Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.625
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Endor
    Vedr. Jeep Avenger.

    Far min kjøpte nettopp denne uprøvd, og han er ikke kravstor når det gjelder bil men her var mye negativt. Førerplassen er trang og vanskelig å finne seg til rette i selv om han bare er 180 høy. Lavt under taket og fryktelig trang baki trekker også ned.
    Jeg hadde et problem når jeg testet Jeep Avenger. Jeg er ikke høy (171 cm) og sitter ikke høyt ..... men sladrespeilet står så lavt at i høyresvinger så dekker faktisk speilet mye av synsfeltet, og ofte når jeg kom inn i rundkjøringer, så var det en stor blindsone som var "rundkjøringen" :unsure:
    Jeg har aldri opplevd noe lignende i noen annen bil.....

    Sladrespeilet kan naturligvis ikke høydejusteres
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.625
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Endor
    Ja. Min ville kostet 1.4, men jeg fikk 300 000 i avslag (litt storkunderabatt - NTNU - og litt ekstra).

    Og de har jo kommet med en M5 (plug-in hybrid) nå. Samme aksellerasjon til 100. Litt raskere til 200 og 10 km/t høyere toppfart. Vet ikke om rekkevidden er så mye bedre heller, for den er sikkert rimelig tørst. Den ligger vel rundt 1.9 mill. Forskjellen er jo mindre i andre land, men jeg skjønner ikke hvordan de skal få solgt noe av den her i Norge.
    Er ikke plug-in hybrid markedet dødt i Norge?

    Jeg har iaffall veldig vanskelig for å se argumentasjon for slike biler ..... dobbelt opplegg med motor, så du kan betale mere for diesel eller bensin, er jo bare ulemper med plug-in hybrid i forhold til elbil i Norge vel?

    "sier en eier av en BMW 730D dieselbil" :ROFLMAO:
    Jeg har vel aldri opplevd at 245HK med turbo er for lite, opplever heller aldri turbo-lag
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.306
    Antall liker
    10.366
    Sted
    Trondheim
    For oss som er litt lange er faktisk det at speilet dekker utsikten framover mot høyre et problem i veldig mange biler. Det kan være et problem i noen kryss.

    Plug-in hybridmarkedet er kanskje dødt i Norge, men M5 er i katalogen. Specet nettopp en omtrent som min i5 (unntatt servicepakke og riktignok touringutgaven). Pris: 2 137 035. Du får en i5 med samme utstyr og omtrent samme ytelse for ca 1,4 mill inkl. 6 års service.

    Du skal ha mye penger og være innbitt elmotstander for å kjøpe den M5en heller enn en i5 M60

    PS: Jeg har en 330e xDrive touring også. Den har vært helt problemfri i 4 år. For tiden står den som feriebil i Praha, men blir antagelig hentet hjem om 4 måneder. Da blir den vel solgt, så jeg får se hvordan markedet er for slike da. En, i mine øyne vakker bil som er aldeles nydelig å kjøre og er relativt drivstoffvennlig. Langtur Trondheim - Oslo der jeg starter med fullt batteri får et snittforbruk på under 0,5. Da jeg kjørte den fra Oslo til Praha på motorvei (kjørte sjelden over 150) var snittforbruket rundt 0,65). Da jeg brukte den som daglig bil her i Trondheim gikk den 95% av tiden på strøm.

    PPS: I utlandet der strømmen ofte er dyrere og bensinen billigere enn her (ca. 16 kr/l i sommer) er det ikke veldig mye dyrere å kjøre en plug-in hybrid enn en elbil.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.625
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Endor
    For oss som er litt lange er faktisk det at speilet dekker utsikten framover mot høyre et problem i veldig mange biler. Det kan være et problem i noen kryss.

    Plug-in hybridmarkedet er kanskje dødt i Norge, men M5 er i katalogen. Specet nettopp en omtrent som min i5 (unntatt servicepakke og riktignok touringutgaven). Pris: 2 137 035. Du får en i5 med samme utstyr og omtrent samme ytelse for ca 1,4 mill inkl. 6 års service.

    Du skal ha mye penger og være innbitt elmotstander for å kjøpe den M5en heller enn en i5 M60
    Les: Man skal være passe idiot (eller milliardær) for å kjøpe M5 i norge nå :unsure:
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.546
    Antall liker
    11.550
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er med i en FB gruppe som heter "elendig parkering prøv igjen"... Relativt stor andel Teslaer det blir tatt bilde av.
    "Dagens T.." er en gjenganger.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.386
    Antall liker
    4.508
    Sted
    Sunnmøre
    800mill fra musk til trump i støtte.. kjenner jeg svetter litt
    Galgenhumoristisk kan ein seia at der har vi endeleg noko som kan få fart på elektrifiseringa av bilparken i USA. Musk skal vel ha dei att.

    (Men, ja, det er til å gråta over, og eg lurer litt på om kløyvinga i USA er så sterk at det kanskje ikkje spelar all verdas rolle for resultatet, heller.)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.625
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Endor
    Hva er det som skjer?? Jeg så en Tesla som brukte blinklys i går - ikke bare en men TO ganger! Først ved filskifte og like etter inn på en avkjøringsrampe!
    Det er jo de svenskene da .... som slår på blinklyset når de starter å kjøre .... og slår det av når de er ferdige å kjøre og har parkert, så slipper de å slå det av og på hele tiden!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    1.493
    Vel, Bgergen har vel det til felles med sin tvillingby Drammen at de kun er som parkeringsplasser å regne, så det der må være innafor.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.306
    Antall liker
    10.366
    Sted
    Trondheim
    Er det virkelig noen her som ikke har fått med seg at batterier er tunge? Ja, M5 er en plug-in hybrid og har ikke det største batteriet, men likevel. Og moderne biler er tunge. Selv en Morgan Plus 6, som jo egentlig bare er en lettmetallramme med motor (rekkesekser) og en del treverk veier jo 1200 kg.
    En M5 har en V8 bensinmotor og et batteri og totalytelse på 727 hk.

    Jeg er jo helt enig i at det er fullstendig galskap, men slik er det nå. Og det er allerede kommet en M5 stasjonsvogn til landet. Om det er en som er solgt eller bare skal være en utstillingsmodell aner jeg ikke.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.625
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Endor
    Er det virkelig noen her som ikke har fått med seg at batterier er tunge? Ja, M5 er en plug-in hybrid og har ikke det største batteriet, men likevel. Og moderne biler er tunge. Selv en Morgan Plus 6, som jo egentlig bare er en lettmetallramme med motor (rekkesekser) og en del treverk veier jo 1200 kg.
    En M5 har en V8 bensinmotor og et batteri og totalytelse på 727 hk.

    Jeg er jo helt enig i at det er fullstendig galskap, men slik er det nå. Og det er allerede kommet en M5 stasjonsvogn til landet. Om det er en som er solgt eller bare skal være en utstillingsmodell aner jeg ikke.
    Fikk ikke med meg at M5 var hybrid .....
    Men trenger ikke stort batteri i en hybrid sportsbil
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.119
    Antall liker
    20.149
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som skjer?? Jeg så en Tesla som brukte blinklys i går - ikke bare en men TO ganger! Først ved filskifte og like etter inn på en avkjøringsrampe!
    Det fenomenet oppsto når de bytta ut blinklyshendel med knapper på rattet. Flere melder om at de blinket når de hadde tenkt å skru opp musikken. Mulig det var det du så😆
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.025
    Antall liker
    38.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det fenomenet oppsto når de bytta ut blinklyshendel med knapper på rattet. Flere melder om at de blinket når de hadde tenkt å skru opp musikken. Mulig det var det du så😆
    Mine to har motsatte plasseringer av hendlene for blinklys og cruise control. Det har gitt et par smått interessante opplevelser på vei ut av rundkjøringer når jeg veksler mellom de to bilene.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.738
    Antall liker
    1.709
    Sted
    Sunndalsøra
    De har ikke helt kontroll på disse av og på gassene på disse Elbilene :). De er livsfalige. Det er flere ting som er farlig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.235
    Kjører el-bil på jobben, men føler meg ikke helt som Lando Norris.

    Bilen er forresten en Nissan e-NV200
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    806
    Antall liker
    502
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Er ikke å stikke under en stol at kroppen din instinktivt vil prøve å stabilisere seg om den plutselig begynner å bevege på seg.

    Som skrevet før hadde mor en opplevelse for noen år siden hvor hun uforvarende kom borti gassen på elbilen (bilen stod parkert i drive med håndbrekket på). Bilen skjøt fart hvorpå kroppen bestemte seg for å stemple av / låse hender og føtter (prøve å holde seg fast). Resultatet var at bilen hun traff ble kondemnert.

    Mistenker at de fleste av disse elbilene som har løpt løpsk ikke har noe med teknisk feil å gjøre, men enkel brukerfeil som multipliseres med effekten tilgjengelig fra stillestående.

    Edit.
    På bilen til mor skrus håndbrekket av automatisk om man begynner å trykke på gassen når bilen står i drive/revers.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.195
    Antall liker
    17.708
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke å stikke under en stol at kroppen din instinktivt vil prøve å stabilisere seg om den plutselig begynner å bevege på seg.

    Som skrevet før hadde mor en opplevelse for noen år siden hvor hun uforvarende kom borti gassen på elbilen (bilen stod parkert i drive med håndbrekket på). Bilen skjøt fart hvorpå kroppen bestemte seg for å stemple av / låse hender og føtter (prøve å holde seg fast). Resultatet var at bilen hun traff ble kondemnert.

    Mistenker at de fleste av disse elbilene som har løpt løpsk ikke har noe med teknisk feil å gjøre, men enkel brukerfeil som multipliseres med effekten tilgjengelig fra stillestående.

    Edit.
    På bilen til mor skrus håndbrekket av automatisk om man begynner å trykke på gassen når bilen står i drive/revers.
    Min bil har samme funksjon. Auto Hold heter den og jeg synes den er ganske hendig. Men man kan skru den av eller på.
    Diesel BMW'en som jeg hadde tidligere hadde samme funksjonen.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    806
    Antall liker
    502
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Som jeg sier.
    Om man "parkerer" en elbil med håndbrekket men lar den stå i drive, skal det ikke mye til om man kommet borti gasspedalen før kroppen stempler seg fast (virkelig trykker på gassen).
    Dermed mistenker jeg at mange av disse løpske elbilene er brukerfeil, ikke tekniske feil.

    For saken med mor, I3 har ingen auto hold funksjon beskrevet noe sted (om man ikke fordyper seg i manualen kanskje). Den har en knapp merket med P og ett lys som indikerer at brekket er på. At brekket skrur seg av i D automatisk når gassen trykkes inn visste ikke den lokale forhandleren om en gang.

    "Problemet" med elbilen er kraften den har fra 0. Der man om man gjorde en feil/tabbe tidligere, så var det såpass forsinkelse at kroppen klarte å reagere før det gikk til helvete. Men full kraft fra 0 ender man med at kroppen går på autopilot (prøver å holde seg fast) og ulykker skjer som f.eks den teslaen i sykkelstativet (gjetning)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    rart det ikke kan justeres, var jo vanlig på bmw og audi tidlig 2000 med justerbar gassrespons, på el bil burde jo dette være veldig enkelt å justere
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.738
    Antall liker
    1.709
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er ikke godt å vite om denne Volvo XC-40 har er en teknisk feil eller brukerfeil. Kan hende han som for utfor i parkhuset fikk panikk og trødde på feil pedal. Rart om en EU typegodkjent bil kan ha en så alvorlig feil. På en bil med automat så holder en inn bremsepedalen når enn setter den i gir. En motor med høyt dreiemoment, så sliter den fort løs en med håndbrekk. Disse må også strammes/justeres-
    Ellers så må de finne på en annen ''sikker'' løsning for elbilene. Elektronikken er ikke alltid en beste løsning.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.025
    Antall liker
    38.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg sier.
    Om man "parkerer" en elbil med håndbrekket men lar den stå i drive, skal det ikke mye til om man kommet borti gasspedalen før kroppen stempler seg fast (virkelig trykker på gassen).
    Dermed mistenker jeg at mange av disse løpske elbilene er brukerfeil, ikke tekniske feil.
    Enig i din mistanke, men logikken i Tesla er at man vekker bilen ved å trykke på bremsepedalen. Deretter kan man sette den i D eller R og flytte foten til gasspedalen.

    Håndbrekket aktiveres med et langt trykk på P-knappen, så den vil gå i Park før håndbrekket kommer på. Det deaktiveres automatisk når spaken flyttes til D eller R igjen, men da er foten på bremsepedalen.

    Hvis man skulle være så distré at man prøver å gå fra bilen i D eller R vil den pipe stygt og sette seg selv i P. Det virker nokså skuddsikkert for meg. Tror ikke det er mulig å få til den kombinasjonen av D og håndbrekk. Kanskje hvis man går den lange veien med å slå på håndbrekket fra menyene i midtkonsollen, men jeg tror den går i P da også. Får teste en dag.

    Auto hill hold har ikke noe med håndbrekket å gjøre i Tesla. Hvis man stopper i motbakke og holder bilen på bremsepedalen vil den dosere akkurat nok motoreffekt til å fortsatt stå stille om man slipper bremsen. Det oppheves naturlig nok ved å trykke på gassen. Bilen står i D hele veien.

    Gassresponsen velges fra menyene, skala fra «Chill» til «Ludicrous+». Min står alltid i «Ludicrous», nest høyeste stilling. Det gir max respons, unntatt forvarming av batteriet for å være klar til dragrace. Det virker litt unødvendig til daglig.

    Men hvis man skulle greie å stemple gassen uforvarende fra stillestående er det ikke mye betenkningstid. Ufattelig mange Nm fra null omdreininger, omtrent som å bli skutt ut av en katapult. Man kan bli vettskremt av mindre. Rett mental innstilling når man gjør parkeringsmanøvre med en slik er «husk at denne tingen er ladd».
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn