Dynaudio Focus 140 + Parasound NC 2100, men hvilken effekt??!

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Bytter ut Primare SPA21 med Pioneer LX-60 og en stereopre og effekttrinn.

Er nesten 100% sikker på at jeg kjøper Parasound NC 2100 hvis jeg ikke får ett bra tilbud på en forforsterker

Blant Stereopre har jeg funnet:

Parasound NC 2100

Primare PRE 30

Arcam C31

Den må ha prosessorinngang!

Jeg vil kunne bruke sub både til film og musikk, så det må være koblet til stereopre.

MEN

Har også tenkt å evt bare koble til MiniVee til stereopre via Rec Out, og en eventuell SVS elns koblet til reciveren.

Av effekttrinn har jeg funnet:

Xindak XA 8800MNe

En fra HFC sa at Primare A33.2 har nettopp kommet til landet, og vil ligge veil 16.995.

Vincent SP - 993 ??

Liker Primare lyden, men jeg vil prøve noe nytt nå. Lurer litt på om Vincent ville vært en bra kombinasjon.

Ellers er Hegel H200 en mulighet siden den har prosessorinngang og et veldig bra forsterkertrinn.

Dette skal brukes med Dynaudio Focus 140

Skyt gjerne inn med forslag til andre komponenter!

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
???

Finner lite informasjon om disse.. Heter SPT 800

Technical details
Frequency response: 10 Hz - 50 kHz +/- 0.5 dB,
Nominal Output Power RMS/8 Ohm: 200W,
Nominal Output Power RMS/4 Ohm: 320W
Class A/8 Ohm: 20W, Total harmonic distortion: < 0.1 % (1 kHz, 1 Watt),
Input sensitivity: 1,1V, Signal-Noise ratio: > 90 dB
Input impedance: 47 kOhm, Inputs: 1 x RCA, 1 x XLR
Outputs: 2 x 2 Speaker Terminal (A & B), Mains supply: 230 V/50 Hz
Colour: black/silver, Weight: 18 kg, Dim. (WxHxD): 210x265x400 mm
Tubes: 1 x 12AU7, 1 x 6922, 2 x 6N6
Power Control Switched output voltage: Trigger 12 V (Input/Output)

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Du bør informere om hvilken prisgruppe du vil ligge i. Alternativene dine spenner jo seg fra 15000kr til 35000kr!

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Vil helst ikke gå over 20000 for effekt

Den siste Vincent jeg la ut har jeg ingen peil hvor den ligger i pris.. SP 993 koster da 19000 hos JFS

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Har Primare CD 21 og Squeezebox Duet, samt en Audiolab 8000Dac (som skal byttes ut)

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Kan du si noe om den forsterkeren da w?

Har kanskje ikke sagt det, men har liten mulighet for å få testet komponentene selv, så jeg må nesten bare prøve med det ene eller det andre.

Selvfølgelig er det mulig å bruke mindre enn 15-20000kr på effekt, så dere må bare skyte inn hvis det er noe som passer til Dynaudio. Flere jeg har snakket med på HFC mener at Dynaudio spiller generelt bra på det meste, er ikke så kresen

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
0
Jeg har ikke hørt så alt for mye forskjellig utstyr, så det eneste jeg kan si er at jeg synes den er en knallbra forsterker til prisen.

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=75

I følge denne testen så gjør den ikke noe annet enn å forsterke signalet fra forforsterkeren til 200w, akkurat slik en effektforsterker skal...

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
TacT er altså Lyngdorf?? ???

Skal ta den også i betraktning.

Hvordan er Hifiklubben med å låne utstyr hjem da??

Det er nemlig en økt sannsynlighet at jeg flytter til Bodø før jeg kjøper utstyret.

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
0
Jepp, Tact = Lyngdorf.

Aner egentlig ikke hvordan det er med hjemlån fra klubben, men tror ikke det er umulig.

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Det finnes hverken en eneste hifi forretning i Narvik(bosted) eller Harstad(home sweet home), så når det er mulighet for å flytte til Bodø kan det bli testing. De har jo både HifiKlubben og Hifi Center Kjeden (soundgarden) :)

Helst vil jeg kjøpe via HFC pga gode kontakter, og der vil jeg kunne få Vincent og Primare.

Får Parasound NC 2100 for 4700kr levert på dør fra kvalitetslyd.no :D

J

Jurassic

Gjest
w skrev:
Jeg har ikke hørt så alt for mye forskjellig utstyr, så det eneste jeg kan si er at jeg synes den er en knallbra forsterker til prisen.

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=75

I følge denne testen så gjør den ikke noe annet enn å forsterke signalet fra forforsterkeren til 200w, akkurat slik en effektforsterker skal...
Den er strengt tatt bare på 150W.

Forøvrig er det den klasse D forsterkeren jeg setter høyest med tanke på pris/kvalitet

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Jurassic:

Tror du jeg trenger mer enn 100watt? Har jo en 5x100watts forsterker nå, og har aldri manglet guffe.. Er jo selvfølgelig en fordel å ha litt å gå på..

Noen foreslo jo Parasound Effekt og fant Parasound Halo A 23 som ligger innenfor 11000kr.

Leverer 125 watt 8ohm (x2)

Finnes denne modellen i sort eller er det bare sølv??

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Hvis jeg skulle velge å gå for klasse d / ICE, har jeg tenkt på Midgard Audios Oberon.

Men hva er nødvendig for å drive focusene? 2.1 eller 4.1??

Model: Oberon 2.1 Oberon 4.1 Oberon 6.1
Power RMS@8ohm, 0,1 % THD 130W 250W 600W
Power RMS@4ohm, 0,1 % THD 210W 500W 1000W
Power RMS max 300W 600W 1200W

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har brukt en Primare SP31 surroundprosessor - som ikke er veldig ulik Primares PRE30, rent lydmessig - pluss Lyngdorf SDA2175 på et par ProAc Response 1SC - som er relativt krevende å drive. Ikke noe å si på den kombinasjonen. Burde fungere bra også på et par Dynaudio Focus 140.

Nå er Lyngdorfen min "degradert" til å ta seg av surroundhøyttalerne - etter at et Krell effekttrinn overtok jobben med fronthøyttalerne. Krellen er skarpere i klangen - litt mer smekk - men av og til på grensen til å bli litt vel skarp. Lyngdorf er en anelse rundere i begge frekvensfløyene - og oppleves sannsynligvis som noe mer behagelig. Men på ingen måte like rund som Primares effekttrinn.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Du har ikke vurdert effektforsterker i NC-serien til Parasound da??

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
NC 2125 heter den vel, 125watt x2, flere som mente det var for lite guffe i den.

Den større 2250, eller hva den heter som har mer enn 200watt i 8ohm. Men til den prisen vurderer jeg heller noen andre forsterkere.

Muligens Midgard Oberon 2.1, Xindak XA 8800MNe, Vincent SP 331, hvis den er sterk nok så kanskje Lyngdorf SDA2175.

Men har ikke på noen måte bestemt meg..

J

Jurassic

Gjest
Grunnen til at jeg spesifiserte at Lyngdorf "bare" hadde 150W var for å korrigere et innlegg jeg så lengre oppe i tråden.

Lyngdorf'en klarer å drive mine Respons Grand helt greit så jeg regner med at den klarer Dynaudio'ene også

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Respons Grand har samme oppgitt samme følsomhet 86dB, så den har vel nok med krefter til Focus hvis den greier å drive dine.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Som en ekte hifi-tulling, har jeg naturligvis testet alle mine effekttrinn på alle mine høyttalere - og Lyngdorf SDA2175 er intet unntak. T.o.m. på mine store ProAc Response D25 er Lyngdorf til å leve med. Det skorter ikke på krefter - det er bare det at mine 300W-Bryston monoblokker til over 3X prisen - som seg hør og bør - er et strå hvassere.

Jeg brukte lenge et Lyngdorf SDA2175 effekttrinn på mine ProAc Response 1SC på mitt anlegg nr. 2- og det var absolutt til å leve godt med - inntil et Krell effekttrinn - igjen til over 3X prisen - ble altfor fristende å prøve, og viste seg et ørlite strå hvassere. Igjen - som seg hør og bør. Følsomheten for mine smÅProAc er rundt 86 dB - og de regnes dessuten for å være vriene å drive - men Lyngdorf kom veldig godt fra det. Kunne godt ha levd med det - hvis det ikke hadde vært for at jeg er gjeldfri og nesten helt uten hemninger når det gjelder hifi.

Hvis det er spørsmål om krefter, nøler jeg ikke med å anbefale Lyngdorf - i forhold til prisen, er det vanskelig å tenke seg et effekttrinn som er bedre.

J

Jurassic

Gjest
Ulf-B skrev:
Som en ekte hifi-tulling, har jeg naturligvis testet alle mine effekttrinn på alle mine høyttalere - og Lyngdorf SDA2175 er intet unntak. T.o.m. på mine store ProAc Response D25 er Lyngdorf til å leve med. Det skorter ikke på krefter - det er bare det at mine 300W-Bryston monoblokker til over 3X prisen - som seg hør og bør - er et strå hvassere.

Jeg brukte lenge et Lyngdorf SDA2175 effekttrinn på mine ProAc Response 1SC på mitt anlegg nr. 2- og det var absolutt til å leve godt med - inntil et Krell effekttrinn - igjen til over 3X prisen - ble altfor fristende å prøve, og viste seg et ørlite strå hvassere. Igjen - som seg hør og bør. Følsomheten for mine smÅProAc er rundt 86 dB - og de regnes dessuten for å være vriene å drive - men Lyngdorf kom veldig godt fra det. Kunne godt ha levd med det - hvis det ikke hadde vært for at jeg er gjeldfri og nesten helt uten hemninger når det gjelder hifi.

Hvis det er spørsmål om krefter, nøler jeg ikke med å anbefale Lyngdorf - i forhold til prisen, er det vanskelig å tenke seg et effekttrinn som er bedre.
Kan ikke bli mer enig.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
gorg skrev:
NC 2125 heter den vel, 125watt x2, flere som mente det var for lite guffe i den.

Den større 2250, eller hva den heter som har mer enn 200watt i 8ohm. Men til den prisen vurderer jeg heller noen andre forsterkere.

Muligens Midgard Oberon 2.1, Xindak XA 8800MNe, Vincent SP 331, hvis den er sterk nok så kanskje Lyngdorf SDA2175.

Men har ikke på noen måte bestemt meg..
Det var NC-2250 jeg tenkte mest på.. og til rundt 12k som den selges for, får du i alle fall mye forsterker for pengene dine ;)

Matching til pre-amp og høytalere bør du også tenke på!! Jeg sier dette fordi du nevner bl.a Oberon og Xindak som to aktuelle kandidater. Lydmessig er vel disse så forskjellige som det er mulig å komme vil jeg tro :-\

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Xindak XA 8800MNE har jo fått skamros med Focus, og er vel ett nesten garantert bra resultat (vet iallefall en som har denne komboen)

Har også fått tips om å gå for digital (ICE) forsterkere med en forforsterker som har en varmere lydsignatur, og såvidt jeg har hørt så har Parasound det.

NC 2250 er nok som du sier bra sammen med NC 2100, men jeg er litt usikker om jeg vil bruker 12k på den istedet for å bruke litt mer og gå for Xindaken.

Noe av grunnen til at klasse D forsterker frister er at jeg nødig vil ha en så voldsomt høy strømregning :O da effektiviteten er mye lavere enn hos klasse D.

J

Jurassic

Gjest
Tør du å kjøpe forsterker av litt eldre årgang har du mengder av gode valgmuligheter.
F. eks er Adyton Cordis 1.6 og Bryston 4B ST glimrende forsterkere som jeg har hatt selv.
Hypex sine klasse D funker også bra hvis du vil montere litt selv.

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Kjøper bare en gammel forsterker dersom jeg vet den er blitt behandlet bra. Men vil helst kjøpe nytt.

Forsterkere som er mer enn 1-2år tvilsomt, men brukt som fortsatt har garanti vurderes.

Skal snuse litt rundt bruktmarkedet før jeg bestemmer meg, men kan ikke det før jeg vet om jeg får fast jobb eller ikke. Mulig at jeg får jobb i Bodø.

Bryston har jeg hørt mye bra om. DIY er ikke akkurat min ting, hvis ikke jeg slipper avansert lodding osv.

J

Jurassic

Gjest
Bryston har jo 20 års garanti.

Kvalitetsprodukter holder som regel lenge, har en Adyton forforsterker fra 93/94 som aldri har vært åpnet og som fortsatt er som ny, ikke antydning til skurr fra et potmeter en gang.
Derimot holder en EC 4.6 eller 4.7 ca 6 måneder før potmeteret skurrer.

Tror det er forholdsvis enkelt å montere Hypex sine greier.

Av klasse D har jeg prøvd Lyngdorf, Hypex og ICE (ASP1000) i eget oppsett, alle 3 har sine kvaliteter, ICE er best i bassen mens de to andre låter i mine ører bedre oppover i registeret.

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Off, dette er ikke enkelt!

Skulle egentlig bare la noen andre stå for valget..

C

Cyber

Gjest
Bryston spiller nøytralt og "rett gjennom" - det høres ikke ut som det er et ledd mellom - i positiv forstand

J

Jurassic

Gjest
Er ikke store lydmessige forskjellene mellom min Bryston og Lyngdorf SDA2175.

Er sånn med hifi som med alt annet, noen liker moro mens andre liker dattera. Selv sier jeg ja takk til begge deler men når det gjelder hifi foretrekker jeg komponenter som farger så lite som mulig.

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Er SDA2175 virkelig så bra??

Lest bra ting om den, men kan den konkurrere mot slik forsterkeri?

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Har stortsett bestemt meg for å gå for Vincent SP-993

Takk for hjelpen imellomtiden.

Før effekt kommer inn skal en ny reciever på plass. Så akustikkplater.

Topp Bunn