Diverse Dyrt å være HiFi interessert.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    God elektronikk er mye billigere å produsere i dag. Men det er nok det motsatte med høyttalere fordi listen ligger høyere enn tidligere. Et par gamle høyttalere hadde super enkelt kabinett som var svært billig å produsere. Bare et solid kabinett gir helt andre priser.

Skulle vært interessant og sett hvor mye som gikk til markedsføring tidligere. Ville i utgangspunktet tro det er langt mer kostbart i dag.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Enig. Ofte en konsekvens av at Highend i våre dager produseres og distribueres i veldig små serier i Europa/US med dertil høyt kostnadsnivå.
    Med små serier må mye også kjøpes inn eksternt, hvilket fordyrer ytterligere.
    I Hi-Fiens gullalder ble selv toppmodellene produsert in-house i store serier, og kunne selges til spiselige priser.
    Etter å ha jobbet en hel sommer kunne jeg i 1981 kjøpe meg ny platespiller PL-L1000, toppmodellen til Pioneer. Tror den kostet 6000-ish. Et høyteknologisk vidunder. Spiller nydelig den dag i dag, riktignok etter en omfattende service.
    Det må være minst 10 år siden jeg her på sentralen tok til ordet for ønsket om en konsolidering i bransjen. Et ønske om store sterke selskaper som har finansielle muskler til produktutvikling på et dypere nivå, fremfor den evindelige sirkelen av småskala produsenter vi fortsatt ser i dag.

Se til elektronikkbransjen som lager bilde. Borte er alle disse som lagde premium Crt TV’er, som Loewe. Merket eksisterer, men er marginalisert. Med flat-Tv kom behovet for masse penger til produktutvikling. Selve panelene produseres i dag av ytterst få produsenter, men selv det å lage bildebehandlingskretser koster masse kronasjer. Markedet domineres i dag av 4-5 sterke aktører.
    Når vi alle drar nytte av noen store sterke aktører på Tv som lager gnistrende gode premium bilder til helt greie priser å betale, hvorfor skulle ikke det samme gjelde lyd?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    1
    Det må være minst 10 år siden jeg her på sentralen tok til ordet for ønsket om en konsolidering i bransjen. Et ønske om store sterke selskaper som har finansielle muskler til produktutvikling på et dypere nivå, fremfor den evindelige sirkelen av småskala produsenter vi fortsatt ser i dag.

Se til elektronikkbransjen som lager bilde. Borte er alle disse som lagde premium Crt TV’er, som Loewe. Merket eksisterer, men er marginalisert. Med flat-Tv kom behovet for masse penger til produktutvikling. Selve panelene produseres i dag av ytterst få produsenter, men selv det å lage bildebehandlingskretser koster masse kronasjer. Markedet domineres i dag av 4-5 sterke aktører.
    Når vi alle drar nytte av noen store sterke aktører på Tv som lager gnistrende gode premium bilder til helt greie priser å betale, hvorfor skulle ikke det samme gjelde lyd?

En TV står i et hvert hjem. High-end markedet er ikke stort nok til å være interessant for megaselskap. Dessuten er ekslusiviteten endel av pakka for folk som kjøper dyre ting. Er vanskelig å selge dyr hi-fi det står Technics eller Akai på, siden disse varemerkene er assosiert med masseprodukter.
    Markedet for middel- og lavere klasse hi-fi er borte. Ble erstattet av walkman, discman og mobiltelefoner med headset. I tillegg var det en økonomisk krise av episke dimensjoner i Japan på 90-tallet som gjorde at mange av de større elektronikkselskapene nå er borte eller bare en skygge av seg selv, og/eller driver med andre ting enn audio.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.044
    Sted
    Oslo
    På 80tallet kosta en 50watter fra Electrocompaniet en drøy brutto månedslønn
    Nå får du kjøpt Electrocompaniet AW 250R for omtrent en brutto månedslønn.
    Har HiFi virkelig blitt så mye dyrere, sammenlignet med lønnsnivå?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Vedr. diskusjonen om «high-end». Er det noen som kan definere high-end uten å stikke bakenden i været?

Poenget mitt er at det er en avsporing å trekke inn high-end i en diskusjon om hifi, er det ikke?

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror opplevelsen av at produsentene «oppgraderer» eksisterende produktserier ca hvert annet/tredje år, med et eller annet nytt markedsføringsord, og tilhørende prishopp på minst 30%, gjør at mange tenker at det blir dyrt. Ta feks Harbeth shl5. Kostet vel ca 25k og erstattet med shl5+ til 41k i 2015, mens dagens modell ligger på over 70k. Samme kabinett og elementer. Fantastiske høyttalere, men heftig økning i pris. Personlig synes jeg det er fascinerende å se hvordan bunnen på mange måter har falt ut av bruktmarkedet, samtidig som prisene øker så mye på nye produkter. Hvor lenge kan det vare før det gapet rett og slett er for stort?

arf66

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2024
    Antall liker
    129
    Sted
    Trondheim
    Lurte litt på dette med high-end. Er integrerte forsterkere high-end? Eller handler det mest om pris? Blomstrende språk i "reviews" på nettet? :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.548
    Her går lyset for damen hver gang jeg handler.
    Forstår jeg godt. Min kone kommer også op det røde felt p.g.a. penge forbrug på HiFi. På trods af delvis adskildt økonomi. Vi bor 20 m fra hverandre. Så generer mit HiFi hende ikke.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.548
    Investeringen nede i kjelleren i rene penger er en liten sum. Kanskje en halv mill fordelt på 15 år. Tiden omregnet i penger blir en god slump, men det har gitt stor og viktig glede under veis.
    Pyt det er jo NRK kroner og ikke mye værd 😂😉

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.342
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I motsetning til sydenturer, fyllekuler, kioskvarer, restaurantbesøk, selvvalgte allergier og annet flyktig, for ikke snakke om bil og båt som blir verdiløst og utslitt uten betydelig og regelmessig innsats (påkost), gir et forsiktig innkjøp av hifi og noen hundre plater varig og rimelig underholdning i årtier. PS Det er kostnader forbundet med det å leve.
    Alt kostar ikkje like mykje, men smakar heller ikkje likt. Eg har introdusert termen "affeksjonskoeffisienten", som er tilhøvet mellom det du betalar for ein gledeleg gjenstand eller sak, og kor mykje du brukar gjenstanden/saken. Har du ei hytte i Syden som kostar, lat oss seie 3 milllonar som brukast 3 veker, får du ein "dårleg" affeksjonskoeffisient. Om du derimot har eit stereoanlegg til ein million som spelast på 4 timar annankvar dag eller meir, er det ein "sunn" affeksjonskoeffisient. Men om du har kjøpt Haydn sine symfoniar komplett på vinyl for 250 kroner og ikkje er komen lenger enn til 8.symfoni etter 6 år, ligg du tynt an.

Facebook

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    882
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    1
    Ja elektriker og rørlegger er noen grådige svin, med høye avanser på sitt installasjonsmateriell. Det hele organisert slik at varene blir dyrest mulig for sluttbruker.
    Allikevel er det mange av disse håndverksbedriftene som sliter. Å være selvstendig næringsdrivende er ikke så enkelt som noen skal ha det til.
    Det er en drøy påstand du deler med deg. For min bransje sin del vil ofte en greit utstyrt servicemann ha en bil med verktøy og materiell som har en total verdi på god vei til å runde 1.000.000,-. Fortjenesten på materiell skal være med på å dekke inn førstnevnte kostnad. Og ikke minst skal du høste av servicepersonens kunnskap med minimum 4-6 års utdannelse. Alt dette skal også administreres, det koster også. Føler du at påstanden din fremdeles er riktig?

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    490
    Man skal ikke skrolle lenge på en forhandlers hjemmeside før man bikker 100 000 for en ny forsterker eller høyttaler . Røverkjøp finnes, men er nok langt mellom de.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.379
    Torget vurderinger
    12
    Ja elektriker og rørlegger er noen grådige svin, med høye avanser på sitt installasjonsmateriell. Det hele organisert slik at varene blir dyrest mulig for sluttbruker.
    Allikevel er det mange av disse håndverksbedriftene som sliter. Å være selvstendig næringsdrivende er ikke så enkelt som noen skal ha det til.
    De er grådige, men sliter med å tjene penger?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.226
    Torget vurderinger
    1
    Det er en drøy påstand du deler med deg. For min bransje sin del vil ofte en greit utstyrt servicemann ha en bil med verktøy og materiell som har en total verdi på god vei til å runde 1.000.000,-. Fortjenesten på materiell skal være med på å dekke inn førstnevnte kostnad. Og ikke minst skal du høste av servicepersonens kunnskap med minimum 4-6 års utdannelse. Alt dette skal også administreres, det koster også. Føler du at påstanden din fremdeles er riktig?
    Beklager, «grådige svin» må ikke tas bokstavelig. Det var ikke så vondt ment, som det var sagt. Noe som fremgår av hele avsnittet, når man leser forbi den første setningen.

Men jeg fastholder at elektro/rør bransjene har organisert seg slik at materiellet blir veldig kostbart for sluttbruker. Hver gang jeg har brukt elektriker i huset, til å legge opp stikkontakter og lyspunkter, så følges sammer mønster:
    Han kommer med tom bil, tar en befaring, blir borte par timer for å hente materiell hos sin faste leverandør, før han vender tilbake og gjør jobben. Så kommer spesifisert regning med timer, bilgodtgjørelse + medgått materiell med prosentpåslag.

Med bakgrunn fra egne innkjøp/kalkyler, er jeg nysgjerrig på hvordan andre driver sin business, så jeg undrer meg på hvorfor han ikke har materiellet med seg i bilen? Det er jo mye det samme materiellet (hvite installasjonskabel, stikkontkontakter, festemidler, o.l.) som brukes på hver jobb. Da kunne han kjøpe inn slikt i bulk, og spart seg kjøringen i tillegg.
    Men så viser det seg at han er «gift» med grossisten sin. De har utviklet en software som forenkler elektrikerens hverdag, med tilbudsskrivning, fakturering og regnskap. Til gjengjeld «må» elektrikeren handle alle varene på samme sted. Dette med lavere enhetspris blir nedprioritert, fordi påslaget i prosent utgjør høyere krone-fortjeneste, dess dyrere varen er i innkjøp. Hele systemet er altså rigget for å motvirke priskonkurranse på materiellet. Samme mønster med rørleggere.
    I motsetning til feks snekker/maler, hvor konkurransen i byggevarebransjen bidrar til rimeligere varer, og hvor sluttbruker har innsikt i markedet og kan være med å bestemme valg av kvalitet/prisnivå på feks maling og terrassebord.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.733
    Torget vurderinger
    23
    Rør- og elektrogrossister har sine installasjonskunder i et jerngrep.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har totalrenovert et hus og stått for materialer selv, da kan man sikre gode priser også betaler man håndverkeren for kompetanse og tidsbruken sin. Håndverkere er gode i faget sitt, men de er ikke gode innkjøpere.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Rør- og elektrogrossister har sine installasjonskunder i et jerngrep.
    En på jobben hadde planer om å kjøpe el-materiellet på Biltema og Elektrogrossisten og bestille montør for arbeidet. Men da avslo montøren jobben. Selv om alt materiellet på Biltema og El grossisten er godkjent og CE-merket.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.733
    Torget vurderinger
    23
    Ganske vanlig at håndtverkerne IKKE godtar at kunden har eget materiell. For obvious reasons; sikkerhet, fortjeneste og dokumentasjonskrav som installatøren må følge.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.345
    Jeg har forsøkt dette med innkjøp av elektromateriell også. Lærte jo første gangen at den elektrikeren jeg da benyttet hadde ca 300% påslag på materiell. Har gått greit, men man lærer jo at dem fusker litt med timer og kjøring for å ta inn noe av det tapte. Så fastpris har vist seg være mindre frustrerende når man skal ha slike fagfolk på besøk.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.378
    Torget vurderinger
    8
    Forøvrig enig at mye hifi er priset langt ut i staur og vegg og når jeg først er i gang så har jeg eid de største beistene til Hegel og jeg eier Icepower AS1 dual og sistnevnte er minst like god til brøkdelen av prisen.
    Helt enig, hatt tidligere icepower som ikke falt i smak men disse blokkene spiller fantastisk til prisen

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Vi kommer til å se et ras av konkurser av hifi merker i årene som kommer. Det er ikke marked for så mange kostbare produkter. Det hevdes forresten at Dartzeel og Devialet nå er konkurs.
    Jeg leser at Bryston er på god vei til å gå konkurs. Jeg søkte litt på Bryston og ble ganske sjokka over hva folk nå skriver. Service og oppfølgning til eksisterende kunder er under enhver kritikk og kvaliteten på produktene som nå lages defineres som crap. Bryston fra Canada var for meg et bunnsolid merke som leverte kvalitet. Den tidligere sjefen ble funnet død i senga og etter litt tid var Bryston tatt over av Axiom, produksjonen lagt ned og flyttet til samme lokasjon hvor Axiom høyttalere produseres. Tror dette var på slutten av 2020.

Her er hva en fyr skriver nå i september 2024 etter å ha brukt ca 110.000,- på forsterker og hodetelefonforsterker. Her er et utdrag:
    The BHA-1 came first, and it sounded great. But there is no longer a brushed finish or engraved logo. Just plain flat finish with the Bryston logo now painted on. They also don't even bother to put white paint in the slots of the knobs.
    I'm not sure where they have their cases made now, but one of the feet was at least 1/4" higher than the others, so it rocked substantially on any flat surface. The green power light also has a cheap thin disc of plastic over it, and had a flaw in it, so only about 3/4 of the light shone through. And on the bottom, which according to Bryston is part of the new building process, there's a hex shaped indent/cut mark about 1/2" across almost through the case.
    The dealer contacted Bryston and they said to use it in the meantime while they build me another.

Ny BHA-1 ankommer kunden:
    The replacement BHA-1 came and it looked much better. Although still no brushed finish or engraving, at least it sat flatter and all of the green light worked. I hooked it up to test with my headphones, and the right channel was considerably louder than the left! I checked it with both headphones and different cables to make sure. Checking their test numbers, they only wrote down 2 watts/2 watts for power output. If they had actually checked, the problem would've been found.
    James Tanner has known for over 2 months about my complaint of the faceplate not being brushed finish or engraved, and said they would take new photos for the website. Nothing yet.

Når kunden mottar et såkalt high-end produkt og det første du må gjøre er å finne noen biter av papp å brette og sette under 3 av 4 bein for å få produktet til å stå stødig, så vet man ikke om skal le eller gråte.
    I tiden rundt at Axiom overtok merket var sjefen i Axiom ute i media og gjorde en rekke intervjuer. I ett av dem sier han en del om den fantastiske kvalitetskontrollen på Bryston produktene etter at produksjonen ble flyttet. Det er det som kalles crap-talk og akkurat det finner du mye av i high-end audio.

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Trist å høre om en slik mangel på kvalitetskontroll og overraskende angåenge mangel på børstet finish.
    Uansett vanskelig å forstå hvordan kostbare AB forsterkere skal kunne overleve i dag etter inntreden av så gode klasse D forsterkere.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Skulle vært interessant og sett hvor mye som gikk til markedsføring tidligere. Ville i utgangspunktet tro det er langt mer kostbart i dag.
    Dette vil jo kanskje noen av de få (f.eks Neby) som var med i "gamledager" kunne si noe om, men jeg vil tro det er langt lavere kostnader nå - enn før det ble både mulig og vanlig å markedsføre produkter digitalt på nett.
    Tidligere måtte man kjøpe seg annonseplass i den kulørte presse. Annonser ble stort sett utarbeidet av reklamebyråer, og de var ikke spesielt sjenerte mht å ta seg betalt.
    Videre var det trykket brosjyremateriell som ble produsert og distribuert. For de "større" merkene ble mye av dette materiellet også trykket med norsk tekst.

I dag er det begrenset trykket materiell, og i hovedsak så er det produsentenes - og distributørenes/forhandlernes web.sider som er markedsføringskanaler.
    Noe annonsering i det lille som er igjen av blader/magasiner skjer, samt kjøp av annonseplass i de digitale.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Dette vil jo kanskje noen av de få (f.eks Neby) som var med i "gamledager" kunne si noe om, men jeg vil tro det er langt lavere kostnader nå - enn før det ble både mulig og vanlig å markedsføre produkter digitalt på nett.
    Tidligere måtte man kjøpe seg annonseplass i den kulørte presse. Annonser ble stort sett utarbeidet av reklamebyråer, og de var ikke spesielt sjenerte mht å ta seg betalt.
    Videre var det trykket brosjyremateriell som ble produsert og distribuert. For de "større" merkene ble mye av dette materiellet også trykket med norsk tekst.

I dag er det begrenset trykket materiell, og i hovedsak så er det produsentenes - og distributørenes/forhandlernes web.sider som er markedsføringskanaler.
    Noe annonsering i det lille som er igjen av blader/magasiner skjer, samt kjøp av annonseplass i de digitale.
    Det er i alle fall alt annen enn rimelig i dag og ha annonser i hifi blader. Eller stille ut på store messer. Skal man ha den type markedsføring jevnlig, så går det enorme summer. Og det er vanlig med avtaler med testere som har youtube kanaler o.l. F.eks ble vi tilbudt det av Audioholics for å få testet en Vera Audio forsterker og ville ikke bli prioritert uten det. Det var også snakk om et betydelig beløp. Husk at tidligere var det mer vanlig med abonnentsinntekter enn hva det er i dag.

Men det er selvsagt veldig rimelig i dag og markedsføre i sosiale medier.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.807
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Beklager, «grådige svin» må ikke tas bokstavelig. Det var ikke så vondt ment, som det var sagt. Noe som fremgår av hele avsnittet, når man leser forbi den første setningen.

Men jeg fastholder at elektro/rør bransjene har organisert seg slik at materiellet blir veldig kostbart for sluttbruker. Hver gang jeg har brukt elektriker i huset, til å legge opp stikkontakter og lyspunkter, så følges sammer mønster:
    Han kommer med tom bil, tar en befaring, blir borte par timer for å hente materiell hos sin faste leverandør, før han vender tilbake og gjør jobben. Så kommer spesifisert regning med timer, bilgodtgjørelse + medgått materiell med prosentpåslag.

Med bakgrunn fra egne innkjøp/kalkyler, er jeg nysgjerrig på hvordan andre driver sin business, så jeg undrer meg på hvorfor han ikke har materiellet med seg i bilen? Det er jo mye det samme materiellet (hvite installasjonskabel, stikkontkontakter, festemidler, o.l.) som brukes på hver jobb. Da kunne han kjøpe inn slikt i bulk, og spart seg kjøringen i tillegg.
    Men så viser det seg at han er «gift» med grossisten sin. De har utviklet en software som forenkler elektrikerens hverdag, med tilbudsskrivning, fakturering og regnskap. Til gjengjeld «må» elektrikeren handle alle varene på samme sted. Dette med lavere enhetspris blir nedprioritert, fordi påslaget i prosent utgjør høyere krone-fortjeneste, dess dyrere varen er i innkjøp. Hele systemet er altså rigget for å motvirke priskonkurranse på materiellet. Samme mønster med rørleggere.
    I motsetning til feks snekker/maler, hvor konkurransen i byggevarebransjen bidrar til rimeligere varer, og hvor sluttbruker har innsikt i markedet og kan være med å bestemme valg av kvalitet/prisnivå på feks maling og terrassebord.
    Stemmer, jeg kan mye om dette, men helt kort:
    "Listepris" er gjerne 70% over entreprenørs innkjøpspris avhengig av segment. Entreprenøren /fagmannen er gjerne låst til innkjøpsavtale (årsbonus etc). Så har de påslag på dette og kunden er strålende fornøyd om han kan prute 10%... Så får du servicebiltillegg, forberedelser (uttak fra lager) selv om delene er i bilen, km-sats (selv om naboen får samme tillegg), fakturagebyr etc.
    Rørleggeren kan finne på å si at han ikke kan garentere for produktet du har kjøpt selv som påskudd for å nekte. Det er bare tøys , han skal garantere for utført arbeid. Delene reklamerer du for hvor de er kjøpt. Ikke rart det har vært oppstandelse mot Megaflis og Claes.
    Bilverksteder: De fleste er hederlige, men unntakene dukker opp. Fikk pris på å skifte dynamo (sitter i 3 skruer og 2 plugger). Prisen fikk meg til å avbestille. Årsak: timebruk. Har skiftet endel slike selv. Forklaringen var at dette var en tidsstandard som verkstedkjeden hadde bestemt sentralt, altså ikke reelt timebruk.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474

Skjønner tankegangen, men dette usikker på om det noen vil skje innen high-end markedet. For det første er det gjerne slik at nye ideer kommer fra små aktører som kan tenke utenfor boksen og som dessuten kan gjøre ting mer utradisjonelt siden de ikke er avhengig av å selge stort for å få hjulene til å gå rundt. Et stort selskap med mange ansatte kommer i situasjon der de må selge. Og da må man også tenke veldig kommersielt og som ikke nødvendigvis henger sammen med kvalitet. Den harde realitet er det er ofte de som er flinkest på markedsføring som lykkes best. En liten aktør kan i større grad fokusere på kvalitet og kan dessuten selge direkte for å holde prisene nede.

Se f.eks på Harman som nettopp har drevet studier i lang tid. Hva har det egentlig ført til? De beste de har kommet med er Revel høyttalerne som verken holder spredning langt ned i frekvens, er ikke tidsjusterte eller gjør noe for å minimere tak og-gulvrefleksjoner. JBL hornhøyttalerne måler i dag bedre enn de gamle hornene on-axis (skulle bare mangle), men har til gjengjeld betydelig dårligere off-axis målinger. Og de har sluttet helt å produsere store horn med konstant spredning langt ned i frekvens. Altså egentlig et tilbakesteg. Årsak er nok kommersielle hensyn.

B&O har drevet med forskning innen klasse D og det de har gjort der er vel og bra, men det er allikevel Hypex og nå Purifi som leder an i forhold til høyest kvalitet. På høyttalersiden gjør absolutt B&O interessante ting med aktiv deling og mulighet til å endre spredning med et tastetrykk, men prisene er hinsides.

Sammenligningen med TV er nok ikke helt representativt fordi rommet og akustikken har så mye og si for sluttresultatet. Og forskjellige rom og bruksområder gjør at det ikke nødvendigvis finnes noe som er best til alt. Man trenger egentlig en mer custom basert løsning for å gi det beste resultatet til kunder og det passer enda dårligere for store selskap og kommersielle hensyn.

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Enig. Ofte en konsekvens av at Highend i våre dager produseres og distribueres i veldig små serier i Europa/US med dertil høyt kostnadsnivå.
    Med små serier må mye også kjøpes inn eksternt, hvilket fordyrer ytterligere.
    I Hi-Fiens gullalder ble selv toppmodellene produsert in-house i store serier, og kunne selges til spiselige priser.
    Etter å ha jobbet en hel sommer kunne jeg i 1981 kjøpe meg ny platespiller PL-L1000, toppmodellen til Pioneer. Tror den kostet 6000-ish. Et høyteknologisk vidunder. Spiller nydelig den dag i dag, riktignok etter en omfattende service.

Vis vedlegget 1067495
    Denne tangential armen har fått meget god omtale som mindre negative egenskaper. Meget bra pioneer spillere fra den tiden. Synd at de har lagt ned mye av hjemme elektronikken. Var høy kvalitet på de. Ellers har jeg ennå det gamle pioneer 42'' plasma tv'en . Ser ingen grunn til å bytte ut den.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skjønner tankegangen, men dette usikker på om det noen vil skje innen high-end markedet. For det første er det gjerne slik at nye ideer kommer fra små aktører som kan tenke utenfor boksen og som dessuten kan gjøre ting mer utradisjonelt siden de ikke er avhengig av å selge stort for å få hjulene til å gå rundt. Et stort selskap med mange ansatte kommer i situasjon der de må selge. Og da må man også tenke veldig kommersielt og som ikke nødvendigvis henger sammen med kvalitet. Den harde realitet er det er ofte de som er flinkest på markedsføring som lykkes best. En liten aktør kan i større grad fokusere på kvalitet og kan dessuten selge direkte for å holde prisene nede.
    Usikker på hvilke innovasjoner som har kommet fra garasjeprodusenter og små aktører, nevn ett eksempel.

Å raffinere noe er ikke det samme som å innovere. Eksemplet ditt med klasse D, er en teknologi som er eldre enn støv, men var avhengig av komponenter som holdt mål før det kunne slippes på de store masser. Hadde forøvrig klasse D forsterker i bilen allerede i 97 og det er godt mulig at den hadde falt igjennom etter dagens krav, men jeg var svært fornøyd den gang.

Etter at Phillips, Sony og flere andre forlot skuta, sitter vi kanskje igjen med Apple som en av de få innovatørene.

Gir heller ikke mening og snakke om innovasjon innenfor et fiktivt High End marked, om noen har vært villig til å betale for cutting edge, har det gjerne vært proffene. Det lille kollektivet av amatører som mener de driver high end, består for det meste av drømmere og romantikere og har ikke råd eller et reelt ønske om å finansiere utvikling.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    ..
    Se f.eks på Harman som nettopp har drevet studier i lang tid. Hva har det egentlig ført til? De beste de har kommet med er Revel høyttalerne som verken holder spredning langt ned i frekvens, er ikke tidsjusterte eller gjør noe for å minimere tak og-gulvrefleksjoner. JBL hornhøyttalerne måler i dag bedre enn de gamle hornene on-axis (skulle bare mangle), men har til gjengjeld betydelig dårligere off-axis målinger. Og de har sluttet helt å produsere store horn med konstant spredning langt ned i frekvens. Altså egentlig et tilbakesteg. Årsak er nok kommersielle hensyn.
    ..
    Jeg tror ikke man skal undervurdere alle de studier som Harman har støttet/lagt til rette for/gjort selv. For det er nettopp de større firma som har finansielle muskler til å drive med nettopp slike ting som hele markedet kan dra nytte av.
    Viktig å huske at de aller fleste høyttaler-produsenter idag gjerne står på skuldrene av disse resulatene, og dermed kan ha kunnskap til å lage knallgode høyttalere.

Selvsagt så kan kanskje du som bransjeaktør innen akustikk-produkter, være glad for at ikke alle haifai-høyttaler-produsenter har fulgt like godt med da. 🤭

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Trist å høre om en slik mangel på kvalitetskontroll og overraskende angåenge mangel på børstet finish.
    Uansett vanskelig å forstå hvordan kostbare AB forsterkere skal kunne overleve i dag etter inntreden av så gode klasse D forsterkere.
    Det er ikke bare innen HIFI at D klasse har blitt populære. Kan bar vise til disse fantastiske Henriksen forsterkerne som flere og flere akkustiske gitarister bruker. Noen jazzgitarister sier det er mere ''HIFI'' Jeg kjøpte min for minst 10 år siden. Rør forsterkere har blitt for upraktisk pga. tyngde osv.. Det er fortsatt de som svermer for disse i flere sammenhenger.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror ikke man skal undervurdere alle de studier som Harman har støttet/lagt til rette for/gjort selv.
    Det er i grunn bare garasjebedrifter bestående av gjerne én selvskolert tåpe som har hybris til å blankt avvise slikt og skape en alternativ virkelighet hvor alt de kommer med er revolusjonerende. Det er også bare i et kollektiv av amatører, slike får et fotfeste. Fester mer lit til en profesjonelt gjennomført studie som flere store har tatt til seg, enn små kryptoprofeters åpenbaringer, hvis eneste publikum er drømmere på et hififorum.

De fleste av oss kjøper jo ikke annet enn luksusvarianter av produkter rettet mot den gemene hop. En liten klikk ser til proffene og adopterer deres tilnærming og blåser i denne fordyrende feng shui-fi som dominerer. I siste gruppe får også de små, som er små av en grunn, sjeldent innpass.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Oslo
    Det er i grunn bare garasjebedrifter bestående av gjerne én selvskolert tåpe som har hybris til å blankt avvise slikt og skape en alternativ virkelighet hvor alt de kommer med er revolusjonerende. Det er også bare i et kollektiv av amatører, slike får et fotfeste. Fester mer lit til en profesjonelt gjennomført studie som flere store har tatt til seg, enn små kryptoprofeters åpenbaringer, hvis eneste publikum er drømmere på et hififorum.

De fleste av oss kjøper jo ikke annet enn luksusvarianter av produkter rettet mot den gemene hop. En liten klikk ser til proffene og adopterer deres tilnærming og blåser i denne fordyrende feng shui-fi som dominerer. I siste gruppe får også de små, som er små av en grunn, sjeldent innpass.
    Nå undervurderer du de små bedriftene. Det er plass til mye mellom garasjeoppfinnerne og gigantkonsernene, og både Apple og andre har vært kjent for å kjøpe opp små utviklingsbedrifter med gode ideer. De små bedriftene er sultne og driftige, og tar risiko, mens de store kan fort kan bli litt satte og risikosky.

En av mine motforestillinger mot Innovasjon Norge og lignende er at de hjelper små oppstartsbedrifter innen teknologi akkurat så langt at de blir solgt ut av landet.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå undervurderer du de små bedriftene. Det er plass til mye mellom garasjeoppfinnerne og gigantkonsernene, og både Apple og andre har vært kjent for å kjøpe opp små utviklingsprodukter med gode ideer. De små bedriftene er sultne og driftige, og tar risiko, mens de store kan fort kan bli litt satte og risikosky.

En av mine motforestillinger mot Innovasjon Norge og lignende er at de hjelper små oppstartsbedrifter innen teknologi akkurat så langt at de blir solgt ut av landet.
    Kom bare med eksempel på små som har rettet seg mot vårt segment "high end" som har bidratt til en hifi revolusjon. 🙂

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Oslo
    Kom bare med eksempel på små som har rettet seg mot vårt segment "high end" som har bidratt til en hifi revolusjon. 🙂
    Kjenner ikke dette fagområdet spesifikt på den måten, men det som skjer er at en ide som oppstod i et forskningsmiljø kommersialiseres i en oppstartsbedrift og ender opp med å bidra til et nytt produkt. En sak jeg kjenner godt til er at en slik bedrift endte opp, via IP portefølje, rettsaker, krysslisensieringsavtaler og oppkjøp, med en liten del av æren for Apples fingeravtrykksensorer. Det ville ikke forudret meg særlig om ikke noe slikt har hendt i forbindelse med klasse D.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Oppstod ikke Apple og Microsoft i en garasje? mulig jeg husker feil

• Liker
    Reaksjoner: KMR

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vel, de startet ingen hifirevolusjon i en garasje, det er helt sikkert. Det var flaks, god forretningsteft og stjålne ideer som ga dem innpass på et jomfruelig marked. De holdt dessuten på å knekkes av Big Blue. Benz startet også i en garasje...

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Det meste av utviklingen av produkter har begynnt i det små, og senere har vokst seg opp :) Men det kreves kapital i dag for å henge med. Ingen ingenør/utvikler ønsker å bli underbetalt.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.044
    Sted
    Oslo
    SME (Scale Model Engineering)
    Sir Alastair lagde sin første tonearm selv, fordi han ikke var fornøyd med det som var på markedet.
    Rett nok ikke en garasje bedrift, men det var heller ikke en HiFi bedrift i utgangspunktet.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Oslo
    Så sier ihvertfallmytene. Jeg husker ihvertfall at noe av begrunnelsenfor lanseringen av Apple IIe var at Apple II var så enkelt satt sammen at folk kjøpte delene og lagde dem selv fremfor å kjøpe produktet :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn