Amerikansk bedriftslederkultur er nok også en betydelig faktor her.Han sykemeldte sier vel at det er mest trynefaktoren som avgjør.
Det er skummelt å gi utrente guttunger 'leder'ansvar.
Ikke på tekniker/mekanikernivå har jeg inntrykk av at det er vanlig med den slags skjema.Burde være soleklart at alle som vil skal få organisere seg. Kritikken mot dette skjemaet derimot skjønner jeg ikke. Det er jo ganske vanlig å bli vurdert av arbeidsgiver i veldig mange bedrifter, syns også disse punktene man blir vurdert på hos Tesla var helt kurante.
Kanskje ikke like formelt som her mange plasser, men en leder har selvsagt en formening om hvordan en mekaniker/tekniker oppfører seg mot kunder, utfører arbeid med kvalitet, er løsningsorientert, ryddig osvIkke på tekniker/mekanikernivå har jeg inntrykk av at det er vanlig med den slags skjema.
Hvorfor det? Hvordan "feil", mener du?AOC, anekdotisk much? Du skjønner vel selv at det blir feil?
Min erfaring med slike forum du her limer fra er at dette er lite representativt for opplevelsen den store majoriteten av kjøpere/bruker av disse bilmerkene opplever. Jeg har selv vært medlem på 2-3 slike forum og her er det lett å bli" skremt"...*IRONY ALLERT*!!!!!! (Gjelder 1. avsnitt)
Det er bare å handle elbiler. De har jo fordelen av å ha et enkelt batteri og en enkel elmotor eller to, og ikke alle disse metalldelene som beveger seg i en fossilmotor som etter sigende går i stykker fordi de beveger på seg. Så, for å sitere elbilforeningen og andre motor-internettblekker: "Fint lite som kan gå i stykker på elbil"
Et lite sveip innom et forum for elbiler bekrefter jo at det er lite bevegelige deler som havarerer på elbiler rundt 3-4 år gamle, og turbo, eksosanlegg og DPF er ikke nevnt et eneste sted.
Litt klipp-og-lim rundt-om ila 5 min:
-"Bilen hadde sine betydelige feil med motor, girkasse, 12v batteri, fremdriftsbatteri, klimaanlegg, bremseklosser som sprakk osv."
-"Da har jeg fått krangel med ladeluka. Lyset rundt ladeporten har sluknet, og jeg har hatt stoooore problemer med å åpne ladeluka."
-"Men så kommer feilene i tillegg...
12V batteri dør.
Bremseklosser sprekker.
Skiver bak rustet til vrak til tross for årlig bremsesmøring og aktiv bruk av bremser.
Dårlig varme, AC lekker og kompressor lager lyd."
- "Jeg har i hovedsak hatt de samme problemene som deg, i tillegg har motor, girkasse og fremdriftsbatteri blitt byttet."
-" I første post burde jeg nok nevnt at motor/gir ble byttet."
-" Har selv måtte må fikset PTC-heater på første service, noe verkstedet selv oppdaget. Har først fått snudd motor og så til slutt byttet motor da feil kom tilbake."
-"Da har man kjørt 3 uker hvor bilen må startes med booster hver morgen og ettermiddag. Tydeligvis helt innafor det man må forvente av XXXXXX
Jeg kunne ha satt inn et nytt batteri selv men gadd ikke ta den kostnaden på en helt åpenbar reklamasjon.
De andre feilene (..) AC kompressor, kondenser, evaporator og temp sensor må byttes"
-" Min mors sin elektriske bil (med beskjedent 36 kwh-batteri akkurat utenfor garanti) vil ikke starte her forleden. Tauet inn til *forhandler* og viser seg at høyboltsbatteriet har gått dukken. Kostnad 200 000 kr å skifte det..."
-" Min far har en *4 år gammel elbil* som har utviklet sirkelsaglyd ved pådrag. "
-"1. Feil på bremser, må taues inn. Byttet bremsekraftforsterker og hovedsylinder.
2. Diverse feilmeldinger /varsel, alle oransje så triller bilen inn til verksted selv. Bytter ledningsnett til abs sensor.
3. Varsler og plinging og blinking og feilmeldinger sånn ca.hver dag. Blir enig med *forhandler* at de skal se på det på service i desember, da varslene kommer og går, ingen er røde, så det er trygt..........
4. Feil på bremser, rødt varsel. STANS BILEN. Samt en lyd over høyre framhjul som høres ut som et dyr som prøver å klore seg ut av panseret. Ny tur med Falcken på torsdag morgen, har ikke hørt fra *forhandler* siden
Andre med lignende erfaring? Når kan man begynne å "kreve" noe. Er rimelig lei og utrolig skuffet. Bilen er nøyaktig 1 år og har rulllet 25 000 km."
Nei, elbiler er bra saker det, så lenge de virker som de skal.
Den store majoriteten skriver ikke på noen forum i det heletatt.Min erfaring med slike forum du her limer fra er at dette er lite representativt for opplevelsen den store majoriteten av kjøpere/bruker av disse bilmerkene opplever. Jeg har selv vært medlem på 2-3 slike forum og her er det lett å bli" skremt"...
Blant de nye bilene vi har hatt de siste 20-22 årene er det Passat diesel , BMW 318D og Mercedes A klasse som det har vært klart mest garantireparasjoner på før
garantien gikk ut.
Vi har nå hatt to el biler de siste 5 årene , BMW i3 2017 mod. og Polestar 2 som er over 3 år nå. BMW i3 hadde en liten garantirep. med bytte av to fjærer foran etter 4 år. Polestar 2 fikk et sw problem etter 3 måneders bruk. Kjørte til Volvo og det tok en liten time å ordne opp i dette.(ny sw). Ellers har disse bilene oppført seg eksemplarisk. El. bil nr 3 er bestilt og blir levert til våren...
Akkurat...og de er sikkert også jevnt over fornøyd.Den store majoriteten skriver ikke på noen forum i det heletatt.
Ja, helt klart. Naboen min har hatt mye trøbbel med sin relativt nye elbil og er ikke fornøyd, men siden de ikke skriver om det på noe forum så er de veldig, veldig fornøyd likevel.Akkurat...og de er sikkert også jevnt over fornøyd.
Da er det godt "naboen din" har slike som deg som formidler dette videre..Ja, helt klart. Naboen min har hatt mye trøbbel med sin relativt nye elbil og er ikke fornøyd, men siden de ikke skriver om det på noe forum så er de veldig, veldig fornøyd likevel.
Da er det godt "naboen din" har slike som deg som formidler dette videre..
God. Men krever kanskje litt tankevirksomhet.
Du legger ikke merke til at minst halvparten av komponentene det klages over er slike som finnes på alle biler, uansett fremdriftsmaskineri? Bremseskiver, AC, 12 V-batteri, bremseklosser, …*IRONY ALLERT*!!!!!! (Gjelder 1. avsnitt)
….
Nei, elbiler er bra saker det, så lenge de virker som de skal.
Musk kjemper innbitt mot fagorganisering og hater "Unions". Han har vært brutal mot forsøk på organisering i USA og han har meldt at Tesla Sverige ikke på noe vis nå tillate at det inngås kollektive avtaler.Dette visste jeg ikke. For et drittselskap.
Tesla-ansatte organiserer seg i hemmelighet
Tesla-ledelsen ønsker ikke fagorganiserte ansatte, men når bilteknikere får trøbbel på jobb melder de seg inn likevel – i all hemmelighet. Det forteller Fellesforbundet.www.nrk.no
Det er jo ikke bare Tesla, Musk er en sann bølle slik han har oppført seg i Twitter og ødelagt selskapet på sin reise til XMusk kjemper innbitt mot fagorganisering og hater "Unions". Han har vært brutal mot forsøk på organisering i USA og han har meldt at Tesla Sverige ikke på noe vis nå tillate at det inngås kollektive avtaler.
Hvilket betyr at Tesla snart må trekke seg ut av Sverige. Fagforeninger står sterkt her, med solid organisering i den aktive arbeidsstokken, og de er forlengst i gang med solidaritetsaksjoner. I dag gikk det beskjed til alle elektrikerforbundene om å ikke bistå med Teslas ladestasjoner, fra før har havnearbeiderne besluttet å ikke losse Teslaer, osv.
Som lederen av de svenske fagforeningene sa her om dagen. "Dette vinner selvsagt verkstedarbeiderne. Og om Tesla nekter å inngå en avtale må Tesla forlate Sverige."
Blir interessant å følge.
Er det ikke ironisk at disse 12V-batteriene skjelden svikter i en fossilbil som krever mye strøm i startøyeblikket (mest hos folk som ikke vedlikeholdslader om vinteren og som overbelaster det), men i en elbil som trenger en liten batteribank en kan putte i baklomma for å vekke bilen synes å svikte langt oftere? -og bra at bakoverkompabilitet og 12V er beholdt. Tenk om kupélys, skjermer, stereoanlegg, kupévifte, lykter, varmetråder i vinduene, varmeseter, el-speil, el-låser, el-bakluke osv skulle drives av 400V eller en annen, ny spenning? Dét ville vært teit, det, og uøkonomisk. Den er ikke beholdt BARE for bakoverkompabilitet fra fossilbiler. Noe må vekke bilen slik at høyspent batteriet igjen kan vekkes. Det er store krav til sikkerhet her, og selvsagt beholder man den spenningen som har vært standard, i stedet for å introdusere en ny standard.Du legger ikke merke til at minst halvparten av komponentene det klages over er slike som finnes på alle biler, uansett fremdriftsmaskineri? Bremseskiver, AC, 12 V-batteri, bremseklosser, …
Det er en viss ironi i at den mest trøblete komponenten hos meg har vært 12 V blybatteriet, en sak som bare er der for bakoverkompatibilitet med fossilbilers elsystem.
har du statistikk som viser dette faktisk eller er det basert på dine subjektive oppfatninger / påstander.Er det ikke ironisk at disse 12V-batteriene skjelden svikter i en fossilbil som krever mye strøm i startøyeblikket (mest hos folk som ikke vedlikeholdslader om vinteren og som overbelaster det), men i en elbil som trenger en liten batteribank en kan putte i baklomma for å vekke bilen synes å svikte langt oftere? -og bra at bakoverkompabilitet og 12V er beholdt. Tenk om kupélys, skjermer, stereoanlegg, kupévifte, lykter, varmetråder i vinduene, varmeseter, el-speil, el-låser, el-bakluke osv skulle drives av 400V eller en annen, ny spenning? Dét ville vært teit, det, og uøkonomisk.
La du ikke merke til at poenget var rettet mot elbil-spesifikke ting som vissnok er så enkelt at det ikke kan gå i stykker? La du ikke merke til at jeg ikke gadd å inkludere ombordladere som ryker 'all mass' når bilen er noen (få) år og er svindyr?
Hev kjøpet og kvitt deg med shciten, ta kontakt med et advokatfirma som er spesialisert i slike saker.*IRONY ALLERT*!!!!!! (Gjelder 1. avsnitt)
Det er bare å handle elbiler. De har jo fordelen av å ha et enkelt batteri og en enkel elmotor eller to, og ikke alle disse metalldelene som beveger seg i en fossilmotor som etter sigende går i stykker fordi de beveger på seg. Så, for å sitere elbilforeningen og andre motor-internettblekker: "Fint lite som kan gå i stykker på elbil"
Et lite sveip innom et forum for elbiler bekrefter jo at det er lite bevegelige deler som havarerer på elbiler rundt 3-4 år gamle, og turbo, eksosanlegg og DPF er ikke nevnt et eneste sted.
Litt klipp-og-lim rundt-om ila 5 min:
-"Bilen hadde sine betydelige feil med motor, girkasse, 12v batteri, fremdriftsbatteri, klimaanlegg, bremseklosser som sprakk osv."
-"Da har jeg fått krangel med ladeluka. Lyset rundt ladeporten har sluknet, og jeg har hatt stoooore problemer med å åpne ladeluka."
-"Men så kommer feilene i tillegg...
12V batteri dør.
Bremseklosser sprekker.
Skiver bak rustet til vrak til tross for årlig bremsesmøring og aktiv bruk av bremser.
Dårlig varme, AC lekker og kompressor lager lyd."
- "Jeg har i hovedsak hatt de samme problemene som deg, i tillegg har motor, girkasse og fremdriftsbatteri blitt byttet."
-" I første post burde jeg nok nevnt at motor/gir ble byttet."
-" Har selv måtte må fikset PTC-heater på første service, noe verkstedet selv oppdaget. Har først fått snudd motor og så til slutt byttet motor da feil kom tilbake."
-"Da har man kjørt 3 uker hvor bilen må startes med booster hver morgen og ettermiddag. Tydeligvis helt innafor det man må forvente av XXXXXX
Jeg kunne ha satt inn et nytt batteri selv men gadd ikke ta den kostnaden på en helt åpenbar reklamasjon.
De andre feilene (..) AC kompressor, kondenser, evaporator og temp sensor må byttes"
-" Min mors sin elektriske bil (med beskjedent 36 kwh-batteri akkurat utenfor garanti) vil ikke starte her forleden. Tauet inn til *forhandler* og viser seg at høyboltsbatteriet har gått dukken. Kostnad 200 000 kr å skifte det..."
-" Min far har en *4 år gammel elbil* som har utviklet sirkelsaglyd ved pådrag. "
-"1. Feil på bremser, må taues inn. Byttet bremsekraftforsterker og hovedsylinder.
2. Diverse feilmeldinger /varsel, alle oransje så triller bilen inn til verksted selv. Bytter ledningsnett til abs sensor.
3. Varsler og plinging og blinking og feilmeldinger sånn ca.hver dag. Blir enig med *forhandler* at de skal se på det på service i desember, da varslene kommer og går, ingen er røde, så det er trygt..........
4. Feil på bremser, rødt varsel. STANS BILEN. Samt en lyd over høyre framhjul som høres ut som et dyr som prøver å klore seg ut av panseret. Ny tur med Falcken på torsdag morgen, har ikke hørt fra *forhandler* siden
Andre med lignende erfaring? Når kan man begynne å "kreve" noe. Er rimelig lei og utrolig skuffet. Bilen er nøyaktig 1 år og har rulllet 25 000 km."
Nei, elbiler er bra saker det, så lenge de virker som de skal.
Likevel siterte du en halv side med syting over AC og bremser som "bevis" på et eller annet. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har byttet 12 V-batteri i fossilbil, men det har blitt et antall stykker oppigjennom årene. Noen clutcher, byttemotorer og overhalinger av automatkasser har det også blitt. Min erfaring på over 10 år med elbil er at 12 V-batteriet er omtrent like upålitelig som det alltid har vært, helt siden Bestemor Duck's tid. Mulig det holder med en litium-ion lommelader for å vekke bilen, men av en eller annen grunn har produsentene likevel valgt å sette et gammeldags bly/syre-batteri der. Jeg tror kanskje det har blitt eliminert i nyere elbiler.Er det ikke ironisk at disse 12V-batteriene skjelden svikter i en fossilbil som krever mye strøm i startøyeblikket (mest hos folk som ikke vedlikeholdslader om vinteren og som overbelaster det), men i en elbil som trenger en liten batteribank en kan putte i baklomma for å vekke bilen synes å svikte langt oftere? -og bra at bakoverkompabilitet og 12V er beholdt. Tenk om kupélys, skjermer, stereoanlegg, kupévifte, lykter, varmetråder i vinduene, varmeseter, el-speil, el-låser, el-bakluke osv skulle drives av 400V eller en annen, ny spenning? Dét ville vært teit, det, og uøkonomisk. Den er ikke beholdt BARE for bakoverkompabilitet fra fossilbiler. Noe må vekke bilen slik at høyspent batteriet igjen kan vekkes. Det er store krav til sikkerhet her, og selvsagt beholder man den spenningen som har vært standard, i stedet for å introdusere en ny standard.
La du ikke merke til at poenget var rettet mot elbil-spesifikke ting som vissnok er så enkelt at det ikke kan gå i stykker? La du ikke merke til at jeg ikke gadd å inkludere ombordladere som ryker 'all mass' når bilen er noen (få) år og er svindyr?
det er mere miljøvennlig å gå til jobb jaEr det miljøvennlig med biler som veier over 2 tonn , sliter mer på veiene og drar opp mer svevestøv . Batteripakker som mister 2.3 % kapasitet årlig. Resten av verden har ikke ikke miljøvennlig produksjon av strøm , El bil er fremtiden dere
Ja stemmer det , eller du kan reise kollektivt. Du kjøpte vel ikke El bil fordi du trodde det var miljøvennlig?det er mere miljøvennlig å gå til jobb ja
jeg har ikke elbil, men kjører BMW 730d, bruker 0.6l på milen, aldri piggdekk, anser meg selv som litt miljøvennligJa stemmer det , eller du kan reise kollektivt. Du kjøpte vel ikke El bil fordi du trodde det var miljøvennlig?
Offffffffffffffff.....har du statistikk som viser dette faktisk eller er det basert på dine subjektive oppfatninger / påstander.
fakta plz
nå var det egentlig fakta jeg spurte om og ikke en oppgulp av ufinheter….. det er vel ikke nødvendig å komme med slike ting når det pent bes om faktaOffffffffffffffff.....
Jeg skjønner at nyfrelste og langfrelste elbilfolk er butthurt og jentesure for at en elbil muligens ikke er så bombesikker mot krøll og bøll, jeg var slik selv i ca 4 år, men utvid informasjonskanalene dine litt. Observer. Hør på andre som forteller om sine personlige opplevelser av elbil. Registrer hva du ser, ok? Du kan lese litt i elbilforum. Der står det mye, meld deg inn i facebook-grupoer for elbiler, der skriver folk mye. Du får be dem dokumentere at de ikke lyver når de sier at elbilen har sviktet big time.
Skal du ha Kongens stempel og forsegling på dokumentasjonen?
Elbiler sliter ikke på veien. Piggdekk sliter på veien uansett fossil eller elbil. Tungtransport trykker veibanen ned pga vekt.Er det miljøvennlig med biler som veier over 2 tonn , sliter mer på veiene og drar opp mer svevestøv . Batteripakker som mister 2.3 % kapasitet årlig. Resten av verden har ikke ikke miljøvennlig produksjon av strøm , El bil er fremtiden dere
ja takkSkal du ha Kongens stempel og forsegling på dokumentasjonen?
De nye euro 6 motorene er jo utrolig miljøvennlige, snart er hele El bil hopen ogjeg har ikke elbil, men kjører BMW 730d, bruker 0.6l på milen, aldri piggdekk, anser meg selv som litt miljøvennlig
Jeg har ikke illusjoner om at BMW 730d gjennom livsløpet på bilen er spesielt mindre miljøvennlig enn veldig mange elbiler
Jeg tror faktisk den er mer miljøvennlig. El biler havner på dynga etter 10 år. De få elbilene som er eldre på finn er det ingen som kjøper , hvem vil ha en 10 år gammel bil med 6 mil rekkevidde om vinterenjeg har ikke elbil, men kjører BMW 730d, bruker 0.6l på milen, aldri piggdekk, anser meg selv som litt miljøvennlig
Jeg har ikke illusjoner om at BMW 730d gjennom livsløpet på bilen er spesielt mindre miljøvennlig enn veldig mange elbiler
jeg kjører 1300km på EN tankDe nye euro 6 motorene er jo utrolig miljøvennlige, snart er hele El bil hopen og
Jeg tror faktisk den er mer miljøvennlig. El biler havner på dynga etter 10 år. De få elbilene som er eldre på finn er det ingen som kjøper , hvem vil ha en 10 år gammel bil med 6 mil rekkevidde om vinteren