BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.881
Jeg har hørt påstander om at bl.a disse svenskene leverer brukbar bass. Men det kan vel ikke stemme, siden de har bare 9" basselementer?
helt enig at det kan være mye overaskelser som går på tvers av det man skulle tro på forhånd mht konstruksjoner! Og ikke minst mht pris og ydelse....Jeg setter pris på alle forslagene til høyttalere som kan underbygge påstanden om at flere små elementer kan gi like bra bass som færre store. Men jeg vil faktisk nyansere dette en hel del: Man må HØRE en høyttaler for å avgjøre om den faktisk låter bra. Det er hovedgrunnen til at jeg ikke har nevnt en mengde høyttalere som svar på direkte spørsmål om dette. Jeg vil ikke påstå at noe låter bra hvis jeg ikke har hørt det. Jeg har hørt mange høyttalere som låter bra, og mange som låter mindre bra. Noen låter bra på noen områder og mindre bra på andre. Noen ganger kan man gjette seg til hvordan man tror en høyttaler vil låte ut fra erfaring med høyttalere som er laget av samme produsent, ser omtrent like ut, har omtrent samme oppbygning etc. Men oftere og oftere har jeg faktisk opplevd at høyttalere jeg har hørt har brutt med tidligere erfaringer. Jeg vil si at det er store variasjoner fra høyttaler til høyttaler, og hvis man ser bort fra lydfilosofier innad hos den enkelte produsents utviklingsavdeling, så ser jeg faktisk svært få sammenhenger. For å ta bassen: Jeg har hørt store elementer spille stort og presist, men jeg har faktisk også hørt store elementer spille smått og slapt... eller stort og slapt ... eller smått og presist. Og det samme for høyttalere med flere mindre elementer.
Så selv om høyttalerne som er vist nå på slutten ser lekre ut og koster skjorta og har flere relativt små elementer, så kjøper jeg ikke at de låter bra bare fordi produsenten påstår det. Sorry. (Beklager for øvrig hvis noen trodde at jeg som påstått teoretiker ville være enig uten å ha hørt dem... )
Høres ut som du har hørt oppsettet på HifiCenterkjeden med MA6900. Dette blir ullent ja. På Array 1400 må man ha bedre saker. Skal også legges til at hornene til JBL bruker lang tid på å spille seg inn. Jeg fikk dem demonstrert med Hegel H200 som også er en 200watter....Helt ubrukelig. Men prøv dem i et skikkelig rom med MC402 så skal jeg love deg at vi snakker dynamikk. Eller andre forsterkere i samme klasse for den del. ML. Pass. ARC m.fl....Disse 2 høytalerene var bare eksempler hvordan konstruktører bruker flere små elementer istedenfor et stort.
Og det er jo gode høytalere i sine prisklasser.
Men JBL høytalerene du nevner har jeg hørt i et oppsett med Mcintosh elektronikk.
Det var en gedigen skuffelse...
De taklet ikke Rammstein,Tool, Dreamteather og et par andre rockeplater spesielt godt.
Det ble for tamt i mellomtonen,diskanten var skrikende på høyt volum og dybden i lydbilde var skuffende.
Og bassen var tykk og unyansert uten dypbass.
Og overraskende nok så spilte de heller ikke spesielt høyt,selv med 200 watt på klippegrensen.
Jeg hadde forventninger til høytalerene men de ble ikke innfridd.
Hadde du hørt Revel Ultima Salon med 3X8" så skulle du sansynligvis fått sjokk! Maken til kraft er det sjelden jeg har opplevd, og det er klart ett av unntakene i så måte, men samtidig et bevis på at 8" membraner fungerer fantastisk helt fra kjelleren og opp.Jeg har hørt påstander om at bl.a disse svenskene leverer brukbar bass. Men det kan vel ikke stemme, siden de har bare 9" basselementer?
Som sagt, bra designede saker, er bra designede saker...Jeg har hørt påstander om at bl.a disse svenskene leverer brukbar bass. Men det kan vel ikke stemme, siden de har bare 9" basselementer?
Hvis du mener disse høyttalerene leverer god bass og en dynamisk gjengivelse er vi uenig hva som er god bass og dynamisk gjengivelse, men for all del, det er to par helt supre høyttalere når det kommer til andre parametere!Det er ikke spesielt vanskelig å finne gode og dynamiske høytalere med flere små elementer som både går dypt og har god dynamikk i frekvensområdet fra 50-200 hz.
Her er et par av de i forskjellige prisklasser.
Felles for høytalere med flere små elementer ser ut til å være at de er konstruert for å ha en smal baffel.
Timealignment av alle drivere...Interessant...Hvorfor skal suben plasseres forran? Gjelder dette alle typer subber, altså trykkammer...port foran/bak, båndpass?
Mvh
Joda designhensyn vedrørende hvordan subben radierer lydenDet med høyre/Venstre har jeg også opplevd. Fatter ikke hvorfor.
Jeg tar argumentene dine, men vil ikke dette variere litt etter hvor bassporten eventuelt er plassert? Det er jo også viktig å få fasen fra porten rett. Eller er det mindre viktig?
Mvh
Det stemmer nok det,de ble demonstrert med en integrert forsterker og cd spiller til 50.Høres ut som du har hørt oppsettet på HifiCenterkjeden med MA6900. Dette blir ullent ja. På Array 1400 må man ha bedre saker. Skal også legges til at hornene til JBL bruker lang tid på å spille seg inn. Jeg fikk dem demonstrert med Hegel H200 som også er en 200watter....Helt ubrukelig. Men prøv dem i et skikkelig rom med MC402 så skal jeg love deg at vi snakker dynamikk. Eller andre forsterkere i samme klasse for den del. ML. Pass. ARC m.fl....
Mvh
Begge disse hadde bedre bass og dynamikk enn JBL Projekt Array høytalerene!Hvis du mener disse høyttalerene leverer god bass og en dynamisk gjengivelse er vi uenig hva som er god bass og dynamisk gjengivelse, men for all del, det er to par helt supre høyttalere når det kommer til andre parametere!
Kom tilfeldigvis over en presentasjon av ei hi-fi sjappe i Göteborg (Hi-Fi Stället). Kjente igjen McIntosh racket og lokalet, men her altså brukt mot gromt SF utstyr - som sikkert spiller ganske dynamisk også (link)Jeg tror nok at dette spiller dynamisk, men siden det er i ett mursteinsrom så håper jeg jo på at dette ikke er noens annlegg... Det vil nok kunne kalles mindre optimalt akkustisk...
Dette oppsettet minner meg endel om det han kisen som hadde verdens dyreste annlegg i Japan hadde. Tipper de låter ganske likt de to annlegga der ja.
Er det SA Ranger du reagerer på? Tykkjer du dynamikken er komprimert? Korleis opplever du lyden eigentleg? Og kva lyttar du på til vanleg av høgtalarar?Jeg har fått demo av SA-høytalere på messe i Stavanger og Gøteborg i løpet av de siste ukene.
For meg så virker dette som høytalere med rimelig SMÅ elementer.
Er det ikke SystemAudio - SA står for?
Uansett navn, det er blitt mange demo'er av dette merket - HiFi-Centerkjeden?
ALDRI har høytalere av dette merket vært i nærheten av å "trigge" interessen for lytting!
Hvorfor SNUR jeg i døren, stikker fingrene i ørene, for å slippe unna den forferdelige lyden som produseres av SA's SMÅ elementer?
SMÅ elementer er ødeleggende for HiFi-opplevelsen !!!
Nettopp! Dette med å se/høre potensialet, som også timc er inne på over, er en verdiful egenskap. Det er få hi-fi butikker som har ressurser nok til å sette opp utstyret sånn at det låter optimalt..En lytt og SA slaktes. Hvis noen her inne sto i en dør, gikk og deretter slaktet SVS-suber hadde de blitt halshogd av Flageborg. Merkelig det der med egne preferanser, skråsikre uttalelser på tynt grunnlag ovenfor andre når man ikke er begeistret for en ting
Det å "lytte rundt" andre faktorar og konsentrere seg om ein einskildkomponent, er ein vanskeleg kunst, som handlar dels om instinkt og erfaring, dels om å kunne dei andre komponentane.Nettopp! Dette med å se/høre potensialet, som også timc er inne på over, er en verdiful egenskap. Det er få hi-fi butikker som har ressurser nok til å sette opp utstyret sånn at det låter optimalt..
For å ikke kjøre fullstendig OT her - kan egenskaper rundt dynamikk knyttes direkte til lytterommet?
Helt enig,Nå har jeg eid 2 SA. 1250 og 1750 og brukt dem med overkill elektronikk av diverse sorter. Jeg må si meg enig med Flageborg her. De har mange positive egenskaper, men de er langt fra noen dynamikkbomber.
Mvh
Lydfilosofien til SA er helt klart blandt annet dynamisk komprimert bass på alle volumerFlageborg: Om du gjør deg gjentatte erfaringer med lyden fra et gitt høyttalermerke har nok det like mye med deres lydfilosofi å gjøre som akkurat antallet og størrelsen på elementene.
En lytt og SA slaktes. Hvis noen her inne sto i en dør, gikk og deretter slaktet SVS-suber hadde de blitt halshogd av Flageborg. Merkelig det der med egne preferanser, skråsikre uttalelser på tynt grunnlag ovenfor andre når man ikke er begeistret for en ting
Jeg har de verste assosiasjoner.Det er en høyttaler serie som selv om den har mange små basser på linje faktisk radierer lyden sfærisk...