Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Her kostar dieselen 12,80/l Og når ein brukar 0,4 - 0,5 på mila ser eg lite poeng med alternativa.
    Varierer litt rundt om. Siste måneden har literprisen på diesel ligger på ca 15.40-15.50 her. Har vært nede i 13.60 i helgen.

    En elbil koster vel bare 10% av det å kjøre?
     
    6

    65finger

    Gjest
    De aller fleste fornuftige elbiler kan ikke kjøpes eller kommer kanskje
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her kostar dieselen 12,80/l Og når ein brukar 0,4 - 0,5 på mila ser eg lite poeng med alternativa.
    Varierer litt rundt om. Siste måneden har literprisen på diesel ligger på ca 15.40-15.50 her. Har vært nede i 13.60 i helgen.

    En elbil koster vel bare 10% av det å kjøre?
    Ja, men så har vi investeringskostnadane då. Men det verste er nok dei praktiske ulempene.
    Ein kollega av meg hadde vore i fylkessenteret Førde her om dagen. Den nyinnkjøpte elbilen måtte stå ei stund på Nordfjordeid for lading før ferda kunne gå vidare. Det er også ganske kaldt i bilen no om vinteren.
    Løysinga er å leve kortreist, sjølvsagt.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Kjørte han Strezzla da? Ble stående ved ladestasjonen på Kjellstad ved E18 før Drammen en tid tilbake og betrakte en Stresslaeier som åpenbart hadde vært inne for en matbit på kafeen ved siden av mens superladeren kokte. Da han kom ut var det åpenbart at han syntes superladingen tok vel lang tid, frem og tilbake og rundt i ring gikk han som onkel skrue gjør på kontoret når han tenker mens han røkte 5 sigaretter han holdt mellom fingrene på høyrehånden samtidig....

    33fcc722a30b5853c582e5a169aa38a0.jpg

    Paul+Bunyan+Machine+1.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Alltid en aller anne suppegjøk som skal skvise inn de siste 5% i batteriet, de tar lang tid. De fleste av oss gjør ikke det.

    Lader uansett sjeldent på superlader, det er ganske lite stress å ta heisen ned i garasjen til ferdig nytanka bil om morgenen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jepps 100% er tull på superladere, med mindre du er opptatt med andre ting i mellomtiden. Som å lete etter Marmite på det lokale kjøpesenteret.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Burde være obligatorisk for et eierskap å sette seg litt inn i hvordan ting virker med tanke på lading, hastighet og batteritemperatur.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.655
    Antall liker
    7.348
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En bekjent som bor i Oslo var innom i uka.

    Han hadde hatt en Mondeo som firmabil.
    Da gikk det 4-5000kr pr mnd i firmabilskatt.

    Han bytta til Tesla, som han kjøpte selv. Da får han ikke firmabilskatt, og henter ut ca 5000kr i kjøregodtgjørelse i måneden. Teslaen koster ca 8000kr/mnd i renter og avdrag.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja og så legg til besparelser med drivstoff og bompenger etc. ...
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Men mht absolutte rekorder. Denne 2008? BMW F1 bilen tok runden på 5:15 men det var uoffisielt i en del år for de de ikke skulle bryte en under hånden avtale om ikke å tilintetgjøre den tidligere rekorden satt av avdøde Stefan Bellof

    Heinz harald Frentzen 5:15


    Stefan Bellof 6:11
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Verditapet er ganske likt for fossil og elbil. For en vanlig bensin eller dieselbil koster det jo fra en halv million for en mellomstor bil med automatgir, litt motor og utstyr.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En bekjent som bor i Oslo var innom i uka.

    Han hadde hatt en Mondeo som firmabil.
    Da gikk det 4-5000kr pr mnd i firmabilskatt.

    Han bytta til Tesla, som han kjøpte selv. Da får han ikke firmabilskatt, og henter ut ca 5000kr i kjøregodtgjørelse i måneden. Teslaen koster ca 8000kr/mnd i renter og avdrag.

    Johan-Kr
    Da har han sikkert en påkostet modell eller kort løpetid på lånet.

    Både S og X får man fra under 6k i måneden med fullfinansiering.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.952
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Patetiske grashuer. Rasehester fra forbrenning vs elektrokrefter er som Bordeaux vs Tyrkershots. Prosenten og effekten på kort sikt er overlegen for den uten dannelse og utdanning, men sannheten ligger i spyklysa på fortauet kl 0500.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.952
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Verditap? Fattiglappenes høysang. Spiser man for jevneste mulig avføring?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.655
    Antall liker
    7.348
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En bekjent som bor i Oslo var innom i uka.

    Han hadde hatt en Mondeo som firmabil.
    Da gikk det 4-5000kr pr mnd i firmabilskatt.

    Han bytta til Tesla, som han kjøpte selv. Da får han ikke firmabilskatt, og henter ut ca 5000kr i kjøregodtgjørelse i måneden. Teslaen koster ca 8000kr/mnd i renter og avdrag.

    Johan-Kr
    Da har han sikkert en påkostet modell eller kort løpetid på lånet.

    Både S og X får man fra under 6k i måneden med fullfinansiering.
    Muligens inkludert forsikring?

    8 års nedbetaling. 800' fullfinansiert.

    Johan-Kr
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.952
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hjelpemiddelsentralen har en avtale via programmet inkluderende hverdag.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En bekjent som bor i Oslo var innom i uka.

    Han hadde hatt en Mondeo som firmabil.
    Da gikk det 4-5000kr pr mnd i firmabilskatt.

    Han bytta til Tesla, som han kjøpte selv. Da får han ikke firmabilskatt, og henter ut ca 5000kr i kjøregodtgjørelse i måneden. Teslaen koster ca 8000kr/mnd i renter og avdrag.

    Johan-Kr
    Da har han sikkert en påkostet modell eller kort løpetid på lånet.

    Både S og X får man fra under 6k i måneden med fullfinansiering.
    Over hvor mange år???

    Det må jo være minst 7000 over 8 år.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    10.

    Med tanke på hvor gunstige betingelser man får så er det den gunstigste løsningen.

    Man bør selvsagt legge til side noen penger så man kan kvitte seg med bilen ved behov.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Deph: Sånt blir det mye dekkslitasje og svevestøv av! Ikke noe for de miljøvennlige med andre ord.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Deph: Sånt blir det mye dekkslitasje og svevestøv av! Ikke noe for de miljøvennlige med andre ord.
    Ikke sikkert det. Den eneste måten jeg klarer å spinne på med p85d er om det er en grusveg eller is og jeg måker pedalen i bånn. På tørr asfalt er det klin umulig med mindre man kobler av traction control.

    Uansett så er jo stort sett all kjøring rolig og behersket.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.952
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Lancia Dekta S4 gjorde 0-100 på 2.3s på grus på tidlig 80 tall med 1.5L triflux.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Deph: Sånt blir det mye dekkslitasje og svevestøv av! Ikke noe for de miljøvennlige med andre ord.
    Ikke sikkert det. Den eneste måten jeg klarer å spinne på med p85d er om det er en grusveg eller is og jeg måker pedalen i bånn. På tørr asfalt er det klin umulig med mindre man kobler av traction control.

    Uansett så er jo stort sett all kjøring rolig og behersket.
    Du kan da slite ut dekkene ganske så fort selv om bilen har tractioncontrol.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Deph: Sånt blir det mye dekkslitasje og svevestøv av! Ikke noe for de miljøvennlige med andre ord.
    Ikke sikkert det. Den eneste måten jeg klarer å spinne på med p85d er om det er en grusveg eller is og jeg måker pedalen i bånn. På tørr asfalt er det klin umulig med mindre man kobler av traction control.

    Uansett så er jo stort sett all kjøring rolig og behersket.
    Du kan da slite ut dekkene ganske så fort selv om bilen har tractioncontrol.
    Tiltak for å minske dekkbruk/slitasje ....

    fly.png
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    De fleste store bilmerkene i verden har signalisert økt satsing på elbiler de neste årene.

    For bare to måneder siden lovte Volkswagen (VW) at det skulle bruke 20 milliarder euro på å utvikle elektriske og selvkjørende biler de neste tolv årene. Nå økes potten solid.
    Ifølge en pressemelding fra VW planlegger selskapet totalt å bruke 34 milliarder euro (330 milliarder kroner) de neste fem årene. Til en sammenligning tilsvarer beløpet 77 prosent av børsverdien til hele Tesla.
    Det skal ikke minst investeres 22,8 milliarder euro i bilfabrikker verden over de neste fem årene.
    Mesteparten, 14 milliarder euro (136 milliarder kroner), skal investeres i Tyskland. VW-toppen Herbert Diess beskriver ifølge Reuters satsingen som «den største produkt- og teknikkoffensiven i merkets historie».


    https://www.dn.no/nyheter/2017/11/2...vike-for-volkswagens-gigantiske-elbil-satsing
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Selv om det er en miks med kull så gjør det lite med tanke på elbilens bærekraft sammenlignet med en fossilbil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jeg er ikke uenig i det, men jeg bare lurer på om man ikke kunne oppnådd mer ved å fokusere mer på å få fjernet kullkraftverkene. Og at det at energien produseres med kullkraft (samtidig med at det ser ut som om kraftproduksjon fra kull ser ut til å øke) gjør forskjellen mellom en elbil og en fossilbil mye mindre enn den kunne vært.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.415
    Antall liker
    1.959
    Jeg er ikke uenig i det, men jeg bare lurer på om man ikke kunne oppnådd mer ved å fokusere mer på å få fjernet kullkraftverkene. Og at det at energien produseres med kullkraft (samtidig med at det ser ut som om kraftproduksjon fra kull ser ut til å øke) gjør forskjellen mellom en elbil og en fossilbil mye mindre enn den kunne vært.
    Men hva har kullkraftverk og VW-konsernet med hverandre å gjøre? Det ene utelukker ikke det andre.
    I tillegg har du energi som brukes i raffineri- og oljeproduksjon. Denne tilsvarer mange mil med kjøring på el.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Nei, det er ingen sammenheng mellom VW og Tysklands økende bruk av kullkraftverk. Jeg synes bare at man må se hele bildet, ikke bare fokusere på en ting hele tiden.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Da må du heller ikke glemme den massive utbyggingen tyskerne har hatt de senere årene på vind og sol.. hvis du skal se hele bildet altså.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Tysk kullkraft er beredskapsressurs nå. Man reduserer bruk av brunkull, som er mest forurensende, og kullkraftverkene bidrar når alternativ ikke leverer tilstrekkelig. Det er mye desinformasjon omkring tyske kullkraftverk, fra dem som ønsker ytterligere satsing på kull og som ikke ønsker at fornybarsatsingen i Tyskland skal bli en pekepinn for andre markeder.

    Usikkerheten omkring politisk styring i Tyskland vil kunne ha utslag for videre politikk, men her er en oversikt over det store antallet kullkraftverk som industrien selv ønsker å stenge.

    PDF: https://www.bundesnetzagentur.de/Sh...SAL_2016_11_10.pdf?__blob=publicationFile&v=2

    Og hvor problematisk det er blitt med disse kraftverkene:
    https://energytransition.org/2017/02/germanys-to-complete-yet-another-coal-plant/
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En ting er sikkert, elbilmarkedet er hett om dagen. Bilene er jo 1.5 år og har gått 20 000 km og selges for mer enn de kostet nye.... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn