Vidar P
Æresmedlem
Som overskriften sier. Vi vil gjerne ha nye dyner, men den synlige delen av markedet består jo tilsynelatende av et utvalg skuffende kjipe dyner. Hvor kjøper man de beste dundynene, og hvilke er det?
Ekte Ærfugl-dundyner produseres og selges på Vega på Helgelandskysten. Flotte ting, men prislappen er 20-30 kkr/ stykk!Audiophile-Arve skrev:Beste dyna eg har prøvd, er laga av ekte ærfugldun. Men det er eit gammalt arvestykke...og du får ikkje kjøpe ho.
og det er det verdttkr skrev:Ekte Ærfugl-dundyner produseres og selges på Vega på Helgelandskysten. Flotte ting, men prislappen er 20-30 kkr/ stykk!Audiophile-Arve skrev:Beste dyna eg har prøvd, er laga av ekte ærfugldun. Men det er eit gammalt arvestykke...og du får ikkje kjøpe ho.
mvh
Det skal jeg ikke ha noen formening om. Jeg vet imidlertid at det ikke finnes sibirske snøgjess og at det er en beskrivelse som utstrakt brukes for å lure uvitende kunder.Brombrom skrev:Jaha, så du mener at jeg er lurt ?....
Hvis man liker å ligge i silke da. Jeg kan ikke utstå glatte stoffer som silke og sateng når det dreier seg om sengetøy. Egyptisk bomull om sommeren og bomullsflanell om vinteren er det som gjelder.KJ skrev:Til luksusdyna bør man også ha sengetøy i silke.
f.eks. fra http://www.astell.no/ Det er forholdsvis billig luksus til et sted hvor mange av oss tilbringer omlag 1/3 av tilværelsen.
mvh
KJ
Det blir min neste dyne!! fantastisk å sove i edderdunC. Alshus skrev:
140x200 med syv kanaler og 800gram dun koster kun 37000,-
http://www.lanan.no/produkter/edderdunsdyne/
http://www.lanan.no/no/wp-content/uploads/prisliste-dundyne.pdf
Ingen oppvarming og vinduet godt oppe hele året uansett tempraturKW skrev:Selv om det nok er litt OT :-[
Kanskje vet og kan jeg ikke nok om dyner og ikke har jeg noen i prisklasser her nevnt heller.
Det jeg derimot vet er at jeg skifter mellom 3 tepper/dyner i min seng alt etter temperatur i rommet.
For en måneds tid siden måtte jeg skifte til sommerdyne en slik mellomløsning (alt mitt er Ikea-varer)
Med temperaturer på 6- 10 grader er dette passe for meg, blir nesten for varmt ved 10 grader.
Jeg har ei dyne (bestekvalitet fra Ikea da den ble kjøpt) og den hender det jeg slenger over meg på morrakvisten om jeg ikke akter å stå opp der og da (ligger litt utover)
Da varierer nok temperaturene mest ned mot få plussgrader, så i praksis bruker jeg den svært sjelden.
Siden jeg nå for tiden legger meg sent og står tilsvarende senere opp neste morgen, så er den god å ha litt ut på morrakvisten og med temperaturer (som i fjor) kom helt ned mot 0.
Da dette viste seg å ikke være særlig gunstig, grunnet is på innsiden av mine treglass isoler vinduer, så måtte jeg i fjor vinter (eller sist vinter da) faktisk sette på litt varme for i det hele tatt å få bort isen som var steinhard.
Mesteparten av året bruker jeg det aller tynneste teppe som Ikea hadde og det holder langt og lenge for meg.
Nå har jeg nylig gått over til den såkalte sommerdyna.
Ikke liker jeg digre store luftputer over meg heller, men greit dersom en fryser, noe jeg nok gjør i mindre grad enn mange, kanskje er jeg overfølsom for for mye varme, og derigjennom rørutstyr og annet sterkt varmeavgivende hififutstyr generelt.
Det er skikkelig kaldt på rommet når jeg legger meg og kommer direkte fra det varmeste rommet i huset (badet), men det går seg meeeget raskt til og noen ganger i løpet av natta må jeg faktisk snu teppe/dyne for
å få den kalde sida ned mot kroppen.
Derfor er jeg litt nysgjerrig på andres behov/ønske på tykke dyner og høye kvalitet på de samme.
Hvilke temperaturer har dere i soverommet som tilsier behovet for ei dyne av dette kaliber?
Jeg skjønner at det kan gå på komfort og slik og kanskje ikke bare varmeeffekten.
I beste mening/nysgjerrighet.
Mvh.KW
220 er absolutt å foretrekke, man kan krype under disse på en helt annen måte uten at det lekker inn kald luft hvis man liker å sove med vinduet åpent. En helt annen soveopplevelse.slowmotion skrev:Vil absolutt anbefale 220 dyner.
Det er kun en dør imellom soverommet og stuen, så litt kulde fra soverommet trekker inn i stua. Er nok noen minus i rommet på de kaldeste dagene. Kulde rekorden innendørs er minus 25, våknet av at lua hadde falt av. For meg er det behovet for frisk luft som er grunnen tilkulda på soverommet. klarer ikke å sove uten vinduet oppeKW skrev:@ 65 finger.
Ja, i en stall med vinduet oppe så skjønner jeg deg og ditt behov.
Da kan det vel fort bli kuldegrader, så jeg er med
Da lurer jeg bare på hvordan dette soverommet er isolert fra resten av huset (eller stallen), for det må jo til en viss grad trekke varme ut fra andre rom vil jeg tro.
Dette er nok en av grunnene til at jeg har vinduet igjen, når temperaturen likevel er nede i under 4-5 +grader i rommet.
På sommeren begynner jeg å mistrives når temperaturen krabber over 16 grader, da sover jeg dårligere.
Faskern så godt det er med lav temperatur på soverommet, selv om jeg ikke ser det store behovet for minusgrader.
Mvh.KW
Hmmm, jeg lurer på om jeg skal begynne med 3 dyner?H.R skrev:når isen legger seg på innside av glasset som selvsagt står på vidt gap så tas pleddet forsikti på. Dyne er uansett for kvinnfolk og puddinger
Dette blir litt prinsessen på ærten for meg. Dere sitter vel ikke når dere pisser også Ekte mannfolk sover gjerne ute under åpen himmel, og hvis det skulle bli for ille drar vi bare en grankvist over65finger skrev:Det blir min neste dyne!! fantastisk å sove i edderdunC. Alshus skrev:
140x200 med syv kanaler og 800gram dun koster kun 37000,-
http://www.lanan.no/produkter/edderdunsdyne/
http://www.lanan.no/no/wp-content/uploads/prisliste-dundyne.pdf
Du kan jo beholde de gamle korte til sommerdyna og starte med nye 220 til vinterdyna.Vidar P skrev:Har sett mange som gjør det, også damer på dameforum (som sikkert er kortere i snitt enn herrene her inne).
Men det er jo trist å avskrive et titalls sett med sengetøy av god kvalitet da, så det sitter langt inne
God ide! Det tenkte jeg ikke på; vi har jo 140x200 dyner andre steder også! Takker.Julenissen skrev:Du kan jo beholde de gamle korte til sommerdyna og starte med nye 220 til vinterdyna.Vidar P skrev:Har sett mange som gjør det, også damer på dameforum (som sikkert er kortere i snitt enn herrene her inne).
Men det er jo trist å avskrive et titalls sett med sengetøy av god kvalitet da, så det sitter langt inne
Hvis de er mer enn noen få år gamle så prøv en vask dersom du har dyneprogram (se linken til Miele-maskinen over som eksempel)! Og husk; du må bruke tørketrommel for å tørke! Putt noen tennisballer, noen joggesko eller liknende i tørketrommelen sammen med dynene, og ikke glem det!!!VilhelmW skrev:De vi har nå, er Høye til rundt 6K pr. stk. de var kjempegode da de var nye, men nå har de liksom synket sammen. Må vel prøve en dunvask, kanskje?
Jo, i dette tilfellet teller nok lengden - og tjukkelsen! Jeg er 183 på flatfoten, og opplever svært ofte at ei vanlig 200-dyne, er for kort. Jeg skal følge ideen om vinterdyne på 220. Med høy bæreevne. Jeg skal ikke komme her og påstå at jeg kan besørge bære- evnen sjøl...ikke konstant, iallefall!ErosLoveking skrev:Vi endte opp med 140x220-dyner på Fry Lyng. (Lange dyner er et must!)
Tror de kostet rundt 3-3500.- pr stk etter 50% avslag. Unødvendig å nevne at de har høy bæreevne.