Dyne. Som i dundyne.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som overskriften sier. Vi vil gjerne ha nye dyner, men den synlige delen av markedet består jo tilsynelatende av et utvalg skuffende kjipe dyner. Hvor kjøper man de beste dundynene, og hvilke er det?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.766
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Som med HIFI. Beste måten er å reise rundt til folk og teste dynene deres
De fleste er positive til slikt :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det spørs om ektemennene til de jeg kunne tenkt meg å testet dyner hos er like positive :)

Vi har noen dyner fra Princess pdd, det var liksom "luksusmodellen" deres for 6-7 år siden; og har lyst på noe bedre. De er rett og slett ikke spesielt gode.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.155
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Skikkeligdundyne produsenter har jo en returordning hvor du får byttet ut dunene i dynene etter noen års bruk. Har du sjekket om du kan det med deres? Etter så mange år er nok ikke dynen særlig god lengre. De har en lei tendens til å bli litt tunge med årene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei, har du noen tips til navn på de beste dundyneprodusentene? Jeg er blank på dette…

Jeg mener det er disse (eller forgjengerne) vi har, som er noen år gamle som sagt, det er iallefall gullvarianten fra Princess for kanskje 6-7 år siden og jeg tipper at det ikke er den helt store evolusjonstakten i denne produktgruppen;

http://www.princessbutikken.no/velg...covy-gull-dundyne-140x200/prod9060020462.html

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.342
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Beste dyna eg har prøvd, er laga av ekte ærfugldun. Men det er eit gammalt arvestykke...og du får ikkje kjøpe ho.
Ekte Ærfugl-dundyner produseres og selges på Vega på Helgelandskysten. Flotte ting, men prislappen er 20-30 kkr/ stykk! :p

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
tkr skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Beste dyna eg har prøvd, er laga av ekte ærfugldun. Men det er eit gammalt arvestykke...og du får ikkje kjøpe ho.
Ekte Ærfugl-dundyner produseres og selges på Vega på Helgelandskysten. Flotte ting, men prislappen er 20-30 kkr/ stykk! :p

mvh
og det er det verdt

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.155
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg innbiller meg at de vi har fra Høye holder en veldig god standard. Vi baserte våre valg på bæreevne ( isoleringsgraden ) og pris. Kammerløsningene er også viktig. Det er kjedelig når over halve innholdet i dynen går ned i bunn. Dunputer liker jeg ikke, av den enkle grunn at jeg leser mye i sengen. Da er det greit med en pute som ikke pakker seg som skylapper.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for info så langt! Høie er jo godt parti ellers. Edderdunsdyner var også virkelig noe å snuse videre på; det er en produsent oppe på Vega som averterer på Finn, skal høre nærmere med de!

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Antall liker
18
Du kan jo prøve her : http://www.norvegr.no/produkter-no.htm

Har kjøpt flere sett med "Sibirsk gåsedun" herfra, og er meget fornøyd. Dette er vel så tett opptil edderdun kvalitet som en kommer, til en brøkdel av prisen :).
Bra service har de også :).

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Høie Frigg er vel den beste norske dundyna i vanlig produksjon. 90% gåsedun (hvorfor sier de aldri noe om hva resten er...) og ca. 6000 for en 140x220 dyne. Fås f.eks her.

Jeg vet ingenting om dynene fra Vega, men om handel utenlands fra er en opsjon så er dyner fra kanadisk-amerikanske Plumeria Bay vel ansett. Selges gjennom websidene Plumeria Bay og Down Heaven (fra sistnevnte under merkenavnet St. Geneve). De har dyner i en mengde kvaliteter, inkludert edderdynsdyner som kommer på rundt 18 lapper for en i norsk standardstørrelse. Ellers lager de akkurat den størrelsen du trenger, om ikke standardstørrelsene passer. I tillegg opererer de med 10-20 års garanti og gratis justering av dunmengde innen garantitiden, avhengig av hvor de kjøpes.

Uansett hvor du velger å handle fra så kan det være greit å vite at du bør holde deg borte fra dyner som hevder å inneholde "sibirsk gåsedun" eller dun fra "sibirsk Snøgås". Snøgåsa er en amerikansk/kanadisk art og hekker kun unntaksvis i svært begrensede deler av Sibir, der det forøvrig ikke foregår kommersiell innhenting av dun uansett. Dette er en ren PR-gimmick som vanligvis dekker over bruk av billig asiatisk eller østeuropeisk dun.

Lykke til.

Edit: oops, ref. innlegg ovenfor. Jaja.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.745
Torget vurderinger
1
Til luksusdyna bør man også ha sengetøy i silke.

f.eks. fra http://www.astell.no/ Det er forholdsvis billig luksus til et sted hvor mange av oss tilbringer omlag 1/3 av tilværelsen.

mvh
KJ

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Brombrom skrev:
Jaha, så du mener at jeg er lurt ?....
Det skal jeg ikke ha noen formening om. Jeg vet imidlertid at det ikke finnes sibirske snøgjess og at det er en beskrivelse som utstrakt brukes for å lure uvitende kunder.

KJ skrev:
Til luksusdyna bør man også ha sengetøy i silke.

f.eks. fra http://www.astell.no/ Det er forholdsvis billig luksus til et sted hvor mange av oss tilbringer omlag 1/3 av tilværelsen.

mvh
KJ
Hvis man liker å ligge i silke da. Jeg kan ikke utstå glatte stoffer som silke og sateng når det dreier seg om sengetøy. Egyptisk bomull om sommeren og bomullsflanell om vinteren er det som gjelder.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja her var det mange gode tips! Takker for link til Norvegr, der var det mye dyneinformasjon gitt!
Høye Frigg ser kjempefin ut til en relativt rimelig penge (ift edderdundyner iallefall) og tas gladelig i øyensyn, ser de har forhandlere flere steder her i byen. Men så mener jeg å ha sett salg på Høie rett som det er, så kanskje lurt å holde øyne åpne for slikt.

Ang sengesett så er jeg glad i både sateng og krepp av god kvalitet, men kan ikke utstå flanell… smak og behag sikkert. Men lengde er jo et annet tema; vi har 140x200 dyner og sett, men så ser jeg at mange anbefaler 140x220 for litt ekstra komfort. Hmmm.. nei, ser ikke for meg å bytte ut alle de fine sengesettene.

Litt morsomt er det at vår Miele Softronic-søyle (W3657 vask og T4463 tørk) har programmer for dyner/puter, som kan erstatte renseri muligens. For de med Miele-maskiner kan man sjekke sin modell ved å legge inn modellnummer her; http://www.miele.no/no/husholdning/produkter/manualshg.aspx

Man skal helst ikke bruke enzymvaskemidler på dundyner, samme som andre organiske materialer som ull.

Vasket dyna en gang for etpar år siden og den ble mye mer luftig og staselig etter det. Kanskje ikke så dumt med jevnlig vask med noen få års mellomrom.

Lille_Adam; når de ikke opplyser hva det resterende annet enn dun er, så er det vel fordi det er fjær?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.461
Vil absolutt anbefale 220 dyner.

Høie har forøvrig også syntetiske dyner.

;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har sett mange som gjør det, også damer på dameforum (som sikkert er kortere i snitt enn herrene her inne).
Men det er jo trist å avskrive et titalls sett med sengetøy av god kvalitet da, så det sitter langt inne…

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Selv om det nok er litt OT :-[
Kanskje vet og kan jeg ikke nok om dyner og ikke har jeg noen i prisklasser her nevnt heller.
Det jeg derimot vet er at jeg skifter mellom 3 tepper/dyner i min seng alt etter temperatur i rommet.
For en måneds tid siden måtte jeg skifte til sommerdyne en slik mellomløsning (alt mitt er Ikea-varer)
Med temperaturer på 6- 10 grader er dette passe for meg, blir nesten for varmt ved 10 grader.
Jeg har ei dyne (bestekvalitet fra Ikea da den ble kjøpt) og den hender det jeg slenger over meg på morrakvisten om jeg ikke akter å stå opp der og da (ligger litt utover)
Da varierer nok temperaturene mest ned mot få plussgrader, så i praksis bruker jeg den svært sjelden.
Siden jeg nå for tiden legger meg sent og står tilsvarende senere opp neste morgen, så er den god å ha litt ut på morrakvisten og med temperaturer (som i fjor) kom helt ned mot 0.
Da dette viste seg å ikke være særlig gunstig, grunnet is på innsiden av mine treglass isoler vinduer, så måtte jeg i fjor vinter (eller sist vinter da) faktisk sette på litt varme for i det hele tatt å få bort isen som var steinhard.

Mesteparten av året bruker jeg det aller tynneste teppe som Ikea hadde og det holder langt og lenge for meg.
Nå har jeg nylig gått over til den såkalte sommerdyna.

Ikke liker jeg digre store luftputer over meg heller, men greit dersom en fryser, noe jeg nok gjør i mindre grad enn mange, kanskje er jeg overfølsom for for mye varme, og derigjennom rørutstyr og annet sterkt varmeavgivende hififutstyr generelt.

Det er skikkelig kaldt på rommet når jeg legger meg og kommer direkte fra det varmeste rommet i huset (badet), men det går seg meeeget raskt til og noen ganger i løpet av natta må jeg faktisk snu teppe/dyne for
å få den kalde sida ned mot kroppen.

Derfor er jeg litt nysgjerrig på andres behov/ønske på tykke dyner og høye kvalitet på de samme.
Hvilke temperaturer har dere i soverommet som tilsier behovet for ei dyne av dette kaliber?
Jeg skjønner at det kan gå på komfort og slik og kanskje ikke bare varmeeffekten.

I beste mening/nysgjerrighet.

Mvh.KW

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.461
Mitt soverom har mellom 10 og 15 grader, ettersom.
Nå bruker jeg 2 dyner oppå hverandre,
en dundyne og en syntetisk.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
KW skrev:
Selv om det nok er litt OT :-[
Kanskje vet og kan jeg ikke nok om dyner og ikke har jeg noen i prisklasser her nevnt heller.
Det jeg derimot vet er at jeg skifter mellom 3 tepper/dyner i min seng alt etter temperatur i rommet.
For en måneds tid siden måtte jeg skifte til sommerdyne en slik mellomløsning (alt mitt er Ikea-varer)
Med temperaturer på 6- 10 grader er dette passe for meg, blir nesten for varmt ved 10 grader.
Jeg har ei dyne (bestekvalitet fra Ikea da den ble kjøpt) og den hender det jeg slenger over meg på morrakvisten om jeg ikke akter å stå opp der og da (ligger litt utover)
Da varierer nok temperaturene mest ned mot få plussgrader, så i praksis bruker jeg den svært sjelden.
Siden jeg nå for tiden legger meg sent og står tilsvarende senere opp neste morgen, så er den god å ha litt ut på morrakvisten og med temperaturer (som i fjor) kom helt ned mot 0.
Da dette viste seg å ikke være særlig gunstig, grunnet is på innsiden av mine treglass isoler vinduer, så måtte jeg i fjor vinter (eller sist vinter da) faktisk sette på litt varme for i det hele tatt å få bort isen som var steinhard.

Mesteparten av året bruker jeg det aller tynneste teppe som Ikea hadde og det holder langt og lenge for meg.
Nå har jeg nylig gått over til den såkalte sommerdyna.

Ikke liker jeg digre store luftputer over meg heller, men greit dersom en fryser, noe jeg nok gjør i mindre grad enn mange, kanskje er jeg overfølsom for for mye varme, og derigjennom rørutstyr og annet sterkt varmeavgivende hififutstyr generelt.

Det er skikkelig kaldt på rommet når jeg legger meg og kommer direkte fra det varmeste rommet i huset (badet), men det går seg meeeget raskt til og noen ganger i løpet av natta må jeg faktisk snu teppe/dyne for
å få den kalde sida ned mot kroppen.

Derfor er jeg litt nysgjerrig på andres behov/ønske på tykke dyner og høye kvalitet på de samme.
Hvilke temperaturer har dere i soverommet som tilsier behovet for ei dyne av dette kaliber?
Jeg skjønner at det kan gå på komfort og slik og kanskje ikke bare varmeeffekten.

I beste mening/nysgjerrighet.

Mvh.KW
Ingen oppvarming og vinduet godt oppe hele året uansett tempratur

G

Gjestemedlem

Gjest
slowmotion skrev:
Vil absolutt anbefale 220 dyner.
220 er absolutt å foretrekke, man kan krype under disse på en helt annen måte uten at det lekker inn kald luft hvis man liker å sove med vinduet åpent. En helt annen soveopplevelse.

@ Lille_Adam: Satin kan være så mye. Alt fra deilig satinvevd kvalitetsbomull (som ikke trenger være spesielt glatt), til gufne greier i polyester.

Man tilbringer opptil 1/3 av livet i sengen, så det er ikke ekstravagant å bruke litt ressurser på dette. God stor seng med tempurmadrass og pute, stor og luftig dundyne og laken og trekk i godt lintøy. mmm zzz ZZZ :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@ 65 finger.

Ja, i en "stall" med vinduet oppe så skjønner jeg deg og ditt behov.
Da kan det vel fort bli kuldegrader, så jeg er med ;)

Da lurer jeg bare på hvordan dette soverommet er isolert fra resten av huset (eller stallen), for det må jo til en viss grad trekke varme ut fra andre rom vil jeg tro.
Dette er nok en av grunnene til at jeg har vinduet igjen, når temperaturen likevel er nede i under 4-5 +grader i rommet.
På sommeren begynner jeg å mistrives når temperaturen krabber over 16 grader, da sover jeg dårligere.
Faskern så godt det er med lav temperatur på soverommet, selv om jeg ikke ser det store behovet for minusgrader.
Mvh.KW

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
KW skrev:
@ 65 finger.

Ja, i en stall med vinduet oppe så skjønner jeg deg og ditt behov.
Da kan det vel fort bli kuldegrader, så jeg er med ;)

Da lurer jeg bare på hvordan dette soverommet er isolert fra resten av huset (eller stallen), for det må jo til en viss grad trekke varme ut fra andre rom vil jeg tro.
Dette er nok en av grunnene til at jeg har vinduet igjen, når temperaturen likevel er nede i under 4-5 +grader i rommet.
På sommeren begynner jeg å mistrives når temperaturen krabber over 16 grader, da sover jeg dårligere.
Faskern så godt det er med lav temperatur på soverommet, selv om jeg ikke ser det store behovet for minusgrader.
Mvh.KW
Det er kun en dør imellom soverommet og stuen, så litt kulde fra soverommet trekker inn i stua. Er nok noen minus i rommet på de kaldeste dagene. Kulde rekorden innendørs er minus 25, våknet av at lua hadde falt av. For meg er det behovet for frisk luft som er grunnen tilkulda på soverommet. klarer ikke å sove uten vinduet oppe

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Varmeeffekten er ikke noe stort tema for meg egentlig, når det blir bitende kaldt så hiver jeg et tungt 140x200cm ullpledd over dyna uansett (prøvd det, det er utrolig hvor effektivt det er for å gi skikkelig termoisolering).

Det man er ute etter er vel kanskje heller denne floffy komforten som en suveren dundyne gir. Jeg synes jammen at det gir bedre søvn med virkelig gode dyner jeg. Når jeg er på besøk og får gjestedyner av typen termodyne osv, så merker jeg godt at de ikke gir samme komfort og dermed søvnkvalitet… det synes å henge sammen.

Vi har også Ikea dyner KW, bruker det som skulle være beste kvalitet vinterdyner i campingvogna til helårsbruk, og de beste av de har jo vært veldig gode de. Men man er noen ganger ute etter "det lille ekstra", akkurat som du og hifi vettu  :)

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.803
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
når isen legger seg på innside av glasset som selvsagt står på vidt gap så tas pleddet forsikti på. Dyne er uansett for kvinnfolk og puddinger :p

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.461
H.R skrev:
når isen legger seg på innside av glasset som selvsagt står på vidt gap så tas pleddet forsikti på. Dyne er uansett for kvinnfolk og puddinger :p
Hmmm, jeg lurer på om jeg skal begynne med 3 dyner?

8

8x12_TOM

Gjest
65finger skrev:
C. Alshus skrev:
Det blir min neste dyne!! fantastisk å sove i edderdun
Dette blir litt prinsessen på ærten for meg. Dere sitter vel ikke når dere pisser også :eek: Ekte mannfolk sover gjerne ute under åpen himmel, og hvis det skulle bli for ille drar vi bare en grankvist over ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skulle gjerne sittet, men toalettskålen bygger for litt for kort fra bakveggen… :)

Det blir forresten litt komisk når hifinerder som oss har såpass skylapper at vi ikke klarer å se at det ikke bare er innen vårt hifiinteressefelt at det er forskjell på opplevd kvalitet. At vi ikke klarer å se at dette vi "lever og ånder for" av kvalitet innen musikkreproduksjon faktisk er overførbart til de fleste aspekter ved liv og levnet.
Det er vel kanskje noe av grunnen til at vi som gruppe blir sett på som nedsnødde tullinger  :)

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Vidar P skrev:
Har sett mange som gjør det, også damer på dameforum (som sikkert er kortere i snitt enn herrene her inne).
Men det er jo trist å avskrive et titalls sett med sengetøy av god kvalitet da, så det sitter langt inne…
Du kan jo beholde de gamle korte til sommerdyna og starte med nye 220 til vinterdyna.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Julenissen skrev:
Vidar P skrev:
Du kan jo beholde de gamle korte til sommerdyna og starte med nye 220 til vinterdyna.
God ide! Det tenkte jeg ikke på; vi har jo 140x200 dyner andre steder også! Takker.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Neida, NÅ synes jeg faktisk at enkelte her på "Sentralen", begynner å vise nye og svært positive sider av seg sjøl! Stå på!!! Dette er nyttige og viktige meiningsutvekslinger og erfaringsdeling. Søvn ER viktig!

Min fru sliter med søvnvansker. Noe skyldes en svært stressa og frustrerende jobb som spesialpedagog i en fattig barneskole. Noe skyldes nok andre faktorer ( bl.a. meg, av og til...). Frysen er ho også, men vinduet må både hun og jeg ha åpent, såfremt ikke austavinden står for hardt på. Vi liker iallefall å ha det skikkelig kjølig på soverommet, fortrinnsvis utafor dyna, da!

Vi har prøvd forskjellig, også dundyner. De vi har nå, er Høye til rundt 6K pr. stk. de var kjempegode da de var nye, men nå har de liksom synket sammen. Må vel prøve en dunvask, kanskje? Vi har iallefall bestemt oss for å investere i ny seng, heldst type kontinentalseng, med skikkelig gode madrasser - og skikkelige vinterdyner. Iallefall skal min fru få seg en ny dyne. Jeg er nok av den meir varmblodige utgaven av menneskeheten, og klarer meg godt med den dyna jeg har. Men jeg savner ei tjukk og god dundyne som kan stuffes rundt mitt ringe legeme. Noen Vega-dyne til rundt 40K blir det garantert ikke, men jeg er forberedt på at kontoen må belage seg på et merkbart innhogg. Hva gjør man ikke for at fruen skal sove godt?

Så for all del, øs på med erfaringer! Også i min nystarta senge- og/eller madrasstråd! som enkelte har påpekt, tilbringer vi sånn ca. 1/3 av livet i køya, og det meste av denne tida under dyna, så at dette er viktige tema, er det ingen som heldst tvil om.

mvh. VilhelmW

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Vi endte opp med 140x220-dyner på Fry Lyng. (Lange dyner er et must!)
Tror de kostet rundt 3-3500.- pr stk etter 50% avslag på det årlige januarsalget. Unødvendig å nevne at de har høy bæreevne. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
De vi har nå, er Høye til rundt 6K pr. stk. de var kjempegode da de var nye, men nå har de liksom synket sammen. Må vel prøve en dunvask, kanskje?
Hvis de er mer enn noen få år gamle så prøv en vask dersom du har dyneprogram (se linken til Miele-maskinen over som eksempel)! Og husk; du må bruke tørketrommel for å tørke! Putt noen tennisballer, noen joggesko eller liknende i tørketrommelen sammen med dynene, og ikke glem det!!!

Resultatet du får med en riktig vask er en dundyne som da den var ny.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
ErosLoveking skrev:
Vi endte opp med 140x220-dyner på Fry Lyng. (Lange dyner er et must!)
Tror de kostet rundt 3-3500.- pr stk etter 50% avslag. Unødvendig å nevne at de har høy bæreevne. :)
Jo, i dette tilfellet teller nok lengden - og tjukkelsen! Jeg er 183 på flatfoten, og opplever svært ofte at ei vanlig 200-dyne, er for kort. Jeg skal følge ideen om vinterdyne på 220. Med høy bæreevne. Jeg skal ikke komme her og påstå at jeg kan besørge bære- evnen sjøl...ikke konstant, iallefall!

Men hva er den beste dyna til meir humane priser enn Vegadyna - og da tenker jeg rundt 5-8000 eller der omkring?

mvh. VilhelmW

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Det anbefales at dynene ristes ofte, gjerne hver dag for å beholde luftigheten

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.155
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
På vinteren, når været tillater det, legger jeg dynene ut i snøen v hvert sengetøyskift. Dvs hver 14 dag. Dette tar knekken på alle mikro-organismer.
Å tørketromle dynene er noe av det viktigste v hele vaskeprosedyren som det blir sagt her. Dynene går istykker når man henger de til tørk.

Topp Bunn