T
tce-teams
Gjest
Hvis følsomheten på ein høyttaler er ikke opgitt riktig av produsent , hvordan kan du så regne ut dette på din egen høyttaler.
|
Ok da veit jeg det takk for svar dazed.Du kan spille med nøyaktig 1W effekt og måle lydtrykket on-axis på 1 meters avstand i et anekoisk rom eller i friluft. Eller: "Det er ikke lett å gjøre selv uten skikkelig målelab og -utstyr."
Først: Har du hørt blåserrekke live? Jeg går ut fra at du har det. Det finnes et fåtall (svært dyre) høyttalere som kan gjengi en blåserrekke med noenlunde fornuftig dynamikk og presisjon. Det finnes en rekke betalbare hornhøyttalere som kan gjengi en blåserrekke på denne måten. Videre finnes en del svært lettdrevne høyttalere som har en hurtighet og eksplosivitet som svært få andre såkalt dynamiske høyttalere kan gjøre dem etter. Noen av oss liker kanskje dynamikk bedre enn andre, selv uten at vi rår over anten uendelig mye penger eller uendelig mye tid til å lage det vi behøver selv. Og det er vel helt i orden, eller?Jeg interessere mig ikke for smak men for hi-fi, og nej det er ikke et forsøg på humor, jeg mener faktisk det som jeg skriver.hehe er det humor du prøver på eller utrolig dårlig smak ?Her er nogen målinger fra et tysk blad her Klipsch RF7 II Measurements, iøvrigt må den højtaler være i min top 3 over det værste jeg nogensinde har hørt, troede simpelthen ikke at det var muligt at noget kunne være så dårligt og så samtidig sælges.Feil var det ikke og Klipsch sine følsomhetstall tar jeg med en stoor klype salt....RF7 II skal ha 101 dB følsomhet, og hvis det ikke var forskjell på dem og en 82 dB monitor, må det ha vært noe galt fatt.
Det er en "kjent sannhet" at Klipsch jukser en del med sine tall mht følsomhet. Det burde være like kjent at opptil flere produsenter jukser med både dette og hint. Klipsch kan rett nok føre "bevis" for sine tall, da de (om jeg husker sånn passe feil) er målt med begge drevet samtidig og plassert i 1/8 hjørne eller noe sånt. Nå må jeg tilføye at jeg har byttet direkte mellom et utall høyttalere, og HVER ENESTE GANG har Klipsch spilt moderat til mye høyere enn samtlige andre høyttalere jeg har testet med samme volumsetting.Tro meg; det var ikke store forskjellen. RF7 oppgitt for høyt og kanskje IMF var oppgitt for lavt...aner ikke.Greit nok. Like fullt ganske utrolig at det er "liten forskjell" mellom en høyttaler med oppgitt følsomhet på 82 dB følsomhet og en med 19 dB mer.
Jeg likte RF7 på mange måter, men mislikte dem på flere... Fikk samme opplevelsen av manglende følsomhet også med transistoramp. Dessuten hadde de en STYGG oppbrytning i toppen som nesten tok livet av ørene mine en dag jeg dro på noe aldeles forferdelig da jeg skulle sjekke ut det du sa i Fidelity om at lytteren gir opp før høyttaleren. DET stemte!Det er en "kjent sannhet" at Klipsch jukser en del med sine tall mht følsomhet. Det burde være like kjent at opptil flere produsenter jukser med både dette og hint. Klipsch kan rett nok føre "bevis" for sine tall, da de (om jeg husker sånn passe feil) er målt med begge drevet samtidig og plassert i 1/8 hjørne eller noe sånt. Nå må jeg tilføye at jeg har byttet direkte mellom et utall høyttalere, og HVER ENESTE GANG har Klipsch spilt moderat til mye høyere enn samtlige andre høyttalere jeg har testet med samme volumsetting.Tro meg; det var ikke store forskjellen. RF7 oppgitt for høyt og kanskje IMF var oppgitt for lavt...aner ikke.Greit nok. Like fullt ganske utrolig at det er "liten forskjell" mellom en høyttaler med oppgitt følsomhet på 82 dB følsomhet og en med 19 dB mer.
På motsatt side er Klipsch veldig konservative på oppgitt bassgjengivelse. De er meget forsiktige med å opplyse gode tall her, mens subjektivt oppleves de å gå dypere enn mange andre med til dels betydelig bedre måletall.
Rørforsterkere er noen luringer. Svært ofte fordi de, om de har mangler i trafoer eller strømforsyning, FALLER i uteffekt om impedansen blir for lav. Om jeg benytter 8 Ohms utgang på moderate rørforsterkere, spiller de LAVERE med RF 7 enn med så å si noen annen høyttaler jeg har. Men med strøm og trafoer i orden spiller de HØYERE. Så intet er så enkelt som det ser ut til.
Mvh
Håkon Rognlien
Man kan vel regne ut følsomheten til et element hvis du kjenner elementets virkningsgrad. Virkningsgraden kan du regne deg frem til hvis du kjenner Fs, Vas og Qes.Hvis følsomheten på ein høyttaler er ikke opgitt riktig av produsent , hvordan kan du så regne ut dette på din egen høyttaler.
Da kan du la det bli med det. Det trenger ikke alltid alle andre vite.At lettdrevene elementer vil fyke inn og ut som bare fy , noen gang må jeg bare riste på hodet.
Ja ikke santDa kan du la det bli med det. Det trenger ikke alltid alle andre vite.At lettdrevene elementer vil fyke inn og ut som bare fy , noen gang må jeg bare riste på hodet.
![]()
Leste dårlig her... sletter spørsmålet!For meg var det en stor aha-opplevelse da jeg gikk over til harddiskbasert avspilling med ReplayGain aktivt. Da justeres avspillingsvolumet automatisk slik at gamle og nye innspillinger låter like høyt, men da låter de gamle "live" og de nye bare flatt.
Asbjørn, dette er hovedtesen til ALE - og grunnen til at det optimale oppsettet har hele fire drivere i lineup'en I TILLEGG TIL BASSEN - alle drivere har dermed et kjerneområde de jobber i som har store nok lineære fløyer på begge sider av arbeidsområdet.Jeg funderer fortsatt på sammenhengene mellom følsomhet, frekvensrespons og opplevd dynamikk. I innlegg #202 spekulerte jeg på om omrisset av transienten kunne ha noe med saken å gjøre. Det ble illustrert med bølgeformen av en 100 Hz sinus multiplisert med en 0,5 Hz firkant, gjengitt gjennom noe "kjapt" og noe "tregt". Roald mener at dette stort sett handler om frekvensrespons, så jeg tok Fourier-transformen av de tre bølgeformene for å se hva som skjer der. Dette er eksakt de samme tre bølgeformene, bare at de nå er vist i frekvensdomenet heller enn tidsdomenet:
Vis vedlegget 179607
Den "kjappe" gjengivelsen holder følge med den opprinnelige bølgeformen opp til to-tre ganger hovedfrekvensen og omtrent like mye under, mens den "trege" slipper taket med en gang. Den oppfører seg omtrent som et smalt båndpassfilter sentrert på 100 Hz.
Det virker som disse tingene er uløselig sammensurret. Man øker massen på et element, impregnerer membranen med dempende guffe og legger silikongummi i opphenget for å få ned peakingen ved høye frekvenser. Og samtidig får man et tyngre og tregere element med mindre følsomhet som låter mer "hifi" og mindre "live".
Det skjer noe lignende med andre transducere som platespillerpickup'er. De som er kjent for å låte "dynamisk" (f eks Lyra) har en peaky frekvensrespons. Jeg holder også på å lage en el-gitar om dagen, og noe av det samme skjer der. Transfer-funksjonen fra strengene til forsterkeren skal være peaky så det rekker hvis det skal låte noe særlig livlig og "dynamisk".
Jeg er fortsatt like forvirret om hvordan dette påvirker et bass- eller mellomtoneelement som uansett står etter et analogt lavpass- eller båndpassfilter, men det er jo noe her. Det kan umulig være dumt å ha elementer som er noenlunde lineære opp til 2x øvre delefrekvens og ned til 0,5x nedre delefrekvens.
Det kan ligne litt på Class G eller Class H, det der. Det kan nok diskuteres om det er riktig å kalle den Class A.The 3050 has an intelligent biasing scheme that continuously measures voltage draw, current draw and load at the output terminals. The scheme then instantly raises the output section's bias fast enough to keep any transients or dynamic swings in Class A operation and then ramps the bias down in a gentle analog fashion over a period of 28 seconds until the next transient is detected that will require raising the bias again. This scheme makes the amps much more efficient and reliable than traditional full-bias Class A amps but without the audible steps or sliding schemes.