Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ioniq har jo ikke det største batteriet men har en meget effektiv energiutnyttelse. Ser diskusjonene går høyt på elbilforum om iPace som ser ut til å levere relativt liten distanse sett i forhold til den store batteripakken sin. Fabrikantene har mye å lære om elbiler enda.....Ampera er vel diskvalifisert, det blir ikke levert mange til av den, og den har vel heller ikke aktiv kjøling av batteripakken (et konsept jeg var helt ukjent med da jeg i sin tid sto på listen for den). Den er en bil som produsenten GM ikke vil selge til Opel, og som den nye Opeleieren PSA ikke vil selge til kundene.

    Tesla Model 3 kan bli spennende ja, Tesla er foreløpig de eneste som har demonstrert at de har kontroll på "el-delen" av bilene. Resten blir jo litt smak og behag og individuelle preferanser.
     

    stixi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2003
    Innlegg
    102
    Antall liker
    9
    Er det noen som kan forklare hvorfor det skal være maks 10 A kurs ved lading i vanlig stikkontakt, da 16 A visstnok ikke tåler belastninga?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er det noen som kan forklare hvorfor det skal være maks 10 A kurs ved lading i vanlig stikkontakt, da 16 A visstnok ikke tåler belastninga?
    https://www.dsb.no/lover/elektriske...-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter

    Bruk av eksisterende kontakter
    På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.

    Skade/varmgang på kontakt ved manglende avlastning.

    Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt (strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt). Det er også viktig å få sjekket om anlegget faktisk tåler den aktuelle belastningen over tid. Ta kontakt med en elvirksomhet for å sjekke tilstanden på anlegget og få råd om eventuelle tiltak.

    Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

    Merknad 2: Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet.

    DSBs klare anbefaling er installasjon av Mode 3 "på-vegg-lader". Denne løsningen ivaretar alle sikkerhetskrav, er praktisk og gir mange fordeler. Dette vil være standard løsning.
     

    stixi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2003
    Innlegg
    102
    Antall liker
    9
    Men hvordan kan 10A kurs tåle belastningen og ikke 16? Bilen trekker vel ikke noe mer strøm?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Men hvordan kan 10A kurs tåle belastningen og ikke 16? Bilen trekker vel ikke noe mer strøm?

    Det er stikkontaktene som "tar fyr" om de belastes med merkeverdi 16A kontinuerlig. Ved å bruke en 10A sikring elimineres denne muligheten da sikringen løser ut før stikket tar fyr. Men ladekapasiteten går jo voldsomt ned - dette skurrer egentlig. En sikring er jo ingen strømbegrenser så hvis batteridrillbilene "vil" ha mer strøm skulle 10A sikring ikke funke over hode.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men hvordan kan 10A kurs tåle belastningen og ikke 16? Bilen trekker vel ikke noe mer strøm?
    Effekt = spenning x strøm, så en 10A kurs tåler opp mot 2300 Watt før sikringen ryker, mens for 16A blir det 3680 W.

    Batterikapasiteten måles i kWh, så jo hurtigere man lader det opp jo mer effekt trekker det, og jo høyere A behøver man på sikringen.

    Hvis man setter på vaskemaskin, micro, støvsuger, vannkoker, komfyr etc. på samme kurs så vil enten lyset gå, eller noe ta fyr til slutt ... alt etter som om du bruker en spiker eller en sikring i boksen....

    motstand = spenning / strøm. På en nettet på en enfas gir vel 230V fast, så jo mer man øker strømmen (A) jo mindre motstand må kursen være i stand til å takle. (Høy motstand gir varme og lav motstand krever "tykke ledninger og slikt" for ikke å utvikle varmgang. I de gamle sikringene var det jo en liten tråd som ble varmere jo mer man belastet den, helt til den smeltet og brøt kursen. Har man ikke en sikring så vi noe annet fungere som sikring om du belaster nok, gå varmt og smelte og kanskje sette fyr på noe.

    slide1-n.jpg

    Her ser du tydelig hvordan motstand og spenning henger sammen.

    rii.png

    ---

    (Beklager om jeg misforsto spørsmålet)
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bor man i en privatbolig der man skal lade fast er det derfor vesentlig å legge en egen kurs man kun bruker til lading som et minimum, men det beste er å ha riktig jordfeilbryter og en "ladeboks". Da kan man hente ut opptil 16A eller 32A på en enfas. (ikke alle steder man får lov til å legge inn en 32A dog, så her må man forhøre seg med nettselskapet eller elektrikeren).

    I bilene kan man jo også stille inn hvor mye den skal trekke maks under lading også. (Jeg kan stille den ned til 7A i alle fall, og det er hending om man skal lade fra en kurs der andre ting kan trekke strøm også. Om man er på besøk en plass og trenger litt lading.) Også hending om selskapene etterhvert endrer prisingen sin etter hvor mye effekt man henter ut til enhver tid og ikke bare strømforbruket over tid.
     

    stixi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2003
    Innlegg
    102
    Antall liker
    9
    Det jeg tenkte på er at hvis bilen kan lades på en 10A så trekker den ikke mer enn 2300W, mye mindre enn hva 16A tåler. Men da er det kanskje som du skriver i siste svaret at det kan stilles inn i bilen hvor mye den skal trekke. Men da igjen er det ikke noe problem å bruke en 16A kurs hvis bilen stilles på 10A?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.400
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det jeg tenkte på er at hvis bilen kan lades på en 10A så trekker den ikke mer enn 2300W, mye mindre enn hva 16A tåler. Men da er det kanskje som du skriver i siste svaret at det kan stilles inn i bilen hvor mye den skal trekke. Men da igjen er det ikke noe problem å bruke en 16A kurs hvis bilen stilles på 10A?
    Det er ladekladden som gir melding til bilen hvor mye den kan trekke. Min fra 2015 kan tillate lading med 13A. De nyere kladdene er begrenset til 10A.

    Og ja, i de fleste biler kan begrense dette. Når jeg låner strøm i garasjeanlegget til min søster, begrenser jeg strømmen til 6A i bilen på min i3.

    Men, skal du lade hjemme så kjøpe deg en ladeboks med skikkelig opplegg som Deph sier.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Om en ønsker - og selvsagt ønsker man det - å benytte en 16A mulighet kan men bytte ut standard 16A stikk med en slik med stor og sikker kontaktflate.

    Om man virkelig vil ta i kan en bruke en 32A variant av samme type - fortsatt på 16A kurs.

    Los Nos Problemas Blåst.....



    8657614_640x480.jpg

    24053_Philip_Hauge_HAUGE_APN_232-6_IP44__1.jpg


     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det jeg tenkte på er at hvis bilen kan lades på en 10A så trekker den ikke mer enn 2300W, mye mindre enn hva 16A tåler. Men da er det kanskje som du skriver i siste svaret at det kan stilles inn i bilen hvor mye den skal trekke. Men da igjen er det ikke noe problem å bruke en 16A kurs hvis bilen stilles på 10A?
    Det er ladekladden som gir melding til bilen hvor mye den kan trekke. Min fra 2015 kan tillate lading med 13A. De nyere kladdene er begrenset til 10A.

    Og ja, i de fleste biler kan begrense dette. Når jeg låner strøm i garasjeanlegget til min søster, begrenser jeg strømmen til 6A i bilen på min i3.

    Men, skal du lade hjemme så kjøpe deg en ladeboks med skikkelig opplegg som Deph sier.
    På Kona sa Hyundai til meg at den lader 16A på hurtig modus via stikk. Du kan via kladden velge 3 nivåer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Forøvrig, er det noen med et scop som har anledning til å ta et bilde av strømtrekket (kurven) disse bilene har? Hvis det sitter en vanlig dum likeretter på bilens inngang ser strømmen ut som dette selv om det i dag er forbode.....

    Da tåler stikkontakter og sikringmateriell kun 50-60% av merkeverdi før varmgangen starter....





     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.400
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det jeg tenkte på er at hvis bilen kan lades på en 10A så trekker den ikke mer enn 2300W, mye mindre enn hva 16A tåler. Men da er det kanskje som du skriver i siste svaret at det kan stilles inn i bilen hvor mye den skal trekke. Men da igjen er det ikke noe problem å bruke en 16A kurs hvis bilen stilles på 10A?
    Det er ladekladden som gir melding til bilen hvor mye den kan trekke. Min fra 2015 kan tillate lading med 13A. De nyere kladdene er begrenset til 10A.

    Og ja, i de fleste biler kan begrense dette. Når jeg låner strøm i garasjeanlegget til min søster, begrenser jeg strømmen til 6A i bilen på min i3.

    Men, skal du lade hjemme så kjøpe deg en ladeboks med skikkelig opplegg som Deph sier.
    På Kona sa Hyundai til meg at den lader 16A på hurtig modus via stikk. Du kan via kladden velge 3 nivåer.
    Stoler du på bilselgere altså ;)

    Men for al del så kan det hende de leverer med en justerbar kladd opp til 16A for stikk kontakt, stikk i strid med anbefalinger fra myndigheten. Seriøse leverandører forholder seg til slike anbefalinger...
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Det jeg tenkte på er at hvis bilen kan lades på en 10A så trekker den ikke mer enn 2300W, mye mindre enn hva 16A tåler. Men da er det kanskje som du skriver i siste svaret at det kan stilles inn i bilen hvor mye den skal trekke. Men da igjen er det ikke noe problem å bruke en 16A kurs hvis bilen stilles på 10A?
    Det er ladekladden som gir melding til bilen hvor mye den kan trekke. Min fra 2015 kan tillate lading med 13A. De nyere kladdene er begrenset til 10A.

    Og ja, i de fleste biler kan begrense dette. Når jeg låner strøm i garasjeanlegget til min søster, begrenser jeg strømmen til 6A i bilen på min i3.

    Men, skal du lade hjemme så kjøpe deg en ladeboks med skikkelig opplegg som Deph sier.
    På Kona sa Hyundai til meg at den lader 16A på hurtig modus via stikk. Du kan via kladden velge 3 nivåer.
    Stoler du på bilselgere altså ;)

    Men for al del så kan det hende de leverer med en justerbar kladd opp til 16A for stikk kontakt, stikk i strid med anbefalinger fra myndigheten. Seriøse leverandører forholder seg til slike anbefalinger...
    Stusset på det selv.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.709
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    På Kona sa Hyundai til meg at den lader 16A på hurtig modus via stikk. Du kan via kladden velge 3 nivåer.
    Stoler du på bilselgere altså ;)

    Men for al del så kan det hende de leverer med en justerbar kladd opp til 16A for stikk kontakt, stikk i strid med anbefalinger fra myndigheten. Seriøse leverandører forholder seg til slike anbefalinger...
    Stusset på det selv.
    Lader man fra en vanlig stikk kontakt så må man bruke en ledning med lader på ledningen, den laderen er ofte justerbar i flere trinn, typisk 6-8-10-13 ev.16 A.. Lader man fra en ladeboks så er det laderen i bilen som er i funksjon. Den kommuniserer med ladeboksen og lader det som ladeboksen tillater. Typisk er en fast effekt på 16 eller 32A. Men man kan lastdele slik at flere ladebokser snakker sammen. Vi skal nå montere 5 ladebokser fra Salto som skal dele på 32A. Eksempel; jeg kommer hjem først fra jobben og setter bilen på lading, jeg får 32A, så kommer naboen hjem da får vi 16A hver. osv. Brukes alle 5 samtidig blir det 6A på hver. Etterhvert som bilene blir fulle vil effekten øke til den som trenger mye strøm. Et smart system synes jeg.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    I går fant jeg et naut som brukte hurtigladestasjonen som parkeringsplass. Altså ikke en med bensin/dieselbil, men en med El-bil som hadde koblet seg på og latet som de ladet bilen.
    En rask telefon til G.K som drifter laderen som bekreftet mine mistanker.
    Personen ble premiert med en liten utgift som oversteg prisen for hva ladingen ville ha kostet..
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.400
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    På Kona sa Hyundai til meg at den lader 16A på hurtig modus via stikk. Du kan via kladden velge 3 nivåer.
    Stoler du på bilselgere altså ;)

    Men for al del så kan det hende de leverer med en justerbar kladd opp til 16A for stikk kontakt, stikk i strid med anbefalinger fra myndigheten. Seriøse leverandører forholder seg til slike anbefalinger...
    Stusset på det selv.
    Lader man fra en vanlig stikk kontakt så må man bruke en ledning med lader på ledningen, den laderen er ofte justerbar i flere trinn, typisk 6-8-10-13 ev.16 A.. Lader man fra en ladeboks så er det laderen i bilen som er i funksjon. Den kommuniserer med ladeboksen og lader det som ladeboksen tillater. Typisk er en fast effekt på 16 eller 32A. Men man kan lastdele slik at flere ladebokser snakker sammen. Vi skal nå montere 5 ladebokser fra Salto som skal dele på 32A. Eksempel; jeg kommer hjem først fra jobben og setter bilen på lading, jeg får 32A, så kommer naboen hjem da får vi 16A hver. osv. Brukes alle 5 samtidig blir det 6A på hver. Etterhvert som bilene blir fulle vil effekten øke til den som trenger mye strøm. Et smart system synes jeg.
    Det stemmer ikke da laderen sitter i bilen hele tiden. Justerbare ladere om det er en kladd på en leding eller en ladeboks på veggen kobler bare inn en motstand som gir beskjed til laderen i bilen hvor mye den kan trekke. Erfarte det selv siste uke da jeg hadde glemt å juster opp laderen i bilen til maks fra minimum (6A) etter at jeg var hos min søster - bilen var ikke full ladet eller å ha stått tilkoblet med kladd på jobb hele dagen, noe den normalt er - trakk 6A og ikke 13A. Min kladd er fra før anbefalingen om maks 10A kom. Anlegget står i en parkeringshus av betong og er i utmerket stand så har ingen skrupler med å lade med 13A.

    Poenget mitt er at myndigheten sier at 10A er maks man kan trekke fra nettet over schuko kontakt. BMW satte ned maks strøm til 10A på de kladdene de leverer med bilen. Useriøst da av en bil leverandør å levere med en kladd som kan trekke mer enn 10 A. At det finnes i markedet er en annen ting.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.709
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Stusset på det selv.
    Lader man fra en vanlig stikk kontakt så må man bruke en ledning med lader på ledningen, den laderen er ofte justerbar i flere trinn, typisk 6-8-10-13 ev.16 A.. Lader man fra en ladeboks så er det laderen i bilen som er i funksjon. Den kommuniserer med ladeboksen og lader det som ladeboksen tillater. Typisk er en fast effekt på 16 eller 32A. Men man kan lastdele slik at flere ladebokser snakker sammen. Vi skal nå montere 5 ladebokser fra Salto som skal dele på 32A. Eksempel; jeg kommer hjem først fra jobben og setter bilen på lading, jeg får 32A, så kommer naboen hjem da får vi 16A hver. osv. Brukes alle 5 samtidig blir det 6A på hver. Etterhvert som bilene blir fulle vil effekten øke til den som trenger mye strøm. Et smart system synes jeg.
    Det stemmer ikke da laderen sitter i bilen hele tiden. Justerbare ladere om det er en kladd på en leding eller en ladeboks på veggen kobler bare inn en motstand som gir beskjed til laderen i bilen hvor mye den kan trekke. Erfarte det selv siste uke da jeg hadde glemt å juster opp laderen i bilen til maks fra minimum (6A) etter at jeg var hos min søster - bilen var ikke ladet eller å ha stått tilkoblet med kladd på jobb hele dagen, noe den normalt er - trakk 6A og ikke 13A. Min kladd er fra før anbefalingen om maks 10A kom. Anlegget står i en parkeringshus av betong og er i utmerket stand så har ingen skrupler med å lade 13A.

    Poenget mitt er et myndigheten sier at 10A er maks man kan trekke fra nettet over schuko kontakt. BMW satte ned maks strøm til 10A på de kladdene de leverer med bilen. Useriøst av en bil leverandør å levere med en kladd som kan trekke mer enn 10 A. At det finnes i markedet er en annen ting.
    En god oppklaring, men når du skriver at du glemte å justere opp laderen i bilen så gjøres det via kladden på ledningen går jeg ut i fra, og det forutsetter at du brukte denne ledningen. Har du sett antydninger til svimerker og varmgang i schukokontakten i parkeringshuset?
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.400
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Stusset på det selv.
    Lader man fra en vanlig stikk kontakt så må man bruke en ledning med lader på ledningen, den laderen er ofte justerbar i flere trinn, typisk 6-8-10-13 ev.16 A.. Lader man fra en ladeboks så er det laderen i bilen som er i funksjon. Den kommuniserer med ladeboksen og lader det som ladeboksen tillater. Typisk er en fast effekt på 16 eller 32A. Men man kan lastdele slik at flere ladebokser snakker sammen. Vi skal nå montere 5 ladebokser fra Salto som skal dele på 32A. Eksempel; jeg kommer hjem først fra jobben og setter bilen på lading, jeg får 32A, så kommer naboen hjem da får vi 16A hver. osv. Brukes alle 5 samtidig blir det 6A på hver. Etterhvert som bilene blir fulle vil effekten øke til den som trenger mye strøm. Et smart system synes jeg.
    Det stemmer ikke da laderen sitter i bilen hele tiden. Justerbare ladere om det er en kladd på en leding eller en ladeboks på veggen kobler bare inn en motstand som gir beskjed til laderen i bilen hvor mye den kan trekke. Erfarte det selv siste uke da jeg hadde glemt å juster opp laderen i bilen til maks fra minimum (6A) etter at jeg var hos min søster - bilen var ikke ladet eller å ha stått tilkoblet med kladd på jobb hele dagen, noe den normalt er - trakk 6A og ikke 13A. Min kladd er fra før anbefalingen om maks 10A kom. Anlegget står i en parkeringshus av betong og er i utmerket stand så har ingen skrupler med å lade 13A.

