EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    64
    Antall liker
    17
    Torget vurderinger
    3
    Melder meg inn med Ecd 1 Ec 4.8 Aw 120dmb
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Har en ECI-3 og vurderer en oppgradering av CD-spiller. Har idag en Sony CDP-XB 930 QS. Rimelig men god spiller. Er nok allikevel mer å hente med en oppgradering. Nå har ECI-3 balanserte innganger og da begrenser utvalget av CD-spillere seg om en ønsker det.

    Vurderer følgende:

    1 - Beholde CD-spilleren jeg har og kjøpe f.eks. Cambridge DacMagic. Kjøre coax mellom CD-spiller og balanserte kabler mellom DacMagic og ECI-3. Men kanskje DAC'en i Sonyen er på høyde...?

    2 - Kjøpe brukt CD-spiller. Kanskje ennå større utvalg av DVD-spillere til gi-bort-priser, men er mer skeptisk til det. CD- og DVD-spillerer finnes svært rimelig og i stort utvalg både på HIFISENTRALEN og FINN.

    3 - Kjøpe ny Primare CD21 til 4995,- på Soundgarden. Men vil det gi noe vesentlig bedre lyd..?

    4 - Et viktig spørsmål er om XLR vs. RCA til samme pris har stor lydmessig betydning fra CD-spiller/DAC til ECI-3?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    677
    Antall liker
    321
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder Rca eller Xlr, så kommer det litt ann på hva produsenter har vektlagt. Xlr har fordelen med at en slipper jord sammen med minus signalet. Xlr har egen leder for skjerm/Jord, noe som reduserer støyen og påvirkningen mellom komponentene. Electrocompaniet har klart et bedre balansert kretsløp, og det annbefales og bruke Xlr kabling.
    roesok skrev:
    Har en ECI-3 og vurderer en oppgradering av CD-spiller. Har idag en Sony CDP-XB 930 QS. Rimelig men god spiller. Er nok allikevel mer å hente med en oppgradering. Nå har ECI-3 balanserte innganger og da begrenser utvalget av CD-spillere seg om en ønsker det.

    Vurderer følgende:

    1 - Beholde CD-spilleren jeg har og kjøpe f.eks. Cambridge DacMagic. Kjøre coax mellom CD-spiller og balanserte kabler mellom DacMagic og ECI-3. Men kanskje DAC'en i Sonyen er på høyde...?

    2 - Kjøpe brukt CD-spiller. Kanskje ennå større utvalg av DVD-spillere til gi-bort-priser, men er mer skeptisk til det. CD- og DVD-spillerer finnes svært rimelig og i stort utvalg både på HIFISENTRALEN og FINN.

    3 - Kjøpe ny Primare CD21 til 4995,- på Soundgarden. Men vil det gi noe vesentlig bedre lyd..?

    4 - Et viktig spørsmål er om XLR vs. RCA til samme pris har stor lydmessig betydning fra CD-spiller/DAC til ECI-3?
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Av de alternativene jeg nevnte kan da kanskje en ekstern DAC være en god løsning (eks. Cambride DacMagic). Eller en CD-spiller med balanserte utganger.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    677
    Antall liker
    321
    Torget vurderinger
    2
    roesok skrev:
    Av de alternativene jeg nevnte kan da kanskje en ekstern DAC være en god løsning (eks. Cambride DacMagic). Eller en CD-spiller med balanserte utganger.
    Jeg hadde valgt dac med balanserte utganger. Det gir flere muligheter. Sjekk ut Hegel sin dac, Hd10 går jo for en ganske billig penge nå om dagen.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    609
    Antall liker
    10
    Av erfaring fungerer EC sine produkter klart best med balansert signalføring - hele veien

    Jt
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    groovelab skrev:
    Nokon som veit om ein fin aw60 som skal seljast? :)

    Tenkte å brukople og bruke som monotrinn. Bør vere original slik at eg får samme lydsignaturen som den forsterkaren eg allereie har.

    Til dei som har gjort dette på aw60 eller aw100, modifiserte du forsterkaren eller brukar du modifiserte kablar?

    EC er morro!

    Geir Ove
    Jeg brokoplet mine AW60 vha kabler.
     

    valo79

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Får også melde meg inn. Venter på AW400 blokker som skal brukes til å drive mine Piega høyttalere. Benchmark DAC1 HDR som forforsterker.

    Burde jeg kjøpt 2 stk 2x120W heller og brokoblet ?
     

    sevo

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Hei venner av Electrocompaniet!
    Jeg har fått et problem med den ene kanalen på min eci-5. Er p.t. i Oslo. Vet dere hvilket verksted jeg kan benytte i hovedstaden?
    Hilsen
    Øystein
     

    jono

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    Hei
    Har EC180 seri nummer 711 og 712.Er det noen som vet når de ble produsert?
    Takker for svar eller kommentar.
    Mvh jono
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Planlegger innkjøp av DAC mellom CD-spiller og ECI-3. Mulig det blir Abrahamsen V6 og så balansert kabling derfra til ECI-3. Men hva med digitalt signal fra CD-spiller til DAC, er optisk og coax like bra? Og har kvalitet (og dermed pris...) vesentlig betydning på digitalkabel?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    sevo skrev:
    Hei venner av Electrocompaniet!
    Jeg har fått et problem med den ene kanalen på min eci-5. Er p.t. i Oslo. Vet dere hvilket verksted jeg kan benytte i hovedstaden?
    Hilsen
    Øystein
    Jeg har brukt ECS Holding AS på Lillestrøm. Det er Abrahamsen-familien som eier og driver ECS Holding - så det skorter ikke på kompetansen. Datteren min og mannen hennes fikk god hjelp her for et par år siden.

    Link til hjemmesiden: http://www.ecsholding.com/
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    roesok skrev:
    Planlegger innkjøp av DAC mellom CD-spiller og ECI-3. Mulig det blir Abrahamsen V6 og så balansert kabling derfra til ECI-3. Men hva med digitalt signal fra CD-spiller til DAC, er optisk og coax like bra? Og har kvalitet (og dermed pris...) vesentlig betydning på digitalkabel?
    Da er Abrahamsen V6 DAC på plass og så vidt prøvd.

    Oppsett: En helt grei Sony CDP-XB 930 QS CD-spiller med bra drivverk. Digital coax til DAC, balansert til ECI-3. Videre bi-wiring til et par gamle men gode Infinity Kappa 6.2i

    Førsteinntrykk: Mer ro, klarhet og tyngde i lydbildet. Alternativet var å bytte til ny CD-spiller, men ville da trolig få en temmlig tilsvarende lyd for tre ganger så høy pris.

    Det eneste jeg tenker på er at det hele nå kanskje lyder i overkant varmt og behagelig. Alt i kjeden går i den lei. Så kanskje et par mer åpne, lette og luftige høytalere hadde vært en ennå bedre match. Resultatet pr idag er uansett svært bra :)
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Jeg har kjøpt vintage EC. Ampliwire forsreker og en Preampliwire 2 pre-amp. Jeg har også MC-2 Step-up for MC-pick-up.

    Pre-ampen er død, og bør vel repareres ? Hvor finner man kyndig hjelp tis slikt ? Ikke nødvendigvis hos en hvilken som helst tv-reparatør... eller ? Om det fortsatt finnes skjema til disse burde vel en elektronikk-kyndig kunne finne feilen og rette den ?

    Ellers noen som kan gi meg en pekepinn om hvordan disse komponentene ansees idag ? I og med at jeg ikke kan lytte selv enda kan det jo være greit å vite om det ansses som godt eller ikke.

    mvh:
    Stian
     

    cl81

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    17
    Antall liker
    1
    Tips om effektforsterker sammen med integrert

    Hei alle EC-venner

    Jeg kjøpte anlegget mitt nytt for vel et år siden, og har falt skikkelig for disse solide produktene med den herlige lydene og flotte designen!

    Anlegget jeg har i dag består av:,

    ECI-5
    KEF XQ40
    Abrahamsen v6.0 DAC
    Marantz cd-spiller og airport express til itunes/spotify
    Kimber kabler både signal (XLR) og til HT

    Jeg er veldig fornøyd med lyden, men tenker at det kanskje kan bli enda bedre med litt mer pulver under panseret ;D

    Det jeg lurer på å gjøre nå, er å kjøpe en ny AW250R og bruke den som effektforsterker på eksisterende oppett.

    Er det noen som har synspunkter på hvilke utslag det vil gi?

    Jeg vil ikke bruke penger på en ren forforsterker enda, så spørsmålet er om ECI-5 duger bra til den jobben
    Vil jeg få mer dynamikk i lyden på moderat volum, og kan jeg spille høyere med renere lyd og mer kontroll?

    På forhånd tusen takk for svar

    Hilsen en "rookie" med sans for kvalitet :)
     

    Per SP

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2011
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Hei EC venner!

    Lurer mye på det samme som medlem Cl81 gjør.

    Har i dag et annlegg bestående av Eci-3 forforsterker, og Ecc-1 spiller. Disse er koblet opp til et par Kef xq 40. Som det er i dag tror jeg ikke Eci-3 er noe overkill!, men den har god strømforsyning og spiller godt på de to gulv høytalerne. :)

    Er ute etter mer kontrollert lyd, samt mer snert og trøkk i bass på høyere volumer. Annlegger som det i dag spiller kjempe bra, varm og god lyd, noe som jeg vil beholde. Er en effektforsterker fra EC ala 250 DMB et godt allternativ (brukt)? Eller vil dere anbefale meg noe annet?

    Tror ikke jeg kommer til å velge Bi-amp.

    Takk for alle svar! :)
     

    cl81

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    17
    Antall liker
    1
    Ingen som har innspill på aw 250 r sammen med eci-5?
     

    trigger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg på nett med EC4.6

    Mvh,
    Tor-Helge
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    AW250R vil nok fungere godt sammen med ECI-5 men fortjener nok en bedre seperat PRE -AMP.
    Men ut i fra det du skriver vil du nokk få mer ut av BROKOBLING.
    PASS da på at du får en av di gamle 120 watterene. ECI 5-MK2 har den nye utgaven av effekt trinnet mens du har av den gamle.Dette for å unngå forskjell på kanalene.
    Du vil nok få en god del trøkk i lyden på høyere volum. Men det begrenset hva høytalerene dine tar i mot. du vil kunne spille høyere med mindere forvrenging,med begge løsningene. Det er bedre med litt ekstra watt og srømreserver. enn en pint for forsterker med forvrengning.Høytalerene spenges som regel lettere med forvrengning enn med litt ekstra guffe,så lenge den brukes rett,det vil si at det spiller ukomprimert og klinke klart.
    Høytalerene vil da la seg kunne overspille med merkbart forkjell i trøkk, men dette bør unngås da det sliter på opphengene på elementene.

    Mvh:Rune








    cl81 skrev:
    Ingen som har innspill på aw 250 r sammen med eci-5?
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Hei Psr sp. Du vil nok få mye ut av å kjøpe deg en 250-DMB, da disse er ganske rimelig kjøpt brukt.
    En 250DMB vil kunne la seg oppgradere til R. Men kun di siste som ble produsert,serienummeret spiller da en stor rolle.
    Hvilket serienummrer du må kjøpe hvist du senere ønsker å oppgradere, må du ta kontakt med EC-Produsenten for å finne ut av.
    Du vi akurat lsom (cl81) Få enda mere guffe og lyd forskjell.

    Dere får ha lykke til videre i ec-lyd verden :)

    Mvh: Rune




    Per SP skrev:
    Hei EC venner!

    Lurer mye på det samme som medlem Cl81 gjør.

    Har i dag et annlegg bestående av Eci-3 forforsterker, og Ecc-1 spiller. Disse er koblet opp til et par Kef xq 40. Som det er i dag tror jeg ikke Eci-3 er noe overkill!, men den har god strømforsyning og spiller godt på de to gulv høytalerne. :)

    Er ute etter mer kontrollert lyd, samt mer snert og trøkk i bass på høyere volumer. Annlegger som det i dag spiller kjempe bra, varm og god lyd, noe som jeg vil beholde. Er en effektforsterker fra EC ala 250 DMB et godt allternativ (brukt)? Eller vil dere anbefale meg noe annet?

    Tror ikke jeg kommer til å velge Bi-amp.

    Takk for alle svar! :)
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    cl81 skrev:
    Ingen som har innspill på aw 250 r sammen med eci-5?
    Ikke annet enn at magefølelsen min fremdeles sier at det må være bedre å selge ECI5 og kjøpe en (brukt?) EC4.7 å bruke med AW250 i stedet. Sparer nok en del penger på det også, og så slipper du å ha effekttrinnet i ECI5 gående ubrukt på tomgang hele tiden. Noe jeg i alle fall hadde irritert meg på.
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Jeg mener at slutteinnet i ECI% lar seg brokoble,og i tilled en AW120 i tilleg.
    Men som DAZED sriver er det en bedre lyd messig løsning med EC-4.7 og AW-250R

    Dazed skrev:
    cl81 skrev:
    Ingen som har innspill på aw 250 r sammen med eci-5?
    Ikke annet enn at magefølelsen min fremdeles sier at det må være bedre å selge ECI5 og kjøpe en (brukt?) EC4.7 å bruke med AW250 i stedet. Sparer nok en del penger på det også, og så slipper du å ha effekttrinnet i ECI5 gående ubrukt på tomgang hele tiden. Noe jeg i alle fall hadde irritert meg på.
     

    carlsson

    Fersking
    Ble medlem
    24.02.2011
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Kaster meg på her jeg og, ;D
    Mitt første "seriøse" anlegg kjøpte jeg meg på slutten av 90-tallet; Patos L401 og EC4,5 og AW120, husker dette spilte strålende :D, solgte settet for å kjøpe meg et godt brukt 4,0/250 sett med larvikittfronter :p. Flyttet og byttet ut alt noe senere med Patos L502 og ny elektronikk: Nemoblokker 8) og Sony STR-777ES som styrer. Selvfølgelig en økonomisk knekk kom ett par år senere og blokkene måtte gå :'(, angrer, og jeg har ikke vært oppdatert på hififronten siden, det er ca 6 år siden nå.

    Nå er Patosene solgt og erstattet av Dali MS4, sony'en er bytta ut til Bladelius Thor (til salgs/bytte) og jeg er ute etter tips på forsterkeri til Daliene.
    Er besatt av tanken på at jeg MÅ ha EC, da et nytt familiemedlem EMC-1 kom inn i varmen. Tenker helst 4,7 og 250, men da foreløpig pengemangel gjør ting vanskelig, blir det med tips/råd og sikling til ¨begynne med.

    Som nevnt 4,7 og 250? eller holder det med AW120? eller bare ECI5mkII? har heavy plassmangel og ikke akkurat medgjørlig halvdel, men vi er begge enig at EC er vakkert ;D
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Hei hei!

    Trenger litt råd og vink av dere EC-venner, da jeg har muligheten til å skaffe meg en EMC-1 fra 2000, som er oppgradert til UP i 2005..

    Det jeg lurer på da, er:

    -Sitter det CDPro 2 drivverk i den?
    -Skal den da være like god som dagens EMC-1 UP?
    -Annen info jeg burde vite om? Som verdi f.eks.?

    Mvh. Ole
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Da er EMC1-UP i hus!!

    Steike!!

    kommer tilbake med en edit senere, har ikke tid til å skrive, må lytte!
     

    cl81

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    17
    Antall liker
    1
    Da ble det kjøp av AW250R på meg !! ;D

    Skal si anlegget låter bra nå! Lyden ble kraftigere, mer dynamikk, kan spille høyere, mer bass, bedre kanalseparasjon ; Ja jeg er fornøyd ;)
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Hei folkens, jeg slenger inn en søknad til medlemskap jeg..

    En EMC1-UP ønskes velkommen i hjemmet vårt, denne spilleren passet meget(!) godt sammen med et dynamisk og litt pøbelaktig Audio Note forsterkersett, da den gav litt fylde, samt deilig pondus i bassen, jeg er fornøyd! :D

    Jeg har ikke gjort noe annet i dag enn å sitte å kose meg med musikk, som er det viktigste.. En annen ting som er litt viktig er bilder!

















     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Noen som har erfaring med å sette inn Tent-Labs eller LC-Audio klokke samt lignende i sin EMC1? Tenkte da på lyden selvsagt.. :)

    Mvh. Ole
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Da bærer turen inn til Lillestrøm i morgen til bytte av dioder i EMC1-UP, som er den siste oppgraderingen som gjenstår i spilleren min.. Fra 4007-dioder til MUR120.

    Noen som kun har byttet disse, og har noen erfaringer lydmessig?

    Mvh. Ole
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    ...Men hvor i all verden befinner ECS-Holding seg? Nå har jeg sett 3 forskjellige besøksadresse..

    En i Drøbak, en i Lillestrøm og en i Lørenskog??

    Forvirrende...

    Mvh. Ole
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Det var det jeg trodde, men ta en liten tur innom Google kart, og søk opp Torggata i Lillestrøm.. Den finnes ikke, hehe, kun Torvgata... Må vel ha bytta gatenavn da...
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lei, den - torv er ikke et samme som torg - men jeg har vært innom ECS Holding på Lillestrøm to ganger. Én gang sammen med svigersønnen min og én gang sammen med broren min - så det er der de holder til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn