Diverse Dyrt å være HiFi interessert.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.272
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm. tilbake fall ?
    Ref siste setning ,,,

Tyder på ett barns frustrasjon og ønske om vakrere føtter imo . )

Ps hvor befinner seg disse individene du beskriver ?
    Jeg må være ærlig med deg Harepus! Det er bedre om du bare ignorerer meg.

Du kritiserer min skrivestil, som i for seg er greit, men prøv å heng med og se en rød tråd. Tar ikke meg selv særlig høytidelig og mine tidvis vulgære utsagn er ytterst sjeldent ondsinnet og slår som regel like hardt mot meg selv.

Så for å svare på ditt spørsmål: Når jeg skriver jålebukk tenker jeg først og fremst på meg selv og andre som evt identifiserer seg litt med min tilnærming, at det skal ta seg litt ut. Drømmerne er de som fascineres av mer spirituell hifi, magi, snakeoil, whatever. DIYere trenger vel ingen utdyping? De aller, aller fleste vil bruke ekstra midler på ting som ikke direkte er knyttet til målet om god lyd, done and done, men vil fortsette å jage for å stille en kløe.

Så for å komme med litt kritikk tilbake. Legger svært ofte godviljen til for å forstå dine innlegg. I tillegg til en veldig springende skrivestil går du i surr med både tegnsetting og mellomrom. Om du har problemer som du ikke er skyld i selv, beklager jeg, men det finnes hjelpemidler som kan gjøre din kommunikasjon tydeligere.

Med ønske om en fortsatt god dag.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.103
    Sted
    Holmestrand
    Broren min hdde en kollega en gang som brukte halve lønna på fikseutstyr . Alle hobbyer koster hvis man tar den helt ut. God lyd behøver ikke koste skjorta lenger , men å dyrke hi-fi som hobby - det blir som alt annet. Man kan dra det så langt strikken holder - og veldig mye lenger..............
    Jeg har holdt med lyd/hifi i 50 år.
    En periode så var utstyret fint og (svært) kostbart, noe har jeg hatt i årtier.
    I dag er nivået ganske tilbakelent.
    Det nyeste jeg har akkurat nå er en Wiim Mini, og selv på messe så er kløa i pin-kodefingeren ikke plagsom.
    Jeg har hele tiden kjøpt ting jeg greit klarte å finansiere, og selv om jeg er langt fra de beste her, så har jeg stort sett alltid hatt god lyd.
    Jeg selvsagt også har gjort bomkjøp, men aldri verre enn at jeg har kunnet leve med det i til dels lange perioder.
    I dag er det mye jeg finner helt latterlig overpriset. F eks platespillere - og selvsagt ledninger.
    Jeg leser interessert, hører ting når anledningen byr seg, spiller musikk og koser meg. 🤗

Sist redigert:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2

Du kritiserer min skrivestil, som i for seg er greit, men prøv å heng med og se en rød tråd. Tar ikke meg selv særlig høytidelig og mine tidvis vulgære utsagn er ytterst sjeldent ondsinnet og slår som regel like hardt mot meg selv.

Så for å svare på ditt spørsmål: Når jeg skriver jålebukk tenker jeg først og fremst på meg selv og andre som evt identifiserer seg litt med min tilnærming, at det skal ta seg litt ut. Drømmerne er de som fascineres av mer spirituell hifi, magi, snakeoil, whatever. DIYere trenger vel ingen utdyping? De aller, aller fleste vil bruke ekstra midler på ting som ikke direkte er knyttet til målet om god lyd, done and done, men vil fortsette å jage for å stille en kløe.

Så for å komme med litt kritikk tilbake. Legger svært ofte godviljen til for å forstå dine innlegg. I tillegg til en veldig springende skrivestil går du i surr med både tegnsetting og mellomrom. Om du har problemer som du ikke er skyld i selv, beklager jeg, men det finnes hjelpemidler som kan gjøre din kommunikasjon tydeligere.

ditto MT
    it is what it is "

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.532
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Tror det er langt flere en DIY folket som har kløe.
    Vi er ikke i flertall når det gjelder den kløen😆😅🥰

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.532
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hva du mener?
    Skriver jo at de fleste som har en hobby eller pasjon, klør? Mulig du bare klør av all ulla du har stappet ned i hølet ditt, men kløe er kløe.
    Bare amatører som bruker det som klør.
    Er da proff for fanden 🥰
    Men hvordan ble det med det du skulle til å bygge?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.201
    Jeg har holdt med lyd/hifi i 50 år.
    En periode så var utstyret fint og (svært) kostbart, noe har jeg hatt i årtier.
    I dag er nivået ganske tilbakelent.
    Har egentlig aldri hatt veldig kostbart utstyr. Men syns selv jeg har hatt anstendig bra lyd. Men akkurat dette med at man blir mer tilbakelent med årene, ja det tror jeg mange av oss kjenner seg igjen i.

Og til dette med kjempedyrt HiFi. I denne tråden refererte jeg til den nye state-of-the-art DAC’en fra dCS til 2,5 mill kroner. Til neste år kommer et kjempedyrt CD/SACD drivverk som skal matche.

Men det er en grunn til å reflektere litt over tingenes tilstand, når jeg her forleden leste at Mobile Fidelity i dag bruker en profesjonell AD/DA converter med en fremragende mikrofonforsterker innebygd, en Merging Technologies Horus til ca $5500. Den takler alle formater i Pcm og DSD. Har lest en del tester av denne, blant annet en test i tyskland hvor man sammenlignet denne ved opptak av klassisk musikk med andre topp-convertere. Konklusjonen var at Horus er uhyre transparent. Transparent betyr at den har en ytelse på tilnærmet 100%. Hvis målsetting er en mest mulig naturtro gjengivelse!

Så da er det et godt spørsmål å stille hvorfor konsumentprodukter må være så sabla mye dyrere for å oppnå best mulig lyd? Hvis målsettingen er en transparent naturtro lyd?

Jeg har lurt på hvorfor hjemlig og utenlandsk HiFi-pressen sjelden og stort sett aldri stiller kritiske spørsmål til produsenter og leverandørerer av HiFi. F eks hvorfor det er en så himla stor prisforskjell på godt profesjonelt utstyr og godt konsumentutstyr. Er det fordi at HiFi, det skal bare være en sånn «uhøytidelig koseklubb» hvor kritiske spørsmål ikke sømmer seg og ikke er tillatt? Gud hjelpe meg, er det ett sted hvor kritiske spørsmål står i kø for å bli besvart, så er det i vår hobby😀

Bilbransjen må tåle mye mer kritiske spørsmål fra pressen.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    401
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Selv har jeg aldri hatt virkelig dyrt utstyr i hjemmet. Hvorfor det dyre er så dyrt må bero på at det er et marked for det og at de som produserer skal sko seg ekstra godt for å si det sånn. For noen er kanskje denne hobbyen så viktig at pris er noe som ikke er så sabla viktig om man likevel har kapitalen som trengs.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.143
    Torget vurderinger
    1
    Har egentlig aldri hatt veldig kostbart utstyr. Men syns selv jeg har hatt anstendig bra lyd. Men akkurat dette med at man blir mer tilbakelent med årene, ja det tror jeg mange av oss kjenner seg igjen i.

Og til dette med kjempedyrt HiFi. I denne tråden refererte jeg til den nye state-of-the-art DAC’en fra dCS til 2,5 mill kroner. Til neste år kommer et kjempedyrt CD/SACD drivverk som skal matche.

Men det er en grunn til å reflektere litt over tingenes tilstand, når jeg her forleden leste at Mobile Fidelity i dag bruker en profesjonell AD/DA converter med en fremragende mikrofonforsterker innebygd, en Merging Technologies Horus til ca $5500. Den takler alle formater i Pcm og DSD. Har lest en del tester av denne, blant annet en test i tyskland hvor man sammenlignet denne ved opptak av klassisk musikk med andre topp-convertere. Konklusjonen var at Horus er uhyre transparent. Transparent betyr at den har en ytelse på tilnærmet 100%. Hvis målsetting er en mest mulig naturtro gjengivelse!

Så da er det et godt spørsmål å stille hvorfor konsumentprodukter må være så sabla mye dyrere for å oppnå best mulig lyd? Hvis målsettingen er en transparent naturtro lyd?

Jeg har lurt på hvorfor hjemlig og utenlandsk HiFi-pressen sjelden og stort sett aldri stiller kritiske spørsmål til produsenter og leverandørerer av HiFi. F eks hvorfor det er en så himla stor prisforskjell på godt profesjonelt utstyr og godt konsumentutstyr. Er det fordi at HiFi, det skal bare være en sånn «uhøytidelig koseklubb» hvor kritiske spørsmål ikke sømmer seg og ikke er tillatt? Gud hjelpe meg, er det ett sted hvor kritiske spørsmål står i kø for å bli besvart, så er det i vår hobby😀

Bilbransjen må tåle mye mer kritiske spørsmål fra pressen.
    Pro vs konsument
    Her konstruerer du et problem, fordi dCS har en helt marginal markedsandel, og deres prispolitikk ikke er representativt for hifi generelt. Bytter du ut dCS med feks Topping blir bildet et helt annet.

Forøvrig er konsumenter mer lettlurte enn profesjonelle brukere. Sistnevnte driver virksomhet og er opptatt av kostnads-/budsjettstyring. De har et mer kritisk blikk på hva utstyret kan koste. Privatpersoner er tilbøyelig til å bruke mer penger på hobbyrelaterte dingser.

Ellers kudos for riktig bruk av begrepet "Transparent". Transparent elektronikk finnes ikke. Derfor korrekt å legge inn forbehold som "tilnærmet", "nesten" o.l.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.117
    hvorfor finnes ikke transparent elektronikk? selv rimelige dacer er over hva de fleste klarer å skille fra hverandre.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.487
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt finnes det mengder av elektronikk til akseptable priser som datamessig er å regne som transparent.... men verden vil bedras, heter det, så nå man ønsker seg et "lydbilde" med varme og det som teknisk sett er større og/eller mindre feil, og i tillegg melder seg inn i menigheta hvor man betaler både seks og syvsifrede beløp for dette, - så blir det nokså selvsagt også dyrt....

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.201
    Pro vs konsument
    Her konstruerer du et problem, fordi dCS har en helt marginal markedsandel, og deres prispolitikk ikke er representativt for hifi generelt. Bytter du ut dCS med feks Topping blir bildet et helt annet.

Forøvrig er konsumenter mer lettlurte enn profesjonelle brukere. Sistnevnte driver virksomhet og er opptatt av kostnads-/budsjettstyring. De har et mer kritisk blikk på hva utstyret kan koste. Privatpersoner er tilbøyelig til å bruke mer penger på hobbyrelaterte dingser.

Ellers kudos for riktig bruk av begrepet "Transparent". Transparent elektronikk finnes ikke. Derfor korrekt å legge inn forbehold som "tilnærmet", "nesten" o.l.
    Ikke uenig i noe av det du skriver :)

Det underlige er at ikke flere konsumenter ønsker å se dypere inn i sannheten. Med trykk på ønsker. F eks stilt seg selv det enkle og logiske spørsmål: «hvorfor skulle det være hensiktsmessig av meg å bruke 10x på min digitalkonverter hjemme, når all min musikk som jeg spiller uansett på forhånd er blitt digitalisert med en komponent til 1/10 av prisen og den komponenten er definert som tilnærmet transparent?»🤔
    Hvis svaret fra produsenten var: «vårt mål har aldri vært å lage en mest mulig transparent lydmessig dings, vi har lagd vår eget lydfilter med en svak farvning av lyden, derfor den høye prisen» Men det svaret vil du aldri få :)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Det er på høy tid at hifi starter å ta inn noen ting fra proff verdenen, AES67 er en av de (Dante og Ravenna bruker det bl.a).
    De har blitt flinkere til å ta i bruk HDMI de siste få årene heldigvis på hifi, det har man svært lite av i proff utstyr.
    Alt for mange tviholder på RCA fortsatt, XLR burde være standard for alt av analog lyd. Ser dette på surround processorer også, synes ting har gått svært sakte de siste 10 årene og svært få produkter tilfredsstiller det behovet man har.
    Så for min del har hifi blitt en svært rimelig greie nå, det er ingenting fristende å kjøpe noe av lengre av ferdigbygg eller utstyr i det hele tatt for den del. Det er for mye snakeoil der ute og produsentene bruker mer penger på PR enn utvikling..

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.576
    hvorfor finnes ikke transparent elektronikk? selv rimelige dacer er over hva de fleste klarer å skille fra hverandre.
    Alle på youtube skiller jo alle Dacér fra hverandre :unsure:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.232
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er vi fremdeles ikke ferdige med transparens-selvbedraget?
    Vri telefonen eller padda til landskap og les første linje i signaturen min.

Deng1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.339
    Sted
    VestBredden
    Er vi fremdeles ikke ferdige med transparens-selvbedraget?
    99,99% av alle her inne klarer ikke og differensiere de forskjellige formatene innen digitalis i en blidtest engang.
    Men og høre forskjell på DACer som har "ekstreme måledata" påstår dem at dem kan !! Halleluja!!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.143
    Torget vurderinger
    1
    99,99% av alle her inne klarer ikke og differensiere de forskjellige formatene innen digitalis i en blidtest engang.
    Men og høre forskjell på DACer som har "ekstreme måledata" påstår dem at dem kan !! Halleluja!!
    Det er noe smålig over det å overføre sin egen utilstrekkelighet på andre.

Deng1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.339
    Sted
    VestBredden
    Det er noe smålig over det å overføre sin egen utilstrekkelighet på andre.
    Overhodet ikke, bevis det og vi kan se !!
    De testene er gjort av andre, og det er SVÆRT få som klarer dette i blindtester.
    Har vært igjennom en sånn test for mange år siden, og jeg klarte rett på ca 60 prosent av testen, og det var på normalen sammenlagt.
    Og da var ørene bedre enn nå, men innen segmentet av gamliser herinne så blir hørselen bedre og bedre med åra tydeligvis.........

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.576
    Overhodet ikke, bevis det og vi kan se !!
    De testene er gjort av andre, og det er SVÆRT få som klarer dette i blindtester.
    Har vært igjennom en sånn test for mange år siden, og jeg klarte rett på ca 60 prosent av testen, og det var på normalen sammenlagt.
    Og da var ørene bedre enn nå, men innen segmentet av gamliser herinne så blir hørselen bedre og bedre med åra tydeligvis.........
    Hørselen trenger bare en god dose med oppvarming i likhet med elektronikk og annet myrra og røkelse som er koblet til stereoen, så hører vi hva det skal være :)

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.865
    Sted
    Oslo
    Forstår at en pickup, med hus av et skjeldent utryddings truet treslag fra Hokkaido, hånd viklet av en bestefar San som er like skjelven på handa som Joe Biden slik at 90% må kasseres må bli rimelig dyr.
    Minner meg på historien om han som hadde state of the art fiske utstyr og ikke fikk et jævla napp.
    Ved siden av seg satt det en guttunge med en selje stang og billigste krok med mark.
    Han fikk ikke napp han heller.
    Når jeg tenker etter, mine største musikk øyeblikk var faktisk dengang jeg som tenåring hørte popmusikk på min Tanberg TP41, lenge etter at foreldra mine mente jeg burde ha lagt meg.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.231
    Torget vurderinger
    2
    Eg er fornøgd med disponeringa av ressurar på dei ulike komponentane i anlegget. Pickupar og høgtalarar er nødvendigvis relativt kostbart.
    Om jeg summerer så har jeg nok brukt like mye på pickuper som på høyttaler , men jeg har flere pickuper enn høyttalere ,, eller kanskje ikke når jeg tenker etter..og tar med stort og smått.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.532
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Setter ikke en prislapp på utstyret.
    Det viktigste er att det leverer. Trenger ikke koste ett statsbudsjettet for å få til dette.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.864
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Anekdote......
    En kompis har en kollega. Han har bra annlegg, men ønsker seg som regel bedre.
    Som sisst, der han hadde satt øynene på en riaa til runnt 40K (DKr.)
    NEI, sa konen, og brukte i samme sammenheng 140K+ på ny sofa og ett par stoler til stuen.
    For noen tid siden krasjet hun Mercedes´n deres.
    Nå har han riaa´n, nye høyttalere og 2 stk. Pass Labs monotrin.
    Morale:
    Hifi er allt for billigt. Må være mere enn doppelt så dyrt for å bli akseptert av konen 😂 😂

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.773
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Me kan jo trøyste oss med at fins folk som er galnare enn oss.

– På berre drakter så har eg vel brukt over 100 000 kroner, fortel han.

Hva med en itiot som meg som har både dyr hifi og fotballdrakter? Jupp, jeg er snart blakk, men ungene kan spise mindre :LOL:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    En bra audiofil podcast jeg har lyttet ihjel nå over flere år er "the hifi podcast with Darren and Duncan".

Darren Myers er jo kjent fra PS audio og nå Parasound. Han har også hatt en tid hos classé og B&W. Ingeniør med en del gode produkter på nakken. Og i aller høyeste grad audiofil.

Duncan Taylor har jobbet for ps audio og TMR(the music room) men er nå hos YG acoustics.
    Kjent som tweak Taylor å prøver absolutt alt i jakten på bedre lyd.

Di har en episode som kort å godt handler om at det har aldri vært bedre å være en budget audiophile enn nå.

Den økonomiske grensen for å kjøpe bra utstyr har aldri vært lavere enn nå.. det finnes enormt mange gode produkter på markedet nå som har presset grensen for diminishing return langt ned.
    På dac og streamer siden så har vi alt som kommer fra østen..
    Høytalere har vi elac sin debut serie som Andrew leket med før Mofi. Og den nye 3. Versjonen som kommer ut nå får mye skryt.

Integrerte forsterkere får man også nå enormt mye god lyd for småpenger.

Så det går faktisk Ann å ha særdeles god lyd i dag til en vesentlig billigere penge enn tidligere. :)

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    20.777
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Hva med en itiot som meg som har både dyr hifi og fotballdrakter? Jupp, jeg er snart blakk, men ungene kan spise mindre :LOL:
    Ja, det har lett for å balle på seg...
    I tillegg til utallige hifikomponentar i huset så er garasjen full av motorsyklar og kjellaren full av modelljernbane og bilbanegreier...

1724674290064.png

Men, me må jo prøve å ha det så kjekt me kan, medan me kan!

arf66

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2024
    Antall liker
    79
    Sted
    Trondheim
    Dersom man har hørselstap blir hele livet - også hifilivet - bedre med høreapparat. De er ikke slik som våre bestemødres.
    Men det er fremdeles slik at dersom man venter for lenge er man basically fucked fordi hørselssenteret i hjernen visner bort uten stimuli, og når det så får noe å jobbe med blir det overstimulert.
    Dette var interessant. Så for meg at høreapparat er laget for å forsterke stemmer og dempe det meste annet, og således gir en fattig musikkopplevelse. Men jeg innser at det kanskje blir litt endimensjonalt å tenke sånn, fordi hørselstap vel gjerne er langt fra lineært, heller bortfall av visse frekvensområder. Så et høreapparat i 2024 er formodentlig mer enn bare en forsterker og noen enkle filtre, slik jeg tenkte?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.232
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Moderne høreapparater har flere programmer. Et musikkprogram vil typisk ikke ha gating eller kompresjon, og heller ikke retningsstyring/kartoidekarakteristikk. Kun eq/forsterkning.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn