Hmmm, det ser ikke ut til at den rapporten sier
noe som helst om Teslas batterier. Det er en metastudie basert på tidligere publiserte artikler. Rapporten konstaterer at utslippene domineres av energiforbruket i batteriproduksjonen. Den lister opp tall for energibehov ved noen batterikjemier hentet fra forskjellige studier, fra 3,1 til 586 MJ energiforbruk pr kWh batterikapasitet. Teslas NCA batterikjemi er ikke med i noen av tallene. Rapporten velger å bruke det høyeste estimatet, 586 MJ/kWh, ut fra et argument om at de finner den artikkelen mest troverdig. Så kombinerer de det tallet med CO2-utslipp pr kWh på ulike lands strømnett og får utslippstall i et nokså bredt spenn fra 40 til 250 kg CO2 pr kWh batterikapasitet, ut fra miksen av fossilt vs fornybart på det aktuelle nettet, før de sier at den øvre halvdelen av
det spennet igjen er mest realistisk og ender på 150-200 kg/kWh.
Hadde de i stedet vektlagt de
laveste estimatene i artiklene rapporten er basert på, eller tatt gjennomsnittet av dem, ville de fått helt andre tall. Ditto hvis de hadde forutsatt at produsenten baserte seg på fornybar energi, enten fysisk eller ved å kjøpe strøm med opprinnelsesgarantier. Det er vanskelig å etterprøve hvorfor de valgte å bruke de høyeste estimatene i begge trinn uten å ha finlest de opprinnelige artiklene også.
Det er ikke noe nytt i at utslippene fra batteriproduksjonen dominerer livstidsutslippene fra en el-bil, heller ikke i at det ikke er spesielt miljøvennlig å drive noe som helst på elektrisitet fra kullkraftverk, men ut fra denne rapporten er det fortsatt ikke mulig å si noe særlig om hvor store utslipp det egentlig blir fra å produsere et Tesla-batteri. Den kjemien er rett og slett ikke med i rapporten, og det er kanskje en grunn til at Teslas gigafactory ser ut som et eneste solcellepanel:
Vis vedlegget 452324
"Powered by Renewable Energy - Net Zero Energy Factory" - skulle tilsi tilnærmet null i CO2-utslipp pr kWh fra batteriproduksjonen, og
helt andre tall enn i denne rapporten. Kanskje med en faktor på ca fem, dvs 30-40 kg/kWh i stedet for 150-200. I så fall er vi på 3-4 tonn for et 100 kWh-batteri, eller en god del
mindre enn utslippene fra å produsere en fossilbil:
https://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2010/sep/23/carbon-footprint-new-car
Men vi vet ikke. Tallene er ikke tilgjengelige.