Dynaudio Focus 110.....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.399
Antall liker
11.236
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vet at Merlin har gjort et lite nummer av hvilken moment elementene skal festes med. De mener det er forskjell lydmessig på dette.
 
P

propaganda

Gjest
etterstramme etter 60timer ;D

fikk streng beskjed på mail fra produsenten av en serie fra psb om at dette skulle jeg aldri gjøre. jaja, de satt jo som et skudd i de gamle sponplatene allikavel...så var ikke store behovet heller.
 
B

bamsemann

Gjest
Vet at Merlin har gjort et lite nummer av hvilken moment elementene skal festes med. De mener det er forskjell lydmessig på dette.
Det er faktisk lydmessige forskjeller på det å dra til elementene, tenk deg 60 timer med hard innspilling, hva skjer da med spesielt basselementet.

Det svinger nok noen ganger ja, og hva tror du det gjør med innfestningen av elementet, det får kjørt seg litt ja.

Jeg etterdrar alltid elementene etter ca 60-70 timers innspilling, og når du får etterdratt særlig basselementet får du helt klart en en renere bass mer detaljert bass og mellomtone, du kan klart høre at lyden blir litt strammere.

bamsemann.. :)
 
F

FMG

Gjest
Kom litt sent inn i tråden, men som gammel Dynaudio-mann må jeg bare kommentere litt:

Når ingenniørene til dynaudio skulle lage 1,3se fikk de frie hender til å bygge den beste stativhøyttaleren dynaudio hadde lagd til da.
Bamsemann....  :)
Dette var vel å overdrive litt da... Når denne høyttaleren ble konstruert så hadde de allerede Confidence 3, en fantastisk høyttaler som kostet ca 55 tusen. Litt senere kom Special 25 som på alle måter er en mer påkostet høyttaler enn 1,3se.
1,3se er sikkert god, men noen cost-no-object høytaler er den ikke. I hvertfall ikke i Dynaudios øyne. Heller en oppgradert Contour 1,3.
Har all respekt for Morten hos NAT, men 1,3se hadde kanskje et element som het Esotar, men dette var nok en billigversjon sammenlignet med det Esotar 330D som satt f.eks i min Special One.... Eller i Confidence modellene.

Har selv stiftet bekjentskap med følgende dynaudio-modeller: Special One, Contour 1,1, Contour 1,3, Contour 1,8, Contour 2,8, Confidence 3 og ikke minst Confidence 5 som en kamerat av meg eide i 6-7 års tid.
Av disse holder jeg en knapp på de to sistnevnte Confidence modellene, vel og merke dersom man har en kraftig og varmtlydende forsterker, helst noe med rør.
Contour 2,8 bør man for all del unngå, mens Contour 1,1 var en liten perle som spilte ok selv på f.eks en liten integrert Audiolab 8000S.
 
B

bamsemann

Gjest
Kom litt sent inn i tråden, men som gammel Dynaudio-mann må jeg bare kommentere litt:

Dette var vel å overdrive litt da... Når denne høyttaleren ble konstruert så hadde de allerede Confidence 3, en fantastisk høyttaler som kostet ca 55 tusen. Litt senere kom Special 25 som på alle måter er en mer påkostet høyttaler enn 1,3se.
1,3se er sikkert god, men noen cost-no-object høytaler er den ikke. I hvertfall ikke i Dynaudios øyne. Heller en oppgradert Contour 1,3.
Har all respekt for Morten hos NAT, men 1,3se hadde kanskje et element som het Esotar, men dette var nok en billigversjon sammenlignet med det Esotar 330D som satt f.eks i min Special One.... Eller i Confidence modellene.

Har selv stiftet bekjentskap med følgende dynaudio-modeller: Special One, Contour 1,1, Contour 1,3, Contour 1,8, Contour 2,8, Confidence 3 og ikke minst Confidence 5 som en kamerat av meg eide i 6-7 års tid.
Av disse holder jeg en knapp på de to sistnevnte Confidence modellene, vel og merke dersom man har en kraftig og varmtlydende forsterker, helst noe med rør.
Contour 2,8 bør man for all del unngå, mens Contour 1,1 var en liten perle som spilte ok selv på f.eks en liten integrert Audiolab 8000S.
Ja det jo mulig at Morten har bomma her, jeg fikk i etterkant en mail fra den svenske importøren hvor de mente det var esotec diskanter i 1,3se.

Men at det var en en påkosta og meget god høyttaler er ingen tvil om.

Som high fidelity skrev: dette er en pærle av en høyttaler og kan måle seg med det beste av det beste.

bamsemann... :)
 
P

propaganda

Gjest
hva er dette esostar? er det ikke bare et navn da, som de kan putte på flere diskanter selv om de er noe ulik...
hva er viktigst, tech-navn eller lyden ;)
 
F

FMG

Gjest
hva er dette esostar? er det ikke bare et navn da, som de kan putte på flere diskanter selv om de er noe ulik...
hva er viktigst, tech-navn eller lyden  ;)
Om det bare er et navn??  Som Odd Børretzen sier: "Hva skal man egentlig svare til sånt?"   :eek:

Nei, det er ikke bare et navn, Dynaudio Esotar 330D er Dynaudios dyreste og beste diskantelement.
Etter sigende kostet et element i 1990 kr 3500,- i løssalg. Altså pr stk! Mk.2 versjonen kom vel på slutten av 90-tallet.
De er bla brukt i følgende High End produkter: Dynaudios Confidence og Evidence serie, Dynaudio Special 25, Sonus Faber Extrema og Eggelston Works Andra. Ingen av disse høytalerne har noengang kostet under 30 tusen.

Et dyrt diskantelement er selvsagt ingen garanti for god lyd, resten av høyttaleren må være riktig konstruert og resten av anlegget må også være av høy kvalitet og være tilpasset denne høyttaleren (eller omvendt). Og fremfor alt: gode kabler!  8)
 
A

Antonx

Gjest
Men hva med bassen? Har du ikke subwoofer? Får du ikke lite bass uten vegg bak HT?
 
B

bamsemann

Gjest
Men hva med bassen? Har du ikke subwoofer? Får du ikke lite bass uten vegg bak HT?
Hei Antonx.. jeg har et rom som produserer mye bass nedover i frekvens.

Jeg sitter i et rom som er ca 7,5m langt, og hvor jeg har 2/3 av rommet bak høyttalerne, jeg sitter derfor ganske nærme bakvegg, og får derfor god bass hjelp av den.

Hvis jeg putter inn gulvstående høyttalere får jeg problemer med for mye bass, rommet går i metning, men med stativhøyttaler av god kvalitet får jeg en dyp massiv og ganske ren bass.

Jeg har vurdert sub, men syns bassen er så bra at jeg er usikker på behovet, med 1,3 se og meridian 508.24 og aw 120 hadde jeg bass ned til 32hz med bra nivå.

Har ikke testa med det nye oppsettet, men skal ta en test snart, bruker stereophile test cd 2.

Bamsemann...
 
B

bamsemann

Gjest
Gjorde en test på mitt nåværende anlegg med stereophile test cd 2.

Bass: 200hz-20hz. hadde en liten nivåheving på 63hz og 50hz, men ikke mye. 40hz faller litt men ikke mye, fortsatt bra nivå, 31,5 faller litt til, men fortsatt tydelig med brukbart nivå, 25hz er veldig svak, der har n :)ivå fallt drastisk, 20hz er ikke tilstede.

Kjørte ikke mellomtone nå.

Diskant: hørte fortsatt tydelig 16 000hz, ikke dårlig for en gammel mann, men 20 000hz var selvfølgelig ikke tilstede.

bamsemann.. :)
 
A

Affa

Gjest
Det er et fint anlegg du har satt sammen. Dynaudioen klarer seg sikkert veldig bra uten sub. Fort gjort og rote det til med sub synes jeg. Under 30Hz kan man desssuten fort få store romproblemer. Med mindre du kun hører på orgelmusikk er sub noe som hører hjemme på armen, da av merket Rolex og typen Submariner....
 
K

kbwh

Gjest
Sub er oppskrytt. En eneste god 6,5" brukt på fornuftig vis holder til musikk. Romperistere og ekvivalenter hører ikke Hifisentralen til. Det finnes egne fora for denslags.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Litt off topic: Nåja, sub kan være et godt alternativ til store høyttalere med tanke på tilpasningsmuligheter til rommet. Det kommer vel mer an på hvilken innstilling og hvilke forventninger man har til suben. Hvis man forventer et kontinuerlig jordskjelv, så er jeg enig i at det finnes egne fora. Det er nettopp her mange trår feil og får en negativ oppfatning av sub. Hvis man skrur opp til den kan høres kontinuerlig så har man enten skrudd opp fem ganger for høyt, en dårlig sub, eller kun filmsoundtracks i samlinga.
 
B

bamsemann

Gjest
Det er et fint anlegg du har satt sammen. Dynaudioen klarer seg sikkert veldig bra uten sub. Fort gjort og rote det til med sub synes jeg. Under 30Hz kan man desssuten fort få store romproblemer. Med mindre du kun hører på orgelmusikk er sub noe som hører hjemme på armen, da av merket Rolex og typen Submariner....
Jeg spiller lite orgelmusikk Affa, men det kan jo bli noen dype synth toner på noen plater.

Men til det meste av musikk holder den bassen jeg har, men har et åpent tibud på en copland 289 med lc clock 3

Tror du den klarer å grave ut noe mere bass nederst i forhold til m.f. a 3,2 spilleren?

Men jeg må jo prøve den...

bamsemann... :)
 
A

Affa

Gjest
Jeg spiller lite orgelmusikk Affa, men det kan jo bli noen dype synth toner på noen plater.

Men til det meste av musikk holder den bassen jeg har, men har et åpent tibud på en copland 289 med lc clock 3

Tror du den klarer å grave ut noe mere bass nederst i forhold til m.f. a 3,2 spilleren?

Men jeg må jo prøve den...

bamsemann... :)
Jeg tror ikke det, men hvis det ikke koster stort kan du jo prøve. Ikke sikkert at coplanden passer forsterkeren din heller....
 
P

propaganda

Gjest
subfrekvenser gjør seg best når de rister i stykker gamle fjortissgolfer. med mindre kassa koster mer enn fronthøyttalerene...

gode doble 6" er dugandes
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
subfrekvenser gjør seg best når de rister i stykker gamle fjortissgolfer. med mindre kassa koster mer enn fronthøyttalerene...
Dette er bevis på den type innstilling jeg omtaler i mitt forrige innlegg. Redder seg til en viss grad inn igjen på slutten.
 
B

bamsemann

Gjest
Ja så har endelig focus 110 tippa over 100timer....

Den er i stadig forandring, jeg spiller masse musikk, og har ikke sitti og analysert lyden..

Men nå var tiden inne for å prøve test plate nr 1.

Duplex ride med Sidsel Endresen og Bugge Wesseltoft.

Bugge spiller akustisk piano, synth og pecussion, og han herjer skikkelig med noen dype synthtoner.

Sidsels vokal er tatt opp veldig nært, så du kan nesten se hva ho spiste til frokost.

Her kan sibilantene fort komme å stikke deg i øregangene så du vrir deg i smerte hvis ikke anlegget er i orden, og bassen på spor 8 og 9 er dyyyp...

Åpningen på spor 5 hvor Bugge herjer med synthen, kan også være vel heftig for noen bass/mellomtoner, huska at proac respons 1sc bånna der ja.

Spor 1. 2.. og 3. nær vokal og akustisk piano, fungerer veldig bra, du hører langt ned i magan på dama, og sibilanter er under kontroll, men tydelige, piano er lettflytende med masse luft og man hører tydelig kabinettet på de mørke tonene.

Dynaudio mykheten er ikke helt til stede ennå, og har kanskje hatt sneppet mer kropp i nedre mellomtone-øvre bass før.

Spor 5. synth åpningen er ikke noe problem.

Spor 8. og 9. her er det dype synth toner, og bassen imponerer stort, den graver dypt, den er ren,tørr,luftig, og med overraskende bra nivå.

Som sagt før så gikk anlegget nå ned til 40hz uten hørbart fall, mens 31,5 hadde hørbart fall, og 25hz var veldig svak.

I henhold til Wes Phillips i stereophile har jeg fortsatt 150 timer igjen, så det er bare å spille på.

Og i henhold til gutta i fidelity er det 50 timer igjen på creeken også...

Dette blir nok veldig bra, Sundance_Pete har vel spillt inn sitt sett, så da har vel kanskje du fått den deilige dynaudio lyden på plass?

bamsemann.. :)
 
P

propaganda

Gjest
kan ikke være store nivået ved 40hz?

52 går ikke til 50hz +-3db engang.?
 
B

bamsemann

Gjest
kan ikke være store nivået ved 40hz?

52 går ikke til 50hz +-3db engang.?
Det er bra nivå på 40hz, ikke noe hørbart fall der, det kommer først på 31,5hz. Her er det rommet som hjelper til.

bamsemann.. :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Om det bare er et navn??  Som Odd Børretzen sier: "Hva skal man egentlig svare til sånt?"   :eek:

Nei, det er ikke bare et navn, Dynaudio Esotar 330D er Dynaudios dyreste og beste diskantelement.
Etter sigende kostet et element i 1990 kr 3500,- i løssalg. Altså pr stk! Mk.2 versjonen kom vel på slutten av 90-tallet.
De er bla brukt i følgende High End produkter: Dynaudios Confidence og Evidence serie, Dynaudio Special 25, Sonus Faber Extrema og Eggelston Works Andra. Ingen av disse høytalerne har noengang kostet under 30 tusen.

Et dyrt diskantelement er selvsagt ingen garanti for god lyd, resten av høyttaleren må være riktig konstruert og resten av anlegget må også være av høy kvalitet og være tilpasset denne høyttaleren (eller omvendt). Og fremfor alt: gode kabler!  8)
Sitter i Merlin VSM også, veldig oppløst og fin.
 
B

bamsemann

Gjest
Bamsemann hører helst på musikk og mindre på bassfrekvenser trur eg.
Ja jeg spiller all slags musikk, progrock,rock,pop,blues,jazz, o.s.v. uten å analysere lyden i stykker.

Kan fint spille plater med dårlig lyd, bare musikken er bra

Det er netopp der jeg syns at dynaudio gjør en god jobb, den er som Sundance_Pete sa, den er altetende, og klarer å løfte dårlige plater opp på et høyere nivå.

bamsemann.. :)
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Dette blir nok veldig bra, Sundance_Pete har vel spillt inn sitt sett, så da har vel kanskje du fått den deilige dynaudio lyden på plass?

bamsemann.. :)
Jeg opplever et besnærende fravær av betoninger! De betoningene som er, dikteres av kildematerialet, men er i større grad til å leve med enn tidligere kombinasjoner jeg har vært i besittelse av. Lydbildet er stort, fysisk og frigjort. Det eneste forbeholdet jeg må ta er at jeg ikke har kunnet prøve dem på meget høyt volum grunnet naboer.
 
Topp Bunn