Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Vil ikke si at det nødvendigvis er dårligere enn Exite serien. Hadde selv X34 her. Ble ikke imponert. Men Exite har ikke fenget meg da de har vært en smule mer frempå og noe slankere i lyden enn f.eks Focus serien. Også DM serien følte jeg spilte «bedre» enn Exite. Fyldigere og mer Dynaudio i lyden jeg kjenner igjen fra de andre seriene. Har du hatt Focus 160 i hus f.eks?
    Med riktig forsterker spiller disse imponerende stort og fyldig og med en bass som gulvstående ofte ikke kan hamle opp med.
    Ligger jo et par 160 her på Torget til en ok pris. Sjekk ut dem :) Kan ikke sammenlignes med Exite. Mener jeg. Hatt selv alt fra DM til Confidence. Så føler jeg har litt grunnlag for å mene litt om lyden i disse ;)
    Ikke hatt Fokus nei, bare så vitt hørt Fokus på butikk med Hegel og det låt godt, husker jeg.
    X34 var jo bra sånn sett hos meg det lille tiden jeg prøvde de.
    Men nå har jeg og bedre DAC og Pre så det teller nok litt også nå.

    dynaudio ambience 72se var nå de som er fåreslått i bytte. Så hva sier du?
    Jeg tror kanskje du må belage deg på å kanskje ha enda mer effekt med Audience 72 SE. De krever en del mer enn Exite X34.
    Men lydmessig antar jeg de spiller vel så bra hvis jeg skal ta DM serien som nærmeste sammenligning, da de er arvtager til Audience. Hva savner du opp mot de du har? Du må jo nesten bare bestemme selv til slutt. Blir jo dine ører som skal avgjøre :)
    Okai ja da får vi se om tilbudet står til helgen når vi snakkes.
    Da går jeg nok for de tror jeg, hvis de ikke dukke opp noe annet før helgen.

    Ser 72SE får mye skryt på diverse forum på nettet. En skrev tilsvarer 4-6000 dollar. Hehe det var vel å ta i sikkert :)

    Takk så meget for tålmodighet og svar :)
     
    Sist redigert:

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Tenker i området rundt Hegel H80. 7-8000 kr om den hadde vært å få tak i til nypris. Selvsagt billigere brukt.

    Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
    Nå reklamerer jo Soundgarden med H80 til 20% og pris 7995,- men du bør sikkert være rask
     

    mju

    Medlem
    Ble medlem
    03.07.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Vært slik siden juli. Vær nedpå 5999 kr her for noen dager siden, men prisjakt fanget den ikke opp. Kjøper heller brukt enn til 7995.

    Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
     

    mju

    Medlem
    Ble medlem
    03.07.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Emit M20 i hus, men har ikke skaffet meg ny receiver. Jeg har i dag en Onkyo TX-SR608. Har forstått det slik at reiceveren er alt for dårlig for disse høyttalerne. Vil receiveren/høyttalerne kunne bli ødelagt om jeg kobler de opp for noen måneder til jeg har fått tak i en sterkere receiver? Legger ved to linker med info om receiveren.

    Onkyo | TX-SR608
    Onkyo TX-SR608 - Lyd & Bilde
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Emit M20 i hus, men har ikke skaffet meg ny receiver. Jeg har i dag en Onkyo TX-SR608. Har forstått det slik at reiceveren er alt for dårlig for disse høyttalerne. Vil receiveren/høyttalerne kunne bli ødelagt om jeg kobler de opp for noen måneder til jeg har fått tak i en sterkere receiver? Legger ved to linker med info om receiveren.

    Onkyo | TX-SR608
    Onkyo TX-SR608 - Lyd & Bilde
    Du ødelegger ikke høyttalere eller reciever. Så lenge du kobler alt riktig. Men det antar jeg du har kontroll på :)
    Ellers klarer du nok å ødelegge høyttalerne hvis du spiller dem så høyt at forsterker går tom for krefter og forvrenger. Da vil du evt ryke diskantene først, så bass mellomtone. Men skal litt til og du skal spille en stund på slikt volum før det skjer.
    Men dette hører du. Så koble opp og kos deg med musikken du. Kan godt hende du er fornøyd nok med lyden. Så prøv med det du har først og fremst.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er Dynaudio Special Forty verdt 20 000kr? Jeg har fått et tilbud til Black Friday, og vurderer denne høyttaleren sammen med Hegel H90.
    Fått pakketilbud med H90 og Forty? 20k nytt kan vel ikke sies å være dårlig :)
    Men så er spørsmålet om du liker lyden av dette. Fått hørt det?
    Nei, jeg har ikke fått hørt kombinasjonen og det var egentlig derfor jeg tenkte det var best å spørre her.

    Jeg likte i grunnen lyden av H80 og ikke minst av H160 (ikke H300 - for teknisk/mekanisk/"sjelløs" i lyden for min del), men har forstått det slik at H90 kanskje er enda glattere i toppen og kanskje enda "gøyere" rytmisk enn forgjengerne. Det samme gjelder omtalen av Forty hos What Hifi:

    https://www.whathifi.com/dynaudio/special-forty/review

    som omtaler høyttalerne som både rytmiske og dynamiske, mens andre beskriver dem som "silkemyke" i toppen. Det er akkurat det ørene mine trenger. Alternativt blir det Kef LS50W, et høyttalermerke som vanligvis har en annen lydsignatur enn Dynaudio.
    Her inne er det bruker poss som har «best» erfaring der siden han sitter på akkurat denne komboen. Selv likte jeg godt H90. Dog manglet den en del opp mot Devialet 130. Noe som bare skulle mangle sånn sett. Men den gjorde mye riktig syns jeg. Den hadde bedre sammenheng i lyden enn H80. Som noen nevner våknet den ikke til live før man skrudde litt opp. Noe alle Hegel har som kjennetegn i mine ører. Så jeg likte den best på volum over 45. At det uansett er en fin kombo, ja. Dog kan du finne tilsvarende og gjerne enda bedre høyttalere og forsterker til prisen som jeg antar å ligge på ca 30k som pakke? Brukt såklart. Hva har du evt hørt av Dynaudio før som du har likt?
    Hey hey. Joda har erfaring med special forty og Hegel h90 komboen. Still going strong, og lyden har blitt sakte men sikkert bedre og bedre. Kan virke som at special forty trenger usedvanlig mye innspilling. Vurderte faktisk å selge special forty for et par mnd siden, og da trodde jeg at dei var noenlunde ferdig innspillte(ca 40-50 timer) Tok feil der. Har vært tålmodig med dette oppsettet, og belønningen er nå en svært potent lyd.
    H90 er såpass raffinert at man hele tiden blir fascinert over perspektiv og transparens. På samme tid så har den en tilgivende karakter slik at selv dårlige lydfiler høres musikalske ut. Special forty er såpass imponerende at her har man en følgesvenn uansett hvor dyr forsterker man ønsker å gå for, special forty leverer varene. Spesielt bassen imponerer nå etter ca 150 timer med lyd. Ordentlig potent skyv i mellombassen. Trenger man ekte dypbass som fks type klipsch rf7 mk2 så er kanskje ikke special forty den rette.
    Men i mine ører så spille special forty betydelig mere musikalsk en nevnte klipsch.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Merkelig, at ingen fan av Dynaudio reagerer på at forrige jubileumshøyttaler - Special Tventy-Five - trolig var en bedre konstruksjon...
    5 kg tyngre/større bass/lavere -3 dB punkt i bassen/generelt mer eksklusivt kabinett.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig, at ingen fan av Dynaudio reagerer på at forrige jubileumshøyttaler - Special Tventy-Five - trolig var en bedre konstruksjon...
    5 kg tyngre/større bass/lavere -3 dB punkt i bassen/generelt mer eksklusivt kabinett.
    Det at den er 5kg tyngre betyr ikke at special 25 er bedre. Klipsch rp160 er vel også tyngre en special forty. Du må nesten se litt mere på teknikken bak. Tror ikke vi skal undervurdere dynaudio. Dei ønsker nok å lage en bedre konstruksjon for hver gang dei kommer med en ny jubileumshøytaler. Tidligere specials fra dynaudio har aldri tiltalt meg noe særlig, det låter lyst og spesielt. Nyere dynaudio låter betydelig bedre en eldre modeller. Special 25 er heller ikke tiltalende eksteriørt i mine øyne.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Merkelig, at ingen fan av Dynaudio reagerer på at forrige jubileumshøyttaler - Special Tventy-Five - trolig var en bedre konstruksjon...
    5 kg tyngre/større bass/lavere -3 dB punkt i bassen/generelt mer eksklusivt kabinett.
    Det at den er 5kg tyngre betyr ikke at special 25 er bedre. Klipsch rp160 er vel også tyngre en special forty. Du må nesten se litt mere på teknikken bak. Tror ikke vi skal undervurdere dynaudio. Dei ønsker nok å lage en bedre konstruksjon for hver gang dei kommer med en ny jubileumshøytaler. Tidligere specials fra dynaudio har aldri tiltalt meg noe særlig, det låter lyst og spesielt. Nyere dynaudio låter betydelig bedre en eldre modeller. Special 25 er heller ikke tiltalende eksteriørt i mine øyne.


    Har du noen gang hørt en relativt lett høyttaler med ro i lybildet? Jeg har det ikke - men har heller ikke hørt alt :)

    Som jeg også sa; minus 3 dB punktet er høyere på den nye - dette om ikke annet burde vært motsatt - om teknologien skulle ha blitt bedre som du sier.

    Jeg tviler på om du selv har hørt gamle Special Twenty-Five, da den ikke låt lyst som de andre, og var dessuten helt i fase - trolig ei perle av en delefilter filterkonstruksjon.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig, at ingen fan av Dynaudio reagerer på at forrige jubileumshøyttaler - Special Tventy-Five - trolig var en bedre konstruksjon...
    5 kg tyngre/større bass/lavere -3 dB punkt i bassen/generelt mer eksklusivt kabinett.
    Det at den er 5kg tyngre betyr ikke at special 25 er bedre. Klipsch rp160 er vel også tyngre en special forty. Du må nesten se litt mere på teknikken bak. Tror ikke vi skal undervurdere dynaudio. Dei ønsker nok å lage en bedre konstruksjon for hver gang dei kommer med en ny jubileumshøytaler. Tidligere specials fra dynaudio har aldri tiltalt meg noe særlig, det låter lyst og spesielt. Nyere dynaudio låter betydelig bedre en eldre modeller. Special 25 er heller ikke tiltalende eksteriørt i mine øyne.


    Har du noen gang hørt en relativt lett høyttaler med ro i lybildet? Jeg har det ikke - men har heller ikke hørt alt :)

    Som jeg også sa; minus 3 dB punktet er høyere på den nye - dette om ikke annet burde vært motsatt - om teknologien skulle ha blitt bedre som du sier.

    Jeg tviler på om du selv har hørt gamle Special Twenty-Five, da den ikke låt lyst som de andre, og var dessuten helt i fase - trolig ei perle av en delefilter filterkonstruksjon.
    Du får løpe å kjøpe deg et par special 25 du da. I følge lyd og bilde sin test av special forty så er den lett hørbart bedre en special 25. Dei har nemlig testet begge. Tidligere specials låter lyst ja. Hva ble årets stativ høytaler i what hifi prisklassen 20-30k da tror du? Special forty må være skikkelig dårlig ja🤣
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Det er desverre mange som sitter å leser seg blinde på specs. Og tror at specs avgjør lydkvaliteten. Frekvensresponsen som er målt i +- 3db på special forty skal du ikke tenke så mye på. Frekvensdelingen er helt ekstrem på special forty pga kvaliteten på elementene. Det er nemlig dynaudios råeste diskant pr dags dato, og det er samme basselement som i dynaudios høytalere til 500.000,- med forbedringer faktisk. Ny teknikk med bedre utregning på kabinettrespons gjør underverker. Dynaudio har dessuten nesten dobbelt så stort budsjett å rutte med nå, kontra når dei utviklet special 25.
    Og dette med mangel på ro i stativhøytalerkontruksjoner er vel strengt tatt det motsatte av min erfaring.
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Hva du plasserer stativhøytalerne på har med roen man opplever å gjøre, ikke vekten på høytaleren. Her har du litt å lære skjønner jeg. Dessuten så er en av fordelene med stativhøytalere kontra større tyngre konstruksjoner nemlig ro/perspektiv i lydbilde. Det sier seg selv at special 25 er tyngre, siden det er en større konstruksjon.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Joda, verden går nok videre, ikke størrelsen det kommer an på :)

    Jeg var imidlertid innom fabrikken i Skanderborg i sommer, i annet ærend, var i snakk med noen på konstruksjon hvor jeg tillot meg å nevne mitt synspunkt på erstatteren til Twenty-Five. Hvor de tre jeg var i møte med tittet på hverandre, den ene sier muntert; «før om årene holdt økonomene tilhold inne hos sig selv mens de nu styrer det hele.» Men han la til at de; «til trods var riktig så glade for den nue lille jubileumssag.»
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Joda, verden går nok videre, ikke størrelsen det kommer an på :)

    Jeg var imidlertid innom fabrikken i Skanderborg i sommer, i annet ærend, var i snakk med noen på konstruksjon hvor jeg tillot meg å nevne mitt synspunkt på erstatteren til Twenty-Five. Hvor de tre jeg var i møte med tittet på hverandre, den ene sier muntert; «før om årene holdt økonomene tilhold inne hos sig selv mens de nu styrer det hele.» Men han la til at de; «til trods var riktig så glade for den nue lille jubileumssag.»
    Jeg skjønner ikke helt hva det er du prøver på her. Du mener at dynaudio selv egentlig mener at special 25 er bedre? Jeg har nemlig selv vært i prat med en av ingeniørene bak konstruksjonen special forty.
    Sett at desse påstandene dine stemte, er det da slik at dynaudio har kjøpt og betalt hele hifi pressen i resten av verden også, og samtlige selgere i swgs? For alle er enige om at tidligere specials er gode men når ikke special forty til knærne en gang. Produsentene utvikler seg og blir bedre etterhvert. Dette er etter min mening spesielt gjeldende for dynaudio, der jeg ikke har hatt sansen for tidligere modeller. Men etter at den nye konstruktøren kom på banen så har dynaudio fått en lydkarakter som tiltaler meg mere værtfall.
     
    Sist redigert:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Nei, jeg har ikke fått hørt kombinasjonen og det var egentlig derfor jeg tenkte det var best å spørre her.

    Jeg likte i grunnen lyden av H80 og ikke minst av H160 (ikke H300 - for teknisk/mekanisk/"sjelløs" i lyden for min del), men har forstått det slik at H90 kanskje er enda glattere i toppen og kanskje enda "gøyere" rytmisk enn forgjengerne. Det samme gjelder omtalen av Forty hos What Hifi:

    https://www.whathifi.com/dynaudio/special-forty/review

    som omtaler høyttalerne som både rytmiske og dynamiske, mens andre beskriver dem som "silkemyke" i toppen. Det er akkurat det ørene mine trenger. Alternativt blir det Kef LS50W, et høyttalermerke som vanligvis har en annen lydsignatur enn Dynaudio.
    Her inne er det bruker poss som har «best» erfaring der siden han sitter på akkurat denne komboen. Selv likte jeg godt H90. Dog manglet den en del opp mot Devialet 130. Noe som bare skulle mangle sånn sett. Men den gjorde mye riktig syns jeg. Den hadde bedre sammenheng i lyden enn H80. Som noen nevner våknet den ikke til live før man skrudde litt opp. Noe alle Hegel har som kjennetegn i mine ører. Så jeg likte den best på volum over 45. At det uansett er en fin kombo, ja. Dog kan du finne tilsvarende og gjerne enda bedre høyttalere og forsterker til prisen som jeg antar å ligge på ca 30k som pakke? Brukt såklart. Hva har du evt hørt av Dynaudio før som du har likt?
    Hey hey. Joda har erfaring med special forty og Hegel h90 komboen. Still going strong, og lyden har blitt sakte men sikkert bedre og bedre. Kan virke som at special forty trenger usedvanlig mye innspilling. Vurderte faktisk å selge special forty for et par mnd siden, og da trodde jeg at dei var noenlunde ferdig innspillte(ca 40-50 timer) Tok feil der. Har vært tålmodig med dette oppsettet, og belønningen er nå en svært potent lyd.
    H90 er såpass raffinert at man hele tiden blir fascinert over perspektiv og transparens. På samme tid så har den en tilgivende karakter slik at selv dårlige lydfiler høres musikalske ut. Special forty er såpass imponerende at her har man en følgesvenn uansett hvor dyr forsterker man ønsker å gå for, special forty leverer varene. Spesielt bassen imponerer nå etter ca 150 timer med lyd. Ordentlig potent skyv i mellombassen. Trenger man ekte dypbass som fks type klipsch rf7 mk2 så er kanskje ikke special forty den rette. Men i mine ører så spille special forty betydelig mere musikalsk en nevnte klipsch.
    Hei, takk for fint svar. Det er mellombassen som er viktig for meg, for den er den som skaper "rytmisk driv" og som gjør at all musikk fungrerer på slike høyttalere, selv Mp3....
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg har ikke fått hørt kombinasjonen og det var egentlig derfor jeg tenkte det var best å spørre her.

    Jeg likte i grunnen lyden av H80 og ikke minst av H160 (ikke H300 - for teknisk/mekanisk/"sjelløs" i lyden for min del), men har forstått det slik at H90 kanskje er enda glattere i toppen og kanskje enda "gøyere" rytmisk enn forgjengerne. Det samme gjelder omtalen av Forty hos What Hifi:

    https://www.whathifi.com/dynaudio/special-forty/review

    som omtaler høyttalerne som både rytmiske og dynamiske, mens andre beskriver dem som "silkemyke" i toppen. Det er akkurat det ørene mine trenger. Alternativt blir det Kef LS50W, et høyttalermerke som vanligvis har en annen lydsignatur enn Dynaudio.
    Her inne er det bruker poss som har «best» erfaring der siden han sitter på akkurat denne komboen. Selv likte jeg godt H90. Dog manglet den en del opp mot Devialet 130. Noe som bare skulle mangle sånn sett. Men den gjorde mye riktig syns jeg. Den hadde bedre sammenheng i lyden enn H80. Som noen nevner våknet den ikke til live før man skrudde litt opp. Noe alle Hegel har som kjennetegn i mine ører. Så jeg likte den best på volum over 45. At det uansett er en fin kombo, ja. Dog kan du finne tilsvarende og gjerne enda bedre høyttalere og forsterker til prisen som jeg antar å ligge på ca 30k som pakke? Brukt såklart. Hva har du evt hørt av Dynaudio før som du har likt?
    Hey hey. Joda har erfaring med special forty og Hegel h90 komboen. Still going strong, og lyden har blitt sakte men sikkert bedre og bedre. Kan virke som at special forty trenger usedvanlig mye innspilling. Vurderte faktisk å selge special forty for et par mnd siden, og da trodde jeg at dei var noenlunde ferdig innspillte(ca 40-50 timer) Tok feil der. Har vært tålmodig med dette oppsettet, og belønningen er nå en svært potent lyd.
    H90 er såpass raffinert at man hele tiden blir fascinert over perspektiv og transparens. På samme tid så har den en tilgivende karakter slik at selv dårlige lydfiler høres musikalske ut. Special forty er såpass imponerende at her har man en følgesvenn uansett hvor dyr forsterker man ønsker å gå for, special forty leverer varene. Spesielt bassen imponerer nå etter ca 150 timer med lyd. Ordentlig potent skyv i mellombassen. Trenger man ekte dypbass som fks type klipsch rf7 mk2 så er kanskje ikke special forty den rette. Men i mine ører så spille special forty betydelig mere musikalsk en nevnte klipsch.
    Hei, takk for fint svar. Det er mellombassen som er viktig for meg, for den er den som skaper "rytmisk driv" og som gjør at all musikk fungrerer på slike høyttalere, selv Mp3....
    Bare hyggelig. Er helt enig med deg. Andre stativhøytalere som har lignende egenskaper i mellombassen er faktisk en litt rimelig konstruksjon, Bowers cm1 mk1. Forskjellen er bare at fortyen tar det til et mye høyere nivå.. skulle bare mangle pga prisforskjellen.
    Selv mp3 vil fungere med denne komboen forty og h90.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Joda, verden går nok videre, ikke størrelsen det kommer an på :)

    Jeg var imidlertid innom fabrikken i Skanderborg i sommer, i annet ærend, var i snakk med noen på konstruksjon hvor jeg tillot meg å nevne mitt synspunkt på erstatteren til Twenty-Five. Hvor de tre jeg var i møte med tittet på hverandre, den ene sier muntert; «før om årene holdt økonomene tilhold inne hos sig selv mens de nu styrer det hele.» Men han la til at de; «til trods var riktig så glade for den nue lille jubileumssag.»
    Jeg skjønner ikke helt hva det er du prøver på her. Du mener at dynaudio selv egentlig mener at special 25 er bedre? Jeg har nemlig selv vært i prat med en av ingeniørene bak konstruksjonen special forty.
    Sett at desse påstandene dine stemte, er det da slik at dynaudio har kjøpt og betalt hele hifi pressen i resten av verden også, og samtlige selgere i swgs? For alle er enige om at tidligere specials er gode men når ikke special forty til knærne en gang. Produsentene utvikler seg og blir bedre etterhvert. Dette er etter min mening spesielt gjeldende for dynaudio, der jeg ikke har hatt sansen for tidligere modeller. Men etter at den nye konstruktøren kom på banen så har dynaudio fått en lydkarakter som tiltaler meg mere værtfall.


    Det var ikke det de sa, at den gamle spilte bedre. De røpet vel bare (med glimt i øyet) at man "før om årene" tenkte mer med håndverkerånd, at økonomien ikke var det de snakket først om når nye modeller skulle på "brættet" men dette gjelder jo for 95 % av alle bedrifter uansett hva man lager. Ordet økonomi har forkjørsrett - der som de fleste andre steder - verre er det vel ikke :)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Joda, verden går nok videre, ikke størrelsen det kommer an på :)

    Jeg var imidlertid innom fabrikken i Skanderborg i sommer, i annet ærend, var i snakk med noen på konstruksjon hvor jeg tillot meg å nevne mitt synspunkt på erstatteren til Twenty-Five. Hvor de tre jeg var i møte med tittet på hverandre, den ene sier muntert; «før om årene holdt økonomene tilhold inne hos sig selv mens de nu styrer det hele.» Men han la til at de; «til trods var riktig så glade for den nue lille jubileumssag.»
    Jeg skjønner ikke helt hva det er du prøver på her. Du mener at dynaudio selv egentlig mener at special 25 er bedre? Jeg har nemlig selv vært i prat med en av ingeniørene bak konstruksjonen special forty.
    Sett at desse påstandene dine stemte, er det da slik at dynaudio har kjøpt og betalt hele hifi pressen i resten av verden også, og samtlige selgere i swgs? For alle er enige om at tidligere specials er gode men når ikke special forty til knærne en gang. Produsentene utvikler seg og blir bedre etterhvert. Dette er etter min mening spesielt gjeldende for dynaudio, der jeg ikke har hatt sansen for tidligere modeller. Men etter at den nye konstruktøren kom på banen så har dynaudio fått en lydkarakter som tiltaler meg mere værtfall.


    Det var ikke det de sa, at den gamle spilte bedre. De røpet vel bare (med glimt i øyet) at man "før om årene" tenkte mer med håndverkerånd, at økonomien ikke var det de snakket først om når nye modeller skulle på "brættet" men dette gjelder jo for 95 % av alle bedrifter uansett hva man lager. Ordet økonomi har forkjørsrett - der som de fleste andre steder - verre er det vel ikke :)[/QUOTE

    Jeg skjønner hva du mener, og jeg er ikke helt uenig. Er godt eksempel på logistikken som mange opererer med er fks hifi klubbens dc 1515. Den konstruksjonen var kompromissløs og hadde en imponerende byggekvalitet. Så skulle man tjene mere penger og flytter så store deler av produksjonen til Kina, og man blir nødt å kontruere lettere høytalere for at dette skal fungere økonomisk. Det er et stykke å frakte varer fra Kina til Skandinavia. Resultatet ble at CV ikke ble det samme igjen.
    Men du skal ikke bekymre deg for dynaudio, dei ønsker å bli verdensledende innen høytalerproduksjon, og jeg vil nesten påstå at dei er det. Man kan ikke kvile på laurbærene vettu, det er ikke slik det fungerer i lengden.
    Bare for å avslutte denne diskusjonen, special forty er bedre en special 25.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.713
    Antall liker
    9.964
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Også glemmer dere en vesentlig sak.. ØRENE DERES ER FORSKJELLIG. ergo kan special 25 være bedre for den andre enn forty.

    Og angående selgerne hos swsg, jo de er nesten betalt for å si at dynaudio er bedre enn annet.. samme med hegel.. den enkle grunnen er bedre avanser på de merkene, altså en bedre bunnlinje.

    Men av og til møter man ærlige sjeler selv hos swsg.. som både tørr å innrømme at et annet dansk merke har sine høydare på høytalerfronten, samt også en svensk konkurrent på elektronikk som nå mer eller mindre er glemt i deres sortiment kan gjøre vel så godt resultat omså ikke bedre enn en norske i vinden :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Også glemmer dere en vesentlig sak.. ØRENE DERES ER FORSKJELLIG. ergo kan special 25 være bedre for den andre enn forty.

    Og angående selgerne hos swsg, jo de er nesten betalt for å si at dynaudio er bedre enn annet.. samme med hegel.. den enkle grunnen er bedre avanser på de merkene, altså en bedre bunnlinje.

    Men av og til møter man ærlige sjeler selv hos swsg.. som både tørr å innrømme at et annet dansk merke har sine høydare på høytalerfronten, samt også en svensk konkurrent på elektronikk som nå mer eller mindre er glemt i deres sortiment kan gjøre vel så godt resultat omså ikke bedre enn en norske i vinden :)


    Bra innlegg X-Cell!!! Primare hadde solgt i bøtter og spann hadde Hifiklubben hatt det i stedet for Denon.

    Hehe, når du snakker avanse, tenk da hva Hifiklubben har på sine ytterst få merker (enda så gigantiske de er), siden de kun har disse fra år til år - B&W, Dali, NAD og Denon - pluss litt annet de sjelden viser frem eller setter fokus på når du kommer inn døra der og skal ha "normal hi-fi."

    Så har vi Soundgarden med de mange bra merkene - og så mange - mens de fleste butikker knapt er klar over hva de har på programmet...

    Enda verre; Elkjøp og Power (Expert) som tror ingen tør kjøpe stereoanlegg over kr 1.995,- mens de glatt hiver ut hvitevarer & flatskjermer til flere titusener.

    Heia Stereofil & de andre mer seriøse aktive butikker.
     
    Sist redigert av en moderator:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Også glemmer dere en vesentlig sak.. ØRENE DERES ER FORSKJELLIG. ergo kan special 25 være bedre for den andre enn forty.

    Og angående selgerne hos swsg, jo de er nesten betalt for å si at dynaudio er bedre enn annet.. samme med hegel.. den enkle grunnen er bedre avanser på de merkene, altså en bedre bunnlinje.

    Men av og til møter man ærlige sjeler selv hos swsg.. som både tørr å innrømme at et annet dansk merke har sine høydare på høytalerfronten, samt også en svensk konkurrent på elektronikk som nå mer eller mindre er glemt i deres sortiment kan gjøre vel så godt resultat omså ikke bedre enn en norske i vinden :)


    Bra innlegg X-Cell!!! Primare hadde solgt i bøtter og spann hadde Hifiklubben hatt det i stedet for Denon.

    Hehe, når du snakker avanse, tenk da hva Hifiklubben har på sine ytterst få merker (enda så gigantiske de er), siden de kun har disse fra år til år - B&W, Dali, NAD og Denon - pluss litt annet de sjelden viser frem eller setter fokus på når du kommer inn døra der og skal ha "normal hi-fi."

    Så har vi Soundgarden med de mange bra merkene - og så mange - mens de fleste butikker knapt er klar over hva de har på programmet...

    Enda verre; Elkjøp og Power (Expert) som tror ingen tør kjøpe stereoanlegg over kr 1.995,- mens de glatt hiver ut hvitevarer & flatskjermer til flere titusener.

    Heia Stereofil & de andre mindre seriøse aktive butikker.
    Jeg har vært selger i hifi klubben i noen år så jeg vet hvilken avanse klubben har på produktene sine, eller dg som vi kaller det. Er ikke noe forskjell på sterofil soundgarden eller klubben mfl, alle ønsker å tjene penger for å holde liv i virksomheten sin. Som du sier x-cell så spiller individuelle preferanser selvfølgelig inn. Det er jo ingen tvil i at fks special 25 har mange gode egenskaper, og den er faktisk sjelden på brukten, det sier jo mye om at det er et godt produkt. Viss jeg ikke husker feil så ble vel den produsert i begrenset opplag også?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil jo slå et slag for soundgarden jeg da☺👌 Synes dei har gode produkter nå og servicen på butikken her lokalt i Ålesund er i særklasse bra.
     

    Dharmabum

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.255
    Antall liker
    1.521
    Torget vurderinger
    13
    Merkelig, at ingen fan av Dynaudio reagerer på at forrige jubileumshøyttaler - Special Tventy-Five - trolig var en bedre konstruksjon...
    5 kg tyngre/større bass/lavere -3 dB punkt i bassen/generelt mer eksklusivt kabinett.
    Det var en kar som solgte special 25 grisebillig her forleden og jeg var dum nok til ikke å snappe de opp mens jeg kunne. Selgeren hadde ringt Dynaudio i Danmark og rådført seg om disse opp mot Contour 20. visstnok ble han anbefalt å bare beholde special 25 da de ikke står nevneverdig tilbake for c20. Nå vet jeg ikke om dette stemmer,har bar hørt c20 i demorom.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Merkelig, at ingen fan av Dynaudio reagerer på at forrige jubileumshøyttaler - Special Tventy-Five - trolig var en bedre konstruksjon...
    5 kg tyngre/større bass/lavere -3 dB punkt i bassen/generelt mer eksklusivt kabinett.
    Det var en kar som solgte special 25 grisebillig her forleden og jeg var dum nok til ikke å snappe de opp mens jeg kunne. Selgeren hadde ringt Dynaudio i Danmark og rådført seg om disse opp mot Contour 20. visstnok ble han anbefalt å bare beholde special 25 da de ikke står nevneverdig tilbake for c20. Nå vet jeg ikke om dette stemmer,har bar hørt c20 i demorom.


    Hender de er til salgs på Blå Avis i Danmark, men alltid dyre, men så er de også grisebra. Jeg husker første gangen jeg hørte Twenty-Five, faktisk på en av de første messene i Horten. Merket meg bl.a. at om jeg satt i sweet spot, til siden eller gikk i ring foran de - de låt like bra.
    - Kommer av at delefilteret er riktig kosntruert, bl.a. at de er i fase, forklarte Morten på NAT.

    Her er forresten et par til salgs i København:
    Linking til bruktannonser er ikke tillatt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    826
    Sted
    Bergen
    Special 25 står nok ikke særlig tilbake for Contour 20 nei.Min bror har hatt begge,Contourene er solgt,S-25 beholdt.
    Spiller glimrende på Conrad J.pre og effekt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Special 25 står nok ikke særlig tilbake for Contour 20 nei.Min bror har hatt begge,Contourene er solgt,S-25 beholdt.
    Spiller glimrende på Conrad J.pre og effekt.


    Hva sier du om dette, poss?
    Jeg spurte deg om du selv har hørt Special Twenty-Five, nå forstår du kanskje mer hvorfor jeg spurte.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.186
    Antall liker
    1.162
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har Special 25 og tror de holder bra kvalitet fortsatt. Har hatt et par tidligere også, men ut fra all god omtale av Harbeth valgte jeg bytte til C7 først og deretter SHL5, men gikk tilbake til Special 25 etter kort tid. Bl.a på grunn av bassen som opplevdes mer potent enn på Harbeth, til tross for at begge disse var vesentlig større. Også byggekvaliteten opplevdes bedre.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Special 25 står nok ikke særlig tilbake for Contour 20 nei.Min bror har hatt begge,Contourene er solgt,S-25 beholdt.
    Spiller glimrende på Conrad J.pre og effekt.


    Hva sier du om dette, poss?
    Jeg spurte deg om du selv har hørt Special Twenty-Five, nå forstår du kanskje mer hvorfor jeg spurte.
    Jeg har mine tvil om at special 25 kan måle seg mot c20 i og med at special forty låter såpass mye bedre en special 25.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Men dette er jo min mening da. Lyd og bilde skriver akkurat det samme. Dei har testet både special forty og special 25. C20 krever nok mer av forsterkersiden en dei to andre.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    826
    Sted
    Bergen
    Tro hva du vil du ^.Å påstå at førti jubilanten er bedre en gamlingen blir bare tull.Det kommer ann på forskjellige ting.Utstyr,matching osv.Si heller at de er like gode.Smaken er som baken osv.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    826
    Sted
    Bergen
    Testene i Lyd og Bilde er vel nesten å sammenligne med kakeoppskriftene i Allers.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Tro hva du vil du ^.Å påstå at førti jubilanten er bedre en gamlingen blir bare tull.Det kommer ann på forskjellige ting.Utstyr,matching osv.Si heller at de er like gode.Smaken er som baken osv.
    For all del, er man fornøyd med special 25 så er det ingenting som er bedre en det. Matching er alfa omega. Finner du noe som gir god synergieffekt sammen med special 25 så ser jeg ikke noe grunn til å måtte oppgradere. Det er fine ting dette, og jeg hadde aldri noe intensjon om å si noe negativt om 25ern.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tro hva du vil du ^.Å påstå at førti jubilanten er bedre en gamlingen blir bare tull.Det kommer ann på forskjellige ting.Utstyr,matching osv.Si heller at de er like gode.Smaken er som baken osv.
    For all del, er man fornøyd med special 25 så er det ingenting som er bedre en det. Matching er alfa omega. Finner du noe som gir god synergieffekt sammen med special 25 så ser jeg ikke noe grunn til å måtte oppgradere. Det er fine ting dette, og jeg hadde aldri noe intensjon om å si noe negativt om 25ern.


    Pssst; du burde hørt Special Twenty-Five :)
    Forøvrig den minst "harde i lyden høyttaler" jeg har hørt fra denne produsent.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    1
    Tro hva du vil du ^.Å påstå at førti jubilanten er bedre en gamlingen blir bare tull.Det kommer ann på forskjellige ting.Utstyr,matching osv.Si heller at de er like gode.Smaken er som baken osv.
    For all del, er man fornøyd med special 25 så er det ingenting som er bedre en det. Matching er alfa omega. Finner du noe som gir god synergieffekt sammen med special 25 så ser jeg ikke noe grunn til å måtte oppgradere. Det er fine ting dette, og jeg hadde aldri noe intensjon om å si noe negativt om 25ern.


    Pssst; du burde hørt Special Twenty-Five :)
    Forøvrig den minst "harde i lyden høyttaler" jeg har hørt fra denne produsent.
    Det er vel strengt tatt du som burde sette deg ned å lytte litt på s40 og c20 tenker jeg.
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har formening om hva man bør kunne få for et par pent brukte dynaudio focus 340 i sort pianolakk? Tipper de er 2-3 år gamle. Vurderer å bytte til C20, men må først finne ut hva mellomlegget evt. måtte bli.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    828
    Antall liker
    499
    Torget vurderinger
    10
    S25 er vel utvilsomt en mer komplisert høyttaler å sette sammen/finére enn s40? Finere er de også. Skal ikke uttale meg om lyden i noen av de da jeg ikke har hørt de. Generelt synes jeg at kabinettene har blitt kjipere med tiden. Likte veldig godt de opprinnelige contour/confidence, og forrige contour. Mine xd600 er langt simplere i utførelsen enn disse. Men lyden er etter min mening mye bedre, heldigvis.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn