EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Hva er motsvarelsen til AW-220 i dag? AW 2X120-M ?
     

    JEGabrielsen

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2013
    Innlegg
    10
    Antall liker
    6
    Sted
    Rogaland
    Noen som har gulv rack til nemo her inne? Mine står for tiden på gulvet med Nordost sort kone under.. Nå som det nærmer seg jul, skulle jeg funnet noe brukende til meg selv :) Eller har folk marmor plater under... mm... kom med forslag :) Åpen for det meste!!!
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kunne hatt bruk for en defekt AW-220? Har blitt fortalt at feilen kan være mikrobrudd på kretskort nivå. Diverse transistorer, kondensatorer og utganger er byttet.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    4.875
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Kunne hatt bruk for kabinettet til et DIY-prosjekt som er på beddingen..
     

    WinnieTP

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2013
    Innlegg
    32
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Problemer med firmware på EMP 1/M

    Et tips dersom du har opplevd hakking i starten på enkelte CD'er med EMP 1/M: Nedgrader!

    Min EMP 1/M liksom hakket litt på noen CD'er etter 1-2 sekunder. Samtidig lyste V surr på skjermen. Det stinket firmware problem. Jeg hadde siste firmware 1.12 på EMP'en og nedgraderte til 1.11.04. Deretter virket alt perfekt og nå svirret EMP'en innom V surr FØR den begynte og spille og ikke etter. Jeg oppgraderte igjen og problemet kom tilbake. Nedgraderte og alt ble fint igjen. Så da ble jeg fornøyd og siden har EMP'en blitt trivligere å lytte til:)

    Jeg prøvde å søke her uten å finne noe om saken så jeg har varslet Electrocompaniet om dette. Kanskje viste de det allerede? Kanskje ikke.
     

    AirStranger

    Fersking
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Rogaland
    Alternativ fjernkontroll til EC 4.9

    Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en EC 4.9 Pre. Denne selges uten fjernkontroll. Trodde først at jeg kunne bruke min Logitech Harmony, men neida, EC 4.9 kan kun fjernstyres med RF signaler. Electrocompaniet tilbyr fjernkontrollene ECT2 og ECT3. Disse er dyre og har fått varierende omtale.
    Det finnes programmerbare fjernkontroller som støtter RF. Et eksempel er URC, www.universalremote.com. DirecTV har også noen modeller som støtter RF. Noen EC komponenter kan visst styres med en App og Ipad(wifi).
    Mitt spørsmål er: Er det noen her på forumet som har erfaring med alternative(rimelige) måter å fjernstyre EC 4.9 på?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en EC 4.9 Pre. Denne selges uten fjernkontroll. Trodde først at jeg kunne bruke min Logitech Harmony, men neida, EC 4.9 kan kun fjernstyres med RF signaler. Electrocompaniet tilbyr fjernkontrollene ECT2 og ECT3. Disse er dyre og har fått varierende omtale.
    Det finnes programmerbare fjernkontroller som støtter RF. Et eksempel er URC, www.universalremote.com. DirecTV har også noen modeller som støtter RF. Noen EC komponenter kan visst styres med en App og Ipad(wifi).
    Mitt spørsmål er: Er det noen her på forumet som har erfaring med alternative(rimelige) måter å fjernstyre EC 4.9 på?
    RF til 4.9 er EC proprietær. Du kan nok ikke bruke en hvilken som helst RF remote (basert på en RF standard) og tro den vil funke på 4.9. Jeg skulle mene at ECT2 kan settes opp til både IR og RF, men det var kanskje for styring av multispiller.
    Kan du bruke IR åpnes der for mange muligheter. Du kan ikke bruke Web eller RS232 dessverre.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    4.8 gjorde ting med lyden ja :)
     

    Onkel Skrue

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2010
    Innlegg
    22
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    8
    Melder meg inn her da jeg nettopp har anskaffet en aw250dmb og en ec 4.7. Dette spiller på XTZ Divine 100.33 med Hegel hd20 som kilde.

    Har hatt litt problemer med at disse høyttalerne har låtet litt skarpt, men mot dette er EC god medisin. Nå låter alt mer laidback og mykt med stor autoritet, akkurat som jeg håpet på.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med flott oppsett...
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Når det gjelder ECT3 så er denne en skandale, intet mindre. Det er faktisk så dårlig at det til slutt er bikket over til morsomt. Det finnes ikke noe vilje hos EC til å gjøre noe med firmware til denne. Bare det å regulere volum på 4.9 er en selsom opplevelse. Du trykker og før eller senere blir volumet regulert. Det beste er når den starter opp med en rekke bip, bip, bip og da er det bare å holde ut for det kan hende at volumet blir regulert. Det å sette 4.9 i standby tar selvsagt lang tid for det holder ikke med et trykk som gir et pip fra fjernkontrollen for deretter vente til neste pip for så å slippe. Dette må gjøres en gang til og nå er det gode muligheter for at den går standby.


    Jeg tror faktisk at ECT3 må være historiens dårligste fjernkontroll.
     
    Sist redigert:

    WinnieTP

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2013
    Innlegg
    32
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Jeg bruker ECT2 mot EC4.9/M og EMP1/M selv. Har ikke opplevd denne type problemer i det hele tatt. Faktisk fungerer den veldig bra. Et langt tastetrykk gir standby på både EC 4.9/EMP (og AW2x120 som jeg også bruker). Smidig volumkontroll. Kanskje du har en mandagskontroll eller det er noe med EC 4.9?

    Når det gjelder ECT2 så er denne en skandale, intet mindre. Det er faktisk så dårlig at det til slutt er bikket over til morsomt. Det finnes ikke noe vilje hos EC til å gjøre noe med firmware til denne. Bare det å regulere volum på 4.9 er en selsom opplevelse. Du trykker og før eller senere blir volumet regulert. Det beste er når den starter opp med en rekke bip, bip, bip og da er det bare å holde ut for det kan hende at volumet blir regulert. Det å sette 4.9 i standby tar selvsagt lang tid for det holder ikke med et trykk som gir et pip fra fjernkontrollen for deretter vente til neste pip for så å slippe. Dette må gjøres en gang til og nå er det gode muligheter for at den går standby.


    Jeg tror faktisk at ECT2 må være historiens dårligste fjernkontroll.
     

    valo79

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    marantz2.jpg


    Melder meg på :) Nettopp gått til anskaffelse av ECD-2. Så langt meget fornøyd!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.398
    Antall liker
    63.538
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Når det gjelder ECT2 så er denne en skandale, intet mindre. Det er faktisk så dårlig at det til slutt er bikket over til morsomt. Det finnes ikke noe vilje hos EC til å gjøre noe med firmware til denne. Bare det å regulere volum på 4.9 er en selsom opplevelse. Du trykker og før eller senere blir volumet regulert. Det beste er når den starter opp med en rekke bip, bip, bip og da er det bare å holde ut for det kan hende at volumet blir regulert. Det å sette 4.9 i standby tar selvsagt lang tid for det holder ikke med et trykk som gir et pip fra fjernkontrollen for deretter vente til neste pip for så å slippe. Dette må gjøres en gang til og nå er det gode muligheter for at den går standby.


    Jeg tror faktisk at ECT2 må være historiens dårligste fjernkontroll.
    Hadde en ECT2 som jeg brukte mot en EC 4.8. Hadde kjempeproblemer med volumkontrollen. Åpnet den og skrudde litt på kontaktpunktene til volumkontrollen. Ble helt fin etter det :) Kanskje dette hjelper hos deg også...... Kjedelig når verdens peneste fjernkontroll også er den dårligste.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Pipelyder?
    Snakker du om ECT3?
    Jeg har ECT3. Når man trykker på EXIT avgir den en pipelyd og man holder fingeren på kontrollen en stund slik at neste pipelyd kommer og da skal EC4.9 gå i standby. Det gjør altså ikke min og jeg må gjenta prosessen en gang til og da går den i standby. EMP2 lar seg ikke kontrollere med denne og EC lovde at de skulle komme med en firmware-oppdatering som skulle ordne dette. Dette har de ikke gjort og det er nå et år siden at dette skulle være på plass.
     
    Sist redigert:

    Rondo

    Medlem
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har faktisk ikke opplevd et enste problem med ECT3 på verken EC 4,9 eller EC4,8 fungerer helt utmerket,både på volum og for sette den i standby,kun
    og holde inne knappen et par sek,samme på 4,8,alt fungerer helt optimalt på mine kontroller,har også en helt ny ECT2,virker utmerket,så jeg tror du er
    en av flere som har en av de som det er problemer med,men vet de kommer med ny kontrol ut på nyåret,da det har vert en del problemer med nevnte
    kontoll,ECT3 er nå tatt ut av produksjon..




    Når det gjelder ECT3 så er denne en skandale, intet mindre. Det er faktisk så dårlig at det til slutt er bikket over til morsomt. Det finnes ikke noe vilje hos EC til å gjøre noe med firmware til denne. Bare det å regulere volum på 4.9 er en selsom opplevelse. Du trykker og før eller senere blir volumet regulert. Det beste er når den starter opp med en rekke bip, bip, bip og da er det bare å holde ut for det kan hende at volumet blir regulert. Det å sette 4.9 i standby tar selvsagt lang tid for det holder ikke med et trykk som gir et pip fra fjernkontrollen for deretter vente til neste pip for så å slippe. Dette må gjøres en gang til og nå er det gode muligheter for at den går standby.


    Jeg tror faktisk at ECT3 må være historiens dårligste fjernkontroll.
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Jeg driver å tester ut en ecd 2 her. Har noen her erfaring på hvordan denne enderer seg under innspilling? EC påstår vel en 75-100timer før den låter optimalt.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jeg har faktisk ikke opplevd et enste problem med ECT3 på verken EC 4,9 eller EC4,8 fungerer helt utmerket,både på volum og for sette den i standby,kun
    og holde inne knappen et par sek,samme på 4,8,alt fungerer helt optimalt på mine kontroller,har også en helt ny ECT2,virker utmerket,så jeg tror du er
    en av flere som har en av de som det er problemer med,men vet de kommer med ny kontrol ut på nyåret,da det har vert en del problemer med nevnte
    kontoll,ECT3 er nå tatt ut av produksjon..




    Når det gjelder ECT3 så er denne en skandale, intet mindre. Det er faktisk så dårlig at det til slutt er bikket over til morsomt. Det finnes ikke noe vilje hos EC til å gjøre noe med firmware til denne. Bare det å regulere volum på 4.9 er en selsom opplevelse. Du trykker og før eller senere blir volumet regulert. Det beste er når den starter opp med en rekke bip, bip, bip og da er det bare å holde ut for det kan hende at volumet blir regulert. Det å sette 4.9 i standby tar selvsagt lang tid for det holder ikke med et trykk som gir et pip fra fjernkontrollen for deretter vente til neste pip for så å slippe. Dette må gjøres en gang til og nå er det gode muligheter for at den går standby.


    Jeg tror faktisk at ECT3 må være historiens dårligste fjernkontroll.
    Siden det er flere som sier at denne skal fungere så tok jeg og oppdaterte firmware selv om jeg allerede har siste versjon. Det virker som noe har skjedd for det holder nå med en runde for å få 4.9 i standby. Det å regulere volum går fortsatt sent, og EMP2 lar seg ikke styre med denne.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Et begynderspørgsmål beklager, men hvad-passer-til-hvad-og-hvordan er ganske uoverskueligt i Hi-Fi verdenen, når man kun kommer på besøg af og til...

    Problem: Er begyndt at tænke på at streame musik, jo da :) Vil streame trådløst fra PC (Win7) til en EC aw100 forstærker. Kan det la sig gøre med en ECD-2 (Electrocompaniet ECD-2 - 192kHz- 24 bit KAMPANJE!!! (Produktdetaljer) [dynaBel AS]) + et ganske almindeligt modem koblet på ECD-2 usb forbindelsen?
    PCen er stationær og står ovenpå, alt hvad jeg ellers har er en Ipad så direkte kabelforbindelse er udelukket.

    med venlig hilsen

    Niels
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Du ka nok ikke koble et modem direkte til en ECD2 dac. I det minste må du ha en Airport Express som du da kan koble til DAC'en. Hvis du i tillegg skal koble ECD2 til AW100 sone er en effektforsterker må du bruke den digitale volumkontrollen på ECD2, som jo vil fungere men som vil gi bedre lyd med separat pre.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Du ka nok ikke koble et modem direkte til en ECD2 dac. I det minste må du ha en Airport Express som du da kan koble til DAC'en. Hvis du i tillegg skal koble ECD2 til AW100 sone er en effektforsterker må du bruke den digitale volumkontrollen på ECD2, som jo vil fungere men som vil gi bedre lyd med separat pre.
    Tak for svar Ketil.
    Det (lidt) frække spørgsmål er så om forskellen i lydkvalitet (i forhold til separat pre amp) er noget almindelige dødelige kan høre?

    En Airport Express lyder i hvert fald lovende, har googlet hurtigt og den skulle kunne gå trådløst med en Win PC. Og den fungerer vel også udenom Itunes, som jeg gerne vil undgå? Dvs med Spotify eller Wimp som kilde via PC.

    Sidder og tæller på knapper med tilbudet flere steder på ECI 6DS, men må nok være ærlig og erkende det vil være overkill. Men forskellen er ikke sååå stor da, og så er det en pakkeløsning som løser mine praktiske problemer...

    med venlig hilsen

    Niels
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    En ECI6DS er nok helt klart en bedre løsning enn AirPort Express+ECD2+AW100, men den koster altså 14k mer sett ut fra dagens tilbud. På den andre siden sparer du utgifter til AE og du kan få noen tusenlapper for AW100, så differansen blir litt mindre.
    Volumkontrollen på ECD2 gir helt grei lyd så det er ikke tvingende nødvendig med en preamp. Det kan til og bli litt mer detaljert lyd uten pre.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    En ECI6DS er nok helt klart en bedre løsning enn AirPort Express+ECD2+AW100, men den koster altså 14k mer sett ut fra dagens tilbud. På den andre siden sparer du utgifter til AE og du kan få noen tusenlapper for AW100, så differansen blir litt mindre.
    Volumkontrollen på ECD2 gir helt grei lyd så det er ikke tvingende nødvendig med en preamp. Det kan til og bli litt mer detaljert lyd uten pre.
    Valgets kval... :)

    Takker for info Ketil og ønsker god jul!

    med venlig hilsen

    Niels
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har en ECI 6DS som jeg prøvde som effekt på "hjemme kinoen" og var veldig fornøyd med det. Lurte på hvordan den måler seg med AW 3X120-M ? ligger en på torget til en fin pris
     

    jbass

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    17
    Sted
    Stockholm
    Har äntligen hittat hem med EC4.6 + AW250DMB-R. I mina öron en glimrende match för mina B&W CM10'or! :)
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har nylig kjøpt inn en ECI 6D (fra 2x120-M og AudioLab 8200DQ på pre) og kjøpte nylig inn en Schiit Asgaard 2 for å drive mine Beyer T70. Men jeg sliter litt med å få det satt opp slik jeg ønsker. Virker som jeg må ha lyden på ECI 6Den ganske høyt for at Asgaard 2en skal ha noe lyd å forsterke. Klarer ikke å finne hvordan jeg får Pre-utgangen til å gi max volum uten å samtidig gi lyd til høyttalerene. Har forsøkt å skru lyden på max og så trykke på mute, men da kommer det ikke noe lyd på pre-utgangen. Er det noe jeg har misset her, eller er dette rett og slett ikke mulig med ECI 6D?
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Har en AW120DMB som har fått byttet utgangsreleene. :) Betydelig bedre lyd etterpå. Anbefales :)

    jarlerik
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så virker som jeg er litt screwed siden ECI 6D ikke har tape-out. Doh! Da er det vel bare å sende tilbake Asgaard 2en. Evt. sende tilbake ECI 6Den...
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Har en AW120DMB som har fått byttet utgangsreleene. :) Betydelig bedre lyd etterpå. Anbefales :)

    jarlerik
    jarlerik:
    Hvor fik du gjort bytte, og hvad sån cirka blev prisen?

    mvh

    Niels
     

    Bohem1

    Fersking
    Ble medlem
    12.01.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei : Jeg trenger en ny Stereobenk til min nye AW250. Er en maken til denne du har her på bildet til salgs på Finn . ser ut til att det ikke er særlig og gå på i forhold til høyden på EC 250 og hyllene . Får AW250 nok kjøling , ikke noe problem med att det blir for varmt ? Pf Takk-
     

    softail

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Innlegg
    65
    Antall liker
    56
    Sted
    Det blide sørland
    Torget vurderinger
    3
    Har nylig kjøpt inn en ECI 6D (fra 2x120-M og AudioLab 8200DQ på pre) og kjøpte nylig inn en Schiit Asgaard 2 for å drive mine Beyer T70. Men jeg sliter litt med å få det satt opp slik jeg ønsker. Virker som jeg må ha lyden på ECI 6Den ganske høyt for at Asgaard 2en skal ha noe lyd å forsterke. Klarer ikke å finne hvordan jeg får Pre-utgangen til å gi max volum uten å samtidig gi lyd til høyttalerene. Har forsøkt å skru lyden på max og så trykke på mute, men da kommer det ikke noe lyd på pre-utgangen. Er det noe jeg har misset her, eller er dette rett og slett ikke mulig med ECI 6D?
    Hei Mr Marbles. Har du rec out utgang på forsterkeren din? På min ECI 5 MK2 kobler jeg fra rec out og inn til en Rega Ear hodetelefonforsterker med phonokabler. Funker fint det. Da trenger du ikke å skru opp noe volum på forstekeren din. Men skal du koble balansert inn på Schiit Asgaard,en din? blir det kanskje vanskelig. Mvh softail
     

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    Hei : Jeg trenger en ny Stereobenk til min nye AW250. Er en maken til denne du har her på bildet til salgs på Finn . ser ut til att det ikke er særlig og gå på i forhold til høyden på EC 250 og hyllene . Får AW250 nok kjøling , ikke noe problem med att det blir for varmt ? Pf Takk-
    Hei, hvis du har interesse så kan du få kjøpe min da jeg avvikler hele HiFi oppsettet mitt. I denne har jeg hatt EC sine AW250, EMC 1 UP, ECD2 og 4.8 og det går i høyden og bredden. Er vifte montert i bunn i bakkant men den vet jeg ikke om virker da oppsettet har stått inntil en vegg. Har ikke hatt noe problem med varme bortsett fra at det er jevnt lunkent i skapet. Har stått slik stabilt ett år nå med strøm på hele tiden.

    Skapet har 6 alu føtter, 4 i hvert hjørne og to på midten.

    Det er kjøpt hos Soundgarden her i Bergen og jeg fikk det vel i juni 2013 sånn ca.

    Du kan se oppsettet på Frislev 52-52 enkel modul - Hvit - Moduler - Frislev - Tilbehør

    Kan sende deg bilder av skapet også. Jeg har ikke bruk for det lenger og det er nok ikke det greieste å selge så du skal få det til en god pris dersom det er av interesse.

    EC Boy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn