Forsterkere Effektbehov/lydtrykk? Syltapp-spørsmål. ;)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

tce-teams

Gjest
    Hvis følsomheten på ein høyttaler er ikke opgitt riktig av produsent , hvordan kan du så regne ut dette på din egen høyttaler.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du kan spille med nøyaktig 1W effekt og måle lydtrykket on-axis på 1 meters avstand i et anekoisk rom eller i friluft. Eller: "Det er ikke lett å gjøre selv uten skikkelig målelab og -utstyr."

T

tce-teams

Gjest
    Du kan spille med nøyaktig 1W effekt og måle lydtrykket on-axis på 1 meters avstand i et anekoisk rom eller i friluft. Eller: "Det er ikke lett å gjøre selv uten skikkelig målelab og -utstyr."
    Ok da veit jeg det takk for svar dazed.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.139
    Torget vurderinger
    2
    RF7 II skal ha 101 dB følsomhet, og hvis det ikke var forskjell på dem og en 82 dB monitor, må det ha vært noe galt fatt.
    Feil var det ikke og Klipsch sine følsomhetstall tar jeg med en stoor klype salt....
    Her er nogen målinger fra et tysk blad her Klipsch RF7 II Measurements, iøvrigt må den højtaler være i min top 3 over det værste jeg nogensinde har hørt, troede simpelthen ikke at det var muligt at noget kunne være så dårligt og så samtidig sælges.
    hehe er det humor du prøver på eller utrolig dårlig smak ?
    Jeg interessere mig ikke for smak men for hi-fi, og nej det er ikke et forsøg på humor, jeg mener faktisk det som jeg skriver.
    Først: Har du hørt blåserrekke live? Jeg går ut fra at du har det. Det finnes et fåtall (svært dyre) høyttalere som kan gjengi en blåserrekke med noenlunde fornuftig dynamikk og presisjon. Det finnes en rekke betalbare hornhøyttalere som kan gjengi en blåserrekke på denne måten. Videre finnes en del svært lettdrevne høyttalere som har en hurtighet og eksplosivitet som svært få andre såkalt dynamiske høyttalere kan gjøre dem etter. Noen av oss liker kanskje dynamikk bedre enn andre, selv uten at vi rår over anten uendelig mye penger eller uendelig mye tid til å lage det vi behøver selv. Og det er vel helt i orden, eller?

Så til Klipsch RF 7/II. Dette er vanskelige høyttalere på en del felter. De kan låte innforjævelig i enkelte situasjoner. Men det er amtarørmessig å avskrive dem ved at man ikke likte det man hørte der og da. Nå er det for øvrig slik at Klipsch er sære saker, de passer slett ikke alle ører og smaker. De er ikke klangmessig korrekte, og det finnes klart bedre oppløste høyttalere til salgs. Samtidig har de visse sider svært få høyttalere i nærheten av å få til. Det skal ikke være enkelt, dessverre. :)

Mvh
    Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.139
    Torget vurderinger
    2
    Greit nok. Like fullt ganske utrolig at det er "liten forskjell" mellom en høyttaler med oppgitt følsomhet på 82 dB følsomhet og en med 19 dB mer.
    Tro meg; det var ikke store forskjellen. RF7 oppgitt for høyt og kanskje IMF var oppgitt for lavt...aner ikke.
    Det er en "kjent sannhet" at Klipsch jukser en del med sine tall mht følsomhet. Det burde være like kjent at opptil flere produsenter jukser med både dette og hint. Klipsch kan rett nok føre "bevis" for sine tall, da de (om jeg husker sånn passe feil) er målt med begge drevet samtidig og plassert i 1/8 hjørne eller noe sånt. Nå må jeg tilføye at jeg har byttet direkte mellom et utall høyttalere, og HVER ENESTE GANG har Klipsch spilt moderat til mye høyere enn samtlige andre høyttalere jeg har testet med samme volumsetting.
    På motsatt side er Klipsch veldig konservative på oppgitt bassgjengivelse. De er meget forsiktige med å opplyse gode tall her, mens subjektivt oppleves de å gå dypere enn mange andre med til dels betydelig bedre måletall.

Rørforsterkere er noen luringer. Svært ofte fordi de, om de har mangler i trafoer eller strømforsyning, FALLER i uteffekt om impedansen blir for lav. Om jeg benytter 8 Ohms utgang på moderate rørforsterkere, spiller de LAVERE med RF 7 enn med så å si noen annen høyttaler jeg har. Men med strøm og trafoer i orden spiller de HØYERE. Så intet er så enkelt som det ser ut til. :)

Mvh
    Håkon Rognlien

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Greit nok. Like fullt ganske utrolig at det er "liten forskjell" mellom en høyttaler med oppgitt følsomhet på 82 dB følsomhet og en med 19 dB mer.
    Tro meg; det var ikke store forskjellen. RF7 oppgitt for høyt og kanskje IMF var oppgitt for lavt...aner ikke.
    Det er en "kjent sannhet" at Klipsch jukser en del med sine tall mht følsomhet. Det burde være like kjent at opptil flere produsenter jukser med både dette og hint. Klipsch kan rett nok føre "bevis" for sine tall, da de (om jeg husker sånn passe feil) er målt med begge drevet samtidig og plassert i 1/8 hjørne eller noe sånt. Nå må jeg tilføye at jeg har byttet direkte mellom et utall høyttalere, og HVER ENESTE GANG har Klipsch spilt moderat til mye høyere enn samtlige andre høyttalere jeg har testet med samme volumsetting.
    På motsatt side er Klipsch veldig konservative på oppgitt bassgjengivelse. De er meget forsiktige med å opplyse gode tall her, mens subjektivt oppleves de å gå dypere enn mange andre med til dels betydelig bedre måletall.

Rørforsterkere er noen luringer. Svært ofte fordi de, om de har mangler i trafoer eller strømforsyning, FALLER i uteffekt om impedansen blir for lav. Om jeg benytter 8 Ohms utgang på moderate rørforsterkere, spiller de LAVERE med RF 7 enn med så å si noen annen høyttaler jeg har. Men med strøm og trafoer i orden spiller de HØYERE. Så intet er så enkelt som det ser ut til. :)

Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg likte RF7 på mange måter, men mislikte dem på flere... Fikk samme opplevelsen av manglende følsomhet også med transistoramp. Dessuten hadde de en STYGG oppbrytning i toppen som nesten tok livet av ørene mine en dag jeg dro på noe aldeles forferdelig da jeg skulle sjekke ut det du sa i Fidelity om at lytteren gir opp før høyttaleren. DET stemte!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.195
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg funderer fortsatt på sammenhengene mellom følsomhet, frekvensrespons og opplevd dynamikk. I innlegg #202 spekulerte jeg på om omrisset av transienten kunne ha noe med saken å gjøre. Det ble illustrert med bølgeformen av en 100 Hz sinus multiplisert med en 0,5 Hz firkant, gjengitt gjennom noe "kjapt" og noe "tregt". Roald mener at dette stort sett handler om frekvensrespons, så jeg tok Fourier-transformen av de tre bølgeformene for å se hva som skjer der. Dette er eksakt de samme tre bølgeformene, bare at de nå er vist i frekvensdomenet heller enn tidsdomenet:

FFT (Medium).jpg

Den "kjappe" gjengivelsen holder følge med den opprinnelige bølgeformen opp til to-tre ganger hovedfrekvensen og omtrent like mye under, mens den "trege" slipper taket med en gang. Den oppfører seg omtrent som et smalt båndpassfilter sentrert på 100 Hz.

Det virker som disse tingene er uløselig sammensurret. Man øker massen på et element, impregnerer membranen med dempende guffe og legger silikongummi i opphenget for å få ned peakingen ved høye frekvenser. Og samtidig får man et tyngre og tregere element med mindre følsomhet som låter mer "hifi" og mindre "live".

Det skjer noe lignende med andre transducere som platespillerpickup'er. De som er kjent for å låte "dynamisk" (f eks Lyra) har en peaky frekvensrespons. Jeg holder også på å lage en el-gitar om dagen, og noe av det samme skjer der. Transfer-funksjonen fra strengene til forsterkeren skal være peaky så det rekker hvis det skal låte noe særlig livlig og "dynamisk".

Jeg er fortsatt like forvirret om hvordan dette påvirker et bass- eller mellomtoneelement som uansett står etter et analogt lavpass- eller båndpassfilter, men det er jo noe her. Det kan umulig være dumt å ha elementer som er noenlunde lineære opp til 2x øvre delefrekvens og ned til 0,5x nedre delefrekvens, altså minst en oktav over og under delefrekvensene for elementet.

Sist redigert:

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Hvis følsomheten på ein høyttaler er ikke opgitt riktig av produsent , hvordan kan du så regne ut dette på din egen høyttaler.
    Man kan vel regne ut følsomheten til et element hvis du kjenner elementets virkningsgrad. Virkningsgraden kan du regne deg frem til hvis du kjenner Fs, Vas og Qes.

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Antall liker
    203
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Replay Gain Adjustment...

For meg var det en stor aha-opplevelse da jeg gikk over til harddiskbasert avspilling med ReplayGain aktivt. Da justeres avspillingsvolumet automatisk slik at gamle og nye innspillinger låter like høyt, men da låter de gamle "live" og de nye bare flatt.
    Leste dårlig her... sletter spørsmålet!

Hilsen G-nøkkel

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Jeg funderer fortsatt på sammenhengene mellom følsomhet, frekvensrespons og opplevd dynamikk. I innlegg #202 spekulerte jeg på om omrisset av transienten kunne ha noe med saken å gjøre. Det ble illustrert med bølgeformen av en 100 Hz sinus multiplisert med en 0,5 Hz firkant, gjengitt gjennom noe "kjapt" og noe "tregt". Roald mener at dette stort sett handler om frekvensrespons, så jeg tok Fourier-transformen av de tre bølgeformene for å se hva som skjer der. Dette er eksakt de samme tre bølgeformene, bare at de nå er vist i frekvensdomenet heller enn tidsdomenet:

Vis vedlegget 179607

Den "kjappe" gjengivelsen holder følge med den opprinnelige bølgeformen opp til to-tre ganger hovedfrekvensen og omtrent like mye under, mens den "trege" slipper taket med en gang. Den oppfører seg omtrent som et smalt båndpassfilter sentrert på 100 Hz.

Det virker som disse tingene er uløselig sammensurret. Man øker massen på et element, impregnerer membranen med dempende guffe og legger silikongummi i opphenget for å få ned peakingen ved høye frekvenser. Og samtidig får man et tyngre og tregere element med mindre følsomhet som låter mer "hifi" og mindre "live".

Det skjer noe lignende med andre transducere som platespillerpickup'er. De som er kjent for å låte "dynamisk" (f eks Lyra) har en peaky frekvensrespons. Jeg holder også på å lage en el-gitar om dagen, og noe av det samme skjer der. Transfer-funksjonen fra strengene til forsterkeren skal være peaky så det rekker hvis det skal låte noe særlig livlig og "dynamisk".

Jeg er fortsatt like forvirret om hvordan dette påvirker et bass- eller mellomtoneelement som uansett står etter et analogt lavpass- eller båndpassfilter, men det er jo noe her. Det kan umulig være dumt å ha elementer som er noenlunde lineære opp til 2x øvre delefrekvens og ned til 0,5x nedre delefrekvens.
    Asbjørn, dette er hovedtesen til ALE - og grunnen til at det optimale oppsettet har hele fire drivere i lineup'en I TILLEGG TIL BASSEN - alle drivere har dermed et kjerneområde de jobber i som har store nok lineære fløyer på begge sider av arbeidsområdet.

Onde (og gjerrige) tunger mener dette er for å selge flere drivere enn nødvendig; men de har da selvsagt hverken hørt eller prøvd slike saker selv. Den lydmessige fordelen med dette er så åpenbar, og overgår med stor margin ulempene ved kompleksiteten i filterdesign (enten det er passivt eller aktivt) og fysisk plassering.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.195
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sett den tommelfingerregelen andre steder også, at elementene må være lineære minst en oktav under og over det tiltenkte arbeidsområdet. Det gjør jobben med delefilter mye enklere hvis man slipper å sloss mot en brutal oppbrytning rett utenfor arbeidsområdet (f eks Seas Excel). For å håndtere sånt trenger man bratte filtre og ekstra komponenter for å lage et notch-filter og/eller jevne ut impedanskurver. Det drar igjen effekt og reduserer effektiviteten i systemet, og da trengs større forsterkere uten at man helt greier å gjenskape livet og dynamikken som forsvant på veien. I digitale delefiltre blir det problemer med pre-ringing hvis man går helt bananas med bratte filterflanker (f eks 300 dB/oktav). Jeg er helt med på at det er verdt innsatsen med flere elementer, delefiltre og forsterkerkanaler for å unngå alt det der.

For meg er nok begrensningen plass og andre praktiske hensyn, pluss at jeg ikke er helt overbevist om den steampunk-look'en som lett følger med på kjøpet:

kbrooks_ale_03.jpg
    nakkeskudd i godstolen

kbrooks_basshorn_installation_01.jpg
    basshorn

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.... du trekker nå frem de mest ekstreme eksemplene og da, Asbjørn - det er fullt mulig å gjøre det langt mer spiselig enn dette! Med en horn/driverkombinasjon som dekker fra 350 Hz og opp så kommer du unna med 71,5 cm. dia. på det største av tre horn, og medd ultrakjappe 12" doble mellombass drivere som naturlig sokkel for horna så blir det ikke så gale! Ehh.... glemt et par FAT SLOB i bassen..:rolleyes: -de bør jo være med!

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.096
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener det, men husk på at min angrepsvinkel var psykoakustikk og et tilsvarende fenomen som nivå variasjon i den høyfrekvente delen av en “lyd” vil flytte nærheten til den uavhengig av spl, og imo er det tilsvarende med opplevd dynamikk.

Om avvik på dette anslaget gjør at skarptrommen blir omtalt som soft, tynt eller muddy er det ingen som har skrudd litt lyd som vil reagere så.......?

skarp.jpg

Så Kjapp og treg i 202

En bestemt påtrykt spenning vil plassere spolen et bestemt sted i magnetgapet og så sant dette nivået er innenfor lineært arbeidsområdet klarer jeg ikke se noen grunn til at den ikke havner på riktig sted før halvperiode 2/3, start, stopp og retningsendring er jo en pågående affære og ikke som en motor som skal oppnå sin faste rpm.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.195
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men det er assorterte resonanser i kabinett og oppheng som også skal mates med litt energi før det hele når steady state. Det er også en faktor her, ettersom et tungt og ufølsomt element vil skape ganske store reaksjonskrefter når det skal akselerere. De kreftene skal fordeles i kabinettet og ned til gulvet på en eller annen måte.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Høyttaler bygging og teori kan jeg dessverre lite av, så dette innlegget må ses i det perspektivet.

Jeg tror "opplevd dynamikk" i transienter handler om homogenitet i hele frekvensområdet. Dvs at jeg tror at treghet i et ledd fordrer samme treghet i de andre. Resultatet kan likevel bli levende og med god opplevd dynamikk tror jeg.
    Jeg tror dette handler like mye om tilpasset delefilterdesign til hvert element som følsomheten til elementet.
    Jeg mener jeg har tilgode å høre en lavfølsom høyttaler med 1.ordens filtre med god dynamikk, mens homogeniteten i klangen er upåklagelig og mindre krav til forsterkeren selv om dette i teorien skulle vært motsatt?
    Ved høyttalere med vellykkete kompliserte delefiltre derimot slipper musikken fri hvis forsterkeren er sterk nok.

Har hørt eksempler på konstruksjoner hvor basselement er strukket til bristepunktet i avrullingen nedover som resulterte i dårligere opplevd dynamikk i hele frekvensområdet. Det er her min skepsis til slakk avrunding ligger.

I motsatt ende har man også hørt høyttalere som er uhomogene andre veien ved at transientene er så virile at det ikke henger sammen med klangflatene.

Interessant tema. Finnes det noe enkelt svar?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.195
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje Boulder 3050 er en kandidat til den tittelen? 1500 W klasse A, 120 utgangstransistorer, 200 kg ifølge produsenten.

011311Boulder-600.jpg

Boulder 3050 Stereo Power Amplifier
    Boulder's New $195,000 Super Amplifiers
    Boulder 3050 User Manual

Det står "Max 6000 W" på nettbrønnen på dem. Jeg tviler kanskje litt på den effektangivelsen, ettersom 1500 W i klasse A med 25 % effektivitet tilsier noe sånt som 4500 W varmeutvikling, og da tror jeg selv de kjølefinnene blir for små til å dumpe all den varmen i et stadig varmere rom. Varmeutviklingen blir som fra en Jøtul-ovn som fyres ganske hardt. Men Boulder har uansett baller til å melde høyest. ;)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    WATT a waste......;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.195
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, det var et par bits i det intervjuet som tyder på at disse kanskje leverer varene likevel:
    The 3050 has an intelligent biasing scheme that continuously measures voltage draw, current draw and load at the output terminals. The scheme then instantly raises the output section's bias fast enough to keep any transients or dynamic swings in Class A operation and then ramps the bias down in a gentle analog fashion over a period of 28 seconds until the next transient is detected that will require raising the bias again. This scheme makes the amps much more efficient and reliable than traditional full-bias Class A amps but without the audible steps or sliding schemes.
    Det kan ligne litt på Class G eller Class H, det der. Det kan nok diskuteres om det er riktig å kalle den Class A.
    Electronic amplifier - Classes G and H
    Class-G Amplifiers

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Same shit - new wrapping, Krell har gjort dette lenge med Sustained Plateau Bias...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn