Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Risiko å kjøpe ny el-bil i dag ja. utviklingen går så fort at man risikerer at verdien er halvert på 2-3 år. Leasing derimot tror jeg er mye mer fornuftig i dag, i hvert fall på el-bil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Tja, kanskje fordi det gamle gikk i stykker? Jeg leser og hører historiefortellingene, men tenker det muligens kan være interessant også å dele mine egne erfaringer. De er ikke helt som enkelte vil ha det til. Og min erfaring er at det originale batteriet i 2013-modellen har tapt 6,2 % kapasitet på litt over ti år og litt over 100k km.

    For ordens skyld 1: 2013-modellen byttet drive unit på garanti etter et års tid, pga en underdimensjonert komponent i kraftoverføringen. Den nye DU’en har holdt.

    For ordens skyld 2: 2016-modellen (P85DL) fikk en dårlig battericelle etter noen år. Det trigget en del merkelige feilmeldinger. Tesla byttet batteripakke på garanti, da til en 90 kWh, så den er nå en P90DL. Til nå har det batteriet tapt ca 5,7 % kapasitet. Ingen problemer med drive units på den.

    Jeg har virkelig ikke noe å utsette på Teslas service.
    Hvor langt har Teslakjerrene dine kjørt om jeg får spørre?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ut ifra skrevet tidligere om ladesykluser og rekkevidde tipper jeg 170tkm
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Man oppnår ikke noe grønnt skifte når land som Kina skal produsere det meste. Det har nok med å rydde opp i alt skrote som samles opp av useriøse produkter. En annen ting er at Kina gir støtte og gratulerer Putin med valget:mad:
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Naturlig nok. En Buick R8 fra 1950 er vel i så måte det nærmeste jeg har opplevd.
    Bare tull at elmotor er mere vibrasjonsfri. Fords V8 4,6 L som også brukes i Koenigsegg og i Fords Phanter platform som Crown Victoria, Towncar, Mercury osv, er meget godt avbalansert. Har også passert 1,6 millioner Km.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Håper virkelig jeg snart kan få en sånn o Yarisen min.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    888
    Torget vurderinger
    1
    Skulle gjerne sett kva golfen min hadde kosta med ein 4,6 liter V8 :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stener kan ikke flyve. Mornille kan ikke flyve. Dermed er hun en sten.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hhv 110k og 190k, 2016-modellen lengst, siden jeg bruker den på langturer i jobben pga autopilot. Den er også (mye) oftere innom superladere.
    men da har du "brukt" flere ladesykluser enn kjørte km skulle tilsi (?)
    451 sykluser (rekkevidde 400km) = 180tkm
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok ikke et enkelt forholdstall mellom km og ladesykluser. Bilen lades jo hver natt, men langt fra en full ladesyklus. Hvordan en langsomlading fra 70 % til 80 % hjemme sliter på batteriet vs en superlading fra 20 % til 90 % vet jeg ikke. Ingen av delene er en full ladesyklus.

    Uansett, hovedpoenget er at levetid på batteriet var den store bekymringen tilbake i 2013, men det har vist seg å holde bedre enn all forventning. Løftet den gangen var noe sånt som 70 % gjenværende kapasitet etter 8 år, men jeg har 93,8 % etter 10,5 år. Ser ingen grunn til å klage på det.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Koenigsegg har selvsagt alublokk på disse V8'erne for å få lav vekt. Ellers så sies det at det også blir 6-fas elmotorer. Da blir det nok El-rakett:oops: Må nesten være jager piiot for å tåle belastning. Da kan det fort bli hjertestans med pacemaker:)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok ikke et enkelt forholdstall mellom km og ladesykluser. Bilen lades jo hver natt, men langt fra en full ladesyklus. Hvordan en langsomlading fra 70 % til 80 % hjemme sliter på batteriet vs en superlading fra 20 % til 90 % vet jeg ikke. Ingen av delene er en full ladesyklus.

    Uansett, hovedpoenget er at levetid på batteriet var den store bekymringen tilbake i 2013, men det har vist seg å holde bedre enn all forventning. Løftet den gangen var noe sånt som 70 % gjenværende kapasitet etter 8 år, men jeg har 93,8 % etter 10,5 år. Ser ingen grunn til å klage på det.
    skjønner
    men er kanskje fair å si at man i allefall er "garantert" 50% av syklusene x oppgitt rekkevidde = faktisk kjørte km før batteriet konker.
    Da vil jo de fleste biler med litt batteripakke ligge et sted rundt 300tkm og oppover
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Koenigsegg har selvsagt alublokk på disse V8'erne for å få lav vekt. Ellers så sies det at det også blir 6-fas elmotorer. Da blir det nok El-rakett:oops: Må nesten være jager piiot for å tåle belastning. Da kan det fort bli hjertestans med pacemaker:)
    Jeg funderte litt for en tid tilbake på hvordan man kan maksimere akselerasjon og svingrespons fra en liten elbil. Man må nok ofre litt rekkevidde for å holde batteripakken liten og lett, men det er ikke noe stort problem på en «sunday morning special». En Grand Tourer er noe annet.

    Begrensningen vil ligge i veigrep, dvs gummiareal og marktrykk. Det kan man løse ved en ground effect-vifte som suger bilen ned ved gasspådrag for å frikoble marktrykk fra masse. Deretter bør rotasjonstregheten være minst mulig, dvs at massen ligger nær tyngdepunktet. Jeg ville tenkt små hjul, kanskje 10 eller 12’’, relativt brede dekk, kanskje dobbelt sett bakhjul, og en flat YASA-motor på hvert hjul + en til viften. For å få ned uavfjæret vekt og rotasjonstreghet i sving ville jeg satt motorene innenbords med bremser boltet rett på motorene, batteripakken som en kube midt i bilen, og ellers forsøkt å samle massen så nær tyngdepunktet som mulig.

    Sånn, men to-seter + ground effect-vifte.
    IMG_2147.jpeg
    Det ville være en interessant programmeringsjobb å sette opp sekshjuls-styring slik at en passe kombinasjon av utsving og dreiemoment pr hjul (+ ground effect-vifte) ga momentan rattrespons og eksakt rett balanse mellom over- og understyring. Det forutsetter drive-by-wire, så man kan like gjerne bruke et yoke i stedet for ratt, max en halv tørn lock-to-lock, og gjøre rattresponsen kraftfølsom heller enn bare vinkelfølsom.

    Denne har sju YASA-motorer, en på hvert forhjul, to pr bakhjul, og en til ground effect-vifte om jeg forstår den rett. 1,3 hk/kg, under 8 minutter opp Pike’s Peak.
    1710935554058.jpeg

    Det er utviklingspotensiale her som bare ikke kan oppnås med fossilteknologi. 0-100 på halvannet sekund eller så burde være realistisk, kanskje også godt over 1 G i sving. Rene underbukser må man skaffe selv.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og g-suit. Er ikke uten grunn at vifter ble forbudt i sportsvognsklassene i sin tid (Chapparal).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, behovet for ren underbukse gjelder etter at man treffer en hump midt i en sving under fullt vakuum.

    Edit: Denne er også ganske kvikk, 1,5 s 0-100 og 8 s på kvartmila. To tonn marktrykk fra ett tonn bil, nesten 2 G akselerasjon fra stående start bare med bakhjulsdrift.
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.474
    Antall liker
    990
    Britene er selve prakteksempelet på hvor mye kreativt og moro det kan komme ut av å kjede seg fordi det regner hele tia.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Endelig en elektrisk pickup som ikke er kinesisk.

    Isuzu er en av Japans eldste bilprodusenter med startår 1916, og er en av verdens ledende utviklere og største produsent av dieselmotorer. Isuzu har hovedkontor i Tokyo i Japan, og har i dag virksomhet i over 100 land. Isuzu blir den første leverandøren til å levere kraftfulle pickuper med 3,5 tonn hengervekt i både diesel- og elektrisk utgave.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det er nok ikke et enkelt forholdstall mellom km og ladesykluser. Bilen lades jo hver natt, men langt fra en full ladesyklus. Hvordan en langsomlading fra 70 % til 80 % hjemme sliter på batteriet vs en superlading fra 20 % til 90 % vet jeg ikke. Ingen av delene er en full ladesyklus.

    Uansett, hovedpoenget er at levetid på batteriet var den store bekymringen tilbake i 2013, men det har vist seg å holde bedre enn all forventning. Løftet den gangen var noe sånt som 70 % gjenværende kapasitet etter 8 år, men jeg har 93,8 % etter 10,5 år. Ser ingen grunn til å klage på det.
    Jeg har kjørt min 2015-modell snart 117k km og bilen er såvidt over 9 år i mitt eie nå. Jeg har sikkert mistet noe rekkevidde, men det er såpass lite at jeg ikke tenker over det. Mener det stod 404km da den var fulladet som ny og nå er det 380-ett-eller-annet tror jeg, men akkurat dette er vel heller ingen eksakt vitenskap siden de ikke nødvendigvis har regnet på samme måte i disse ni årene. Har aldri fått det sjekket. Batteriet er det samme som stod i da den var ny. Ladingen min er enten superlading eller lading med 7A ladestrøm hjemme eller på hytta - for alle praktiske formål ingen ting i mellom de ytterpunktene. Lader nesten aldri fullt og kjører så godt som aldri nesten helt tomt.

    Batteriet bekymrer meg ikke - klart om det skulle ryke så begynner vel prisen på å bytte å nærme seg bruktverdien på hele bilen så sånn sett er det jo kjipt om noe kapitalt skjer med det.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Batteriet bekymrer meg ikke - klart om det skulle ryke så begynner vel prisen på å bytte å nærme seg bruktverdien på hele bilen så sånn sett er det jo kjipt om noe kapitalt skjer med det.
    Sjølvsagt kjipt. Men det vil jo alltid vera slik, og det er jommen ikkje sikkert at du får noko betre bil for prisen av batteribyte, heller.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    @weld77 hvilken model S har du? Hvis Performance eller RWD modell; er du på samme DU?
    Jeg har P85D, har byttet bakre DU men min begynte å lage en lyd først etter litt over fem år så den gikk på den utvidende garantien.

    Min komplette liste med ting & tang på litt over 9 år / ca 117k kjørt er - ting som har kostet meg over 10k i fete typer.
    - nevnte bakre DU (garanti)
    - toalt fem dørhåndtak (men flere år siden sist så det har det tydeligvis fått styr på - alle minus ett garanti)
    - bremseskiver og klosser (slitedeler)
    - støtdempere foran og noe bærestenger-greier der fremme

    -låsemekanismen på bagasjelokket (kjent svakhet også på Mercedes hvor den aktuelle delen kommer fra),
    - klosser på parkeringsbremsen
    - selve parkeringsbremsen
    -den store skjermen (den døde mens bilen var på service for en av de andre tingene så rimelig sikker på at det var Tesla som ødela den på en eller annen måte, uansett på garanti)
    - sensor i ene navnet bak (det fikk de riktig nok til først på tredje forsøk)
    - noe greier i taket som knirket ganske friskt, ett eller annet som hadde løsnet.
    -12V - batteriet (varer uansett ikke evig, mitt holdt visstnok "overraskende lenge" i følge servicemannen som byttet det for meg)

    Så har jeg forsåvidt også fått fikset at klimaanlegget sluttet å virke, men det var bare en slange som hadde løsnet (betalte ikke for det). Har ikke helt oversikten, men noe rundt 100k totalt eller deromkring på det som ikke gikk på garantien har jeg brukt. Om det er mye eller lite å bruke på en bil 4 år etter at garantien hovedsaklig er ute vet jeg ikke siden jeg knappest har hatt bil utenfor garanti tidligere og heller ikke eid andre biler i mer enn ca 3 og ca 2 år. I alle fall mye rimeligere enn å kjøpe en ny etter fem år.

    Nå merker jeg jo at bilen er 9 år gammel og det er en og annen lyd nå og da, men ikke noe som plager meg i det daglige. Den får gå så lenge den går så må jeg ta en vurdering hva jeg gjør om det dukker opp noen virkelig store greier.

    Normal service har jeg hatt en gang, tror det var etter ca 40k
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Man ser at selve kjøringen blir mindre og mindre viktig
    Ikke lenge før du får peis i midtkonsollen også
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    For de fleste er det vel sånn? De bryr seg ikke om selve kjøringen, bare at de kommer trygt og behagelig fram dit de skal.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Prøvekjørte Aryia, merkelig nervøs på styringen, kjentes nesten ut som om den ikke ville bestå elg testen. Men god komfort, godtkjent støynivå.
    Fikk mail ifra selger som mener at rattinnstillingen var nok stilt inn på "lett" slik at motstanden i rattet er liten.
    Da var Tesla Model 3 Highland testet.
    .

    Glemte å sjekke felg og dekkdimensjoner på demobilen. 4 hjuls drift, 4,4 sek 0-100.
    .
    Her fikk jeg tilbakemelding på at felg dimensjoner brukt på demobil er 18"
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Må si jeg er litt imponert over hurtigladerne til Tesla. Det bare funker, lizzm, og er som skapt for Hyundai Ioniq The Old. Relativt billig er det også, og enda rimeligere dersom en betaler en symbolsk mndsavgift.

    Screenshot_20240329_170051_Tesla.jpg
     

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    136
    Antall liker
    13
    Med tesla og tilknyttet kort\konto tror jeg det er så enkelt som det kan være.
    Parker inntil, før kontakten mot bilen, ladeporten åpner seg selv, plugg i.
    Ingen kort, brikker, apper, abonnementer etc.

    Den ene gangen i året jeg hurtiglader setter jeg pris på innsatsen som er lagt ned.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og det er nesten like enkelt med Kona'n.
    Putt i kontakten, oppgi i appen hvilken stolpe du står på. Vente litt, klikk-klakk og ladingen er i gang...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Og det er nesten like enkelt med Kona'n.
    Putt i kontakten, oppgi i appen hvilken stolpe du står på. Vente litt, klikk-klakk og ladingen er i gang...
    Hvilke ladeeffekt får du på Kona'n?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Må si jeg er litt imponert over hurtigladerne til Tesla. Det bare funker, lizzm, og er som skapt for Hyundai Ioniq The Old. Relativt billig er det også, og enda rimeligere dersom en betaler en symbolsk mndsavgift.
    Enig. Det har vært et av de viktigste argumentene for Tesla. Hurtigladere som bare virker, null hassle, mens med alle andre ladestasjoner er det en hel happening både om den fungerer, hvilken ladebrikke/kort/abonnement man i så fall behøver for å få strøm ut av den, og til slutt hva det vil koste etter noen minutter Og neste gang man kommer til samme by og forsøker å lade fra samme stolpe har den skiftet eier og krever et annet abonnement og en annen app som må lastes ned. Alt det slipper man på Teslas nett. For noen av oss er det fortsatt enda billigere. Noen fordeler skal man jo ha for å ha vært tidlig ute. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn