Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.926
    Antall liker
    19.497
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    skjønner ikke helt vitsen med cruise control egentlig, har vel brukt det en håndfull ganger i løpet av livet. Når man setter seg inn i bilen for å kjøre så er det nettopp det man skal, kjøre... ikke styre. Dersom mesteparten skjer automatisk så skjønner jeg godt at folk blir ukonsentrert
    Et eksempel på hvor det fungerer særdeles godt er disse bratte bakkene ned de undersjøiske tunnelene. Bare det å nistirre på speedometer for å ikke bli tatt i en fotoboks. Da er det fint å bare trykke inn farten.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    akkurat gjennomsnittsmåling skjønner jeg, bortsett fra det så er det jo bare å følge med på farten når du passerer boksen
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.802
    Antall liker
    7.831
    Har egentlig ingen moralsk overlegenhet, kjører vel den mest umoralske bilen det er mulig å få tak i. Men, hadde man stillt spørsmålet en gang, eller ti så hadde jeg ikke kommentert noe. Kina er kommet for å bli og europeiske bilprodusenter står i kø for 1. Ta størst mulig del av det kinesiske markedet. 2. Investere store summer i hvert sitt kinesiske bilkonglomerat, tror man SAIC blir noe mindre av at VW putter inn x antall milliarder i partnerskapet? Da blir det å kjøpe VW som å sortere papp og papir, føles sikkert greit, men hjelper det, nei.
    Ok.

    Gammel nok til å huske tilsvarende argumenter bli fremført for investeringer i og kjøp fra eksempelvis Sør Afrika på 80-tallet. "Om ikke oss, som tross alt har etikken på plass (sic), så vil andre langt mindre moralske aktører" etc.

    Folk flest vil uansett lett finne lempelige moralske forklaringer for hvorfor de valgte taktisk med lommeboken. Om det så vil slå dem tilbake i hodet strategisk siden, som det stort sett gjør.

    Det jeg primært reagerte på og fortsatt vil forfekte, hvem er du som mener du kan tale på vegne av "vi" i å kritisere @erato for dydsposering? Det handler ikke om ham, som utmerket kan snakke for seg selv, men jeg ble provosert på egne vegne.

    Om det ikke skulle være legitimt å påpeke at det å støtte økonomisk Kinas fortsatte bidrag til å holde Putins spesielle folkemordsoperasjons i Ukraina i gang, den største krig i Europa siden WWII, og dette i tillegg til de over en millioner uighurer de har internert i konsentrasjonsleire, er OT på OT, hva da?

    Det jeg leser fra dine innlegg er den samme mentalitet man finner på det Balkan og Sør Italia jeg kjenner så alt for godt. Hvorfor skal du og din familie ikke tjene best mulig fra det korrupte system slik det faktisk er, fremfor å personlig potensielt tape på å ta opp kampen for et bedre system for alle?

    Greit nok å fokusere på seg seg selv og sitt så lenge man er åpen om det, men argumentet om "dydsposering" vil for min del definitivt si mest om avsender.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.412
    Antall liker
    2.791
    Ok.

    Gammel nok til å huske tilsvarende argumenter bli fremført for investeringer i og kjøp fra eksempelvis Sør Afrika på 80-tallet. "Om ikke oss, som tross alt har etikken på plass (sic), så vil andre langt mindre moralske aktører" etc.

    Folk flest vil uansett lett finne lempelige moralske forklaringer for hvorfor de valgte taktisk med lommeboken. Om det så vil slå dem tilbake i hodet strategisk siden, som det stort sett gjør.

    Det jeg primært reagerte på og fortsatt vil forfekte, hvem er du som mener du kan tale på vegne av "vi" i å kritisere @erato for dydsposering? Det handler ikke om ham, som utmerket kan snakke for seg selv, men jeg ble provosert på egne vegne.

    Om det ikke skulle være legitimt å påpeke at det å støtte økonomisk Kinas fortsatte bidrag til å holde Putins spesielle folkemordsoperasjons i Ukraina i gang, den største krig i Europa siden WWII, og dette i tillegg til de over en millioner uighurer de har internert i konsentrasjonsleire, er OT på OT, hva da?

    Det jeg leser fra dine innlegg er den samme mentalitet man finner på det Balkan og Sør Italia jeg kjenner så alt for godt. Hvorfor skal du og din familie ikke tjene best mulig fra det korrupte system slik det faktisk er, fremfor å personlig potensielt tape på å ta opp kampen for et bedre system for alle?

    Greit nok å fokusere på seg seg selv og sitt så lenge man er åpen om det, men argumentet om "dydsposering" vil for min del definitivt si mest om avsender.
    Jeg sa vel egentlig bare at "vi" har fått med oss budskapet, ettersom det har blitt fremført i denne tråd ekstremt mange ganger. Om det mot formodning skulle være noen som enda ikke har fått med seg hvor erato står vedr kinesiske biler, så beklager jeg. Utover det snakka jeg ikke for andre enn meg selv. Men hver sin lyst, har ingen planer om å løfte problemet med uiguere eller Ukraina med naboen hver gang jeg ser'n fordi han har kjøpt seg xpeng, nøyer meg med 1 "grattis med ny bil"
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    4.286
    Sted
    Sunnmøre
    ... hvor erato står vedr kinesiske biler ...
    Kan eg minna om Kina-tråden, utan at det vert tolka som om eg tek stilling til om vi bør diskutera produsentar/produksjon (og ikkje berre produkt) i denne tråden?

     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.412
    Antall liker
    2.791
    Ja, Kina tråden er jo ypperlig for å diskutere den slags
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.008
    Antall liker
    6.364
    Med nye batterier fra Catl så skal Zeekr 001 og 007 kunne lade 10 til 80 % på 11,5 minutter. Ingen ladestasjoner klarer å levere den hastigheten i dag, men det kommer.
    1723752932669.png
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.008
    Antall liker
    6.364
    Hva blir det i kilowatt, volt og ampére?
    600kw og 800 volt
    Så da blir det vel 750 A og noen fete kabler.
    Ikke spør meg hvordan de skal få det til.
    Det må være noe heftig kjøling inne i bildet.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.483
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    1
    S. Krapyl ved konserthuset fortalte meg at strømrenser senker temperaturen i utstyret med 15-20 grader, så en IsoTek i ladestolpene må vi nok regne med.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.032
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Det finnes flotte el-biler.
    Maserati Grand Cabrio Folgore er foreløpig den flotteste el-bilen.
    Rolls Royce Spectre er i typisk Rolls stil og er også vellykket.
    Honda e er også fin, så det finnes rimlige.
    Lucid Air er utrolig flott..
    Mercedes- Benz EQS er i på sedvanlig Mercedes vis en bil man må venne seg til slik som W-126( Mercedes-Benz 500 SEL) som så kjip ut i forhold til W-116 (Mercedes-Benz 450 SEL 6.9), begge ble laget samtidig med Mercedes-Bens 600 som ikke er overgått enda.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.692
    Antall liker
    37.949
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Høy nok spenning, så trenger ikke kabelen bli så tykk. Evt klaske på noe LessLoss🤪
    Derfor 800 V system i stedet for 400 V, men 750 A er fortsatt en helskottans mye strøm, spesielt når det skal stå på over noe tid. Man kommer fort til 4-500 mm2 eller deromkring for å kunne ta unna så mye uten å smelte. Da er hver kobberleder ca 25 mm diameter. To slike med isolasjon, pluss ledere for jord og styresignaler, pluss ytterkappe, og man har fort en røslig kabel. Den skal plugges inn og ut, og må kunne henge der uten å bøye eller knekke det den er plugget inn i. Ikke en triviell øvelse.

     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.148
    Antall liker
    3.909
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke dette løses ved å bare ha enda flere battericeller enn før, slik at hver celle kan lades på samme spenning som ellers, bare at det er flere av de som lades parallelt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.692
    Antall liker
    37.949
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er strøm som dimensjonerer kabelen, ikke spenning. For å overføre en gitt energi på en viss tid behøver man en viss effekt. Effekten er produktet av spenningen og strømmen. Kabelen, kontaktene etc må dimensjoneres for å tåle den strømmen uten å gå varm, smelte, og sette fyr på hele greia. Om man parallellkobler øker man bare strømmen, og behøver en desto mer uhåndterlig stokk av en kabel.

    1723877901880.png

    Tre meter to-leder 400 mm2 isolert kobberkabel vil fort veie 25 kg eller så.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.197
    Antall liker
    8.574
    Torget vurderinger
    1
    Omtrent like smakløst som å utruste Porsche med dieselmotor. El-Porsche lister jeg meg stille forbi...

    Problemet er ikke motoren (diesel), men at Porsche lagde et SUV. Jeg har en slik V8 dieselmotor (i en Audi) og hadde det ikke vært for at jeg viste at den gikk på diesel, hadde jeg fylt bensin på den. (OK rødmerkinga på turtelleren sladrer)
     
    S

    Stover

    Gjest
    Ja, Kina tråden er jo ypperlig for å diskutere den slags
    Det er det nok absolutt, men å nærmest bestemme at den type problemstilling skal utelates som tema fra denne tråden finner jeg merkelig. Markedet flommer over av El-biler fra den kanten og som du nevner, Europeiske biler preges mer og mer av samme markedet. Å mene noe om dette i en "Elbilsetting" er høyst relevant spør du meg, uten at jeg skal sette en ny standard her, men dette er min humble mening.
    Jeg gjør fortsatt alt jeg kan for å unngå produkter fra produsenter fullt ut eiet og produsert i det landet, det være seg bil eller annet. Samtidig innser jeg at Europeiske biler stadig påvirkes fra samme.

    ......... og siden du nevnte det i en tidligere post...... jeg kommer aldri til å kjøpe et hi-fi produkt fra den kanten, det være seg Topping, Eversolo eller annet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Sunndalsøra
    Det meste som kommer av komponentene inn i disse Elbilene kommer fra Kina desverre, og derfor blir det kostbart å produsere disse Elbilene i EU og USA. Kina står for 35% av CO utslippene. Henger ikke sammen med det grønne skiftet som El-bilen skal være. Ihvertfall ikke ennå :) Hær i Norge så går allt på billigsalg eller gratis for at Norge skal være verdens beste på EL-bil. Tilstanden er annerledes utenlands. Resten av verden vil ikke komme etter på laang stund. vil ikke skje i min tid.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.412
    Antall liker
    2.791
    Det meste som kommer av komponentene inn i disse Elbilene kommer fra Kina desverre, og derfor blir det kostbart å produsere disse Elbilene i EU og USA. Kina står for 35% av CO utslippene. Henger ikke sammen med det grønne skiftet som El-bilen skal være. Ihvertfall ikke ennå :) Hær i Norge så går allt på billigsalg eller gratis for at Norge skal være verdens beste på EL-bil. Tilstanden er annerledes utenlands. Resten av verden vil ikke komme etter på laang stund. vil ikke skje i min tid.
    Nå er det, desverre for noen åpenbart, Kina som leder an vedr fornybarskiftet, både når det gjelder teknologiutvikling og utrulling.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke på en dritt som kommer fra det landet der bortsett fra biff chopsuey
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.502
    Antall liker
    3.094
    Nå er det, desverre for noen åpenbart, Kina som leder an vedr fornybarskiftet, både når det gjelder teknologiutvikling og utrulling.
    Det største problemet er hvordan CCP subsidierer elbil og andre industrier. Dette gjøres ikke for å fremme produktene, men for destabilisere Vestlig produksjon. Så når man som forbruker løper etter rimeligste alterntivet fra Kina er man selv med å undergrave sin egen mulighet til å opprettholde eller forbedre sin egen og fremtidig familes levestandard her i Vesten.

    Om kinesiske selskaper konkurerte på like vilkår hvor Vesten slutter behandle Kina som utviklingsland og CCP tilpasset subsidier tilsvarende hvordan Vesten gjør dette kan vi møtes i rettferdig konkuranse.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Nå er det, desverre for noen åpenbart, Kina som leder an vedr fornybarskiftet, både når det gjelder teknologiutvikling og utrulling.
    .... og så bruker man slikt som alibi; "alt annet er allikevel infisert" noe som for mange rettferdiggjør å fritt frem velge hva man vil, uten tanke på noe annet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    4.286
    Sted
    Sunnmøre
    Det største problemet er hvordan CCP subsidierer elbil og andre industrier. Dette gjøres ikke for å fremme produktene, men for destabilisere Vestlig produksjon.
    Etter det eg skjønar, er delar av problemet at Kina har industriell global overkapasitet i ein del sektorar, td elbil og solceller, delvis pga ein ideologi som har prioritert eksportindustri framfor alt, og særleg framfor innanlandsk konsum (og kinesarane er heilt einige, og vil heller spara enn å forbruka meir sjølv).

    Om det er tilfellet, er problemet nesten verre, fordi vestleg “homeshoring” og re-industrialisering vil pressa prisane enno meir nedover, og Kina må dumpa enno meir (industrien er sjølvsagt tungt belånt, og produksjon er einaste måten dei kan betena låna sine).

    (altså, det er «for å» eg kverulerer på)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.502
    Antall liker
    3.094
    Etter det eg skjønar, er delar av problemet at Kina har industriell global overkapasitet i ein del sektorar, td elbil og solceller, delvis pga ein ideologi som har prioritert eksportindustri framfor alt, og særleg framfor innanlandsk konsum (og kinesarane er heilt einige, og vil heller spara enn å forbruka meir sjølv).

    Om det er tilfellet, er problemet nesten verre, fordi vestleg “homeshoring” og re-industrialisering vil pressa prisane enno meir nedover, og Kina må dumpa enno meir (industrien er sjølvsagt tungt belånt, og produksjon er einaste måten dei kan betena låna sine).

    (altså, det er «for å» eg kverulerer på)
    Jeg aner ikke hvordan, men jeg vil tro det er mulig å finne ut når subsidiering startet. Om du har rett vil økonomisk støtte fra CCP være en konsekvens av manglende resultater og implementert senere i prosessen. Men slik jeg forstår står staten på eiersiden i flere av disse selskapene.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    4.286
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg aner hvordan, men jeg vil tro det er mulig å finne ut når subsidiering startet. Om du har rett vil økonomisk støtte fra CCP være en konsekvens av manglende resultater og implementert senere i prosessen. Men slik jeg forstår står staten på eiersiden i flere av disse selskapene.
    La denne ut i Kina-tråden:

    Kan kanskje begge delar vera sant? Altså, «subsidiering» som eit resultat av korleis den kinesiske statskapitalismen fungerer, og dumping pga overkapasitet?

    Edit:
    Plukka denne ned frå bokhylla nyleg, Japan Inc.
    Japan, Inc. Introduction to Japanese Economics (The Comic Book) Ishinomori, Shotaro, Duus, Pet...png

    På nokre måtar verkar Kina-situasjonen som ein slags reprise av Japan-USA på tidleg 1980-tal, berre med ein del ekstra komplikasjonar (blant desse: demokrati, menneskerettar, arbeidarrettar, overvåking og at Kina faktisk har enorme militærstyrkar. Og at japansk er eit finare språk enn kinesisk, og at japanarane har betre estetisk sans, men dei to siste er unekteleg mindre viktig).
     
    Sist redigert:

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    942
    Antall liker
    483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg aner ikke hvordan, men jeg vil tro det er mulig å finne ut når subsidiering startet. Om du har rett vil økonomisk støtte fra CCP være en konsekvens av manglende resultater og implementert senere i prosessen. Men slik jeg forstår står staten på eiersiden i flere av disse selskapene.
    Akkurat som i Tyskland hvor staten er en av de større/største eierene i VW.
    Man trenger ikke se lenger enn til Dieselgate: I USA måtte de kjøpe tilbake bilene. Tyske myndigheter godkjente (og da på vegne av hele EU+) en "fix" i form av en rørstump til 10 Euro. Og hokus pokus: Så var bilen like ren og fin som den burde ha vært og helt uten tap av effekt eller andre negative utslag! Tro det den som vil!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.412
    Antall liker
    2.791
    Det største problemet er hvordan CCP subsidierer elbil og andre industrier. Dette gjøres ikke for å fremme produktene, men for destabilisere Vestlig produksjon. Så når man som forbruker løper etter rimeligste alterntivet fra Kina er man selv med å undergrave sin egen mulighet til å opprettholde eller forbedre sin egen og fremtidig familes levestandard her i Vesten.

    Om kinesiske selskaper konkurerte på like vilkår hvor Vesten slutter behandle Kina som utviklingsland og CCP tilpasset subsidier tilsvarende hvordan Vesten gjør dette kan vi møtes i rettferdig konkuranse.
    Vel, de har betydelige innenriksinteresser av å bedre miljø og klima, så det er nok ikke utelukkende bare utenriks interesser som gjelder her. Ellers tipper jeg jo vi må tilpasse oss Kina etterhvert, og ikke omvendt, uavhengig av om jeg kjøper en xpeng eller ikke. Det er også et paradoks at vestlige bilprodusenter er betydelige investorer i de kinesiske
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.502
    Antall liker
    3.094
    Vel, de har betydelige innenriksinteresser av å bedre miljø og klima, så det er nok ikke utelukkende bare utenriks interesser som gjelder her. Ellers tipper jeg jo vi må tilpasse oss Kina etterhvert, og ikke omvendt, uavhengig av om jeg kjøper en xpeng eller ikke. Det er også et paradoks at vestlige bilprodusenter er betydelige investorer i de kinesiske
    Jeg frykter det samme. Men det behøver ikke være slik om flere forstår at vær enekelt av oss er medansvarlig for mye makt vi ønsker gi CCP her i Verden. Trekker man bare på skuldrene og følger strømmern er vel slik at man ikke får noe gratis her i verden.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.412
    Antall liker
    2.791
    Jeg frykter det samme. Men det behøver ikke være slik om flere forstår at vær enekelt av oss er medansvarlig for mye makt vi ønsker gi CCP her i Verden. Trekker man bare på skuldrene og følger strømmern er vel slik at man ikke får noe gratis her i verden.
    Tror det toget gikk når vesten flytta all sin produksjon til lavkostland. Var få som klaga før Kina fikk egen IP og begynte å konkurrere med vesten. Det er vi/vesten som har skapt dette med vårt kapitalistiske system og hig etter kortsiktig profitt. The tables has turned
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.502
    Antall liker
    3.094
    Tror det toget gikk når vesten flytta all sin produksjon til lavkostland. Var få som klaga før Kina fikk egen IP og begynte å konkurrere med vesten. Det er vi/vesten som har skapt dette med vårt kapitalistiske system og hig etter kortsiktig profitt. The tables has turned
    Er nok riktig at mye gikk tapt. Men noen tiår senere forsøker nå mange land en restart. Covid satt en kraftig støkk i mange med bivirkning at dette arbeidet er fremskyndet. Og Norske politikere er på saken med sine nye tollsatser, — 209% toll på importerte poteter og potetmel vil sikre at vi blir selvforsynt ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.303
    Antall liker
    13.837
    Jeg teller litt på knappene om jeg skal bytte ut Teslamobilen min om litt. Den er snart 10 år gammel og funker forsåvidt fint, og dersom jeg visste at den ville fortsette med det og ha en verkstedskost på la oss si 20-30k i året de neste årene så ville det ikke være så mye å tenke på, men slikt vet man jo ikke. Bruktverdien er kanskje 200-250k eller deromkring uten at jeg har studert det veldig nøye men når restverdien er såpass lav så er man uansett kun en veldig stor reparasjon unna at det ikke er allverdens vits.

    Det er en del beskrankninger, siden vi har barn noen år til trenger vi en god del bagasjeplass og veien til ene hytta tilsier en del bakkeklaring. Særlig på det første er det en del som ryker - har sett litt på Kia EV9 eller hva den heter, utover at den koster en god del mer enn hva jeg kunne tenke meg å bruke på ny bil så ser den forsåvidt snasen ut. En kinabil er jeg ikke veldig hypp på og ei heller en Tesla Model Y som ville vært det mest opplagte alternativet men det har åpenbart klikket for Elon Musk. I dag så jeg, i alle fall om jeg har registrert, for første gang en Kia EV9 her i Oslo så det kan ikke finnes spesielt mange av de på norske veier. Noen som har erfaring med den?
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    942
    Antall liker
    483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg går litt i samme tanker. Min Tesla S er 2019, men jeg synes det begynner å bli en mental belastning å ha en bil som har hatt noe med Musk å gjøre... Men jeg har blitt litt bortskjemt med plass, infrastruktur, etc. Tenker i retning av BMW i4. Tar gjerne tips fra noen som har erfaring med et slikt bytte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn