God aftens!
Dagens bonus-slag... Kjedsomhet works in mysterious ways.
Har fått et spm om hvorfor eg ikkje slår et slag for min "navnebror". Det var egentlig ikke tenkt då eg startet tråden, da eg anser han som en gigant, men for all del, er det noen som virkelig fortener å bli lyttet
mye til, er det min definitve (musikalske) "helt" noensinne.
Townes Van Zandt
1944-1997
Låtskrivernes låtskriver
Townes van Zandt is the best songwriter in the whole world and I'll stand on Bob Dylan's coffee table in my cowboy boots and say that.
- Steve Earle
Townes har nok fått betydlig mer oppmerksomhet etter at han døde 1.1.97, enn han noensinne fikk i live. Det er egentlig helt utrolig at musikken Townes etterlot seg nærmest gikk upåaktet hen i hans tid. Ingen artister har eg viet så mye tid og oppmerksomhet som Townes, og selv om jeg har hørt
Kathleen kanskje over tusen ganger, går det fortsatt kaldt nedover meg hver gang jeg hører strykerne innledningsvis.
Townes oppgav gjerne Lightnin' Hopkins, Bob Dylan og Hank Williams som sine helter/forbilder, og det reflekteres så absolutt i hans musikk. For de som er ukjente med Townes, så snakker vi folk/country/singer songwriter i samme gate som Guy Clark, Steve Earle (som Townes fungerte som mentor for i mange år, på godt og vondt), David Olney osv. Samt en rekke andre fine songwriters som skal få sin plass i solen (dvs denne tråden) med tid og stunder.
Townes levde et nokså hardt liv, og hadde kanskje flere diagnoser enn andre har underbukser. Han var et utrolig fascinerende menneske, med en helt enorm tilstedeværelse. Det sterkeste bildet eg har sett av Townes er fra filmen "Heartworn highway", sammen med en eldre svirebror:
[video]xTGKzWDakK8[/video]
Ålreit, eg har ennå til gode å se dette klippet uten å grine, i alle fall bli nokså klam i øya. Fakta faèn.
Det er ikke så veldig mange artister det er et absolutt must å ha rubbel og bit av hva som er gitt ut/mulig å få tak, men Townes er en av ytterst få. Sist jeg talte tror jeg at jeg hadde rett over 40 utgivelser med ham, til tross for kun ni offisielle studioalbum, og ett offsisielt live album. Det har etter hans død kommet ut solide mengder konsertopptak og ymse studioinnspillinger, og det er verdt å få med seg alt du kommer over.
For de som vil vite mer om Townes kom det en biografi for noen år siden. Den er dessverre ikke like bra som musikken, men det er tross alt den eneste. Det er også en fin dokumentar, be here to love me, som er verdt å få med seg. Det samme er filmen Heartworn Highway, hvor flere av hans likesinnede og samtidige låtskrivere deltar.
Historiene om Townes er mange og gode...
Hvis Townes er helt ukjent for deg, ville eg jobbet meg gjennom det mest essensielle i katalogen i følgende rekkefølge
Our mother the mountain(1969)
Plata eg har hørt flest ganger i mitt liv, plata eg har gitt vekk flest ganger som presang til alt fra venner, familie og veileder, og uten tvil Townes' definitive mesterverk. At en 25 åring gav ut dette albumet forteller vel det meste om at modenhetsnivå er nokså relativt
Her er det så mye å ta fatt i, at du trygt kan vie sommerferien til denne plata (sjøl om det kan sette en demper på sommerstemningen)
Melodiene er så uendelig vakre, arrangementene sofistikerte og smakfulle, instrumentering ytterst kledelig, og tekstene er som poesi! Etter min oppfatning slår han Cohen og Dylan be a landslide...
Platas absolutte høydepunkt kommer omtrent midtveis da tittelkuttet etterfølges av
Second lover's song og
St.John the gambler. Jeg nekter å tro at noen album har hatt tre så sterke låter på rappen, uansett sjanger og tid.
Personlig har jeg alltid vært utrolig svak for akustiske
Like a summer's thursday - en enkel melodi, med følgende fabelaktige lyrikk:
Like a summer's Thursday
Her face was crystal
Fair and fine
Her breath was morning
Her lips were wine
Her eyes were laughter
Her touch divine
Her face was crystal
And she was mine
If only she
Could feel my pain
But feelin is a burden
She cant sustain
So like a summer thursday
I cry for rain
To come and turn
The ground to green again
If only she
Could her my songs
bout the empty difference
tween the rights and wrongs
Then I know that i
Could stand alone
As well as they
Now that shes gone
Her face was crystal
Fair and fine
Her breath was morning
Her lips were wine
Her eyes were laughter
Her touch divine
Her face was crystal
And she was mine
Skal jeg finne ett minute ankepunkt mot denne plata, så er det fløytene i closeren
Why she's acting this way. De skulle ikke ha vært her. Men dette er en bagatell ala en fis i kosmos.
Spotify
Så går vi over til hans eneste offisielle live-album
Live at the old quarter (1977)
Utgitt fire år etter opptaket er gjort, er dette Townes på sitt aller ypperste; alene med sin akustiske gitar. Her er det så mye strålende, at det er umulig å dra fram noe konkret egentlig. Bare det at han starter med Poncho&Lefty (kanskje hans mest kjente komposisjon sammen med If I needed you), sier vel en god del. Han gjør forøvrig covere av Hopkins og Merle Travis, og demonstrerer at han visste hvordan gitaren skulle trakteres.
Vi får også høre vitsemakeren Townes på denne. Det er ikke det at vitsene hans alltid var så utrolig morsomme (noen ganger var de det også), men måten han forteller de på er noen hakk opp på kvalitetsstigen sammenlignet med det som ble servert på Rorbua. Dobbeltalbum som kan spilles ihjel. De fleste live opptakene inneholder en gromvits eller to, fornøyelig fortalt. Townes hadde en utrolig humor!
Spotify
Etter denne, ville eg sjekket ut plata eg sjøl oppdaget Townes med
High, low & in between (1972)
Husker ennå den dagen på Platon musikk da eg hadde bestemt meg for å sjekke ut denne Van Zandt. Valgte tilfeldigvis denne som lytte-test, og eg var frelst fra første sekund. Kanskje fordi åpninga her er en gospel låt, hva vet jeg? Sjøl tror eg det var det ufattelige spennet fra åpninga
Two hands til melankolien som møtte meg i
You are not needed now rett etterpå. Sistnevnte låt er fortsatt en personlig favoritt, sjøl om den nok kanskje ikkje regnes som noen "topp 10" Townes komposisjon. Det gjør kanskje
To live is to fly og muligens også
Mr.Mudd and Mr.Gold som er å finne på denne plata. Sistnevnte er forøvrig den ultimate poker-låten som er skrevet, og går som følger:
Mr. Mudd & Mr. Gold
The wicked king of clubs awoke
It was to his queen turned
His lips were laughing as they spoke
His eyes like bullets burned
The sun's upon a gambling day
His queen smiled low and blissfully
Let's make some wretched fool to play
Plain it was she did agree
He send his deuce down into diamond
His four to hart, and his trey to spade
Three kings with their legions come
Preparations soon where made
They voted club the days commander
Gave him an army face and number
All but the outlaw jack of diamonds
And the aces in the sky
He give his sevens first instructions
Spirit me a game of stud
Stakes unscarred by limitation
'tween a man named gold and man named mud
Club filled gold with greedy vapors
'til his long, green eyes did glow
Mud was left with the sighs and trembles
Watching his hard earned money go
Flushes fell on gold like water
Tens they paired and paired again
But the aces only flew through heaven
And the diamond jack called no man friend
The diamond queen saw muds ordeal
Began to think of her long lost son
Fell to her knees with a mother's mercy
Prayed to the angels every one
The diamond queen, she prayed and prayed
And the diamond angel filled muds hole
The wicked king of clubs himself
Fell in face down in front of gold
Now three kings come to clubs command
But the angels from the sky did ride
Three kings up on the streets of gold
Three fireballs on the muddy side
The club queen heard her husband's call
But lord that queen of diamond's joy
When the outlaw in the heavenly hall
Turned out to be a wandering boy
Now mud he checked and gold bet all
And mud he raised and gold did call
And the smile just melted off his face
When mud turned over that diamond ace
Now here's what this story's told
If you feel like mud you'll end up gold
If you feel like lost, you'll end up found
So amigo, lay them raises down
Spotify (1-11)
Etter denne er det vel kanskje på tide å sjekke ut plata som inneholder hans to mest kjente låter
The late great Townes Van Zandt (1972)
Mest kjent her er
Poncho&Lefty og
If I needed you, og det med rette. Dette er kunst, intet mindre. Det er en kjent historie om at mange låtskrivere in spe gjerne kom til Townes for å høre hva han syntes om låtene deres. "Joda, det er vel ikke halvgærnt" det der, skal Townes ha svart flere, hvorpå han dro fram gitaren og spilte
Poncho&Lefty til dem ;D ;D ;D
Ellers holder jeg en knapp på
Silver ships of Andilar fra denne plata, hvor Townes også gjør låter av Hank og Guy Clark.
Spotify (12-22)
Så hadde jeg nok sjekket ut
Flyin shoes (1978)
Tittelkuttet er verdt plata aleine! Lyle Lovett gjør en kanon versjon av denne på Step inside this house. Ellers er
No place to fall en av Townes aller fineste sanger i mine ører, og det aller meste her er vakker, vakker musikk! En litt malpassert cover av
Who do you love ergrer meg den dag i dag.
Spotify
Delta momma blues (1971)
Veldig akustisk nedstrippet preg over denne! Definivt beste låter er
Rake,
Tower song og
Nothin (som Lucinda Williams vel har gjort en mer enn godkjent versjon av).
Spotify
Neste ut er da s/t plata
Townes Van Zandt (1969)
Utgitt samme år som Our mother the mountain, men langt fra en tilsvarende bauta. Youtube klippet over er en låt herfra, og sammen med
Lungs utgjør den platas to sterkeste kutt. Vakre
None but the rain er heller ikke dum, ei heller
I'll be here in the morning. Når jeg tenker meg om, er det lenge siden jeg har hørt denne nå, og når jeg nevner disse låtene lurer jeg saktens på om den er bedre enn jeg husker
Spotify
Det siste av de tidlige studioplatene da, før Townes hadde en heller lang pause av ymse årsaker er debuten
For the sake of the song (1968)
Kanskje den eg drar frem sjeldnest i dag, men den har sine øyeblikk. Tittelkuttet er solid, og vi får versjoner av en del låter Townes spilte inn på nytt ved senere anledninger, og som regel med mer hell.
Talkin Karate blues er morsom, men Townes hadde morsommere og bedre låter i samme gate som ble gjort live.
Spotify
Etter et lengre avbrekk, kom hans eneste album på 80 tallet
At my window (1987)
Litt på tomgang kanskje? Men Snowin on Raton er finfin, og den har blitt covret noen ganger bare så det er sagt. Norske Roy Lønhøiden har omditket denne også, uten at jeg skal si jeg er så veldig imponert over sluttresultatet. Bedre enn at Heidi Hauge har covret If I needed you (forøvrig den groveste blasfemi noensinne i musikkens historie).
Lytteprøver
Så kom hans svanesang
No deeper blue (1995)
Her viser Townes at det fortsatt både låter av en annen verden i ham. Åpninga A song for er bunnsolid og både the Hole og Marie holder ekstremt høyt nivå. Den vakre godnattsangen han skrev til dattera si (det er en artig historie om den på live-plata together at the bluebird cafe, sammen med Guy og Steve) er å finne her. Live versjonen er bedre.
Lytteprøver
Dette er vel strengt tatt det som kan regnes som den "offsielle" diskografien. Det finnes imidlertid usaklig mange live-opptak og ymse studio sessions som har blitt gitt ut posthumt. Start med følgende ting
In the beginning (2003)
Går helt tilbake til 1966. Her er det mye bra.
Gypsy friday og
When your dream lovers die er høgdare. En del "hippie"vibes på noe av dette, men akk, det kler den godeste Townes det også.
Spotify
Abnormal (1998)
Denne skal du ha utelukkende pga versjonen av Old Shep. Det er helt priceless! Sender tankene i retning Elvis sin "Are you lonesome tonight?", versjonen da han nærmest ler seg ihjel.
Lytteprøver
Til slutt nevner eg også
A far cry from dead (1999)
Nevnes utelukkende fordi det er eneste samling eg kommer på i farten hvor Sanatarium blues er å oppdrive. Ikkje verdens beste låt, men skal du komplettere, må du ha denne også
Spotify
Det har også kommet noen tribute plater (det skulle bare mangle). Dersom de fortsatt er å oppdrive er det verdt å få med seg
Poet: A tribute to Townes Van Zandt (2001)
Store navn med her. Guy Clark, Steve Earle, Lucinda Williams, John Prine og Willie Nelson for å nevne noen. Ikke alle versjonene er prima vare, men det er en fin utgivelse, med nydelige liner notes.
Lytteprøver
Begynn med disse! Men det er mye mer å ta av, egentlig er alt av interesse. Og blir du først hektet på Townes, da har du "a companion for life..."
Townes bør kunne appelere til folk som har sans for folk som Cohen og Nick Drake, og singer/songwriters generelt.