Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    418
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.400
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ja, og når alle bilene selges i Kina så blir det enklere å få tak i elbiler i Norge? Tja...
    BMW i3 har jeg prøvekjørt og der er det minimal ventetid, dvs. Den nye med 120ah batteri kan leveres i januar 2019.
    Fin bil i lave hastigheter, men på E6 i 110 og litt sidevind, dessverre ikke bra. Hadde bilen oppført seg som en normal bil i motorveihastighet hadde det blitt handel.
    Alle høye biler er utsatt for sidevind etter min mening; dette er ikke i3 alene om. Det er et større problem med den smale sporbredden på disse bilene, i kombinasjon med dårlig asfalt får man en bil som drar seg fra side til side i hjulsporene
    Sikkert litt vanesak også, men fruen i huset var absolutt ikke med på dette. Derfor ble det en elbil med forhjulstrekk som leveres neste høst.
    Dere kan faen meg ikke kjøre bil. Kjører motorvei til og fra jobb hver dag - går snorrett, men så blåser det ikke på Østlandet heller ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Det er mange som ikke kan kjøre bil. Jeg er på et GTE-forum der folk klager over at Passaten er baktung (den har jo batteriet bak, må vite) så den er dårlig på vinterføre. Vektfordeling er 48/52. (Det er klart at med såpass høyt dreiemoment og forhjulsdrift må man behandle den litt pent om vinteren, men baktung er den ikke.)
    Jeg har aldri hatt problemer med å komme fram med den, hverken på blank is (over Venabygdsfjellet), på holke (i Trondheim) eller i halvdyp snø (på Oppdal). Ta automatgir og ESP/ABS fra folket, og halvparten ligger i grøfta før du vet ordet av det.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.709
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå skjer det noe med elbil markedet i verden, denne Renaulten skal produseres i Kina og er tenkt for markedene i Kina, India og Brasil. Pris?
    Under 10.000 euro, altså 1/3 av prisen til dagens elbiler fra Volkswagen, Nissan og Renault.
    b_50715.jpeg

    - m.BilNorge.no - Artikkel -
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.030
    Antall liker
    18.293
    Torget vurderinger
    2
    ^ Nå smiler Carlos Ghosn (om enn ikke på det bildet).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå har de jo allerede en drøy million elbiler i Kina, majoriteten er av Kinesisk fabrikat.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.709
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå har de jo allerede en drøy million elbiler i Kina, majoriteten er av Kinesisk fabrikat.
    Og over 350.000 elektriske busser.. men når India også kommer med på lasset så snakker vi om to gigantiske land med stor luftforurensning og lav eller ingen egen oljeproduksjon å ta hensyn til. Snarere tvert i mot. De ser en stor fordel i å riste av seg avhengighet av olje fra Midtøsten og Afrika.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Det er over 217 millioner biler i Kina, så den ene millionen elbiler utgjør hele 0,46%...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.709
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er over 217 millioner biler i Kina, så den ene millionen elbiler utgjør hele 0,46%...
    Men det er jo flott at det skjer noe med luftforurensningen, jeg synes synd på mine medmennesker som bor på steder som medfører tidlig død pga. dårlig luft.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man kan også si at den gjennomsnittlige Tesla eier betaler såpass med toppskatt at det er de som sponser "folk flest".
    https://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/hyre-mener-tesla-eiere-har-rad-til-a-betale-avgift/3423385291.html
    Tøv.
    Ja, det er tøv på linje med sutringen over elbilers insentiver.
    Tøv. Benekter du at elbiler har insentiver? Og hva har folks toppskatt å gjøre med dette? Jeg betalte 700.000 i skatt i fjor. Jeg sponser tydeligvis deg, det burde jeg åpenbart slutte med å gjøre. Norge ville være bedre tjent med at du er på jobb, bare min ringe mening som din toppskattsponspr....det er åpenbart at jeg får lite igjen for skattepengene mine. Sånn bare for å illustrere tøvet ditt.

    Og sånn for ordens skyld: jeg har verken noe i mot elbilinsentiver. - selv om de synes noe merkelig innrettet - eller mot å betale skatt. Det er idioti jeg har problemer med.
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.631
    Antall liker
    1.336
    Det er over 217 millioner biler i Kina, så den ene millionen elbiler utgjør hele 0,46%...
    Du har unektelig rett, men jeg vet ikke helt hvordan du ser for deg at endringer skjer dersom ikke de skjer gradvis over tid og begynner i det små?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis dette er riktig burde vi sende elbilene våre til Kina. Direkte usosialt at vi som har ren luft bruker oljemidler til å legge beslag på en mangelvare som andre trenger mye mer enn oss. Litt ironi, men ikke helt. Ikke enkelt dette....

    Bedre det enn å subsidiere luksusfly til afrikanske diktatorer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man kan også si at den gjennomsnittlige Tesla eier betaler såpass med toppskatt at det er de som sponser "folk flest".
    https://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/hyre-mener-tesla-eiere-har-rad-til-a-betale-avgift/3423385291.html
    Tøv.
    Ja, det er tøv på linje med sutringen over elbilers insentiver.
    Tøv. Benekter du at elbiler har insentiver? Og hva har folks toppskatt å gjøre med dette? Jeg betalte 700.000 i skatt i fjor. Jeg sponser tydeligvis deg, det burde jeg åpenbart slutte med å gjøre. Norge ville være bedre tjent med at du er på jobb, bare min ringe mening som din toppskattsponspr....det er åpenbart at jeg får lite igjen for skattepengene mine. Sånn bare for å illustrere tøvet ditt.

    Og sånn for ordens skyld: jeg har verken noe i mot elbilinsentiver. - selv om de synes noe merkelig innrettet - eller mot å betale skatt. Det er idioti jeg har problemer med.
    Selvsagt har elbiler insentiver, uten det ville nok salget av enkelte elbiler falt betraktelig.

    Toppskatt kommentaren var bare et forsøk på en humoristisk vri på sutring over insentiver.

    Du er nå veldig heldig som tjener så godt. Anbefaler deg å bruke ignorere funksjonen hvis jeg irriterer deg så voldsomt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ok, så det var tøv og humoristisk ment. Anbefaler deg å være litt tydeligere og la være å benekte at det var tøv.

    Jeg synes imidlerid at å hevde at folk som nyter godt av insemtiver på flere hundre tusen fordi de er så heldige at en Tesla dekker deres transportbehov egentlig sponser alle oss andre som ikke er like heldige (jeg hadde gjerne nytt godt av de samme godene om en slik bil fantes), er et stykke over streken. Det er faktisk motsatt, vi betaler vår del av regninga for statens pengebruk på dette.

    Eller sagt på en annen måte - jeg er lei av arrogante Teslaeiere. Kom med en elbil jeg kan bruke og som kan leveres - og jeg er klar til å cashe ut min andel av oljeinntektene.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    C

    cruiser

    Gjest
    Ok, så det var tøv og humoristisk ment. Anbefaler deg å være litt tydeligere og la være å benekte at det var tøv.

    Jeg synes imidlerid at å hevde at folk som nyter godt av insemtiver på flere hundre tusen fordi de er så heldige at en Tesla dekker deres transportbehov egentlig sponser alle oss andre som ikke er like heldige (jeg hadde gjerne nytt godt av de samme godene om en slik bil fantes), er et stykke over streken. Det er faktisk motsatt, vi betaler vår del av regninga for statens pengebruk på dette.

    Eller sagt på en annen måte - jeg er lei av arrogante Teslaeiere. Kom med en elbil jeg kan bruke og som kan leveres - og jeg er klar til å cashe ut min andel av oljeinntektene.
    Det kommer nok, takket være alle disse i inn og utland som har kjøpt alle disse tidlige versjonene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Så langt jeg har fått med meg er noe av årsaken til de relativt høye prisene på el-drillene lave produksjonsvolumer og det forventes betydelig lavere priser når volumene og konkuransen øker.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man kan jo si at subsidiepolitikken har vært vellykket i flere land med tanke på Tesla Model 3 som produseres og selges i relativt store volum nå, med 5-7k produserte biler i uken så ligger mye til rette for stort volum også i Norge i 2019.

    Med det volumet kan ikke konkurrentene lengre ignorere de.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det har vært/er en subsidieordning i USA og, $750 om jeg husker riktig men den reguleres av antall solgte biler. Når salget overstiger et visst antall faller den bort. Nå sist gjelder det M3. Husker ikke detaljene.

    Det er vel grunn til å anta at statsavgiftene etterhvert inntar drillparken og.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fair e-nØff det :)

    Det at de kan forme no-motor-rommet mer eller mindre kun med tanke på sikkerhet skal etter sigende gi betydelige fordeler mht sikkerhet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det har vært/er en subsidieordning i USA og, $750 om jeg husker riktig men den reguleres av antall solgte biler. Når salget overstiger et visst antall faller den bort. Nå sist gjelder det M3. Husker ikke detaljene.

    Det er vel grunn til å anta at statsavgiftene etterhvert inntar drillparken og.
    7500USD frem til 200 000 solgte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Det er over 217 millioner biler i Kina, så den ene millionen elbiler utgjør hele 0,46%...
    Du har unektelig rett, men jeg vet ikke helt hvordan du ser for deg at endringer skjer dersom ikke de skjer gradvis over tid og begynner i det små?
    Det var vel først og fremst en kommentar til Anonym som nevnte at det var omtrent en million elbiler i Kina allerede, som om det skulle utgjøre noe særlig.

    Men det er klart at det blir tynt med elbiler i resten av verden hvis kineserne og inderne begynner å kjøpe dem. Det produseres ikke veldig mange nå (manglende markeder og dårlig tilgang på batterier), og hvis alt skal selges i Kina og India (der de nok vil gjøre vesentlig mer nytte for seg enn her i Norge) blir leveringssituasjonen her enda verre enn den er nå.
    Noe må jo også skje på batterifronten. VW alene vil bruke opp alle kjente ressurser av Li i løpet av 6 år hvis de skulle produsere bare elbiler og opprettholde salget de har nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tror du ikke volumet kommer til å bidra til utviklingen av elbilene? Kobolt er jo straks faset ut fra batteriene og det er jo nærliggende å anta at det kan komme store øvrige endringer også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.784
    Antall liker
    14.434
    Ok, så det var tøv og humoristisk ment. Anbefaler deg å være litt tydeligere og la være å benekte at det var tøv.

    Jeg synes imidlerid at å hevde at folk som nyter godt av insemtiver på flere hundre tusen fordi de er så heldige at en Tesla dekker deres transportbehov egentlig sponser alle oss andre som ikke er like heldige (jeg hadde gjerne nytt godt av de samme godene om en slik bil fantes), er et stykke over streken. Det er faktisk motsatt, vi betaler vår del av regninga for statens pengebruk på dette.

    Eller sagt på en annen måte - jeg er lei av arrogante Teslaeiere. Kom med en elbil jeg kan bruke og som kan leveres - og jeg er klar til å cashe ut min andel av oljeinntektene.
    Med bil kan man i stor grad selv velge hvor mye «skatt» man vil betale. Ingen ting med en elbil til relativt lite med en mindre bil med forbrenningsmotor til veldig mye for en bil med veldig stor forbrenningsmotor. Om man skal dekke et behov for transport med lang rekkevidde kan det løses uten å bidra med store summer til statskassen. En god del av denne summen får man også tilbake ved bruktsalg av bil - bruktprisene i Norge er også relativt høye.

    Din del av regningen er stort sett opp til deg selv. Det er vanskelig å argumentere spesielt overbevisende for at en eller annen fascinasjon for produktet «bil» ikke skal være et skattesubjekt. Særskatt på produktet «transport» kan gjøre ganske lavt.

    Om du synest at Tesla ikke dekker dine transportbehov så er der strengt tatt en annen måte å si at du har veldig høy skatte- og avgiftsvilje for å slippe å lade. I en Tesla kan jeg få med familie og et fjell av bagasje rundt hele Europa, men jeg må lade. Helt konkret - hva av dine kjøreturer kan ikke gjennomføres av en radiobil med rekkevidde på 30-40 mil og bagasjeplass som en voksen stasjonsvogn? Jeg har kjørt ganske mye i Norge - lading har aldri vært et særlig problem eller bekymring. Kjører jeg.alene forlenger det turen med noen minutter, med familien på tur er det ikke en issue.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.784
    Antall liker
    14.434
    Bil dreier seg om mer enn lading.
    Men hvilket transportbehov kan ikke dekkes med en Tesla?Greit at det finnes mange grunner til ikke å ville ha en, men jeg sliter litt med å skjønne hvilket behov for transport den ikke kan dekke. Det må være noe rimelig sært for en bili Norge.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For eksempel seter. Jeg kjenner folk som har solgt Teslaen sin pga at de ikke finner seg til rette i setene (og nå står i kø for en iPace pga Jaguars seter). Seter er meget høyt på listen over mine prioriteringer, og i Mercedes finner jeg akkurat de setene som passer ryggen min og gjør en bilferie til Italia til en fornøyelse. Komfort er meget individuelt og jeg har råd til å betale for det som passer mine oppfatninger av hva som er komfort. Jeg driver heller ikke og flyr i tide og utide og er derfor rimelig miljømessig komfortabel med en lavutslipps dieselbil som ikke brukes til kortkjøring i by men som kjører skikkelig langtur et par ganger i året og ellers noe i nærområdene omkring byen. Dermed ikke sagt at jeg ikke tror det er en elbil i min fremtid (dersom jeg i min alder har noen).

    Og for øvrig synes jeg det er litt kjipt å betale 800.000 kroner for en bil jeg synes ser mildest talt lite pen ut. Dessverre dreier bil seg litt om følelser også, selv om det langt fra er nr 1 på priolisten. Men det er klart, jeg kunne kjøpt en Tesla og brukt de sparte avgiftene til et sett høyttalerkabler (bare for å understreke hvor individuelt dette med prioriteringer og følelser er)…..
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Tror du ikke volumet kommer til å bidra til utviklingen av elbilene? Kobolt er jo straks faset ut fra batteriene og det er jo nærliggende å anta at det kan komme store øvrige endringer også.
    Jo, på sikt gjør det helt sikkert det. Man har jo manglet et marked, noe som har gjort at det ikke har vært økonomi i å lage elbiler, noe som har gjort at de er dyre. Med Kina og India får man et stort marked å selge til som vil kunne gi volum og dermed incitament for utvikling av nye modeller, nye og mer effektive produksjonslinjer og dermed bedre priser. Batteriteknologien kommer også til å forbedre seg, men det er også helt nødvendig - med dagens teknologi stopper elbilproduksjonen opp ganske fort.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.030
    Antall liker
    18.293
    Torget vurderinger
    2
    ^ Heldigvis slipper man det problemet med hydrogenbiler, siden de ikke er å få kjøpt?

    Huse har nok hovedomsetningen sin på salg av elektronikk-deler til forbrenningsmotorer, og er muligens for anekdotisk. Men at det kan være problemer med delelinjene på tidlige elbiler har jeg tro på, derimot kommer nå de store fabrikantene på banen og da blir det både større generasjoner og bedre deleflyt og -kost


    – Disse problemene vil nok øke på de kommende årene, ettersom flere av elbilene nå nærmer seg garantiutløp, tror Huse.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De eksemplene på priser av bytting av enkelte deler på elbiler forteller meg at det er fornuftig å vente til flere og større aktører er kommet på banen og se hvordan delepriser blir da. I alle fall når det er snakk om å kjøpe en brukt elbil. En regningutgift på 100-300k er helt vanvittig. Over tid går dette sikkert seg til, men i dag fremstår det som et reelt problem.

    Regner med det ikke blir så ulikt på en hydrogenbil til å begynne med. Sjelden mest økonomisk å være tidligst ute med ny teknologi.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vel enda til gode å avvikle (selge/skrape) noen bil som er yngre enn 12 år. God miljøpolitikk i det. Glad jeg kjøpte en lavutslipps Mercedes diesel i fjor, har tenkt å ha den i 12-15 år.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørs vel hvordan man regner på det og hva som legges til grunn. Pr dags dato er det for tidlig å si noe om levetiden til elbiler. Slik jeg har forstått det har hybridene til Toyota hadde lite feil, lave driftsutgifter og god levetid. Så kanskje en moderne plug-in hybrid kommer veldig godt ut av det i et miljøperspektiv. De nye Mercedes hybridene med diesel er kanskje ikke så dumme.

    Var forøvrig i Italia nylig i 10 dager. Kjørte mye på veiene hver dag. Så totalt en elbil, en Tesla Model S.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn