Edderkopper i kjelleren

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.038
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Så off-topic som det kan få blitt, men: I løpet av de siste 2-3 årene har jeg altså fått en rik og variert edderkoppbestand i kjelleren. De ser ut til å trives spesielt godt på vaskerommet. Husets kvinnemennesker liker dem ikke. De mer naturfagsorienterte blant oss (dvs jeg) har tatt en god titt på dem før fluesmekkeren blir tatt i bruk, og det ser ut til å dreie seg om to forskjellige arter, en husedderkopp (tegenaria atrica eller tegenaria domestica, som det er flest av, i alle størrelser fra knøttsmå til rimelig svære) og stor kjelleredderkopp (meta menardi). Sånn ser husedderkoppene ut:

Med størrelser oppimot 10 cm mellom benspissene og plutselige bevegelser med oppimot en halv meter i sekundet kan jeg forsåvidt forstå at kvinnfolkene skriker. Det var også en episode hvor en husedderkopp hadde rotet seg ned i tenåringsdatterens bag med svømmetøy, ble med på trening, og kom for en dag da hun dro opp håndkleet i jentegarderoben - som var full av andre jenter i sårbar alder. Det blir varige hørselsskader av sånt.

Men nå begynner jeg å bli lei av å styrte til med fluesmekker hver gang de viser seg. Er det noen som har gode råd om hvordan man blir kvitt husdyrene?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
"Radar" har en egen edderkopp-spray, som fås kjøpt i de fleste jernvarehandler...

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
tett igjen sprekker, og er det vindu der nede sett netting forran, en eller annen plass må de komme seg inn.
Om det finnes noe middel som kan ta knekken på dem vet jeg ikke(ser det skrives at radar har, men å skal sitte å spraye en og en kan sikkert ta sin tid, og du blir vel neppe kvitt problemet), men går jo ant å kontakte noen som jobber med skadedyr.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.925
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hva med å forklare det så enkelt som mulig:
Dersom en har edderkopper i huset, betyr det at huset er friskt!...

Det burde holde... ;D

mvh
Proffen

V

vredensgnag

Gjest
Eller også fortelle at edderkoppene er grunnen til at det ikke er fluer, mygg, knott og andre småkryp inne.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.038
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Eller også fortelle at edderkoppene er grunnen til at det ikke er fluer, mygg, knott og andre småkryp inne.
Kunne selvsagt forsøke, men jeg tror nok at jeg trenger et par gode ørepropper i tillegg. Fruen dro nettopp to store spraybokser med Radar (men ikke edderkopp-spesial) opp av handleposen og så megetsigende ut, så jeg har en mistanke om hva hun mener.

S

slowmotion

Gjest
Makan. De edderkoppene spiser masser av andre småkryp.
Hva med og oppdra kvinnemenneskene litt?

;)

V

vredensgnag

Gjest
Men det å spre gift i vaskekjelleren, så det går i tøy til tørk, er vel ikke noen løsning?

Den ultralyden er suverén - finnes også en versjon som jager mus så du aldri ser dem igjen.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.497
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Proffen skrev:
Hva med å forklare det så enkelt som mulig:
Dersom en har edderkopper i huset, betyr det at huset er friskt!...

Det burde holde... ;D

mvh
Proffen
Hjelper ikke med friskt hus hvis hørselen din får permanente skader av kvinne-glam

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.360
Ti Kei skrev:
Fantastisk, her har man superdiskanter i samme slengen -én oppå hver høyttaler! ;D 2 fluer i en smekk 8)
Hva har de fluene i smekken å bestille? ;D

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei.
Prøv med bedre ventilasjon eller avfukting for å trakkasere de mangebente.Som en bonus får du i tillegg et sunnere hus og i noen tilfeller en penere kone om mulig!!! ;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
asbjbo skrev:
Så off-topic som det kan få blitt, men: I løpet av de siste 2-3 årene har jeg altså fått en rik og variert edderkoppbestand i kjelleren. De ser ut til å trives spesielt godt på vaskerommet. Husets kvinnemennesker liker dem ikke. De mer naturfagsorienterte blant oss (dvs jeg) har tatt en god titt på dem før fluesmekkeren blir tatt i bruk, og det ser ut til å dreie seg om to forskjellige arter, en husedderkopp (tegenaria atrica eller tegenaria domestica, som det er flest av, i alle størrelser fra knøttsmå til rimelig svære) og stor kjelleredderkopp (meta menardi). Sånn ser husedderkoppene ut:

Med størrelser oppimot 10 cm mellom benspissene og plutselige bevegelser med oppimot en halv meter i sekundet kan jeg forsåvidt forstå at kvinnfolkene skriker. Det var også en episode hvor en husedderkopp hadde rotet seg ned i tenåringsdatterens bag med svømmetøy, ble med på trening, og kom for en dag da hun dro opp håndkleet i jentegarderoben - som var full av andre jenter i sårbar alder. Det blir varige hørselsskader av sånt.

Men nå begynner jeg å bli lei av å styrte til med fluesmekker hver gang de viser seg. Er det noen som har gode råd om hvordan man blir kvitt husdyrene?

angst
som faen

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.143
Torget vurderinger
1
Harmløse de der. Fluer og annet kryp derimot, bør ha angst.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.371
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
...en episode hvor en husedderkopp hadde rotet seg ned i tenåringsdatterens bag med svømmetøy, ble med på trening, og kom for en dag da hun dro opp håndkleet i jentegarderoben - som var full av andre jenter i sårbar alder. Det blir varige hørselsskader av sånt.
Jeg synes jeg hører lyden helt hit.

Vi har edderkopper i vindfanget (og av og til på WC), men kun én kvinne i huset, som klarer å leie dem ut selv.

V

vredensgnag

Gjest
Disse blir opp til 30 cm.

Spiser fugler.

Har vært en del i Sentral-Amerika, bl.a. Guatemala, Panama og Yucatan. Der er det noen spennende edderkopper!

Vedlegg

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Gago skrev:
asbjbo skrev:

angst
som faen
Dobbelangst.
Har aldri likt de, men har tidligere ledd av andre.. Det tok en brå slutt for et par år sidan. Fikk skrekken då eg drog in ei plate fra garasja, i mørket. Tok den med inn. Då eg åpna døra mellom vindfanget og gangen falt lyset på plata - det var 10 sånne på den plata..... Det vil si - det var bare 1, men det var ti gamle hamar (?) fra tidligare hamskifte relativt jevnt spredd utover heile kvadratmeteren. Eg oppfatta dei som ti og fikk en skikkelig støkk!!

Eg mister ikkje forstanden når eg ser dei, men satan som "dei kryper oppover ryggen min". Jævlane...

Har hørt at sånne dyr hater sitronella. Det som lukter sitron i myggspra og mygglys og anna. Det er ikkje giftig heller og lukta er jo nesten god. Prøv med det. Eg har tenkt å spraye heile garasja mi med slik til sommeren når eg skal kle opp bakveggen og male litt....

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
bjornh skrev:
Harmløse de der.

da har du ikke våknet opp en klam natt i flyktningeleir i singapore, 6 år gammel, og sett en svær, hårete jævel av en edderkopp sitte på veggen rett over hodet ditt. så nær at du stirrer rett inn i giftkjevene.
beistet står helt stille, i timesvis, tar noen skritt nå og da, løfter sakte på de lange, svarte beina sine med gule striper på.
du tør hverken bevege deg, eller gråte og rope på foreldrene dine, enda de sover på gulvet like ved senga di. du ligger der, med alle muskler spent til bristepunktet, nesten uten å puste, og hører et skrik inni hodet ditt.
på morrakvisten kryper monsteret endelig litt oppover veggen, før det ganske kjapt piler bortover og forsvinner ut av det åpne vinduet.
de påfølgende dagene sover du ikke noe særlig om natta. har stadige mareritt om edderkoppitt. selv i voksen alder.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
J.Finvaag skrev:
tett igjen sprekker, og er det vindu der nede sett netting forran, en eller annen plass må de komme seg inn.
Om det finnes noe middel som kan ta knekken på dem vet jeg ikke(ser det skrives at radar har, men å skal sitte å spraye en og en kan sikkert ta sin tid, og du blir vel neppe kvitt problemet), men går jo ant å kontakte noen som jobber med skadedyr.
Man sprayer ikke en og en. Man sprayer langs alle spalter, karmer, kriker og kroker der edderkoppene oppholder seg. De forlater ganske raskt åstedet og holder seg borte... fungerte helt utmerket i en garasje som ble helt innvadert av disse krabatene for noen år siden. Etterpå har det holdt seg nokså fritt for disse uvelkommne gjestene... en og annen dukker jo opp, men det er helt uproblematisk. Det er når det kryr av dem at det blir litt utrivelig.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
novgarod skrev:
Det er når det kryr av dem at det blir litt utrivelig.
Det utrivelig nok 1 og 1 når de er så store som på bildet.
Når det i tillegg kryr av dem blir det totalt uholdbart :mad: (denne smileyen forteller at jeg blir sint når jeg ruller bort et dekk og det spretter fram en slik en ;) )

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.038
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gago skrev:
da har du ikke våknet opp en klam natt i flyktningeleir i singapore, 6 år gammel, og sett [...]
Det der har jeg mye mer sympati med. Ille.

Vi hadde en polsk jente boende hos oss for flere år siden. Hun var panisk redd for edderkopper, men da hadde vi heldigvis ingen. Hun ville slått knute på seg hvis hun hadde sett de vi har nå. Hun var redd for mus også. Sånne kommer inn på besøk hos oss hver vinter (gammelt hus, mye moro). Hun annonserte at "hvis jeg ser en slik en, så skriker jeg!" Men den dagen hun åpnet kjøkkenskapet og en søt liten skogmus tittet opp av søplekassen og hoppet over i fanget på henne, så fikk hun faktisk ikke frem en lyd på flere minutter. Snodig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
OK. Den der var ekkel, Gago. Skjønner godt at sånt sitter i.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gago skrev:
bjornh skrev:
Harmløse de der.

da har du ikke våknet opp en klam natt i flyktningeleir i singapore, 6 år gammel, og sett en svær, hårete jævel av en edderkopp sitte på veggen rett over hodet ditt. så nær at du stirrer rett inn i giftkjevene.
beistet står helt stille, i timesvis, tar noen skritt nå og da, løfter sakte på de lange, svarte beina sine med gule striper på.
du tør hverken bevege deg, eller gråte og rope på foreldrene dine, enda de sover på gulvet like ved senga di. du ligger der, med alle muskler spent til bristepunktet, nesten uten å puste, og hører et skrik inni hodet ditt.
på morrakvisten kryper monsteret endelig litt oppover veggen, før det ganske kjapt piler bortover og forsvinner ut av det åpne vinduet.
de påfølgende dagene sover du ikke noe særlig om natta. har stadige mareritt om edderkoppitt. selv i voksen alder.
Høres Jævlig kjipt ut :mad:

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Ha litt lys på over hele kjelleren og "god" ventilasjon (støvsug lukene), det hjalp hos oss men helt vekk er dem ikke. Kanskje den ultralyd saken helt først i tråden kan ta resten ?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.143
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
bjornh skrev:
Harmløse de der.

Holdt på å spørre: er dette din egen erfaring? I så fall så¨skjønner jeg at du er redd. -jeg har forståelse for at mange er redde for edderkopper, men de fleste er fortsatt ganske harmløse. Og ufarlige.

Men det finnes de som er veeeldig giftige, og i Australia har jeg inntrykk av at alt som er giftig, er giftigst der, og de er ikke nødvendigvis de største dyrene. Kan ligge å gjemme seg i sko og slikt der nede (down under)...

Mvh.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Edderkopper er finest "når de er flate under skoen" ;D

Har vel ikke akkurat fobi, men får litt sånn "creeps" av dem.

Bor selv i et 109 år gammelt hus med jordkjeller under den ene delen. Det hender av og til at noen av denne kjellerens beboere forviller seg opp i huset. De blir da "irettesatt" med et kontant tramp eller en susende backhand, for deretter å bli skrapt opp og skylt ned i vasken!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
skal love deg at dette er mine egne erfaringer fra en ellers artig og fartsfyllt oppvekst.

en annen gang, da jeg var 4 år og lekte ute i gården hjemme i vietnam, deiset det to beist, tett omslynget i hverandre, ned fra treet like over hodet mitt. tror de holdt på å knulle, eller noe sånt.
sorte, hårete, med røde mønstre på kroppen.
plask bakken, like ved foten min, ble litt skadet og kravlet videre bort til buskene.

la meg si det sånn, jeg hadde ikke ikke edderkoppfobi før disse opplevelsene.

btw: i sørøstasia er til og med de harmløse husedderkoppene nevestore.
vi tilhørte middelklassen, og middelklassen i vietnam var fattige på 70-tallet. (de er vel det fremdeles).
hadde betong-utedass like ved huset.
der satt jeg mang en kveld med et stearinlys og bevitnet disse harmløse husedderkoppene ta livet av insekter mens jeg satt og dreit.
ofte hendte det at jævlene kom krypende helt inntil føttene mine.
en gang hadde en av dem forvillet seg opp på dass-setet, og touchet ræva mi mens jeg ante fred og ingen fare.
da skvatt jeg, gett.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Du har sort belte i edderkopper Gago. Når du splatter de store er det vel som å knuse en middels krabbe tenker jeg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
har aldri splattet de store, 65finger.
pisser på meg og backer unna.

derimot har jeg splattet skorpioner, de kan minne litt om krabber, ja.
dog seige som fan, fleksible kropper, du må splatte mange ganger.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.371
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mitt syke hode fikk Trond Viggo Torgersens Tramp tramp tramp på en smurf inni seg nå.

R

Roysen

Gjest
Jeg har en kvinnelig slektning som har sykelig angst for edderkopper. En morgen når hun skulle gå ut av dusjen stod det en bitte liten husedderkopp på badegulvet. Hun fikk totalt panikk, rygget prompte tilbake til dusjkabinettet, smekket igjen dørene og satt der til hun ble funnet om ettermiddagen av mannen som kom hjem fra jobb.

Hun turte ikke å åpne dørene til dusjkabinettet for å se om den hadde forlatt åstedet. Hun turte ikke å slå den ihjel og hun turte ikke å gå rundt/over den. Hun turte heller ikke å stikke hånden ut for å få tak i mobiltelefonen som lå på vaskeservanten like bortenfor dusjkabinettet.

Mvh
Roysen

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
asbjbo skrev:

Ah... gode gamle Tegenaria Domestica. Husker godt første gang jeg traff på slike, nyinnflyttet i en kjellerleilighet i Asker. Da fikk jeg litt angst, og det hjalp ikke at de ligner veldig på den skumle "Hobo-spider" som visstnok bare finnes i USA. Fant noen bilder av dem og var redd det var en slik. Men en edderkoppekspert kunne berolige meg. Det var høyst sannsynlig en vanlig husedderkopp. Utseendemessig er det visst bare kjønnsdelene som skiller dem ( :eek: ) Tegenaria Atrica kan bli enda større, men finnes sjeldnere her i den sørlige delen av landet. Etter den første gangen har jeg støtt på slike temmelig ofte, og de kommer gjerne krypende fram på våren og om høsten (sikkert da de er mest aktive). Den største jeg fant (fanget den på glass og studerte den litt) hadde en kropp på rundt 4 cm og med bena utstrakt var den nok mellom 10 og 12 cm diagonalt. Visstnok fullt mulig for en velfødd Tegenaria Domestica å bli såpass stor. De trives gjerne i kjellere med en tanke fukt (trenger ikke være inntrengning, kan like gjerne være litt kondens), og jeg har funnet ganske store slike i garasjen vår.

Ellers KAN de bite. I den famøse kjellerleiligheten i Asker krabbet en slik over meg om natten. Da jeg våknet ble sikkert den like skremt som meg og bet til. Gjorde litt vondt (nesten som et lite vepsestikk, men uten giften) og jeg børstet den instinktivt vekk. Det var først om morgenen jeg fant ut hva det var, da jeg fant den døde krøllen av en edderkopp ved siden av sengen.

Nå har tiden kommet for edderkopper igjen, og i går krabbet en litt mindre variant av arten over gulvet i hjemmekinoen og møtte sin skjebne under et Blu-ray-cover. En høyteknologisk død.

Jeg har levd med disse krypene i ulike leiligheter og hus de siste 12 årene, og blitt ganske vant til dem. Første gangene fikk jeg litt angst, men det har gått over til litt sånn fortrolighet med jegeren i meg. Jeg vet de er nyttige, men enten dør de i møte med meg, eller så fanger jeg dem og kaster dem ut i naturen noen tusen edderkoppskritt fra huset (mulig noen av dem flytter inn i det ubebodde nabohuset...)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Gago skrev:
en annen gang, da jeg var 4 år og lekte ute i gården hjemme i vietnam, deiset det to beist, tett omslynget i hverandre, ned fra treet like over hodet mitt. tror de holdt på å knulle, eller noe sånt.
sorte, hårete, med røde mønstre på kroppen.
plask bakken, like ved foten min, ble litt skadet og kravlet videre bort til buskene.
Minner meg om årets første åpning av uteparasollen hjemme hos mine foreldre. Et to- eller tresifret antall edderkopper av varierende artstilhørighet regnet over meg. Den krigsdansen jeg utførte da skulle sikkert vært filmet... ;-)

S

slowmotion

Gjest
Aha, så det er "Tegenaria Domestica" de heter. Koselige små kryp.
I huset der jeg vokste opp var det en liten koloni av dem i kjelleren.
Vi døpte dem til "Hermann", så det het de alle sammen.
Vi lot dem være i fred, de er jo nyttige små dyr.
Hvis en av dem mot formodning skulle forville seg opp i 1. etasje
samlet vi dem forsiktig opp og slapp dem løs nede kjelleren igjen.

;)

Topp Bunn