Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.965
    Antall liker
    9.955
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Godt poeng. Men de som bor på landsbygda i Thailand tar vel ikke bil til jobb? Er det ikke fortsatt et stort problem at folk der flytter til byene for å jobbe?
    Mange flytter til Bangkok, omtrent som til Oslo i Norge, der finnes det skoler og jobber. Og en viss offentlig kollektivtransport. Har inntrykk av at i områdene nord, nordøst for Bangkok er det størst fattigdom og derfor er det størst tilflytting til Bangkok, Pattaya, Hua Hin og videre sørover mot Phuket og Krabi fra disse områdene. Men overalt hvor jeg har vært, og jeg har bodd og levd som gummibonde i sør, er det motorsykkel og bil som gjelder, alle har en motorsykkel, koster ca. 40.000 baht og kjøpes på avbetaling med lav rente) bil er det også veldig mange som har. Pickuper brukes både som arbeidsbil og familiebil. Stor bilproduksjon i Thailand, priser mellom 500.000 til 1.500.000. Toyota Hilux, Honda CR-V, osv. osv. Og alle husstander jeg kjenner har bil. Full tank på en bil er ca. 1000 baht og påbudt minstelønn er 300 baht pr.dag. I Phuket tjener en servitør ca.15.000 baht i måneden + tips.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.989
    Torget vurderinger
    1
    Otare: Regner med at du da ville brukt svært mye lenger tid. Et slikt behov virker dog noe ekstremt og du vil nok måtte finne deg i å bruke tilsvarende lenger tid på en slik tur når forbrenningsmotor en eller annen gang vil bli forbudt..
    Med to i bilen (jeg var med) er vel CO2 budsjettet pr person omtrent som for fly. Så hva når fly også blir forbudt (for å kverulere litt)? :confused:

    Det enkleste er vel å betale for reelt CO2 utslipp og så velge fritt blant alternativene?
    Helt enig i at det er det enkleste og beste. Dersom den reelle klimabelastningen ble priset inn, ville det nok endret mye. Lange ferieturer, transport osv. Det jo bare for verdenssamfunnet å bli enige om en prismekanisme... Holder ikke akkurat pusten i spenning og er ikke optimist hva politikerne klarer å utrette. Historien er jo full av eksempler på sivilisasjoner som har utslettet seg selv etter en meningsløs selvdestruktiv adferd. Hva tenkte for eksempel mennesket som hugde det siste treet på Påskeøya, ref Jared Diamond? Hvordan kan man med viten og vilje ødelegge hele grunnlaget for sin egen sivilisasjon? Tror dessverre ikke noe blir gjort før teknologien evt redder oss nok en gang. Heldigvis er det en del lyspunkter for oss teknologioptimister.

    Uansett var poenget mitt at alle ser at elbiler er fremtiden. Når alle merker fokuserer på dette, er det kun et tidsspørmål før vi nærmest ikke omsetter fossilbiler lenger. I denne sammenhengen er det selvfølgelig uvesentlig at noen har behov for å kjøre non-stop gjennom Europa. Dette vil jo sannsynligvis ikke bli mulig - og tilnærmet ingen vil savne muligheten.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.061
    Antall liker
    3.614
    Sted
    Liten by
    Kommer Chevrolet Bolt (har de sett på Disney filmer?) til å bli en populær bil i Norge? Eller blir det en bil man taper 100K på bare den kjøres ut hos forhandler?
    Den koster ca. 50.000 mere enn Opel Ampera-e og har hverken DAB eller GPS.

    Noen som har lest om denne bilen eller vet noe om forskjellene på disse to søster bilene? Bortsett fra leveringstid og ladekontakt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.965
    Antall liker
    9.955
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror det er mye å hente på teknologiske fremskritt rundt både bensin og diesel enda!
    Mulig, men elektromotoren er overlegen forbrenningsmotoren på alle punkter. Og nå kommer batteriene vi trenger. Sjefen for BMW sa nylig at rekkevidde ikke er noe tema for BMW, de har teknologien. Og Toyota jobber med faststoffbatterier som inneholder bl.a. glass og har betydelig mer energi pr. kilo og størrelse enn dagens elbilbatterier.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.459
    Antall liker
    2.053

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.061
    Antall liker
    3.614
    Sted
    Liten by
    Jeg tror det er mye å hente på teknologiske fremskritt rundt både bensin og diesel enda!
    Åja... De har klart å øke effektiv termisk virkningsgrad med minst 10% de siste hundre årene. Bare gi dem 4-500 år til, så er de like effektive som en elmotor.
    Ironi is a bitch. Du er klar over at elbilen per dags dato ikke løser alle problemer?
    Tunge biler? Langkjøring? CO2-avtrykk? Kullkraft?
    Mulig de kommer der, men det er et stykke igjen, selv om el. motoren er overlegen bensin og diesel.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.459
    Antall liker
    2.053
    Jeg tror det er mye å hente på teknologiske fremskritt rundt både bensin og diesel enda!
    Åja... De har klart å øke effektiv termisk virkningsgrad med minst 10% de siste hundre årene. Bare gi dem 4-500 år til, så er de like effektive som en elmotor.
    Ironi is a bitch. Du er klar over at elmotoren per dags dato ikke løser alle problemer?
    Tunge biler? Langkjøring? CO2-avtrykk? Kullkraft?
    Mulig de kommer der, men det er et stykke igjen, selv om el. motoren er overlegen bensin og diesel.
    Mange av punktene du ramser opp er nok helt korrekte ja, og nødvendige onder.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.965
    Antall liker
    9.955
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tipper alle biler vil etterhvert bygges med solcellepaneler.

    Vis vedlegget 452294

    https://www.tu.no/artikler/solceller-gir-tysk-elbil-30-gratis-kilometer-om-dagen/398694

    En ekstra rekkevidde på maks teoretiske 3 mil pr dag i dette tilfellet er ikke veldig mye, men allikevel nok til by og småkjøring. I tillegg er dette en liten bil og større bil med større areal kan muligens tyne rekkevidden mer.
    Veldig spennende dette her, det vil jo også si at batteriet lades opp når bilen står parkert. Lader selvfølgelig sakte, men alle monner drar....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Solceller på biltak vil nok bli tilgjengelig. Musk har sagt at dette sannsynlegvis vil kunne bli et tilvalg på fremtidige biler fra Tesla.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.305
    Antall liker
    10.915
    Solceller på biltak vil nok bli tilgjengelig. Musk har sagt at dette sannsynlegvis vil kunne bli et tilvalg på fremtidige biler fra Tesla.
    Musk er som vanlig sent ute med "nyvinningene" sine. i 1985 presenterte SAAB en prototype med solcelletak. Strømmen fra dette drev klimaanlegget.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Er vel ingen løsning for meg som parkere i garasje både hjemme og på jobb.....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.197
    Antall liker
    8.416
    Torget vurderinger
    12
    Lyspæra var heller ikke Edisons ide, men ikke marginaliser Elon Musk. Han har vel gjort mer enn resten av bilbransjen til sammen når det gjelder elbiler. Jeg ser VW ynder å sammenligne seg med Tesla stadig vekk.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.061
    Antall liker
    3.614
    Sted
    Liten by
    Lyspæra var heller ikke Edisons ide, men ikke marginaliser Elon Musk. Han har vel gjort mer enn resten av bilbransjen til sammen når det gjelder elbiler. Jeg ser VW ynder å sammenligne seg med Tesla stadig vekk.
    Edison hadde i det hele tatt svært lite som var hans ide. Han var en gründer, ikke en stor oppfinner, som eksempelvis N. Tesla var.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Noen som har gått denne etter i sømmene?

    Elbilars batterier påverkar klimatet kraftigt | Teknikens Värld

    Enligt deras sammanställning släpps det i genomsnitt ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per tillverkad kilowattimme batteri för lätta elbilar (t ex personbilar). För en elbil med ett batteri på 30 kWh innebär det mellan 4,5 och 6 ton koldioxidutsläpp vid enbart tillverkningen av batteriet. För en elbil med ett batteri på 100 kWh betyder det att mellan 15 och 20 ton koldioxid släpps ut under tillverkningsprocessen. Beräkningarna är baserade på mellan 50 och 70 procent fossil andel i elmixen som används vid produktionen. …

    Att tillverka ett batteri på 100 kWh, i dag är det endast Tesla som erbjuder den kapaciteten, resulterar alltså i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären. En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15-20 ton som elbilens batteri kräver vid tillverkningsprocessen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ingen løsning for meg som parkere i garasje både hjemme og på jobb.....
    Nei og det er et viktig poeng. Med prisfall på solcellepaneler, så vil det bli mer lønnsomt og plassere det på garasjen også.

    Her har definitivt Tesla en fordel da de har egen produksjon av solceller.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er vel ingen løsning for meg som parkere i garasje både hjemme og på jobb.....
    Nei og det er et viktig poeng. Med prisfall på solcellepaneler, så vil det bli mer lønnsomt og plassere det på garasjen også.

    Her har definitivt Tesla en fordel da de har egen produksjon av solceller.
    Toyota har solceller på den nye Plug-in Priusen, men forstod at det skulle være sydenstemning meteorologisk for å hente ut 5 km om dagen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Noen som har gått denne etter i sømmene?

    Elbilars batterier påverkar klimatet kraftigt | Teknikens Värld

    Enligt deras sammanställning släpps det i genomsnitt ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per tillverkad kilowattimme batteri för lätta elbilar (t ex personbilar). För en elbil med ett batteri på 30 kWh innebär det mellan 4,5 och 6 ton koldioxidutsläpp vid enbart tillverkningen av batteriet. För en elbil med ett batteri på 100 kWh betyder det att mellan 15 och 20 ton koldioxid släpps ut under tillverkningsprocessen. Beräkningarna är baserade på mellan 50 och 70 procent fossil andel i elmixen som används vid produktionen. …

    Att tillverka ett batteri på 100 kWh, i dag är det endast Tesla som erbjuder den kapaciteten, resulterar alltså i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären. En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15-20 ton som elbilens batteri kräver vid tillverkningsprocessen.
    Du verden!

    Så da er det altså ikke mere miljøvennlig å kjøre elbil vs. fossilt brennstoff og ikke er det økonomisk lønnsomt* heller om man ser bort fra avgiftsfordelene - satt på spissen.
    Det hele koker ned til et helt vanlig voksent leketøy, egentlig :)

    No offence!

    * edit: jeg har kjørt Tesla sin egen kostnadsberegning, flere scenarier, og Tesla kommer alltid i minus. Men det er da ut fra mitt behov og mine kriterier. Andre har helt sikkert helt forskjellig utgangspunkt.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.828
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Trondheim
    Dette har ADAC i Tyskland gjort beregninger på. Når du tar alt med i beregningen - produksjon av batterier, produksjon og distribusjon av strøm (i Europa, der strømproduksjon fremdeles er ganske skitten) ++, er det mest miljøvennlige å kjøre en gassbil, f.eks. en Skoda Octavia LPG. Deretter en liten diesel. Elbiler kommer et stykke ned på listen, omtrent som en plug-in hybrid. Det eneste stedet en dieselbil gjør det dårlig er på NOx-utslipp som jo i hovedsak er et storbyproblem.
    Det eneste problemet en elbil løser i dag er NOx og partikkelutslipp i store byer. I Norge betyr det stort sett Oslo og Bergen. Trondheim er såpass åpen og det blåser såpass mye at partikkelproblemet stort sett begrenser seg til asfaltstøv om vinteren.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Og det asfaltstøvet kommer jo fra veislitasje og da uansett om det er en el-bil, hybrid, diesel eller bensin.
    Er vel tyngde og dekktype- og dimensjon som betyr mest.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.828
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Trondheim
    Mest fra tungtransport og piggdekkbruk. Ganske mye fra kollektivtransporten (busser med piggdekk). ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Solceller på biltak vil nok bli tilgjengelig. Musk har sagt at dette sannsynlegvis vil kunne bli et tilvalg på fremtidige biler fra Tesla.
    Musk er som vanlig sent ute med "nyvinningene" sine. i 1985 presenterte SAAB en prototype med solcelletak. Strømmen fra dette drev klimaanlegget.
    Ja det gikk jo riktig bra med Saab tross gode visjoner... Nyvinninger handler ikke om ideer og fremtidig kanskjehet .. men of faktisk implementering i stor skala. Spiller ingen rolle egentlig om hvem det blir, men Tesla har tross alt en ganske stor sjanse siden de tross alt har levert når det kommer til hustak, og er i tett samarbeid med Solar City.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.149
    Antall liker
    43.074
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har gått denne etter i sømmene?

    Elbilars batterier påverkar klimatet kraftigt | Teknikens Värld

    Enligt deras sammanställning släpps det i genomsnitt ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per tillverkad kilowattimme batteri för lätta elbilar (t ex personbilar). För en elbil med ett batteri på 30 kWh innebär det mellan 4,5 och 6 ton koldioxidutsläpp vid enbart tillverkningen av batteriet. För en elbil med ett batteri på 100 kWh betyder det att mellan 15 och 20 ton koldioxid släpps ut under tillverkningsprocessen. Beräkningarna är baserade på mellan 50 och 70 procent fossil andel i elmixen som används vid produktionen. …

    Att tillverka ett batteri på 100 kWh, i dag är det endast Tesla som erbjuder den kapaciteten, resulterar alltså i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären. En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15-20 ton som elbilens batteri kräver vid tillverkningsprocessen.
    Noen har sett på det. Ett spørsmål er hvordan CO2-tallene for fossilbilene fremkommer. Jeg har ikke lest selve studien ennå, men hvis man ser bort fra alle CO2-utslipp ved produksjon og transport av fossilbilen og drivstoffet, sammenligner en P100D med en M-B 220d (0-100 på 7,3 s) og i tillegg tror på bilprodusentenes egne oppgitte tall for utslipp pr kjørte kilometer, så kan jo utfallet bli nokså originalt.
    Tesla Battery Emissions Study - Carbon Emissions From Making EV Batteries

    Her er selve IVL-rapporten: http://www.ivl.se/download/18.59222...CO2+emissions+from+lithium+ion+batteries+.pdf
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.149
    Antall liker
    43.074
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm, det ser ikke ut til at den rapporten sier noe som helst om Teslas batterier. Det er en metastudie basert på tidligere publiserte artikler. Rapporten konstaterer at utslippene domineres av energiforbruket i batteriproduksjonen. Den lister opp tall for energibehov ved noen batterikjemier hentet fra forskjellige studier, fra 3,1 til 586 MJ energiforbruk pr kWh batterikapasitet. Teslas NCA batterikjemi er ikke med i noen av tallene. Rapporten velger å bruke det høyeste estimatet, 586 MJ/kWh, ut fra et argument om at de finner den artikkelen mest troverdig. Så kombinerer de det tallet med CO2-utslipp pr kWh på ulike lands strømnett og får utslippstall i et nokså bredt spenn fra 40 til 250 kg CO2 pr kWh batterikapasitet, ut fra miksen av fossilt vs fornybart på det aktuelle nettet, før de sier at den øvre halvdelen av det spennet igjen er mest realistisk og ender på 150-200 kg/kWh.

    Hadde de i stedet vektlagt de laveste estimatene i artiklene rapporten er basert på, eller tatt gjennomsnittet av dem, ville de fått helt andre tall. Ditto hvis de hadde forutsatt at produsenten baserte seg på fornybar energi, enten fysisk eller ved å kjøpe strøm med opprinnelsesgarantier. Det er vanskelig å etterprøve hvorfor de valgte å bruke de høyeste estimatene i begge trinn uten å ha finlest de opprinnelige artiklene også.

    Det er ikke noe nytt i at utslippene fra batteriproduksjonen dominerer livstidsutslippene fra en el-bil, heller ikke i at det ikke er spesielt miljøvennlig å drive noe som helst på elektrisitet fra kullkraftverk, men ut fra denne rapporten er det fortsatt ikke mulig å si noe særlig om hvor store utslipp det egentlig blir fra å produsere et Tesla-batteri. Den kjemien er rett og slett ikke med i rapporten, og det er kanskje en grunn til at Teslas gigafactory ser ut som et eneste solcellepanel:

    Vis vedlegget 452324

    "Powered by Renewable Energy - Net Zero Energy Factory" - skulle tilsi tilnærmet null i CO2-utslipp pr kWh fra batteriproduksjonen, og helt andre tall enn i denne rapporten. Kanskje med en faktor på ca fem, dvs 30-40 kg/kWh i stedet for 150-200. I så fall er vi på 3-4 tonn for et 100 kWh-batteri, eller en god del mindre enn utslippene fra å produsere en fossilbil: https://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2010/sep/23/carbon-footprint-new-car

    Men vi vet ikke. Tallene er ikke tilgjengelige.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Dette har ADAC i Tyskland gjort beregninger på. Når du tar alt med i beregningen - produksjon av batterier, produksjon og distribusjon av strøm (i Europa, der strømproduksjon fremdeles er ganske skitten) ++, er det mest miljøvennlige å kjøre en gassbil, f.eks. en Skoda Octavia LPG. Deretter en liten diesel. Elbiler kommer et stykke ned på listen, omtrent som en plug-in hybrid. Det eneste stedet en dieselbil gjør det dårlig er på NOx-utslipp som jo i hovedsak er et storbyproblem.
    Det eneste problemet en elbil løser i dag er NOx og partikkelutslipp i store byer. I Norge betyr det stort sett Oslo og Bergen. Trondheim er såpass åpen og det blåser såpass mye at partikkelproblemet stort sett begrenser seg til asfaltstøv om vinteren.
    Det skulle jeg gjerne hatt en link til.

    Elektroauto und CO2: Wirklich umweltfreundlich? - FOCUS Online
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.828
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Trondheim
    ADAC gjør hvert år beregninger på nye biler og miljøavtrykket deres. Jeg har hentet dette derfra. Hvor vitenskapelig det gjøres vet jeg ikke. Poenget mitt er vel egentlig ikke at dieselbiler er så veldig bra, men at dette er mer komplisert enn det mange vil ha det til.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.403
    Antall liker
    11.562
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ADAC har en del beskrivelser av metodegrunnlaget på hjemmesidene sine om jeg husker rett. Men som Asbjørn iser, det er fortsatt mye ukjente faktorer, og antagelser, i et totalt klimaregnskap for det ulike teknologiene. Sentralt for meg er uansett at vi ikke kommer unna å måtte reise færre kilometer, uansett om det skjer med elbil, dieselbil eller fly.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.677
    Antall liker
    7.438
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også en aldri så liten liten gnagende mistanke om at disse studiene legger til grunn at batteriene blir kjørt rett på dynga, og nye batterier blir alltid produsert fra nyprodusert av nye materialer, istenden for at batterienes komponenter blir gjenvunnet for å brukes til nye batterier.

    Stort sett alt av disse studiene som angriper elbilene er direkte kirsebærplukking av faktorer for å få det til å se værst mulig ut.
    - Energimiksen baseres på 100% brunkull
    - ingen gjenbruk av noe som helst
    - Det overses glatt all energibruk ved produksjon og distribusjon av fossile brensler, mens alt av energibruk ved produksjon av brunkull også tas med.
    - (Manglende) virkningsgrad for forbrenningsmotoren og drivlinja i bensinbilen overses glatt

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.149
    Antall liker
    43.074
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I dette tilfellet ble det også hoppet over all energibruk ved produksjon av fossilbiler. De 15-20 tonn CO2-utslipp som rapporten mener at produksjonen av et 100 kWh batteri medfører tilsvarer omtrent utslippene ved produksjon av en Ford Mondeo. En Range Rover med ekstra alt (sammenlignbar med en Model X) slipper ut ca 35 tonn under produksjonen, før den har kjørt en meter. Tingen er at det kreves litt energi for å støpe en motorblokk og smi en veivaksel også.

    Det er forsåvidt ikke rapportens feil, men mediedekningen av den biter seg fast i hovedtallet (150-200 kg/kWh), ganger opp med et 100 kWh batteri, deler på de 100 g/km som Daimler-Benz påstår at en E220d slipper ut, og kommer til et stort tall i kilometer. Vel, hvis vi legger til ca 25-30 tonn CO2 fra produksjonen av Mærsja blir ikke regnestykket like morsomt for fossilet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    920
    Hva med produksjonen av elbiler; bortsett fra motorblokka er jo fotavtrykket tilsvarende identiske. Aluminium, kobber, rotoraksling, kraftelektronikk osv
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Det er neimen ikke så veldig rett frem med tanke på strøm til elbil. Fra 1500 kroner for jordfeilvern og eventuelt forankoblet vern må være av samme type.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn