Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.264
    Sted
    Liten by
    Ærbødigst hilser jeg dere, edle herrer/høytærede fruer, og bøyer meg i støvet for din uovertrufne visdom og viten, med dette spørsmåklet:
    Hva er vesensforskjellen mellom Dynaudio Audience 62 og Dynaudio Facette?
    Hvilken er best rent hifimessig? Hvem av de har "best" mellomtone?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    De facto tenker jeg at det er veldig få som har hørt disse side om side i samme anlegg, så det blir nok googling og synsing fra de fleste.
    Min synsing går på at jeg tror Audience er en mer avslappet, varm, ikke så oppløst høyttaler, mens Facette er mer detaljer, nøyaktig lyd, oppløste og lar deg dykke mer inn i gode innspillinger. Jeg vil tro Facette avslører mer på godt og vondt, mens Audience dekker over og myker opp på godt og vondt. Kanskje viktigst hva du selv er på jakt etter.
    mvh

Sydvest

Medlem
    Ble medlem
    16.08.2018
    Antall liker
    19
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    0
    Forslag til preamper som synger godt sammen med Dynaudio og Parasound?

Har lyst til å bytte ut min snart åtte år gamle Marantz AVR som brukes til preamp. Men usikker på om jeg skal gå for en digital løsning, eksempelvis NAD C658 med integrert streaming og romkorreksjon. Eller noe mer analogt med separat streamer? Schiit Freya røramp, Schiit Kara, Musical Fidelity M6s pre. Eventuelt noe helt annet? HiFi Centeret har gitt meg tilbud på å kjøpe deres utstillingsmodell av Bel Canto 5pre til en grei pris.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.088
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Veldig avhengig av rommet ditt, men for de fleste vil det være mer å hente på mulighet for romkorreksjon enn noe annet. Har du stort rom og god kontroll på resonanser kan det stille seg annerledes.

Sydvest

Medlem
    Ble medlem
    16.08.2018
    Antall liker
    19
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Veldig avhengig av rommet ditt, men for de fleste vil det være mer å hente på mulighet for romkorreksjon enn noe annet. Har du stort rom og god kontroll på resonanser kan det stille seg annerledes.
    Eneste jeg kan kontrollere er hvor jeg sitter i forhold til høyttalerne. Men ellers e rdet mye overflater uten demping her.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.088
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nå ser jeg at du har Evoke 20, og de er kanskje ikke noen bassmonstre. Romkorreksjon har størst effekt i bassen, så jeg skal ikke si helt sikkert at du vil få så mye ut av romkorreksjon.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Da har Contour 60i gått videre til andre trygge hender. Jeg takker for 4 fantastiske år med musikkglede og ønsker lykke til videre!

Endelig fikk jeg plass så jeg fikk satt opp Confidence 20 skikkelig, og hva annet kan jeg si enn at dette, helt uten forbehold, var en solid innertier. Det spiller rett og slett motbydelig bra. Med deling ved 80 Hz elimineres det svakeste punktet forbundet med stativhøyttalere og sluttresultatet er rett og slett suverent!

Jeg er virkelig fornøyd med hvor enkelt, men samtidig, kapabelt dagens oppsett er. Ikke mye mer å hente utover romgreier som er litt verre i en familiestue for fem i et litt for lite hus :alien:

20250119_115155.jpg

Kjeden i dag
    Kode:
    WiiM Ultra -> USB -> MiniDSP Flex Balanced -> Benchmark AHB2 -> Dynaudio Confidence 20
                                             | -> Arendal Sound 1723 Subwoofer 1S
                                             | -> Arendal Sound 1723 Subwoofer 1S
    Har også en Apple TV 4K som via HDMI til OLED TVen og TOSLINK videre til MiniDSPen gir mer enn bra nok videokapabiliteter i systemet også, og til tross for dårlig audioprosessering underveis fungerer det bra lydmessig. Jeg bruker TOSLINK til MiniDSPen fremfor HDMI ARC til WiiMen for å beholde den galvaniske isolasjonen mellom TV-delen og lyddelen, samt at jeg da slipper å involvere WiiM i kjeden for video som kan bli lunefult med tanke på latency, lip-sync etc kontra en deterministisk tidsforsinkelse i en hardware DSP som MiniDSP.

Kablingen er vel stort sett fra BJC med star quad høyttalerkabler og balanserte signalkabler over alt, ikke fordi jeg nødvendigvis mener det er kritisk, men fordi begge deler har beviselige fordeler som det uansett er greit å ta med seg når det er gratis ytelse.

Jeg har Dirac lisens til MiniDSPen, men Dirac gjør lite hos meg og har svært få om noen positive effekter så lenge subene er noenlunde håndtert med PEQ. Så godt som ingen forskjell i tonalitet, ingen forbedring i holografi. Faktisk opplever jeg det hele som mindre tredimensjonalt og mindre naturlig med Dirac på. Subene kalibreres derfor manuelt med REW og MSO i stedet så jeg kan beholde headroomet i MiniDSPen gainmessig samt kjøre den i 96 kHz modus i stedet for 48 kHz.

Når det kommer til lydkvalitet er det for en som har mistet fullstendig troen på "magien" når det kommer til high end hifi-utstyr lite å hente på elektronikken her videre, men jeg kunne likevel ønsket meg en variant av både MiniDSPen og WiiMen som var mye mer påkostet med tanke på byggekvalitet. Jeg kunne gjerne betalt det dobbelte for disse om de kom i en utførelse som løftet eiergleden og godfølelsen opp på nivå med funksjonaliteten.

Jeg har ett lite ankepunkt i dag, og det er rett og slett litt lite gain når det virkelig er fest i stua! 0 dB på MiniDSPen er ikke alltid nok for å virkelig presse sitronen, men kanskje like greit å ha en innebygget "limiter" siden det gjerne er en del promille involvert i disse tilfellene 🙃 Dog er det jo bare fordeler med lav gain i systemet 99.999% av den øvrige tiden anlegget er i bruk om man benytter en digital volumkontroll rett inn i effekttrinn, så dette kan jeg leve med.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.245
    Torget vurderinger
    1
    Hva vil du si er de største likhetene og forskjellene mellom Contour og Confidence?

Sydvest

Medlem
    Ble medlem
    16.08.2018
    Antall liker
    19
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ett lite ankepunkt i dag, og det er rett og slett litt lite gain når det virkelig er fest i stua! 0 dB på MiniDSPen er ikke alltid nok for å virkelig presse sitronen
    Er det Benchmarken som henger i en syltynn tråd eller skimter jeg gulvstående Confidence i horisonten? :p

Ellers får jeg av innlegget ditt et inntrykk av at noen form for akustisk behandling hadde vært lurt å gjøre for lenge siden. Du har elektrisk utstyr og høyttalere i et prissjikt hvor du får mest igjen av å behandle refleksjoner.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Er det Benchmarken som henger i en syltynn tråd eller skimter jeg gulvstående Confidence i horisonten? :p

Ellers får jeg av innlegget ditt et inntrykk av at noen form for akustisk behandling hadde vært lurt å gjøre for lenge siden. Du har elektrisk utstyr og høyttalere i et prissjikt hvor du får mest igjen av å behandle refleksjoner.
    Større Confidence er helt uaktuelt av flere årsaker. Usikker på om det egentlig blir noe særlig løft med suber som tar seg bassområdet uansett. Eventuelt får jeg leve lykkelig uvitende :) Her blir det ikke høyttalerbytte på leeeenge.

Uansett. Benchmarken er "synderen" når det kommer til lav gain, men egentlig ikke.. MiniDSPen outputer 4V balansert, og med sensitiviteten satt til middels på AHB2 når den full uteffekt ved 4V innspenning. Det vil si at det i grunn ikke hjelper voldsomt om AHB2 hadde hatt 10 dB mere gain fordi den da uansett bare hadde gått i klipping. Det vil si at om jeg faktisk skal få mer gain, ikke for å kompensere for "stille" musikk, men faktisk for å tyne anlegget til sitt maksimale SPL nivå, så må jeg også følge opp med mer effekt. I og med at jeg allerede har AHB2 så er det mest nærliggende å følge opp med en AHB2 til og brokoble dem med kraftig økning i effekt og +6 dB gain, men AHB2 har blitt MYE dyrere og fremstår i dag som mindre kostnadseffektiv enn en del andre alternativer i SOTA klassen ytelsesmessig (objektivt sett).
    Det eneste som evt frister på den fronten ville f.eks vært noe Purifi 1ET9040BA basert, men vet ikke om en bra implementasjon av denne som kan kjøpes her til lands uten å bygge selv. Med type 6 dB mer å gå på begynner jeg å nå grensene for Confidencene med tanke på effekt uansett, så det hadde holdt.

Her skjer det nok ingenting - og OM det skjer noe så er det nok nærliggende å tro at det blir en AHB2 til om jeg finner en god deal på bruktmarkedet.

Sydvest

Medlem
    Ble medlem
    16.08.2018
    Antall liker
    19
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke om Andreas Knedahl lager forsterkere på IcePower etter at han slo seg sammen med Moet Audio, men det kunne jo vært et alternativ. Da kunne du fått matet de med nok watt til en brøkdel av hva ny AHB2 ville kostet deg.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Hva vil du si er de største likhetene og forskjellene mellom Contour og Confidence?
    Begge høres ut som Dynaudio. Det vil si musikalske og altetende med tanke på sjangere. De er ikke best på noe, med meget bra på alt. Begge er høyttalere som jeg kan se for meg at kan tape en direkte sammenligning med andre alternativer basert på imponatorfaktor, men jeg har aldri vært borti høyttalere som er enklere å leve med over tid om man lytter til mange sjangere.

Nå har jeg ikke blitt supergodt kjent med Confidence 20 på et par dager men jeg har jo gjort meg noen tanker.
    Merk at bassområdet er ekskludert her fordi de hos meg ikke spiller bass under 80 Hz og det er betydelig forskjell på Contour 60i og Confidence 20 i kapasitet.

* Contour 60i: noe laidback i mellomtonen, men generelt uten noen markante betoninger som jeg kunne identifisere. Raffinerte og tilsynelatende aldri stresset, men med et lett tilbaketrukket stereoperspektiv hvor helheten var mer i fokus enn mikrodetaljene. Dette gjorde at de fungerte ekstremt bra som all-round høyttalere, også på ræv kvalitet. Jeg var meget fornøyd med disse til mitt bruk.

* Confidence 20: svært gjenkjennelige klangkvaliteter fra Contourene - åpenbart Dynaudio, men det enkleste måten jeg kan beskrive endringene på er at de spiller i samme gaten som Contour 60i, men med lyset på! Med det mener jeg at Confidence 20 spiller med en svært åpen mellomtone som virkelig gir innsikt og med en vanvittig holografi, men med den deilige naturlige Dynaudio-toppen som aldri lager kvalm. Vil nok ikke være like snill med firkantpulsmusikk som Contourene, men et klart løft, som seg hør og bør når disse koster mer enn 60i som trossalt er ganske mye mer høyttaler.

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Helt enig. Akkurat nå er det faktisk ingen ting som plager meg nevneverdig så lenge DSP tar seg av bassen sånn noenlunde, men det handler nok mer om at jeg ikke har opplevd noe bedre i eget hjem. Hadde jeg stått fritt ville jeg nok hatt en diger diffusor på bakvegg som dessverre er eneste ledige plass for vitrineskapet vårt. Rett og slett basert på at det låter bedre når vi har et juletre der 🤓 I tillegg er magefølelsen at vindusrefleksjonen lager kvalm, men det høres "feil" ut når jeg slenger opp akustikkplater der, så jeg er ikke så sikker på om jeg ville hatt noe der selv om det hadde flydd. Det er mulig at dette skyldes at jeg ikke har noen sidevegg på høyresiden og at det da blir rart å dempe alt på bare den ene siden.

Det jeg EGENTLIG vil er å ha dette i et eget egnet rom med full symmetri og fri utfoldelse! Vi har sett etter bolig i flere år her vi bor, men har ikke funnet noe vi liker enda. Nå har vi snart somlet så lenge at ungene begynner å flytte ut av huset, så da er det ikke sikkert det blir flytting uansett.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    857
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har ett lite ankepunkt i dag, og det er rett og slett litt lite gain når det virkelig er fest i stua! 0 dB på MiniDSPen er ikke alltid nok for å virkelig presse sitronen, men kanskje like greit å ha en innebygget "limiter" siden det gjerne er en del promille involvert i disse tilfellene 🙃 Dog er det jo bare fordeler med lav gain i systemet 99.999% av den øvrige tiden anlegget er i bruk om man benytter en digital volumkontroll rett inn i effekttrinn, så dette kan jeg leve med.
    Hei, og gratulerer med fantastiske høyttalere!
    Confidence 20 spiller utrolig bra, er høyttalere med finesse, men det er vel ikke førstevalget hvis man skal ha party og spille høyt? ;)
    Hvis jeg hadde mulighet for sub så ville disse være mitt klare førstevalg. :)

Siden jeg har eid disse selv så vil jeg fortelle min histore:
    Kjøpte de selv for et par år siden etter å ha testet Dynaudio Contour 20 i egen stue opp imot Marten Django XL. Forsterker dengang var darTZeel. De store gulvstående Djangoene (ratet som Klasse A i Stereophile) var helt enorm i bassområdet, men det som var helt utrolig var at i mi stue og min musikk så var ikke Contour 20 noe dårligere, noe som jeg trodde var fysisk umulig fra et par stativhøyttalere! Ok, med Sterophiles testplate så merket jeg at Django XL hadde mer å gi ved 30Hz, men selv på basstung elektronisk musikk så hørte jeg ikke forskjell i praksis!
    Siden Confidence 20 akkurat var lansert så flesket jeg til og bestilte de isteden. De var omtrent like store som Contour 20 og hadde vel samme spillestil, bare enda bedre?
    Så feil jeg skulle ta. Confidence 20 spilte selvsagt meget bra med en stor mellomtone, men er likevel lydmessig en helt annen høyttaler enn Contour 20, spesielt i bassområdet. De simpelthen krever sub. Ihvertfall i de fleste rom (inkludert mitt). I tillegg er diskanten en anelse mer tilbakelent i Confidence.
    Siden jeg ikke har plass til sub (jeg skal dele stua med andre) så ble veien for Confidence kort til en kompis som kjøpte de til sitt dedikerte lytterom med sub.
    Var forresten på besøk i går og fikk virkelig demonstrert hva de er god for. Forsterkere var både Bat VK-75SE og Audio Aero, begge rør, men ifølge min kompis krever disse høyttalerne krefter, noe jeg virkelig fikk demonstrert med en skikkelig strømsterk sak fra Jeff Rowland. Simpelthen fantastisk lyd!

Sist redigert:

marius markusen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Antall liker
    172
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei Dyoaudio folket!

jeg har stiftet et flott bekjentskap til Dynaudio, og håper på innpass?
    Har ikke så mye å bidra med på lyd beskrivelser, men disse høyttalerne gjør så jeg har lyst til å høre på alle musikk jeg liker engang til.
    Markussen

Vedlegg

marius markusen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Antall liker
    172
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Oi! Ikke småtteri å stifte et bekjentskap med må jeg si. Hva var det som gjorde at du startet med denne?
    Har hatt PMC i 5år og var godt fornøyd med lyden av de. Så ble jeg nyskjerrig på disse, og tenkte at de må jeg få hørt i butikk før det ikke er mulig å få hørt de lenger. Det viste seg at det låt ganske så bra!
    de har et mindre fotavtrykk med tanke på størrelse en det de andre i contour serien. Stort pluss med tanke på oppholdstillatelse i heimen.
    amerikansk valnøtt sklir også bra inn med stilen i leiligheten.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    10
    Hei Dyoaudio folket!

Har ikke så mye å bidra med på lyd beskrivelser, men disse høyttalerne gjør så jeg har lyst til å høre på alle musikk jeg liker engang til.
    Markussen
    Gratulerer med svært spennende høyttalere. Har Heritage Special selv og det kunne vært artig å sammenlignet med dine. Håper på litt rapport om lyden etter hvert som du blir kjent med dem.

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    857
    Torget vurderinger
    6
    Hei Dyoaudio folket!

Markussen
    Litt mørke bilder men er det ikke dette Contour Legacy? I tilfelle så vil jeg gratulere med fantastiske høyttalere! :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser fantastisk ut! Grattis 🎉
    Jeg vil tro de kan by på ganske mye mer om de får komme litt lengre vekk fra veggen bak dem 😊
    mvh

marius markusen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Antall liker
    172
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk!
    det har du helt rett i, så jeg har to plasseringer så langt. De heter plassering 1. fruen i hus(da ser det slik ut som det gjør på bilde). 2 alene hjemme.🥳
    Er heldig, siden lyngdorfen har mulighet til å måle inn to sett med høyttalere. Så jobber med å finne riktig plassering med for plassering nr2.
    De byr på en del bedre holografi når de blir dratt lenger ut fra veggen.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    857
    Torget vurderinger
    6
    Enig med RoDa. Dette er den vanligste feilen vi hifi nerder gjør. Du vil ikke få utnyttet potensialet i disse flotte høyttalerne før de flyttes noe ut fra bakvegg. Prøv en halv til en meter og du vil få hakeslepp, garantert! Om ikke kona liker det så kan de jo flyttes tilbake når de ikke er i bruk. ;)
    Ta en test og sett på en god live plate og prøv!
    Den fysiske forklaringen er følgende: Når en høyttaler spiller musikk så stråler lyden ut fra høyttaleren til alle kanter, også bakover. Noe av lyden vil gå direkte og treffe ørene til lytteren, mens andre lydbølger vil treffe minst en vegg før den blir reflektert tilbake til lytteren.
    Det som er riv ruskende galt dersom høyttalerene står for nær bakvegg er at direktelyden og lyden som treffer bakvegg før de når lytteren, treffer ørene til lytteren omtrent samtidig. Dermed klarer ikke ørene og finne ut hva som er den opprinnelige lyden og hva som reflektert lyd. Den reflekterte lyden blir dermed oppfattet som støy og ødelegger lydbildet. Flytter man derimot høyttalerne litt ut fra bakvegg så vil lyden som går bakover til bakvegg, få lengre vei før den når ørene til lytteren, altså når ørene til lytteren senere og dermed bli oppfattet som romklang (noe det også er).
    Kunnet gått mye mer teknisk inn på dette men har prøvd å gjøre det så enkelt som mulig.....

Saken er ihverfall at det å flytte høyttalerne noe ut fra bakvegg vil øke romfølelsen i musikken. Altså man vil få mer informasjon om hvordan lyden var i det virkelige opptaksrommet. En bieffekt er at bassen også vil føles fastere og mer dynamisk.

marius markusen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Antall liker
    172
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det stemmer som du sier. Derfor posisjon nr 2 (hjemme alene)er ca 40 cm lenger ut fra veggen en på bildet.
    Bor i leilighet så, drømmen er på sikt å flytte slik at jeg får eget rom. Det var også en del av grunnen til at jeg gikk for disse høyttalerne.
    Får faktisk en bass bust når jeg drar de frem.
    Skal huske å ta bilde og legge ut når jeg får anledning.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn