en gang, men det er i følge Audacity ingen digital klipping.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beethovens Eroicasymfoni, finalesatsen. Berxter gjorde en subjektiv sammenlikning i dag:

berxter skrev:
    Det har vært litt av en Beethoven-maraton i den berxterske hule i dag.
    - Først symfoni #3 med hr. Grossmann (takk).
    - Så samme symfoni med Savall.... Vel, holder nok fortsatt en knapp eller 5 på Savalls versjon, den er liksom "råere " i uttrykket, og tjener stort på en "bedre" opptaksteknikk. Grossmanns versjon har bra tempi, men den blir mykere og kanskje mer "ullen" i opptaket. Savall kan jeg reise meg fra sofaen med knyttet hånd for (som Kleibers #5).
    La oss se på det. Jeg viser kun høyre kanal, hvor Savalls pauker er kraftigst. dB-skala:

Jordi Savall og Les Concert des Nations:

-----------------------------------------------
    Statistics for: 04 Symphony No.3 in E flat major, 'Eroica' -- Finale, Allegro molto - poco andante - presto.mp3
    Number of Samples: 29175552

left right

Peak value: -0.08 dB --- -0.00 dB
    Avg RMS: -19.61 dB --- -17.68 dB
    DR channel: 14.07 dB --- 12.12 dB

Official DR value: DR13

Daniel Grossmann og Ensemble 28:

Statistics for: 04 IV. Finale (Allegro molto).mp3
    Number of Samples: 33362159

left right

Peak value: -0.36 dB --- -1.04 dB
    Avg RMS: -20.42 dB --- -20.34 dB
    DR channel: 14.72 dB --- 14.04 dB

Official DR value: DR14

Savall er litt for hardt mastret, men det er større dynamisk kontrast i framføringen hans enn Grossmanns, som er mastret vidunderlig vakkert.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.457
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du grosser Mein! Får anta at det er spotmikene til Savall som utgjør den største subjektive forskjellen for meg, da. Litt større omfang/ dynamikk, men også litt nær det vi i min ungdom kalte metning i toppene.

Bernt K

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    @Valentino:
    Hvis du gidder - Hvordan DR får den Eroica satsen du hadde med hjem til meg?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi spilte 3. og 4. satsen fra Savallinnspillingen hos deg. 4. satsen har DR 13, som vist, og det har jaggumeg tredjesatsen også:

Statistics for:    03 Symphony No.3 in E flat major, 'Eroica' -- Scherzo, Allegro vivace.mp3
    Number of Samples: 14351616

left              right

Peak value:     -0.00 dB   ---    -0.00 dB
    Avg RMS:       -20.83 dB   ---   -19.58 dB
    DR channel:     13.15 dB   ---    13.35 dB

Official DR value:  DR13
    ===============================================

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Vi spilte 3. og 4. satsen fra Savallinnspillingen hos deg. 4. satsen har DR 13, som vist, og det har jaggumeg tredjesatsen også:

Official DR value: DR13
    Interessant. Den starter jo svakt og ender med et brak. Henimot det mest dynamiske man kan spille, sånn sett. Og så får den "bare" DR=13? Det må være denne "veid" faktoren til programmet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og det reflekteres i RMS-nivået for hele sporet: -20dB.

Høyre kanal i scherzoen, bare positiv halvperiode (det holder til formålet). dB-skala på y-aksen. Reneste Dolomittene.

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
    Nå har jeg kjøpt Sheffield Labs egen CD utgivelse av Drum & Track Record og benyttet hele ettermiddagen til å finlytte på forskjellene til XRCD utgaven utgitt av FIM.

På anlegget mitt er det ikke tvil om at Man har rett i at CD utgivelsen har bedre dynamikk men jeg er samtidig ikke i tvil om at XRCD versjonen likevel låter bedre. Selv om jeg skrur opp nivået slik at de virker ca matchet klarer ikke CD utgivelsen å gi meg en illusjon av at jeg sitter foran et realistisk trommesett. Lydbildet er for smalt og uten luft. Samtidig virker klangen mørkere og mer innelukket.

Når jeg bytter til XRCD utgivelsen vokser lydbildet betraktelig og akustikken i det store opptakslokalet dukker frem fra den totalt anonyme tilværelsen på CD utgivelsen. Luft og etterklang i massevis på XRCD utgivelsen. Den virker rett og slett mer oppløst og ekte.

Mvh
    Roysen

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Roysen, jeg finner kommentarene dine bemerkelsesverdige. Det hadde vært moro å høre selv.

Noe helt annet:
    Klippet Boulez her (og det kan jeg ikke like!): http://audiamorous.blogspot.com/search/label/boulez

Edit 1:
    Forresten skriver Richard Tollerton om annen klipping også:
    http://audiamorous.blogspot.com/search/label/clipping

Edit 2:
    Og om Lydstyrkekrigen:
    http://audiamorous.blogspot.com/search/label/loudnesswar

Det tok litt tid før jeg fikk r*** i gear ang. Tollerton, vg. Du har helt rett. Denne mannen vet hva han snakker om.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Nå har jeg kjøpt Sheffield Labs egen CD utgivelse av Drum & Track Record og benyttet hele ettermiddagen til å finlytte på forskjellene til XRCD utgaven utgitt av FIM.

På anlegget mitt er det ikke tvil om at Man har rett i at CD utgivelsen har bedre dynamikk men jeg er samtidig ikke i tvil om at XRCD versjonen likevel låter bedre. Selv om jeg skrur opp nivået slik at de virker ca matchet klarer ikke CD utgivelsen å gi meg en illusjon av at jeg sitter foran et realistisk trommesett. Lydbildet er for smalt og uten luft. Samtidig virker klangen mørkere og mer innelukket.

Når jeg bytter til XRCD utgivelsen vokser lydbildet betraktelig og akustikken i det store opptakslokalet dukker frem fra den totalt anonyme tilværelsen på CD utgivelsen. Luft og etterklang i massevis på XRCD utgivelsen. Den virker rett og slett mer oppløst og ekte.

Mvh
    Roysen
    Er dette et eksempel på paradokset rundt mer/mindre dynamikk ift. hvor tydelig lavnivå informasjon i lydbildet er?

mvh
    KJ

R

Roysen

Gjest
    KJ skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Er dette et eksempel på paradokset rundt mer/mindre dynamikk ift. hvor tydelig lavnivå informasjon i lydbildet er?

mvh
    KJ
    Muligens - jeg vet ikke - samtidig var jeg jo ikke til stede under opptaket og kan derfor ikke verifisere hvordan f.eks. romklangen var i opptakslokalet.

Mvh
    Roysen

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    XRCD-prosessen gjør også en del annet for å øke oppløsningen av lavnivådetaljer og redusere støygulvet. Det kan være mer enn graden av kompresjon som påvirker. Min erfaring er også at XRCD låter bra, uten at jeg har gjort så grundige sammenligninger som Roysen.

http://www.elusivedisc.com/xrcdprocess.pdf

R

Roysen

Gjest
    Valentino skrev:
    Hmm. Roysen, jeg finner kommentarene dine bemerkelsesverdige. Det hadde vært moro å høre selv.
    Jeg er klar dersom du stiller.

Mvh
    Roysen

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.666
    orso skrev:
    Beyoncé - Halo. Ikke bra.
    Litt artig egentlig, da jeg opplevde denne som relativt dynamisk på mitt anlegg. Ikke spør hvorfor jeg faktisk spilte den på anlegget... :-X

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Låtstrukturen kommer fint fram. ABABCBB+Coda. ;D

Spør allikevel jeg: Skulle du imponere en dame, emo?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette er bedre. Once Upon a Time in the West, The Best of 50 Years of Music av Ennio Morricone. Utgitt av B&W Society of Sound.

Ava Maria Guarani, The Mission (1986) av Morricone.

The Road to Damascus og Mount Qasioun, Ten Days In Bilad Al Sham av Syriana (B&W Society of Sound).

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.666
    Valentino skrev:

Hehe, jeg trenger heldigvis ikke imponere lenger, men det var damens selvbrente cd uten titler på. Måtte jo se om det var noe hørbart på den;)

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    orso skrev:
    Dette er bedre. Once Upon a Time in the West, The Best of 50 Years of Music av Ennio Morricone. Utgitt av B&W Society of Sound.
    Men, men... Er den sluppet i markedet ennå, da?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emokid skrev:
    Valentino skrev:

Hehe, jeg trenger heldigvis ikke imponere lenger, men det var damens selvbrente cd uten titler på. Måtte jo se om det var noe hørbart på den;)
    Tror du, ja. Du kan aldri senke garden og slutte å imponere! ;)

Dalakong

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    0
    asbjbo skrev:
    Interessant. Jeg googlet "TT DR Offline Meter" og fant hjemmesiden til utgiveren:
    http://www.dynamicrange.de/en/download. Jeg har lett etter noe slikt tidligere, men ikke funnet det. Ved anledning tester jeg noen CD'er for å se hvordan disse tallene stemmer med det subjektive inntrykket av dynamikk.

Det kan godt hende at KJ har rett, men det vi virkelig trenger er ett enkelt tall som gir et brukbart inntrykk av om innspillingen er maltraktert av kompresjon eller ikke, for å kunne sende innspillinger i retur med beskjeden "denne er defekt, jeg vil ha pengene tilbake" og for å kunne kommunisere at "denne skiva er en kalkun".

Crest factor (peak vs RMS) kan være et slikt tall, ettersom vi vet at musikk har en crest factor på 12-20, en ren sinusbølge uten noen som helst dynamikk har crest factor på 3, og alt som er mindre enn det er forvrengt støy. Derimot har jeg savnet et enkelt program for å måle crest factor. Dette programmet viser også RMS og peak-nivå, så kombinert med "show clipping" i Audacity bør dette kunne dokumentere det meste av hærverket vi blir lurt til å betale for.
    Finnes det noe annet sted hvor en kan laste ned dette programmet? Fant en link, men da er det bare en dll fil som lastes ned....

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    539
    Torget vurderinger
    1
    du må registrere deg

Dalakong

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    0
    Man skrev:
    du må registrere deg
    Men det gikk ikke. Da jeg skulle fylle inn koden, spam filter eller hva det er, så fikk jeg beskjed om at jeg hadde skrevet inn feil, selv om jeg positivt fylte inn riktig. Og da jeg skulle sende en forespørsel på dette om mulig løsning, skjedde det samme. Er det browseren min det er noe galt med?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    539
    Torget vurderinger
    1
    Du har sikkert ikke fyllt ut riktig da. Jeg vet filtrene kan være helt håpløse iblant, men det er bare å prøve igjen og igjen.. :D

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.666
    baluba skrev:
    emokid skrev:
    Valentino skrev:

Dama er så imponert over horna mine at jeg slipper;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emokid skrev:
    baluba skrev:
    emokid skrev:
    Valentino skrev:

Dama er så imponert over horna mine at jeg slipper;)
    Satser du på de i lengden er jeg redd du får god grunn til å være emo til slutt. ;D

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Ingen som har denne:
    ....og kunne tenkt seg måle dynamikken på spor 5. ? Trengs egentlig ikke for det er ikke vanskelig å høre at her er det kraft og saft.Hele plata er kanonbra,men hadde vært artig å sett hvordan denne ser ut på papiret.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Da fikk jeg endelig tak i et DR-meter selv. :)

Svar:
    Statistics for: 05 Track 5.wav
    Number of Samples: 14804992

left right

Peak value: over --- over
    Avg RMS: -12.94 dB --- -13.49 dB
    DR channel: 10.98 dB --- 11.49 dB

Official DR value: DR11

Var kanskje ikke så bra på papiret....Rart. :-\

Jeg synes jo den er så eksplosiv å livfull.Langt i fra flat og livløs.Merkelig.

Fant forresten en gratis nedlastning av TT-Dynamic Range Meter 1.4a offline(etter å lett i 14 dager,hehe).

Her:
    http://www.vstplanet.com/Other_audio_tools/Other.htm

Bla litt ned på siden.

Slik ser det aktuelle sporet jeg prøvde ut,på Wavepad sound editor.Ser jo bra ut der også,gjør den ikke? :

Vedlegg

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.009
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Både DR og bilde ser da veldig bra ut.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Noen burde teste Spring song med Gryphon!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BanjoArrne skrev:

left right

DR 11 dB er ikke så hakkandes gæli, men det er den digitale klippingen ("over") i begge kanaler som burde bekymre. Du ser det på bølgeformen også, ganske mange av toppene går rett i taket uten noe "luft" mellom.

V

vredensgnag

Gjest
    Encore har jeg ikke hørt - vet det er et nytt opptak, ca 2007, der trioen går gjennom noen "höydare," med ny bassist. Kanskje har man falt for fristelsen til å bearbeide (ahem) opptaket?

Jeg har hybrid-versjonen av Play Bach, og der syns jeg instrumentene er ekstremt naturlige, med god dynamikk, men ingenting som er overdrevet. Det som gjør at mange syns det står så godt er at det er gjort meget virkelighetstro, med flott grep om instrumentlyden.

Syns den moderne trioen fikk det godt til i den DVD-en som er laget fra en kirke i Köln, så ble litt nysgjerrig på Encore.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Asbjørn skrev:
    BanjoArrne skrev:

left right

DR 11 dB er ikke så hakkandes gæli, men det er den digitale klippingen ("over") i begge kanaler som burde bekymre. Du ser det på bølgeformen også, ganske mange av toppene går rett i taket uten noe "luft" mellom.

Har lurt på hvor det ble av peaken på de hardeste anslagene der.De høres i allefall godt.For de går i taket her også når jeg gir på litt gass.

De kraftigste toppene du ser der er summen av et hardt og kontant slag på trommene fra Andre Arpino,mektig og tungt anslag på tangenter i de dypeste tonene fra flygelet til Loussier og en saftig rip off på den dypeste strengen fra Vincent Charbonniers kontrabass.Da skjer det saker å ting med dynamikken.
    Om de er overdrevet vet jeg ikke.HDCD-dioden aktiveres på Vincent`en,men platen er ikke merket noen plass for HDCD.Det er litt rart,men sikkert ikke noe negativt.Låter upåklagelig bra.

Jeg synes det er lett å høre når gutta spiller hardere/høyere på et og samme sporet og også når de spiller svakere/lavere og det er hele tiden transparent og åpent.Flotte fjell og daler,furer og spisser slik jeg oppfatter hele denne plata.

DR11 kan ikke være så ille for da hadde det nok heller ikke hørtes bra ut som det gjør.

Red Hot Chili Peppers-Hard to concentrate derimot,ser det styggere ut for.

Statistics for: 03 Hard To Concentrate.mp3
    Number of Samples: 10678122

left right

Peak value: over --- 0.00 dB
    Avg RMS: -8.87 dB --- -9.00 dB
    DR channel: 6.61 dB --- 6.86 dB

Official DR value: DR7

Hadde ikke Californication tilgjengelig,men bare ut fra hvordan den låter så trenger man ikke en gang måle for å skjønne at den er et skandaleopptak.Synd,for musikken i seg selv synes jeg er god.Trodde først all skurringen var en effekt.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    vredensgnag skrev:
    Encore har jeg ikke hørt - vet det er et nytt opptak, ca 2007, der trioen går gjennom noen "höydare," med ny bassist. Kanskje har man falt for fristelsen til å bearbeide (ahem) opptaket?

Jeg har hybrid-versjonen av Play Bach, og der syns jeg instrumentene er ekstremt naturlige, med god dynamikk, men ingenting som er overdrevet. Det som gjør at mange syns det står så godt er at det er gjort meget virkelighetstro, med flott grep om instrumentlyden.

Syns den moderne trioen fikk det godt til i den DVD-en som er laget fra en kirke i Köln, så ble litt nysgjerrig på Encore.
    Den DVD`en må jeg nok se nærmere på.

Encore er min klare favoritt fra denne trioen.Liker du f.eks
    som også er super,så er denne bare et must.Med tre ord ville jeg beskrive Encore som Engasjerende,Vakker og Kraftfull.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Jan Johansson har en del susende og rufsete innspillinger,men den dynamiske rekkevidden er da i allefall ikke dårlig.

Forøvrig meget god musikk,men det trenger man vel ikke nevne.Hvem har ikke en skive fra denne karen? :)

Statistics for: Kvällar i Moskvas förstäder.mp3
    Number of Samples: 11348705

left right

Peak value: -0.22 dB --- -2.61 dB
    Avg RMS: -21.18 dB --- -20.83 dB
    DR channel: 16.54 dB --- 13.50 dB

Official DR value: DR15

• Laster inn…