Ouch...var det eieren av en pre-facelift som ble sur?Gå å lek i trafikken.Synes Model 3 er fin jeg, iallefall sammenlignet med pre-facelift S og X.
Neida, bare smak og behag. (La til et tidsriktig smiletryne for å understreke alvorsmangel). Jeg hadde nok likt mye bedre et rundere design både på fronten og lyktene. Men det hadde kanskje gått ut over luftmotstanden eller noe.Ouch...var det eieren av en pre-facelift som ble sur?Gå å lek i trafikken.Synes Model 3 er fin jeg, iallefall sammenlignet med pre-facelift S og X.
Ja, den så bra ut. Og er den litt større så absolutt en contender om rekkevidden er god. 45 kwh så er vi på...Den så fin ut. Litt Honda-look.
Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
Men du har postet flere poster hvor du skriver at batteriets størrelse og dermed rekkevidde ikke er viktig, men at hurtigladere er det som betyr noe. Tror vi burde være enige om at rekkevidde likevel er viktig.Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
Det kan også gjøres på den enkle måten
Arctic Roads (de som tar 220 kroner for dropin) burde for øvrig vært buret inne på generelt grunnlag. Det har svirret noen rykter om at eneste formålet deres er å blokkere for andre som vil bygge ut - prismodellen er ikke veldig lett å skjønne seg på.
Ja, det Weld skriver kan i prinsippet bare tolkes som et reklameskriv for Tesla's rekkevidde (altså batteristørrelse), for de som ikke har råd til den typen bil, gir det ellers ingen mening.Men du har postet flere poster hvor du skriver at batteriets størrelse og dermed rekkevidde ikke er viktig, men at hurtigladere er det som betyr noe. Tror vi burde være enige om at rekkevidde likevel er viktig.Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
Det kan også gjøres på den enkle måten
Arctic Roads (de som tar 220 kroner for dropin) burde for øvrig vært buret inne på generelt grunnlag. Det har svirret noen rykter om at eneste formålet deres er å blokkere for andre som vil bygge ut - prismodellen er ikke veldig lett å skjønne seg på.
Turen min ville vært helt uproblematisk med betydelig mindre batteri siden Tesla har SC på ruten. Jeg synest ikke rekkevidde er uviktig, men jeg synest detMen du har postet flere poster hvor du skriver at batteriets størrelse og dermed rekkevidde ikke er viktig, men at hurtigladere er det som betyr noe. Tror vi burde være enige om at rekkevidde likevel er viktig.Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
Det kan også gjøres på den enkle måten
Arctic Roads (de som tar 220 kroner for dropin) burde for øvrig vært buret inne på generelt grunnlag. Det har svirret noen rykter om at eneste formålet deres er å blokkere for andre som vil bygge ut - prismodellen er ikke veldig lett å skjønne seg på.
De har ikke batteribank. Unntaket er vel noen av de Tesla har i USA(?) som delvis går på solcelle.Hvordan funkerer dagens ladenettverk i dag? Står hurtigladerne rundtomkring med en batteribank som de kan hente strøm fra ved behov?
Mulig dette høres litt dommedags-aktig ut, men med dagens situasjon med stadig mer ekstremvær og stadig økt behov for stabil strømforsyning med høy kapasitet: hva skjer med laderne når strømmen blir borte litt mer enn noen minutter?
I et fullstendig elektrifisert samfunn, vil all transport stoppe opp hvis det ryker en trafo eller en mast på et knutepunkt, slik at strømmen i en stor region forsvinner en dag, eller ihvertfall en del timer? Eller har hurtigladerne en batteribank tilkoblet som gjør at de kan fungere en stund selv etter at strømmen har gått?
Ladekø var ikke problemet på Nissan-turen, kun defekte ladere.Turen min ville vært helt uproblematisk med betydelig mindre batteri siden Tesla har SC på ruten. Jeg synest ikke rekkevidde er uviktig, men jeg synest detMen du har postet flere poster hvor du skriver at batteriets størrelse og dermed rekkevidde ikke er viktig, men at hurtigladere er det som betyr noe. Tror vi burde være enige om at rekkevidde likevel er viktig.Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
Det kan også gjøres på den enkle måten
Arctic Roads (de som tar 220 kroner for dropin) burde for øvrig vært buret inne på generelt grunnlag. Det har svirret noen rykter om at eneste formålet deres er å blokkere for andre som vil bygge ut - prismodellen er ikke veldig lett å skjønne seg på.
1) ikke er så viktig som folk som ikke har elbil selv synest å tro
2) på ett eller annet punkt er den for nesten alle "stor nok" gitt at det er kurant å få ladet
Den kompliserte Nissan-turen var jo ikke komplisert fordi batteriet var for lite, men fordi det ikke var mulig å lade underveis (defekte / opptatte ladere).
Men: En bil som kun kan kjøre ca 15 mil mellom hver lading vil man nok oppleve at må stoppe for å lade "for ofte" en hel del ganger. Om en elbil kan kjøre 30 eller 60 mil på en lading synest jeg er tilnærmet helt irrelevant siden man uansett vil ha stopp på en såpass lang tur, og da tar det i praksis ikke noe ekstra tid å snakke om.
Men igjen: Dette forutsetter fungerende infrastruktur for huritg lading.
Nå er vel ditt behov for å kjøre til Praha en gang i året samt hvor langt du kan kjøre uten å måtte på do tilstrekkelig gjennomdebattert allerede i denne og i Tesla-tråden, men i følge evtripplanner.com vil turen totalt ta 21 timer og 25 minutter rakaste veg med lading på superladere. Estimert ladetid er 4 timer og 50 minutter.Jeg kjørte Praha - Fredrikstad i et strekk på lørdag. Praha - Nelahozeves - Lovosice - Ustí n. L. - Dresden - Berlin - Lübeck - Puttgarten - København - Malmø - Göteborg - Fredrikstad. 1446 km. Startet kl 0900 i Praha og var framme 0345 søndag morgen. Da "kastet jeg bort" 45 min for å stoppe i Nelahozeves for å se Dvořáks fødested, og ca 30 min for å kjøre scenic route mellom Lovošice og Ustí for å se Střekov som inspirerte Wagner til å skrive Tannhäuser. Bommet med 10 min på fergen i Puttgarten og måtte vente 30 min. Jeg kunne spart nesten 2 t, så hvis jeg hadde startet kl 0700 i Praha, kunne jeg vært i Fredrikstad før midnatt.
Hvor mye lenger tid ville jeg måtte brukt med en el-bil?
Med to i bilen (jeg var med) er vel CO2 budsjettet pr person omtrent som for fly. Så hva når fly også blir forbudt (for å kverulere litt)?Otare: Regner med at du da ville brukt svært mye lenger tid. Et slikt behov virker dog noe ekstremt og du vil nok måtte finne deg i å bruke tilsvarende lenger tid på en slik tur når forbrenningsmotor en eller annen gang vil bli forbudt..
Egentlig så er dette ganske enkelt, ingen kjøper en fossilbil med en drivstofftank på 10-15 liter. Bilindustrien lager det ikke heller, fordi ingen vil ha det. Ingen fossilbil har en tank som rommer under 30 liter. Dvs en rekkevidde på ca. 30-40 mil. Det er ditt vi må for at elbiler skal bli dominerende. Det er ikke alle som synes det er fornuftig å bruke 700.000,- eller mer på en to tonn tung enorm amerikansk slede for å oppnå det.Turen min ville vært helt uproblematisk med betydelig mindre batteri siden Tesla har SC på ruten. Jeg synest ikke rekkevidde er uviktig, men jeg synest detMen du har postet flere poster hvor du skriver at batteriets størrelse og dermed rekkevidde ikke er viktig, men at hurtigladere er det som betyr noe. Tror vi burde være enige om at rekkevidde likevel er viktig.Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
Det kan også gjøres på den enkle måten
Arctic Roads (de som tar 220 kroner for dropin) burde for øvrig vært buret inne på generelt grunnlag. Det har svirret noen rykter om at eneste formålet deres er å blokkere for andre som vil bygge ut - prismodellen er ikke veldig lett å skjønne seg på.
1) ikke er så viktig som folk som ikke har elbil selv synest å tro
2) på ett eller annet punkt er den for nesten alle "stor nok" gitt at det er kurant å få ladet
Den kompliserte Nissan-turen var jo ikke komplisert fordi batteriet var for lite, men fordi det ikke var mulig å lade underveis (defekte / opptatte ladere).
Men: En bil som kun kan kjøre ca 15 mil mellom hver lading vil man nok oppleve at må stoppe for å lade "for ofte" en hel del ganger. Om en elbil kan kjøre 30 eller 60 mil på en lading synest jeg er tilnærmet helt irrelevant siden man uansett vil ha stopp på en såpass lang tur, og da tar det i praksis ikke noe ekstra tid å snakke om.
Men igjen: Dette forutsetter fungerende infrastruktur for huritg lading.
Selvfølgelig, men de bruker ikke bensintanken til noe annet enn som reserve. Som BMW i3 hybrid forøvrig.Det stemmer ikke helt. Gassbilene som selges i Tsjekkia har en bensintank på ca. 8 liter i tillegg til gasstanken som en sikkerhetsforanstaltning.
Tja.......Det fornuftige hadde selvfølgelig vært å fly til Praha og ha leiebil der nede, men da har man bagasjeproblematikken...
Og derfor må elbilene opp på rekkevidde som gir ca. 30 ærlige mil hele året, da skjer det noe. Alternativet er å kjøre en hybrid f.eks Toyota Yaris som koster relativt lite og heller betale dobbel pris i bompengeringer i forhold til ebil.Det er heller ingen vits i å lage en bensinbil med liten tank fordi 1 liter bensin ikke veier stort. Det er også en grunn til at vanlige biler har tank på 60 liter og ikke for eksempel 100 liter, så en viss tradeoff er det der også (noen store SUVer har vel 100l tank tror jeg).
Jeg synest tanking var mer hassle med dieselbilen enn med elbilen. Måtte jo på stasjonen og slikt.
Der det er et reelt problem man ikke skal kimse av er de (mange) som bor i blokk uten fast ladeplass hjemme. Da vil stor rekkevidde ha større misjon. Selv med en Tesla om vinteren ville man måtte oppsøke relativt ofte lading selv om daglig kjøring var kort. Om man har 20 mil rekkevidde om vinteren er den i praksis mye kortere med hyppig småkjøring siden mye energi går med på å varme opp kupeen mange ganger.
Mulig det scenariet er teoretisk mulig her i landet (les: i storbyene).I løpet av 2-3 år er markedet snudd på hodet. Biler til rundt 250.000,- som det er enkelt å parkere i P-hus og som kan lades en gang eller to pr.uke. Da er vi der, og fossilbilene kan kastes på skraphaugen. Noe jeg også tror at jeg må gjøre, hvem vil ha en dieselpurke om 3 år ?
Det er mulig det er forklart tidligere i tråden, men jeg håper likevel noen på enkel måte kan forklare hvordan ca. 100 kg. Diesel kan bli til ca. 400 kg. CO2...... I tillegg til at nesten 2 tonn BMW har flyttet seg 1446km.Tja.......Det fornuftige hadde selvfølgelig vært å fly til Praha og ha leiebil der nede, men da har man bagasjeproblematikken...
Car emissions calculator UK - compare total CO2 and NOx emissions
Har du f.eks en BMW 530d SE sport er det ifølge kalkulatoren for 1446km:
396,4kg co2 og 684,7gram NOx+PMs
Men om du har en Fuelcell bil, f.eks Hyundai iX35 er tallene:
220kg co2 og 302,7gram NOx+PMs
Tesla S 100kWh tallene er 276,6Kg co2 og 598,2gram NOx+PMs
En flyreise Stavanger-Praha, en vei med Norwegian B-737 (800) har et utslipp på 109,31Kg co2 pr passasjer.
Ta tallene for det de er, det blir forklart i linken og som er over min fatteevne.Det er mulig det er forklart tidligere i tråden, men jeg håper likevel noen på enkel måte kan forklare hvordan ca. 100 kg. Diesel kan bli til ca. 400 kg. CO2...... I tillegg til at nesten 2 tonn BMW har flyttet seg 1446km.Tja.......Det fornuftige hadde selvfølgelig vært å fly til Praha og ha leiebil der nede, men da har man bagasjeproblematikken...
Car emissions calculator UK - compare total CO2 and NOx emissions
Har du f.eks en BMW 530d SE sport er det ifølge kalkulatoren for 1446km:
396,4kg co2 og 684,7gram NOx+PMs
Men om du har en Fuelcell bil, f.eks Hyundai iX35 er tallene:
220kg co2 og 302,7gram NOx+PMs
Tesla S 100kWh tallene er 276,6Kg co2 og 598,2gram NOx+PMs
En flyreise Stavanger-Praha, en vei med Norwegian B-737 (800) har et utslipp på 109,31Kg co2 pr passasjer.
Karbonet binder seg til oksygenet i lufta. C+O2 om du vil.Det er mulig det er forklart tidligere i tråden, men jeg håper likevel noen på enkel måte kan forklare hvordan ca. 100 kg. Diesel kan bli til ca. 400 kg. CO2...... I tillegg til at nesten 2 tonn BMW har flyttet seg 1446km.Tja.......Det fornuftige hadde selvfølgelig vært å fly til Praha og ha leiebil der nede, men da har man bagasjeproblematikken...
Car emissions calculator UK - compare total CO2 and NOx emissions
Har du f.eks en BMW 530d SE sport er det ifølge kalkulatoren for 1446km:
396,4kg co2 og 684,7gram NOx+PMs
Men om du har en Fuelcell bil, f.eks Hyundai iX35 er tallene:
220kg co2 og 302,7gram NOx+PMs
Tesla S 100kWh tallene er 276,6Kg co2 og 598,2gram NOx+PMs
En flyreise Stavanger-Praha, en vei med Norwegian B-737 (800) har et utslipp på 109,31Kg co2 pr passasjer.
Mitt scenario gjelder Norge og det er basert på vårt avgiftssystem på biler. I resten av verden vil det gå tregere, men f.eks i Thailand så bruker mange en ganske stor del av lønna si på drivstoff. Med rimelige elektriske biler og lading hjemme på landsbygda med solceller så åpner det seg muligheter. Alt bestemmes av lommeboka. Tenketanken til Daimler Benz ser for seg store omveltninger i bilindustrien allerede i 2020 og så og si gratis strøm fra solceller.Mulig det scenariet er teoretisk mulig her i landet (les: i storbyene).I løpet av 2-3 år er markedet snudd på hodet. Biler til rundt 250.000,- som det er enkelt å parkere i P-hus og som kan lades en gang eller to pr.uke. Da er vi der, og fossilbilene kan kastes på skraphaugen. Noe jeg også tror at jeg må gjøre, hvem vil ha en dieselpurke om 3 år ?
Nedover i Europa erfarer jeg at el-bil fortsatt er noe futuristisk og kjøperne har ikke de økonomiske benefits som her til lands.
De har jo ikke heller de voldsomme bil- og drivstoffavgiftene som oss så viljen (og evnen) til å bytte er vel ikke helt der.
Dessuten er vel prisen på strøm en del høyere - ihvertfall i forhold til fossilt drivstoff meg bekjent. Otare kan kanskje bidra med ferske tall?
Otare sier han så 3 Teslaer i Praha. Jeg var i Istanbul for et kort år siden; en av Europas største byer, og jeg så INGEN el-biler, ei heller syklister for den del.
Men jeg så mange biler på fossilt brennstoff, veldig mange!
Og folk i disse storbyene bor jo, som du var inne på, ikke i villa med lademulighet, men i blokk og rekkehus med så som så parkeringsmulighet ved boligen.