Edderkopper i kjelleren

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.438
Dessuten liker jeg ikke tanken på all den pipingen.
Vi kan ikke høre den, men hvem vet hva pipelyden gjør med oss på lang sikt ....

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
slowmotion skrev:
Den gjør vel ikke noe med hørselen på lang sikt, da frekvensene er langt utenfor vårt hørselsområde?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
litt edderkos:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.438
Defo skrev:
slowmotion skrev:
Den gjør vel ikke noe med hørselen på lang sikt, da frekvensene er langt utenfor vårt hørselsområde?
... og siden vi ikke kan høre det er det ufarlig? Neppe .....

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
aaaah... på tide med litt kveldsmat:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det ser litt godt ut med sprøstekt edderkopp. litt passende musikk og en hvit burgunder så er det en helaften med en passende kvinne

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.038
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Defo skrev:
vredensgnag skrev:
Du kan naturligvis skaffe en felle - men her trengs en HiFi løsning.

Disse er faktisk utrolig effektive:

http://www.primrose-london.co.uk/sp...L95QCFQuZQwodQmGfrA&source=googleads<p class=
Kjipt de ikke sender internationalt... :-[

Men vil ikke de elektromagnetiske pulsene påvirke annlegget/lyden?
Vel, det var de elektromagnetiske signalene som gjorde meg litt skeptisk også. Hvis det apparatet sender såpass mye elektromagnetisk støy tilbake på nettet at elektromagnetisk utstråling fra selve ledningsnettet i huset skremmer vekk edderkopper, så tror jeg en heftig skilletrafo blir en obligatorisk del av prosjektet. Det fører litt for langt.

Så jeg prøvde Fruens Metode; en kvart boks Radar insektsspray mot diverse krinkler og kroker hvor dyrene holder til. De likte det ikke. Dagen etter lå en god del av dem med bena i været, men noen hadde flyttet til nye steder i kjelleren. Ny runde med fluesmekkeren. Deretter var det helt stille.

I to dager. Først dukket det opp en ny art. Den ligner ganske mye på husedderkoppene i fasong, men er litt mindre og helt fløyelssvart. De oppfører seg litt merkelig: Beinflyr oppover veggen, hopper ned fra en meters høyde, løper opp igjen, hopper ned, osv. Jeg har også sett dem i hagen, og de gjør akkurat det samme på utsiden av huset. Klin gærne små dyr. Og dagen etter var den første husedderkoppen på plass igjen. Det er hundrevis av steder småtassene kan komme seg inn i et gammelt hus.

Nå er det meste ved det gamle: Ved lyden av panikkslagne kvinnehyl fra kjelleren er det bare å trå til med fluesmekkeren. I det minste får man litt kreditt for å ha reddet en kvinne i nød.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Hva med rottegift på strategiske steder?

JT

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Har tro på banan i vaffel med krem og opptil 3 typer syltetøy

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Veldig så OT dette ble da?

I noen Østfoldbyer er visst pølse i vaffel en helt vanlig matrett og selges i kiosker på sportsarrangementer på linje med pølse i lompe. En artighet jeg som tilflyttet Østfolding har oppdaget etterhvert. For min del satser jeg som regel på den vanligere varianten pølse i lompe.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.685
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fanken. Følger ikke med nei. Slik er det i kommunal næring. travelt :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Drepte en svær som hadde kommet opp i stua i dag. Kropp på nesten 3 cm. Kona hylte, og den satt krøkkete til, så det var ikke så lett å fange den heller...

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
støvsugern er din venn. Deretter salpetersyre så du vet du har kverka den. Kast deretter støvsugeren i din lokale elektronikkforhandlers retur avdeling og skaff den en støvsuger som ikke er full av støvsuger. grøss og gru.

McLaren

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
bjornh skrev:
bambadoo skrev:
Jeg har hatt en sånn edderkopp i handa på en utstilling. Lett på foten er de.

ikke imponert før du tar en sort enke eller en sydney funnel web i handa, bjornh.

prøv deg på en sånn en, så snakkes vi om vepsestikk etterpå:

http://www.youtube.com/watch?v=35ZLJV4YYjQ

The Funnel Web is one of Australia's deadliest animals, with a venom that is packed with at least 40 different toxic proteins. A bite from a Funnel Web causes massive electrical over-load in the body's nervous system. Finally, fatalities occur from either heart attack or a pulmonary oedema, where the capillaries around the lungs begin to leak fluid and the patient effectively drowns. Death can come as quickly as two hours after a bite if no medical treatment is sought. Due to advances in anti-venom, there has been no death from a Funnel Web bite in Australia since 1980

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.038
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
McLaren skrev:
støvsugern er din venn. Deretter salpetersyre så du vet du har kverka den. Kast deretter støvsugeren i din lokale elektronikkforhandlers retur avdeling og skaff den en støvsuger som ikke er full av støvsuger. grøss og gru.
På gamle NTH hadde vi noen forelesninger om produktansvar og "påregnelig misbruk" av en gjenstand. De generiske eksemplene var at du må regne med at noen står på en stol i stedet for å sitte på den, men om en husmor støvsuger opp en veps og følger opp med propangass for å kverke vepsen, så har ikke støvsugerprodusenten ansvaret for å bygge opp huset igjen. Kom bare til å tenke på det...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.143
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
bjornh skrev:
bambadoo skrev:
Jeg har hatt en sånn edderkopp i handa på en utstilling. Lett på foten er de.

ikke imponert før du tar en sort enke eller en sydney funnel web i handa, bjornh.

prøv deg på en sånn en, så snakkes vi om vepsestikk etterpå:

http://www.youtube.com/watch?v=35ZLJV4YYjQ

The Funnel Web is one of Australia's deadliest animals, with a venom that is packed with at least 40 different toxic proteins. A bite from a Funnel Web causes massive electrical over-load in the body's nervous system. Finally, fatalities occur from either heart attack or a pulmonary oedema, where the capillaries around the lungs begin to leak fluid and the patient effectively drowns. Death can come as quickly as two hours after a bite if no medical treatment is sought. Due to advances in anti-venom, there has been no death from a Funnel Web bite in Australia since 1980
Stort sett løper ikke giftige australske edderkopper rundt i Norge. Sjansen for å bli stukket av veps er nok 100% framfor denne. Og det har jo skjedd meg noen ganger. Ellers er det stort segg knott, mygg og klegg som liker meg.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
asbjbo skrev:
McLaren skrev:
På gamle NTH hadde vi noen forelesninger om produktansvar og "påregnelig misbruk" av en gjenstand. De generiske eksemplene var at du må regne med at noen står på en stol i stedet for å sitte på den, men om en husmor støvsuger opp en veps og følger opp med propangass for å kverke vepsen, så har ikke støvsugerprodusenten ansvaret for å bygge opp huset igjen. Kom bare til å tenke på det...
Hmmmm... Har vi vært på de samme forelesningene mon tro? Hørtes veldig kjent ut.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.910
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
På tide å dra fram denne tråden igjen ;)

Ble inspirert av min brors blogg. Han og kona har et studieår i Australia, og klarer vel ikke helt å bli vant til alle krypa ;)

I sommerhuset vi leide i Margaret River fant vi den største edderkoppen vi noen gang har sett der vi har bodd i Australia. Edderkoppen av typen Huntsmann er stor, men heldigvis ikke dødelig giftig, sier vår ekspert på edderkopper og annet kryp i Australia, Hans. Hans var kjapp til å finne insektsdrepende spray da vi fikk øye på den gedigne edderkoppen på veggen, som ikke var den første edderkoppen vi hadde sett huset den kvelden. Da huntsmannen hadde endt sitt liv, nesten druknet i giftig spray på gulvet ble den plassert i fryseren for nærmere undersøkelser dagen etter. Den natten sov jeg dårlig fordi jeg var redd edderkoppene skulle komme på besøk i senga, og på et tidspunkt våknet jeg og så en edderkopp på lampen til Hans. Jeg vekket så Hans og kommanderte han til å skru på lampen for å ta edderkoppen. Edderkoppen eksisterte selvsagt bare i min egen halvsøvnetilstand, men det er jo ikke rart at jeg begynner å se edderkopper som ikke fins etter å ha sett en huntsmann på denne størrelsen.

Og så ser jo denne Wolfspideren koselig ut 8)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.143
Torget vurderinger
1
I Australia er omtrent alt som kan krype eller gå mye farligere enn ellers i verden. Merkelig det der.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.038
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det eneste gode jeg kan si om den lange kuldeperioden er at det nok har desimert bestanden av småkryp i kjelleren. Har såvidt greid å holde temperaturen over frysepunktet av hensyn til vannrørene, men døde edderkopper ramler ut av skjulestedene sine. De trives ikke.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.143
Torget vurderinger
1
Minner meg om en Ozzy Osbourne låt jeg har på LP, som heter Bark at the moon, og der er det ei låt som heter Spiders in the night...

Topp Bunn