Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.367
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @Asbjørn , så vidt jeg vet kjører du Tesla.

    Hvis du skulle kjøpt ny bil i dag, kunne det på nytt blitt en Tesla? Ikke bare er sjefen for bilprodusenten en Trump fan, han kan også komme til å være en viktig brikke i det å forhandle bort 20% av Ukraina til en kriminell bande i Moskva.

    Eller er det sånn at selve butikken og den politiske utøvelsen og de politiske standpunkter til toppsjefen i bilprodusenten må sees helt adskilt fra hverandre?
    Jeg tror ikke jeg ville kjøpt Tesla nå. Typen har blitt for ufordragelig og han bruker pengene til å gjøre verden til et verre sted. Jeg ville ikke vært komfortabel med å putte mer penger i hans lomme. Andre produserer også helt OK elbiler, så det finnes alternativer nå for å oppnå klimaeffekten. Det var ingen realistiske alternativer i 2012-13.

    Derimot ser jeg ikke grunner nok til å kvitte meg de bilene jeg har. De fungerer helt fint og vil formodentlig gjøre det enda 10-15 år. Jeg ser ikke at musk tjener spesielt mye på at jeg beholder dem. (Gratis superlading, f eks.) Tvert imot, når jeg først skulle saksøke noen (og vinne) for å ikke holde det man lover synes jeg fortsatt at det er helt OK å ha musks skalp i beltet. Tesla har brukt mye penger på begge mine biler.

    Om begge bilene av en eller annen grunn plutselig forsvant i en røykdott nå ville jeg nok sett veldig nøye på Porsche Taycan i stedet, kanske en Sport Turismo, formodentlig brukt, og så vært litt restriktiv med å betale for lading hos Tesla.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.006
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En av mine beste venner som har skrytt uhemmet av sine Teslaer har nå gått over til en Nissan Arya og er god fornøyd. Til min store glede.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    843
    Antall liker
    846
    Sted
    Rogaland
    Har på en måte planlagt Nissan aryia selv om 3 år. Absolutt å teste hvis en ser etter bil nå. Imho tysk premium+ i japansk bil. Fin er den også
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    296
    Sted
    Tranby
    Leser boka om Musk nå. Han er preget av en tøff oppvekst og en fæl far og har jobbet på umenneskelig vis. I følge boka har han diagnoser som gjør at han blir hensynsløs og vanskelig å ha med å gjøre. Han har drevet folk til å utrette store ting når det gjelder utvikling av biler og raketter.
    Han har vært gal*, lenge før han kjøpte Twitter/X
    Han har i over 20 år jobbet med å lage raketter som skal kunne få oss til Mars og muligens redde menneskeslekten fra undergang.
    Musk har alltid hatt interesse for biler. Han kjøpte en F1 McLaren etter han fikk oppgjør for eierandelen i en av de første selskapene han var med å starte.
    Uten Musk hadde dagens el-biler vært videre utviklet fra i-MiEV og Think og lading hadde fortsatt forgått hjemme.
    En av grunnene til at Musk ville satse på el-biler er i forhold til miljøet. Er vi heldig kan han kanskje påvirke Trump på det området.

    * sett i "Norsk" kontekst.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    811
    Antall liker
    514
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har noen prøvd å logge på en elbil via obd2 porten? Mulig det kan endres default funksjoner via 3parts universal programmerer?

    Ser Porsche i nye 911 har lagt opp en fysisk knapp på dashbordet for å komme til fellesside for alle kjøreassistentsystemer.

    At en bil vil kjøre midt i veien når det ikke er midtstripe er rart. Normalt sett har slike systemer krevd heldtrukken hvitstripe for å virke. Alltid like artig når biler med "selvstyring" følger hvitstripa inn i busslommer.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Og det kan det jo godt være at de har. De gir OSet nytt versjonsnummer når det får støtte for ny hardware, men kodebasen for den gamle hardwaren er den samme. Med nytt versjonsnummer blir det enklere å vit ehvilke modeller som har oppdatert hardware, så man slipper «min bil har system 9, men funksjon xxx virker ikke hos meg».
    Jeg vet jo ikke om det er sånn, men jeg synes det høres fornuftig ut.
    :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Veien her er av en slik beskaffenhet at endel moderne utstyr er direkte trafikkfarlig. Lane assist f-eks. Det idiotiske er at du ikke kan slå det av permanent på nye biler.
    E10 er så smal at den ikke har midtstripe der jeg bor. Det gjør at bilen maser og sliter i rattet om at jeg må ligge midt i kjørebanen som betyr midt i veien. Forklarer kanskje alle kineserne som ligger midt på veien; de gjør bare hva bilen gir beskjed om. I tillegg er man nødt til ha hjula på hvitstripa når man møter store kjøretøy. Greit å ikke måtte krangle med bilen for å få det til....
    Jeg har heller aldri skjønt vitsen med cruise control som følger bilen foran. Når jeg igjen en bil kjører jeg forbi. Jeg kjører tross alt Audi, og det forplikter...
    Det eneste jeg har erfaring med når det gjelder lane assist på BMW er advarsler når det ikke funker :censored:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Det er vanskeleg å vita korleis kodebasen er strukturert ut frå kva versjonsnummer vi sluttbrukarar "ser", og kva slags struktur som er mest arbeidskrevjande: Å syta for at nyaste versjon også fungerer på ein 15 år gamal bil, eller å backporta relevante forbetringar og bugfixes. Det viktige er uansett kor lenge produsenten bryr seg om å vedlikehalda programvare på gamle bilar.

    Tesla verkar å ha ganske bra "track record" så langt.
    Enig, men det er gult flagg for meg når produsenten kommer ut med forskjellige versjonsnummer, avhengig av hvilken modell / årgang du har :rolleyes:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    @Asbjørn , så vidt jeg vet kjører du Tesla.

    Hvis du skulle kjøpt ny bil i dag, kunne det på nytt blitt en Tesla? Ikke bare er sjefen for bilprodusenten en Trump fan, han kan også komme til å være en viktig brikke i det å forhandle bort 20% av Ukraina til en kriminell bande i Moskva.

    Eller er det sånn at selve butikken og den politiske utøvelsen og de politiske standpunkter til toppsjefen i bilprodusenten må sees helt adskilt fra hverandre?
    Musk fortjener kanskje litt kred også? .... han har levert sykt mye Starlink til Ukraina, noe som har vært en nødvendighet i forsvaret av landet
    Jeg opplever ikke Musk som en ren banditt, egentlig!

    Leser boka om Musk nå. Han er preget av en tøff oppvekst og en fæl far og har jobbet på umenneskelig vis. I følge boka har han diagnoser som gjør at han blir hensynsløs og vanskelig å ha med å gjøre. Han har drevet folk til å utrette store ting når det gjelder utvikling av biler og raketter.
    Han har vært gal*, lenge før han kjøpte Twitter/X
    Han har i over 20 år jobbet med å lage raketter som skal kunne få oss til Mars og muligens redde menneskeslekten fra undergang.
    Musk har alltid hatt interesse for biler. Han kjøpte en F1 McLaren etter han fikk oppgjør for eierandelen i en av de første selskapene han var med å starte.
    Uten Musk hadde dagens el-biler vært videre utviklet fra i-MiEV og Think og lading hadde fortsatt forgått hjemme.
    En av grunnene til at Musk ville satse på el-biler er i forhold til miljøet. Er vi heldig kan han kanskje påvirke Trump på det området.

    * sett i "Norsk" kontekst.
    Enig, har sett mye intervju med Musk og fått sett mye fra hans side .... han får en del ufortjent pepper synes jeg....
    Det hadde ikke vært noen elbil-revolusjon uten Musk!
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Har han?
    Vis vedlegget 1073242
    WTF

    Jeg har hele tiden fulgt "Live: Ukraine" kanalene på Telegram og her har det hele tiden fremgått fra Ukrainsk hold at Starlink er levert frivillig og på ideelt basis fra Musk... det ser ut til å være noe muffens her et sted!
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Elbilrevolusjonen hadde kommet uansett, men Tesla fremskyndet den. Musk og et par venner gikk økonomisk inn i Tesla etter at utviklingsarbeidet hadde startet.
    AHA: Tesla was founded in July 2003 by Martin Eberhard and Marc Tarpenning as Tesla Motors. Its name is a tribute to inventor and electrical engineer Nikola Tesla. In February 2004, Elon Musk joined.

    The company was incorporated as Tesla Motors, Inc. on July 1, 2003, by Martin Eberhard and Marc Tarpenning. They served as chief executive officer and chief financial officer. Eberhard said that he wanted to build "a car manufacturer that is also a technology company", with its core technologies as "the battery, the computer software, and the proprietary motor". Tesla var ikke Musk sin visjon ...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.367
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Elbilrevolusjonen hadde kommet uansett, men Tesla fremskyndet den. Musk og et par venner gikk økonomisk inn i Tesla etter at utviklingsarbeidet hadde startet.
    Ja, og han var nok ganske hands-on der. Jeg tror ikke Tarpenning og Eberhard hadde tenkt så mye lenger enn Roadster, og utviklingsprosjektet slet med den to-trinns girkassen de hadde valgt. Noe av det musk skal ha kred for er å ha bidratt til å løse girkasseproblemet (låse den i andregir - problem solved), evnen til å trekke inn kapital, og ikke minst den aggressive ekspansjonsplanen med Model S, E, X og Y, hvor cash flow fra hver modell skulle finansiere utviklingen av den neste. Et eller annet sted underveis tiltet han fra å være en netto ressurs for Tesla til å bli deres største problem, som med egotrippen Cybertruck. Grunnleggerne Tarpenning og Eberhard ble skviset ut for lenge siden.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.451
    Antall liker
    10.598
    Sted
    Trondheim
    Enig, men det er gult flagg for meg når produsenten kommer ut med forskjellige versjonsnummer, avhengig av hvilken modell / årgang du har :rolleyes:
    I elbilverdenen skjer ting fort. Hardware som ikke eksisterte for 2 år siden og var på betastadium for et år siden inkorporeres i nye biler. Software for en generasjon biler vil ikke kunne benytte den nye hardwaren uten en kraftig oppdatering. Hvis de har gjort utviklingen riktig er de forskjellige delene isolert fra hverandre slik at man kan oppdatere gammel software og utvide den med nye funksjoner uten at den gamle funksjonaliteten blir påvirket. Softwaren vet hvilken modell den er installert i og aktiverer de korrekte metodene for den modellen.
    Med mindre det faktisk er nye chiper med nye instruksjonssett som benyttes - da må jo alt skrives om for det nye instruksjonssettet. Det er jo ikke mange som har klart å endre hardwarestruktur og opprettholde kompatibilitet. Apple har jo klart det, fra Motorola 68000, via IBM PowerPC og Intel 680x0 til dagens ARM chiper. Jeg kommer ikke på noen andre.

    Spørsmålet blir da - hvordan skal vi unngå at eiere av eldre biler klager på manglende funksjonalitet som de ser i nyere modeller? Den enkleste måten er selvfølgelig å si at de nye modellene har en ny systemversjon som ikke virker på de gamle, men under huden er det det samme systemet (som da selvfølgelig oppdateres som vanlig uten at man behøver å endre på forskjellige kodebaser), men det er bare forskjellige deler av det som er aktivert. Så kan man klage på at det er "uetisk", men det er svært praktisk, både for produsent og egentlig også for kunden.

    PS: Nå vet ikke jeg om det er slik det foregår, men det ville være svært underlig i dag om det ikke gjøres på den måten. Systemutvikling har gått noen runder etter at Helseplattformen ble utviklet - der ser vi virkelig et system som henger igjen i fortiden.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.608
    Antall liker
    4.790
    Sted
    Sunnmøre
    Med mindre det faktisk er nye chiper med nye instruksjonssett som benyttes - da må jo alt skrives om for det nye instruksjonssettet. Det er jo ikke mange som har klart å endre hardwarestruktur og opprettholde kompatibilitet. Apple har jo klart det, fra Motorola 68000, via IBM PowerPC og Intel 680x0 til dagens ARM chiper. Jeg kommer ikke på noen andre.
    Dersom det er ein generell CPU inst som køyrer eit eller anna OS med RTOS-eigenskapar (Linux, QNX eller kva) er neppe det største problemet, eller utfordringa, kva instruksjonsett denne har. Programvara er neppe skriven i assembly.

    Å vedlikehalda ein kernel som let seg kompilera på ulike prosessorar løyste Unix allereie på 1970-talet, der userland snakka med systembibliotek og kernel, ikkje med sjølve prosessoren. Linux og BSD køyrer gjerne på kva det skal vera.

    Apple har løyst prosessorskifta for så vidt elegant for sluttbrukar, hovudsakleg ved “fat binaries” (alt køyrbare filer har programkode for alle aktuelle prosessorar) og på-sparket emulering for legacy programvare.

    Elles høyrest antakinga om BMW-OS fornuftig ut i mine øyro.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.367
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så vidt jeg vet er Tesla software basert på Linux og Intel-arkitektur CPU. Behøver ikke gjøre det mer komplisert enn nødvendig. Begge mine, både 2013- og 2016-modellen, har eksakt samme softwareversjon 2024.26.8, ser jeg, men 2013-modellen mangler f eks hw for autopilot og begge mangler hw for sentry mode. Sånn er det bare, da er ikke det tilgjengelig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.367
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette høyrest jo nesten ut som slik “bootstrapping” som teknologibedrifter dreiv med på 1970-talet, der sal i seg sjølv gav kapital nok til R&D og vidareutvikling?
    Fra 2008:
    So, in short, the master plan is:
    1. Build sports car
    2. Use that money to build an affordable car
    3. Use that money to build an even more affordable car
    4. While doing above, also provide zero emission electric power generation options
    Don't tell anyone.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.966
    Antall liker
    18.167
    Torget vurderinger
    2
    Har han?
    Vis vedlegget 1073242
    Pentagon har betalt i bøtter og spann for SpaceX Starlink for Ukraina. Og pengene er sendt til mellomland, for å unngå at Russland kan påstå at USA er direkte involvert i konflikten.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.608
    Antall liker
    4.790
    Sted
    Sunnmøre
    Fint om du forklarer hvordan det "å få oss til Mars" skal redde menneskeslekten fra undergang.
    Eg trur tanken er at etter at vi har feila i å korrigera ein, om vi nyttar kosmiske dimensjonar, relativt marginal endring i jordatmosfæra, så skal vi terraforma Mars til ein perfekt biotop for menneske, plantar og dyr. Genialt, Elgon. Dette går vi for. Lat oss sjå bort frå at det framleis er svært usikkert om den planeten i det heile kan halda på ein atmosfære.

    (Det sagt, eg er sikkert ikkje mindre glad i science fiction, romfart og Kim Stanley Robinson enn gjennomsnittet her).
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.966
    Antall liker
    18.167
    Torget vurderinger
    2
    Raketter som skal fly oss mellom klodens storbyer. Selvkjørende biler. Neuralink kobling til hjernen som skal …
    En million mennesker på Mars.

    Sirkusdirektøren Arnardo var også dyktig til å skape illusjoner om det som foregikk i manesjen.
    «We must become a multiplanetary species» høres riktig ut, men er forbundet med ganske formidable utfordringer. Men det snakker vi ikke om, morsommere å drømme.
    Jeg har også lest KSRs rødgrønnblå. Og Martian Chronicles, osv.
    Men jeg har også pløyd gjennom mengder av fagstoff fra NASA, fra Wegener laboratoriet, og andre, om utfordringene forbundet med å gjøre som Alfred Besters Gully Foyle.

    Gully Foyle is my name
    Terra is my nation
    Deep space is my roaming place
    The stars my destination

    Lettere å skrive, eller bløffe om, enn å gjennomføre.

    :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.615
    Antall liker
    3.053
    Sted
    Liten by
    Jeg tror ikke jeg ville kjøpt Tesla nå. Typen har blitt for ufordragelig og han bruker pengene til å gjøre verden til et verre sted. Jeg ville ikke vært komfortabel med å putte mer penger i hans lomme. Andre produserer også helt OK elbiler, så det finnes alternativer nå for å oppnå klimaeffekten. Det var ingen realistiske alternativer i 2012-13.

    Derimot ser jeg ikke grunner nok til å kvitte meg de bilene jeg har. De fungerer helt fint og vil formodentlig gjøre det enda 10-15 år. Jeg ser ikke at musk tjener spesielt mye på at jeg beholder dem. (Gratis superlading, f eks.) Tvert imot, når jeg først skulle saksøke noen (og vinne) for å ikke holde det man lover synes jeg fortsatt at det er helt OK å ha musks skalp i beltet. Tesla har brukt mye penger på begge mine biler.

    Om begge bilene av en eller annen grunn plutselig forsvant i en røykdott nå ville jeg nok sett veldig nøye på Porsche Taycan i stedet, kanske en Sport Turismo, formodentlig brukt, og så vært litt restriktiv med å betale for lading hos Tesla.
    Begynner det ikke snart å formes et ørlite stilletiende krav/ønske om å kvitte seg med alt av Tesla? Ihvertfall ikke kjøpe noe nytt? :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.006
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og han var nok ganske hands-on der. Jeg tror ikke Tarpenning og Eberhard hadde tenkt så mye lenger enn Roadster, og utviklingsprosjektet slet med den to-trinns girkassen de hadde valgt. Noe av det musk skal ha kred for er å ha bidratt til å løse girkasseproblemet (låse den i andregir - problem solved), evnen til å trekke inn kapital, og ikke minst den aggressive ekspansjonsplanen med Model S, E, X og Y, hvor cash flow fra hver modell skulle finansiere utviklingen av den neste. Et eller annet sted underveis tiltet han fra å være en netto ressurs for Tesla til å bli deres største problem, som med egotrippen Cybertruck. Grunnleggerne Tarpenning og Eberhard ble skviset ut for lenge siden.
    Og hvis noen tror at Musk gikk inn i dette pga miljøet og ikke som en ren investeringsmulighet, kunne jeg tenke meg å se det dokumentert.

    Han hadde nok om mulig en enda verre oppvekst enn Donald Trump ja, og de har begge vesentlige personlighetsforstyrrelser pga det.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.451
    Antall liker
    10.598
    Sted
    Trondheim
    SpaceX har vel vært en måte for Musk å få enorme mengder penger fra staten? Og denne HyperTube (eller hva han kalte det) var vel et luftslott han solgte inn for å hindre at de bygde ut en hurtiggående jernbane mellom San Francisco og LA som ville redusert flytrafikken mellom de to byen enormt. Veldig miljøvennlig fyr, ja.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.367
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Begynner det ikke snart å formes et ørlite stilletiende krav/ønske om å kvitte seg med alt av Tesla? Ihvertfall ikke kjøpe noe nytt? :)
    I det minste et stille sukk om at generalforsamlingen i Tesla burde hatt baller nok til å sparke fyren da han krevde absurde pengesummer, siden nettoverdien hans for selskapet formodentlig er negativ. Det hadde de dessverre ikke.

    Som sagt, jeg ser ingen god grunn til å kvitte meg med bilene, da konsekvensetikken her er basert på hva musk gjør med pengene. Jeg ser ikke helt at det er noen pengestrøm fra meg, kanskje heller tvert imot når jeg lader gratis på superladere uansett strømpris. Bilene holder formodentlig i 10-15 år til, så det er heller ikke noe klart miljøargument for å dumpe dem. Fortsatt 94 % batterikapasitet på 2013-modellen og 95 % på 2016-modellen (etter 200k km). Det vil ta noen år å bruke dem opp.

    Derimot tror jeg ikke det blir Tesla neste gang jeg skal kjøpe bil. Jeg håpet at den mye omtalte pickup’en ville bli noe jeg kunne bruke, men det ble Cybertruck og tøys. Superladernettverket er åpnet for andre (mot betaling). Med musks bravader på toppen er det vanskelig å se noe argument for hvorfor jeg skulle gjøre det, men desto enklere å se grunner til å avstå. For volumsegmentet er det kanskje litt vanskeligere å velge bort Model 3 og Y, siden det unektelig er riktig bra biler til nokså moderat pris.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.258
    Antall liker
    852
    Et eller annet sted underveis tiltet han fra å være en netto ressurs for Tesla til å bli deres største problem, som med egotrippen Cybertruck.
    Til info selger Cybertruck som hakka møkk overthere:

    Despite a lavish price tag starting at about $100,000, the Tesla pickup outsold every EV in the U.S. in the third quarter except for the Model Y and Model 3
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.258
    Antall liker
    852
    Pentagon har betalt i bøtter og spann for SpaceX Starlink for Ukraina. Og pengene er sendt til mellomland, for å unngå at Russland kan påstå at USA er direkte involvert i konflikten.
    Dette gir jo ingen mening; at USA er bekymret for finansiering av satelittkommunikasjon, mens de forsyner ukraniske soldater med Himars, Atacms, Amraan og Nasams.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.258
    Antall liker
    852
    Begynner det ikke snart å formes et ørlite stilletiende krav/ønske om å kvitte seg med alt av Tesla? Ihvertfall ikke kjøpe noe nytt? :)
    Siste årene her har det vært 3 stk Tesla S innom, 1 stk er beholdt. Teslalader er på plass på veggen, og på taket står det en Starlink.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.651
    Antall liker
    6.343
    Eg trur tanken er at etter at vi har feila i å korrigera ein, om vi nyttar kosmiske dimensjonar, relativt marginal endring i jordatmosfæra, så skal vi terraforma Mars til ein perfekt biotop for menneske, plantar og dyr. Genialt, Elgon. Dette går vi for. Lat oss sjå bort frå at det framleis er svært usikkert om den planeten i det heile kan halda på ein atmosfære.

    (Det sagt, eg er sikkert ikkje mindre glad i science fiction, romfart og Kim Stanley Robinson enn gjennomsnittet her).
    William Shatner (Kaptein Kirk) fikk reise til verdensrommet. Det ble en åpenbaring.

    shatner.png
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.258
    Antall liker
    852
    Andre produserer også helt OK elbiler, så det finnes alternativer nå for å oppnå klimaeffekten. Det var ingen realistiske alternativer i 2012-13.
    Nå har du vel tidligere sagt at det ikke var klimaeffekten som var hovedgrunn til å kjøpe Tesla, men andre «antisosiale» behov som status, kollektivfelt, avgiftsfritt osv. Så det koker jo typisk ned til egen lommebok eller statusjag, derav grunnen til at det i hele tatt selges feks kinabiler eller Taycan.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.258
    Antall liker
    852
    Har han?
    Vis vedlegget 1073242
    Ja det har han:

    In February 2023, Ukrainian minister Mykhailo Fedorov called Musk "one of the biggest private donors of [Ukraine's] future victory," estimating SpaceX's contributions at the time as over $100 million.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.367
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til info selger Cybertruck som hakka møkk overthere:

    Despite a lavish price tag starting at about $100,000, the Tesla pickup outsold every EV in the U.S. in the third quarter except for the Model Y and Model 3
    Tja, det er utleveringen av de siste bilene fra reservasjonslisten. De påsto at de hadde bestillinger på mer enn en million biler, men etter 30000 biler kan du få en på dagen om du vil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.367
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har du vel tidligere sagt at det ikke var klimaeffekten som var hovedgrunn til å kjøpe Tesla, men andre «antisosiale» behov som status, kollektivfelt, avgiftsfritt osv. Så det koker jo typisk ned til egen lommebok eller statusjag, derav grunnen til at det i hele tatt selges feks kinabiler eller Taycan.
    Forsåvidt, men siden misunnelse er en sterk drivkraft hjalp nok det indirekte en hel del på utviklingen i CO2-utslipp fra den norske bilparken. Etter tilsammen over 300k elektriske kilometre har det også blitt noen direkte tonn CO2 som ikke har blitt sluppet ut. For min egen del var det også teknisk interesse og ønske om å komme tidlig inn her. Vet ikke helt om status er ordet nå, selv om det kanskje var en faktor i 2013.

    Hvis man skal være antisosial nå finnes det enda mer hysteriske kreasjoner, og det kommer fler ganske snart. Men «turbo» på en elbil - jeeezz…
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.585
    Antall liker
    4.118
    Torget vurderinger
    4
    Kina viser vei



    Sales of EVs from China’s Zeekr also rose significantly in the third quarter of the year, with deliveries increasing by 92 percent in October this year, compared to 2023, at 25,049 vehicles. So far this year, Zeekr has delivered a reported 168,000 vehicles. It expects to increase this figure to 230,000 cars by the end of the year. The automaker commenced deliveries of its new five-seat SUV Zeekr in October, which it expects to help boost sales over the next two months.

    Meanwhile, China’s Xpeng saw record vehicle deliveries of 23,917 in October; the premium EV brand Nio delivered 20,976 cars; and Li Auto delivered 51,443 cars. Xiaomi, which launched its first car – the SU7 – in late March, expects to deliver 100,000 EVs by the end of November, having delivered over 75,000 cars by October.

    While China’s EV companies have grown rapidly to rival several well-known international EV makers, the introduction of tariffs on Chinese car imports by the U.S. and EU could stifle sales in the coming years. In late October, the EU announced it would implement tariff increases on Chinese EVs, increasing duties to as much as 45.3 percent.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    296
    Sted
    Tranby
    De som har kjøpt Tesla og er bekymret for om Musks mentale tilstand og oppførsel skal telle inn på bilkjøpet burde sjekket for over 20 år siden.

    Grunnen til at jeg ikke kjøpte Tesla, var at det var bare modell 3 tilgjengelig da jeg så på bil som jeg hadde råd til. Synes det så vanskelig ut å få en sykkel inn bakluka i kofferten (mulig det går). Sykler går inn i C klasse bak, som er en akkurat passe stor bil. Også hadde de byttet til kunstskinn som ikke virket tiltalende på meg. Passer nok bra for forenklingen til Musk som gjør at du får den beste lakken uten tillegg. Endte på EQC som har vært feilfri.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn