maxmekker skrev:
Har fattet interesse for Dynaudio høytalere. Noe som vet litt om dem, da tenker jeg mest på C2 eller Countoure 3.4
Dette er ikke blandt de billigste på markedet, og når man ikke får testet før kjøp er det greit å høre fra noen som har kjennskap. Hvordan kan en sammenligne disse med feks Maritn logan Vantage? Har hørt at Dynaudio høytalerne skal være veldig homogene uten diskant som er spiss og ubehagelig? Noen som har erfaringer?
Må dessverre medgi at jeg ikke har hørt MLV... og dermed ikke kan dele noen erfaringer der. Men jeg har har eid 3.4 og er nå lykkelig eier av C2, som signaturen min sier. Bevares, jeg var lykkelig eier av 3.4 også, og det gikk vel ikke en dag uten at jeg gliste for meg selv og lot meg forbause over hvor god lyd som kom ut av disse høyttalerne. Det eneste skår i gleden var at Atle, som solgte dem til meg, måtte gjøre det av økonomiske grunner.
Uansett, begge høyttalerne er fantastiske, men det er da også en grunn til at jeg utvidet huslånet mitt og kjøpte C2. Jeg kjøpte dem brukt - selvfølgelig - for 40k. Noen forskjeller er opplagte, og jeg må forklare dem på min subjektive måte, for jeg kan lite om tekniske spesifikasjoner. Forsterker, CD-spiller og kabler jeg bruker, ser du nedenfor her. Jeg har også hørt begge høyttalerne sammen med Cayin 252b som jeg hadde før. Homogent, diskant som ikke er spiss og ubehagelig - helt rett! Men la meg også legge til: Organisk, ærlig, dynamisk, virkelighetstro, no-nonsense ... og mest av alt: Musikk, musikk, musikk! I tillegg er de slanke og pene.
Mine erfaringer er som følger:
C2 er av en eller annen grunn lettere å drive enn 3.4. 3.4 MÅ ha en forsterker med masse kraft, men så låter de også fantastisk når de får det. Thor 2 sparker begge høyttalerne godt i gang, men Cayin'en ble kanskje litt i svakeste laget for 3.4. Jeg verken hørt 3.4 eller C2 med kraftigere forsterker enn Thor2, og pga. økonomien vet ikke om jeg tør heller
Begge diskantene er svært gode. Der 3.4 er som stemmen til din store kjærlighet som hvisker hengivne ord ... er C2-diskantene
realiteten av det. Det var noe sånt som slo meg da jeg hørte ferdiginnspilte C2-er for første gang: 3.4 gjengir diskant så deilig og vakkert som det kan gjøres, men C2
har liksom ikke noe diskant ... de bare plasserer virkeligheten rett foran deg! Mer enn én gang har jeg måttet sette film eller CD på pause - fordi jeg lurer på om lydene jeg hører kommer fra filmen, naboen eller noen som har sneket seg inn i leiligheta. (Det krever selvfølgelig at det er god lyd på innspillingene da.)
C2 når opplagt lenger ned i frekvensene, og man vil aldri trenge sub'er med C2 - selv om jeg vet at 'emokid' har prøvd, antakelig for moro. For vanlig musikk går 3.4 dypt nok til å sparke, for all del, men hvis du på død og liv må helt ned i kjelleren, som f.eks. når man ser en film eller hører på musikk med dypbass og feite synther, da blir 3.4 litt spinkel, spesielt hvis forsterkeren ikke er kraftig nok. Hvis det er
musikk som gjelder og ikke effekter, holder 3.4 lenge.
C2 påvirkes mindre av rommet enn 3.4(!) Jeg trodde dette var et simpelt salgstriks da jeg hørte om egenskapene til C2 første gang på Norsk AudioTeknikk, men jeg fikk hakeslepp da jeg så at det stemte - i min egen blokkleilighet med murvegger og vinduer over alt.
En kjærkommen egenskap jeg finner hos C2 er deres evne til å gjengi gamle CD'er. Gamle Toto- og Rush-skiver låter ikke som innspillinger kan gjøre i dag, men C2 "tolker" disse mesterlig og gjengir alt så godt som det kan gjøres. CD-spiller har selvfølgelig en del å si her, og min Rega Saturn er helt klart også med på å hente fram godlyd i gamle CD'er.
Helt enkelt mener jeg forskjellene kan oppsummeres slik: 3.4 er en helt fantastisk musikkgjengiver som slår knock-out på alt i prisklassen (IMO). C2 krever skjorta di, men gir deg daglige live-konserter i stua di i stedet.
Ellers kan jeg si jeg er godt fornøyd med kombinasjonen på komponentene mine. Den siste brikken som liksom har fått alt på plass hos meg, bortsett fra noe akustikkproblemer, var å anskaffe signalkabelen Silver Sonic Revelation. De som ikke skjønner at kabler har noe å si, burde holde kjeft!