Som jeg sier.
Om man "parkerer" en elbil med håndbrekket men lar den stå i drive, skal det ikke mye til om man kommet borti gasspedalen før kroppen stempler seg fast (virkelig trykker på gassen).
Dermed mistenker jeg at mange av disse løpske elbilene er brukerfeil, ikke tekniske feil.
Enig i din mistanke, men logikken i Tesla er at man vekker bilen ved å trykke på bremsepedalen. Deretter kan man sette den i D eller R og flytte foten til gasspedalen.
Håndbrekket aktiveres med et langt trykk på P-knappen, så den vil gå i Park før håndbrekket kommer på. Det deaktiveres automatisk når spaken flyttes til D eller R igjen, men da er foten på bremsepedalen.
Hvis man skulle være så distré at man prøver å gå fra bilen i D eller R vil den pipe stygt og sette seg selv i P. Det virker nokså skuddsikkert for meg. Tror ikke det er mulig å få til den kombinasjonen av D og håndbrekk. Kanskje hvis man går den lange veien med å slå på håndbrekket fra menyene i midtkonsollen, men jeg tror den går i P da også. Får teste en dag.
Auto hill hold har ikke noe med håndbrekket å gjøre i Tesla. Hvis man stopper i motbakke og holder bilen på bremsepedalen vil den dosere akkurat nok motoreffekt til å fortsatt stå stille om man slipper bremsen. Det oppheves naturlig nok ved å trykke på gassen. Bilen står i D hele veien.
Gassresponsen velges fra menyene, skala fra «Chill» til «Ludicrous+». Min står alltid i «Ludicrous», nest høyeste stilling. Det gir max respons, unntatt forvarming av batteriet for å være klar til dragrace. Det virker litt unødvendig til daglig.
Men
hvis man skulle greie å stemple gassen uforvarende fra stillestående er det ikke mye betenkningstid. Ufattelig mange Nm fra null omdreininger, omtrent som å bli skutt ut av en katapult. Man kan bli vettskremt av mindre. Rett mental innstilling når man gjør parkeringsmanøvre med en slik er «husk at denne tingen er ladd».