"Heldigvis" fordi du mener det burde være slik? Stemmer påstanden din, da? Forøvrig er ikke min eller din mening mer eller mindre relevant enn alle andre sin mening, inkludert all verdens anmeldere.
Man kan gjerne begynne å sile ut hvem av anmelderne man velger å tolke som troverdig, men da er man ikke lenger på tynn is for å argumentere kvalitet. Da har man hugget isflaket tvert av og seilt langt avgårde.
Når det kommer til kvalitet er det kun cold hard facts som gjelder
Når det er sagt, jeg hadde en intensjon om å følge opp min bevisst korte og litt små-provoserende post etter kveldsmaten i går, men min kjære ville se Stranger Things. Så beklager at jeg kastet en liten brannfakkel uten å følge den opp med mer konkret og relevant info.
Målingene jeg postet er det man kaller gjennomsnittet av målinger i lyttevinduet, dvs målinger tatt på 15 grader fra off-axis til høyre og venstre + opp og ned. Disse målingene forteller mye om klangbalansen man opplever og snittet her vil ofte korrelere ganske bra til hvordan vi opplever tonal balanse i lyden.
Samtidig vil denne type måling vise det ganske klart dersom det er resonanser eller ujevnheter i forholdet mellom on-axis og off-axis.
Så det er en god indikator på hvordan det vil låte i et rom, men ikke helt perfekt. Siden høyttalere sprer lyden vesentlig mer enn 30 grader vil også det som skjer på 40, 50, 60 og 90 grader bidra til hvordan klangbalansen i refleksjonene høres ut. Vi får altså
noe info om hvordan lyden av refleksjoner vil være i forhold til direktelyden rett foran høyttaleren fra Stereophile, men dessverre ikke
all info.
Utover tonal respons er det også andre ting som er viktig å måle for å få et inntrykk av hvordan en høyttaler vil låte. Forvrengning (spesielt ulineær), step-respons, kapasitet, kabinett osv er også viktig.
Jeg linket ikke direkte til målingene i Stereophile hvor man finner noen av målingene man trenger, men dessverre måler ikke Stereophile forvrengning eller spl-kapasitet før kompresjon slår inn. Så det er ikke fullt så enkelt som å se på én graf for å finne ut om en høyttaler er bedre enn en annen.
Man kan forske mye, men fysiske lover for en liten to-veis firkantet boks vil alltid gjelde.
Kjedelige versjonen er at alle høyttalere som måler bra låter flott. Definisjonen av en god måling er en måling som korrelerer sterkt til hva folk flest foretrekker.
Det betyr de høyttalerne som har jevn og flat respons uten store variasjoner i både on-axis og off-axis og ikke forvrenger for mye vil låte flott.
Stereophile undersøkte dette og fant at 14 av 15 høyttalerne som var listet som A-klasse målte innenfor +- 1,5 dB over hele frekvensspekteret.
Så hvis man ser på de høyttalerne som Stereophile lister som subjektivt best, så er svaret der.
Fair enough. Jeg er motsatt. Liker ikke nye Contour-serien, men liker stort sett alle andre Dynaudio jeg har hørt.
Påstanden din om at special forty har et dårlig og resonant kabinett er så latterlig at det fortjener ikke noe motargument. Men du får det alikevel. Det er nøye utregnet av dynaudio og er så bra som det trenger å være. Tror folk kan stole på ingeniørene hos dynaudio at dei vet hva dei gjør.
Ikke min påstand;
Dynaudio's Special Forty offers generally excellent measured performance, but I was bothered by the woofer's behavior just above 1kHz, and even more so by that very strong vibrational resonance on the sidewalls.—John Atkinson
Read more at
https://www.stereophile.com/content...-loudspeaker-measurements#UHH2TI91334Ds6JW.99
Kan man korrelere dette til noe i målinger? Vet ikke, men både stereophile og Soundstage måler de samme artifaktene i frekvensrespons;
Vis vedlegget 546595
Vis vedlegget 546596
Jeg kjenner en av produktutviklerne i dynaudio. Jeg vet litt mere en du tror.
Hvem da? Og hva sier han/hun om saken?
Mere cred pga oopbacking av målinger? Hva vet folk om målinger og ikke i fks what hifi da? Hva vet folk om hva fks stereophile får med en produsent for å publisere en kjempetest av et produkt. Ingenting. Men alikevel så er det morsomt å interessant å lese. Men igjen.. Målinger har aldri vært interessant. Det sier ingenting om god lyd. Det er nettopp derfor mange store produsenter legger bort måleutstyr og bruker heller ørene når dei skal utvikle et produkt. Audio research og Conrad Johnson blant andre gjør nettopp det. Men jeg sier ikke at jupiter ikke er dødskul
Vil sterkt anbefale å se denne informative videoen om saken. Vitenskapen er sterkt uenig med deg;