Dyne. Som i dundyne.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Griffenfeldt skrev:
På vinteren, når været tillater det, legger jeg dynene ut i snøen v hvert sengetøyskift. Dvs hver 14 dag. Dette tar knekken på alle mikro-organismer.
Å tørketromle dynene er noe av det viktigste v hele vaskeprosedyren som det blir sagt her. Dynene går istykker når man henger de til tørk.
Vi har alltid ristet dynene hver bidige dag / morgen, og vi lufter dynene minst hver 14. dag. Madrasser og overmadrass blir tatt ut på verandaen og grundig luftet to ggr. år, sånn omtrent før St. hans og før jul - jamt med oljeskift på bilene, by the way!

Vi har miele, både vask og tørk - som takler dun. Jeg har vaska og tørka både dunjakker og -soveposer med svært godt resultat. Hva slags vaskemiddel anbefales til dundyner? flytende Milo, som for ull?

mv. VilhelmW

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Milo eller annet for ull ja, uten enzymer. Vi bruker Milo iallefall. Det er flere, men hovedpoenget er at det ikke er dunspisende enzymer i det. Og at du tromler med tennisballer e.l.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.375
Sted
Holmestrand
8x12_TOM skrev:
65finger skrev:
C. Alshus skrev:
Det blir min neste dyne!! fantastisk å sove i edderdun
Dette blir litt prinsessen på ærten for meg. Dere sitter vel ikke når dere pisser også :eek: Ekte mannfolk sover gjerne ute under åpen himmel, og hvis det skulle bli for ille drar vi bare en grankvist over ;)
Ser deg da ikke så ofte på skauen...
men det er kanskje fordi du ligger under en grankvist? ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.375
Sted
Holmestrand
Vi har kjøpt dynene (forskjellige for sesongene) på Ikea tror jeg. En stor dyne. Under den treffer jeg ofte kona, og da mister jeg fort interessa for både dyne og dun...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Julenissen skrev:
Det anbefales at dynene ristes ofte, gjerne hver dag for å beholde luftigheten
Det er riktig og jeg kan legge til at dunsoveposer ikke skal rulles sammen men stappes i oppbevarings/transportposen.

@Vidar
Det er klart at jeg har forståelse for dette med ønske om kvalitet også på andre områder enn hifi.
Må for min del bare innrømme at jeg nok ikke har mange slike områder, jeg har godt nok som krav/ønske på flere områder enn motsatt............................ langt fler.
Dette kommer av en blanding av hva jeg prioriterer, ønsker og økonomi.

Jeg forstår selve komforten i senga vedrørende dyne og den følelsen det gir, jeg liker faktisk ikke stor fluffig dyne over meg, jeg liker et teppe som ligger ned mot kroppen og er lett å manøvrere (ikke minst vende for å få kaldsida ned.
Dette er da også hovedgrunnen til at jeg nå rett og slett har med meg mitt tynneste Ikeateppe og/eller en tilsvarende teppepose også ved f.eks. overnatting i telt (Notodden Blues o.l.)
Sove(dun)pose (har 2) har jeg ikke brukt på mange år, siden jeg synes det blir for innestengt og dermed ukomforkabelt OG varmt.
Noe av det samme med dyner, det blir rettt og slett for varmt for meg, men både dunsovepose og god dundyne er nok en fin og god løsning i kuldegrader, viktigere jo fler.

Mvh.KW

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Må si at jeg har fått masse innsikt av dere her i tråden, og jeg har fått øynene opp for edderdunsdyner, blitt beriket med dyner fra Lanan, fra Vega og andre steder; blitt oppmerksom på Høie Frigg og andre dyner derfra, og fått en masse innblikk i andre aspekter ved dyner. Herunder vedlikehold av de osv. Man takker meget mye, og er ikke så rent lite imponert over den gjengse allmennkompetanse blant mange på HFS!

Som om dette ikke var søvndyssende nok, så poppet en tråd om madrasser opp som et resultat av denne tråden (takker Wilhelm!), og dette medfører jo samlet sett en utveksling av kunnskap og erfaringer som burde borge for en samlet sett høyere søvnkvalitet (og færre innlegg nattestid) på HFS! :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En ting som faktisk har endel effekt er å ikke re opp sengen like etter man har stått opp. Sengetøy og dyner bør ligge litt å lufte ut svetten før sengen blir ryddet. Hvis stram legging av dyne og sengeteppe kommer på før nattens svette er dunstet ut, så skapes det ideelle forhold for sengemidden. Det er ikke tull, engang. Late mennesker, som ikke er latere enn at de setter pris på rent sengetøy, har faktisk "renere" seng enn neat-freaks. De som rer opp sengen med en gang har en unødvendig middfarm under kontinuerlig konstruksjon.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det der med utlufting er jo et godt poeng, og det er jo også et rasjonale for at det er hensiktsmessig å vaske dyner i ny og ne. De er nemlig mottakere for damp fra kroppsvarme natt ut og natt inn, og selv om man kler de aldri så mye i sengetøy, så synes det derfor rimelig at det er nødvendig å vaske de innimellom.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selvsagt. Rene senger er en dyd. Og det med å legge dynen ut i snøen er faktisk ikke dum. Det tror jeg også er noe som anbefales av eksperter på området. Jeg skrev en notis om dette for en tid tilbake, og har litt vage minner derfra.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi kjøpte oss ulldyner i sommer.
Det skal være bra med tanke på midd og denslags, de har en lun behagelig varme, men nå har jeg ikke fått testet de gjennom en vinter ennå.

Men liker godt den dynen, jeg liker noe litt tungt over meg, de lette dundynene er ikke jeg begeistret for.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Vidar P skrev:
Ang sengesett så er jeg glad i både sateng og krepp av god kvalitet, men kan ikke utstå flanell… smak og behag sikkert. Men lengde er jo et annet tema; vi har 140x200 dyner og sett, men så ser jeg at mange anbefaler 140x220 for litt ekstra komfort. Hmmm.. nei, ser ikke for meg å bytte ut alle de fine sengesettene.
Vi prøver oss på et par 140x220 Høie Frigg dyner. Og da trenger vi noen nye sengetrekk. Har du noen tips til sengetøymerker, og ditto butikker hvor vi kan ønske oss gavekort til jul fra?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kona sier Høie… så da skulle jo det være greit. Vi har visst bare Høie sengesett sier hun. Gode er de iallefall.

PS; gi oss tilbakemelding på Frigg-dynene da!! De ser svært aktuelle ut!

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Vidar P skrev:
Kona sier Høie… så da skulle jo det være greit. Vi har visst bare Høie sengesett sier hun. Gode er de iallefall.

PS; gi oss tilbakemelding på Frigg-dynene da!! De ser svært aktuelle ut!
Det skal bli :). Men må faktisk bestille da Høie ikke kjente til noen butikk i Oslo som førte Frigg-dynene. Merkelig. Det kan ligge an til at jeg bestiller fra butikken det ble linket til tidligere i tråden og da rabattert med 30%.

Kanskje greit å kjøre Høie hele veien på samme måte som det er Naim som gjelder på hifi-siden :).

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Jeg slengte en mail til Høie for litt siden med noen spørsmål om dundynene deres og fikk i den forbindelse opplyst at Embla faktisk er den varmeste dynen de har. Den er ikke å finne på Høies egne websider og er kun i salg hos Jysk. I fall noen skulle være på utkikk etter varmest mulig dyne, med unntak av edderdun. Prisen er hyggelige 1750,- for 140X220.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Var og så på Embla idag. Lekker dyne. Det er imidlertid kommet en ny serie dyner fra Brekstad på Ørlandet (Høie altså). Disse heter Jotun, Idunn, Iris og Frigg på fabrikkens hjemmeside. PDF her;

http://hoie.no/uploads/dokumenter/Hoie_Brosjye_Dun Norge_NY.pdf

Jeg har studert på dyner en tid nå, og stusset på hvordan disse dynene på Jysk passet med dynene på hjemmesiden til Høie. De har nemlig forskjellige navn. Man finner ikke igjen Jysk sine navn på Høie sine hjemmesider. Jeg fant det ut idag, og det er at Jysk har sine egne navn på de samme dynene. Dette bekreftet også butikksjefen på Jysk til meg idag. Hun sa at Jysk som kjede har en særskilt avtale med Høie om nettopp dette med navn.

Jysk sin dyreste Høie-dyne er Tor til 2999,-. Denne har 800g 100% dun fra moskusand (som iflg Høie har egenskaper tilnærmet edderdun), bomullsbatista trekk, er kassettsydd med kanalvegger, bæreevne på 11 og kommer med 10 års garanti. Frigg-dyna tas ikke inn av Jysk.

Denne Tor-dyna heter faktisk Iris fra fabrikk (ser den i linken over), og hos andre forhandlere, men det er samme dyna. Eneste forskjell er at Tor lages for Jysk med eget navn, mens Iris er navnet hos andre forhandlere.

http://hoie.no/produkt/456/hoie-iris.aspx

Iris-dyna har en veil pris på 3990,- hos andre forhandlere, 2999,- hos Jysk (Tor). En ekstra gladmelding er at akkurat nå (t.o.m. i morgen!!) er det halv pris på denne dyna, kr.1500,-!

Som tilfeldighetene ville ha det så kjøpte jeg en Tor 50x70 pute (ekvivalent med Iris i Høie-katalogen) for noen dager siden. Nedsatt fra 800,- til 550,- disse dagene før jul. Jeg har brukt den noen netter, og den er supergod! Gir rikelig med støtte, men er så smooth og floffy at det er som å sove på en sky.

Inspirert av den deilige puta oppdaget jeg at Tor (=Iris) dyne var halv pris idag og i morgen, så jeg stakk like godt ut og kjøpte to stk dyner jeg, og en pute til. Får bruke de til julegave til kona (unntatt min dyne da), så får ikke prøvd dyna før i morgen kveld. Men den er temmelig nær opp til Frigg, til en fjerdedel av prisen akkurat nå, så selv om det vil vise seg at Frigg er det man burde ha hatt, så er det kjekt med en ekstra dyne de dagene man har dyner på vask (2-3 ganger i året sier butikksjefen på Jysk her i byen).

Så slik gikk dynehistorien så langt… selv om budsjettrommet var mye høyere (Høiere) så ser det ut som om man får bortimot helt optimal dyne for svært lite penger noen ganger, og da så jeg ikke noen grunn til å bruke mer i denne omgangen. Så får det heller bli noen deilige sengesett :)

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Jeg kjøpte Høie Frigg dyna og det ble en dyrere affære til rundt 4000 NOK per stk, men jeg er meget godt fornøyd med dynene. Men nå var ikke forrige dyne av high-end kvalitet så jeg har ikke mye å sammenlikne med. Kan i alle fall ha det betydelig kaldere på soverommet om ikke akkurat minusgrader og topplue som enkelte her opererer med (det blir vel for spesielt interesserte :)). 220 cm gir jo også ekstra komfort.

Jysk Tor pute er absolutt fristende.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
4k var da en god pris. Den koster vel over 6k veil? Det er nok en bedre dyne enn Tor/Iris, med en bæreevne på 14 og 100% dun av hvit gås. Uansett er jeg glad for å høre at dere er meget godt fornøyde, satser da på at våre Tor-dyner også blir tilfredsstillende. Jeg tok sjansen på Tor til prisen, så får det heller bli Frigg når disse er klar for nye oppdrag.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Passer meg ypperlig med denne Høie-tråden. Ettersom jeg har funnet behovet for ny dyne etter mange kalde netter (har en god Høie fra før), slapp jeg hele feltundersøkelsen selv og har gitt kona juleønske om en Embla. Takk for hjelpen :D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Vidar P skrev:
4k var da en god pris. Den koster vel over 6k veil? Det er nok en bedre dyne enn Tor/Iris, med en bæreevne på 14 og 100% dun av hvit gås. Uansett er jeg glad for å høre at dere er meget godt fornøyde, satser da på at våre Tor-dyner også blir tilfredsstillende. Jeg tok sjansen på Tor til prisen, så får det heller bli Frigg når disse er klar for nye oppdrag.
Halv pris på Tordynen, får stikke innom jysk å plukke opp en. Flott tips! Spare til Edderdunsdyne, Må innrømme at det sitter laaaangt inne og bla opp 40000 for en dyne uansett hvor mange timer man er under :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
MaKi skrev:
Passer meg ypperlig med denne Høie-tråden. Ettersom jeg har funnet behovet for ny dyne etter mange kalde netter (har en god Høie fra før), slapp jeg hele feltundersøkelsen selv og har gitt kona juleønske om en Embla. Takk for hjelpen  :D
Bare et sånt apropos; Embla er på salg også idag og i morgen til 1500,- (veil 2699,- husker jeg ikke feil). Butikksjefen på Jysk sa idag at de knapt selger Embla lengre, de får så gode tilbakemeldinger på de nye dynene (Tor) til omlag samme pris, og de mener den er bedre, så de anbefaler den istedet. Men jeg vet ikke, bare noe jeg hørte..

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Den ferske kunnskap er viderebragt fru Ki :) Takker igjen.

Vidar P skrev:
MaKi skrev:
Passer meg ypperlig med denne Høie-tråden. Ettersom jeg har funnet behovet for ny dyne etter mange kalde netter (har en god Høie fra før), slapp jeg hele feltundersøkelsen selv og har gitt kona juleønske om en Embla. Takk for hjelpen :D
Bare et sånt apropos; Embla er på salg også idag og i morgen til 1500,- (veil 2699,- husker jeg ikke feil). Butikksjefen på Jysk sa idag at de knapt selger Embla lengre, de får så gode tilbakemeldinger på de nye dynene (Tor) til omlag samme pris, og de mener den er bedre, så de anbefaler den istedet. Men jeg vet ikke, bare noe jeg hørte..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ser ut som om Embla er gått ut av produksjon også nå, finner ikke igjen noen liknende på hjemmesidene til Høie.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Slikleis, ja. Men, tror ikke jeg så den der heller her om dagen. Sikker på at den lå der tidligere og ikke bare hos Jysk hvis dette var en "Jysk-modell"?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, jeg mener at dyna lå der tidligere i høst. Puta ligger der fortsatt.

Klarte ikke å vente, så kona har åpnet julegaven sin allerede (får flere i morgen da). Så nå sitter jeg her med Høie Tor dyner og puter i sofaen, og det er lekre produkter! Laget på Brekstad ytterst i Trondheimsfjorden. Så får man bare håpe at den ekstra komforten, lunheten og varmen medfører gunstige sideeffekter i kveld :) :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
;) Vi klarer akkurat å holde oss til morgenen på julaften, vi. Da pakker vi opp hver vår som vi har glede av hele dagen (gjerne tøfler eller noe slikt) i tillegg til nissen som har hengt strømpe i trappa i løpet av natten, og som da inneholder godis, samt Grammophone, Digital Photographer, HiFi News el. Man blir aldri voksen når det kommer til pakke-gleder.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.375
Sted
Holmestrand
65finger skrev:
Vidar P skrev:
Halv pris på Tordynen, får stikke innom jysk å plukke opp en. Flott tips! Spare til Edderdunsdyne, Må innrømme at det sitter laaaangt inne og bla opp 40000 for en dyne uansett hvor mange timer man er under :)
var innom hos Poulsen på Majorstua forrige dagen. De hadde nedsatt til snaue 25. Halv pris, men likevel ganske pent...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.375
Sted
Holmestrand
Dessverre, det fikk jeg ikke med meg i farta. Kona er allergisk, så det er ikke aktuelt, og da er det jo heller ikke så interessant.
:)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
En stk. Embla hentes i ettermiddag. Jysk-damen nevnte på telefonen at det ble en smakssak om man velger Embla eller Tor. Embla er tolags med gåsedun, Tor er ettlags og luftig, med moskus. Får kjenne på de, men har en følelse av at det blir Embla.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Slet veldig igår med å bestemme meg mellom Embla og Tor, men endte til slutt opp med Tor. Og for en dyne! Ufattelig luftig, langt varmere enn forventet og utrolig komfortabel. 1750,- for 220 lengde, ett røverkjøp, intet mindre!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
MaKi skrev:
Slet veldig igår med å bestemme meg mellom Embla og Tor, men endte til slutt opp med Tor. Og for en dyne! Ufattelig luftig, langt varmere enn forventet og utrolig komfortabel. 1750,- for 220 lengde, ett røverkjøp, intet mindre!
Helt enig, fabelaktig dyne. Kona er også storbegeistret. Den "knirket" litt i batistaen første par netter, men det gav seg. Etter noen netter ble den enda luftigere enn ny, og nå er det bare ren fryd for en sjokkerende lav pris.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kjøpte rutesydd dyne fra Bygstad Dun "white mongolian muscovy" 220 på salg fra 6590 til 2900. Gleder meg til å stupe ned i røysa :D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Vidar P skrev:
Da får du det nok fredelig på natta, fordi muskovy-anda er også kjent som "the quackless duck". Men mongolsk gitt… den hører jo kun til på det amerikanske kontinentet iflg wiki.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muscovy_Duck
Juks og fanteri :mad: Får håpe den varmer skroget, drukner under den, 1100gram. Kjøpte 2 stk, en til en bror som sutrer over kulden :)

Topp Bunn