Og det er det jeg muligens er et eksempel på. Det er nok en god del av oss som dagpendler fra Vestfold, Østfold, Kongsberg eller Hamar og inn til Osloområdet.Lader med 7A hjemme. Aldri trengt noe mer. Kunne muligens klare å se for meg et behov for betydelig mer guffe om jeg hadde lang daglig pendling, men det er omtrent eneste tilfellet jeg kan tenke på. Spesielt siden jeg bor i Oslo og det er 60-70km til første superlader i alle aktuelle retninger. Lader også med 7A på hytta. Holder ladestrømmen såpass lav siden jeg lader fra vanlig stikkontakt, men det har dekket våre behov uten problemer i over 5 år nå.
Alle elbiler og fossilbiler kan gi rekkeviddeangst. Det er bare å begi seg ut på turer i grenseland for kjørelengde veiet hvor mye en har på tanken/batteriet. Rekkeviddeangst oppsto som begrep fordi folk ikke har hatt tilstrekkelig respekt for de elbilenes tidligere begrensninger for kjørelengde mellom hver nødvendige lading.
En kjører ikke i Jokkmokk med halv bensintank heller.
He-he, forskjellen er kanskje at det selv i Jokkmokk muligens finnes en bensinstasjon (?). Det er slik jeg forstår det ganske tynt med ladestasjoner i det området<smil>.Alle elbiler og fossilbiler kan gi rekkeviddeangst. Det er bare å begi seg ut på turer i grenseland for kjørelengde veiet hvor mye en har på tanken/batteriet. Rekkeviddeangst oppsto som begrep fordi folk ikke har hatt tilstrekkelig respekt for de elbilenes tidligere begrensninger for kjørelengde mellom hver nødvendige lading.
En kjører ikke i Jokkmokk med halv bensintank heller.
Rekkeviddeangst får en med e-Golf når en ikke respekterer dens begrensede rekkevidde, men legger opp til turer tett opp til hva den klarer, uten å lade underveis for å kompensere dette.Mnjaaaaaa, diesel Golf'en våres har en rekkevidde på 120 mil hvis jeg kjører pent, mens E-Golf'en går 22-23 mil på sommeren......... så rekkevidde angst er høyst relevant på E- Golf'en, mens hvis jeg har halv tank på diesel Golf'en så kan jeg fremdeles kjøre Oslo - Trondheim, så jeg synes kanskje ikke at det er helt sammenlignbart.
Jepp, ser den. Men en ny "e-golf" kommer i dag typisk med en rekkevidde på 40-50 mil, og da blir det hele litt mer sammenlignbart. Jeg kjører Tønsberg - Trondheim 2 ganger i året (60 mil), og har enda ikke klart å kjøre uten toalett, lunsj eller middagstopp. Så med et varmt batteri og stopp etter ca. 30 mil (Hanestad ?) for lunsj eller middag, så tipper jeg at jeg vil bruke omtrent like lang tid som med bensinbilen.Mnjaaaaaa, diesel Golf'en våres har en rekkevidde på 120 mil hvis jeg kjører pent, mens E-Golf'en går 22-23 mil på sommeren......... så rekkevidde angst er høyst relevant på E- Golf'en, mens hvis jeg har halv tank på diesel Golf'en så kan jeg fremdeles kjøre Oslo - Trondheim, så jeg synes kanskje ikke at det er helt sammenlignbart.
Jepp, det er nok kjernen her. Men Konaen, jeg har aldri kommet i nærheten av 50 mil, det nærmeste er 43-44 eller så. Jeg ser at hvis jeg kjører noen mil i 50-60, så kommer jeg ned i et forbruk som tilsier at den bør klare rundt 50 mil. Men min blanding 60/40 på motorvei i 110 og landevei i 70-80. der klarer jeg max 40-42 eller så.Rekkeviddeangst får en med e-Golf når en ikke respekterer dens begrensede rekkevidde, men legger opp til turer tett opp til hva den klarer, uten å lade underveis for å kompensere dette.
Jeg har aldri rekkeviddeangst med min i-miev, fordi jeg ikke utfordrer den for de 12 milene den klarer nå om sommeren. Enten er det trygg småkjøring x antall turet/ganger før den bør lades, eller ved noe lenger avstand så må det være ladestasjon underveis. Gylden regel for meg er å ikke kjøre lenger enn 8 mil mellom landinger.
Skal jeg lenger tar jeg Kona'n. Den går fint 50+ mil nå om sommeren.
He-he, hvis du tenkte på mitt innlegg, så mente jeg nye biler av e-golf typen eller ca. størrelsen. Dvs. Tesla Y og 3, kia eniro, Hyundai Kona, id3, tilsvarende Skoda osv, osv. Alle disse kommer med en rekkevidde i 40-50 mil området. Og med priser som er ned mot 1/2 parten av Tesla S/X, Etron osv med tilsvarende rekkevidde.E-Golf med 40-50 mil rekkevidde? Det tror jeg er å ta i litt....
Batteristørrelsen hjelper deg jo der. Jeg har 30 kwh og det er jo i massevis nesten alltid. Hvis jeg skipper noen dager med lading og kommer veldig lavt så er det greit å ha 16-20 A for å få litt kilometer raskere.Lader med 7A hjemme. Aldri trengt noe mer. Kunne muligens klare å se for meg et behov for betydelig mer guffe om jeg hadde lang daglig pendling, men det er omtrent eneste tilfellet jeg kan tenke på. Spesielt siden jeg bor i Oslo og det er 60-70km til første superlader i alle aktuelle retninger. Lader også med 7A på hytta. Holder ladestrømmen såpass lav siden jeg lader fra vanlig stikkontakt, men det har dekket våre behov uten problemer i over 5 år nå.
Ja absolutt. Jeg har forklart ganske mange at i motsetning til hva man skulle tro så er behovet for rask hjemmelading større jo mindre batteriet er. Det er ikke helt intuitivt, men det er realiteten.Batteristørrelsen hjelper deg jo der. Jeg har 30 kwh og det er jo i massevis nesten alltid. Hvis jeg skipper noen dager med lading og kommer veldig lavt så er det greit å ha 16-20 A for å få litt kilometer raskere.
Nøyaktig sånn ca 950 km lengre enn vår Mercedes B250e greier på bykjøring vinterstid. Tror det er på tide å bytte bil.Klarte over 100 mil simulert bykjøring
Tre testlag fikk i oppdrag å kjøre tre Hyundai Kona så langt som mulig på én lading. Alle kom over 100 mil.motor.no
Problemet myndighetene graver seg ned i, er at privatbilismen øker med elbiler. Og folk blir feitere.Er det noen som tror det, da? Elbiler løser først og fremst lokale forurensningsproblemer, og bidrar positivt i forhold til CO2-utslipp globalt, men i forhold til de globale CO2-utslippene blir det som å pisse havet og tro at vannstanden skal øke.
Det må mye mer til, men det skader jo ikke akkurat at utslippene fra privatbilismen går ned?
Kull er ikke bra, og det bygges mange kullkraftverk i Kina, men de bygger verdens største vannkraftverk og er store på fornybar . Elbiler er uansett fornuftig da man får vekk forurensningen der det er mange mennesker. Det er lettere å rense avgassene fra få punkter fremfor mange millioner biler. Det skjer mye når det gjelder strømproduksjon, vann, vind, sol, i tillegg til gass og kull. Hydrogenproduksjon av overskuddstrøm og lagring i batterier gjør dette spennende. Fremtiden er elektriskHvis man bruker kullkraftverk for å holde verdens største elbilpark i drift (Kina/Kina) er gevinsten nada eller verre. Bilene der lages jo med kraft fra kullfyrte kraftverk og - i tillegg med dette med batterier.
Dette ordner seg, og når vi snakker om tap, i et batteri er tapet minimalt i forhold til tapet i en fossilmotor. Fossilmotoren er latterlig lite effektiv i forhold til elektromotoren.Joda, kanskje men først og fremst må de ineffektive energiproduksjonssystemene vekk, kull-tap-damp-tap-transmisjonstap opp i nte --- til ladepunkt og tap i ladesystemer og tap i batteri - > fremdriftsmaskineri... soooooo....?? ??
Kan ikke du gjøre det for oss her, så kan vi alle se?Legg sammen alle tap langs linjen og sammenlign med en moderne forbrenningsmotor så skal du se at forskjellen ikke er så stor og den blir stadig mindre.
Ok, jeg har lite teknisk innsikt og kunne gjerne tenkt meg en oppstilling av dette enkle regnestykketEnhver med litt teknisk innsikt og erfaring ser dette uten å behøve å lene seg på tall. Det er det bare amatører som prøver å ty til men det er fritt frem for de som vil. Forbrenningsmotorer ligger på 40+ til over 50% virkningsgrad i dag.
Det var nå du som kom med argumentet, ikke googleGoogle 4 U.
Da får du droppe å diskutere da, hvis du bare skal slenge ut noe fjas du ikke har noen intensjon om å underbygge med noe som helst.Som jeg har nevnt ved et par anledninger på dette forumet så gidder jeg ikke være barnehageonkel for wannabees. Ingen som nekter deg å prøve å imøtegå min påstand.
Dette er et diskusjonsforum, hvis du bare er ute etter å briljere med dine tekniske kunnskaper uten å underbygge påstandene kan du jo skaffe deg en veldig liten blogg, eller twitter.Ingen diskusjon, det trengs ikke dette er elementære facts 4 US who knows how stuff works.