Min første elbil var en 2012- modell Leaf. Kjøpte den i 2017 med 85k på telleren, kjøpt KUN for småkjøring mellom Lillestrøm og Oslo sentrum. Den hadde 11 SOH-prikker og gikk ned til 10 prikker ved 90k km.
Om sommeren gikk den 12 trygge mil mellom lading, og om vinteren gikk den Lillestrøm og Jessheim t/r, 5 mil til sammen i 90 km/t, uten varme ved 0 grader, og da var batteriet nær tomt.
Ved PK-kontroll mai 2018 måtte endeledd, bærebruer, foringer, lenkarmer og alt av bremser byttes. BNH ville ha oppunder 40.000,- for dette, men god tilgang på deler til Leaf fra eurodel og en helg i garasjen kom det på rundt 8-9 tusen, mener jeg å huske.
Appen funket bra og den er god å kjøre. Styggere enn Nøkken, men det er det jo andre som ser, og ikke du når du kjører.
Min erfaring med 1. gen Leaf er kort fortalt: funksjonell og praktisk. Må en bytte mange slitedeler i forstillingen og ikke kan mekke selv blir det dyrt på merkeverksted, og en underkjenning ved PK-kontroll kan fort bety at en blir 'presset' inn i et hjørne mtp økonomisk levetid.
Om sommeren gikk den 12 trygge mil mellom lading, og om vinteren gikk den Lillestrøm og Jessheim t/r, 5 mil til sammen i 90 km/t, uten varme ved 0 grader, og da var batteriet nær tomt.
Ved PK-kontroll mai 2018 måtte endeledd, bærebruer, foringer, lenkarmer og alt av bremser byttes. BNH ville ha oppunder 40.000,- for dette, men god tilgang på deler til Leaf fra eurodel og en helg i garasjen kom det på rundt 8-9 tusen, mener jeg å huske.
Appen funket bra og den er god å kjøre. Styggere enn Nøkken, men det er det jo andre som ser, og ikke du når du kjører.
Min erfaring med 1. gen Leaf er kort fortalt: funksjonell og praktisk. Må en bytte mange slitedeler i forstillingen og ikke kan mekke selv blir det dyrt på merkeverksted, og en underkjenning ved PK-kontroll kan fort bety at en blir 'presset' inn i et hjørne mtp økonomisk levetid.
Sist redigert: