U
utgatt304361
Gjest
Finnes det kinesisk Tesla?@ENH
Kinesisk eller amerikansk Tesla - lurer på om de er bedre til å skru down under ?
Edit: Du skriver vel Long Range og da er den vel amerikansk...
Finnes det kinesisk Tesla?@ENH
Kinesisk eller amerikansk Tesla - lurer på om de er bedre til å skru down under ?
Edit: Du skriver vel Long Range og da er den vel amerikansk...
...godt utstyrte "Fully Charged"-kampanjemodeller kommer på 795.000 og 935.000 kroner.
Vi får opplyst fra BMW Norge at man aldri har fått inn flere ordre på én dag. De har droppet reservasjoner denne gangen, så dette er i utgangspunktet kunder som skal kjøpe bilen.
Det nøyaktige antallet vil ikke BMW dele med offentligheten. Men mye tyder på at vi vil få se svært mange eksemplarer av iX på norske veier.
Skjønner bare ikke hvorfor betale 935 000 for noe slik. Du får jo fantastiske biler fra 400-500 tusen nye og nesten nye.Ikke pent med hengepatter i fronten nei....
Ikke pent med hengepatter i fronten nei....
"Bevertenner"?Hengepatter. Næh. Snurre Sprett!
Jeg ga 340,- for min Kona. I et normal år så kjører jeg omlag 50', det blir en drivstoffutgift på rundt 35' med en tilsvarende bensinbil. I tillegg litt til div bommer osv. Jeg sparer omlag 30' i året på drivstoff +++. For 340 så ville jeg kunne kjøpt en ny 2008, corolla, focus osv. Ja, Kona'en er noe mindre enn de nevnte. Og da ville jeg fortsatt brukt omlag 30' mer pr. år i drivstoff osv (så lenge jeg hadde beholdt den). Så for meg, så var valget enkelt. Men skulle jeg hatt med meg bagvogn, trillevogn, 2 småunger og kone, da er ikke Kona'en engang en teoretisk mulighet.Skjønner bare ikke hvorfor betale 935 000 for noe slik. Du får jo fantastiske biler fra 400-500 tusen nye og nesten nye.
Jeg hadde mye heller kjøpt en pent brukt S-Max til 300 tusen og betalt de få kronene dieselen koster. Folk flest bruker vel 25 tusen i året på drivstoff. Skal kjøres mye før el-bil besparelsen slår inn med et utlegg på nesten 1 million.
Nettopp. Vi er enige.Jeg ga 340,- for min Kona. I et normal år så kjører jeg omlag 50', det blir en drivstoffutgift på rundt 35' med en tilsvarende bensinbil. I tillegg litt til div bommer osv. Jeg sparer omlag 30' i året på drivstoff +++. For 340 så ville jeg kunne kjøpt en ny 2008, corolla, focus osv. Ja, Kona'en er noe mindre enn de nevnte. Og da ville jeg fortsatt brukt omlag 30' mer pr. år i drivstoff osv (så lenge jeg hadde beholdt den). Så for meg, så var valget enkelt. Men skulle jeg hatt med meg bagvogn, trillevogn, 2 småunger og kone, da er ikke Kona'en engang en teoretisk mulighet.
Og nei, å betale borti 1 mill for en slik BMW er nok ikke innafor for min del. En Porsche 930 derimot...
YMMV osv.
Syke priser på nyere bildeler. Audi E-tron Matrix-lykt koster 37 000 pluss montering.Til å være en bil i det segmentet så har Teslaen rimelige deler, frontlykt koster 16k, storskjerm/datamaskin 17k ferdig installert, luftfjæring likt med alt annet fra andre produsenter.
Det er jo ingen direkte bombe men forutsigbarheten i bilholdet forsvinner med garantien.
Får jo en 4 år gammel Leaf for det med under 30 000 km på telleren. Men målgruppen er nok ulik.Mener å ha hørt at ei ny lykt til en eller annen Mercedes S-klasse koster 100 000kr........
Denne videoen gir deg en pekepinn på hva som ryker på Tesla ms. Kommer en ny video snart med kostnadene også. Legg merke til at verkstedet faktisk skryter av kvaliteten på bildelene.Vurderer å bytte ut Teslaen etterhvert. Ikke fordi jeg er misfornøyd, den er fremdeles en drøm å kjøre, men den er nå 6 år gammel og utenfor garantitiden. Fikk litt bakoversveis da noe plunder med air-condition kostet over 30K å få reparert.... hva da om det skjer noe alvorlig... tenk om luftdemperne ryker .. eller noe.. da koster det sikkert mer enn huset. Det er en Musk-bil .. men jeg har ikke Musk-budgett.
Burde være greit å få innbytte siden den ikke har gått mer enn litt over 50K og har endel ekstrautstyr, og at det er en P85D. Tipper jeg får rundt 400 for den.
Kunne vært ok med en Hyundai Kona, av de nyere ... de har lang rekkevidde og ikke helt sirup på papiret i alle fall. Men jeg har ikke sittet i en slik, det blir jo selvsagt ikke det same, men nå for tiden bruker jeg ikke bil så mye så da er det jo mindre viktig.
Noen som har erfaring og tanker omkring Kona, og om det går an å leve med?
Ting som er viktig for meg er sittecomfort, akselerasjon, handling og lydanlegg og medialøsninger.
For 15 år siden var det en luring i en V70 som rygga ut fra en privat avkjørsel rett foran nesa mi når jeg kom kjørende på holka I min gamle Geländewagen.Var involvert, om du kan kalle det det, i en ulykke. Noen rygget ut fra en parkeringsplass på et kjøpesenter og traff bakdør, hjul og skjerm når jeg kjørte forbi. Slikt som skjer, og alt går på forsikring og hun og hadde alt i orden ... ingen sure miner og alt ble ordnet.
Mer enn 66K ble regningen, til noen andre takk og pris.
Traff en elg i 2018 (tror jeg det var). Skadene var ikke spesielt store - jeg kunne kjøre videre etterpå - værre med elgen - den ble skutt. Knekt støtfanger, venstre frontlykt knust, liten bulk i panseret, bulk i venstre forskjerm, liten bulk i førerdør samt knust speil førerdør. Måtte også ha ny frontrute. Sum: 136 000kr.Tatt i betraktning at det var 15 år siden og akkurat disse karosseridelene på gammel-merca ikke er spesielt dyre, så var 66k jævlig rimelig til moderne elbil å være.
Å si at radiatorer som fortsatt er hele etter 7 år har god kvalitet sier vel mer om dagens industri enn noe. Slikt bør helt klar holde en 15 års tid minst. Og når en radiator er helt fin hvorfor vasker de de ikke rene for møkk i stedet for å installere helt nye ? Det var noe skader på ribbene men det har de vel forårsaket selv under demontering.Denne videoen gir deg en pekepinn på hva som ryker på Tesla ms. Kommer en ny video snart med kostnadene også. Legg merke til at verkstedet faktisk skryter av kvaliteten på bildelene.
Elbil passer ikke meg enda skal jeg ha en venter jeg på fastoffbatteri. Har hytte og campingvogn.530 km med elbil igår, gikk som en drøm. Ladepause kombinert med lunsj, null utfordringer.
Kommer ikke til å kjøpe bensinbil igjen.
Kjører du campingvogn til hytta?Elbil passer ikke meg enda skal jeg ha en venter jeg på fastoffbatteri. Har hytte og campingvogn.
Roar
Campingvogna brukes til fricamping og da må man ha en ok bil til og ta seg fram. Dårlig vei inn til hytte så noen elbil hadde ikke holdt.Kjører du campingvogn til hytta?
Da tror jeg heller det er kjøreferdighetene det står på.Campingvogna brukes til fricamping og da må man ha en ok bil til og ta seg fram. Dårlig vei inn til hytte så noen elbil hadde ikke holdt.
Roar
Kjørte 900km i sommer. Eneste utfordring var at i3s var frerdig å lade før 3åringen var ferdig med pause530 km med elbil igår, gikk som en drøm. Ladepause kombinert med lunsj, null utfordringer.
Kommer ikke til å kjøpe bensinbil igjen.