Edderkopper i kjelleren

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
slowmotion skrev:
Aha, så det er "Tegenaria Domestica" de heter. Koselige små kryp.
I huset der jeg vokste opp var det en liten koloni av dem i kjelleren.
Vi døpte dem til "Hermann", så det het de alle sammen.
Vi lot dem være i fred, de er jo nyttige små dyr.
Hvis en av dem mot formodning skulle forville seg opp i 1. etasje
samlet vi dem forsiktig opp og slapp dem løs nede kjelleren igjen.

;)
Personlig synes jeg det er greit å holde bestanden nede på et håndterbart nivå.
 
S

slowmotion

Gjest
roffe skrev:
slowmotion skrev:
Aha, så det er "Tegenaria Domestica" de heter. Koselige små kryp.
I huset der jeg vokste opp var det en liten koloni av dem i kjelleren.
Vi døpte dem til "Hermann", så det het de alle sammen.
Vi lot dem være i fred, de er jo nyttige små dyr.
Hvis en av dem mot formodning skulle forville seg opp i 1. etasje
samlet vi dem forsiktig opp og slapp dem løs nede kjelleren igjen.

;)
Personlig synes jeg det er greit å holde bestanden nede på et håndterbart nivå.

Vel, jeg dreper mus og fluer og hvis de er innendørs. Edderkopper lar jeg være i fred. De dreper jo også fluer.

;)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.813
Antall liker
7.855
vredensgnag skrev:
Disse blir opp til 30 cm.

Spiser fugler.

Har vært en del i Sentral-Amerika, bl.a. Guatemala, Panama og Yucatan. Der er det noen spennende edderkopper!
Jepp, så en slik en på Boca del Toro... godt man ikke lider av araknofobi...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Hva med alle de andre små krypene man ville hatt i kjelleren uten edderkopper? ;)
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg hadde en tarantella med gift som gikk under gensern min engang og opp bak i nakken. Jeg var relativt engstelig for edderkopper da og er vel ikke helt frelst enda.

Men hva gjør man ikke for en runde i halmen;-)

McLaren
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Spiser fluer, flott selskap og holder huset fritt for tjuver og annet pakk. kroppen er 12 cm lang! Kan kokes som en krabbe med loff, majones og hvit burgunder
 

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.808
Antall liker
21.660
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nam nam!
skål!
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.587
Antall liker
1.245
Jeg har kraftig angst for araknider, så ansiktet på min far når jeg åpnet pakken han hadde med fra Bolivia var sannsynligvis like artig som mitt eget ;D



Fikk etterhvert mannet meg opp til å måle utysket (riktignok veldig varsomt). 21 cm fra tupp til tupp, tenner på rund 1 cm... :eek: Nå synes jeg det er en ganske tøff sak, selv om jeg ikke har sansen for konseptet. De blir satt på "norgesglass" etter de er fanget (så vidt jeg vet) og satt i sola, så de kreperer av varme. En grusom måte å forsvinne på, men den etterlater ingen skader på dyret :mad:
 

rasputin_g

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
29
Antall liker
9
Bodde i sokkelleilighet for noen år siden, og hadde døren åpen den første ordentlig varme dagen i året. synes jeg så noe som rørte seg ved døra, og oppdaget den største husedderkoppen jeg har sett, var i underkant av 10 cm. Gikk ut for å lukke utgangsdøra, og oppdaget 4 til i gangen, dog ikke like store. Senga mi var dengang en madrass som lå på gulvet like innenfor døra.. Ble til at jeg sov på sofaen den natten.

En omstendelig og dyr metode er å legge varmekabler i kjelleren; de tørker og dør om det blir for varmt og tørt. Evt kan du roe damene ned med å fortelle at de er territoriale, har de koll på en er det sjelden en til i samme rommet.
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Det er en myte at edderkopper er livsfarlige for mennesker. Noen få arter kan være svært smertefulle å bli bitt av, men et bitt fra en tarantell vil som regel ikke forårsake mer smerte enn et litt kraftig vepsestikk.
Sort enke har fått mye oppmerksomhet og påstås å være en dødelig art. Et voksent menneske vil derimot ikke dø av et bitt uten å allerede være svært syk fra før.

Jeg er ganske skeptisk til ultralyden det ble foreslått her tidligere også. En edderkopp hører med små (ca 100-200 µm) hårlignende strukturer den har på kroppen. Spørsmålet er om ikke ultralyden blir litt for høyt i frekvens for å bevege disse hårene. Hårcellene i det indre øret hos mus er til sammenligning 10-20 µm, så det er kanskje større sjanse for at dere skremmer bort musene med dette apparatet.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.230
Antall liker
9.088
Torget vurderinger
1
Er ikke brun enke giftigere enn svart enke? -bare at det er mindre doser. Uansett er de ikke værre enn veps for oss (men noen er allergiske). Var på en sånn utstilling og dikk se de største som finnes, og de var småtrege og bevegde seg som små tanks når de snudde seg. Så måtte jeg prøve å holde en og det var en merkelig opplevelse. Den var vel omtrent så stor som en diger hånd, men føltes lett som ei fjær.

Hmmm... Colonial spiders..!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.808
Antall liker
21.660
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
har du noen gang blitt bitt av en sort enke?
det er bare piss at det føles som et hvepsestikk.
selv folk som ikke er allergiske vil få sterke reaksjoner etter et bitt fra en sort enke, eller en av de andre virkelig giftige edderkoppartene. (de fleste av de største artene har riktignok ikke så sterk gift, f.eks. de ulike tarantellartene, selv om bittet er kraftig og ubehagelig).

jeg har ikke blitt bitt av sort enke eller andre edderkopper med sterk gift, men har vært vitne til at andre, friske mennesker har blitt det.
neida, man dør ikke, men det er et smertehelvete som vedvarer i timesvis, ofte over et døgn (hvis man ikke får medisinsk behandling/motgift), og har ingenting med allergi å gjøre.
giften angriper sentralnervesystemet, og gir også lokale skader som får deg til å ligne elefantmannen.

btw, du ser gjerne nisser kjæle med svære, tilsynelatende skumle edderkopper i naturprogrammer.
men har du noengang sett sånne gjøker kødde med en sort enke på handa?

littt edruelig info (altså ikke fremsatt av politisk korrekte, dyrevennlige forskere - og heller ikke av edderkopphatere som yours truly):

http://www.termite.com/spider-identification.html
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.801
Antall liker
3.979
Torget vurderinger
1
Flere med fobi:
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.808
Antall liker
21.660
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
"Aside from causing intense pain, the venom of the spider can also cause priapism - uncomfortable erections that can last for many hours and lead to impotence. A component of the venom (Tx2-6) may eventually be used in erectile dysfunction treatments.[5]"


;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.913
Antall liker
38.383
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Luftgevær ser ut til å være riktig virkemiddel mot en del av de der. Heldigvis er det ikke noe sånt jeg har på besøk. Sort enke kan muligens greie seg i Sør-Norge, men foreløpig har det bare vært isolerte funn. Den kan dukke opp hvis noen importerer en gammel bil fra USA og en sånn krabat blir med som blindpassasjer. Det har skjedd flere ganger.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1714389.svd
http://www.berlingske.dk/article/20080917/danmark/80916109/

- Og hvis du så alligevel bliver bidt, så er det ikke særligt giftigt. Vi plejer at sige at det er som en hugorm eller mindre end det, siger Nikolaj Scharff.
Øhhhh, takk for den beroligende opplysningen...
 
V

vredensgnag

Gjest
Ultralydgeneratoren fungerer ekstremt godt, ingen grunn til skepsis der. Ble introdusert for det da jeg var på visitt hos en venn i South Carolina som bodde tett på de gamle rismarkene ved Pawley's Island. Holdt huset fritt.

Skalldyr og edderkopper som mat.

Sann historie fra slutten av 80-tallet. Et lag med asylsøkere kommer opp på fjellet der de skal innkvarteres på hotell. De kommer til lunsj, og finner et godt norsk buffetbord lagt ut.
Det reageres med avsky over de forferdelige skalldyrene som ligger på bordet - reker, kreps og krabber!!! Det kom påstand om at man tilbød asylsøkerne avfallsmat.

Hvordan i alle dager kan nordmenn spise noe så vemmelig, var reaksjonen, når det ble forklart at dette ble regnet som delikatesser, noe kjøkkenpersonalet demonstrerte ved å spise av skalldyrene - hvorpå en av asylsøkerne brakk seg.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.808
Antall liker
21.660
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hvor kom disse asylsøkerne fra?
månen?

nordmenn er verdens dårligste kystfolk når det gjelder å spise skalldyr.
1) spiser lite av det, 2) laber tilgang til ulike arter, 3) ingen kreativitet i tilbredningen.

disse asylsøkerne som måtte lære å spise skalldyr av nordmenn skulle jeg gjerne ha sett trynet på.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Gago skrev:
enda en gla'gutt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sydney_funnel-web_spider


hvis bjornh kan ta denne, så tar jeg hvepsen.
En tidligere bekjent som kjøpte en slik (i Norge). Veldig hissige og aggressive ja. De hadde en i butikken der de tok en skje ned ved siden av edderkoppen, og den gikk konsekvent til angrep ved å hogge løs - godt hørbart med skikkelige klunkelyder fra tennene som traff metallet. Men de er vanskelig å holde i live - det er en grunn til at de kun lever rundt sydney. Trenger perfekt tempratur og luftfuktighet. Den som ble kjøpt var aldri så aggressiv og døde etter noen uker, selv etter at det ble forsøkt å gjenskape perfekte leveforhold.

Han hadde en hårete tarantella også som han gjerne tok ut og lot spasere fritt på kroppen (!). En gang lå han på ryggen i bar overkropp og lot dyret gå fritt på brystet. Skulle forsiktig klappe det med fingeren, og da reiste krabaten seg på bakbeina og freste. Etter det var det ikke like morsomt å ta ut tarantella`en..... ;)

Jeg har aldri skjønt poenget med å eie denne type reptiler...
 
V

vredensgnag

Gjest
Gago skrev:
hvor kom disse asylsøkerne fra?
månen?

nordmenn er verdens dårligste kystfolk når det gjelder å spise skalldyr.
1) spiser lite av det, 2) laber tilgang til ulike arter, 3) ingen kreativitet i tilbredningen.

disse asylsøkerne som måtte lære å spise skalldyr av nordmenn skulle jeg gjerne ha sett trynet på.
Afghanere, flyktninger etter Sovjetunionens krig der, såvidt jeg husker.

Men ellers tok det lang tid før nordmenn begynte å bruke av havets skatter. Skulle en kokk fra Østerrike til før man begynte å spise steinbit oppe i nord. Ufæsk!

Nå har antropologer fått meget gode verktøy for å studere hva folk levde av i gamle dager. Vi kan vel trygt anse de britiske øyer for å utgjøre et kystsamfunn? For 5.000 år siden sluttet befolkningen på disse øyene å spise fisk!
http://news.nationalgeographic.com/news/2003/09/0924_030924_neolithicdiet.html
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.808
Antall liker
21.660
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
afghanere, ja.
da forstår jeg.
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
HåkonN skrev:
Jeg har aldri skjønt poenget med å eie denne type reptiler...
Den setningen sier nok om din kunnskap til disse dyrene :eek:. En som er så til de grader lite interessert vil naturligvis ikke se det alt det fine med disse "reptilene".
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Pug-Nose skrev:
HåkonN skrev:
Jeg har aldri skjønt poenget med å eie denne type reptiler...
Den setningen sier nok om din kunnskap til disse dyrene :eek:. En som er så til de grader lite interessert vil naturligvis ikke se det alt det fine med disse "reptilene".
Nei, jeg er den første til å innrømme at min kunnskap strekker seg nok ikke lengre til enn et program på Animal Planet kanskje en gang i året. Reptiler er det kanskje ikke heller når jeg tenker meg om... ;D

Hva er det som er fint med disse små dyrene at man må putte dem i en glassboks?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Gago skrev:
hvor kom disse asylsøkerne fra?
månen?

nordmenn er verdens dårligste kystfolk når det gjelder å spise skalldyr.
1) spiser lite av det, 2) laber tilgang til ulike arter, 3) ingen kreativitet i tilbredningen.

disse asylsøkerne som måtte lære å spise skalldyr av nordmenn skulle jeg gjerne ha sett trynet på.
Afghanere, flyktninger etter Sovjetunionens krig der, såvidt jeg husker.
Selvfølgelig var det noen som ikke har bodd nær saltvann, og jeg kan godt forstå at skalldyr ser helt forferdelig ut for dem. Ganske rart at noen kom på å servere noe som er så ekstremt som skalldyr til folk som aldri har opplevd slike skapninger før :-X

Morsom historie, forresten.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Edderkopper i huset kan være litt plagsomt, ja. Jeg bodde i en kjellerleilighet engang, og der vet jeg ikke hva som var værst, de store ekle husedderkoppene, som krydde i hopetall, eller de store grønne og brune gresshoppene. Fysj.

Nei, norske giftmidler funker nå så som så. Er du tilfeldigvis på ferie i spania, så kjøp med deg insektsgift derfra (fåes på matbutikker). Huset må evakueres i et døgn eller så, men det er verdt det. Etterpå behøver du bare støvsuge døde edderkopper i ny og ne.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.230
Antall liker
9.088
Torget vurderinger
1
Da jeg var i Bosnia for mange år siden og hadde "Peacemaker", så hadde vi gleden av å dele rommet med noen kakerlakker. En kveld dumpet en slik fra en kabelkanal rett på magen og forsvant ned i underbuksa på meg. Der krøp den godt ned i skrittet på meg, og det ble litt drama med å få den ut. Bare en stor overraskelse men ingen skade pådratt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hadde en litt morsom en i Libanon i 'gamle dager'.

Vi hadde toetasjes sikringshus i CP'en (veikontrollpost). Om natta lå en mann og sov i underetasjen, mens en mann satt oppe og passet veien så lenge det ikke var trafikk.

Makker'n min hadde første 'sovevakt'. Han hadde rullet sammen natogenseren til hodepute. Rett etter at han la seg våknet han av noen krafselyder, og sto opp. Han ristet på genseren, og ut trillet en skorpion.

Vi fant fram plastkopp og gladpack og fanget rakkeren. Litt senere ble vi lei og satt bort koppen til senere. Makkeren var ikke så ivrig etter å legge seg, så jeg fikk sove nesten hele natta.

;D
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.594
Antall liker
7.145
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Fisketur i Afghanistan:
[video]kg4bcaIXKHU[/video]


Det burde jo funke bedre å fiske skalldyr med slik redskap, siden de (skalldyrene, altså) er pansret...

Johan-Kr
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.230
Antall liker
9.088
Torget vurderinger
1
En gang da vi var ute på patrulje i et område rundt et sted som heter Stari Majdan (uttales slik, men husker ikke hvordan det skrives) som var et områder mellom muslimer og serbere og noen kroatiske lommer ikke langt unna Prijedor, så satt jeg bak i Sisuen med lukene åpne. Det var så varmt at vogna var som en ovn når det var sol. I alle fall, ved en anledning kom en av de kjempe-vepsene de har der nede på Balkan inn i vogna. De er store, stygge, innpåslitne og når de stikker så skal de visstnok kjennes ganske ille. Jeg fikk den etter litt febrilsk vifting ut av vogna men det ble litt kaos et øyeblikk. 12,7 skytteren ble litt stresset da han ble obs på hva vi fikk besøk av, hehe.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
bjornh skrev:
En gang da vi var ute på patrulje i et område rundt et sted som heter Stari Majdan (uttales slik, men husker ikke hvordan det skrives) som var et områder mellom muslimer og serbere og noen kroatiske lommer ikke langt unna Prijedor, så satt jeg bak i Sisuen med lukene åpne. Det var så varmt at vogna var som en ovn når det var sol. I alle fall, ved en anledning kom en av de kjempe-vepsene de har der nede på Balkan inn i vogna. De er store, stygge, innpåslitne og når de stikker så skal de visstnok kjennes ganske ille. Jeg fikk den etter litt febrilsk vifting ut av vogna men det ble litt kaos et øyeblikk. 12,7 skytteren ble litt stresset da han ble obs på hva vi fikk besøk av, hehe.
- en interessant betraktning...
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.808
Antall liker
21.660
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
epi skrev:
Jeg har kraftig angst for araknider, så ansiktet på min far når jeg åpnet pakken han hadde med fra Bolivia var sannsynligvis like artig som mitt eget ;D



Fikk etterhvert mannet meg opp til å måle utysket (riktignok veldig varsomt). 21 cm fra tupp til tupp, tenner på rund 1 cm... :eek: Nå synes jeg det er en ganske tøff sak, selv om jeg ikke har sansen for konseptet. De blir satt på "norgesglass" etter de er fanget (så vidt jeg vet) og satt i sola, så de kreperer av varme. En grusom måte å forsvinne på, men den etterlater ingen skader på dyret :mad:

er dette bilde av dyret som lå i pakken fattern din hadde med seg fra bolivia?

jeg må gå og skifte underbukser...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.230
Antall liker
9.088
Torget vurderinger
1
epi skrev:
Jeg har kraftig angst for araknider, så ansiktet på min far når jeg åpnet pakken han hadde med fra Bolivia var sannsynligvis like artig som mitt eget ;D



Fikk etterhvert mannet meg opp til å måle utysket (riktignok veldig varsomt). 21 cm fra tupp til tupp, tenner på rund 1 cm... :eek: Nå synes jeg det er en ganske tøff sak, selv om jeg ikke har sansen for konseptet. De blir satt på "norgesglass" etter de er fanget (så vidt jeg vet) og satt i sola, så de kreperer av varme. En grusom måte å forsvinne på, men den etterlater ingen skader på dyret :mad:
Er ikke det å dø en form av skade man kan lide, da..?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.512
Antall liker
11.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var på akvariet i Bergen 1. Mai. Jaggu var det endel interessante 8-fotinger utstilt der. Sort enke, golia tarantellen bl.a. Tok noen bilder, men de ble dårlige
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
slowmotion skrev:
Aha, så det er "Tegenaria Domestica" de heter. Koselige små kryp.
I huset der jeg vokste opp var det en liten koloni av dem i kjelleren.
Vi døpte dem til "Hermann", så det het de alle sammen.
Vi lot dem være i fred, de er jo nyttige små dyr.
Hvis en av dem mot formodning skulle forville seg opp i 1. etasje
samlet vi dem forsiktig opp og slapp dem løs nede kjelleren igjen.
;)
Eg syns det er kult at du gjør det, litt imponert er eg også. Eg er litt i mot å drepe sjølv insekt uten gode grunner, gjorde det samme før, med små edderkopper og kveps og bier og humler og fluer. I det siste er edderkopper unntatt fra regelen.. Der er det kort prosess.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Ei historie fra tidligare som ikkje gav meg skrekken, men skvatt gjorde eg:
Skulle konte til eksamen i Grimstad. Satt på ei madrass lett henslengt oppetter veggen i kjelleren til en kompis i kveldinga før eksamen å repeterte litt. Einaste lyset var ei naken pære midt i taket. Han hadde strietapet på veggen. Brått syntes eg at eg hørte nokke til høyre for meg, vrei hodet, og der satt det en djævel, på tapetet, ca 15 cm fra meg. Eg skvatt ja!! Denne var sikkert ikkje meir enn 4-5 cm mellom "tåspissane", men eg skvatt. Det er noko kraftig forsterkande med kombinasjonen av fleire sansar - både hørsel og syn!! Fikk klistra den med den dagens dagblad. Tok litt tid før eg fikk tilbake konsentrasjonen!
 
Topp Bunn