Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W

    WayAhead

    Gjest
    Random ax-ess :)

    Gjelder jo Australia der ladelogistikk og transportbehov (BLA) tydeligvis er helt forskjellig fra resten av verden....

    MEN. det med å lade disse er en utfordring.... det stilles store spørsmålstegn mht ladeproblematikken, det behøves omtrent 3 østtyske brunkull varmekraftwerk og et nuke powered Werk for å lade et par av disse rimelig raskt.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.653
    Antall liker
    7.339
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jo Australia litt logistiske utfordringer her - både i form av svært lange avstander over ødemarken, og i tillegg flaskehalser i eldistribusjonen og lokale kraftunderskudd.

    I Australia er valig fremgangsmåte å kompensere for høye utetemperaturer med å øke kapasiteten på AC-anleggene, isteden for å gjøre noe med isolasjonsgraden i byggstandardene...

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bra sted om noe for solpaneler til ladestasjonene da. Det kommer. Hydrogen er og blir et blindspor.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Bra sted om noe for solpaneler til ladestasjonene da. Det kommer. Hydrogen er og blir et blindspor.
    En god løsning er bufferstasjoner ved fornuftige intervaller med store batterier som har nok til å fylle en trailer kjapt og ellers ligger og lader jevnt og trutt på et nivå nettet tåler.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Den ideelle løsningen for alle elbiler er å legge sløyfer i vegbanen slik at en kan lade mens en kjører - trådløs lading. Behøver jo ikke dekke 100% av strekningnene kun "ladepartier. I dag finnes det utmerkede superledende materialer egnet til formålet. Det anslås at Tesla trucken vil behøve 14T batterier med dagens teknologi for å levere rekkevidden Musk lover = betydelige begrensninger i netto lastekapasitet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Den ideelle løsningen for alle elbiler er å legge sløyfer i vegbanen slik at en kan lade mens en kjører - trådløs lading. Behøver jo ikke dekke 100% av strekningnene kun "ladepartier. I dag finnes det utmerkede superledende materialer egnet til formålet. Det anslås at Tesla trucken vil behøve 14T batterier med dagens teknologi for å levere rekkevidden Musk lover = betydelige begrensninger i netto lastekapasitet.
    Den ideelle løsningen er utbyttbare, standardiserte batteripakker. Byttes på 3 minutter på ladestasjonen, den brukte pakken settes til lading.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Uuuuu...er det virkelig noen som stiller kritiske spørsmål om din Gud (Musk) og religion (Teslaisme)?
    Ja blasfemister er de, og faen ta dem. Hvem ellers planlegger å sende en bil i bane rundt Mars bare fordi kan de kan?

    Join the revolution!

     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Den ideelle løsningen for alle elbiler er å legge sløyfer i vegbanen slik at en kan lade mens en kjører - trådløs lading. Behøver jo ikke dekke 100% av strekningnene kun "ladepartier. I dag finnes det utmerkede superledende materialer egnet til formålet. Det anslås at Tesla trucken vil behøve 14T batterier med dagens teknologi for å levere rekkevidden Musk lover = betydelige begrensninger i netto lastekapasitet.
    Den ideelle løsningen er utbyttbare, standardiserte batteripakker. Byttes på 3 minutter på ladestasjonen, den brukte pakken settes til lading.
    Better Place prøvde seg. Ingen av bilprodusentene nappet i tilstrekkelig omfang - de motstod å skulle bli tvunget til å designe rundt en standardisert batteripakke. I tillegg ble det vanskelig å finne ut hvem som skulle sitte med ansvaret for dårlige batteripakker eller hvordan disse ble "misbrukt" av enkelte.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Better_Place_(company)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den ideelle løsningen for alle elbiler er å legge sløyfer i vegbanen slik at en kan lade mens en kjører - trådløs lading. Behøver jo ikke dekke 100% av strekningnene kun "ladepartier. I dag finnes det utmerkede superledende materialer egnet til formålet. Det anslås at Tesla trucken vil behøve 14T batterier med dagens teknologi for å levere rekkevidden Musk lover = betydelige begrensninger i netto lastekapasitet.
    Den ideelle løsningen er utbyttbare, standardiserte batteripakker. Byttes på 3 minutter på ladestasjonen, den brukte pakken settes til lading.
    Allerede utprøvd. Ble ingen hit for privatbilister, men konseptet er testet og du skal ikke se bort i fra at det kan komme tilbake på transportstrekninger for vogntog.

    https://www.teslarati.com/tesla-shuts-down-battery-swap-program-for-superchargers/
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tenkt scenario:
    Menneskeheten tar knekken på seg selv. Og gjenoppstår langsomt fra et svært primitivt overlevelsesnivå. Etter lang tid (tusen år?) er man på et avansert teknisk nivå igjen, og man begynner å utforske verdensrommet. Man sender et obervasjonsfartøy til Mars, en planet som det er mye mystikk knyttet til.

    Og der finner man en Tesla Roadster.

    Dette må bli ganske forvirrende for romforskerne. Se for deg alle de vanvittige religionene som vil ha sitt utspring i dette funnet. Folk kommer til å gå bananas.



    Vil du virkelig være med å støtte dette, Deph? Jeg trodde du var ganske hard på anti-religionstandpunktet ditt.
    8)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den ideelle løsningen for alle elbiler er å legge sløyfer i vegbanen slik at en kan lade mens en kjører - trådløs lading. Behøver jo ikke dekke 100% av strekningnene kun "ladepartier. I dag finnes det utmerkede superledende materialer egnet til formålet. Det anslås at Tesla trucken vil behøve 14T batterier med dagens teknologi for å levere rekkevidden Musk lover = betydelige begrensninger i netto lastekapasitet.
    Den ideelle løsningen er utbyttbare, standardiserte batteripakker. Byttes på 3 minutter på ladestasjonen, den brukte pakken settes til lading.
    Better Place prøvde seg. Ingen av bilprodusentene nappet i tilstrekkelig omfang - de motstod å skulle bli tvunget til å designe rundt en standardisert batteripakke. I tillegg ble det vanskelig å finne ut hvem som skulle sitte med ansvaret for dårlige batteripakker eller hvordan disse ble "misbrukt" av enkelte.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Better_Place_(company)
    Løsningen på dette er at man ikke kjøper eller eier batteriene, eller "får" dem med kjøretøyet, og at det derfor er lettere å akseptere litt variasjon i kapasiteten. Som sagt, jeg har mer tro på dette konseptet i industriell sammenheng enn for privatbiler. Klart lettere å få til med proprietære løsninger som Tesla/Apple etc. men ingenting i veien for at det kan utvides når konseptet er etablert og testet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tenkt scenario:
    Menneskeheten tar knekken på seg selv. Og gjenoppstår langsomt fra et svært primitivt overlevelsesnivå. Etter lang tid (tusen år?) er man på et avansert teknisk nivå igjen, og man begynner å utforske verdensrommet. Man sender et obervasjonsfartøy til Mars, en planet som det er mye mystikk knyttet til.

    Og der finner man en Tesla Roadster.

    Dette må bli ganske forvirrende for romforskerne. Se for deg alle de vanvittige religionene som vil ha sitt utspring i dette funnet. Folk kommer til å gå bananas.



    Vil du virkelig være med å støtte dette, Deph? Jeg trodde du var ganske hard på anti-religionstandpunktet ditt.
    8)
    Religioner er basert på forundring. Men før eller siden klarer mennesker å finne ut av hvordan tingene egentlig hang sammen. Da blir de overflødige. Mange av våre lever på ekstrem overtid, men så denne tregheten i systemet er et problem. Men .. jeg er optimist. Utdanning, forskning, vitenskap og opplæring så ordner det deg til slutt.

    Men Tusk er jo vel mye kulere enn Jesus, Muhammed, og Koalemos da.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Musk kul? Nå må du gi deg. Han er en tassen nerd. Eier ikke karisma, kun påtatt image, skapt av amerikanske showprodusenter. Jesus er jo mye kulere, se bare hvordan noen fremdeles kopierer hans frisyre.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Well, trådløs lading ville vært en luxus som selv The Petrol Heads ville misunt dere. Før i verden har det vært evaluert trådløs krafoverføring (kraftnettet) men da som 400Hz. Resultatene var visstnok oppløftende men elektronikk mv i "skuddlinjen" var ikke like begeistret, men hva om dette kun var inne i tuneller - som vi jo har nok av?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tror det er bare er de som ikke har levd med elbil med god rekkevidde som snakker om trådløs lading og annet dilldall.. når det gjelder tungtransporten så kjører 9 av 10 norske biler bare mellom samlastere på relativt korte strekninger med 5-600 kilometers mellomrom. Neste ingen biler som kjører "laust" lenger. En eltruck type tesla fungerer perfekt til dette formålet. Lading i begge ender og evt 45 minutter imellom.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tror det er bare er de som ikke har levd med elbil med god rekkevidde som snakker om trådløs lading og annet dilldall.. når det gjelder tungtransporten så kjører 9 av 10 norske biler bare mellom samlastere på relativt korte strekninger med 5-600 kilometers mellomrom. Neste ingen biler som kjører "laust" lenger. En eltruck type tesla fungerer perfekt til dette formålet. Lading i begge ender og evt 45 minutter imellom.
    Japps, Disse vil bli kjøpt inn for å gå i faste ruter der disse problemstillingene ikke er aktuelle. ,, og om noen få år behøver de ikke sjåfør en gang og besparelsen er dobbel. Ikke noe for opportunistiske polakker på trekk og kabotasje. De holder seg nok til diesel og slitte sommerdekk også i fremtiden.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Vel, jeg han ikke se for meg an noen som helst som kjører i næring vil gamble på rekkevidde samt at man unngår enhver kø ved ladestasjonen mv.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, jeg han ikke se for meg an noen som helst som kjører i næring vil gamble på rekkevidde samt at man unngår enhver kø ved ladestasjonen mv.
    Samlastere planlegger transporten, alle bilene kommer å går ikke på likt allerede idag pga kapasitet på terminalen. I tillegg er døgnhvilen ganske lang. Dette løses helt fint uten kø og problemer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vel, jeg han ikke se for meg an noen som helst som kjører i næring vil gamble på rekkevidde samt at man unngår enhver kø ved ladestasjonen mv.
    Sparer man hundretusener i året på diesel, bompenger og service på bilen så skal du se at mange henger seg på. Økonomien styrer alt.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Strømmen blir absolutt ikke gratis, service mulig, men hva med de utenlandske speditørene som har oversvømmet markedet?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva med de? Hvor lenge kan de konkurere mot biler som kjører på billig strøm? Og hvorfor skal man alltid ta hensyn til alle mulige tullete eventualiteter.. de som må kjøre til praha uten å pisse eller utlendinger uten batterier i bilene.. de kan jo kjøre på fossilt så lenge de gidder så kan resten av oss, det store flertallet kjøre på strøm.

    I tillegg har man masse positive bieffekter, bortfall av problemet med dieseltyveri, mindre overskridelser av kjøre og hviletid osvosv
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kinesiske Nio planlegger å gi mulighet til batteribytte på 3 minutter:
    Kinesisk Tesla-rival lanserer elbil til halvparten av prisen til Model X » ITavisen

    Når det gjelder Toyota skal de fortsatt utvikle både hybrider som ikke er ladbare, ladbare hybrider og de satser videre på hydrogenbiler foruten elbiler.

    Hybrider vil fremdeles spille en stor rolle hos Toyota, som skal utvide tilbudet av slike. Dette ved å videreutvikle hybridsystemet som brukes i blant annet dagens Prius-generasjon.
    Det skal dessuten lanseres flere nye biler med hydrogenbrenselceller tidlig neste tiår.
    https://www.tu.no/artikler/toyota-ruller-ut-minst-ti-nye-elbiler/414651

    Så det er ikke snakk om å kaste inn håndkleet på hybrider og hydrogenbiler, men de vet at de må også tilby elbiler skal de overleve.

    Den perfekte bilen for mange tror jeg vil være en hybrid med hydrogen og faststoff batteri. Nok strøm til det meste av dagligkjøring hvis man kan lade hjemme, og mulighet til å kjøre langt uten å bekymre seg for lading. At hydrogen er ineffektivt betyr ikke noe dersom man kan sløse med energi.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Går kjapt hos Toyota. De skal bare bytte ut litt i ledelsen. For to år siden skulle de slutte å bygge bensindrevne biler innen 2050. Nå er det tidspunktet flyttet på. De skulle ikke satse på elektriske biler, men på hydrogen. Nå er det blitt endret på.

    Om to år er det endret enda mer. I den grad. Men mye prestisje som skal begraves først.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Går kjapt hos Toyota. De skal bare bytte ut litt i ledelsen. For to år siden skulle de slutte å bygge bensindrevne biler innen 2050. Nå er det tidspunktet flyttet på. De skulle ikke satse på elektriske biler, men på hydrogen. Nå er det blitt endret på.

    Om to år er det endret enda mer. I den grad. Men mye prestisje som skal begraves først.
    Tror ikke det har så mye med prestisje å gjøre. De må endre for å overleve p.g.a. nytt reglement i ulike land (f.eks Kina). Så det handler om å tilpasse seg både markedet og nye regler, ikke nødvendigvis hva de ønsker å gjøre eller har mest tro på.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Går kjapt hos Toyota. De skal bare bytte ut litt i ledelsen. For to år siden skulle de slutte å bygge bensindrevne biler innen 2050. Nå er det tidspunktet flyttet på. De skulle ikke satse på elektriske biler, men på hydrogen. Nå er det blitt endret på.

    Om to år er det endret enda mer. I den grad. Men mye prestisje som skal begraves først.
    Tror ikke det har så mye med prestisje å gjøre. De må endre for å overleve p.g.a. nytt reglement i ulike land (f.eks Kina). Så det handler om å tilpasse seg både markedet og nye regler, ikke nødvendigvis hva de ønsker å gjøre eller har mest tro på.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_cost
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Elektrisk Toyota RAV4 med AWD , hengerfeste som trekke minimum 1.3 tonn og 60 kwh batteri og litt freshere interiør= Take my money

    (Jf. Toyota over)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke akkurat spennende interiør, men kan nesten ikke forvente så mye mer i denne prisklassen heller. Spesielt 60 kwh utgaven vil nok selge i bøtter og spann. Nissan leverer og ligger foran de fleste.

    Over til en noe mer spennende modell. Porsche Mission-E kommer ser ikke ut til å komme før 2020. Så da er det bare å begynne å spare.
    Jaguar i-Pace ser ut til å bli den første av litt eksklusive merker som blir leveringsdyktig. Blir nok en god konkurrent til Tesla Model S.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg synes Leaf er trist innvendig, glad jeg valgte i3 selv om rekkevidden nok fort er 6-7 mil mindre. i3 vil være en meget bra nr 2 bil i fremtiden når en større kjøpes inn på sikt.

    Fully Charged har jeg abonnert på Youtube ganske lenge og det er utrolig hvor fort den tekniske kvaliteten har økt der. Interessant kanal.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg synes Leaf er trist innvendig, glad jeg valgte i3 selv om rekkevidden nok fort er 6-7 mil mindre. i3 vil være en meget bra nr 2 bil i fremtiden når en større kjøpes inn på sikt.

    Fully Charged har jeg abonnert på Youtube ganske lenge og det er utrolig hvor fort den tekniske kvaliteten har økt der. Interessant kanal.
    Har du fått bilen, eller er den i bestilling ennå?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg synes Leaf er trist innvendig, glad jeg valgte i3 selv om rekkevidden nok fort er 6-7 mil mindre. i3 vil være en meget bra nr 2 bil i fremtiden når en større kjøpes inn på sikt.

    Fully Charged har jeg abonnert på Youtube ganske lenge og det er utrolig hvor fort den tekniske kvaliteten har økt der. Interessant kanal.
    Har du fått bilen, eller er den i bestilling ennå?
    Bestilt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ikke akkurat spennende interiør, men kan nesten ikke forvente så mye mer i denne prisklassen heller. Spesielt 60 kwh utgaven vil nok selge i bøtter og spann. Nissan leverer og ligger foran de fleste.
    Hvilken hensikt har det å kjøpe 60kW utgaven fremfor 40kW? Biler i den størrelsen er vel ikke normalt det man reiser på ferie med og 40kW er sannsynligvis mer enn nok til all daglig bruk og hyttekjøring på helg.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken hensikt har det å kjøpe 60kW utgaven fremfor 40kW? Biler i den størrelsen er vel ikke normalt det man reiser på ferie med og 40kW er sannsynligvis mer enn nok til all daglig bruk og hyttekjøring på helg.
    Sist jeg sjekka pleide ikke folk flest å ha en egen feriebil. Man bruker vanligvis det man har. Og at noe "sannsynligvis" er mer enn nok betyr ikke at alle synes det er en dårlig ide å kunne ha litt margin. Og det å faktisk tilby begge utgavene så folk selv kan ta en vurdering og gjøre sitt eget valg er jo ikke akkurat negativt for oss som kunder, er det vel?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mulig jeg tar feil men jeg innbiller meg at det ikke er så fryktelig mange som kjører veldig langt og/eller fort med kombibiler i golfklassen.

    Fritt frem for å velge batteri selv men jeg ser ikke helt hvorfor det store flertallet vil eller bør velge utgaven med det største batteriet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.033
    Sted
    Trondheim
    Det minner meg litt om 60-tallet da min far hadde en VW boble med 30 l bensintank (og sikkert et bensinforbruk på godt over 1 l/mil). Da møtte man stadig skilt som "Siste bensinstasjon før fjellet" (det sto et på Oppdal - man måtte fylle slik at man var sikker på å rekke fram til Dombås). Forskjellen var vel da at å fylle tok ca 2 min. Minner, minner...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er fortsatt ikke noen bensinstasjon mellom Dombås og Oppdal.

    Kjøpte konebilen i Fredrikstad og med 35 liters tank så bør man ikke være bare litt over det røde feltet når man kjører forbi Dombås uten å fylle. Har ikke hatt sånn rekkeviddeangst siden jeg var student.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn