Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Faststoffbatteriet til Toyota er også basert på litium (litiumsulfat). Det gir kanskje to-tre ganger høyere energitetthet enn li-ion, men forbedringen som trengs for å erstatte all fossiltransport uten å tømme jorden for litium og andre sjeldne mineraler, er mer i størrelsesorden en faktor tusen. Eller mer.
    Men artikkelen du linker til tar utgangspunktet i et scenario i 2050, med dagens teknologi. Det blir jo helt håpløst uansett hvordan du regner på det.
    Det viktige med toyotas batteri er ikke bare energitettheten, men også ladehastigheten, det gjør at man kan klare seg helt fint med et mye mindre batteri enn idag. I 2050 vil det nok aller mest sannsynlig være mange færre biler på veien med en mye høyere utnyttelsesgrad enn idag osv. I tillegg vil også kjente forekomster av ressurser øke i takt med behovet, dette er ikke statisk.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    I 2050 vil det nok aller mest sannsynlig være mange færre biler på veien med en mye høyere utnyttelsesgrad enn idag osv.
    Så deilig det skal bli å cuise(!) rundt i mitt dieseldyr med mye færre andre biler på veiene :)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Poenget er vel at med dagens teknologi, så finnes/utvinnes det ikke nok litium, sjeldne jordarter m.v. til å en gang erstatte fossilbilparken bare i lille Storbritannia. At våre parkeringsplasser er fylt med Teslaer og Leafer er kun mulig fordi Norge er a) bitte lite og b) en statistisk uteligger. Vi er per i dag veldig langt fra å ha kapasitet til å kunne elektrifisere hele verdens transportbehov.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Poenget er vel at med dagens teknologi, så finnes/utvinnes det ikke nok litium, sjeldne jordarter m.v. til å en gang erstatte fossilbilparken bare i lille Storbritannia. At våre parkeringsplasser er fylt med Teslaer og Leafer er kun mulig fordi Norge er a) bitte lite og b) en statistisk uteligger. Vi er per i dag veldig langt fra å ha kapasitet til å kunne elektrifisere hele verdens transportbehov.
    Men det er heller ikke idag vi skal gjøre det. Det kommer til å ta såpass lang tid at problemene er løst før den tid.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Nemlig. Cruiser tror vi er negative til elektriske biler. Det er vi ikke (ikke jeg i hvertfall), men vi ser oss litt lei på hallelujastemingen der alt blir bare fryd og gammen og verden blir "befolket" av elektriske biler. Selvfølgelig er den artikkelen som siteres basert på dagens teknologi, og teknologiutviklingen går videre. Vi får bedre batterier, elmotorer med bedre energiutnyttelse, biler med laver luftmotstand, utbygging av ladepunkter økes slik at man kan ha mindre batterier etc..., men det hjelper lite når du ser på den mengden biler det er snakk om. Toyota snakker om at en bil har en levetid på 10 år. Man regner med at innen 2030 finnes det over 2 milliarder biler i verden. Hvis alle disse skal bli elektriske og Toyotas anslag er korrekt, må man produsere 200 000 000 batterier hvert år. Selv om dette skulle være mulig, vil verden gå tom for de aktuelle jordmetallene ganske raskt, uansett om vi får faststoffbatterier.

    Nå er det vel ikke det scenarioet vi snakker om da ikke alle disse bilene vil bli elektriske (selv om politikerne tror det) og forhåpentligvis vil antall biler i verden reduseres, men problemet er enormt. Husk også på at båter og fly også skal elektrifiseres. Og selvfølgelig skal det ikke skje i dag, men tross alt på veldig kort tidshorisont. I Norge innen 2025! - tro det den som vil.

    Og til slutt en kommentar til dette:

    "Det mest ironiske er at de som er mest bekymret for dette "fenomenet" er de samme som sitter å venter på batterier så store at man kan kjøre Trondheim - Beijing uten å lade og pisse."

    Dette begynner å bli rimelig gammelt. Det var vel jeg som kom i skade for å si at jeg faktisk ikke trenger å stoppe for å pisse hver 3. time, og skulle det nå bli nødvendig, trenger jeg ikke 30 minutter hver gang. En 10-15 min stopp hver 3. time, som det kan være snakk om med faststoffbatterier er ikke noe problem.
    Jeg kan forøvrig også opplyse om at jeg kan legge meg kl. 2300 og sove helt til 0800 uten å måtte stå opp 2 ganger for å pisse. Dette ansees vel som positivt (men tydeligvis ikke når man kjører bil). Hvis cruiser virkelig trenger å pisse hver 3. time foreslår jeg en tur til legen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    I 2050 vil det nok aller mest sannsynlig være mange færre biler på veien med en mye høyere utnyttelsesgrad enn idag osv.
    Så deilig det skal bli å cuise(!) rundt i mitt dieseldyr med mye færre andre biler på veiene :)
    Hvis du er født i 62 er vel ikke det så sannsynlig :)
    Ikke vær så negativ bestandig :) Historien er full av 88 åringer som kjører bil på en fin og trygg måte.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.542
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det dere glemmer og/eller nekter å ta innover dere er at vi ikke kommer til å ha dagens batterier spesielt lenge. Så slike regnestykker som Slubbert kommer med er helt meningsløse. Nylig kom Toyota med nyheter om sitt faststoffbatteri, mye bedre energitetthet og kraftig redusert ladehastighet gir et helt annet regnestykke. Dette bare i sin spede begynnelse.

    Det er heller ikke gitt at vi kommer til å ha like mange biler fremover heller. Bildeling osv

    Det mest ironiske er at de som er mest bekymret for dette "fenomenet" er de samme som sitter å venter på batterier så store at man kan kjøre Trondheim - Beijing uten å lade og pisse.
    Nope. Moss - T.heim...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nemlig. Cruiser tror vi er negative til elektriske biler. Det er vi ikke (ikke jeg i hvertfall), men vi ser oss litt lei på hallelujastemingen der alt blir bare fryd og gammen og verden blir "befolket" av elektriske biler. Selvfølgelig er den artikkelen som siteres basert på dagens teknologi, og teknologiutviklingen går videre. Vi får bedre batterier, elmotorer med bedre energiutnyttelse, biler med laver luftmotstand, utbygging av ladepunkter økes slik at man kan ha mindre batterier etc..., men det hjelper lite når du ser på den mengden biler det er snakk om. Toyota snakker om at en bil har en levetid på 10 år. Man regner med at innen 2030 finnes det over 2 milliarder biler i verden. Hvis alle disse skal bli elektriske og Toyotas anslag er korrekt, må man produsere 200 000 000 batterier hvert år. Selv om dette skulle være mulig, vil verden gå tom for de aktuelle jordmetallene ganske raskt, uansett om vi får faststoffbatterier.

    Nå er det vel ikke det scenarioet vi snakker om da ikke alle disse bilene vil bli elektriske (selv om politikerne tror det) og forhåpentligvis vil antall biler i verden reduseres, men problemet er enormt. Husk også på at båter og fly også skal elektrifiseres. Og selvfølgelig skal det ikke skje i dag, men tross alt på veldig kort tidshorisont. I Norge innen 2025! - tro det den som vil.

    Og til slutt en kommentar til dette:

    "Det mest ironiske er at de som er mest bekymret for dette "fenomenet" er de samme som sitter å venter på batterier så store at man kan kjøre Trondheim - Beijing uten å lade og pisse."

    Dette begynner å bli rimelig gammelt. Det var vel jeg som kom i skade for å si at jeg faktisk ikke trenger å stoppe for å pisse hver 3. time, og skulle det nå bli nødvendig, trenger jeg ikke 30 minutter hver gang. En 10-15 min stopp hver 3. time, som det kan være snakk om med faststoffbatterier er ikke noe problem.
    Jeg kan forøvrig også opplyse om at jeg kan legge meg kl. 2300 og sove helt til 0800 uten å måtte stå opp 2 ganger for å pisse. Dette ansees vel som positivt (men tydeligvis ikke når man kjører bil). Hvis cruiser virkelig trenger å pisse hver 3. time foreslår jeg en tur til legen.
    Jeg må nok heller ikke pisse hver tredje time, men å stoppe på Elverum for å tanke strøm når jeg skal til Oslo ser jeg som et svært lite offer og betalingsviljen for å slippe er svært liten. Det er også litt av poenget, det "gammeldagse" synet på bil kommer til å endre seg radikalt fremover. Tesla eierne meg selv inkludert drasser rundt på altfor store batteripakker enn hva som er nødvendig for å dekke et evt behov som for de fleste av oss dukker opp svært sjelden. Skulle jeg kjøpt ny elbil idag hadde det blitt en modell 3 med halvparten batteristørrelse med mye raskere lading.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Helt enig med deg der, cruiser. Når det finnes ladepunkter nok og ladingen tar 10 minutter hver gang (som det jo er snakk om for faststoffbatterier) er det ikke noe problem.

    Jeg lekte meg litt med tall nettopp nå. Hvis vi sier at all biltrafikk skal elektrifiseres innen 2050, antall biler blir 1 milliard (langt under halvparten av det som dagens utvikling gir), og Toyotas uttalelse om at en elbils levetid er 10 år, betyr det at det innen 2050 må produseres over 2 milliarder batterier (med lineær utvikling må det produseres 33,3 millioner batterier hvert år de første 10 årene, så 66,6 millioner batterier pr. år de neste 10 og så 100 millioner batterier hvert år fra 2040 til 2050).

    Det er mye usikkert med disse tallene. Antall biler blir nok langt fler enn 1 milliard, og levetiden på bilene er mye lenger enn 10 år, men som et lite tankeeksperiment er det jo interessant.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan salget av biler globalt blir fremover er usikkert, ifjor falt det for første gang på mange år.

    Global car sales analysis 2018 - carsalesbase.com

    In 2018, worldwide sales of passenger cars and light commercial vehicles decreased for the first time since 2009, as carmakers sold 0.5% fewer vehicles, according to JATO Dynamics figures, based on their data of 54 top markets. Slightly over 400.000 fewer vehicle sales compared to 2017 make for a new total of 86.01 million global car sales. Passenger car and pick up sales were down 0.6% to 81.84 million and LCV sales were up 2.5 to 4.17 million vehicles. Of the major markets double digit growth was recorded by Thailand (+20%), Brazil (+14%) and Russia (+13%), the latter now a larger market than South Korea (+1,4%), while sales declined by double digits in Turkey (-35%) and Argentina (-10%) as these two countries battled economic downturns. But small declines in Europe, United States, and most significantly China had a great impact on global car sales. India on the other hand set a fourth consecutive annual sales record and finally surpassed Germany to become the world’s fourth largest car market. The fastest growing segment worldwide was that of EVs, which increased by more than 73% to over 1.2 million sales.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er vel at med dagens teknologi, så finnes/utvinnes det ikke nok litium, sjeldne jordarter m.v. til å en gang erstatte fossilbilparken bare i lille Storbritannia. At våre parkeringsplasser er fylt med Teslaer og Leafer er kun mulig fordi Norge er a) bitte lite og b) en statistisk uteligger. Vi er per i dag veldig langt fra å ha kapasitet til å kunne elektrifisere hele verdens transportbehov.
    Men det er heller ikke idag vi skal gjøre det. Det kommer til å ta såpass lang tid at problemene er løst før den tid.
    Å joda. Skal ikke fossilbiler bli forbudt omsatt i Norge fra 2015 iflg ganske mange? Jeg skal like å se leveringskapasiteten til dette straks andre land også skal ha elbiler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Ja, i mitt regnestykke med 1 milliard biler i 2050 og lineær utvikling regner jeg med 33,3 millioner nye biler pr. år, altså langt færre enn det du viser til Terje-A. Alt dette er veldig usikkert. Det som uansett er helt sikkert er at man vil trenge enorme mengder batterier, uansett hva slags batteriteknologi man baserer seg på.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Poenget er vel at med dagens teknologi, så finnes/utvinnes det ikke nok litium, sjeldne jordarter m.v. til å en gang erstatte fossilbilparken bare i lille Storbritannia. At våre parkeringsplasser er fylt med Teslaer og Leafer er kun mulig fordi Norge er a) bitte lite og b) en statistisk uteligger. Vi er per i dag veldig langt fra å ha kapasitet til å kunne elektrifisere hele verdens transportbehov.
    Men det er heller ikke idag vi skal gjøre det. Det kommer til å ta såpass lang tid at problemene er løst før den tid.
    Å joda. Skal ikke fossilbiler bli forbudt omsatt i Norge fra 2015 iflg ganske mange? Jeg skal like å se leveringskapasiteten til dette straks andre land også skal ha elbiler.
    Det er ikke snakk om noe forbud av fossilbiler, det er snakk om økonomiske virkemidler. Opp med avgiftene på både import, drivstoff og bom så forsvinner de gradvis ut av trafikken.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Poenget er vel at med dagens teknologi, så finnes/utvinnes det ikke nok litium, sjeldne jordarter m.v. til å en gang erstatte fossilbilparken bare i lille Storbritannia. At våre parkeringsplasser er fylt med Teslaer og Leafer er kun mulig fordi Norge er a) bitte lite og b) en statistisk uteligger. Vi er per i dag veldig langt fra å ha kapasitet til å kunne elektrifisere hele verdens transportbehov.
    Men det er heller ikke idag vi skal gjøre det. Det kommer til å ta såpass lang tid at problemene er løst før den tid.
    Å joda. Skal ikke fossilbiler bli forbudt omsatt i Norge fra 2015 iflg ganske mange? Jeg skal like å se leveringskapasiteten til dette straks andre land også skal ha elbiler.
    Det er det ingen som har sagt utover noen tabloid aviser og har lite rot i virkeligheten. Vi har også et måltall for null drepte i trafikken, det er jo ganske lett å oppnå med å bare forby all trafikk, men det er det ingen som gjør.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Helt enig med deg der, cruiser. Når det finnes ladepunkter nok og ladingen tar 10 minutter hver gang (som det jo er snakk om for faststoffbatterier) er det ikke noe problem.

    Jeg lekte meg litt med tall nettopp nå. Hvis vi sier at all biltrafikk skal elektrifiseres innen 2050, antall biler blir 1 milliard (langt under halvparten av det som dagens utvikling gir), og Toyotas uttalelse om at en elbils levetid er 10 år, betyr det at det innen 2050 må produseres over 2 milliarder batterier (med lineær utvikling må det produseres 33,3 millioner batterier hvert år de første 10 årene, så 66,6 millioner batterier pr. år de neste 10 og så 100 millioner batterier hvert år fra 2040 til 2050).

    Det er mye usikkert med disse tallene. Antall biler blir nok langt fler enn 1 milliard, og levetiden på bilene er mye lenger enn 10 år, men som et lite tankeeksperiment er det jo interessant.
    Nå er det heldigvis ingen som sier vi skal, men det er jo kjekt å ha det som mål at vi skal forurense minst mulig, eller?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ellers så er det jo et interesant regnestykket å se på antall kilometer i den rapporten og dele det på antall biler I UK. Det er åpenbart flere biler enn behov. Flere ender man kan begynne på her.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er vel at med dagens teknologi, så finnes/utvinnes det ikke nok litium, sjeldne jordarter m.v. til å en gang erstatte fossilbilparken bare i lille Storbritannia. At våre parkeringsplasser er fylt med Teslaer og Leafer er kun mulig fordi Norge er a) bitte lite og b) en statistisk uteligger. Vi er per i dag veldig langt fra å ha kapasitet til å kunne elektrifisere hele verdens transportbehov.
    Men det er heller ikke idag vi skal gjøre det. Det kommer til å ta såpass lang tid at problemene er løst før den tid.
    om så lang tid så kan det jo godt være at det ikke er et problem lenger.

    tillegg. altså, ikke at et problem er blitt løst, men at problemet ikke lengre eksisterer. noe a la: viagra kan muligens være en løsning på et problem angående oppreist stilling, men kutter du av ved skrotum så er jo reisning ikke lengre et problem.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Produseres vel 70 millioner biler i året eller no slikt, hvis vi hadde lagt om i morgen hadde det tatt endel år
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Stortingsmelding 33 (2016-2017) - Nasjonal transportplan 2018-2029:

    "Klima:
    Sørge for at transportsektoren tar en stor nok andel av utslippskuttene til at vi oppfyller Parisavtalen og Norges klimamål i 2030.
    Legge til grunn følgende måltall for nullutslippskjøretøy i 2025:
    Nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy
    Nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass
    Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 pst. av nye langdistansebusser og 50 pst. av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy
    Innen 2030 skal varedistribusjonen i de største bysentra tilnærmet være nullutslipp"

    Så ja - i 2025 skal man kun kunne kjøpe nullutslippskjøretøy - altså elbiler. Hvor disse skal komme fra sier stortingsmeldingen derimot ingen ting om.

    Så - jo, cruiser. Det er noen som sier skal.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    google is your friend. Cruiser finner nok de rette søkeordene om han tenker seg om.

    Klimaopprop fra ungdomspartiene (det er bare to ungdomspartier som ikke stiller seg bak):

    1. Redusere norske utslipp hvert år år fram til Norge har null utslipp i 2050.
    2. Stanse all ny oljeleting på norsk sokkel.
    3. Øke CO2-avgiften.
    4. Redusere reisetiden på tog til 4 timer mellom Oslo og henholdsvis
    Bergen, Stavanger og Trondheim.
    5. Forby fossilt nybilsalg etter 2025.
    6. Fjern oljesubsidiene.
    7. Karbonfangst og -lagring ved alle store punktutslipp i Noreg.
    8. All vekst i persontransport skal skje innenfor kollektiv, sykkel og
    gange. I byområder skal biltrafikken bli redusert.
    9. Endre flyseteavgiften slik at flyselskapene også må betale avgift for tomme seter.
    10. Norge må ta sitt historiske ansvar for å finansiere klimatilpassing og klimakutt i andre land.

    Det var også fremmet som et krav på Høyrelandsmøtet så vidt jeg vet, men ble nedstemt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Stortingsmelding 33 (2016-2017) - Nasjonal transportplan 2018-2029:

    "Klima:
    Sørge for at transportsektoren tar en stor nok andel av utslippskuttene til at vi oppfyller Parisavtalen og Norges klimamål i 2030.
    Legge til grunn følgende måltall for nullutslippskjøretøy i 2025:
    Nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy
    Nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass
    Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 pst. av nye langdistansebusser og 50 pst. av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy
    Innen 2030 skal varedistribusjonen i de største bysentra tilnærmet være nullutslipp"

    Så ja - i 2025 skal man kun kunne kjøpe nullutslippskjøretøy - altså elbiler. Hvor disse skal komme fra sier stortingsmeldingen derimot ingen ting om.

    Så - jo, cruiser. Det er noen som sier skal.
    Et måltall er ikke et forbud og det blir heller ikke et forbud. Høyre var veldig nøye med å presisere dette i flere pressemeldinger for de som måtte ha det inn med teskje når disse overskriftene kom etter fremleggelse av ntp. Du vet like godt som meg at det ikke kommer til å være tilstrekkelig infrastruktur eller utvalg av biler på plass innen 2025 til at dette på noe som helst vis kan bli en realitet. Men for all del, man må gjerne strekke seg etter dette.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    google is your friend. Cruiser finner nok de rette søkeordene om han tenker seg om.

    Klimaopprop fra ungdomspartiene (det er bare to ungdomspartier som ikke stiller seg bak):

    1. Redusere norske utslipp hvert år år fram til Norge har null utslipp i 2050.
    2. Stanse all ny oljeleting på norsk sokkel.
    3. Øke CO2-avgiften.
    4. Redusere reisetiden på tog til 4 timer mellom Oslo og henholdsvis
    Bergen, Stavanger og Trondheim.
    5. Forby fossilt nybilsalg etter 2025.
    6. Fjern oljesubsidiene.
    7. Karbonfangst og -lagring ved alle store punktutslipp i Noreg.
    8. All vekst i persontransport skal skje innenfor kollektiv, sykkel og
    gange. I byområder skal biltrafikken bli redusert.
    9. Endre flyseteavgiften slik at flyselskapene også må betale avgift for tomme seter.
    10. Norge må ta sitt historiske ansvar for å finansiere klimatilpassing og klimakutt i andre land.

    Det var også fremmet som et krav på Høyrelandsmøtet så vidt jeg vet, men ble nedstemt.
    De må jo rope så mye de vil, det kommer ikke til å skje.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da ber jeg deg merke deg hva jeg skrev og som du opponerte mot "Å joda. Skal ikke fossilbiler bli forbudt omsatt i Norge fra 2015 iflg ganske mange? "

    7 av 9 politiske ungdomspartier er ganske mange, og gidder du google så finner du flere.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jada, SV skulle fjerne all fattigdom og Frp alle bomstasjoner.. Kommer ikke til å skje. Det er ingen med mer enn 1 rep på Stortinget som går inn for dette.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Neida, selvsagt er det helt urealistisk. Og det var jo hele poenget, det er veldig mye mangel på realisme ute og går blant elbil tilhengerne.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Panikken brer rundt seg ser jeg:) Fossilbil blir ikke forbudt i 2025, men de som kjøper en fossilbil da vil nok bli sett på som rimelige nedsnødde. Skal vi tippe at drivstoffet koster rundt 25-30 kroner literen og bilene koster det dobbelte av i dag.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.317
    Antall liker
    18.774
    Torget vurderinger
    2
    Vi banker opp hydrogenbusser, for å få litt avlastning i hvem kan ha færrest pissepauser tråden.

    Skjermbilde 2019-06-13 kl. 22.58.22.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Neida, selvsagt er det helt urealistisk. Og det var jo hele poenget, det er veldig mye mangel på realisme ute og går blant elbil tilhengerne.
    Hvis ikke man kan være idealist og utfordrene som ungdomspolitiker, når skal man være det da. Det ligger litt ungdomspartienes natur :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Panikken brer rundt seg ser jeg:) Fossilbil blir ikke forbudt i 2025, men de som kjøper en fossilbil da vil nok bli sett på som rimelige nedsnødde. Skal vi tippe at drivstoffet koster rundt 25-30 kroner literen og bilene koster det dobbelte av i dag.
    Tipp løs du. Mitt poeng er at man ikke skal føle seg for sikker på at det nok elbiler tilgjengelig til at dette er mulig. Så lenge vi kan leve som et statistisk avvik her i landet kan det kanskje gå, men det er langt fra sikkert. Og med mva på elbiler blir de også 25% dyrere.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.312
    Antall liker
    12.984
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Voi, voi... her er det mange urbanister med speil på nesen....
    Hvor stor del av forurensingen innenlands kommer egentlig fra personbiler? Hvordan er fordelingen mellom by og land?
    Hvor mange ladepunkter bør vi forvente å få over Saltfjellet, Kvænangsfjellet, Ifjordfjellet osv......
    Hva skal vi gjøre med transportsektoren, - bil,tog og båt? Langveis transport i særdeleshet.... ta gjerne med hele den europeiske transportsektoren...
    Dere snakker om Oslo -Trondheim som et mål... det er skarve 60 mil - en fjert ute i distrikts-Norge. Det er 50 mil herfra til Tromsø - 11 i luftlinje..
    - og dette er bare en begynnelse....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi er vel alle temmelig samstemte om at elbil for alle er helt urealistisk I uoverskuelig framtid. Tror ikke du leser så mye her, men som flere andre bare dukker opp med ujevne mellomrom og antar at alle er navlebeskuende byfolk som tror elbil er for alle.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.110
    Antall liker
    14.668
    Om Nyrge kutter sine utslipp til 0 i morgen vil verdens utslipp bli redusert med 1.1 promille. Det er vel ingen som tror at det spiller noen rolle?

    Husk å kjøpe miljøvennlige tallerkener til skoleavslutningen og brett melkekartonger så blir dette kjempebra.

    Eller i klarere tale: Math the shit out of it. Så skjønner man ganske fort at dette går til helvete.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Her i Trondheim skrives det nå om hva man skal gjøre for å oppnå utslippsmålet, og det skrives om en ekstra bomring rundt midtbyen, dobling av satsene i eksisterende bommer, fjerning av parkeringsplasser og dobling av parkeringsavgiften på resterende plasser.

    Hva med å legge opp til landstrøm til cruiseskip og nekte anløp av cruiseskip som ikke kan bruke landstrøm? Cruiseskipturistene bruker jo lite penger her. De kjøres rundt i dieselbusser og betaler vel noe inngangspenger på Ringve, Sverresborg og i Nidarosdomen, men det er vel omtrent alt.
    Cruiseskipene ville jo forurense akkurat like mye hvis de seilte forbi Trondheim, men de ville ikke forurense her (som jo er hele poenget med elbiler for å si det litt humoristisk ;) ).

    Ellers opplever ikke jeg det som cruiser sier: "Vi er vel alle temmelig samstemte om at elbil for alle er helt urealistisk i uoverskuelig framtid". Vi som hevder det får jo på pukkelen igjen og igjen, mens elbilentusiastene skryter uhemmet over hvor fantastisk det er og at en elbil passer jo for alle hvis de bare vil prøve en.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå går det an å finne en annen tråd enn elbiltråden for å rose hybrid og dieselbilene glimrende egenskaper.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Ja, husk for all del at dette skal være en kosetråd. Sommer og solskinn. Mørke skyer må for all del holdes langt borte.

    Men det kan bli for mye sommer og sol også. Nå har jeg vært i Praha i snart 3 uker, og i går var den første dagen her nede der temperaturen var under 30°. Og jeg har sett flere Bentley Continental enn elbiler på de 3 ukene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.122
    Antall liker
    10.671
    Om Nyrge kutter sine utslipp til 0 i morgen vil verdens utslipp bli redusert med 1.1 promille. Det er vel ingen som tror at det spiller noen rolle?

    Husk å kjøpe miljøvennlige tallerkener til skoleavslutningen og brett melkekartonger så blir dette kjempebra.

    Eller i klarere tale: Math the shit out of it. Så skjønner man ganske fort at dette går til helvete.
    Tåpelig holdning. "Jeg produserer så lite søppel at det ikke er målbart i den store sammenhengen. Derfor trenger ikke jeg en søppelsekk, jeg bare hiver søppelet mitt fra meg i veikanten."
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.110
    Antall liker
    14.668
    Tåpelig holdning. "Jeg produserer så lite søppel at det ikke er målbart i den store sammenhengen. Derfor trenger ikke jeg en søppelsekk, jeg bare hiver søppelet mitt fra meg i veikanten."
    Søppel i veikanten eller svevestøv i sentrum osv er lokale problemer og håndteres som det. Det er først og fremst et spørsmål om trivsel og estetikk. Utslipp av CO2(ekvivalenter) er et globale problem. Og i den sammenheng er det - dessverre fint lite en nordmann kan gjøre. Ikke en gang absolutt alle nordmenn kollektivt kan gjøre noe som slår ut i verdens utslipp utover eventuelle signalefffekter, utvikling av ny teknologi osv.

    Du har helt rett i at søppel du kaster fra deg i veikanten er insigifikant i verdens søppelmengde, men det er ikke derfor du, som jeg, heller kaster det i søppelsekken. Det er fordi det er stygt. Og unødvendig. Og lett å gjøre noe med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn