Slik ser det ut nå i stuen med høyttalere ferdig montert og satt opp.
Jeg får ikke dratt høyttalerne langt ut fra veggen, men manualen sier >50 cm fra forsiden til bakvegg. Har vel nå nærmere 70 cm til bakvegg fra diskanten og det er godt nok og etter boka. Mange drar de enda lenger ut, men det er ikke praktisk mulig hos meg. Når jeg drar de lenger ut for testings skyld, føler jeg ikke at det får veldig gevinst lydmessig. I alle fall ikke noe som trumfer det praktiske. Ellers er de satt opp med avstand mellom høyttalere litt mindre enn avstand til lytteposisjon, også innenfor rådene til Dynaudio.
Peachtree nova300 drar disse med bravur. Peachtree er fortsatt en god match til Dynaudio og denne kommer til å bli stående.
Moderne hjem har en del harde flater, men med tykt teppe, stoffsofa og mye puter, skjerming i vinduer, så er det ok dempet uten at det blir overdempet. Bakveggen bak sofa kan nok dempes mer og det er en plan på det. Mangler å få den iverksatt. Men uansett er det ikke prekært.
Lytterommet ser ikke så stort ut, men dette er bare en del av stuen. Den fortsetter i motsatt retning, så høyttalerne fungerer bra i rom av denne størrelsen. Er vel ca 25 kvm totalt.
Skikkelige terminaler har Dynaudio kostet på seg. Noen sier WBT, det kan hende. Bra er de i alle fall. Av kabel bruker jeg Van den Hul D-352 hybrid. Ikke noe fancy, bare en tykk kabel som frakter signalet fra forsterker til høyttaler. Jeg lar det bare være med det.
Jeg har fått spilt noe mer i kveld, og kan ikke si annet enn at dette er veldig bra. Ikke noe som stikker seg frem. Stemmer låter helt fantastisk, veldig naturlig. Bass er fyldig, dyp og hardtslående. Toppen er smooth, totalt uten sibilanter, men samtidig detaljert og naturlig.
Beskrivelser som passer de fleste bra høyttalere, men disse gjør alt så bra. Den enkleste beskrivelsen er: det låter bare riktig. De har klart å lage noe som får lyden av glass som knuses til å høres ut som glass som knuses, men samtidig ålreit å høre på. Damestemmer som skriker høres ut som det, men likevel er det ok.
Noen har inntrykk av at toppen har blitt mer slitsom med nye C20 sammenlignet med eldre Dynaudio. Kan ikke si at jeg opplever det samme hjemme. For eksempel demoen i Horten 2017 viste ikke disse fra sin beste side. Om man bedømmer disse ut fra den demoen, må man sørge for å få en ny lytteseanse. Men det er en høyttaler som spytter ut det den får inn, og den demper ikke harde lyder og spisse toner. Men den klarer det på en måte som er spiselig og naturlig. Så det er godt mulig den er mer frampå enn eldre konstruksjoner, uansett er det frampå på en god måte. Jeg opplever den ikke som slitsom i alle fall, bare riktig.
Et annet positivt aspekt, er at de spiller bra på lavt/normalt volum. Rundt 70 dB i lytteposisjon gir følelse av dynamikk, trykk og man mangler ikke noe i musikken. Jeg tenker noe av dette kan tilskrives forsterkeren også, men kombinasjonen av en kraftig forsterker og C20 er i alle fall lyttevennlig. Og enda er de ikke skikkelig innspilt.
Jeg liker disse i alle fall godt og tenker nok at disse ikke kommer til å bli solgt med det første. Om de er for alles ører, det for være opp til den enkelte å avgjøre.