Diverse Dyrt å være HiFi interessert.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    9.506
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Å få helt ok lyd trenger ikke koste skjorta. Men tror en del, spesielt menn kan ta av på hobbyen sin. Uansett hva det gjelder. Jeg sliter når jeg skal handle verktøy, selv bruken er minimal men klarer liksom ikke å kjøpe noe rimelig. Det er heller ikke så billig å være fotball nerd. Alle tv abonnementer og ikke minst England turene. Alt koster. Men hva er alternativet? Kan ikke tenke meg å leve uten en hobby som engasjerer meg. Så får det våge seg om det koster litt😅
    Skjønner akkurat hva du mener! Det være seg hifi, sykkel, PC, mobil, TV, joggesko, skjorter eller kaffetrakter 🤪
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.075
    Antall liker
    6.464
    Å få helt ok lyd trenger ikke koste skjorta. Men tror en del, spesielt menn kan ta av på hobbyen sin. Uansett hva det gjelder. Jeg sliter når jeg skal handle verktøy, selv bruken er minimal men klarer liksom ikke å kjøpe noe rimelig. Det er heller ikke så billig å være fotball nerd. Alle tv abonnementer og ikke minst England turene. Alt koster. Men hva er alternativet? Kan ikke tenke meg å leve uten en hobby som engasjerer meg. Så får det våge seg om det koster litt😅
    Morroa begynner her for min del, og de spiller ikke bass engang. Men disse med to kvalitetssubber duger. Men så var det prisen på 200 000 pluss subber.
    1723557021239.png
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.105
    Antall liker
    1.260
    Sted
    VestBredden
    Store fraktpriser og rævva kronekurs sender disse opp i et prissjikt de definitivt ikke tilhører IMO
    Enig med deg @1/2 Tam , tøffe HT som spiller tøfft og. men ikke verdt den prisen
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.326
    Antall liker
    24.955
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tøft ja, men fint kan de ikke.
    Jeg liker Forte IV, bare så det er sagt. Trenger suber de også. Og de er dyre. Ikke kan de spille stort høyere enn KEF LS60 uten at det låter forvrengt heller, så da er vi i hva man får for pengene-land igjen, og det er hva denne tråden handler om, ikke sant?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.884
    Antall liker
    8.887
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Hvor dyrt er hifi egentlig ?......... de fleste av oss går rundt med mobil telefoner til både 10 og 20 tusen....... og ikke minst bytter de minst annenhvert år, en ålreit laptop koster fort 10k, et bra nettbrett minst like så mye, vanlig forsikring på en Tesla modell 3 folkebilen koster fort 10k eller mer for ikke og snakke om at en vanlig midt på treet bil fort bikker en halv mill. Et sett vinterdekk (altså gummien) til bruksbilen min koster 16000........ en kilo poteter koster 60 kroner for et par uker siden og en halv liter på pub'en koster 140.-.......... jeg mener alt koster....... klart at high-end produkter har gått voldsomt opp i pris mye pga at kronen har begått harakiri, men også en generell prisoppgang pga økte produksjons kostnader. Jeg er jo i færd med og bli medlem av den eldre garde her på HFS og når jeg var 16 år gammel så kjøpte jeg en ny Kenwood KR9600 på avbt...... og den alene kostet 3 hele månedslønninger den gangen, i dag tilsvarer det kanskje 150,000 +........ så hifi var allt annet enn gratis den gangen også........ så high-end kan være dyrt i dag, men vanlig hifi synes jeg ikke er dyrt og klarer man og manøvrere i jungelen kan man få veldig mye god lyd for relativt lite penger sett i kontrast til mye annet.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    350
    Antall liker
    546
    Store fraktpriser og rævva kronekurs sender disse opp i et prissjikt de definitivt ikke tilhører IMO
    Enig med deg @1/2 Tam , tøffe HT som spiller tøfft og. men ikke verdt den prisen
    Fraktpriser fra "overseas" har jo rast etter corona. Importører kan ikke hjemme seg bak det lenger?
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    742
    Antall liker
    1.385
    Fraktpriser fra "overseas" har jo rast etter corona. Importører kan ikke hjemme seg bak det lenger?
    Likevel koster La Scala 50k mer her i Norge enn i US. Litt økning er å beregne, men 50k er mye.
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.105
    Antall liker
    1.260
    Sted
    VestBredden
    Fraktpriser fra "overseas" har jo rast etter corona. Importører kan ikke hjemme seg bak det lenger?
    Fraktpriser ifra statene har holdt prisene for lenge... men sjekker definitivt ikke hele tia.
    Men emballasje størrelsen på Heritage serien har alltid vært stor, og med færre enheter pr container, så blir prisen merkbart høyere.
    Selv på småting har jeg merket høyere pris på frakt når jeg " må " bestille ifra US of A.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Hvor dyrt er hifi egentlig ?......... de fleste av oss går rundt med mobil telefoner til både 10 og 20 tusen....... og ikke minst bytter de minst annenhvert år, en ålreit laptop koster fort 10k, et bra nettbrett minst like så mye, vanlig forsikring på en Tesla modell 3 folkebilen koster fort 10k eller mer for ikke og snakke om at en vanlig midt på treet bil fort bikker en halv mill. Et sett vinterdekk (altså gummien) til bruksbilen min koster 16000........ en kilo poteter koster 60 kroner for et par uker siden og en halv liter på pub'en koster 140.-.......... jeg mener alt koster....... klart at high-end produkter har gått voldsomt opp i pris mye pga at kronen har begått harakiri, men også en generell prisoppgang pga økte produksjons kostnader. Jeg er jo i færd med og bli medlem av den eldre garde her på HFS og når jeg var 16 år gammel så kjøpte jeg en ny Kenwood KR9600 på avbt...... og den alene kostet 3 hele månedslønninger den gangen, i dag tilsvarer det kanskje 150,000 +........ så hifi var allt annet enn gratis den gangen også........ så high-end kan være dyrt i dag, men vanlig hifi synes jeg ikke er dyrt og klarer man og manøvrere i jungelen kan man få veldig mye god lyd for relativt lite penger sett i kontrast til mye annet.
    For 20år sia hadde jeg brukt ca 150k på anlegget mitt.
    Min kompis som hadde kjøpt bil til 300k mente jeg var gal.
    Bilen hans er vel spiker nå, anlegget mitt kan jeg selge for det samme eller mer.
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    742
    Antall liker
    1.385
    De koster 13.200$ i USA+ moms, dvs røffli 180.000 nok.
    Soundgarden selger de for 200.000.-
    Synes ikke det påslaget er helt urimelig
    Nå handler ikke de fra butikker, men fra Klipsch, det er nok andre priser, uansett, jeg har ikke tallene foran meg, så jeg bare spekulerer :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Nå handler ikke de fra butikker, men fra Klipsch, det er nok andre priser, uansett, jeg har ikke tallene foran meg, så jeg bare spekulerer :)
    Poenget mitt er at du tar feil om at de koster 50k mere her enn der.
    Alle amerikanske priser er oppgitt uten moms fx.
    I 2008 da verden var iferd med å gå under pga amerikanske boliglån, kjøpte jeg LaScala fra USA, bare frakten dengang kom på 1.000- $
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    742
    Antall liker
    1.385
    Poenget mitt er at du tar feil om at de koster 50k mere her enn der.
    Alle amerikanske priser er oppgitt uten moms fx.
    I 2008 da verden var iferd med å gå under pga amerikanske boliglån, kjøpte jeg LaScala fra USA, bare frakten dengang kom på 1.000- $
    Jupp, du har sikkert rett.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.375
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Frakt eller ikke. La Scala er altfor dyr i forhold til hva du betaler!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Frakt eller ikke. La Scala er altfor dyr i forhold til hva du betaler!
    Jeg kjøpte på Bayen for 1.000- $ + 1.000-$ i frakt. i 2008 dengang dollaren sto i 6,50
    Angrer som en hund at jeg solgte de, selv med god fortjeneste
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvis det var på piratebay du kjøpte de så var det en billig kopi :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.346
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nr 1
    Sett musikken foran lydgjengivelsen.
    Allerede da, kan du slippe ganske rimelig unna med få kronasjer.

    Hva prioriteres av dine sanser????
    Lyd og musikk i skjønn forening, eller skjønn estetikk med kun ok lyd?

    Det kommer an på saldo på konto.
    IKKE ta forbrukslån på hifi.
    Jeg gjorde det på 80-90 tallet, og erfarte at det ikke var veldig lurt.

    Det finnes veldig mye bra, og veldig mye drit i absolutt alle prisklasser.
    Finn ut av det, bruk hodet, øra, og hjertet, og takk deg selv for det du har fått ut av det.

    Yt hobbyen etter betalingsevne, og nyt det du har mulighet til.
    Deilig musikk er ubetalelig, uansett prisklasse....hele livet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    min mobil har jeg arvet og jeg har hatt den i snart 5 år. Og jeg kan få ny telefon gratis hvis jeg vil...
    det er ikke til å stikke under en stol at alt har blitt sykt mye dyrere de siste årene, spesielt alt som er kult og gjerne litt spesielt og eksklusivt.
    tullete priser på mye nå, men det finnes så uendelig mye verre eksempler
    feks basketsko fra nike, du kan fort bruke 20.000 på et par, og de kan du ikke bruke en gang for da er de verdiløse. Hifi har i allefall en god annenhåndsverdi og holder stort sett livet ut hvis man tar seg bryet med å reparere
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.604
    Antall liker
    41.926
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vel, om "klimaforskerne regnet riktig", som er et tema i OT, så er det vel på tide at man betaler for luksusen? Vi brukte visstnok opp jordas ressurser for året i juli.

    Mange av de som piper om priser her lider både av byttesyke og kjøper billig kinamikk som sjeldent er verdt mer enn en tørket spytteklyse på bruktmarkedet, siden nye "forbedrede" modeller spyes ut på markedet konstant. Slike ting ender på dynga, lenge før det har sluttet å virke. Kjøper man derimot kostbare ting som både en selv og andre drømmer om, passer man på det, reparerer og det kan relativt lett selges videre. Utsyret vil da ofte ha levetid langt over normal foreldelse.

    Dyrt/kostbart kan faktisk mange ganger vise seg å være nokså lønnsomt i det lange løp. Vel og merke om man ikke hopper på dyre esoteriske garasjeprodusenter, men holder seg til utstyr med god brand recogntion.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.774
    Antall liker
    10.190
    Torget vurderinger
    2
    Platespilleren min har nesten 3doblet seg i pris på 4-5 år… den kostet lenge ( årevis) ca 22k så ble det 35 så 45 og nå 60k. I samme periode har inflasjon og kronekurs tilsvart en økning på 50%.

    Jg tipper selskapet fikk inn nye investorer som vil ha igjen for investeringen i Vinylbølgen. Selskapet har flytte til nye lokaler og fått nye flashy nettsider og nye produkter for første gang på 20år.
    Men hovedproduktet er uendret , ingen utvikling på 20-30år så det er ikke innovasjonskostnader som driver prisen. Snarere det at de endelig fant ut at de var for billige til å bli tatt seriøst av hifipolitiet..

    Høyttaleren jeg betalte 30% av en netto månedslønn for nylig?( 5 år siden.:) er veldig mye bedre enn høyttalerene jeg kjøpte for 1 hel mnd studielån i 1984.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.109
    Antall liker
    8.977
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ingen tvil om at hifi-prisene har gått helt av skaftet de siste årene og har lagt inflasjons-relatert prisstigning så langt bak seg at den ikke lenger er synlig i bakspeilet. Dessverre gjelder det ikke bare garasjeprodusenter som surfer på hype skapt av hifi-presse som er kjøpt og betalt, men også gamle, ærverdige merker som før var ganske edruelige. Fullt forståelig forsåvidt; hvorfor skal bare juggelmakere og sjarlataner tjene fett på dårekistene sine når betalingsviljen er som den er.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.337
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man skiller Hi-Fi og god lyd kan jeg være enig i at det er dyrt å være Hi-Fi interessert idag.

    God lyd har nok aldri vært billigere og enklere å anskaffe, mens Hi-Fi som lifestyleprodukter aldri har vært dyrere i lydkvalitet pr krone. Er man Hi-Fi interessert ligger det vel underforstått at man er oppdatert på utviklingen og nye ting som fører til at man bytter ofte. Det kan bli dyrt, men mangfoldet er så stort i dag at det oppleves som at kjøper kan velge prishyllen selv. Har man penger er det vel bare å velge og vrake?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    2.887
    Torget vurderinger
    1
    For min del behøver hifi slet ikke være dyrt, tværtimod synes jeg at det er sjovt at få fornuftig lyd til Aldi budget. Elektroniske hifi dimser der gør det de skal, fås jo for meget rimelige penge i dag, vi taler få tusinder pr. dims eller mindre. Skal det derimod ligne en million, ja så koster det sikkert deromkring.

    At forstå hvorfor ting lyder som de gør, særligt højttalere, er min kæphest i hifi ud over selve musik nydelsen. Så selvom jeg har ti tommelfingre, så har jeg mægtig meget spas med eksperimentere og bygge diverse højttalere/horn. Så kan det godt være at det ligner noget, man ikke engang ville give til sin svigermor:LOL:

    Fandt lige et gammelt billede af noget DIY klondike, men sjovt var det.
    Vis vedlegget 1047246


    Hadde bare flere hatt denne innstillingen er det jo mulig de ordinære produsentene av dingser etter hvert ville blitt nødt til å kjøre med litt mer moderne løsninger fremfor å påtvinge passivt delte småtasser ferdigheter de ikke behersker.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    2.887
    Torget vurderinger
    1
    Å få helt ok lyd trenger ikke koste skjorta. Men tror en del, spesielt menn kan ta av på hobbyen sin. Uansett hva det gjelder. Jeg sliter når jeg skal handle verktøy, selv bruken er minimal men klarer liksom ikke å kjøpe noe rimelig. Det er heller ikke så billig å være fotball nerd. Alle tv abonnementer og ikke minst England turene. Alt koster. Men hva er alternativet? Kan ikke tenke meg å leve uten en hobby som engasjerer meg. Så får det våge seg om det koster litt😅

    Billig verktøy kjøpes bare om man vet det kommer til å bli ødelagt……
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.105
    Antall liker
    1.260
    Sted
    VestBredden
    Hvis man skiller Hi-Fi og god lyd kan jeg være enig i at det er dyrt å være Hi-Fi interessert idag.

    God lyd har nok aldri vært billigere og enklere å anskaffe, mens Hi-Fi som lifestyleprodukter aldri har vært dyrere i lydkvalitet pr krone. Er man Hi-Fi interessert ligger det vel underforstått at man er oppdatert på utviklingen og nye ting som fører til at man bytter ofte. Det kan bli dyrt, men mangfoldet er så stort i dag at det oppleves som at kjøper kan velge prishyllen selv. Har man penger er det vel bare å velge og vrake?
    Helt enig! Men det og få litt fokus på budsjettprodukter (innimellom) kan jo gjøre innsteget til denne hobbyen/livsstilen litt lettere.
    Ikke minst det og få folk flest til og velge noe annet enn "SONOS" type produkter.
    Og da tenker jeg og da vil være et pluss i margen om dem er enkle og koble til TV/skjerm.. Ikke alle lydplanker som låter spesielt godt....
    Folk flest vil ha det enkelt, og det skal gjerne se litt ok ut, tilogmed mindre enn det vi er vandt til i ca 45cm bredde 🙄
    Og dem er stort sett mer enn fornøyd med et par tålig to-veis , som kan gi "litt bass"... (seff opptil hver enkelt hva det er ... hehe)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Broren min hdde en kollega en gang som brukte halve lønna på fikseutstyr . Alle hobbyer koster hvis man tar den helt ut. God lyd behøver ikke koste skjorta lenger , men å dyrke hi-fi som hobby - det blir som alt annet. Man kan dra det så langt strikken holder - og veldig mye lenger..............
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.431
    Antall liker
    3.133
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Og ingen hifi-interesserte som jeg kjenner er utelukkende opptatt av god lyd. Det være seg jålebukker, drømmere eller DIYere.
    Hmmm. tilbake fall ?
    Ref siste setning ,,,

    Tyder på ett barns frustrasjon og ønske om vakrere føtter imo . )

    Ps hvor befinner seg disse individene du beskriver ?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn