Forsterkere Effektbehov/lydtrykk? Syltapp-spørsmål. ;)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.161
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Back to topic; mitt svar er nei.
    Takk.

Har skjønt det allerede, og konkludert deretter:

http://www.hifisentralen.no/forumet...ydtrykk-syltapp-spa-rsma-l-7.html#post1515986
    Dazed. Jeg er litt ueng med Sluket.
    Litt avhengig av hva slags utregninger som blir gjort, så må du ta hensyn til at rommet vil legge til rundt 4db.
    Jeg skulle mene at med 20 rørwatt vil du ende på rundt 110db. Velger du PP med EL84 eller 6550-rør, så vil du oppnå enda mer lydtrykk
    Med all mulig respekt for Slukets bastante nei, så tror jeg du vil bli overrasket dersom du griper muligheten og prøver dette hjemme først. Det er nok av importører som låner ut utstyr til testing.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Testing blir nok mulig. Har flere tilbud, bare jeg orker å koble ting opp og ned. ;) Jeg er som vanlig i forkant, så det er ingen bråhast.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kalkulatoren Sluket viser er glimrende. Selv grovregner jeg omtrent slik: Gjennomsnittlig lyttenivå er ca 85 dB. Ukomprimert musikk har topper som ligger 18-25 dB over gjennomsnitt. Da er vi på bortimot 110 dB i toppene. I tillegg vil man gjerne ha litt headroom for å unngå forvrengning i toppene, f eks 5-6 dB. Altså bør man dimensjonere for ca 115 dB. Jeg anslår også at to høyttalere gir +3 dB og at refleksjoner i rommet også gir ca + 3 dB. Det går omtrent opp i opp med nivåfallet fra normal lytteavstand i stedet for nominelle 1 m.

Effektbehovet er altså ca 1 W pr kanal ved 115 dB følsomhet. Effektbehovet øker med 10x for hver 10 dB mindre følsomhet og ca 2x for hver 3 dB. Da trengs det 10 W ved 105 dB, 100 W ved 95 dB og 1000 W ved 85 dB. Eller 500 W ved 88 dB.

Det som kompliserer er at de aller fleste av de wattene blir til varme. Lydeffekten er den samme, forskjellen er bare spillvarme. Hvis du setter 1000 W på den tynne kobbertråden i høyttalermotorer og delefilterspoler, så blir den veldig varm veldig fort. Resistiviteten i kobber øker med temperatur, og når seriemotstanden øker, faller følsomheten enda mer. Det kalles power compression. Derfor blir det likevel ikke det samme med 1000 W på en 85 dB høyttaler som 1 W på en 115 dB høyttaler. Den mer effektive høyttaleren vil komprimere mindre og låte mer "eksplosivt plutselig" enn den tungdrevne. Da er spørsmålet kanskje om man liker naturlig dynamikk eller komprimert lyd, men for meg er det opplagt at en lettdreven høyttaler har bedre mulighet til å gjengi dynamikken på innspillingen enn en tungdreven høyttaler, uansett hvor mange watt man pøser på.

I det prosjektet jeg selv holder på med (langsomt), dimensjonerer jeg for 120 dB. Det er ca 100 dB over de svakeste lydene jeg kan høre gjennom bakgrunnsstøyen i rommet. Det tilsvarer en oppløsning på 100/6 = 16,7 bits. Med 95 dB følsomhet i høyttalerne vil jeg trenge ca 400 W for å drive systemet. Såpass må det faktisk være for å kunne gjengi "CD-kvalitet". Moderne noise shaping dither gjør det mulig å klemme inn enda mye mer dynamikk enn 96 dB på en 16-bits CD, men på bekostning av mer ultrasonisk støy. For 24-bits audio med 144 dB dynamikk uten dither bør man ha enda mer å gå på fra støygulv til peak, men da er det nok mest hensiktsmessig å jobbe med støygulvet i lytterommet. Da snakker vi om spennet mellom en mygg i et stille soverom og en felthaubits på jobb. :)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Se dét! Da er det ikke så dumt med den effekten jeg har, da.

OK. Får spare til 250-300W rør-monoblokker, da. ;) Det kan ta tid.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.161
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Er faktisk helt enig med Sluket og Asbjørn, utregningene er helt korrekte.
    For å ta Dazed sitt behov på 115db lydtrykk og 99db følsomhet, så vil han da ha behov for en 30W forsterker.

Så kan Dazed spørre seg sjøl om han kan klare seg med 110db;) og litt mindre W.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Dette er, med respekt å melde, barnelærdom. 100W til 100 dB er ikke bare teori, jeg har selv tre systemer hvor følsomheten ligger akkurat i det området, og 10W "doesn't cut the mustad" uansett rør eller SIT-1, 50W kl.A er akkurat lagom og med 100W er det normat nok headroom.

"88 dB høyttalere" som skal håndtere flere hundre watt er simpelten nødt for å få åndenød. Roomgain spises opp av lytteavstand i forhold til 1 m. standard målemetode, akkurat slik Asbjørn påpeker, så roomgain regner jeg aldri med. Da nærmer vi oss 100W MED EN GANG bare for å krabbe over 100 dB.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.161
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Dette er, med respekt å melde, barnelærdom. 100W til 100 dB er ikke bare teori, jeg har selv tre systemer hvor følsomheten ligger akkurat i det området, og 10W "doesn't cut the mustad" uansett rør eller SIT-1, 50W kl.A er akkurat lagom og med 100W er det normat nok headroom.

"88 dB høyttalere" som skal håndtere flere hundre watt er simpelten nødt for å få åndenød. Roomgain spises opp av lytteavstand i forhold til 1 m. standard målemetode, akkurat slik Asbjørn påpeker, så roomgain regner jeg aldri med. Da nærmer vi oss 100W MED EN GANG bare for å krabbe over 100 dB.
    Erfaring er som regel den beste lærdom.
    Ikke fritt for at jeg av og til lurer på hva som var i den puppen du fikk som baby:rolleyes:.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Tygde på alnico- elementer fra radiokabinettet til min far, i en alder av tre år...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For å ta Dazed sitt behov på 115db lydtrykk og 99db følsomhet, så vil han da ha behov for en 30W forsterker.

Jaså?

1W => 99dB
    2W => 102dB
    4W => 105dB
    8W => 108dB
    16W => 111dB
    32W => 114dB
    64W => 117dB

Tenker jeg trenger ca. 50W for 115 dB. Stemmer bra med tabellen til Cobra2 også.

Ja, jo... Sånn sett kunne jeg klare meg med 60W rørforsterker som sikkert låter OK når den må yte bittelitt mer enn de nominelle 60 også, gitt at de 6dB-ene jeg mister på å sitte 2m i stedet for 1m fra høyttaleren faktisk kompenseres for ved "room gain" og det at jeg har to, og ikke én, høyttaler.

Kanskje jeg skal tigge meg til en test av VK-60, da.

Men, og dette er et stort "men": Jeg nøyer meg ikke alltid med å spille ved gjennomsnittlig lyttevolum på 85 dB. Noen ganger er jeg f.eks. på "livekonsert" i kjelleren, og hvis da det gjennomsnittlige volumet er 95 dB i stedet, da vil jo plutselig de 60 Wattene plutselig være 440 for lite, hvis vi altså må dimensjonere for 125dB i stedet for 115.

En mellomting er nok nærmere det riktige, og selvsagt vil en 60-watter være fullstendig tilstrekkelig i 95% av tilfellene.

Med anslagsvis 240W pr. kanal, har jeg i dag et teoretisk maksimalt lydtrykk v/1m og ikke iberegnet "room gain" på drøyt 122 dB, forøvrig. Noe som tydeligvis altså holder akkurat til å fange opp dynamikken i en god innspilling ved gjennomsnittlig lydtrykk på 95dB. Flaks! "I love it when a plan comes together!" (Åttitallspoeng utdeles til førstemann som vet hvor sitatet er fra.) :)

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I praksis vil ting bånne, smelte og/eller ta fyr hvis man prøver å få en tungdreven høyttaler med på denslags øvelser. Det er bare ikke mulig å få varmen bort fra motorene fort nok.

Grunnen til at tungdrevne høyttalere likevel finnes er den jernharde sammenhengen mellom effektivitet, dypbass og kassestørrelse. Vil du ha et -3 dB-punkt ved 20-25 Hz i noen stuevennlige små søyler som Hun Som Ikke Må Motsies vil godta? OK, men da ser vi på følsomhet midt på 80-tallet et sted. Vil du ha 20 Hz og 95 dB følsomhet? OK, igjen, men Hun Som Er Hardt Prøvet Fra Før kan ha synspunkter på de kjøleskapsstore kassene i stua.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tygde på alnico- elementer fra radiokabinettet til min far, i en alder av tre år...
    Omtrent på samme alder var jeg med min mor på jobb på telefonsentralen. Jeg satt oppå switchboard og tygde på en phono-plugg da det ringte på den linja. Jeg husker ennå hvordan elektrisitet smaker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    "Si det med blomster" var det noe som het før - det bør vel ikke bety det samme som at høyttalerne også må se ut som noen stilker...:rolleyes:

Bra navn, Asbjørn... HSIMM. Selv kaller jeg de for IRMA; Interiørarkitekten Regjerer Med Allmektighet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    "Si det med blomster" var det noe som het før - det bør vel ikke bety det samme som at høyttalerne også må se ut som noen stilker...:rolleyes:

Bra navn, Asbjørn... HSIMM. Selv kaller jeg de for IRMA; Interiørarkitekten Regjerer Med Allmektighet.
    Jeg var ofte med en kompis til faderens jobb på telesentralene rundt i Oslo, lyttet på folk, hehe.... mest pissprat, særlig på søndagene.

Forøvrig, x millioner rastafarier kan umulig ta feil - strøm er godt!

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.161
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

Jaså?

1W => 99dB
    2W => 102dB
    4W => 105dB
    8W => 108dB
    16W => 111dB
    32W => 114dB
    64W => 117dB

Ja, jo... Sånn sett kunne jeg klare meg med 60W rørforsterker som sikkert låter OK når den må yte bittelitt mer enn de nominelle 60 også, gitt at de 6dB-ene jeg mister på å sitte 2m i stedet for 1m fra høyttaleren faktisk kompenseres for ved "room gain" og det at jeg har to, og ikke én, høyttaler.

Kanskje jeg skal tigge meg til en test av VK-60, da.
    VK-60 er vel uansett ikke feil:cool:
    Litt usikker på hva du skal med 115db, det er jo tett oppunder smertegrensa. Må passe litt på øra også.....
    Hjemme hos meg vipper det akkurat 112db på en god dag, og jeg skulle nok mene at det er ubehagelig høyt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt. Det er styggelig høyt. Poenget er vel det at når du f.eks. spiller med 85db gjennomsnittlig/nominelt lydtrykk, vil musikken inneholde peak-er/transienter som spretter opp til kanskje 110dB, og så vil vi ha litt til å gå på for å ikke klippe/forvrenge disse toppene.

85 dB med 110 dB topper er ikke smertefullt eller farlig.

110 db Gjennomsnitt, derimot... DET er skadelig.

Men svaret er selvsagt at neida, jeg trenger ikke å kunne spille 115 dB. Det er bare stas å kunne. Skal få testet en 50-60W rørforsterker og rapportere tilbake. :) ...Men ikke hold pusten.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Gjennomsnittlig lyttenivå er ca 85 dB. Ukomprimert musikk har topper som ligger 18-25 dB over gjennomsnitt. Da er vi på bortimot 110 dB i toppene.
    Her setter du det voldsomt på spissen. Det er vel nesten bare klassisk musikk som, i visse tilfeller, har så store dynamiske spring. Kom gjerne med musikkeksempler du mener har 25 db topper.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er andre områder som er viktigere enn følsomhet. Jeg tar heller en høyttaler med litt lav følsomhet og som har god powerrespons framfor en med høy følsomhet med svak powerrespons og gjerne med mye resonanser og egenlyd i tillegg. En del horn befinner seg helt klart i siste kategori.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Orso, det er mengder med annen musikk enn klassisk (jazz bl.a.) som tross alt har bra dynamikk. Dessuten er det faktisk en god del mennesker som vitterligen hører på klassisk. Når jeg tenker meg om, alle de jeg kjenner som har anlegg verd å låne øre til liker/spiller klassisk musikk også.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan vel hende han vil (ha muligheten til å) spille klassiske symfonier ved konsertvolum, da. Hvilke kompromisser man gjør er jo opp til hver enkelt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er andre områder som er viktigere enn følsomhet. Jeg tar heller en høyttaler med litt lav følsomhet og som har god powerrespons framfor en med høy følsomhet med svak powerrespons og gjerne med mye resonanser og egenlyd i tillegg. En del horn befinner seg helt klart i siste kategori.
    Smak og behag, etc. Noen foretrekker andre kompromisser enn andre, som sagt.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Høyttalerfølsomhet måles med lydnivå, ikke lydtrykk. Man mister ikke 6 dB lydtrykk ved å sitte to meter unna høyttalerene, men 3 dB lydNIVÅ per meter man forflytter seg fra den ENE meteren følsomhet blir målt ved, men også 3 dB for hver meter uansett. Det er ved en meters avstand man måler følsomheten på høyttalere, men det blir målt som lydnivå og ikke styrke. 3 dB lydstyrkeendring = halvering eller dobling av lydstyrke, men høyttalere bruker som sagt nivå ved måling av følsomhet. 3 dB lydnivåendring = det som må til for at vi oppfatter endring av nivået. Derfor er 6 dB nivåendring - IKKE LYDSTYRKEendring - det halve eller dobbelte av utgangspunktet, og det ørene våre oppfatter som halvparten i lydnivå. Hvis dere ikke tror meg kan dere se på et VU-meter på en miksepult og på PPM-meteret i NRK o.a. sine studioer. -6 db = 50% på ca alle sammen. Det dere tror, og sikkert har trodd hele tiden i denne diskusjonen, har vært at dynamikk er lydstyrkeforskjell fra lavt til høyt, men det er ikke det. Det er nivåforskjellen som er dynamikk. Høyttalere, forsterkere og annet bruker nemlig spenningsforskjeller i signalet som base for signal/støyforhold, dynamikk og utnivå. Og ved rekning av dB i Volt er det 6 dB som er halvering eller dobling av nivået - slik som i ørene våre. Lydtrykk er effekt, effekt måles i Watt og Watt regnes med 3 dB for dobling/halvering av effektiviteten til signalet. Bruker man effekt som base for dynamikk bør man holde seg til 3 dB for hver dobling, og da vil man se at 140 dB dynamikk er klin umulig å få til med mindre man kjører et damplokomotiv inn i stua, men det stopper jo ved 130 dB.... Fordi 140 dB som Watt vil tilsvare hele 280 dB endring målt som Volt inne i forsterkeren. Lydtrykkdynamikk er ikke det samme som signaldynamikk.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lydnivå? lydtrykk ER lydnivå. (SPL=lydtrykk=Sound Pressure Level.)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso, det er mengder med annen musikk enn klassisk (jazz bl.a.) som tross alt har bra dynamikk. Dessuten er det faktisk en god del mennesker som vitterligen hører på klassisk. Når jeg tenker meg om, alle de jeg kjenner som har anlegg verd å låne øre til liker/spiller klassisk musikk også.
    Hva er poenget ditt?
    Jeg har ikke sagt at følsomhet ikke er viktig.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    2,85 Volt brukes som nivå ved måling av følsomhet, og når man har brukt spenning som måleenhet er det 6 dB som gjelder ved dobling/halvering. I spenning er ti ganger lik 20 dB. Vil anta at de fleste av dere ikke kjører flere hundre Volt inn i høyttalerne.. :) Har man 40 A og 80 Watt forsterker er det 2 Volt i høyttalerkablene. P = U x I.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Hva er poenget ditt?
    Jeg har ikke sagt at følsomhet ikke er viktig.
    Du har rett Orso, det er ikke noe poeng.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Høyttalerfølsomhet måles med lydnivå, ikke lydtrykk. Man mister ikke 6 dB lydtrykk ved å sitte to meter unna høyttalerene, men 3 dB lydNIVÅ per meter man forflytter seg fra den ENE meteren følsomhet blir målt ved, men også 3 dB for hver meter uansett. Det er ved en meters avstand man måler følsomheten på høyttalere, men det blir målt som lydnivå og ikke styrke. 3 dB lydstyrkeendring = halvering eller dobling av lydstyrke, men høyttalere bruker som sagt nivå ved måling av følsomhet. 3 dB lydnivåendring = det som må til for at vi oppfatter endring av nivået. Derfor er 6 dB nivåendring - IKKE LYDSTYRKEendring - det halve eller dobbelte av utgangspunktet, og det ørene våre oppfatter som halvparten i lydnivå. Hvis dere ikke tror meg kan dere se på et VU-meter på en miksepult og på PPM-meteret i NRK o.a. sine studioer. -6 db = 50% på ca alle sammen. Det dere tror, og sikkert har trodd hele tiden i denne diskusjonen, har vært at dynamikk er lydstyrkeforskjell fra lavt til høyt, men det er ikke det. Det er nivåforskjellen som er dynamikk. Høyttalere, forsterkere og annet bruker nemlig spenningsforskjeller i signalet som base for signal/støyforhold, dynamikk og utnivå. Og ved rekning av dB i Volt er det 6 dB som er halvering eller dobling av nivået - slik som i ørene våre. Lydtrykk er effekt, effekt måles i Watt og Watt regnes med 3 dB for dobling/halvering av effektiviteten til signalet. Bruker man effekt som base for dynamikk bør man holde seg til 3 dB for hver dobling, og da vil man se at 140 dB dynamikk er klin umulig å få til med mindre man kjører et damplokomotiv inn i stua, men det stopper jo ved 130 dB.... Fordi 140 dB som Watt vil tilsvare hele 280 dB endring målt som Volt inne i forsterkeren. Lydtrykkdynamikk er ikke det samme som signaldynamikk.
    Kjempemorro! Mer, mer!

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.292
    Sted
    '
    Fordi 140 dB som Watt vil tilsvare hele 280 dB endring målt som Volt inne i forsterkeren. Lydtrykkdynamikk er ikke det samme som signaldynamikk.
    Siden effekt forholder seg kvadratisk til signal så er dette to sider av samme sak. 140dB signaldynamikk er lik 140dB effektdynamikk.
    Ja, ja..

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Jeg tror denne var rettet mot mitt innlegg. Bare for å ha sagt det, jeg er fryktelig glad i klassisk musikk. Mer og mer med årene faktisk.
    Men oppmot 25 db topper er sjelden kost på all annen musikk, og det er vel ikke alle klassiske innspillinger som har en slik dynamikk heller.
    Men kom gjerne med eksempler.

Her er noe av det mer dynamiske jeg har liggende:
    [h=1]RACHMANINOFF - SYMPHONIC DANCES - EIJI OUE - MINNESOTA ORCHESTRA[/h]

Symphonic Dances.jpg

Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    2,85 Volt brukes som nivå ved måling av følsomhet, og når man har brukt spenning som måleenhet er det 6 dB som gjelder ved dobling/halvering. I spenning er ti ganger lik 20 dB. Vil anta at de fleste av dere ikke kjører flere hundre Volt inn i høyttalerne.. :) Har man 40 A og 80 Watt forsterker er det 2 Volt i høyttalerkablene. P = U x I.
    Hahaha - der kom mere ja! Mere, mere!

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Kjempemorro! Mer, mer!
    Kanskje det heller er JEG som skal le sist? :)

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Vet man ikke dette bør man melde seg ut herfra. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kort oppsummert så gir høyere følsomhet følgende fordeler:
    - Mindre varmeutvikling
    - Mindre power compression
    - Mindre mekanisk bevegelse og lavere forvrengning

Ingen vil om det er en fordel. Spesielt i øvre frekvensområdet. Hvor akkurat grensen går for en hørbar foberdring er det trolig ingen som vet, men det er tvilsomt at det bare blir bedre og bedre med høyere følsomhet. Et sted stopper nok den hørbare forbedringen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror denne var rettet mot mitt innlegg. Bare for å ha sagt det, jeg er fryktelig glad i klassisk musikk. Mer og mer med årene faktisk.
    Men oppmot 25 db topper er sjelden kost på all annen musikk, og det er vel ikke alle klassiske innspillinger som har en slik dynamikk heller.
    Men kom gjerne med eksempler.
    Nei, det var en betenkning rundt Orso's kommentar om manglende dynamikk.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Unnskyld at jeg spør, men HVA gir denne greia med å ha det artig på min bekostning dere sånn egentlig? Har dere virkelig SÅ LITE å ta dere til her i livet??? :(

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Vet man ikke dette bør man melde seg ut herfra. :)
    Hadde du Mulelid vært litt ydmyk i forhold til dine helt klart manglende kunnskaper om temaet så skulle jeg forklart deg dette her.
    Men med nivået ditt på svarene i denne tråden gjør at jeg faktisk ikke ser vitsen.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.292
    Sted
    '
    Unnskyld at jeg spør, men HVA gir denne greia med å ha det artig på min bekostning dere sånn egentlig? Har dere virkelig SÅ LITE å ta dere til her i livet :(
    Selvfølgelig ikke. Men når du hårdnakket går høyt ut og serverer slikt tøys som du gjør så må du regne med å møte motbør.

Fordi 140 dB som Watt vil tilsvare hele 280 dB endring målt som Volt inne i forsterkeren. Lydtrykkdynamikk er ikke det samme som signaldynamikk.
    Siden effekt forholder seg kvadratisk til signal så er dette to sider av samme sak. 140dB signaldynamikk er lik 140dB effektdynamikk.
    Ja, ja..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjennomsnittlig lyttenivå er ca 85 dB. Ukomprimert musikk har topper som ligger 18-25 dB over gjennomsnitt. Da er vi på bortimot 110 dB i toppene.
    Her setter du det voldsomt på spissen. Det er vel nesten bare klassisk musikk som, i visse tilfeller, har så store dynamiske spring. Kom gjerne med musikkeksempler du mener har 25 db topper.
    For å nevne noen, både godt over 25 dB crest factor og noen eksempler innenfor det 18-25 dB spennet jeg nevnte:
    Overview-24+.jpg

De siste er riktignok fra de gamle 80-talls utgavene mine. Den gjennomsnittlige CD'en man kjøper i dag er totalt ihjelkomprimert, men det finnes fortsatt noenlunde velprodusert musikk der ute. Skal man spille disco som i 1978 så må det litt dynamikk til. Den gangen danset man til musikken, heller enn å sitte foran en dataskjerm med propper i ørene.

Sist redigert:

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Med 40 A og 2 Volt får man 80 W effekt så sant man ikke endrer motstanden opp eller ned, Hr. Kabeldrasser...... Men da endres også spenningen eller strømmen. Måler du i serie med den ene lederen og får 2 Volt og 40 A har du målt det som er i kretsen, ikke sant? Du får bare leke guru........

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel uansett dumt å ha høyttalere som ikke klarer å ta 110dB i toppene.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Med 40 A og 2 Volt får man 80 W effekt så sant man ikke endrer motstanden opp eller ned, Hr. Kabeldrasser...... Men da endres også spenningen eller strømmen. Måler du i serie med den ene lederen og får 2 Volt og 40 A har du målt det som er i kretsen, ikke sant? Du får bare leke guru........
    Har det slått deg at kanskje høyttalerens impedanse har noe å si her?

Skulle likt å sett et høyttalerelement hvor det går 40A igjennom.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn