Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Synes Model 3 er fin jeg, iallefall sammenlignet med pre-facelift S og X.
    Gå å lek i trafikken.
    Ouch...var det eieren av en pre-facelift som ble sur?
    Neida, bare smak og behag. (La til et tidsriktig smiletryne for å understreke alvorsmangel). Jeg hadde nok likt mye bedre et rundere design både på fronten og lyktene. Men det hadde kanskje gått ut over luftmotstanden eller noe.

    Her er en annen nyvinning. Denne gangen en stor forbedring i utseende.

    http://electrek.co/2017/07/31/next-gen-nissan-leaf-design-revealed/
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.098
    Antall liker
    3.187
    Torget vurderinger
    1
    Nissan Leaf med batteri på rundt 60 kWh seiler opp som toppaktuell kandidat til neste bil i jobben. Det er et problem at det forlanges varebil på grønne skilter for å få utgiftsført kjøpet i regnskapet. Hvis man vil øke elbilandelen i næringslivet bør noe gjøres her.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.098
    Antall liker
    3.187
    Torget vurderinger
    1
    Lisensproduksjon er jo en spennende tanke, ikke minst hvis en ser på behovet for å øke produksjonen av elbiler i den takt klimaproblemene tilsier. Musk kan vel faktisk være en som gjerne går praktisk til verket med akkurat riktig mengde pragmatisme i så måte. Men han er såpass motarbeidet både av andre bilfabrikanter og politikere på nasjonalt og delstatsnivå at han kanskje ikke gidder...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
    Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.

    Det kan også gjøres på den enkle måten:p

    Arctic Roads (de som tar 220 kroner for dropin) burde for øvrig vært buret inne på generelt grunnlag. Det har svirret noen rykter om at eneste formålet deres er å blokkere for andre som vil bygge ut - prismodellen er ikke veldig lett å skjønne seg på.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spennende å se nye Leaf komme med 60kWh batteri og evt. til hvilke pris og når den er leveringsklar. Klarer de å levere bra antall tidlig i 2018 til rette pris, så kan de rappe en god del kunder som venter på Tesla Model 3.
    https://www.tek.no/artikler/en-maned-til-nissan-viser-frem-nye-leaf-dette-vet-vi/398507

    Toyota og Mazda satser å elbiler og vil ha fabrikk med produksjonskapasitet på 300 000 i året i 2021:
    https://www.tu.no/artikler/toyota-og-mazda-med-storstilt-felles-elbilsatsing/398601
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.170
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke lenge siden jeg så en rapport om at i praksis så var bensinbiler mer miljøfiendtlig enn diesel p.g.a. manglende rensing. Så ikke sikker på om diesel er noe verre enn bensin. Kanskje vi heller skal si at fossil som drivstoff bør gå av med døden, til ny teknologi kan ta helt over?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
    Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.

    Det kan også gjøres på den enkle måten:p

    Arctic Roads (de som tar 220 kroner for dropin) burde for øvrig vært buret inne på generelt grunnlag. Det har svirret noen rykter om at eneste formålet deres er å blokkere for andre som vil bygge ut - prismodellen er ikke veldig lett å skjønne seg på.
    Men du har postet flere poster hvor du skriver at batteriets størrelse og dermed rekkevidde ikke er viktig, men at hurtigladere er det som betyr noe. Tror vi burde være enige om at rekkevidde likevel er viktig.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.247
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan funkerer dagens ladenettverk i dag? Står hurtigladerne rundtomkring med en batteribank som de kan hente strøm fra ved behov?
    Mulig dette høres litt dommedags-aktig ut, men med dagens situasjon med stadig mer ekstremvær og stadig økt behov for stabil strømforsyning med høy kapasitet: hva skjer med laderne når strømmen blir borte litt mer enn noen minutter?
    I et fullstendig elektrifisert samfunn, vil all transport stoppe opp hvis det ryker en trafo eller en mast på et knutepunkt, slik at strømmen i en stor region forsvinner en dag, eller ihvertfall en del timer? Eller har hurtigladerne en batteribank tilkoblet som gjør at de kan fungere en stund selv etter at strømmen har gått?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.657
    Antall liker
    11.667
    Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
    Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.

    Det kan også gjøres på den enkle måten:p

    Arctic Roads (de som tar 220 kroner for dropin) burde for øvrig vært buret inne på generelt grunnlag. Det har svirret noen rykter om at eneste formålet deres er å blokkere for andre som vil bygge ut - prismodellen er ikke veldig lett å skjønne seg på.
    Men du har postet flere poster hvor du skriver at batteriets størrelse og dermed rekkevidde ikke er viktig, men at hurtigladere er det som betyr noe. Tror vi burde være enige om at rekkevidde likevel er viktig.
    Ja, det Weld skriver kan i prinsippet bare tolkes som et reklameskriv for Tesla's rekkevidde (altså batteristørrelse), for de som ikke har råd til den typen bil, gir det ellers ingen mening.

    Disqutabel
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
    Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.

    Det kan også gjøres på den enkle måten:p

    Arctic Roads (de som tar 220 kroner for dropin) burde for øvrig vært buret inne på generelt grunnlag. Det har svirret noen rykter om at eneste formålet deres er å blokkere for andre som vil bygge ut - prismodellen er ikke veldig lett å skjønne seg på.
    Men du har postet flere poster hvor du skriver at batteriets størrelse og dermed rekkevidde ikke er viktig, men at hurtigladere er det som betyr noe. Tror vi burde være enige om at rekkevidde likevel er viktig.
    Turen min ville vært helt uproblematisk med betydelig mindre batteri siden Tesla har SC på ruten. Jeg synest ikke rekkevidde er uviktig, men jeg synest det
    1) ikke er så viktig som folk som ikke har elbil selv synest å tro
    2) på ett eller annet punkt er den for nesten alle "stor nok" gitt at det er kurant å få ladet

    Den kompliserte Nissan-turen var jo ikke komplisert fordi batteriet var for lite, men fordi det ikke var mulig å lade underveis (defekte / opptatte ladere).

    Men: En bil som kun kan kjøre ca 15 mil mellom hver lading vil man nok oppleve at må stoppe for å lade "for ofte" en hel del ganger. Om en elbil kan kjøre 30 eller 60 mil på en lading synest jeg er tilnærmet helt irrelevant siden man uansett vil ha stopp på en såpass lang tur, og da tar det i praksis ikke noe ekstra tid å snakke om.

    Men igjen: Dette forutsetter fungerende infrastruktur for huritg lading.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Hvordan funkerer dagens ladenettverk i dag? Står hurtigladerne rundtomkring med en batteribank som de kan hente strøm fra ved behov?
    Mulig dette høres litt dommedags-aktig ut, men med dagens situasjon med stadig mer ekstremvær og stadig økt behov for stabil strømforsyning med høy kapasitet: hva skjer med laderne når strømmen blir borte litt mer enn noen minutter?
    I et fullstendig elektrifisert samfunn, vil all transport stoppe opp hvis det ryker en trafo eller en mast på et knutepunkt, slik at strømmen i en stor region forsvinner en dag, eller ihvertfall en del timer? Eller har hurtigladerne en batteribank tilkoblet som gjør at de kan fungere en stund selv etter at strømmen har gått?
    De har ikke batteribank. Unntaket er vel noen av de Tesla har i USA(?) som delvis går på solcelle.

    Ellers ser det ut at en hel del hurtigladere rundtomkring klarer å klikke helt på egenhånd uten strømbrudd, så jeg tror uansett ikke batteribank bør være øverst på prioriteringslisten...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.657
    Antall liker
    11.667
    Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
    Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.

    Det kan også gjøres på den enkle måten:p

    Arctic Roads (de som tar 220 kroner for dropin) burde for øvrig vært buret inne på generelt grunnlag. Det har svirret noen rykter om at eneste formålet deres er å blokkere for andre som vil bygge ut - prismodellen er ikke veldig lett å skjønne seg på.
    Men du har postet flere poster hvor du skriver at batteriets størrelse og dermed rekkevidde ikke er viktig, men at hurtigladere er det som betyr noe. Tror vi burde være enige om at rekkevidde likevel er viktig.
    Turen min ville vært helt uproblematisk med betydelig mindre batteri siden Tesla har SC på ruten. Jeg synest ikke rekkevidde er uviktig, men jeg synest det
    1) ikke er så viktig som folk som ikke har elbil selv synest å tro
    2) på ett eller annet punkt er den for nesten alle "stor nok" gitt at det er kurant å få ladet

    Den kompliserte Nissan-turen var jo ikke komplisert fordi batteriet var for lite, men fordi det ikke var mulig å lade underveis (defekte / opptatte ladere).

    Men: En bil som kun kan kjøre ca 15 mil mellom hver lading vil man nok oppleve at må stoppe for å lade "for ofte" en hel del ganger. Om en elbil kan kjøre 30 eller 60 mil på en lading synest jeg er tilnærmet helt irrelevant siden man uansett vil ha stopp på en såpass lang tur, og da tar det i praksis ikke noe ekstra tid å snakke om.

    Men igjen: Dette forutsetter fungerende infrastruktur for huritg lading.
    Ladekø var ikke problemet på Nissan-turen, kun defekte ladere.
    I praksis vil en rekkevidde på omkring 15 mil være det du forholder deg til på en Nissan Leaf med 30 kWh batteristørrelse. Med Eco-modus og motorveihastighet på ca. 90 - 100 km/t, har du omtrent 20 mil før tanken er tom, og du vil gjerne lade i rimelig tid før det. Det må planlegges, og du må ha riktig kort/brikke/nøkkel/app for å kunne lade.

    Poenget er at kombinasjonen av alt det der, legger en kraftig demper på eiergleden av elbil (med unntak av Tesla). Foreløpig mener jeg "den normale elbil" er en Østlandsracer som du fortrinnsvis lader hjemme, og kjører til og fra jobben med. Med det bruksmønsteret er den fortreffelig.

    Disqutabel
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.564
    Antall liker
    10.814
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjørte Praha - Fredrikstad i et strekk på lørdag. Praha - Nelahozeves - Lovosice - Ustí n. L. - Dresden - Berlin - Lübeck - Puttgarten - København - Malmø - Göteborg - Fredrikstad. 1446 km. Startet kl 0900 i Praha og var framme 0345 søndag morgen. Da "kastet jeg bort" 45 min for å stoppe i Nelahozeves for å se Dvořáks fødested, og ca 30 min for å kjøre scenic route mellom Lovošice og Ustí for å se Střekov som inspirerte Wagner til å skrive Tannhäuser. Bommet med 10 min på fergen i Puttgarten og måtte vente 30 min. Jeg kunne spart nesten 2 t, så hvis jeg hadde startet kl 0700 i Praha, kunne jeg vært i Fredrikstad før midnatt.

    Hvor mye lenger tid ville jeg måtte brukt med en el-bil?
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jo vært pussig om det var ladekø ved en defekt lader...?

    Poenget er vel at så lenge rekkevidden er akseptabel, vil ikke økt rekkevidde ha noen praktisk betydning. Det vil jo selvfølgelig være en vurderingssak hvor denne grensen ligger, men for meg vil nok en reell rekkevidde opp mot 300km være mer enn nok. Rekkevidde utover dette vil da ha svært liten betydning.

    Otare: Regner med at du da ville brukt svært mye lenger tid. Et slikt behov virker dog noe ekstremt og du vil nok måtte finne deg i å bruke tilsvarende lenger tid på en slik tur når forbrenningsmotor en eller annen gang vil bli forbudt..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.564
    Antall liker
    10.814
    Sted
    Trondheim
    Joda, mitt eksempel er ekstremt, men noen ganger har jeg faktisk slikt behov. Jeg kunne strekt turen til 2 dager, og da ville det nok vært mulig med en Tesla. Jeg så forresten 3 Teslaer i Praha denne gangen. Det er første gang jeg har sett noen der nede. Det kan virke som om hurtigladeren i Praha er operativ selv om den vel ikke er merket som ferdig på Teslas sider. De som er miljøvennlige der nede kjører gassbiler. Med den skitne strømproduksjonen de har der nede er faktisk gassbiler mer miljøvennlige enn el-biler.
    Det fornuftige hadde selvfølgelig vært å fly til Praha og ha leiebil der nede, men da har man bagasjeproblematikken...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Jeg kjørte Praha - Fredrikstad i et strekk på lørdag. Praha - Nelahozeves - Lovosice - Ustí n. L. - Dresden - Berlin - Lübeck - Puttgarten - København - Malmø - Göteborg - Fredrikstad. 1446 km. Startet kl 0900 i Praha og var framme 0345 søndag morgen. Da "kastet jeg bort" 45 min for å stoppe i Nelahozeves for å se Dvořáks fødested, og ca 30 min for å kjøre scenic route mellom Lovošice og Ustí for å se Střekov som inspirerte Wagner til å skrive Tannhäuser. Bommet med 10 min på fergen i Puttgarten og måtte vente 30 min. Jeg kunne spart nesten 2 t, så hvis jeg hadde startet kl 0700 i Praha, kunne jeg vært i Fredrikstad før midnatt.

    Hvor mye lenger tid ville jeg måtte brukt med en el-bil?
    Nå er vel ditt behov for å kjøre til Praha en gang i året samt hvor langt du kan kjøre uten å måtte på do tilstrekkelig gjennomdebattert allerede i denne og i Tesla-tråden, men i følge evtripplanner.com vil turen totalt ta 21 timer og 25 minutter rakaste veg med lading på superladere. Estimert ladetid er 4 timer og 50 minutter.

    Men nei, det er ikke ideelt bruksområde for en elektrisk bil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.131
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Otare: Regner med at du da ville brukt svært mye lenger tid. Et slikt behov virker dog noe ekstremt og du vil nok måtte finne deg i å bruke tilsvarende lenger tid på en slik tur når forbrenningsmotor en eller annen gang vil bli forbudt..
    Med to i bilen (jeg var med) er vel CO2 budsjettet pr person omtrent som for fly. Så hva når fly også blir forbudt (for å kverulere litt)? :confused:

    Det enkleste er vel å betale for reelt CO2 utslipp og så velge fritt blant alternativene?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.564
    Antall liker
    10.814
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjører til Praha flere ganger i året, jeg. Skal ned i september og teller på fingrene om jeg skal kjøre.

    BTW: Tisset en gang på en bensinstasjon i Tyskland og nesten på ferga (det var fullt på do) ;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
    Jeg var i Sverige i går. Plugget ut bilen hjemme i Oslo med ~85% på batteriet, kjørte til Strømstad, kjørte videre til Nordby, tok en svipptur om Askim for å hente en subwoofer jeg kjøpte, kjørte hjem til Oslo og plugget inn bilen i stikkontakten.

    Det kan også gjøres på den enkle måten:p

    Arctic Roads (de som tar 220 kroner for dropin) burde for øvrig vært buret inne på generelt grunnlag. Det har svirret noen rykter om at eneste formålet deres er å blokkere for andre som vil bygge ut - prismodellen er ikke veldig lett å skjønne seg på.
    Men du har postet flere poster hvor du skriver at batteriets størrelse og dermed rekkevidde ikke er viktig, men at hurtigladere er det som betyr noe. Tror vi burde være enige om at rekkevidde likevel er viktig.
    Turen min ville vært helt uproblematisk med betydelig mindre batteri siden Tesla har SC på ruten. Jeg synest ikke rekkevidde er uviktig, men jeg synest det
    1) ikke er så viktig som folk som ikke har elbil selv synest å tro
    2) på ett eller annet punkt er den for nesten alle "stor nok" gitt at det er kurant å få ladet

    Den kompliserte Nissan-turen var jo ikke komplisert fordi batteriet var for lite, men fordi det ikke var mulig å lade underveis (defekte / opptatte ladere).

    Men: En bil som kun kan kjøre ca 15 mil mellom hver lading vil man nok oppleve at må stoppe for å lade "for ofte" en hel del ganger. Om en elbil kan kjøre 30 eller 60 mil på en lading synest jeg er tilnærmet helt irrelevant siden man uansett vil ha stopp på en såpass lang tur, og da tar det i praksis ikke noe ekstra tid å snakke om.

    Men igjen: Dette forutsetter fungerende infrastruktur for huritg lading.
    Egentlig så er dette ganske enkelt, ingen kjøper en fossilbil med en drivstofftank på 10-15 liter. Bilindustrien lager det ikke heller, fordi ingen vil ha det. Ingen fossilbil har en tank som rommer under 30 liter. Dvs en rekkevidde på ca. 30-40 mil. Det er ditt vi må for at elbiler skal bli dominerende. Det er ikke alle som synes det er fornuftig å bruke 700.000,- eller mer på en to tonn tung enorm amerikansk slede for å oppnå det.
    I løpet av 2-3 år er markedet snudd på hodet. Biler til rundt 250.000,- som det er enkelt å parkere i P-hus og som kan lades en gang eller to pr.uke. Da er vi der, og fossilbilene kan kastes på skraphaugen. Noe jeg også tror at jeg må gjøre, hvem vil ha en dieselpurke om 3 år ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.564
    Antall liker
    10.814
    Sted
    Trondheim
    Det stemmer ikke helt. Gassbilene som selges i Tsjekkia har en bensintank på ca. 8 liter i tillegg til gasstanken hvis man har problemer med å finne en stasjon som har LPG.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Det er heller ingen vits i å lage en bensinbil med liten tank fordi 1 liter bensin ikke veier stort. Det er også en grunn til at vanlige biler har tank på 60 liter og ikke for eksempel 100 liter, så en viss tradeoff er det der også (noen store SUVer har vel 100l tank tror jeg).

    Jeg synest tanking var mer hassle med dieselbilen enn med elbilen. Måtte jo på stasjonen og slikt.

    Der det er et reelt problem man ikke skal kimse av er de (mange) som bor i blokk uten fast ladeplass hjemme. Da vil stor rekkevidde ha større misjon. Selv med en Tesla om vinteren ville man måtte oppsøke relativt ofte lading selv om daglig kjøring var kort. Om man har 20 mil rekkevidde om vinteren er den i praksis mye kortere med hyppig småkjøring siden mye energi går med på å varme opp kupeen mange ganger.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det stemmer ikke helt. Gassbilene som selges i Tsjekkia har en bensintank på ca. 8 liter i tillegg til gasstanken som en sikkerhetsforanstaltning.
    Selvfølgelig, men de bruker ikke bensintanken til noe annet enn som reserve. Som BMW i3 hybrid forøvrig.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det fornuftige hadde selvfølgelig vært å fly til Praha og ha leiebil der nede, men da har man bagasjeproblematikken...
    Tja.......

    Car emissions calculator UK &#45 compare total CO2 and NOx emissions

    Har du f.eks en BMW 530d SE sport er det ifølge kalkulatoren for 1446km:
    396,4kg co2 og 684,7gram NOx+PMs

    Men om du har en Fuelcell bil, f.eks Hyundai iX35 er tallene:
    220kg co2 og 302,7gram NOx+PMs

    Tesla S 100kWh tallene er 276,6Kg co2 og 598,2gram NOx+PMs

    En flyreise Stavanger-Praha, en vei med Norwegian B-737 (800) har et utslipp på 109,31Kg co2 pr passasjer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.131
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Weld: Det der er hovedargumentet mitt for å ha bestilt en Ampera til daglig bruk over korte avstander (< 25 mil).

    Og problemet med fly er jo ikke CO2 pr km, men at man reiser 20.000 km, ofte flere ganger om året. Ingen legger ut på så lange bilturer, uansett drivstoff.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er heller ingen vits i å lage en bensinbil med liten tank fordi 1 liter bensin ikke veier stort. Det er også en grunn til at vanlige biler har tank på 60 liter og ikke for eksempel 100 liter, så en viss tradeoff er det der også (noen store SUVer har vel 100l tank tror jeg).

    Jeg synest tanking var mer hassle med dieselbilen enn med elbilen. Måtte jo på stasjonen og slikt.

    Der det er et reelt problem man ikke skal kimse av er de (mange) som bor i blokk uten fast ladeplass hjemme. Da vil stor rekkevidde ha større misjon. Selv med en Tesla om vinteren ville man måtte oppsøke relativt ofte lading selv om daglig kjøring var kort. Om man har 20 mil rekkevidde om vinteren er den i praksis mye kortere med hyppig småkjøring siden mye energi går med på å varme opp kupeen mange ganger.
    Og derfor må elbilene opp på rekkevidde som gir ca. 30 ærlige mil hele året, da skjer det noe. Alternativet er å kjøre en hybrid f.eks Toyota Yaris som koster relativt lite og heller betale dobbel pris i bompengeringer i forhold til ebil.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    I løpet av 2-3 år er markedet snudd på hodet. Biler til rundt 250.000,- som det er enkelt å parkere i P-hus og som kan lades en gang eller to pr.uke. Da er vi der, og fossilbilene kan kastes på skraphaugen. Noe jeg også tror at jeg må gjøre, hvem vil ha en dieselpurke om 3 år ?
    Mulig det scenariet er teoretisk mulig her i landet (les: i storbyene).
    Nedover i Europa erfarer jeg at el-bil fortsatt er noe futuristisk og kjøperne har ikke de økonomiske benefits som her til lands.
    De har jo ikke heller de voldsomme bil- og drivstoffavgiftene som oss så viljen (og evnen) til å bytte er vel ikke helt der.
    Dessuten er vel prisen på strøm en del høyere - ihvertfall i forhold til fossilt drivstoff meg bekjent. Otare kan kanskje bidra med ferske tall?

    Otare sier han så 3 Teslaer i Praha. Jeg var i Istanbul for et kort år siden; en av Europas største byer, og jeg så INGEN el-biler, ei heller syklister for den del.
    Men jeg så mange biler på fossilt brennstoff, veldig mange!

    Og folk i disse storbyene bor jo, som du var inne på, ikke i villa med lademulighet, men i blokk og rekkehus med så som så parkeringsmulighet ved boligen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det fornuftige hadde selvfølgelig vært å fly til Praha og ha leiebil der nede, men da har man bagasjeproblematikken...
    Tja.......

    Car emissions calculator UK - compare total CO2 and NOx emissions

    Har du f.eks en BMW 530d SE sport er det ifølge kalkulatoren for 1446km:
    396,4kg co2 og 684,7gram NOx+PMs

    Men om du har en Fuelcell bil, f.eks Hyundai iX35 er tallene:
    220kg co2 og 302,7gram NOx+PMs

    Tesla S 100kWh tallene er 276,6Kg co2 og 598,2gram NOx+PMs

    En flyreise Stavanger-Praha, en vei med Norwegian B-737 (800) har et utslipp på 109,31Kg co2 pr passasjer.
    Det er mulig det er forklart tidligere i tråden, men jeg håper likevel noen på enkel måte kan forklare hvordan ca. 100 kg. Diesel kan bli til ca. 400 kg. CO2...... I tillegg til at nesten 2 tonn BMW har flyttet seg 1446km.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det fornuftige hadde selvfølgelig vært å fly til Praha og ha leiebil der nede, men da har man bagasjeproblematikken...
    Tja.......

    Car emissions calculator UK - compare total CO2 and NOx emissions

    Har du f.eks en BMW 530d SE sport er det ifølge kalkulatoren for 1446km:
    396,4kg co2 og 684,7gram NOx+PMs

    Men om du har en Fuelcell bil, f.eks Hyundai iX35 er tallene:
    220kg co2 og 302,7gram NOx+PMs

    Tesla S 100kWh tallene er 276,6Kg co2 og 598,2gram NOx+PMs

    En flyreise Stavanger-Praha, en vei med Norwegian B-737 (800) har et utslipp på 109,31Kg co2 pr passasjer.
    Det er mulig det er forklart tidligere i tråden, men jeg håper likevel noen på enkel måte kan forklare hvordan ca. 100 kg. Diesel kan bli til ca. 400 kg. CO2...... I tillegg til at nesten 2 tonn BMW har flyttet seg 1446km.
    Ta tallene for det de er, det blir forklart i linken og som er over min fatteevne.
    Poenget mitt er å sammenligne i fra samme database, epler og epler.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.914
    Det fornuftige hadde selvfølgelig vært å fly til Praha og ha leiebil der nede, men da har man bagasjeproblematikken...
    Tja.......

    Car emissions calculator UK - compare total CO2 and NOx emissions

    Har du f.eks en BMW 530d SE sport er det ifølge kalkulatoren for 1446km:
    396,4kg co2 og 684,7gram NOx+PMs

    Men om du har en Fuelcell bil, f.eks Hyundai iX35 er tallene:
    220kg co2 og 302,7gram NOx+PMs

    Tesla S 100kWh tallene er 276,6Kg co2 og 598,2gram NOx+PMs

    En flyreise Stavanger-Praha, en vei med Norwegian B-737 (800) har et utslipp på 109,31Kg co2 pr passasjer.
    Det er mulig det er forklart tidligere i tråden, men jeg håper likevel noen på enkel måte kan forklare hvordan ca. 100 kg. Diesel kan bli til ca. 400 kg. CO2...... I tillegg til at nesten 2 tonn BMW har flyttet seg 1446km.
    Karbonet binder seg til oksygenet i lufta. C+O2 om du vil.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja det er viktig at ladere fungerer, spesielt om rekkevidden ikke er all verden. Triller du inn på stasjonen og er avhengig av å lade og det er for langt til neste ... så står du der. Det er i seg selv et argument for større batteri slik at man ikke får problemer om man støter på slike. For det en mye rart med alle de forskjellige ladestasjonene, om de virker, om du får betalt, om du må være medlem etc. Her er det mye å forbedre. Elbilforeningen har gjort et forsøk med sin ladebrikke, en rfid som skal gjøre det enkelt å fylle ... men så vidt jeg skjønner er ikke alle stasjoner inkludert.

    Standardisering behøves, og seriøse aktører.

    Bruker ikke teslanettet så ofte, men da jeg var på langtur så var det kun én plass det ble krøll. Det var i Verona der sikringen gikk når det sto 6/6 biler der, og noen måtte komme å skru den på igjen fysisk (uten å kunne si når). Da ble det heller litt sneglefart de siste milene til boligen (70-80 på motorveien og kun cruisekontroll) der det var stikkontakt og skjøteledning ut av stuevinduet. Kom frem, fart er så vesentlig om man vil spare strøm. Noen har nylig prestert å kjøre 1078km på én lading med en 100D ... (men farten var vel 40km/t eller noe slikt vil jeg tro)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I løpet av 2-3 år er markedet snudd på hodet. Biler til rundt 250.000,- som det er enkelt å parkere i P-hus og som kan lades en gang eller to pr.uke. Da er vi der, og fossilbilene kan kastes på skraphaugen. Noe jeg også tror at jeg må gjøre, hvem vil ha en dieselpurke om 3 år ?
    Mulig det scenariet er teoretisk mulig her i landet (les: i storbyene).
    Nedover i Europa erfarer jeg at el-bil fortsatt er noe futuristisk og kjøperne har ikke de økonomiske benefits som her til lands.
    De har jo ikke heller de voldsomme bil- og drivstoffavgiftene som oss så viljen (og evnen) til å bytte er vel ikke helt der.
    Dessuten er vel prisen på strøm en del høyere - ihvertfall i forhold til fossilt drivstoff meg bekjent. Otare kan kanskje bidra med ferske tall?

    Otare sier han så 3 Teslaer i Praha. Jeg var i Istanbul for et kort år siden; en av Europas største byer, og jeg så INGEN el-biler, ei heller syklister for den del.
    Men jeg så mange biler på fossilt brennstoff, veldig mange!

    Og folk i disse storbyene bor jo, som du var inne på, ikke i villa med lademulighet, men i blokk og rekkehus med så som så parkeringsmulighet ved boligen.
    Mitt scenario gjelder Norge og det er basert på vårt avgiftssystem på biler. I resten av verden vil det gå tregere, men f.eks i Thailand så bruker mange en ganske stor del av lønna si på drivstoff. Med rimelige elektriske biler og lading hjemme på landsbygda med solceller så åpner det seg muligheter. Alt bestemmes av lommeboka. Tenketanken til Daimler Benz ser for seg store omveltninger i bilindustrien allerede i 2020 og så og si gratis strøm fra solceller.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Godt poeng. Men de som bor på landsbygda i Thailand tar vel ikke bil til jobb? Er det ikke fortsatt et stort problem at folk der flytter til byene for å jobbe?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn