Egnet verktøy for "fint snitt" i høyttaler

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei,
Jeg skal modifisere noen høyttalere til å få en skrå baffel på ca 30 grader.

Men jeg finner ikke ut noen måte å åpne baffelen på - så jeg tror den er limt.
Hvilken verktøy egner seg til å skjære et fin snitt for å løsne baffelen - ca 2 cm dypt i MDF.

Her en liten illustrasjon.

adam 55.jpg
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Hvis fronten er limt på "innsiden" av sideveggene - kanskje en Fein?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Denne er vel nokså sannsynlig basert på d'Appolito prinsippet, og da blir det feil å vinkle den bakover... samtidig er det vel mye enklere å lage et lite stativ som støtter kassa om du absolutt vil vinkle de bakover.... så er de fortsatt i original stand og salgbare på et eller annet tidspunkt...
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Denne er vel nokså sannsynlig basert på d'Appolito prinsippet, og da blir det feil å vinkle den bakover... samtidig er det vel mye enklere å lage et lite stativ som støtter kassa om du absolutt vil vinkle de bakover.... så er de fortsatt i original stand og salgbare på et eller annet tidspunkt...
De skal monteres i taket som atmos høyttalere, og da må jeg vinkle de ned mot lytteposisjon. (Skal montere de flatt i taket og vri ATM 90 grader).
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Da virker det enklere å ta snittet i bakkant og heller legge på ei ny plate der..... sjekk først hvor filtret sitter.... :cool:
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Filteret sitter på bakveggen.
Det er den røde trekanten som skal vekk. Høyttalerne skal montere flatt i taket.

adam_audio_gtc55_loudspeaker_system.jpg
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Hver sine lyster, men det er nok fortsatt enklere for få et OK utseende ved å ta ut elementene og filtret gjennom fronten og så sage i bakkant....
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Da har jeg heller lagt en ny baffel utenpå den gamle. Vanskelig i vite hvordan denne baffelen er festet. Jeg liker veldig godt D'apollito selv og bruker faselinert 4-ordens Linkwitz Riley både elektronisk passivt. Betydlig bedre fokus og offaxis frekvens.
Hvis jeg må ha en størra båndiskant, så må jeg vinkle det øverste elementet. Da blir det også lavere delefrevens(800Hz) :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hver sine lyster, men det er nok fortsatt enklere for få et OK utseende ved å ta ut elementene og filtret gjennom fronten og så sage i bakkant....
Støtter dette fult ut.
Mye enklere, baksiden blir jo ikke synlig.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hver sine lyster, men det er nok fortsatt enklere for få et OK utseende ved å ta ut elementene og filtret gjennom fronten og så sage i bakkant....
Vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener - jeg har strengt tatt ikke behov for å gjøre dette med kompliserte enn nødvendig:
Det er den grønne siden som skal opp mot taket.
adam_audio_gtc55_loudspeaker_system.jpg
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Å fanden, da stiller saken seg annerledes😁
Da hadde jeg vell heller laget en skråplate og lagt på den grønne siden.
Lettest motstands vei😉
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Mister du ikke kabinett volum også? Hva skjer med lyd, resonans frekvens etc da?
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
629
Antall liker
2.717
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Hadde aldri begynt å sage opp disse kassene. Hvis det skal gjøres slik det er tenkt må du lage en helt ny baffelplate, som dekker bredere åpning, slik roadrune sier.
Hvorfor kan du ikke kjøpe to vinkler i stål, for eks kappe av to hylleknekter, og montere en på hver kortside av kassa? Det krever bare ett lite hull i hver side!
Og du kan vinkle kassa sånn du vil ha den...
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg ville nok gjort som steinost skriver i #12.

Bortsett fra det har jeg gode erfaringer med en slik japansag
når jeg skal gjøre fine snitt.

19118_Hultafors_Hultafors_Japansag_1.jpg


Fantastisk godt verktøy som er en fryd å bruke.
 
  • Liker
Reaksjoner: ePi

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Husk også at om du kutter slik som tenkt, så må du lage ny baffel, da den originale ikke blir bred nok lenger.

EDIT: så nå at roadrune var meg i forkjøpet :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er et par andre poenger her også - jeg vil helst ha de minst mulig ruvende. Så alternativer med braketter som vinkler høyttalerne nedover er nok ikke så aktuelle. Det skyldes også litt det at jeg har systemhimling, og lite å feste ting i.

Jeg er ikke så bekymret for kassevolum, dette er kun takhøyttalere og de kommer uansett til å bli korrigerte av Audissy eller Dirac eller noe.

Men jeg begynner vel å tenke at dette blir mye knot, og at det kanskje er lettere å bare bygge noen nye kasser - de kan jeg male i samme farge som taket også.
Kanskje jeg burde sende en mail til Trestokken og høre hva det koster å få produsert noen kasser.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Om de plasseres med omhu pluss at de skal korrigeres, hvorfor er det da så viktig med denne vinklingen? Typisk vil vel denne type høyttaler ha en veldig god horisontal spredning? Selv har jeg bakhøyttalere som står litt "feil" vinklet, men med romkorreksjon og akustikk tiltak funker det glimrende.
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Du kan gjøre et kutt som er halvparten av vinkelen du skal oppnå, og så snu baffelen rundt...

Da vil kuttflatene passe, og samlet vinkel bli den du ville ha. Med litt kreativ plassering av kuttet vil det kunne se ganske funky ut og.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Du kan gjøre et kutt som er halvparten av vinkelen du skal oppnå, og så snu baffelen rundt...

Da vil kuttflatene passe, og samlet vinkel bli den du ville ha. Med litt kreativ plassering av kuttet vil det kunne se ganske funky ut og.
Jævlig godt tenkt.
En vinklet båndsag er fin til det.
Men må jo være av de gode.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Personlig så ville jeg heller skråkuttet den siden som skal opp mot taket om jeg først skulle gjort noe kutt i original kabinettet. Men det er meg. Men aller helst hadde jeg heller bare bygget noen nye kabinetter som var egnet for formålet.
 
Topp Bunn