Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ja både ref 1 og r11 er på vei ut, jeg er nok keffa helt ut her hehe. Ikke noe galt med noen av de, men det er liksom ingen overraskelser lenger. R11 ble for store, så de er solgt, eller jeg venter på at han skal hente de. Ref 1 var det en svensk kar som ville ha, kjørte helt hjem til meg, ca 20 mil, og vi fant ikke noen god løsning for overføring av penger..
    Men ja, Triangle er fristende nå, jeg kan ikke se noe annet som har dens friske spillestil og tilfredsstiller de kravene jeg har til de. Men vi får se, de er ikke billige.
    Jeg titter litt på BR03 da, så.. De er på tilbud, 3700 rundt der. Det er ikke ille for den, men enn så lenge så er LS50 mer enn nok :)
    Nei ser den, noen ganger vil man bare prøve noe nytt/annerledes selv om det man allerede har er veldig bra. Magellan har jo en «spesiell» diskantkonstruksjon, så de er nok friske i spillestilen selv om jeg ikke har lest meg opp på de eller hørt dem. Prisen er også relativt frisk ja 🙂

    Jeg liker personlig at man er litt på den «lune» siden og har derfor hittil holdt meg på Denon, Marantz og B&W. Jeg vurderte noe friskere høyttalere, men safet litt med Borea når den skulle gi et friskere lydbilde med dybde(les romfølelse) men allikevel være litt på den lune siden i toppen med sin silke-dome-diskant.

    Blir nok bra uansett hva du velger, du har jo fått mye erfaring med å prøve en del forskjellig 👍🏻
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    607
    Antall liker
    1.063
    Nei ser den, noen ganger vil man bare prøve noe nytt/annerledes selv om det man allerede har er veldig bra. Magellan har jo en «spesiell» diskantkonstruksjon, så de er nok friske i spillestilen selv om jeg ikke har lest meg opp på de eller hørt dem. Prisen er også relativt frisk ja 🙂

    Jeg liker personlig at man er litt på den «lune» siden og har derfor hittil holdt meg på Denon, Marantz og B&W. Jeg vurderte noe friskere høyttalere, men safet litt med Borea når den skulle gi et friskere lydbilde med dybde(les romfølelse) men allikevel være litt på den lune siden i toppen med sin silke-dome-diskant.

    Blir nok bra uansett hva du velger, du har jo fått mye erfaring med å prøve en del forskjellig 👍🏻
    Det er nettopp det, de er ikke friske i den forstand, de er silkemyke. Litt imot hva man skulle tro horn gir, men de som tester de er overrasket hvor silkemyk den er. Det kan bli spennende hvis jeg bestemmer meg for de da :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    9.519
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Borea serien har fått sitt Bro kallenavn pga flere amerikanske youtube testere.. da spesielt Z reviews som triangle tydeligvis er blitt begeistret for.. han har testet flere BR modeller og har vel de største nede i rotekjelleren sin i hjemmekino delen. :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Men hifi-investeringer er egentlig helt bortkastet fra nå av. Kan enkelt ta en snarvei til High-End ved å låne ene datters kjøp av slipt Ametyst-kule fra indre Amazonas 🔮

    IMG_5430.jpeg

    IMG_5431.jpeg


    Lyden etter kulen er plassert gir naturligvis en helt utavdegsjælopplevelse 😵
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.997
    Antall liker
    91.323
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Men hifi-investeringer er egentlig helt bortkastet fra nå av. Kan enkelt ta en snarvei til High-End ved å låne ene datters kjøp av slipt Ametyst-kule fra indre Amazonas 🔮

    Vis vedlegget 1042309
    Vis vedlegget 1042310

    Lyden etter kulen er plassert gir naturligvis en helt utavdegsjælopplevelse 😵
    Og spiller du høyt nok, begynner den å gløde, så det er bare å glede seg til mørke høstkvelder! 😎👍
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Synes det ble en fin kontrast. Blir du glad for å se den, så hjelper det på lyden også ;)
    Hehe.. Ja det meste av hvordan vi oppfatter lyden avgjøres av det som sitter mellom ørene, en blanding av lydsignatur, kapasitet og utseende/design. Så den lyden man liker best kommer ikke nødvendigvis fra det teknisk beste utstyret, det er i alle fall min erfaring 😊
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    607
    Antall liker
    1.063
    Hehe.. Ja det meste av hvordan vi oppfatter lyden avgjøres av det som sitter mellom ørene, en blanding av lydsignatur, kapasitet og utseende/design. Så den lyden man liker best kommer ikke nødvendigvis fra det teknisk beste utstyret, det er i alle fall min erfaring 😊
    Ja, det er mye psykologi i det her. Ametysten passer fint synes jeg :)
    E: Fikk med litt ekstra quote :D
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    9.519
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Placebo eller ei.. jeg har ingen problem med å betale litt penge uansett om effekten er placebo eller reel :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Placebo eller ei.. jeg har ingen problem med å betale litt penge uansett om effekten er placebo eller reel :)
    Nei det er forsåvidt sant, så lenge lyden oppleves slik man liker det så er det egentlig irrelevant hvilke veivalg man har tatt 😊
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Tester med litt justering av plassering også, er nå oppe i 210 cm mellom høyttalerne. Har dog ca 240 til der hode er plassert, mål fra en av frontene. Så ikke helt gyllent triangel, men føler at lydbildet ble enda litt større. Noe som er naturlig med når bredden økes. Stereoeffekt blir også naturligvis enda tydeligere når avstanden mellom høyttalerne er økt. Fornøyd så langt med bredden, så får jeg leke litt med avstand til vegg 👍🏻

    IMG_5437.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Avstand til frontvegg er gøyalt å leke med. Kjør på…….nå når kona er ute 😊
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.442
    Antall liker
    6.059
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Forsøk med litt vinkling innover også, beveg litt og litt innover. Gir økt fokus pga vinkling bort fra sidevegg. Men noen høyttalere kan bli for på i topp😉
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    9.519
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nei det er forsåvidt sant, så lenge lyden oppleves slik man liker det så er det egentlig irrelevant hvilke veivalg man har tatt 😊
    Nei de sa så i podcasten til Duncan å Darren.
    Darren sa at om man tror på kabelløftere eller ikke så er det jo bare å kjøpe noen billige norgesglass eller nå å slenge kabelen på.
    Om du hører en forskjell da, placebo eller ei, så har det kostet lite og du har fått noe :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Så så, jeg har ikke blitt helt blodfan bare for å ha kjøpt et par plater 😱

    Har dette samlealbumet fra før av, så er nok tilstrekkelig dette 😅 prøver å holde meg til streaming

    IMG_5462.jpeg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Startet dagen med In Symphony, hørte halve før det var dags for litt gjøremål. Liveopptak er virkelig noe eget 👍🏻

    Benkeplater til pers 🙂 hvitvokset eik som må pusses ned, vokses og lakkes av og til. Det er i alle fall arbeid som gjør at endring synes 👍🏻

    IMG_5469.jpeg

    IMG_5471.jpeg
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Tar en sjekk på om det fortsatt finnes fisk i Drammenselva i dag 😅 nydelig vær ☀
    IMG_5481.jpeg

    I teorien skal alle disse være her, i tillegg til feks laks som står liten skrift der. Laksen passerer oppover elva før den samler seg ved laksetrappa i øvre del av Hokksund. Så har man flaks så kan man treffe en på vei oppover 👍🏻

    IMG_5482.jpeg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Lekt litt med romkorreksjon på streameren de siste dagene. Etter litt guiding har jeg latt det korrigeres opp mot 2k. Måling før korreksjon:
    IMG_5501.jpeg


    innstillinger da som følger:
    IMG_5518.jpeg

    Det er ingen innstilling for hvor mye man ønsker at gain skal justeres ned, men den benytter max gain både på gain og reduksjon. Jeg har derfor hatt den på 7 for at den kan redusere mye, også har jeg etter autokorreksjon gått inn manuelt og justert alle som er gain/økning til 3db på de hvor gain var satt høyere.

    Det fine med romkorreksjonen er at man kan slå den av og på med ett tastetrykk, slik at det er lett å A/B-switche.

    Har begynt å danne meg et inntrykk som jeg skal prøve å lande med ord i et eget innlegg etter hvert.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.442
    Antall liker
    6.059
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Lekt litt med romkorreksjon på streameren de siste dagene. Etter litt guiding har jeg latt det korrigeres opp mot 2k. Måling før korreksjon:
    Vis vedlegget 1044933

    innstillinger da som følger:
    Vis vedlegget 1044936
    Det er ingen innstilling for hvor mye man ønsker at gain skal justeres ned, men den benytter max gain både på gain og reduksjon. Jeg har derfor hatt den på 7 for at den kan redusere mye, også har jeg etter autokorreksjon gått inn manuelt og justert alle som er gain/økning til 3db på de hvor gain var satt høyere.

    Det fine med romkorreksjonen er at man kan slå den av og på med ett tastetrykk, slik at det er lett å A/B-switche.

    Har begynt å danne meg et inntrykk som jeg skal prøve å lande med ord i et eget innlegg etter hvert.
    Så Wiim pro har romkoreksjon? Den er jo slikt priset at det er lite å tape på å kjøpe for å teste ut litt selv😉
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Så Wiim pro har romkoreksjon? Den er jo slikt priset at det er lite å tape på å kjøpe for å teste ut litt selv😉
    Ja både Pro og Pro+ fikk det når det kom til Ultra/Amp. Mini har bare 25% av prosessorkraften og ram-mengden til Pro, så derfor kommer det trolig ikke til den. I starten var det bare for iOS-brukere, men Android er også på plass nå tror jeg. Den er relativt enkel foreløpig, men skal bli mer avansert med mulighet for justering pr kanal etc 🙂 målinger skjer da med mic på mobilen, men tror det er ymtet om at nye produkter/kit med mikrofon etc

    Ingen tvil om at det blir forskjeller, også må man høre om man liker det bedre med eller uten korreksjon 🤔
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    9.519
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Vis du kjenner arbeidslyst så kan du få komme hit.. snart ferdig, men når man har sterk stigeskrekk og en liten dose høydeskrekk så vurderer jeg å starte en ny mote å la huset være slik 🤣

    20240805_155809.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    9.519
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Mhm, kom deg opp på stigen din pingle :D :D
    Har dingla i den alt for mye i det siste.. utfordringen nå er takplatene på garasjen som tåler lite vekt.. og jeg er ingen lettvekter etter alle år med løfting av skrot 🤣
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn