Det sto ikke på plasseringen hjemme hos meg. Jeg hadde de svært optimalt plassert. Masse luft på sidene (var vel i hvertfal 1.5-2m til hver sidevegg, midt på veggen, og masse rom bak høyttalerne. Brukte masse tid på å eksperimentere og endte vel opp med så vidt bredere enn likesidet trekant for å få det store perspektivet jeg ønsket.
Problemet var at det gamle rommet slukte all mellombass, med en kraftig dytt fra 30hz og nedover. Med andre ord ble lyden rimelig kjedelig, men med latterlige mengder ubrukelig fysisk bølgebass ved ca 30hz. Men stereoperspektivet og størrelsen på lydbildet ble jo selvfølgelig særdeles bra med såpass god plassering med mye luft, samt slank bass.
Jeg måtte til med DRC for å få ryddet opp i romproblemene i bassen, samt at rommet også hadde overdreven etterklang. Dette gjorde jo lyden bra, men det låt i grunn veldig sterilt.
Langt i fra slik det låter nå, med 805S i et langt mer optimalt rom som virkelig jobber på lag med høyttaleren. Den stramme men samtidig skikkelig feite lyden jeg har med 805S er svært avhengighetsdannende!
Føler at jeg har fått med meg det beste fra 802D, men nå sitter bassen i tillegg som ei kule, samtidig som rommet har en langt mer ørevennlig etterklang.