Noen har muligens tenkt i disse baner allerede.
Mange har åpenbart tenkt på dette, lenge og på begge sider. Noen er optimister, noen er pessimister, noen et sted innimellom, for hver sin side. Hvem som har rett finner vi forhåpentligvis aldri ut av.
62 stk finske F/A-18 med AMRAAM luft til luft-missiler og AGM-154/158 luft til bakke-missiler er noe. 52 norske F-35 med AMRAAM og JSM er noe. 70 svenske Gripen med Meteor-missiler er også noe. Om Finland ender opp med å kjøpe 64 nye F-35 eller 72 F/A-18E/F/G er det ikke så rent lite, det heller. Det er ikke helt trivielt å fly en Tupolev gjennom alt det.
Alt det der og mer til er noe, men spørsmålet er ikke om det er, eller ikke er, trivielt å fly en Tupolev gjennom det. Spørsmålet er, etter min mening, først og fremst hva slags scenario vi snakker om. Som nevnt før er det eneste scenariet hvor jeg kan se for meg (akkurat nå) et Russisk angrep, et der Russland føler seg eksistensielt truet på et eller annet nivå. Det finnes et utall andre scenarier hvor Russland har mindre og mer avgrensede militære mål (se f.eks Tore Nyhamars "
Three Future Scenarios for Nordic Military Operations" for FFI), men jeg tror risikoen i alle de jeg har lest er for stor i forhold til hva Russland kan tjene på slike operasjoner.
Gitt en eksistensiell trussel, reell eller ei, vil et Russland under Putin (eller en samme sosiopatiske gate) neppe ha noen sperrer i forhold til tap av liv eller ødeleggelser av miljø og sivil infrastruktur. Med verdens største arsenal av ballistiske og krysser-missiler (non-nuclear anti-access og area denial) og manglende luftvernkapasitet på nordisk side er veien svært åpen for Russland til å sette ut nordiske flyplasser og rullebaner, jernbane, havner og annen kritisk infrastruktur. De nordiske flyvåpen er trolig minst like kapable som det russiske fly vs fly, men har et lavt antall fly og disse vil uansett ikke kunne operere uten rullebaner og relatert infrastruktur. Russland på sin side har et formidabelt luftvern langs hele grensen, bestående av store mengder kort, medium og long-range bakke-til-luft batterier.
Jeg kunne utbrodert over en side eller to til, men jeg kjenner det er leggetid (defekt døgnrytme) og dessuten er det jo bare tankespinn. Dyne 1, tastatur 0.
Memo til Ivan: Akkurat den planen der kan du glemme.
Selvtillit er en fin ting, men alt med måte og den der er litt vel tøff i trynet.