EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    478
    Venter på at ECD-1 DAC skal komme nordover med posten... Airport Express, Denon DCD1500AE og Sony HDD/DVD spiller skal kobles til denne. :) Noen som har forslag på Coax kabel?
     

    Martin Thoresen

    Fersking
    Ble medlem
    19.02.2008
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Hei,

    Vurderer et nytt anlegg bestående av:

    B&W 803D
    EC 4.8
    EC ECC1
    EC AW 180M

    Noen som har erfaring med 803D og AW 180M? Eller må man gjøre et dypt hogg i lommeboka og gå for AW 400?
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Dynabel hadde en meget god pris på AW 400 (demo) i forrige uke, og det går vel an å ta en tlf. ditt i morgen?

    www.dynabel.no

    Har du alt for mange penger, er AW 400 et soleklart første valg!

    Vær varsom plakaten spretter opp, når kabel valg skal gjøres mot EC sine produkter!
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    478
    "Vær varsom plakaten spretter opp, når kabel valg skal gjøres mot EC sine produkter!"
    Jaha...??
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    f skrev:
    Vær varsom plakaten spretter opp, når kabel valg skal gjøres mot EC sine produkter!
    Hei. Kan du utdype dette da jeg ikke har hørt noe om dette ifra før av.Er EC sine produkter "kilne" for hvilke kabler man bruker?

    mvh
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Hadde veldig dårlige erfaringer med enkelte kabler!

    Sender en personlig melding, så man ikke blir halshugget!
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Mine AW400 har vært altetende på kabler, spesielt på signalkabelsiden. Men jeg har ikke hatt noe dyrere enn Black Magic Revelation XLR med rhodium plugger og Kimber Silver Streak XLR. Blue Jeans Cable-signalkablene jeg har nå (de er til og med ubalanserte, men til gjengjeld dobbeltskjermede) er overraskende nok minst like gode som de førstnevnte, men til en helt latterlig pris (betalte vel 1200,- for 7 stk i custom lengder nytt inklusive toll, mva og frakt fra USA)
    Jeg har også hatt Hama-kabler (billig ræl på elkjøp) og noen billige QED kabler, men de var ikke godt nok skjermet noe som kom godt frem siden de var ubalanserte.

    Det eneste som definitivt ikke har fungert var Viablue SC-3 (tror jeg de het) HT-kabler. De var faktisk til dels krise med sin ulne og udefinerte lyd som rotet til hele perspektivet. De hadde faktisk samme effekt i et annet anlegg som også besto av EC over hele fjøla (AW180, EC 4.8 og EMC-1UP) og B&W N804 og eieren hadde akkurat samme inntrykk som meg når vi testa kablene uten at jeg hadde sagt noe om mine inntrykk på forhånd.
    Andre HT-kabler som har vist seg å fungere helt fint er Better Cables Premium III og Kimber Monocle XL.
     

    thenok

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    0
    Er det noen der ute som vet om EC har noe nytt på trappene? Ser de har prøvd å få på plass en CD spiller til DP-line, men de har ikke klart å oppdatere hjemmesiden en gang så langt jeg kan se!

    Thomas
     

    Kurti

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    21
    Hei!

    Jeg har i dag en AW120 som jeg bruker på ett sett Dynabel Superexact. Dette fungerer jo greit, men litt mere krefter ville nok ikke skadet. Vurderer å oppgradere til en AW250, men vet ikke om denne forsterkeren er "like god" som AW120.

    Spiller normalt ikke spesielt høyt på dette anlegget, så ved normal bruk så klarer jeg meg jo med den gode gamle...

    Noen som har noen formening om lyden til disse to mot hverandre?

    Kurti
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    478
    Har hørt Dynabel Exact drevet av AW180, det lyder meget bra. Exactene er tungdrevet så de ekstra kreftene kommer godt med.

    Fikk i dag ECD1 DACen, koblet den med mot CDspiller med 75ohms BNC kabel. Ble overrasket over hvor stor forskjell det er fra og bruke Denons interne DAC til ECD1. Nå får CD skivene nytt liv her... :) Måtte skru ned nivået på mine aktive suber, siden ECD1 gir ut et høyere signal... Kan vere siden det nå er koblet balansert inn på EC 4.7 fra ECD1... Meget fornøyd med kjøpet av ECD1. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det har begynt å knitre litt i potmeteret (volumkontrollen) på min EC4.7. Er det noe jeg lett kan gjøre noe med selv?

    Jørgen
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Kurti skrev:
    Hei!

    Jeg har i dag en AW120 som jeg bruker på ett sett Dynabel Superexact. Dette fungerer jo greit, men litt mere krefter ville nok ikke skadet. Vurderer å oppgradere til en AW250, men vet ikke om denne forsterkeren er "like god" som AW120.

    Spiller normalt ikke spesielt høyt på dette anlegget, så ved normal bruk så klarer jeg meg jo med den gode gamle...

    Noen som har noen formening om lyden til disse to mot hverandre?

    Kurti
    Hva med å kjøpe en til og brokoble dem ?
    Da har du 2*400W til rådighet.
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk et tilbud på en EC ECD1 og den forbindelse lurer på ett par ting jeg håper dere kan hjelpe meg med å finne et svarp.

    Dette eksemplaret er fra oktober 2006; har denne modellen blitt oppgradert i mellomtiden og er kr 7k en ok pris for et strøkent eksemplar?

    på forhånd mange takk for svar :)
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    677
    Antall liker
    321
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet ec sin dac? Hvor god er denne sammenlignet med feks Cd spilleren deres osv. Har jo Transporteren selv som jeg er veldig fonøyd med, men lurer på om det kan bli en oppgradering lydmessig med Ec dac?
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Min personlige opplevelse er at Transporter er bedre enn EMC1Up på ren og skjær lydkvalitet - dvs oppløsning, transparens og lignende. Men det kan hende at EC'en tiltaler noen mer klangmessig - men det er ingen tvil for min del at den er underlegen Transporter rent kvalitetsmessig.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Dacen i en Transporter er rigtig god. Jeg kender dog en som har en sådan som jeg har lavet en speciel Zapdac 2 til.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Mitt inntrykk er at EC passer ypperlig til nøytrale DAC'er à la Transporter, Benchmark, o.l. Selv bruker jeg Benchmark DAC-1 rett inn i et AW100DMB effekttrinn på PCrommet mitt. Kjempelyd. To av barna mine og broren min bruker også Benchmark DAC-1 sammen med forskjellig EC-elektronikk, og det låter riktig så bra. Jeg synes at det jeg har hørt av DAC eller CDspiller med "EC-klang" sammen med EC-utstyr ellers, blir litt som sukker på syltetøy etter min smak. Det blir naturligvis et spørsmål om smak og behag når det kommer til stykket, men det kan være vel verdt å prøve andre kombinasjoner enn EC+EC.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    677
    Antall liker
    321
    Torget vurderinger
    2
    Fikk låne Ec dac fra Soundgarden. Jeg angret egentlig på det. Lyden ble så mye mer holografisk og detaljert. Dessverre hørtes Transporteren sprengt ut i forhold hjemme hos meg. Så jeg har tatt den tunge veien til banken for å be pent om en slik dac.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Vurderer veldig å kjøpe et sett med AW 400 til mine nye høytalere, men har ikke hørt dem. Har derimot hørt Nemo på de høytalerne jeg har kjøpt, og dette låt utrolig bra (budsjettet strekker derimot ikke til for Nemo). Er det noen her inne som kan si om det er stor forskjell på AW 400 og Nemo?
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Ikke kvalitetsmessig, men de er noe forskjellige klangmessig. Personlig liker jeg AW400s noe mer åpne spillestil best, så det ble derfor dem fremfor Nemo sist.
    Likte du Nemo så funker garantert AW400 bra også.

    Jeg hørte alle ECs effekttrinn dvs AW2x120-M, AW180, AW250-R, AW400 og Nemo etter hverandre i samme anlegg hos Eltek da jeg bestemte meg for å handle AW400.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Hoppet i det og la inn en bestilling på et sett med AW 400. Skal hente dem til Lørdag.
     

    thenok

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    0
    Tør nesten å sette mye penger på at EC ikke leverer til lørdag om det er de som har lovet levering til da. Har bestilt mange produkter fra de og ALDRI opplevd at de har klart å holde det de lover. Bra produkter, men maken til amatører når det kommer til levering!

    T
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Hvorfor byttet du ut B&W 802 D, med en rimeligere stativ høytaler (B&W) marsboer?
     
    M

    marsboer

    Gjest
    f skrev:
    Hvorfor byttet du ut B&W 802 D, med en rimeligere stativ høytaler (B&W) marsboer?
    Fordi jeg har flyttet, og volumet har blitt redusert fra en gedigen stue med åpne løsninger i tillegg til et lite søtt rom på 16kvm hvor 802D hadde blitt helt skivebom.
    Jeg har aldri angret på høyttalerbyttet og savner faktisk ikke 802D i det hele tatt. Jeg hadde aldri så god lyd med 802D i det gamle og akustisk sett fæle rommet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    marsboer skrev:
    Ikke kvalitetsmessig, men de er noe forskjellige klangmessig. Personlig liker jeg AW400s noe mer åpne spillestil best, så det ble derfor dem fremfor Nemo sist.
    Likte du Nemo så funker garantert AW400 bra også.

    Jeg hørte alle ECs effekttrinn dvs AW2x120-M, AW180, AW250-R, AW400 og Nemo etter hverandre i samme anlegg hos Eltek da jeg bestemte meg for å handle AW400.
    Fikk du høre brokoblede 2*AW120-M?
    Dette er vel AW400.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det så jo litt mindre ut på bildene (rommet/stua).

    Det er synd at du ikke fikk til B&W 802 D, for det er meget gode høytalere. De trenger nok optimale plasseringer!

    Hadde B&W 802 D i en mursteinsstue, og fikk de heller ikke til :'(

    Byttet de, til de gml. (første CM satelitt-høytalerne), og hadde forsatt store problemer :'(

    Var innom fire B&W høytalere til, før valget falt på et annet merke!
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Det sto ikke på plasseringen hjemme hos meg. Jeg hadde de svært optimalt plassert. Masse luft på sidene (var vel i hvertfal 1.5-2m til hver sidevegg, midt på veggen, og masse rom bak høyttalerne. Brukte masse tid på å eksperimentere og endte vel opp med så vidt bredere enn likesidet trekant for å få det store perspektivet jeg ønsket.

    Problemet var at det gamle rommet slukte all mellombass, med en kraftig dytt fra 30hz og nedover. Med andre ord ble lyden rimelig kjedelig, men med latterlige mengder ubrukelig fysisk bølgebass ved ca 30hz. Men stereoperspektivet og størrelsen på lydbildet ble jo selvfølgelig særdeles bra med såpass god plassering med mye luft, samt slank bass.
    Jeg måtte til med DRC for å få ryddet opp i romproblemene i bassen, samt at rommet også hadde overdreven etterklang. Dette gjorde jo lyden bra, men det låt i grunn veldig sterilt.

    Langt i fra slik det låter nå, med 805S i et langt mer optimalt rom som virkelig jobber på lag med høyttaleren. Den stramme men samtidig skikkelig feite lyden jeg har med 805S er svært avhengighetsdannende!
    Føler at jeg har fått med meg det beste fra 802D, men nå sitter bassen i tillegg som ei kule, samtidig som rommet har en langt mer ørevennlig etterklang.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    thenok skrev:
    Tør nesten å sette mye penger på at EC ikke leverer til lørdag om det er de som har lovet levering til da. Har bestilt mange produkter fra de og ALDRI opplevd at de har klart å holde det de lover. Bra produkter, men maken til amatører når det kommer til levering!

    T
    Og det fikk du helt rett i. Håper nå på mandag.
     

    thenok

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    0
    Og det fikk du helt rett i. Håper nå på mandag.
    [/quote]


    Sansynligvis neste helg tidligest etter mine erfaringer. Kan jo hende du har flaks. Rart at EC ike har tatt innover seg hvor irriterende det er for kunden å vente når man først har bestemt seg for å handle. Mye "lurere" å love sen levering og heller levere litt før. Da blir kunden glad og føler seg prioritert. Enkel Psykologi i mitt hode.

    T
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Da kom endelig AW 400 i hus. Skal bruke kvelden til å kose meg med mye god musikk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Helt uinteressant for de fleste, men jeg har ikke sett min EC 4.7 inni før. Volumkontrollen knitret og spraket og fikk seg en omgang med CRC elektronikkrens. Nå går alt så meget bedre....

    Ganske luftig inni her ja, og det liker vi
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    The Absolute Sound har rosende omtale av EC, om 4.7 skrives det "its price of $3495 makes it highly competitive".
    Men AW 180 er visst rosinen i pølsa for anmelderen. Gøy å lese.
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Trenger hjelp!! :eek: 2 ting:

    1.
    Jeg har en ECI-1 forsterker, tror releet til av/på knappen er røket. Tenker å bytte dette selv.

    Hvor finner jeg deler? Hvordan type rele? Pris?

    På forhånd tusen takk.

    2.
    Noen her med erfaringer ang Electrocompaniet til Proac høytalere?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ad pkt. 2: Jeg synes ikke EC og ProAc er noen god kombinasjon. ProAc er såpass tilbakelente i spillestillen at de krever en adskillig tightere elektronikk enn EC. Etter min smak - vel å merke. De ProAc+EC-kombinasjonene jeg har prøvd her hjemme med mine egne ProAc - Response 1SC og Response D25 - og som jeg ellers har hørt, har ikke gitt mersmak. Har du en ekstremt tørr og nøytral kilde, kan det tenkes at det blir litt annerledes - man skal aldri si aldri....
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Hei vil melde meg inn som venn.

    Har nettop gått til innkjøp av en Electrocompaniet AW250DMB-R og trenger en bra forforsterker.

    Lurte på kor bra forforsterker delen i en Electrocompaniet ECI-3 er i forhold til EC. 4.7 og 4.5?
    Hva vil dere anbefale, har ikkje råd til så alt for dyr forforsterker akkurat no men kan strekke meg opp mot 10.000kr.
    Eller bør eg kjøpe en billig dp 7.2 -7.0?
    Å vente til eg får råd til noke bedre?
    Vil helst ha en med fjernkontroll.

    Takker for tips.
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Noen som har peiling på hva en ec-aw60fft og en ec-4,5 kosta nye i sin tid?
     

    bjornendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    239
    Antall liker
    7
    Kingpin skrev:
    Hei vil melde meg inn som venn.

    Har nettop gått til innkjøp av en Electrocompaniet AW250DMB-R og trenger en bra forforsterker.

    Lurte på kor bra forforsterker delen i en Electrocompaniet ECI-3 er i forhold til EC. 4.7 og 4.5?
    Hva vil dere anbefale, har ikkje råd til så alt for dyr forforsterker akkurat no men kan strekke meg opp mot 10.000kr.
    Eller bør eg kjøpe en billig dp 7.2 -7.0?
    Å vente til eg får råd til noke bedre?
    Vil helst ha en med fjernkontroll.

    Takker for tips.
    Hei det står en Plinius 16 Forforsterker på børsen ser ut til og være et godt kjøp 10000
     

    EMC-1UP

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2009
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Hei, søker herved medlemsskap i klubben for de vise :)

    Har AW 120, EMC-1UP, EC 4.7 i kombo med Dynabel Euforia. Kimber signal og strøm. Leter etter høyttalerkabler...


    Blitt smitta av min bror, som har AW 180, EMC-1 og EC 4.6.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn