Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.503
    Antall liker
    1.409
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg må ta bensinbilen mer i bruk jeg, ass.

    "Stopper ikke
    Værteknologi-konspirasjonen er derimot ikke den eneste som har begynt å florere.

    Som Aftenposten omtalte tirsdag, hevder noen at boligområder er blitt rasert for å gjøre plass til gruver der man kan lete etter litium til elbiler."
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.949
    Antall liker
    38.453
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I orkan så er det ikke noe som holder. Amerikanerne har aggregatvender for strømmen til huset. Da er de viktigste kursene koblet over som AC, komfyr bad Kjøkken. Det samme gjelder sikkert for elbil lading. Men kan også ha offgrid med solceller, batteribank og opptil 6kw minst med invertere. Det er sikkert noe nordmenn må forberede seg på når det blir mere ekstremvær. Og ikke klage på at de mangler strøm i dagesvis:)
    Yes. Som den ene linken viste kan man også koble over til elbilbatteriet i stedet for bensinaggregat, og da har man et par døgn nødstrøm til frysere, kjøleskap, lys og AC bare der. Den løsningen bør bli mer tilgjengelig også her.

    1728477980486.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.949
    Antall liker
    38.453
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg må ta bensinbilen mer i bruk jeg, ass.

    "Stopper ikke
    Værteknologi-konspirasjonen er derimot ikke den eneste som har begynt å florere.

    Som Aftenposten omtalte tirsdag, hevder noen at boligområder er blitt rasert for å gjøre plass til gruver der man kan lete etter litium til elbiler."
    Spørsmålet er vel mest når «konspirasjonsteorier» går over i blank løgn og plantet propaganda. Noen ser seg tjent med «firehose of falsehoods» her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.949
    Antall liker
    38.453
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Linken gjaldt også en Kia, her EV6:
    Det handler nok mest om hvorvidt elopplegget og ladeboksen er forberedt på øydrift i revers eller ikke. Jeg kjenner ikke til sånne løsninger her ennå.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Endor
    halais folkens, jeg teller på knappene nå, bytte.....

    Er det noen som har erfaringer å utveksle, gode/dårlige med hensyn på Jeep Avenger?

    //H
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.503
    Antall liker
    1.409
    Torget vurderinger
    1
    halais folkens, jeg teller på knappene nå, bytte.....

    Er det noen som har erfaringer å utveksle, gode/dårlige med hensyn på Jeep Avenger?

    //H
    3 stjerner på NCAP. Om det ikke betyr noe for deg, så -kan- det være et draw back når du en dag skal selge den.
    Skodasjefen varsler priskrig på elbiler i 2025 grunnet skjerpet krav til utslipp fra bil-flåten til produsentene. Stellantis ligger ikke helt gunstig an mht kommende utslippskrav. Jeg ville ventet til godt ut på sommeren og sett hvor dette bærer hen.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.548
    Antall liker
    3.092
    Northvolt sjefen i Skällefteå går på dagen. Det er krise. Betales ikke en skatteregning på noen hundre millioner svenske kroner innen ei uke, slåes selskapet konkurs.

    Hva er den underliggende årsaken til at ting går så galt med europeisk batteriproduksjon?
    Er det bare fordi at kinesiske batterier er subsidiert, eller er vi rett og slett teknologisk akterutseilt?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Endor
    3 stjerner på NCAP. Om det ikke betyr noe for deg, så -kan- det være et draw back når du en dag skal selge den.
    Skodasjefen varsler priskrig på elbiler i 2025 grunnet skjerpet krav til utslipp fra bil-flåten til produsentene. Stellantis ligger ikke helt gunstig an mht kommende utslippskrav. Jeg ville ventet til godt ut på sommeren og sett hvor dette bærer hen.
    Takk men det var noe helt annet jeg lurte på!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.949
    Antall liker
    38.453
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Northvolt sjefen i Skällefteå går på dagen. Det er krise. Betales ikke en skatteregning på noen hundre millioner svenske kroner innen ei uke, slåes selskapet konkurs.

    Hva er den underliggende årsaken til at ting går så galt med europeisk batteriproduksjon?
    Er det bare fordi at kinesiske batterier er subsidiert, eller er vi rett og slett teknologisk akterutseilt?
    I Northvolts tilfelle: De kjøpte produksjonsmaskineri fra AS Kina. Dokumentasjonen er på kinesisk. Maskinene fungerer ikke uten at kinesiske operatører er der og gjeter dem, og knapt nok da. Nice business you have there, we’ll take it. Underliggende årsak: Naivitet, kanskje?

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.400
    Antall liker
    13.923
    Er det noen som eier en Kia Ev-9? Har sett svært få av de, faktisk kun en som jeg kan komme på. Synes den ser snaen ut. Aberet er at den er dyrere enn hva jeg ideelt kunne tenke meg å bruke å bil men trenger noen år til god plass, god bakkeklaring og selvsagt firehjulstrekk etc.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.473
    Antall liker
    2.840
    Sikkert fordi blinde bilkjøpere er et veldig lite marked :D
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Endor
    Lite kjent faktum: Kun en JBL 9350 får plass i en Tesla Model S om gangen.
    Tesla er dødt hav spør du meg ..... snakket akkurat på BIR med en Tesla eier, han fikk nybil og det var en fabrikasjons-defekt i karosseriet som gjorde at regnvann lekket direkte inn i baksetet, på en flett ny bil. Til reparasjon med en kost på 70.000 og Tesla nekter å ta dette på garanti, fantastisk Elon Musk..... tror det er i rettsak-systemet eller det var der
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.400
    Antall liker
    13.923
    Veldig greit hvis du skal transportere store høyttalere som f.ex Dunlavy SC-V 😎
    Ja... så lenge vi har to barn boende hjemme og drar med mye pakk på hytter så "trenger" vi en del bagasjeplass og nyere amerikansk forskning viser at bagasjemengden ikke går ned når jenter kommer i tenårene. Og også litt bakkeklaring da siste del av veien til den ene hytta er ganske dårlig. Det går forsåvidt greit med Model Sen med luftfjeringen hevet til maks, men med noenlunde normal bakkeklaring er det litt risikosport. Største aberet er at jeg ideelt skulle brukt et par hundre k mindre på en bil en hva en slik koster. Uansett ikke noe som skal skje med det første så kan jo hende det dukker opp noe annet i mellomtiden også. 6 eller 7 senter har jeg imdilertid ikke noe bruk for, vi er kun 4 og en sjelden gang 5 i bilen.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Endor
    Ja... så lenge vi har to barn boende hjemme og drar med mye pakk på hytter så "trenger" vi en del bagasjeplass og nyere amerikansk forskning viser at bagasjemengden ikke går ned når jenter kommer i tenårene. Og også litt bakkeklaring da siste del av veien til den ene hytta er ganske dårlig. Det går forsåvidt greit med Model Sen med luftfjeringen hevet til maks, men med noenlunde normal bakkeklaring er det litt risikosport. Største aberet er at jeg ideelt skulle brukt et par hundre k mindre på en bil en hva en slik koster. Uansett ikke noe som skal skje med det første så kan jo hende det dukker opp noe annet i mellomtiden også. 6 eller 7 senter har jeg imdilertid ikke noe bruk for, vi er kun 4 og en sjelden gang 5 i bilen.
    Hvis du regner pris/plass ratio så er vel ikke denne bilen blant de verste i klassen!

    Men jentene dine er et stykke unna Queen Elisabeth på sitt verste (eller beste)..... jeg hørte noe om at hun hadde et vogntog fullt av ting, når hun skulle på svipptur et sted.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn