EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ttmivar

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2009
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Hei, melder meg på EC tråden jeg også. Jeg har fått problemer med min kjære EMC1 UP og håper noen kan gi meg et godt råd. Den vil ikke gå i gang i perioder og viser bare NO DISC. Er det enkelt å skifte laser/ drivverk selv?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.890
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd å rense laserlinsen og evt. lasersleiden med et dertil egnet remedie?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.439
    Antall liker
    63.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har en AW250(R) som jeg kjøpte ny i 1997 og oppgraderte hos Abrahamsen i 2011. I dag forsvant plutselig lyset i led-pæren. Alt var ellers greit med de andre komponentene, men selvfølgelig ingen lyd. Dro ut strømkontakten, satt den inn igjen og slo på ampen igjen. Led-lyset kom på, men det kom kun lyd i den ene kanalen. Kjente da at ampen var glovarm på den siden som ikke virket. Mener også at jeg fikk litt strøm i meg når jeg kjente bak på chassiset. Lot ampen stå et par timer og kjøle seg. Kun lyd i den ene kanalen da jeg slo den på igjen.

    Noen som kan hjelpe meg med forklaring på hva som har skjedd og hva som må gjøres?
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Hei, melder meg på EC tråden jeg også. Jeg har fått problemer med min kjære EMC1 UP og håper noen kan gi meg et godt råd. Den vil ikke gå i gang i perioder og viser bare NO DISC. Er det enkelt å skifte laser/ drivverk selv?
    Jeg har akkurat byttet drivverk og laser på min, og valgte å gjøre dette på verksted. Kom på ca. 8.000,-, så altså ikke billig.
    Mener å ha lest et sted at det er noe mer plunder å bytte laser på disse, enn på de fleste andre CD-spillere, pga avkoplingen av drivverket.
    R
     

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    Noen som har kjøpt / testet EMC 2?

    Er ikke fornøyd med lyden med lossless fra Sonos og inn i dac'en ECD 2. Så kan jeg jo sette opp en Macbook Air og fore ECD 2 med filer direkte men det får jeg ikke lov til av min kone, hun mener at 4 EC komponenter i stuen er nok i tillegg til høyttalere. Så kan jeg selvfølgelig kjøre ekstern harddisk / NAS med all musikk gjemt inne i racket men da mangler jeg et godt brukergrensesnitt for styringe av musikk + at jeg mister streamingløsninger som Wimp og Spotify.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Har ikke prøvd Sonos inn i min ECD2, men har brukt Windows PC med SSD og det låter bra. Blir litt styr med å ta med pc'en hver gang man skal spille musikk, så nå har jeg bestilt en Bryston BDP-2. Denne har mulighet for intern installering av valgfri SSD i etterkant, og man kan også velge mellom COAX og USB overføring til DAC. Sistnevnte omgår det innebygde lydkortet slik at man har mer valgfrihet i forhold til overføringstype.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.890
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fõrer ECD 2 med en Logitech Transporter (S/PDIF) og er særdeles fornøyd med resultatet. Det høres rart ut at Sonos skal være noe dårligere. Er du sikker på at problemet ikke ligger et annet sted, EC boy?
     

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    Det er mulig det Coolbiz men jeg får liksom ikke godfoten når jeg lytter på lossless musikken min via Sonos. Litt om oppsettet mitt som er EC tvers gjennom med EC 4.8, AW250R og ECD2. Jeg har xlr mellom dac og forforsterker og selvsagt xlr fra forforsterker til effektforsterker. Bruker Whistler Coanda på alt. Fra Sonos og ned til DAC kjører jeg Van Den Hul The First ultimate MK II Digitalkabel. Alle cd er rippet i iTunes til Lossless og de går via trådløst nett fra iMac til Sonos. Jeg synest det høres ganske dødt ut uten dynamikk og luftighet. Merker ikke særlig forskjell mellom Sonos / lossless og samme musikk via Spotify som jo ikke er lossless. Dersom jeg setter på samme musikk via cd på EMC 1 UP så er godfoten der med en gang. EMC 1 UP går rett inn på forforsterkeren med samme xlr kabler som på resten av anlegget. Det er naturlig - for meg - at cd høres bedre ut enn Sonos men at det skal være så stor forskjell på tørr pastill mot saftig karamell klarer jeg ikke å forstå.

    Jeg har diskutert med flere "eksperter" og de mener at grunnen kan være at Sonos ikke støtter 24 bit høyoppløst lyd. Mulig det er noe i det. Bluesound som er paralellen til Sonos støtter 24 bit lyd men har vel en del barnesykdommer.

    Funderer derfor på ECM 2, den har samme dac i seg som i ECD2, 1 TB harddisk og skikkelig brukergrensesntt for styring av musikk. Den har også xlr bak og jeg taper da garantert ikke noe på vegen fra iMac -> trådløst nett -> Sonos -> digitalkabel ned i DAC.

    Eller kan det være at wifi dreper dynamikk?

    Ikke vet jeg, vet noen andre?
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Du har samme dac, forforsterker og signalkabler som meg. Når jeg kjører fra laptop med Jriver og EC sin egen Windows driver låter det ikke flatt hos meg. Prøv først med en laptop koblet med USB rett i ECD2. Vær også obs på at det er forskjell på USB kabler, jeg bruker en nokså kort Furutech variant og den låter betraktelig bedre enn standard kabelen fra Clas Ohlson.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Tror bare at Sonos ikke er god nok. Hørt at Companiet kommer med flere streamings dingser til høsten. De i den rimeligere enden treger en dac til. Skal være enkle i bruk og raske i menyene etc. Gleder meg til disse kommer. Hørt om lansering i oktober eller november.
     

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    Ketil: Er nok ikke tilgivelse i heimen om jeg skal ha en pc tilkoblet men for å teste kan det vel gå en kveldsstund. Er det forskjell på Mac og PC her i forhold til lydkvalitet ut til USB porten?

    Maxmekker: Kommer EC med andre enn ECM 2 som nå rulles ut i butikkene i Norge?
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Nei, det skal ikke være forskjell i lydkvalitet på Mac og Pc. Men det er viktig at man unngår intern prosessering av deg digitale signalet, altså at blir bitperfect. På pc gjøres det ved å bruke egen driver fra EC. På Mac mener jeg det ikke skal være nødvendig med egen driver, men jeg er litt usikker her.
    Jeg mener også lydkvaliteten blir bedre ved å bruke Pc/Mac med SSD disk, spille av ukomprimert fra Wav, og bruke USB spesialkabel fremfor standardvarianter. Her vet jeg selvfølgelig at jeg vil møte motbør fra "digitalt er digitalt gjengen", og det er riktig at slike ting ikke spiller noen rolle ved lesing i ikke-sanntid. I sanntid mener jeg derimot at det blir noe annet.
    Så vidt jeg har forstått skal det også komme en ECM1 uten dac, bare med mediespiller og muligens også harddisk innebygget. I tillegg en ECM3 med både dac og harddisk.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.890
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    @EC boy,
    Foreslår at du prøver ECD 2 med en annen digitalkilde enn Sonos, for å se om det utgjør noen forskjell. F.eks. digitalutgangen fra din EMC 1.
     
    Sist redigert:

    ttmivar

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2009
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Hei, melder meg på EC tråden jeg også. Jeg har fått problemer med min kjære EMC1 UP og håper noen kan gi meg et godt råd. Den vil ikke gå i gang i perioder og viser bare NO DISC. Er det enkelt å skifte laser/ drivverk selv?
    Jeg har akkurat byttet drivverk og laser på min, og valgte å gjøre dette på verksted. Kom på ca. 8.000,-, så altså ikke billig.
    Mener å ha lest et sted at det er noe mer plunder å bytte laser på disse, enn på de fleste andre CD-spillere, pga avkoplingen av drivverket.
    R
    Hei, har prøvd noen av de tipsene jeg har fått her uten resultat og har nå sendt den til Oslo for rep. Har ikke lyst til å skru noe på den. Håper bare at det ikke er en periodisk feil det er er vanskelig å finne ut av.
     

    softail

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Innlegg
    65
    Antall liker
    58
    Sted
    Det blide sørland
    Torget vurderinger
    3
    Heisan. Melder meg på som ny EC venn med ECI 5 mk2 etter å ha gått gradene med både NAD og Abrahamsen tidligere.

    Mvh Softail :)
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Melder meg også inn som EC venn. Etter å ha hatt gjentatte problemer med min tidligere Meridian G08.2 har jeg skaffet meg en brukt EMC1up. Spiller meget bra i mitt oppsett. Blir trolig min siste cd-spiller. Har forøvrig for mange år siden hatt en ECI2 sammen med B&W DM601 og Onkyo CD spiller, en kombi som jeg har angret mer enn en gang på at jeg solgte. Spilte langt bedre enn prisen skulle tilsi. Jeg tror at matching i mange tilfelle er minst like viktig som prisen på komponentene.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Får vel også melde meg inn her, med min bruktkjøpte EMC1-UP som jeg skaffet meg i Mars i år. Etter å ha levd med denne en stund og fått koblet den opp via de balanserte utgangene, må jeg bare si at det er et av de beste og mest musikalske kjøpene jeg har gjort hittil. Håper den lever riktig, riktig lenge, for det kommer til å bli vanskelig å erstatte den med noe like bra eller bedre uten at lommeboka imploderer.
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    God kveld!

    er på besøk hjå min gamle far og han har en EC ecd 2. Den er nå helt grei, men lurte på om noen hadde prøvd å koble til en Ipad med Apples camera connection kit på USb inngangen. Noen som vet om dette funker? Hadde vært greit med Wimp hifi.

    hilsen Vegard
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.273
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan noen bekrefte eller avkrefte om 4.7 preampen fra EC har HT bypass? Eller må man opp på 4.8 for å ha en muligheten?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kan noen bekrefte eller avkrefte om 4.7 preampen fra EC har HT bypass? Eller må man opp på 4.8 for å ha en muligheten?
    Jeg tror jeg kan avkrefte det med at EC 4.7 har HT bypass. Junior vurderte denne for et par år siden - men den falt ut av bildet p.g.a. manglende HT bypass.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Brukte den selv med den funksjonen men jeg måtte ha volumet på max på EC 4.7. Det gikk fint men litt skummelt hvis man glemte og skru tilbake ved stereo lytting:)
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Hei, vudere og oppgradere anlegget mit og ha i sammenheng med det et par spørsmål og ønske noen tips.

    Dagens oppsett:

    Eci-2 (som forforsterker), Aw 120dmb, Abrahamsen V1.0 oppgradert, Abrahamsen A-Dac, klipsch RF83.

    Eg ønske og skifte ut eci-2 pga at den ikke ha balanserte inn/utganger. Så første spørsmål er om dere syns at det er vits og skifte ut eci-2'en for og får balanserte inn og utganger? Og neste spørsmålet er om hvilken forsterker eg i tilfelle bør kjøpe?
    Vudere eci-4 eller eci-5 (I eller II) pga at disse ha 2sett balanserte innganger (dac og cdspeler). Men syns då at aw 120'en blir litt øverflødige. så en ec-4.7 eller 4.8 hadde jo vert bedre, men di ha ikke 2sett med balanserte innganger.

    så er åpen for forslag og tips. Vudere og skifte ut klipschene og, da eg syns at disse ha litt "skrikende" lyd med høg volume. Så trenge tips til HT og.
    Hvorfor ser du på integrert som forforsterker? Du kan jo også se etter en ren forforsterker hvis du ønsker det, en EC 4.7 eller 4.8 hvis du ønsker og fortsette med EC :)
    Til høyttalere, hva slags musikk hører du på da, og hvor mye har du tenkt og bruke på det? Brukt eller nytt?

    Generellt så sies det vel at EC alltid fungerer best med balansert, det er laget for det. Jeg har kun erfaring med og sammenligne balansert og ubalansert mellom en Abrahamsen V6 dac jeg hadde for en stund siden og EC 4.8, og det ble "bedre" med balanser samtidig som jeg følte det høyere volum, dvs jeg trengte ikke skru opp like mye på forforsterkeren for og få samme volum medXLR som med RCA.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som bruker Cary pre med EC effekt?
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Da er en Cary SLP-03 på vei, blir spennende åssen samspillet med 250R blir. Blei en brukt en i sølv som ikke står helt til mine andre sorte komponenter. Men de dukker ikke så ofte opp på brukten og den skal stå mer eller mindre skjult så måtte bare slå til.
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har en liten tv-krok hvor jeg kjører Paradigm studio 20 som fronter, og med yamaha 1020 og parasound a23 som effekt. og bare for å sammenligne så bærte jeg opp min integrerte ECI 6DS og prøvde den som effekt. ECI 6DS spillte ræva av a23 fra topp til bunn. Så det er lite annet å gjøre enn å få seg EC effekt. Hvilken effekt er det som da blir mest lik ECI 6DS?? AW2x120-M er jo nesten likt priset som AW250r, sett bort fra antall watt er det stor forskjell på disse?


    Paradigm Reference Studio 20 v5 loudspeaker | Stereophile.com
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.528
    Torget vurderinger
    29
    Har fått en oppgradert ECI-4 i hus.
    Koblet den opp for noen dager siden og satte på noe god musikk med god oppløsning.
    Syns lyden ble daff og kjedelig.
    I går koblet jeg opp en Abrahamsen DAC og tenkte kanskje det skulle hjelpe men nei.
    Hadde ikke tenkt over det før, men switchet så bryteren på baksiden fra 0db til + 9db.
    Da ble det andre boller. Forskjellen var som natt og dag!!!! Alt stemte bedre.
    Stemmene kom i senter der de skulle være, og luftigheten/romfølelsen som hadde vært totalt fraværende ble plutselig imponerende.
    Er dette normalt? Er det ikke bare en "nivåbryter"?
    Noen som har erfart det samme?
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Har fått en oppgradert ECI-4 i hus.
    Koblet den opp for noen dager siden og satte på noe god musikk med god oppløsning.
    Syns lyden ble daff og kjedelig.
    I går koblet jeg opp en Abrahamsen DAC og tenkte kanskje det skulle hjelpe men nei.
    Hadde ikke tenkt over det før, men switchet så bryteren på baksiden fra 0db til + 9db.
    Da ble det andre boller. Forskjellen var som natt og dag!!!! Alt stemte bedre.
    Stemmene kom i senter der de skulle være, og luftigheten/romfølelsen som hadde vært totalt fraværende ble plutselig imponerende.
    Er dette normalt? Er det ikke bare en "nivåbryter"?
    Noen som har erfart det samme?
    Jeg hadde et lignende problem, men noen av vinylplatene mine hadde fryktelig lavt volum. Måtte opp på fult volum og selv da ble det ikke nok til å skremme naboen. Kom da på denne bryteren på baksiden og naboen ble livredd :) Dette var på en ECI5. Merket egentlig ikke noe forksjell bortsett fra at volumet bel høyere. Det blir jo bedre punsh i musikken da. Kan det være det er så enkelt?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.528
    Torget vurderinger
    29
    Kan jo godt være at det bare oppleves slik, men jeg følte det ble en helt annen forsterker.
    Fra gørr kjedelig til dynamisk og musikalsk.
     

    JEGabrielsen

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2013
    Innlegg
    10
    Antall liker
    6
    Sted
    Rogaland
    Heisann,

    Noen her inne som har prøvd Marten HT på EC oppsettet deres?? Jeg lurer da spesielt på Django XL
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Heisann,

    Noen her inne som har prøvd Marten HT på EC oppsettet deres?? Jeg lurer da spesielt på Django XL
    Det er ett godt spørsmål, jeg stillte det samme for noen dager siden i Martens tråden:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/17082-marten-design-og-venner-70.html sjekk side 70, og fikk svar i ett par innlegg senere.

    En mener at det bør fungere, og en annen mener at det er en "bankers".
    Det er ingen grunn til at det ikke skal fungere, men har du mulighet burde du prøve og høre på det selv først :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.890
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dagens tips:

    Jeg var litt forundret over at min ECD 2 tilsynelatende ikke kunne skiftes til og fra standby med noen av knappene på frontpanelet. Så etter litt klåing fant jeg ut at dette er faktisk mulig ved å holde inne UP og DOWN samtidig i ett sekund eller to. Dette står ikke nevnt i bruksanvisningen, så vidt jeg kan se.

    Er dette en udokumentert funksjon på flere EC-produkter?
     

    JEGabrielsen

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2013
    Innlegg
    10
    Antall liker
    6
    Sted
    Rogaland
    Dette må jeg også finne utav... :D hehe

    Dagens tips:

    Jeg var litt forundret over at min ECD 2 tilsynelatende ikke kunne skiftes til og fra standby med noen av knappene på frontpanelet. Så etter litt klåing fant jeg ut at dette er faktisk mulig ved å holde inne UP og DOWN samtidig i ett sekund eller to. Dette står ikke nevnt i bruksanvisningen, så vidt jeg kan se.

    Er dette en udokumentert funksjon på flere EC-produkter?
     

    JEGabrielsen

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2013
    Innlegg
    10
    Antall liker
    6
    Sted
    Rogaland
    Hmmm.... Jeg har egen standby knapp på fjernkontrollen min. Da jeg trykket på denne dimmet lyset og dac slo seg av.. (tror jeg) For da jeg trykket standby igjen, kjørte den vanlig oppstart... men begge knappene UP & DOWN samtidlig funket ikke hos meg... snodig... Gikk din dac rett på igjen etter du satt den i standby ? hehe
     

    JEGabrielsen

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2013
    Innlegg
    10
    Antall liker
    6
    Sted
    Rogaland
    Hadde ikke lest skikkelig... ble litt ivrig... hehe.. Prøvde nå på selve dac'en med samme resultat som deg. Det var det samme som fjernkontrollen. Prøve dette på de andre produktene i rekka også :D


    Dagens tips:

    Jeg var litt forundret over at min ECD 2 tilsynelatende ikke kunne skiftes til og fra standby med noen av knappene på frontpanelet. Så etter litt klåing fant jeg ut at dette er faktisk mulig ved å holde inne UP og DOWN samtidig i ett sekund eller to. Dette står ikke nevnt i bruksanvisningen, så vidt jeg kan se.

    Er dette en udokumentert funksjon på flere EC-produkter?
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Jeg har en ECI-5 forsterker som spiste sikringer. Leverte denne inn og fikk da beskjed om at det var et kjent problem og løsningen er å bruke en kraftiger sikring (3,15A). Dette ser ut til å fungere. Lurer bare på om det er noen andre som har hatt dette problemet?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.890
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm.... Jeg har egen standby knapp på fjernkontrollen min. Da jeg trykket på denne dimmet lyset og dac slo seg av.. (tror jeg) For da jeg trykket standby igjen, kjørte den vanlig oppstart... men begge knappene UP & DOWN samtidlig funket ikke hos meg... snodig... Gikk din dac rett på igjen etter du satt den i standby ? hehe
    Standby er ikke det samme som helt avskrudd. ECD 2 kan bare skrues helt av ved å trykke på powerknappen midt på fronten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn