Dan Dare
Overivrig entusiast
Risiko å kjøpe ny el-bil i dag ja. utviklingen går så fort at man risikerer at verdien er halvert på 2-3 år. Leasing derimot tror jeg er mye mer fornuftig i dag, i hvert fall på el-bil.
Hvor langt har Teslakjerrene dine kjørt om jeg får spørre?Tja, kanskje fordi det gamle gikk i stykker? Jeg leser og hører historiefortellingene, men tenker det muligens kan være interessant også å dele mine egne erfaringer. De er ikke helt som enkelte vil ha det til. Og min erfaring er at det originale batteriet i 2013-modellen har tapt 6,2 % kapasitet på litt over ti år og litt over 100k km.
For ordens skyld 1: 2013-modellen byttet drive unit på garanti etter et års tid, pga en underdimensjonert komponent i kraftoverføringen. Den nye DU’en har holdt.
For ordens skyld 2: 2016-modellen (P85DL) fikk en dårlig battericelle etter noen år. Det trigget en del merkelige feilmeldinger. Tesla byttet batteripakke på garanti, da til en 90 kWh, så den er nå en P90DL. Til nå har det batteriet tapt ca 5,7 % kapasitet. Ingen problemer med drive units på den.
Jeg har virkelig ikke noe å utsette på Teslas service.
Bare tull at elmotor er mere vibrasjonsfri. Fords V8 4,6 L som også brukes i Koenigsegg og i Fords Phanter platform som Crown Victoria, Towncar, Mercury osv, er meget godt avbalansert. Har også passert 1,6 millioner Km.Naturlig nok. En Buick R8 fra 1950 er vel i så måte det nærmeste jeg har opplevd.
Vibrasjonsfrie er de ikke. Om så var, så hadde jo ikke dette vært noe tema mht platespillere .Bare tull at elmotor er mere vibrasjonsfri.
Hhv 110k og 190k, 2016-modellen lengst, siden jeg bruker den på langturer i jobben pga autopilot. Den er også (mye) oftere innom superladere.Hvor langt har Teslakjerrene dine kjørt om jeg får spørre?
Ikke helt, men nære på. Godt avbalansert= mindre støy hær ogsåVibrasjonsfrie er de ikke. Om så var, så hadde jo ikke dette vært noe tema mht platespillere .
Da ha det blitt 0-100 på 4sek og under litern på milaSkulle gjerne sett kva golfen min hadde kosta med ein 4,6 liter V8
men da har du "brukt" flere ladesykluser enn kjørte km skulle tilsi (?)Hhv 110k og 190k, 2016-modellen lengst, siden jeg bruker den på langturer i jobben pga autopilot. Den er også (mye) oftere innom superladere.
skjønnerDet er nok ikke et enkelt forholdstall mellom km og ladesykluser. Bilen lades jo hver natt, men langt fra en full ladesyklus. Hvordan en langsomlading fra 70 % til 80 % hjemme sliter på batteriet vs en superlading fra 20 % til 90 % vet jeg ikke. Ingen av delene er en full ladesyklus.
Uansett, hovedpoenget er at levetid på batteriet var den store bekymringen tilbake i 2013, men det har vist seg å holde bedre enn all forventning. Løftet den gangen var noe sånt som 70 % gjenværende kapasitet etter 8 år, men jeg har 93,8 % etter 10,5 år. Ser ingen grunn til å klage på det.
Jeg funderte litt for en tid tilbake på hvordan man kan maksimere akselerasjon og svingrespons fra en liten elbil. Man må nok ofre litt rekkevidde for å holde batteripakken liten og lett, men det er ikke noe stort problem på en «sunday morning special». En Grand Tourer er noe annet.Koenigsegg har selvsagt alublokk på disse V8'erne for å få lav vekt. Ellers så sies det at det også blir 6-fas elmotorer. Da blir det nok El-rakett Må nesten være jager piiot for å tåle belastning. Da kan det fort bli hjertestans med pacemaker
Jeg har kjørt min 2015-modell snart 117k km og bilen er såvidt over 9 år i mitt eie nå. Jeg har sikkert mistet noe rekkevidde, men det er såpass lite at jeg ikke tenker over det. Mener det stod 404km da den var fulladet som ny og nå er det 380-ett-eller-annet tror jeg, men akkurat dette er vel heller ingen eksakt vitenskap siden de ikke nødvendigvis har regnet på samme måte i disse ni årene. Har aldri fått det sjekket. Batteriet er det samme som stod i da den var ny. Ladingen min er enten superlading eller lading med 7A ladestrøm hjemme eller på hytta - for alle praktiske formål ingen ting i mellom de ytterpunktene. Lader nesten aldri fullt og kjører så godt som aldri nesten helt tomt.Det er nok ikke et enkelt forholdstall mellom km og ladesykluser. Bilen lades jo hver natt, men langt fra en full ladesyklus. Hvordan en langsomlading fra 70 % til 80 % hjemme sliter på batteriet vs en superlading fra 20 % til 90 % vet jeg ikke. Ingen av delene er en full ladesyklus.
Uansett, hovedpoenget er at levetid på batteriet var den store bekymringen tilbake i 2013, men det har vist seg å holde bedre enn all forventning. Løftet den gangen var noe sånt som 70 % gjenværende kapasitet etter 8 år, men jeg har 93,8 % etter 10,5 år. Ser ingen grunn til å klage på det.
Sjølvsagt kjipt. Men det vil jo alltid vera slik, og det er jommen ikkje sikkert at du får noko betre bil for prisen av batteribyte, heller.Batteriet bekymrer meg ikke - klart om det skulle ryke så begynner vel prisen på å bytte å nærme seg bruktverdien på hele bilen så sånn sett er det jo kjipt om noe kapitalt skjer med det.
Jeg har P85D, har byttet bakre DU men min begynte å lage en lyd først etter litt over fem år så den gikk på den utvidende garantien.@weld77 hvilken model S har du? Hvis Performance eller RWD modell; er du på samme DU?
Prøvekjør nye Tesla Model 3, så skal nok pipen få annen lydMan ser at selve kjøringen blir mindre og mindre viktig
Ikke lenge før du får peis i midtkonsollen også
Fikk mail ifra selger som mener at rattinnstillingen var nok stilt inn på "lett" slik at motstanden i rattet er liten.Prøvekjørte Aryia, merkelig nervøs på styringen, kjentes nesten ut som om den ikke ville bestå elg testen. Men god komfort, godtkjent støynivå.
Her fikk jeg tilbakemelding på at felg dimensjoner brukt på demobil er 18"Da var Tesla Model 3 Highland testet.
.
Glemte å sjekke felg og dekkdimensjoner på demobilen. 4 hjuls drift, 4,4 sek 0-100.
.
Hvilke ladeeffekt får du på Kona'n?Og det er nesten like enkelt med Kona'n.
Putt i kontakten, oppgi i appen hvilken stolpe du står på. Vente litt, klikk-klakk og ladingen er i gang...
Enig. Det har vært et av de viktigste argumentene for Tesla. Hurtigladere som bare virker, null hassle, mens med alle andre ladestasjoner er det en hel happening både om den fungerer, hvilken ladebrikke/kort/abonnement man i så fall behøver for å få strøm ut av den, og til slutt hva det vil koste etter noen minutter Og neste gang man kommer til samme by og forsøker å lade fra samme stolpe har den skiftet eier og krever et annet abonnement og en annen app som må lastes ned. Alt det slipper man på Teslas nett. For noen av oss er det fortsatt enda billigere. Noen fordeler skal man jo ha for å ha vært tidlig ute.Må si jeg er litt imponert over hurtigladerne til Tesla. Det bare funker, lizzm, og er som skapt for Hyundai Ioniq The Old. Relativt billig er det også, og enda rimeligere dersom en betaler en symbolsk mndsavgift.