    Poenget mitt er et myndigheten sier at 10A er maks man kan trekke fra nettet over schuko kontakt. BMW satte ned maks strøm til 10A på de kladdene de leverer med bilen. Useriøst av en bil leverandør å levere med en kladd som kan trekke mer enn 10 A. At det finnes i markedet er en annen ting.
    En god oppklaring, men når du skriver at du glemte å justere opp laderen i bilen så gjøres det via kladden på ledningen går jeg ut i fra, og det forutsetter at du brukte denne ledningen. Har du sett antydninger til svimerker og varmgang i schukokontakten i parkeringshuset?
    Min lade kladd har ingen justering, så dermed satte jeg ned ladehastighet i bilen. Greit når man lader på et anlegg man ikke kjenner tilstanden til, og mer enn nok for meg som bare trengte litt få å komme hjem. Hadde kladden hatt dette så kunne jeg gjort det på den, mao stille inn en annen motstand slik at laderen i bilen viste hva den kunne trekke (tesje ;))
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.709
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det stemmer ikke da laderen sitter i bilen hele tiden. Justerbare ladere om det er en kladd på en leding eller en ladeboks på veggen kobler bare inn en motstand som gir beskjed til laderen i bilen hvor mye den kan trekke. Erfarte det selv siste uke da jeg hadde glemt å juster opp laderen i bilen til maks fra minimum (6A) etter at jeg var hos min søster - bilen var ikke ladet eller å ha stått tilkoblet med kladd på jobb hele dagen, noe den normalt er - trakk 6A og ikke 13A. Min kladd er fra før anbefalingen om maks 10A kom. Anlegget står i en parkeringshus av betong og er i utmerket stand så har ingen skrupler med å lade 13A.

    Poenget mitt er et myndigheten sier at 10A er maks man kan trekke fra nettet over schuko kontakt. BMW satte ned maks strøm til 10A på de kladdene de leverer med bilen. Useriøst av en bil leverandør å levere med en kladd som kan trekke mer enn 10 A. At det finnes i markedet er en annen ting.
    En god oppklaring, men når du skriver at du glemte å justere opp laderen i bilen så gjøres det via kladden på ledningen går jeg ut i fra, og det forutsetter at du brukte denne ledningen. Har du sett antydninger til svimerker og varmgang i schukokontakten i parkeringshuset?
    Min lade kladd har ingen justering, så dermed satte jeg ned ladehastighet i bilen. Greit når man lader på et anlegg man ikke kjenner tilstanden til, og mer enn nok for meg som bare trengte litt få å komme hjem. Hadde kladden hatt dette så kunne jeg gjort det på den, mao stille inn en annen motstand slik at laderen i bilen viste hva den kunne trekke (tesje ;))
    Alltid greit med teskje, vi har ulike forutsetninger for å forstå hele bildet så en tydelig forklaring er innafor.:)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er enig med dere begge, men har det inntrykk at en del ferske elbileiere føler seg lurt av Leaf v 2.0.
    Nissan har ikke oppgitt noe annet og hvis folk føler seg lurt, skyldes det helst egen dårskap og manglende evne til å undersøke ting. Dette har vært greit belyst på diverse nettsider siden før de begynte å levere. Manglende evne til å ta ansvar for seg selv er mer enn symptomatisk for folk.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Var ute å prøvekjørte Jaguar I-pace idag og det var som forventet en artig opplevelse. Bilen går jo forrykende med svært artige kjøreegenskaper. Sammenlignet med tidligere prøvekjørte Tesla så er nok akselerasjonen hakket mindre brutalt men bedre og morsommere å kjøre skal jeg vurdere utifra hukommelse. Fikk også langt høyere kvalitetsfølelse. Prøvde først vanlige sportsseter og de var egentlig en skuffelse, passet ikke meg særlig godt. Fikk deretter prøve performance setene og de såg like råe ut som de var gode å sitte i, enkelt valg dersom jeg skulle kjøpt I-pace. Lydmessig var Meridian anlegget en skuffelse :( Kul bil men blir nok ingen slik på meg.

    Imorgen skal jeg på visning av Etron som jeg tror er mer aktuell. Har nylig reservert men spørs om
    Den blir stående, skulle noen ha lav reservasjonsnummer og vurdere å trekke seg gi lyd :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.846
    Antall liker
    14.058
    Sted
    Sørlandet
    Var ute å prøvekjørte Jaguar I-pace idag og det var som forventet en artig opplevelse. Bilen går jo forrykende med svært artige kjøreegenskaper. Sammenlignet med tidligere prøvekjørte Tesla så er nok akselerasjonen hakket mindre brutalt men bedre og morsommere å kjøre skal jeg vurdere utifra hukommelse. Fikk også langt høyere kvalitetsfølelse
    Det sier i grunnen en hel del om Tesla da kvalitetsfølelsen i Jaguar I-pace ikke er særlig høy. Den er i grunnen bare helt ordinær og vitner om at Jaguar har hatt det travelt med å få bilen ut før Tesla 3. Jeg er helt enig i at den hadde overraskende gode kjøreegenskaper da den var fast og fin i "fisken". Krenger lite og tar svingene omtrent som en BMW.

    Reversed engineering filmen med Tesla 3 er verdt en titt før man kjøper en annen elbil.

    -BB-
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Det sier i grunnen en hel del om Tesla da kvalitetsfølelsen i Jaguar I-pace ikke er særlig høy. Den er i grunnen bare helt ordinær og vitner om at Jaguar har hatt det travelt med å få bilen ut før Tesla 3. Jeg er helt enig i at den hadde overraskende gode kjøreegenskaper da den var fast og fin i "fisken". Krenger lite og tar svingene omtrent som en BMW.
    Nå vet jeg ikke hva biler du er vannt til dersom kvalitetsfølelsen ikke var OK på I-pace? Jeg hadde selv for par år siden 2012 BMW 535dx og kvalitesfølselen sto ihvertfall ikke noe tilbake for den, og kjøreegenskapene var i favør Jaguar faktisk. Kjører pr nå Skoda Superb og den er selvsagt langt kjipere enn begge de to nevnte. Men spennt på Audien i dag, selv om jeg ikke tror den har sjans mot de hærlige setene i Jaguaren :)

    maxresdefault.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.846
    Antall liker
    14.058
    Sted
    Sørlandet
    Kvalitetsfølelsen i I-pace var OK men ikke noe mer. Skulle også bare mangle i en bil som kommer på over 800k ferdig konfigurert slik jeg vil ha den.

    E-tron var en skuffelse men det er for tidlig å konkludere. Visningseksemplaret fremsto som et ”halvferdig” eksemplar og jeg fatter ikke hvorfor dem ikke har vært mer ambisiøse. Synlige ledninger, plast overalt, ordinært interiør, kjedelig design.. hastverksarbeid rett og slett. Men VAG har gjort dette før og ting pleier å bedre seg når produksjonen er kommet skikkelig i gang.

    Mvh
    -BB-
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner som sagt mennesker som har prøvekjørt både iPace og Tesla og valgt Jaguaren kun pga ryggproblemer med setene i Teslaen. Det viser betydningen av at det finnes et skikkelig bredt utvalg av kvalitets elbiler på markedet, for meg er seter prio 1 ved bilvalg. Og til beetlebug - som nevnt tidligere anser jeg det som risikoaktivitet å kjøpe de første par årsproduksjonene av en helt nydesignet bil.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Kvalitetsfølelsen i I-pace var OK men ikke noe mer. Skulle også bare mangle i en bil som kommer på over 800k ferdig konfigurert slik jeg vil ha den.

    E-tron var en skuffelse men det er for tidlig å konkludere. Visningseksemplaret fremsto som et ”halvferdig” eksemplar og jeg fatter ikke hvorfor dem ikke har vært mer ambisiøse. Synlige ledninger, plast overalt, ordinært interiør, kjedelig design.. hastverksarbeid rett og slett. Men VAG har gjort dette før og ting pleier å bedre seg når produksjonen er kommet skikkelig i gang.
    I-pace etter min konfig havner nok nærmere 900 enn 800, så det er plenty nok ja :(

    Etron som er på visning nå om dagen er produksjonsbiler og burde være tipp topp, er det en av de du har sett på eller tidligere på messe? Men jeg er også litt redd for å bli skuffet at det faktisk er kjipere enn hva jeg hadde håpt. Jeg håper på tilsvarende Q7 men blir kanskje skuffet. Nå skal det sies at når jeg hadde Q7 på test så synes jeg std interiør med S-line skinn/alcantara også virket småkjedelig til en bil som koster godt over millionen, først på de mer eksklusive stolene så var det virkelig bra. Komfort setene med masasje er konge i Q7 (selv om en selve massasjedelen er så som så)

    Jeg kjenner som sagt mennesker som har prøvekjørt både iPace og Tesla og valgt Jaguaren kun pga ryggproblemer med setene i Teslaen. Det viser betydningen av at det finnes et skikkelig bredt utvalg av kvalitets elbiler på markedet, for meg er seter prio 1 ved bilvalg. Og til beetlebug - som nevnt tidligere anser jeg det som risikoaktivitet å kjøpe de første par årsproduksjonene av en helt nydesignet bil.
    I-pace jeg prøvekjørte hadde vanlige sportsseter som de fleste velger, jeg synes ikke de var kjempegode. Når jeg nevnte dette for selger ble jeg ført inn i en med performance og de satt som støpt hos meg. Er jo egentlig mer racing stol men 100% min smak og min rygg :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke sett etron, dette var bare en generell observasjon om nye bilmodeller. Det jeg ikke ser bekymrer meg mye mer enn det jeg ser.

    Jeg kjøpte de dyreste "standardstolene" i min Mercedes, og la så på 24.000 for Upgrades i de to frontsetene. Endelig satt jeg godt, og det var verdt det.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Var å kikket på Etron idag og den ga mye mer «må ha følelse» enn hva Jaguaren gjorde, veldig mulig at dette blir neste bil :) Komfortstolene kunne dog ikke helt sammenlignes med performance stolene til I-pace men ellers var det meste i favør Audi. Dog overrasket over at det ikke var el hengerfeste :)
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Denne uken ble det sendt et skriv fra regjeringen til stortinget om en endring i parkeringsvedtektene som gjelder El bil og parkeringsavgift. Det har selvsagt vært ute til høring og jeg har lest igjennom høringssvarene.
    Nå blir det halv takst på parkering rundt forbi.
    Greit nok om man bor på en liten plass som meg og ender opp med 5,- pr time eller 15,- på heldagsplasser. Muligens litt værre på plasser hvor halv pris er 30,- pr time eller mer.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Var å kikket på Etron idag og den ga mye mer «må ha følelse» enn hva Jaguaren gjorde, veldig mulig at dette blir neste bil :) Komfortstolene kunne dog ikke helt sammenlignes med performance stolene til I-pace men ellers var det meste i favør Audi. Dog overrasket over at det ikke var el hengerfeste :)
    E-tron synes jeg ser bra ut.

    Ellers synes jeg Hyundai Ioniq kanskje er den som gir mest for pengene om man ikke trenger å frese langt. 250 lapper er jo ikke en vill pris, hadde den fått litt mer batteri til ca samme pris...
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Denne uken ble det sendt et skriv fra regjeringen til stortinget om en endring i parkeringsvedtektene som gjelder El bil og parkeringsavgift. Det har selvsagt vært ute til høring og jeg har lest igjennom høringssvarene.
    Nå blir det halv takst på parkering rundt forbi.
    Greit nok om man bor på en liten plass som meg og ender opp med 5,- pr time eller 15,- på heldagsplasser. Muligens litt værre på plasser hvor halv pris er 30,- pr time eller mer.
    Jaggu meg På tide spør du meg (selv om jeg nok snart er el-bil eier)

    Jeg kjøper ikke elbil for å slippe bom eller parkering men pga det gir latterlig morsomme biler :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Denne uken ble det sendt et skriv fra regjeringen til stortinget om en endring i parkeringsvedtektene som gjelder El bil og parkeringsavgift. Det har selvsagt vært ute til høring og jeg har lest igjennom høringssvarene.
    Nå blir det halv takst på parkering rundt forbi.
    Greit nok om man bor på en liten plass som meg og ender opp med 5,- pr time eller 15,- på heldagsplasser. Muligens litt værre på plasser hvor halv pris er 30,- pr time eller mer.
    Jaggu meg På tide spør du meg (selv om jeg nok snart er el-bil eier)

    Jeg kjøper ikke elbil for å slippe bom eller parkering men pga det gir latterlig morsomme biler :)
    Jeg kjører El-bil selv og mener det er på høy tid, men jeg må si jeg liker modellen til Kristiansand kommune. Der er det gratis for el-biler på utvalgte langtidsplasser og full pris på ettertraktede sentrumsnære plasser.

    Jeg jobber med parkering selv i det offentlige og ser på regnskapstallene i min kommune at vi ender opp med røde tall mye grunnet være gratisparkering til el-biler.
    Vi har bomring så antall solgte el-biler her har steget kraftig de siste 2 årene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.517
    Antall liker
    39.625
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjørte en tur til Barcelona i forrige uke med Tesla Model S P85D. Det var helt udramatisk. Superladerne ligger ganske tett hele veien, og rekkevidden er god nok til å lade på hver annen eller hver tredje. Med alle veiarbeid, omkjøringer og køer på Autobahn er ikke hastigheten så veldig høy lenger. Lå mest i 110-120 km/t, var vel oppe i 150 eller deromkring av og til. Vi kjørte nok fortere enn gjennomsnittet i trafikken. Ett sted brukte vi tre timer på mindre enn 100 km. Herr Doktor Schnellfahrer i Porsche kom ikke så mye fortere frem, han heller. Da blir også rekkevidden mer som på norske veier.

    Stort sett stemte ladepausene bra med egne behov for stopp, men det var litt varierende hvilke fasiliteter som fantes ved superladerne. I Frankrike er de gjerne ved hoteller, og det blir litt klønete om man kommer dit etter at frokostserveringen er avsluttet og før lunchen er åpen. Navigasjonssystemet i bilen estimerte 24-26 timer Oslo-Barcelona med lading og det hele, avhengig av trafikken, men vi holdt oss til mer rimelige dagsetapper på 8 timer kjøring eller så. Med det kjøremønsteret hadde vi nok ikke kommet særlig fortere frem med fossilbil.

    Det er opplagt at jeg kjører elektrisk neste gang det blir langtur også. Ingen grunn til å gjøre noe annet, med mindre man skal langt inn i Russland eller absolutt må kjøre uforsvarlig lenge mellom hver hvilepause.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.400
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Denne uken ble det sendt et skriv fra regjeringen til stortinget om en endring i parkeringsvedtektene som gjelder El bil og parkeringsavgift. Det har selvsagt vært ute til høring og jeg har lest igjennom høringssvarene.
    Nå blir det halv takst på parkering rundt forbi.
    Greit nok om man bor på en liten plass som meg og ender opp med 5,- pr time eller 15,- på heldagsplasser. Muligens litt værre på plasser hvor halv pris er 30,- pr time eller mer.
    Jaggu meg På tide spør du meg (selv om jeg nok snart er el-bil eier)

    Jeg kjøper ikke elbil for å slippe bom eller parkering men pga det gir latterlig morsomme biler :)
    Jeg kjører El-bil selv og mener det er på høy tid, men jeg må si jeg liker modellen til Kristiansand kommune. Der er det gratis for el-biler på utvalgte langtidsplasser og full pris på ettertraktede sentrumsnære plasser.

    Jeg jobber med parkering selv i det offentlige og ser på regnskapstallene i min kommune at vi ender opp med røde tall mye grunnet være gratisparkering til el-biler.
    Vi har bomring så antall solgte el-biler her har steget kraftig de siste 2 årene.
    Det er andre årsaker til at salget øker og - veit du ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn