Dynaudio Focus 140 - Ønsker forsterker som trekker vokalen litt tilbake!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Destiny skrev:
    Kanskje det er plata som er problemet...

Dynaudio er jo ikke kjent for å være lyse og anstrengte, Focus 140 er det 6. paret jeg har med Dynaudio, og de er nok heller litt på den behagelige siden.

Destiny.. :)
    .

Plata er nok ikke helt topp.
    Spilte masse musikk i går kveld (5% tv 95% musikk):
    Aerosmith, Toto, Christel Alsos, Stina Nordenstam, David Bowie, Chet Baker, Stewie Wonder, Barry White, etc.
    Vi spilte ikke Paul Potts, Kari Bremnes og Dire Straits.
    Med ECI4 så fungerer det mye bedre selv om Xindak spiller mye mere "high end". ECI4 har vesentlig dårligere bass enn Xindak så jeg var nødt til å koble på REL QUAKE MKII. Nå har jeg litt mindre HiFi lyd men totalt sett en bedre klang på lytterommet som passer min smak. Vurderer å putte skumproppene i bassporten til Focus 140 + jobbe med subben mht fininnstilling. Kanskje ikke helt politisk korrekt i disse kretser men poenget er vel å glede seg over musikken ;D

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt klart musikken man skal glede seg over, og det gjør man når lyden sitter og ingentiing irriterer..

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Kjøpte siste fra D Krall, L O Andsnes og H Kvitnes i går :D :D

Kvitnes låter meget bra på anlegget. Nå går Grieg (Andsnes) og det hele låter meget behagelig. Tydelig at Electrocompaniet er en god match.

Noe som forundrer meg, men som ikke har noen som helst betydning, er at 100 Xindak watt låter 3 ganger så kraftig som 120 Companiet watt? I tillegg var jeg som nevnt nødt til å fylle på med ørlite sub i bunnen til Companiet!

Og nå litt provokasjon: Jeg har følgende (uhøytidelige konklusjon) på denne hobbyen:

Høyttalere er 40%
    Forsterker er 30%
    Rom og plassering er 10 %
    Gode og dårlige innspillinger er 10%
    Kilde (cd/dac osv) er 9%
    Kabler er 0,5%
    Nettstøy, osv er 0,5%

Mao, nytter ikke å skifte kabel når høyttaler og forsterker ikke matcher ;D

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener man MÅ kjøpe høyttalere som er tilpasset rommet de skal spille i, og så må man ha en forsterker som passer til høyttalerne.

Etter det kan man tune lyden etter behov med sinalkilde, kabler o.s.v.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    4
    hel skrev:
    Kjøpte siste fra D Krall, L O Andsnes og H Kvitnes i går :D :D

Kvitnes låter meget bra på anlegget. Nå går Grieg (Andsnes) og det hele låter meget behagelig. Tydelig at Electrocompaniet er en god match.

Noe som forundrer meg, men som ikke har noen som helst betydning, er at 100 Xindak watt låter 3 ganger så kraftig som 120 Companiet watt? I tillegg var jeg som nevnt nødt til å fylle på med ørlite sub i bunnen til Companiet!

Og nå litt provokasjon: Jeg har følgende (uhøytidelige konklusjon) på denne hobbyen:

Høyttalere er 40%
    Forsterker er 30%
    Rom og plassering er 10 %
    Gode og dårlige innspillinger er 10%
    Kilde (cd/dac osv) er 9%
    Kabler er 0,5%
    Nettstøy, osv er 0,5%

Mao, nytter ikke å skifte kabel når høyttaler og forsterker ikke matcher ;D
    Tipper Rom&Plassering får en annen vekting etter du har prøvd Focusene i stua jeg ::)
    Kom gjerne med en liten rapport om hvordan Mr.Potts klarte seg der ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Ser et innlegg i Horten-tråden som det passer bedre å svare på i denne tråden:

"Dynaudio og Hegel låt tynt....æsj.....nesten så jeg tviler på mine Focus 140"

Dette er jeg helt enig i, dvs Dynaudio låt dritt i det rommet!
    Men hvorfor skal du da tvile på dine egne? 140-ene er en mye snillere høyttaler enn disse jubileumsgreiene.
    Det du istedet bør tenke på er om det kanskje har litt mer å si hvilket rom du spiller i enn dine beregnede 10%...... :D

Å tro at man kan putte høyttalere inn i så små rom som du (og jeg) spiller i, uten å være villig til å gjøre noen som helst tiltak når det gjelder plassering og akkustikk er i mine øyne i beste fall naivt.
    Dyn-ene er voicet slik at de låter litt snilt rett på, men grunnet off-axis respons så er summen i rommet relativt rettlinjet.
    Derfor kan du justere klangen ved å stille mer eller mindre toe-in.
    I større rom vil ikke dette være like påfallende, men i små rom...... ;)

For å komme i mål i dette rommet MÅ du prøve ut plassering til den store gullmedaljen, og du MÅ gjøre noen enkle akkustikktiltak.
    Hvis ikke er det bare å kjøpe billett til bytteballetten, eller kanskje årsabonnement...?

Skrevet i beste mening, og for å hjelpe.

Det kan jo hende at Klipsch er mer i din gate, og at fordelene med spredning på disse til en viss grad veier opp for manglende akkustikktiltak?

Mvh
    Rolf

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha hatt Dynaudio Focus noen uker nå må jeg få si at dette er en fantastisk musikalsk høyttaler, det svinger enormt....

Den har deilig kropp på tonen, blir ALDRI tynn og anstrengt, får man problemer med det er det en annen feil i oppsettet..

Diskanten er luftig og ren, mellomtonen er stor og holografisk med god innsikt og bra definisjon..

Bassen er dyp og puster bra, men kunne vært en aning strammere..

Men disse spiller musikk så jeg sitter å hopper i sofaen ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Ja det var jeg som skrev "æsj" kommentaren fra messa om Dynaudio. :p

Jeg har dessverre ingen andre muligheter i rommet enn å trekke litt gardiner frem og tilbake + vinkling på høyttalerne. Skal prøve enda litt til med vinkling!

Forøvrig så har Electrocompaniet dempet vokalen betraktelig. Som nevnt er mesteparten av problemet borte ;)
    Xindaken ble forøvrig solgt tidligere i dag, savner basskontrollen...her kommer EC til kort. Med Xindak var bassen i Focusene meget bra!

Etter besøk på Horten messa så er jeg heller ikke i tvil om at det er enkelte høyttalermerker som låter vamere og fyldigere (EC/Patos & Usher). + av egen erfaring: Kef, Snell og Monitor Audio osv

Destiny: fortell om oppsettet ditt og rommet forøvrig? :D

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Destiny skrev:
    Bassen er dyp og puster bra, men kunne vært en aning strammere..
    Enig, selv om dette har direkte sammenheng med kilde og forsterker.
    Her har det spilt alt fra gjørmete med svake rørforsterkere til sylskarpt med Audionet SAM V2.
    Men så var det dette med pose og sekk da..... ;D

Hel:
    Du får lure inn et par akkuplater bak gardinene når ho ikke ser ;) ;D
    EDIT: Erfraingsmessig er også irritabel øvre mellomtone direkte sammenhengende med avstand fra bakvegg. Prøv AKKURAT 74cm fra veggen til senter på frontbaffel. (Helst 123cm, men det er ikke enkel om rommet brukes til andre formål.....)

Mvh
    Rolf

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    EDIT: Erfraingsmessig er også irritabel øvre mellomtone direkte sammenhengende med avstand fra bakvegg. Prøv AKKURAT 74cm fra veggen til senter på frontbaffel. (Helst 123cm, men det er ikke enkel om rommet brukes til andre formål.....)

Mvh
    Rolf
    Skal teste 74 cm + div vinkler :)

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1

Hei hel...

Rommet mitt er ca 7,5x4,0m med takhøyde ca 210cm, normalt møblert med heldekkende teppe på gulvet...

Høyttalerne står ca på 1/3 fra bakvegg med 2/3 av rommet bak høyttalerne, det gjør at jeg får et dypt rom å lytte inn i som jeg syns gjør lydbildet veldig spennende.

Høyttalerne står ganske tett på sidevegg ca 20-25cm og lett toe in. Jeg har merker litt lenger ut på gulvet som jeg kan flytte de til, men gjør aldri det lenger da jeg syns gevinsten er for liten og jobben for stor(har blitt lat på eldre dager)

Dette er det 6. paret jeg har med dynaudio, og er blitt veldig glad i deres signatur på lyden

Men jeg har vel hatt ca 20 andre par i stua også gjennom tiden, og har nesten alltid fått til bra lyd, så jeg er nok heldig med rommet.

Håper dette var til litt hjelp hel....

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1

Her et bilde med 110...

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1

Et bilde fra andre siden.....

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    hel skrev:
    Ja det var jeg som skrev "æsj" kommentaren fra messa om Dynaudio. :p

Jeg har dessverre ingen andre muligheter i rommet enn å trekke litt gardiner frem og tilbake + vinkling på høyttalerne. Skal prøve enda litt til med vinkling!

Forøvrig så har Electrocompaniet dempet vokalen betraktelig. Som nevnt er mesteparten av problemet borte ;)
    Xindaken ble forøvrig solgt tidligere i dag, savner basskontrollen...her kommer EC til kort. Med Xindak var bassen i Focusene meget bra!

Etter besøk på Horten messa så er jeg heller ikke i tvil om at det er enkelte høyttalermerker som låter vamere og fyldigere (EC/Patos & Usher). + av egen erfaring: Kef, Snell og Monitor Audio osv

Destiny: fortell om oppsettet ditt og rommet forøvrig? :D
    Ulike høyttalermerker har ulik lyd, ingen tvil om det. Men i tillegg varierer også signaturene innenfor samme merke.
    Personlig syns jeg at Fokus 140 er en suvéren høyttaler, innenfor sin prisklasse spesielt, men med en lyd som utfordrer langt dyrere høyttalere. Dette var min første Dynaudio, og jeg ble frelst på den lyden, spesielt på renheten i diskanten, uten skriking -- og så er det jo en overraskelse at man kan hente ut såpass mye i bunn på en "liten" kasse.

Ellers tror jeg det er dumt å la et messeinntrykk få gruse din oppfatning av et merke -- det er en grunn til at såpass mange andre kasseprodusenter bruker Dynaudios elementer i sine høyttalere ...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Hørte også dynaudioene på messa.
    Har selv hatt dynaudio 1,3se contour og var storfornøyd med disse.. :D

Men det var nok ikke dynaudioene sin feil at det låt litt masete på messen.
    Har selv hatt en Hegel h200 som forsynte VirgoIII HT dette låt til tider hardt og skingrende dette til tross for at alle tester sier at de nettopp ikke gjør dette ???

I en tråd her på sentralen søkte jeg hjelp for dette problemet.
    Det endte med flytting HT opp,ned,til siden,bakover,forover off dit og off hit det eneste jeg ikke prøvde var og snu HT på hodet :) Fikk mange gode råd men så ut til at ingen av disse virket for meg..........jo en ting hjalp jeg solgte Hegelen etter 3mnd.
    Gjør selvfølgelig obs på at dette er mine personlige erfaringer i mitt oppsett i mitt hus.
    Beklager til trådstarter at dette ble litt off topic...måtte bare få det ut

Mvh Johnny

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Det har versert mange tråder og mange rykter om at Hegel har en tendens til å låte litt tynt og anstrengt....

Mulig det er noe i det...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    johnnygrandis skrev:
    Men det var nok ikke dynaudioene sin feil at det låt litt masete på messen.
    Har selv hatt en Hegel h200 som forsynte VirgoIII HT dette låt til tider hardt og skingrende dette til tross for at alle tester sier at de nettopp ikke gjør dette ???

I en tråd her på sentralen søkte jeg hjelp for dette problemet.
    Det endte med flytting HT opp,ned,til siden,bakover,forover off dit og off hit det eneste jeg ikke prøvde var og snu HT på hodet :) Fikk mange gode råd men så ut til at ingen av disse virket for meg..........jo en ting hjalp jeg solgte Hegelen etter 3mnd.
    Gjør selvfølgelig obs på at dette er mine personlige erfaringer i mitt oppsett i mitt hus.
    Beklager til trådstarter at dette ble litt off topic...måtte bare få det ut

Mvh Johnny
    Synes absolutt ikke dette er off topic. Garantert at Hegel låter pyton på Dynaudio - jeg synes det var den dårligste lyden på hele messa (selvfølgelig i forhold til pris). På Dynaudio foreslår jeg etter mine erfaringer til nå EC ( og er nysgjerrig på klasse A eller rør) og det blir jo svaret på spørsmålet mitt innledningsvis om hvilken forsterker som trekker vokalen litt tilbake! :D

Hvis man til de grader må tweake rommet så er det etter min mening: 1. høyttalerne og 2. forsterkeren det er noe gæærnt med! ECI4 har løst mesteparten av problemet mitt. Kommer kanskje til å teste en større rørforsterker for å se hvordan det fungerer, men da må jeg ha mer enn 2x50 watt for Focus 140 er tungdrevne.

K

kbwh

Gjest
    Hvis man ikke vil tweake rommet kan man prøve nærfeltslytting. 125cm mellom øre og baffel er nært nok.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Mener å huske at Norsk Audio Teknikk anbefalte Cayin-forsterkere til D110/140 som budsjett-alternativ?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    hel skrev:
    Har i dag en Xindak 6950 og det fungerer supert med unntak av litt pågående vokal (Kvinnlige + Paul Potts og andre som har lysere stemme enn Leonard Cohen og gutta i Yello)

Forøvrig har jeg et rom på 11m2 som er godt dempet, SONOS med Lossless, PS Audio DAC, Kimber 4TC og div signalkabler.

Lurer på:

* ECI5
    * Bladelius Tyr (da denne skal være varmere enn Thor)
    * Rørforsterker fra 50 til 100 watt
    * Mcintosh minste integrerte
    * Sugden klasse A(det blir vel altfor svakt)
    * Union Research hybrid

Erfaringer og innspill mottas med takk
    Hei igjen.

Vet ikke om du har hørt noe særlig om sim-audio og moon forsterkere,de har en lydsignatur
    som er svært nøytral i klangen og som ikke spiller alt opp i fanget på deg.Har selv anskaffet meg ett sett og syntes hittil det spiller fantastisk bra ;D selv om det ikke spiller ting midt i fleisen på deg er det her en holografi og en dybde følelse jeg knapt nok har hørt maken til andre plasser.
    http://www.audiosolution.no/
    Her er en link til importør hvis interessant.
    Vet ikke om du tenker brukt eller nytt? isåfall tror jeg det kan være vanskelig å få tak i brukt
    da jeg ikke tror det er solgt magnge sett her til lands,eller så er de som har kjøpt de så fornøyd at ingen er interessert i å selge :)

Mvh Johnny

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    hel skrev:
    Hvis man til de grader må tweake rommet så er det etter min mening: 1. høyttalerne og 2. forsterkeren det er noe gæærnt med!
    Uenig.
    Normalt, i større rom, hvor møblering og plassering er gjort med list og kløkt for å hjelpe på akkustikken, så er jeg tilbøyelig til å være enig.
    Men de høyttalere som fungerer optimalt på 11kvm rom med nakne vegger og plassert der de tar seg best ut visuelt....... Vel, tror heller det er de høyttalerne det er noe feil med ;) :D

NB! En pakke akkustikkplater er ikke å "til de grader tweake rommet". Det er å regne for standardutstyr til ethvert anlegg. 8)

Mvh
    Rolf

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    hel skrev:
    Hvis man til de grader må tweake rommet så er det etter min mening: 1. høyttalerne og 2. forsterkeren det er noe gæærnt med!
    Uenig.
    Normalt, i større rom, hvor møblering og plassering er gjort med list og kløkt for å hjelpe på akkustikken, så er jeg tilbøyelig til å være enig.
    Men de høyttalere som fungerer optimalt på 11kvm rom med nakne vegger og plassert der de tar seg best ut visuelt....... Vel, tror heller det er de høyttalerne det er noe feil med ;) :D

NB! En pakke akkustikkplater er ikke å "til de grader tweake rommet". Det er å regne for standardutstyr til ethvert anlegg. 8)

Mvh
    Rolf
    Hei.
    Hos meg i mitt oppsett var det hevet over enhver tvil om at det var forsterkeren som var med på å forårsake den harde og skingrende lyden jeg opplevde på endel innspillninger.(som forklart i innlegget lenger oppe)
    Ved forsterker bytte var problemet helt borte med skingrende og hard lyd,samt at HT og resten av utstyret sto akkurat på samme plasssom før;)

ANG. standarutstyr : Da bør kanskje akustikkplater følge med HT og forsterkere når en kjøper disse i butikken :eek:
    Skjønner at folk bruker dette for å optimalisere ett allerde godt anlegg,skjønner ikke at det skal være nødvendig å bruke dette for å oppnå god lyd i en normal stue med ett allerede påkostet godt anlegg.
    :)
    Mvh Johnny

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    skjønner ikke at det skal være nødvendig å bruke dette for å oppnå god lyd i en normal stue med ett allerede påkostet godt anlegg
    Les hva jeg har skrevet, 11kvm er det en "normal stue" ? :D

R

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    johnnygrandis skrev:
    skjønner ikke at det skal være nødvendig å bruke dette for å oppnå god lyd i en normal stue med ett allerede påkostet godt anlegg
    Les hva jeg har skrevet, 11kvm er det en "normal stue" ? :D

R
    Kanskje derfor han har dynaudioene ;D
    Rolf Er enig med deg ang.de 11kvm....
    men i et allerede påkostet anlegg i en normal stue ( normal møblering)bør det etter min mening være unødvendig å måtte gå inn med dempeplater for å oppnå ett normalt godt lydbilde.Jeg tror vel ikke heller de fleste som selger elektronikken har som utgangspunkt at produktene skal brukes ilag med slike plater,men for å optimalisere ett allerede godt sammensatt anlegg kan dette være med på å ytterlige forbedre lydbildet.

Min erfaring er at er det en komponent som ikke fungerer tilfredsstillende (i mitt tilfelle lagde hard og skingrende lyd på noen innspillinger)vil det ikke hjelpe med å justere HT i forskellige vinkler å retninger. i mitt tilfelle hjalp kun en ting det var å bytte forsterker ;)
    Jeg prøvde ikke dempeplater da jeg mener dette burde være unødvendig for å oppnå god lyd i denne prisklassen.
    Skjønner at 11kvm ikke er optimalt for få ett godt lydbilde,men tror ikke det er noen umulighet med utgangspunkt i dynaudioene ja selv uten akustikkplater.

Mvh Johnny

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Takker for gode tips, særlig til Rolf ang plassering etc. Ved å trekke høyttalerne langt ut i rommet og lytte mer i nærfelt så fungerer det bittelitt bedre. Ved å dytte høyttalerne helt inntill veggen øker bassen (og behovet for å spille høyere blir mindre).

Forskjellen fra Xindak til ECI4 var litt større! Så jeg står på dette med at forsterker betyr mye!

Når det gjelder demping så er det umulig å henge opp plater her og der!

Rommet mitt er slik:
    Bak høyttaler: gipsvegg med bilder på.
    Venstre sidevegg: skyvedørs/speilgarderobe med eget gardinopplegg til å trekke for når jeg lytter (en takk til svigermor for sying ;D)
    Høyre sidevegg: et stort vindu med samme type digre gardin som på venstre side
    "Bak min rygg": innfelt bokreol i hele veggen full av bøker
    Tak: gips
    Gulv: malt tregulv med diverse tepper på

Som dere ser på bildet har jeg skaffet meg Klipsch RF52 samt EC DACen.

Umiddelbart inntrykk er at Klipsch har et større fundament i bånn som gjør at man ikke trenger å spille så høyt, som igjen fører til at det blir mindre slitsomt.

Når det gjelder dacene så er førsteinntrykket:
    PS Audio Dac: mer luft og nyanser
    EC: mer trøkk i grunntoneområdet

Skal teste litt fremover og se. Er ganske i villrede. Er det ikke mulig å bla opp kr 40000 for et par høyttalere og en forsterker som spiller litt mykt og tilbakelent, men samtidig hifi?

Vedlegg

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    hel skrev:
    .................
    Er det ikke mulig å bla opp kr 40000 for et par høyttalere og en forsterker som spiller litt mykt og tilbakelent, men samtidig hifi?[/i]
    Er ikke Meridian forsterkere kjent for å være litt "tilbakelente"? Altså mindre påtrengende øvre mellomtone og denslags, og/men med bass og alt det andre iorden?
    Skulle likt for egen del å få en oversikt over forsterkere som har denne tendensen. Inntrykket er at mange av dagens forsterkere- hvis vi holder rør utenfor- enten lyder litt lyst eller slankt eller sterilt eller mellomtonedominert eller et eller annet annet.
    No

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Akkurat det jeg sitter med inntrykket av etter så mye prøving og feiling med diverse anlegg. Det er liksom ikke politisk korrekt når man kritiserer den analytiske hyperdetaljerte lyden som blir så slitsom i lengden at du istedet bruker ipoden mer!

Det er mulig Dynaydioene går på bruktbørsen snart!

K

kbwh

Gjest
    Prøvd å høre på et par Sonus fabere i rommet ditt, hel, gjerne med den Xindaken?

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Prøvd å høre på et par Sonus fabere i rommet ditt, hel, gjerne med den Xindaken?
    Klarern ikke å få til Dynaudioene så hjelper det ikke med noen Sonuser heller :-\

Det kan ikke være 140 i seg selv som er problemet.......

B

bendis

Gjest
    tror ikke jeg heller. har eid både dynaudio og klipsch. sistnevnte var en fremmovervendt liten jævel

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Hva er problemet da?

De høyttalerne som ikke har spilt slitsomt i det lille rommet er:

Aurum Cantus Leisure 2SE (cayin m6 2x10 watt rør) - Kanskje aller best på de fleste fronter, men man ønsker mer lyd, større lyd!

Snell EIII (cayin A50t 2x35 watt rør) - Varmt, fett, luftig, deilig - men pløsete!

Klipsch B3 (xindak 6950 2x100 watt a/b) - Kjempe trøkk og dynamikk uten at det ble slitsomt, dog uten luft og oppløsning!

K

kbwh

Gjest
    Destiny skrev:
    Valentino skrev:
    Klarern ikke å få til Dynaudioene så hjelper det ikke med noen Sonuser heller :-\

Tror ikke heller at F140 er problemet i og for seg, men disse nyere Sf har fallende powerrespons allerede fra 1kHz, og det kan jo bidra til mindre rombidrag i stemmeleiet. Bare en idé dette her og langtfra noen fasit.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Har ikke fulgt med fra trådens begynnelse, men har du forsøkt å lytte til høyttalerne i et annet rom, evt. i et rom/stue hos en venn?

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Destiny skrev:
    Valentino skrev:

Tror ikke heller at F140 er problemet i og for seg, men disse nyere Sf har fallende powerrespons allerede fra 1kHz, og det kan jo bidra til mindre rombidrag i stemmeleiet. Bare en idé dette her og langtfra noen fasit.
    Ideen er god den Valentino ;)

Det spørs jo litt hva hel mener er slitsom lyd da, er det at det blir for mye i nedre mellomtone f.eks for 140 har jo ganske mye kropp/fylde der..

Det er enten en kræsj med rommet eller en kræsj med utstyret, men det er klart 140 er nok ikke som hånd i hanske overralt, men jeg opplever den som ganske altetende og ganske grei å få til.

Har du mulighet til å sette opp anlegget et annet sted kunne nok det være en god ide...

Du kommer nok i mål hel, enten det blir det ene eller det andre.... lykke til...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Slitsomt = når Kari Bremnes, Paul Potts, etc trøkker til. Tipper det er rundt 2-3000 hz.

Mark Knopfler derimot går bra, men han har mørkere stemme og trøkker heller ikke til 8)

Jeg har tidligere i tråden sagt at jeg skal teste høyttalerne i et annet rom. Det blir litt mye styr men er selvfølgelig nødt til det!

Har litt dobbelt opp med utstyr nå så da er det bare å teste i vei (blandt annet en nordic ming da rørpre + ec aw60) :D

K

kbwh

Gjest
    Da er det spredningskarakteristikk i overgangen mellom de to høyttalerelementene som sannsynligvis er problemet, hel. Akustikkplater i førsterefleksjonspunktet på sidevegg må du bare prøve. Lag dem mobile! La fruen bestemme stofftrekk! Kryp til Canossa om du må, men få dem i hus!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Valentino skrev:
    Da er det spredningskarakteristikk i overgangen mellom de to høyttalerelementene som sannsynligvis er problemet, hel. Akustikkplater i førsterefleksjonspunktet på sidevegg må du bare prøve. Lag dem mobile! La fruen bestemme stofftrekk! Kryp til Canossa om du må, men få dem i hus!
    Hvordan lager man slike?

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Der findes allerede en tråd hvor du kan se hvordan! ::)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Slitsomt = når Kari Bremnes, Paul Potts, etc trøkker til. Tipper det er rundt 2-3000 hz.

Mark Knopfler derimot går bra, men han har mørkere stemme og trøkker heller ikke til 8)

Jeg har tidligere i tråden sagt at jeg skal teste høyttalerne i et annet rom. Det blir litt mye styr men er selvfølgelig nødt til det!

Har litt dobbelt opp med utstyr nå så da er det bare å teste i vei (blandt annet en nordic ming da rørpre + ec aw60) :D
    Skal jo merke at en vokalist med stor stemme klemmer til, for all del, trodde det var endel av "pakka". Dynamikk tror jeg det kalles ;) Trompeter da? Helt j...lig?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn