Selvsagt ikke.Den mest avanserte teknologien tenderer å vinne over dårligere teknologi. Sett man sammen sammensatte plattformer i et samvirke, så vil den også dominere slagmarken. På mange måter en beskrivelse av hvorfor vesten ble så militært dominerende i verden.Ser ut som flyet ikke er helt ubrukelig allikevel.
https://www.tu.no/artikler/f-35-herjet-pa-storovelse-med-15-1-kill-rate/376320
Norske politikere fra Høyre og AP kansellere en våpenavtale med USA og heller se mot Skandinavia og/eller Europa... Skjer ikke. Aldri! Helvete må islegges.Siden USA ikke lenger kan regnes som en pålitelig alliert, og har en leder med sterkere bånd til Moskva enn til sitt eget land, og tydelig har vist at han selger seg til høystbydende i enhver situasjon, så kan man ikke lenger stole på USAs støtte i en konflikt eller krisesituasjon.
Dette bør Norge ta konsekvensene av og kansellere bestillingen av amerikanske jagerfly. Vi kan ikke risikere å havne i en situasjon der utpressing og moskvatro usa-ledelse vil la oss i stikken om dagsformen til store leder er dårlig.
Det finnes mye bedre og tryggere alternativer tross alt.
http://www.eurofighter.com/the-aircraft
F-35 flyr 100 000 flytimer uten å krasj. Kanskje en dårlig nyhet?Nok et godt argument for å skrote innkjøpet av denne udugelige kalkunen av et flykrasj.
http://www.scientificamerican.com/a...e-f-35-lockheed-martins-joint-strike-fighter/
The F-35 was billed as a fighter jet that could do almost everything the U.S. military desired but has turned out to be one of the greatest boondoggles in recent military purchasing history
---
Vel. T34 vs Tiger II noen? Tilstrekkelig monn, og evnen til å håndtere logistikk og vedlikehold er vel nøkkelen her.Men historien viser gang på gang at den som har det mest avanserte utstyret i tilstrekkelig monn vinner, og mange ganger overlegent.
Kvantitet er også en kvalitet...Vel. T34 vs Tiger II noen?
Det var den, og en av hovedårsaken var at den ikke var så avansert. Det gjorde bare det den skulle på en måte som lot seg vedlikeholde, og til en pris og kompleksitet som gjorde at den lot seg anskaffe og produsere i store mengder. Dette har ikke nødvendigvis noen relevans til F35, jeg ville bare problematisere påstanden om at den med de mest avanserte våpnene i tilstrekkelig monn vinner. Hva hvis det mest avanserte er så avansert og dyrt at du ikke klarer å få det i luften/på veien i tilstrekkelig monn, eller ikke makter å vedlikeholde det? Erfaringene fra norske forsvarsanskaffelser gjennom historien virker ikke 100% beroligende på akkurat dette punktet.....Kvantitet er også en kvalitet...Vel. T34 vs Tiger II noen?
Nå var forsåvidt T34 en av de beste tanksene når den kom,
Ja, jeg tror nok mye av kritikken mot dette flyet skyldes penismisunnelse.F35 - Luftforsvarets nye penisforlenger, - erstatter alt fra hærens tanks og kanoner, ubåter, korvetter, helikoptre etc etc . The universal solution...
Det stemmer at vi satser mer enn før på forsvar. Målet er å komme opp på 2 % av bnp. Når man svekker forsvaret når trusselnivået går ned, kan man ensten ikke la være å øke når det går opp. Særlig når vår viktigste allierte har en uberegnelig president.Kritikken består nok utvilsom i all hovedsak i en vanvittig og tilynelatende ukontrollerbar pris, et politisk og militært prestisjeprosjekt som går på bekostning av både forsvaret og resten av nasjonaløkonomien.... De lærde strides fortsatt, om det virkelig var denne flygende kombinasjonen av tanks og supercomputer vi egentlig trengte..
Dyrt! Men tror dette blir bra. Snakket med en pilot som er med i prosjektet - han sa ikke mye, men var veldig positiv til flyet og gledet seg til det dukker opp på en norsk rullebane. Litt som om han ventet på at en Porsche Porsche 918 Spyder skulle dukke opp i garasjen...I testkamper med andre allierte flytyper har F35 vært så overlegen at de andre ofte ikke har skjønt at angrepet har startet før de er slått ut.
Mye av kritikken mot F-35 skyldes stor åpenhet under testfasen. Test handler om å finne feil og svakheter, og det har man funnet og utbedret. I følge de norske tespilotene som har vært med på dette, er det nå langt mindre problemerr med disse flyene enn det var med F-16 da de kom. I følge pilotene er det mye bagateller som er blåst sstort opp i mediene, mens helheten har vært over all forventning. Mye av kritikken har også kommet fra gamle forsvarstopper, som gjerne forsvarer den virkeligheten de levde under, og kritiserer utfasing av områder som var viktige en gang.
Ut fra servicetid er vel 10% operativ tjeneste optimistisk. Det er vel mellom 40 og 50 timer service per time i luften som er normalen på modellen.Jeg har ikke så klippefast tro på at denne saken ender opp bedre enn fregattsaken, eller helikoperne og frykter dette bare blir et skamdyrt bomkjøp der kanskje 10% er operative til en hver tid, med resten er på verksted for oppgradering, eller satt på lager siden det er for dyrt og komplisert å faktisk fly dem.
Selvsagt umulig for meg å dømme, men jeg er litt skeptisk til om det går så mye bedre denne gangen.
Nettopp.Ut fra servicetid er vel 10% operativ tjeneste optimistisk. Det er vel mellom 40 og 50 timer service per time i luften som er normalen på modellen.Jeg har ikke så klippefast tro på at denne saken ender opp bedre enn fregattsaken, eller helikoperne og frykter dette bare blir et skamdyrt bomkjøp der kanskje 10% er operative til en hver tid, med resten er på verksted for oppgradering, eller satt på lager siden det er for dyrt og komplisert å faktisk fly dem.
Selvsagt umulig for meg å dømme, men jeg er litt skeptisk til om det går så mye bedre denne gangen.