Diverse Dyrt å være HiFi interessert.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vel, de startet ingen hifirevolusjon i en garasje, det er helt sikkert. Det var flaks, god forretningsteft og stjålne ideer som ga dem innpass på et jomfruelig marked. De holdt dessuten på å knekkes av Big Blue. Benz startet også i en garasje...
    Det er sant, men de startet i det små. Og man trenger jo ikke finne opp _alt_ fra grunnen av. Hjulet og strøm er tross alt funnet opp fra før ;)

Ståle Kornberg

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    12
    Sted
    Grua
    Torget vurderinger
    0
    Jeg leser at Bryston er på god vei til å gå konkurs. Jeg søkte litt på Bryston og ble ganske sjokka over hva folk nå skriver. Service og oppfølgning til eksisterende kunder er under enhver kritikk og kvaliteten på produktene som nå lages defineres som crap. Bryston fra Canada var for meg et bunnsolid merke som leverte kvalitet. Den tidligere sjefen ble funnet død i senga og etter litt tid var Bryston tatt over av Axiom, produksjonen lagt ned og flyttet til samme lokasjon hvor Axiom høyttalere produseres. Tror dette var på slutten av 2020.

Her er hva en fyr skriver nå i september 2024 etter å ha brukt ca 110.000,- på forsterker og hodetelefonforsterker. Her er et utdrag:
    The BHA-1 came first, and it sounded great. But there is no longer a brushed finish or engraved logo. Just plain flat finish with the Bryston logo now painted on. They also don't even bother to put white paint in the slots of the knobs.
    I'm not sure where they have their cases made now, but one of the feet was at least 1/4" higher than the others, so it rocked substantially on any flat surface. The green power light also has a cheap thin disc of plastic over it, and had a flaw in it, so only about 3/4 of the light shone through. And on the bottom, which according to Bryston is part of the new building process, there's a hex shaped indent/cut mark about 1/2" across almost through the case.
    The dealer contacted Bryston and they said to use it in the meantime while they build me another.

Ny BHA-1 ankommer kunden:
    The replacement BHA-1 came and it looked much better. Although still no brushed finish or engraving, at least it sat flatter and all of the green light worked. I hooked it up to test with my headphones, and the right channel was considerably louder than the left! I checked it with both headphones and different cables to make sure. Checking their test numbers, they only wrote down 2 watts/2 watts for power output. If they had actually checked, the problem would've been found.
    James Tanner has known for over 2 months about my complaint of the faceplate not being brushed finish or engraved, and said they would take new photos for the website. Nothing yet.

Når kunden mottar et såkalt high-end produkt og det første du må gjøre er å finne noen biter av papp å brette og sette under 3 av 4 bein for å få produktet til å stå stødig, så vet man ikke om skal le eller gråte.
    I tiden rundt at Axiom overtok merket var sjefen i Axiom ute i media og gjorde en rekke intervjuer. I ett av dem sier han en del om den fantastiske kvalitetskontrollen på Bryston produktene etter at produksjonen ble flyttet. Det er det som kalles crap-talk og akkurat det finner du mye av i high-end audio.
    hei nå er jeg spent på hvordan info du har når det gjelder Bryston jeg skal i skype møte med fabrikkens øvrige sjefer så jeg vil at du kan forklare det du skriver .
    Jeg jobber tett med Bryston å er importør av Bryston i Norden .
    ring meg på 91663120 å gi meg en god forklaring på dine påstander er du snill 👍
    hilsen Ståle Kornberg

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Usikker på hvilke innovasjoner som har kommet fra garasjeprodusenter og små aktører, nevn ett eksempel.
    Uten til at jeg sitter med hele oversikten så er det nok mange som har startet i det små. Apple og Microsoft er nevnt dog innen annet marked. Innen hifi kan vi nevne Klipsch. Bildet under er Paul Klipsch. Klipsch var bokstavelig talt en garasjeprodusent i starten og det var definitivt banebrytende den gangen.
    pwktinshedprintkb4.gif

Men når vi er innom Klipsch, så ser vi også at kommersialiseringen har tatt over. Som mange eldre Klipsch tilhengere har sagt, dersom Paul Klipsch så valgene som de har tatt senere tid så hadde han snudd seg i graven.

