Asbjørn
Rubinmedlem
Så off-topic som det kan få blitt, men: I løpet av de siste 2-3 årene har jeg altså fått en rik og variert edderkoppbestand i kjelleren. De ser ut til å trives spesielt godt på vaskerommet. Husets kvinnemennesker liker dem ikke. De mer naturfagsorienterte blant oss (dvs jeg) har tatt en god titt på dem før fluesmekkeren blir tatt i bruk, og det ser ut til å dreie seg om to forskjellige arter, en husedderkopp (tegenaria atrica eller tegenaria domestica, som det er flest av, i alle størrelser fra knøttsmå til rimelig svære) og stor kjelleredderkopp (meta menardi). Sånn ser husedderkoppene ut:
Med størrelser oppimot 10 cm mellom benspissene og plutselige bevegelser med oppimot en halv meter i sekundet kan jeg forsåvidt forstå at kvinnfolkene skriker. Det var også en episode hvor en husedderkopp hadde rotet seg ned i tenåringsdatterens bag med svømmetøy, ble med på trening, og kom for en dag da hun dro opp håndkleet i jentegarderoben - som var full av andre jenter i sårbar alder. Det blir varige hørselsskader av sånt.
Men nå begynner jeg å bli lei av å styrte til med fluesmekker hver gang de viser seg. Er det noen som har gode råd om hvordan man blir kvitt husdyrene?
Med størrelser oppimot 10 cm mellom benspissene og plutselige bevegelser med oppimot en halv meter i sekundet kan jeg forsåvidt forstå at kvinnfolkene skriker. Det var også en episode hvor en husedderkopp hadde rotet seg ned i tenåringsdatterens bag med svømmetøy, ble med på trening, og kom for en dag da hun dro opp håndkleet i jentegarderoben - som var full av andre jenter i sårbar alder. Det blir varige hørselsskader av sånt.
Men nå begynner jeg å bli lei av å styrte til med fluesmekker hver gang de viser seg. Er det noen som har gode råd om hvordan man blir kvitt husdyrene?