Da har Contour 60i gått videre til andre trygge hender. Jeg takker for 4 fantastiske år med musikkglede og ønsker lykke til videre!
Endelig fikk jeg plass så jeg fikk satt opp Confidence 20 skikkelig, og hva annet kan jeg si enn at dette, helt uten forbehold, var en solid innertier. Det spiller rett og slett motbydelig bra. Med deling ved 80 Hz elimineres det svakeste punktet forbundet med stativhøyttalere og sluttresultatet er rett og slett suverent!
Jeg er virkelig fornøyd med hvor enkelt, men samtidig, kapabelt dagens oppsett er. Ikke mye mer å hente utover romgreier som er litt verre i en familiestue for fem i et litt for lite hus
Kjeden i dag
Kode:
WiiM Ultra -> USB -> MiniDSP Flex Balanced -> Benchmark AHB2 -> Dynaudio Confidence 20
| -> Arendal Sound 1723 Subwoofer 1S
| -> Arendal Sound 1723 Subwoofer 1S
Har også en Apple TV 4K som via HDMI til OLED TVen og TOSLINK videre til MiniDSPen gir mer enn bra nok videokapabiliteter i systemet også, og til tross for dårlig audioprosessering underveis fungerer det bra lydmessig. Jeg bruker TOSLINK til MiniDSPen fremfor HDMI ARC til WiiMen for å beholde den galvaniske isolasjonen mellom TV-delen og lyddelen, samt at jeg da slipper å involvere WiiM i kjeden for video som kan bli lunefult med tanke på latency, lip-sync etc kontra en deterministisk tidsforsinkelse i en hardware DSP som MiniDSP.
Kablingen er vel stort sett fra BJC med star quad høyttalerkabler og balanserte signalkabler over alt, ikke fordi jeg nødvendigvis mener det er kritisk, men fordi begge deler har beviselige fordeler som det uansett er greit å ta med seg når det er gratis ytelse.
Jeg har Dirac lisens til MiniDSPen, men Dirac gjør lite hos meg og har svært få om noen positive effekter så lenge subene er noenlunde håndtert med PEQ. Så godt som ingen forskjell i tonalitet, ingen forbedring i holografi. Faktisk opplever jeg det hele som mindre tredimensjonalt og mindre naturlig med Dirac på. Subene kalibreres derfor manuelt med REW og MSO i stedet så jeg kan beholde headroomet i MiniDSPen gainmessig samt kjøre den i 96 kHz modus i stedet for 48 kHz.
Når det kommer til lydkvalitet er det for en som har mistet fullstendig troen på "magien" når det kommer til high end hifi-utstyr lite å hente på elektronikken her videre, men jeg kunne likevel ønsket meg en variant av både MiniDSPen og WiiMen som var mye mer påkostet med tanke på byggekvalitet. Jeg kunne gjerne betalt det dobbelte for disse om de kom i en utførelse som løftet eiergleden og godfølelsen opp på nivå med funksjonaliteten.
Jeg har ett lite ankepunkt i dag, og det er rett og slett litt lite gain når det virkelig er fest i stua! 0 dB på MiniDSPen er ikke alltid nok for å virkelig presse sitronen, men kanskje like greit å ha en innebygget "limiter" siden det gjerne er en del promille involvert i disse tilfellene
Dog er det jo bare fordeler med lav gain i systemet 99.999% av den øvrige tiden anlegget er i bruk om man benytter en digital volumkontroll rett inn i effekttrinn, så dette kan jeg leve med.