Å raffinere noe er ikke det samme som å innovere. Eksemplet ditt med klasse D, er en teknologi som er eldre enn støv, men var avhengig av komponenter som holdt mål før det kunne slippes på de store masser. Hadde forøvrig klasse D forsterker i bilen allerede i 97 og det er godt mulig at den hadde falt igjennom etter dagens krav, men jeg var svært fornøyd den gang.

Etter at Phillips, Sony og flere andre forlot skuta, sitter vi kanskje igjen med Apple som en av de få innovatørene.
    Selvsagt er det innovasjon og foredle klasse D fra noe elendig til noe svært bra! Uansett var poenget at utviklingen eller kvalitet der har kommet fra små aktører som Hypex og Purifi med Bruno Putzeys som den viktigste bidragsyteren. Ikke fra store produsenter.
    Gir heller ikke mening og snakke om innovasjon innenfor et fiktivt High End marked, om noen har vært villig til å betale for cutting edge, har det gjerne vært proffene. Det lille kollektivet av amatører som mener de driver high end, består for det meste av drømmere og romantikere og har ikke råd eller et reelt ønske om å finansiere utvikling.
    Ikke sikkert "proffene" vet så mye som du tenker. Jeg er i alle fall ikke imponert av det som kommer fra den kanten. Men det er definitivt vanskelig å slå igjennom som liten aktør. Allikevel er det slik det har startet for de aller fleste. Noen når gjennom nåløyet.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Jeg tror ikke man skal undervurdere alle de studier som Harman har støttet/lagt til rette for/gjort selv. For det er nettopp de større firma som har finansielle muskler til å drive med nettopp slike ting som hele markedet kan dra nytte av.
    Viktig å huske at de aller fleste høyttaler-produsenter idag gjerne står på skuldrene av disse resulatene, og dermed kan ha kunnskap til å lage knallgode høyttalere.

Selvsagt så kan kanskje du som bransjeaktør innen akustikk-produkter, være glad for at ikke alle haifai-høyttaler-produsenter har fulgt like godt med da. 🤭
    Egentlig så og si ingenting nytt sammenlignet med studier som har vært gjort tidligere. Men Harman har vært flinke å få budskapet ut. Så andre merker har da sett viktigheten av f.eks jevne målinger on og off-axis. Men strengt tatt har det vært miljøer som forsto det svært godt mange tiår tidligere og som hadde IMO bedre forståelse av andre områder. God kunnskap tilhører ofte en liten gruppe slik jeg ser det.

De store aktørene pøser ut i stor grad de samme høyttalerdesignet med ny drakt (les finish), og med de samme svakhetene. Eller de bare relansere en tidligere modell. Legger på glansende reklame, får nye tester og det er gjerne nok.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    De fleste som har lyttet til svært mye, er jo forresten i stor grad enig om hvilke anlegg som låter totalt sett best. Og hva er det? Jo, det er DIY anlegg utført av enkelte. Det i seg selv burde jo ringe noen bjeller i hvor dyktig de store aktørene egentlig er.

Og har man besøkt mange messer er det IMO som regel mindre aktører som har gjort noe annerledes som oppnår best lyd. Og noen av disse har slått igjennom og blitt større.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Uten til at jeg sitter med hele oversikten så er det nok mange som har startet i det små. Apple og Microsoft er nevnt dog innen annet marked. Innen hifi kan vi nevne Klipsch. Bildet under er Paul Klipsch. Klipsch var bokstavelig talt en garasjeprodusent i starten og det var definitivt banebrytende den gangen.
    Vis vedlegget 1067935

Men når vi er innom Klipsch, så ser vi også at kommersialiseringen har tatt over. Som mange eldre Klipsch tilhengere har sagt, dersom Paul Klipsch så valgene som de har tatt senere tid så hadde han snudd seg i graven.

Selvsagt er det innovasjon og foredle klasse D fra noe elendig til noe svært bra! Uansett var poenget at utviklingen eller kvalitet der har kommet fra små aktører som Hypex og Purifi med Bruno Putzeys som den viktigste bidragsyteren. Ikke fra store produsenter.

Ikke sikkert "proffene" vet så mye som du tenker. Jeg er i alle fall ikke imponert av det som kommer fra den kanten. Men det er definitivt vanskelig å slå igjennom som liten aktør. Allikevel er det slik det har startet for de aller fleste. Noen når gjennom nåløyet.
    Ja, du kan selvfølgelig vinne debatten ved å flytte målposten, ved å gå inn i teknologiens barndom vil du finne mange enstøinger med gode ideer som setter sine spor. Og Putzey jobbet 10 år i Phillips labaratorier, utvilsomt både tegn på at mannen kan sitt fag og at han hadde noe fortrinn når han søkte ut på egenhånd.

@Hønndjevelen nevnte SME, som allerede var en bedrift som var dypt inne i finmekanikk, ikke stort sprang til arm? Noen revolusjon kom de heller ikke med, men har overlevd på gamle menns drømmer fra ungdommen.

Men slik jeg leser deg, er det fortsatt rom for autodidakte drømmere å sette sine spor i hifi-historien. Jepp, vi har støvsugerselgere fra Danmark som har klart å livnære seg av hobbyen og vi har et par røvere her som forsøker å vise at de gjør hjulet rundere. Etter mitt syn er de bare overflødige og symptom på alt som er galt. Særlig når de innbiller seg at de forstår mer enn proffene.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.345
    Jeg har ikke spurt foreldrene om dette, — men godt mulig jeg selv ble startet i en garasje. I hvertfall er det nærliggende å tro at en bil var involvert. Suksess, — det er det i hvertfall! 🥳

I denne posten min gjenstår det nå å finne å sammenheng med revolusjoner og hifi... Tiden er nå moden for å utføre det viktigste i musikk, lage en pause. Kanskje dukker det opp en sammenheng mens man venter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.739
    Torget vurderinger
    23
    Merkelig hvordan noen nærmest tror at grom hifi bare tyter ut av en stor fabrikk etter at man trykker på en knapp..... slik er det da ikke (ihvertfall inntil nå) - det begynner gjerne gode ideer som unfanges av PERSONER med variabel grad av utdannelse, fartstid og genialitet, deretter er det selvsagt i varierende grad en suksess avhengig av hvordan det tas videre og profesjonaliseres. Enkelte produkter krever vesentlig industrialisering, andre ikke.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.044
    Sted
    Oslo
    Jeg driter langt i om HiFi eller epler eller Amazon blei starta i en garasje.
    God rock'n'roll blei iallefall ofte starta i garasjer.
    Derav navnet garasje rock!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    hei nå er jeg spent på hvordan info du har når det gjelder Bryston jeg skal i skype møte med fabrikkens øvrige sjefer så jeg vil at du kan forklare det du skriver .
    Jeg jobber tett med Bryston å er importør av Bryston i Norden .
    ring meg på 91663120 å gi meg en god forklaring på dine påstander er du snill 👍
    hilsen Ståle Kornberg
    Hei,
    Jeg har ikke kommet med påstander. Jeg har bare sitert fra info som ligger på nettet. Og jeg tror neppe at folk dikter opp eventyrhistorier.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Et annet vesentlig poeng. Flere kjente drivere, forsterkerteknologi eller annen elektronikk er ikke utviklet av merkene selv. De har innleid hjelp fra enten enkeltmannsforetak eller svært små bedrifter. F.eks står det en person bak designet og utviklingen av Genelec sin koaksialelement og B&W sin kjente mellomtone.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Bryston etter at Axiom overtok:
    Quality control has also been improved, mostly due to the work of Andrew Welker, chief engineer at Axiom Audio for over ten years, who now holds the title of Chief Product Officer, both for Bryston and Axiom Audio. Basically, he oversees how every product at the joint manufacturing facility gets made.
    According to Welker, when I talked to him about quality control, the systems he has in place guarantee that any product that goes out the door will meet or exceed Bryston’s published specifications.

Kanskje Ståle Kornberg kan forklare hvorfor det er så himla stor forskjell i hva som kommuniseres ut fra firmaet og hva kundene opplever av faktiske realiteter? En rekke uheldige omstendigheter?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.226
    Torget vurderinger
    1
    Innovasjonene kommer regelmessig, men av «revolusjoner» innenfor hifi siste 50 år, kommer jeg på bare 3, og de er alle basert på digital teknologi:
    -Digitalt lydutstyr til konsumenter (CD introdusert i 1983)
    -DSP, implementert i alt fra romkorreksjon til aktive delefiltre og PEQ.
    -Streaming, utstyr som gir tilgang til praktisk talt all musikk i verden, uten at du må kjøpe den.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Du har kanskje navn og kilde? Er det Genelcs MDC driver du sikter til?
    Jeg vet hvem det er ja og hatt direkte kontakt med vedkommende. Var heller ingen problem for meg å få noe utviklet og produsert gjennom han med en veldig liten investering. De elementene vil da ha vært produsert i Asia til svært lav kostpris.
    Ja, Genelec MDC og kevlar mellomtonen til B&W. Slikt er helt vanlig i bransjen.

Ståle Kornberg

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    12
    Sted
    Grua
    Torget vurderinger
    0
    Hei,
    Jeg har ikke kommet med påstander. Jeg har bare sitert fra info som ligger på nettet. Og jeg tror neppe at folk dikter opp eventyrhistorier.
    Det skjønner jeg da . Men du skriver tydeligvis uten å sjekke noen ting det synes jeg er rart !!.
    Men uansett så kommer ikke Bryston til å gå dukken da hadde jeg nok fått greie på det tror du ikke det ?.
    Men att en eller annen rundt i verden kan ha fått et problem så vet jeg at Bryston fikser slike problem lett . Eksempel : hadde du kjøpt en forsterker av meg å du hadde fått problem med den så hadde jeg sendt deg en vente Amp selvfølgelig .
    om du hadde kjøpt en brukt å den hadde røket så hadde du å fått en på vent .
    noen fordeler er det med 20 års garanti .
    Ganske mange andre butikker får du verken 20 års garanti eller vente Amp .
    men jeg tror alle produsenter har en eller annen klage . Eller hva trur du ?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Det skjønner jeg da . Men du skriver tydeligvis uten å sjekke noen ting det synes jeg er rart !!.
    Men uansett så kommer ikke Bryston til å gå dukken da hadde jeg nok fått greie på det tror du ikke det ?.
    Men att en eller annen rundt i verden kan ha fått et problem så vet jeg at Bryston fikser slike problem lett . Eksempel : hadde du kjøpt en forsterker av meg å du hadde fått problem med den så hadde jeg sendt deg en vente Amp selvfølgelig .
    om du hadde kjøpt en brukt å den hadde røket så hadde du å fått en på vent .
    noen fordeler er det med 20 års garanti .
    Ganske mange andre butikker får du verken 20 års garanti eller vente Amp .
    men jeg tror alle produsenter har en eller annen klage . Eller hva trur du ?
    Jeg vet bare at Bryston anno 2024 har vært totalt uaktuelt for meg å kjøpe. Jeg gidder ikke forholde meg til den type firmaer.

Ståle Kornberg

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    12
    Sted
    Grua
    Torget vurderinger
    0
    Bryston etter at Axiom overtok:
    Quality control has also been improved, mostly due to the work of Andrew Welker, chief engineer at Axiom Audio for over ten years, who now holds the title of Chief Product Officer, both for Bryston and Axiom Audio. Basically, he oversees how every product at the joint manufacturing facility gets made.
    According to Welker, when I talked to him about quality control, the systems he has in place guarantee that any product that goes out the door will meet or exceed Bryston’s published specifications.

Kanskje Ståle Kornberg kan forklare hvorfor det er så himla stor forskjell i hva som kommuniseres ut fra firmaet og hva kundene opplever av faktiske realiteter? En rekke uheldige omstendigheter?
    En ting er sikkert dette skal jeg følge opp 👍

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vet hvem det er ja og hatt direkte kontakt med vedkommende. Var heller ingen problem for meg å få noe utviklet og produsert gjennom han med en veldig liten investering. De elementene vil da ha vært produsert i Asia til svært lav kostpris.
    Ja, Genelec MDC og kevlar mellomtonen til B&W. Slikt er helt vanlig i bransjen.
    Fortsatt ingen navn eller kilde. Er dette en hemmelighet du har sverget på å ikke avsløre? Har han signert en NDA? Er det Mr Dickie tro?

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Fortsatt ingen navn eller kilde. Er dette en hemmelighet du har sverget på å ikke avsløre? Har han signert en NDA?
    Selvsagt er det skrevet en NDA. Så navn kan jeg ikke dele.

Et annet eksempel. Det er gjerne enkeltpersoner som har spesialisert seg på delefilter. Og disse utvikler for flere store aktører. Hvem som helst kan selvsagt leie deres tjenester.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selvsagt er det skrevet en NDA. Så navn kan jeg ikke dele.

Et annet eksempel. Det er gjerne enkeltpersoner som har spesialisert seg på delefilter. Og disse utvikler for flere store aktører. Hvem som helst kan selvsagt leie deres tjenester.
    Men du har jo vært spesifikk nok til å avsløre hvilke to han har vært innvolvert med, skal vel ikke så mye til for å finne ham nå? Være forsiktig med å dele hemmeligheter med deg...😂

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Antall liker
    5.699
    Torget vurderinger
    1
    Hadde et par høyttalere som var utviklet i en garasje av Mr. Spencer Hughes. Han kalte opp høyttalerne etter seg selv og sin kone Doris.
    Slik ble Spendor BC1 født.....

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Polen
    Usikker på hvilke innovasjoner som har kommet fra garasjeprodusenter og små aktører, nevn ett eksempel.

Å raffinere noe er ikke det samme som å innovere. Eksemplet ditt med klasse D, er en teknologi som er eldre enn støv, men var avhengig av komponenter som holdt mål før det kunne slippes på de store masser. Hadde forøvrig klasse D forsterker i bilen allerede i 97 og det er godt mulig at den hadde falt igjennom etter dagens krav, men jeg var svært fornøyd den gang.

Etter at Phillips, Sony og flere andre forlot skuta, sitter vi kanskje igjen med Apple som en av de få innovatørene.

Gir heller ikke mening og snakke om innovasjon innenfor et fiktivt High End marked, om noen har vært villig til å betale for cutting edge, har det gjerne vært proffene. Det lille kollektivet av amatører som mener de driver high end, består for det meste av drømmere og romantikere og har ikke råd eller et reelt ønske om å finansiere utvikling.
    Nye løsninger fra liten aktør:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.503
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hadde et par høyttalere som var utviklet i en garasje av Mr. Spencer Hughes. Han kalte opp høyttalerne etter seg selv og sin kone Doris.
    Slik ble Spendor BC1 født.....
    Vel, den baserte seg vel på noe han var med å lage på BBC? På lisens?

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Polen
    Nei, det var sarkasme! Når man har noe så komplekst og inngripende som multikanal, kan du banne på at noe ønsker å gjøre hverdagen enklere for menigmann.
    Ikke at det er noe galt i det, eller? Uansett er det et forsøk på å tilby en bedre lytteopplevelse enn stereo, fra en liten aktør bestående av ingeniører og proffe lydfolk, ikke drømmere med loddebolt på kjøkkenbenken.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.752
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, ryddet litt i tråden og slettet et par innlegg. Beklager dersom det ikke føles greit.
    Ønsker at bransjeaktører opptrer noe varsomt og ikke bryter noen av av reglene vi har her på HFS. Å henge ut andre produkter samtidig som det er undertoner om å fronte interesse til egen virksomhet synes vi ikke så veldig særlig om.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Håndverkere er gode i faget sitt, men de er ikke gode innkjøpere.
    Det synes jeg var en drøy påstand.
    Driver man ett enmannsforetak er det ikke mye prosenter å få hos grossistene. En vanlig mann får det jo nesten like billig. Det er grossistene som styrer showet. Kjenner en som jobber hos xx som skulle gi pris på datakabler til en kunde. Han gikk så lavt han turde men fikk ikke ordren. Da det kom spørsmål fra ledelsen om tilbudet kom det seff frem at vedkommende ikke hadde blitt informert at det fantes flere priskalkyler som bare "noen" visste om.😳

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke at det er noe galt i det, eller? Uansett er det et forsøk på å tilby en bedre lytteopplevelse enn stereo, fra en liten aktør bestående av ingeniører og proffe lydfolk, ikke drømmere med loddebolt på kjøkkenbenken.
    Ikke noe galt i det nei! Har du lyttet på dem, noe du vurderer?

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Polen
    Ikke noe galt i det nei! Har du lyttet på dem, noe du vurderer?
    De er vel fremdeles i en tidlig fase, så ikke helt enkelt å få en prøvelytt. Og prisen for en enkel pakke kommer visst på friske 9000 pund pluss moms, så ørlite utenfor budsjett. Guy Fletcher (keyboard, tekniker, produsent for Dire Straits, Knopfler, m.fl.) er involvert i dette, så med erfaringer fra tunge studioer (inkl. flerkanalsmiksing) burde det ligge til rette for spennende produkter. Kan en plutselig få omsluttende god lyd uten å måtte trekke høyttalerne to meter ut på gulvet eller installere et komplekst flerhøyttaleroppsett, hadde jo absolutt det vært moro.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det synes jeg var en drøy påstand.
    Driver man ett enmannsforetak er det ikke mye prosenter å få hos grossistene. En vanlig mann får det jo nesten like billig. Det er grossistene som styrer showet. Kjenner en som jobber hos xx som skulle gi pris på datakabler til en kunde. Han gikk så lavt han turde men fikk ikke ordren. Da det kom spørsmål fra ledelsen om tilbudet kom det seff frem at vedkommende ikke hadde blitt informert at det fantes flere priskalkyler som bare "noen" visste om.😳
    innkjøper er et fag akkurat som rørlegging er, så da kan man like så godt si at innkjøpere er gode rørleggere da..

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.850
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva er poenget i tråden egentlig? Uansett interesser så drømmer en ofte om det som ligger over ens lommebok. Da får det forbli en drøm. Heldigvis så finnes det mer budsjettvennlige produkter. Synes ofte slike tråder ender opp i misjonering av egne meninger/tankesett/produkter….

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    innkjøper er et fag akkurat som rørlegging er, så da kan man like så godt si at innkjøpere er gode rørleggere da..
    Trodde du mente at rørleggere/elektrikere var dårlige innkjøpere. Det kan ikke være særlig mange mindre firma som har egen innkjøper.
    Men har vel forstått såpass at du er en innkjøper..

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva er poenget i tråden egentlig? Uansett interesser så drømmer en ofte om det som ligger over ens lommebok. Da får det forbli en drøm. Heldigvis så finnes det mer budsjettvennlige produkter. Synes ofte slike tråder ender opp i misjonering av egne meninger/tankesett/produkter….
    Tråden handler om hvor dyrt det har blitt med hifi. Så blir det litt frem og tilbake og noen sidespor.

Men det virker som det er en viss konsensus om at hifi ikke trenger være dyrt og at man ikke behøver å la luksus- eller ekstremsegmentet være toneangivende for god lyd.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Holmestrand
    Ganske vanlig at håndtverkerne IKKE godtar at kunden har eget materiell. For obvious reasons; sikkerhet, fortjeneste og dokumentasjonskrav som installatøren må følge.
    Det er vel bare fortjeneste som er reelt der?
    Sikkerhet er dekt av materiellets godkjenning, like så dokumentasjon.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor ikke? Dette sier de om sitt produkt:

Verdens mest virkelighetstro lyd
    Opplev unik, virkelighetstro lyd fra én enhet. En spektakulær, filmatisk opplevelse som gir deg gåsehud: Filmkvelden blir aldri den samme igjen. Sett i kontakten, sett deg til rette og få gleden av et komplett hjemmekinoanlegg.

Dette må jo være genialt, i tillegg har man råd til å være skuffet. Betaler man 150k for noe tilsvarende føler man seg nesten forpliktet til å skryte av det, tross at man vet det bare er et eneste stort kompromiss.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn